آنچه در این مقاله میخوانید

    چک لیست سئو تکنیکال و مواردی که باید به آنها توجه داشته باشید

    چک لیست سئو تکنیکال و مواردی که باید به آنها توجه داشته باشید

    اگر در زمینه طراحی وب سایت و یا امور مشابه آن فعالیت می‌کنید حتما با سئو تکنیکال (Technical SEO) یا سئو فنی آشنایی دارید و می‌دانید که پیاده سازی آن برای بهبود رتبه بندی یک سایت تا چه اندازه مهم است. اِعمال اصول چک لیست سئو تکنیکال در یک وب سایت به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند تا بتوانند صفحه مورد نظر را شناسایی کرده و آن را رتبه بندی کند. کسب رتبه و جایگاه مطلوب و همچنین قرار گرفتن در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو به عنوان اهداف اصلی یک وبسایت شناخته می‌شوند. تحقق این اهداف نیز تنها با بکارگیری اصول و قوانین SEO (سئو داخلی، خارجی و تکنیکال) امکان پذیر است. از این رو طراحان وب سایت در هنگام راه اندازی یک صفحه، توجه ویژه‌ای به پیاده سازی انواع سئو دارند و برای بهبود رتبه وب سایت و افزایش میزان بازدید از آنها کمک می‌گیرند. بنابراین یک وب سایت در کنار طراحی بصری جذاب باید دارای ساختار فنی حرفه‌ای باشد تا بتواند در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف نیز باید از قوانین سئو تکنیکال کمک بگیرید و با پیاده سازی آنها وب سایت خود را راه اندازی کنید. در این مقاله آیتم‌های مختلف و مهم چک لیست سئو تکنیکال را به شما معرفی خواهیم کرد.

    سئو تکنیکال چیست

    سئو تکنیکال چیست؟

    سئو تکنیکال به بهینه سازی فنی یک وب سایت اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحه شما را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کرده و آن را رتبه بندی کنند. این بهینه سازی فنی شامل افزایش سرعت بارگذاری صفحه و لینک‌های داخلی آن است که به خزندگان وب (web crawler) کمک می‌کند تا درک بهتری از وب سایت شما داشته باشند و به راحتی آن را ایندکس کنند. زمانی که ربات‌های موتورهای جستجو و خزندگان وب بتوانند صفحه شما را شناسایی کنند، آنگاه رتبه و جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجوی بدست می‌آورید و این امر به افزایش میزان بازدید از سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد.

    سئو تکنیکال بر جنبه‌های داخلی و فنی سایت شما تمرکز دارد و هدف اصلی آن بهبود زیر ساخت‌های آن است. بنابراین سئوی فنی به جنبه‌های بصری، محتوایی و یا تبلیغات صفحه مربوط نمی‌شود و تنها بر بهبود ساختار فنی یک وب سایت بر اساس ضوابط و استاندارهای تعریف شده در چک لیست سئو تکنیکال تمرکز دارد. به طور کلی هدف اصلی تکنیکال سئو طراحی و راه اندازی وب سایتی است که به راحتی توسط موتورهای جستجو شناخته شود و سرعت بارگذاری صفحات و لینک‌های داخلی آن نیز بالا باشد تا کاربران بتوانند به راحتی از آن بازدید کنند.

    آموزش سئو تکنیکال

    اهمیت پیاده سازی تکنیکال سئو در وب سایت

    بسیاری از طراحان و صاحبان وب سایت میزان اهمیت پیاده سازی سئو داخلی و تولید محتوا تخصصی را به خوبی درک کرده‌اند اما معمولا از بکارگیری اصول سئو تکنیکال غافل می‌شوند و آن را نادیده می‌گیرند؛ زیرا پیاده سازی آن به نظر پیچیده می‌آید. در صورتی که چنین نیست و توجه به سئو تکنیکال در فرآیند راه اندازی وب سایت بسیار حائز اهمیت است زیرا رتبه و جایگاه آن را در نتایج جستجوی کاربران مشخص می‌کند. سئو تکنیکال شامل اجزای مهمی است که همگی آنها در کنار یکدیگر رتبه و سرعت وب سایت شما را بهبود می‌بخشند و آن را به صفحه‌ای کاربر پسند تبدیل می‌کنند.

    بدون پیاده سازی اصول چک لیست سئو تکنیکال شاید ظاهر وب سایت شما جذاب و چشم نواز باشد اما سرعت بارگیری اطلاعات و صفحات آن بسیار پایین است و همین امر موجب می‌شود تا کاربران به سرعت صفحه شما را ترک کنند. در نتیجه میزان بازدید از سایت به شدت پایین می‌آید و جایگاه آن نیز در صفحه نتایج موتورهای جستجو تغییر پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و جایگاه مطلوب آن را حفظ نمایید حتما باید صفحه خود را بر اساس چک لیست سئو تکنیکال از نظر فنی بهینه سازی کنید. زیرا اگر کاربران نتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند، طراحی و جذابیت بصری و یا محتواهای مفید شما عملا بی فایده خواهند بود و هیچ کمکی به بهبود رتبه وب سایت‌تان نخواهند کرد. بنابراین تکنیکال سئو نقش بسیار مهمی را در پروسه شناسایی و درک یک وب سایت توسط موتورهای جستجو ایفا می‌کند و به همین دلیل کارشناسان سئو به پیاده سازی آیتم‌های مختلف چک لیست سئو تکنیکال در یک سایت توجه ویژه‌ای دارند.

    چک لیست سئو تکنیکال

    بررسی چک لیست سئو تکنیکال

    حال که با مفهوم و میزان اهمیت سئو فنی در طراحی و راه اندازی یک وب سایت آشنا شدید، حال باید با روش‌های پیاده سازی سئو تکنیکال در یک سایت نیز آشنا شوید. مواردی که در هنگام پیاده سازی تکنیکال سئو باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

    چک لیست سئو

    ایجاد فایل robots.txt

    ایجاد فایل robots.txt یکی از مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست سئو تکنیکال است که برای خزنده‌های وب، حکم یک دستورالعمل را دارد. robots.txtدر واقع یک فایل حاوی متن‌ و دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو به منظور ایندکس صفحات وب سایت از آن استفاده می‌کنند. شما با استفاده از این فایل می‌توانید مشخص کنید که خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجو در هنگام تحلیل سایت، اجازه دسترسی و بازدید از کدام صفحات وب سایت شما را داشته باشد. بدین ترتیب می‌توانید تنها صفحات دلخواه خود را در معرض بررسی ربات‌ها قرار دهید و دسترسی آنها به برخی صفحات را مسدود سازید.

    بهینه سازی سرعت وب سایت

    سرعت وب سایت نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که تاثیر بسزایی بر رتبه بندی سایت شما دارد. زمانی که سرعت یک وب سایت بالا باشد، اطلاعات و صفحات آن خیلی سریع برای کاربران بارگذاری شده و این امر زمان انتظار آنها برای بازدید از وب سایت را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند به مطالب و محتواهای سایت دسترسی پیدا کرده و احتمال ماندن آنها در صفحه افزایش پیدا خواهد کرد. وب سایت شما در حالت ایده آل باید کمتر از 3 ثانیه برای کاربران بارگذاری شود؛ در غیر این صورت صفحه را ترک می‌کنند و به سایت دیگری مراجعه خواهند کرد. این امر میزان بازدید از وب سایت شما را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و تاثیر منفی بر رتبه آن خواهد داشت.

    بنابراین توجه به بهینه سازی سرعت وب سایت جهت افزایش میزان بازدید و کسب رتبه بهتر از سوی موتورهای جستجو بسیار مهم است. با استفاده از روش‌هایی همچون کاهش حجم تصاویر، استفاده از افزونه کش مرورگر، کنترل فعالیت‌های پس زمینه، کاهش تعداد ریدایرکت‌ها، فشرده سازی فایل‌های کد و استفاده از قالب‌های مناسب می‌توانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.

    سئو فنی

    ایجاد نقشه سایت XML (Sitemap)

    استفاده از نقشه سایت XLM از دیگر اصول پیاده سازی تکنیکال سئو در یک وب سایت است که در واقع نوعی نقشه راهنما برای ربات‌ها خزنده‌های وب محسوب می‌شود و صفحاتی که باید ایندکس شوند را برای آنها مشخص می‌کند. یعنی شما باید آدرس تمامی صفحات مهمی که می‌خواهید ایندکس شوند را در این نقشه قرار دهید تا در دسترس ربات‌های موتور جستجو قرار گیرند و توسط آنها ایندکس شوند. بدین ترتیب صفحات مورد نظر در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند و میزان بازدید آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

    کامل ترین چک لیست سئو

    استفاده از HTTPS به جای HTTP

    همانطور که می‌دانید HTTP نوعی پروتکل امنیتی جهت انتقال امن داده‌ها میان کاربران و سرورها است و HTTPS نیز نسخه پیشرفته و امن‌تر آن است که این اطلاعات رد و بدل شده را رمزگذاری می‌کند. استفاده از HTTPS به وب سایت شما اعتبار می‌بخشد، امنیت و سرعت آن را افزایش داده و رتبه آن در موتور جستجوی گوگل را ارتقا می‌دهد. بنابراین برای کسب رتبه بهتر در نتایج صفحات جستجو و همچنین افزایش امنیت وب سایت خود حتما از HTTPS استفاده نمایید.


     

    برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما مقاله انواع ssl را مطالعه فرمایید.


     

    بهینه سازی طراحی و ساختار ظاهری سایت

    بهینه سازی ساختار ظاهری ساخت نیز به اندازه ایجاد زیر ساخت‌های حرفه‌ای اهمیت دارد زیرا جذابیت بصری وب سایت نقش مهمی را در میزان بازدید از آن ایفا می‌کند. طراحی سایت شما باید به گونه‌ای باشد که توجه کاربر را به خود جلب کرده و او را به بازدید از صفحه‌تان ترغیب نماید. سعی کنید مطالب و محتواهای خود را به صورت منظم و ساختاریافته در وب سایت قرار دهید تا کاربر بتواند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرده و از بخش‌های مختلف وب سایت شما بازدید کند.

    بهره گیری از داده های ساختاریافته (Structured Data)

    استفاده از داده‌های ساختاریافته یکی دیگر از فاکتورهای مهم در چک لیست سئو تکنیکال محسوب می‌شود که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب سایت شما را راحت‌تر و سریع‌تر شناسایی کنند. این داده‌ها در واقع کدها و علامت گذاری‌هایی هستند که شما باید به وب سایت خود اضافه نمایید تا محتواهای صفحه‌تان را به موتورهای جستجو معرفی کنید. این داده‌های ساختاریافته اطلاعات بیشتری را درباره وب سایت شما در اختیار ربات‌ها و خزنده‌های وب قرار می‌دهند و نوع نمایش سایت در صفحات نتایج جستجو را تغییر می‌دهد. یعنی کاربران در زمان جستجو می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره خدمات شما مشاهده کنند و این موضوع موجب افزایش بازدید از وب سایت شما خواهد شد.

     

    چک لیست سئو 2021

    بهینه سازی صفحات ارور 404

    ارور 404 زمانی نمایش داده می‌شود که کاربر وارد صفحه‌ای از وب سایت می‌شود که آن صفحه دیگر وجود ندارد و یا آدرسش تغییر پیدا کرده است. زمانی که کاربران با این ارور مواجه می‌شوند به سرعت صفحه شما را ترک کرده و از وب سایت دیگری بازدید می‌کند. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است سایت خود را طوری طراحی کنید که به جای نمایش 404 Error صفحات دیگری از وب سایت را نمایش دهد و کاربر را به سایر بخش‌ها هدایت کند. این کار موجب می‌شود تا کاربر هر طور که شده در صفحه شما بماند و از بخش‌ها و خدمات دیگرتان بازدید نماید. بنابراین جهت کاهش نرخ خروج کاربر از وب سایت و بهبود رتبه بندی صفحه خود توسط موتورهای جستجو سعی کنید صفحاتی را به عنوان صفحات جایگزین جهت نمایش ارور 404 طراحی کنید.

    بررسی واکنشگرایی سایت (Responsive)

    قبل از اینکه در این مورد بخونید باید مقاله طراحی سایت ریسپانسیو رو مطالعه کنید.

    یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال توجه به واکنشگرایی وب سایت است؛ یعنی محتوای صفحه شما باید در تمامی دستگاه‌ها مانند رایانه، موبایل و یا تبلت به خوبی نمایش داده شود. بدین ترتیب کاربران می‌توانند با هر دستگاهی به راحتی از وب سایت شما بازدید کنند و به دستگاهی خاص محدود نمی‌شوند. ابزارهای مختلفی برای بررسی واکنشگرایی وب سایت وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید میزان Responsive بودن سایت خود را تحلیل نمایید. گوگل نیز در فهرست الگوریتم‌های خود جهت رتبه بندی وب سایت‌ها توجه ویژه‌ای به واکنشگرایی آنها دارد. بنابراین جهت بهبود رتبه بندی وب سایت خود حتما به این موضوع توجه داشته باشید. 

    سئو تکنیکال

    استفاده از بردکرمب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحات

    استفاده از بردکرمب یا نشانگر صفحات نیز از دیگر فاکتورهای مهم در پیاده سازی سئو تکنیکال است که مانند یک نقشه راه بوده و به کاربر کمک می‌کند تا بتواند مسیر رسیدن خود به وب سایت شما را راحت‌تر پیدا کرده و بداند دقیقا کجا قرار دارد. نشانگر صفحات به صورت یک لیست افقی در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که موقعیت کنونی کاربر و مسیری که برای رسیدن به آن طی کرده‌ است را به طور دقیق به او نشان می‌دهد. استفاده از بردکرمب تاثیرات مثبتی بر سئوی وب سایت شما خواهد داشت و میزان پرش کاربران را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

    استفاده از URL مناسب برای وب سایت

    استفاده از URL (آدرس وب سایت) مناسب و ساده برای وب سایت یکی دیگر از اصول مهمی است که در هنگام پیاده سازی تکنیکال سئو باید به آن توجه داشته باشید. آدرس یک وب سایت باید ساده و کوتاه باشد و حاوی کاراکترهای غیر مرتبط نباشد. هرچه URL یک صفحه ساده‌تر باشد، احتمال بازدید از آن نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا کاربران معمولا بر روی آدرس‌های ساده کلیک می‌کنند و یا آنها را به خاطر می‌سپارند. بنابراین جهت افزایش بازدید و نرخ کلیک وب سایت خود به طراحی URL آن توجه ویژه داشته باشید.

    اقدامات سئو تکنیکال

    نشانه گذاری اسکیما (Schema)

    برای کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه لازم است مقاله اسکیما چیست را مطالعه فرمایید.

    نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) نیز یکی از مهم‌ترین موارد چک لیست سئو تکنیکال است که موجب درک بهتر و راحت‌تر محتوای صفحه شما توسط موتورهای جستجو می‌شود. زمانی که برخی اطلاعات کلیدی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند، شانس شما برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج افزایش پیدا کرده و این امر موجب ارتقای میزان بازدید از سایت‌تان خواهد شد. بنابراین با نشانه گذاری اسکیما می‌توانید برخی اطلاعات کلیدی همچون عنوان محتوا، نام نویسنده، تاریخ انتشار مطلب، فرمت صفحه، تصاویر و غیره را برای موتورهای جستجو مشخص نمایید تا این اطلاعات را در خود ذخیره کرده و آنها را در صفحه نتایج سرچ کاربران نمایش دهد.

    سخن پایانی

    چک لیست سئو تکنیکال شامل موارد تخصصی و مهمی است که بکارگیری آنها در هنگام راه اندازی یک وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. سئو تکنیکال زیرساخت‌های فنی یک وب سایت را بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو بهینه سازی می‌کند تا صفحه مورد نظر در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد و رتبه آن بهبود پیدا کند. اگر اصول چک لیست سئو تکنیکال به صورت دقیق و اصولی در یک وب سایت پیاده شوند، نرخ بازدید روزانه آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و توسط ربات‌های و خزنده‌های وب شناسایی می‌شود. بنابراین رعایت اصول مربوط به تکنیکال سئو در هنگام راه اندازی یک وب سایت بسیار مهم است و جایگاه آن در موتورهای جستجو را تعیین می‌کند.

     


     

    حتما مقاله اسکیما چیست رو مطالعه کنید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید.

     
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره