آنچه در این مقاله میخوانید

    انواع الگوریتم های گوگل را بیشتر بشناسیم

    انواع الگوریتم های گوگل را بیشتر بشناسیم

    الگوریتم‌ های گوگل را می‌توان از جمله تاثیرگذارترین مولفه‌ها در دنیای اطلاعات امروز دانست. موتور جست‌و‌جوی گوگل، یک همراه همیشگی است که در هرجا و هر زمینه‌ای، می‌تواند ما را راهنمایی کند. از نحوه‌ی پرتاب ماهواره گرفته تا طرز تهیه‌ی آش رشته، هر چیزی که نیاز داشته باشید را می‌توانید در کم‌ترین زمان، از این غول چراغ جادو درخواست کنید و بدون هیچ معطلی بیش از هزار نتیجه برای آن دریافت کنید؛ اما، آنچه که در پشت پرده، این‌طور دقیق و صادقانه به ما پاسخ می‌دهد، الگوریتم های گوگل هستند. این الگوریتم‌ها وظیفه‌ی بررسی و شناسایی محتوای مدنظر ما را در میان میلیون‌ها صفحه‌ی اینترنتی برعهده دارند و تلاش می‌کنند که بهترین و مرتبط‌ترین آن‌ها را به ما نمایش ‌دهند. در این مقاله قصد داریم که این الگوریتم‌‌ها را باهم بررسی کنیم و ببینیم چه کارهایی برای ما انجام می‌دهند.

    الگوریتم های گوگل

    اصلا الگوریتم گوگل چیست؟

    بیایید مفهوم الگوریتم‌ های گوگل را با یک مثال و به ساده‌ترین شکل بررسی کنیم. فرض کنید که می‌خواهید یک لپ‌تاپ خاص را اینترنتی بخرید؛ بنابراین، مدل لپ‌تاپ را در موتور جست‌و‌جوی گوگل وارد کرده و آن‌ را سرچ می‌کنید. از اینجا به بعد وظیفه‌ی گوگل است که محصول مدنظرتان را پیدا کند؛ اما چگونه؟ این دقیقا همان‌کاری است که الگوریتم‌ های گوگل انجام می‌دهند؛ یعنی، بازیابی داده‌ی خواسته شده از سایت‌های مختلف براساس ایندکس آن در سایت و مهم‌تر از آن اولویت‌بندی نتایج پیدا شده (SERPs) برای نمایش به کاربر. به بیان ساده‌تر، گوگل تمامی سایت‌های فروش لپ‌تاپِ مدنظر شما را پیدا کرده و براساس ارزش سایت‌ها، به‌ترتیب این نتایج را به شما نشان می‌دهد. تمام این‌کارها توسط الگوریتم‌های از پیش تعریف شده در گوگل انجام می‌شود.

    الگوریتم گوگل چیست؟

    چه چیز باعث به وجود آمدن الگوریتم های گوگل شد؟

    الگوریتم‌ های گوگل تقریبا از همان بدو تولد این موتور جست‌و‌جو وجود داشتند؛ اما، نه به شکلی که امروزه ما می‌بینیم. لری و سرگئی اولین موتور جست‌و‌جوی گوگل را در سال 1996 طراحی کردند. یک موتور جست‌و‌جوی ساده که براساس بک‌لینک‌ها جست‌و‌جو را انجام می‌داد. به مرور با رشد اینترنت، گوگل متوجه شد که این شیوه‌ی جست‌و‌جو چندان کاربردی نیست؛ بنابراین، در سال 2002 برای اولین‌بار گوگل الگوریتم‌های جست‌و‌جوی خود را به‌روزرسانی کرد و به‌شکل جدی‌تری برای الگوریتم‌ های گوگل برنامه‌ریزی کرد. نتیجه‌ی این‌کار چیزی است که امروزه ما می‌بینیم؛ الگوریتم‌هایی با هوشمندی و دقت بسیار که برای معرفی درست ساتتان به آن‌ها، باید یک شاخه‌ی علمی جدید تحت‌عنوان سئو را یاد بگیرید.

    الگوریتم های گوگل

    الگوریتم های گوگل؛ رازهایی سر به مُهر

    الگوریتم‌ های گوگل جزء اسرار گوگل است که تاکنون فاش نشده‌اند. در گذشته نیز برخی از کشورهای اروپایی علیه گوگل شکایاتی مطرح کردند و خواستار شفاف‌سازی نحوه‌ی کار الگوریتم‌های رتبه‌بندی آن شدند. گوگل طی بیانیه‌ای در سال 2014 اعلام کرد که به دو دلیل این‌کار را انجام نخواهد داد؛ اول این‌که الگوریتم‌ها جزء اسرار تجارت آن هستند و فاش کردن آن‌ها کار رقبا را ساده‌ می‌کند و دوم اینکه این ‌کار دعوت اسپمرهای دنیاست که نتیجه‌ی آن، ساخت تعداد زیادی سایت‌ بی‌ارزش و نامطلوب است. البته درست است که گوگل الگوریتم‌هایش را در جایی منتشر نکرده است؛ ولی، برخی منابع ادعا می‌کنند که این الگوریتم‌ها جزء تجارت‌های مخفی هستند که با مبالغ گزاف فروخته شده‌اند.

    الگوریتم های گوگل چگونه در سئو به کمک ما می‌آیند؟

    الگوریتم های گوگل چگونه در سئو به کمک ما می‌آیند؟

    الگوریتم‌ های گوگل در واقع کسانی هستند که شما باید سایت‌تان را به آن‌ها معرفی کنید تا در هنگام اعلام نتایج مرتبط به کاربران گوگل، سایت شما را در اولویت قرار دهند. هنگامی که کاربر یک کلمه را جست‌و‌جو می‌کند، گوگل تمامی سایت‌هایی که داده‌ی مدنظر را در خود دارند و قبلا توسط یک سری از الگوریتم‌ های گوگل شناسایی شده‌اند را به کاربر نشان می‌دهد؛ اما، اینکه کدام سایت‌ها زودتر به کاربر نمایش داده می‌شوند، مبحثی است که مربوط به سئو سایت می‌شود و تشخیص آن برعهده‌ی الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم‌ها روی سایت‌ها رتبه‌بندی انجام می‌دهند و سایت‌های باارزش‌تر از لحاظ سئو را در اولویت بالاتر قرار می‌دهند.

    الگوریتم های گوگل و نحوه‌ی کار هر کدام

    الگوریتم های گوگل و نحوه‌ی کار هر کدام

    این روزها تعداد زیادی از کاربران برای رفع نیازهای خود، تنها از موتور جست‌و‌جوگر گوگل استفاده می‌کنند. اهمیت این موضوع در بازاریابی اینترنتی باعث شده است که صاحبان کسب‌وکارها تمام تلاش خود را در ارتقای جایگاه‌شان در نتایج جست‌و‌جوی گوگل انجام دهند، بر‌ همین ‌اساس گوگل اهمیت این امر را به‌خوبی درک کرده است و با طراحی الگوریتم‌های ویژه که به جنگل حیوانات گوگل ( باغ‌وحش گوگل ) شهرت دارد، به تحلیل سایت‌های اینترنتی و مطالب آن‌ها می‌پردازد و تلاش می‌کند هر سایت را در جایگاه حقیقی خود قرار دهد. در اینجا به معرفی الگوریتم‌ های گوگل و کاربردهای هر یک می پردازیم:

    الگوریتم پنگوئن

    الگوریتم پنگوئن

    الگوریتم پنگوئن یکی از موثرترین الگوریتم‌ های گوگل در سئو است. این الگوریتم در تاریخ 24 آوریل 2012 منتشر شد. تمرکز این الگوریتم بر لینک‌های وب‌سایت‌هاست. گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی صحیح آن، از سایت‌های دیگر بیش‌تر باشد، امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه‌های بالاتر جست‌و‌جو قرار می‌دهد. اگر سعی کنید که از لینک‌های اسپم استفاده کنید، آنجاست که پنگوئن به سراغ شما خواهد آمد و برخلاف تصورتان افت بسیار شدید در نتایج گوگل خواهید داشت. گوگل به قدرت و اهمیت لینک‌ها امتیاز می‌دهد؛ بنابراین، بهترین کار در حضور پنگوئن، تولید مطالب مفید و کاربردی و اشتراک‌گذاری آن‌ها در فضای مجازی برای جذب لینک است. این الگوریتم دو بار در سال 2016 به‌روزرسانی شد و به الگوریتم‌های هسته‌ی گوگل پیوست. در حال ‌حاضر این الگوریتم به‌صورت زمان واقعی است؛ یعنی جریمه‌ی آن به‌سرعت روی سایت اعمال می‌شود.

    الگوریتم پاندا

    الگوریتم پاندا

    نام پاندای گوگل برای اولین بار در فوریه 2011 بر سر زبان ها آمد. این الگوریتم وظیفه‌ی شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت‌های دیگر، سرقت ادبی و روش‌های تقلب در داخل سایت را به ‌عهده دارد و با این کار سایت‌های با کیفیت پایین را از فهرست جست‌و‌جوها حذف و سایت‌های با کیفیت‌‌تر را جایگزین آن‌ها می‌کند. اگرچه به‌روزرسانی پاندا در آغاز تنها یک فیلتر جست‌و‌جو محسوب می‌شد، در سال 2016 گوگل آن را در الگوریتم هسته اضافه کرده و رسما به الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تبدیل شد.

    الگوریتم مرغ مگس‌خوار

    الگوریتم مرغ مگس‌خوار

    گوگل اولین‌بار در 22 آگوست 2013 الگوریتم مرغ مگس‌خوار را معرفی کرد. این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه‌بندی ندارد؛ بلکه، واژه یا جمله‌ای را بررسی می‌کند که کاربر جست‌و‌جو کرده است و سعی می‌کند بهترین نتیجه را نمایش دهد. مرغ مگس خوار عباراتی را که کاربران وارد می‌کنند، تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند و نتایج بهتری را به آن‌ها نمایش می‌دهد؛ بنابراین، نیاز به تغییر خاصی در جهت مطلوب بودن برای این پرنده نیست و تنها کافی است، روی عباراتی تمرکز کنیم که توسط کاربران جست‌و‌جو می‌شوند و در حقیقت مطالبی براساس نیاز کاربر، تولید کنیم .این الگوریتم در 26 سپتامبر آخرین به‌روزرسانی خود را انجام داد.

    الگوریتم کبوتر

    الگوریتم کبوتر

    یکی دیگر از الگوریتم‌ های گوگل که در 24جولای 2014 به باغ‌وحش گوگل پیوست، الگوریتم کبوتر بود. عملکرد موتور جست‌و‌جوی گوگل براساس کبوتر است؛ بدین‌صورت که محتوای وب‌سایت‌ها درون یک محفظه، با نام "محفظه‌ی داده" قرار می‌گیرند و چند کبوتر برای بررسی محتوای هریک، درون آن قرار دارند. وقتی این کبوتران واژه یا جمله‌ای که کاربر برای جست‌وجو وارد کرده را پیدا می‌کنند، علامت گذاری کرده یا به اصطلاح به آن نوک می‌زنند و سپس سایت‌ها براساس بیش‌ترین علامت گذاری‌ها نمایش داده می شوند. به گفته‌ی گوگل، کبوتر روابط نزدیک‌تری بین الگوریتم محلی و الگوریتم جست‌و‌جوی اصلی ایجاد می‌کند؛ یعنی، هم روی نتایج صفحات و هم روی گوگل مپ تاثیر می‌گذارد. هدف این الگوریتم، محلی‌سازی و دقیق‌تر کردن نتایج کاربران براساس موقعیت مکانی آن‌هاست.

    الگوریتم دزد دریایی

    الگوریتم دزد دریایی

    یکی از الگوریتم‌ های گوگل که در آگوست 2012 اجرا شد و هدف آن مبارزه با نقض حق کپی رایت بود. این الگوریتم تا حد زیادی توانست جلوی گسترش غیرقانونی محتوای کپی را بگیرد؛ چون، این محتوا را یک امتیاز منفی برای سایت تعیین کرد. محتواهای دزدی شامل انواع داده نظیر موسیقی، فیلم و کتاب بود که به‌صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گرفت که یش‌تر در سایت‌های تورنت دیده می‌شد. آپدیت بعدی این الگوریتم در اکتبر 2014 انجام شد و بازه‌ی زمانی طولانی بین این دو به‌روزرسانی، می‌تواند به این ‌دلیل باشد که گوگل سعی کرده اطلاعات دقیقی درباره‌ی نقض کپی رایت کسب کند و در به‌روزرسانی دوم تمامی این قوانین را اعمال کند.

    الگوریتم PayDay Loan

    الگوریتم PayDay Loan

    الگوریتم به‌روزرسانی PayDay Loan در ژوئن 2013 راه‌اندازی شد. این الگوریتم برای مبارزه با وب‌سایت‌هایی است که برای بازدید بیش‌تر و قرار گرفتن در بالای نتایج جست‌و‌جو، از کلمات کلیدی پرکاربرد به صورت اسپم استفاده می‌کنند. گوگل این وب ها را با استفاده از این الگوریتم شناسایی و از فهرست جست‌و‌جوها حذف می‌کند. گوگل این الگوریتم را هم‌زمان با پاندا در می 2014 به‌روزرسانی و نسخه‌ی 2.0 آن را ارائه کرد. ‌نکته‌ی جالب توجه این بود که حتی ebay نیز پس از این به‌روزرسانی در برخی جست‌و‌جوها رتبه‌ی خود را از دست داد.

    الگوریتم Page Layout

    الگوریتم Page Layout

    Page Layout الگوریتمی است که در ژانویه‌ی 2012 معرفی شد و حجم تبلیغات سایت‌ها را هدف قرار داده بود. تبلیغات جزء جدایی‌ناپذیر دنیای وب شده است؛ اما، در شرایطی که از حد می‌گذرد، برای کاربر آزار‌دهنده می‌شود و مشکلاتی مانند کاهش لودینگ و دشوار شدن جست‌و‌جو در وب‌سایت را به‌همراه دارد. این الگوریتم برای شناسایی و جریمه‌ی‌ چنین سایت‌هایی که تبلیغات آزاردهنده دارند طراحی شده است. در 6 فوریه‌ی 2014 به‌روزرسانی این الگوریتم انجام شد که جزئیات آن مطرح نشد و در یکم نوامبر 2016، نسخه‌ی خودکار الگوریتم جایگزین نسخه‌های قبلی آن شد.

    الگوریتم Page Authority

    الگوریتم Page Authority

    این الگوریتم یکی از الگوریتم‌ های گوگل است که توسط Moz، برای پیش‌بینی میزان مرتبط بودن محتوای یک سایت، برای ارائه در نتایج گوگل به‌کار می‌رود. امتیازدهی به سایت‌ها و تاثیر این امتیازها در ارتقای جایگاه آن‌ها در نتایج گوگل، توسط این الگوریتم اجرا می‌شود. آخرین به‌روزرسانی این الگوریتم که قرار است به‌زودی منتشر شود، در 30 سپتامبر 2020 کلید خورد و هنوز در مرحله‌ی تست و زمان‌بندی قرار دارد.

    الگوریتم موبایل گوگل

    الگوریتم موبایل

    این الگوریتم در 21 آوریل 2015 معرفی شد و در سال‌های 2018 و 2020 دو بار به‌روزرسانی شد. تمرکز این الگوریتم روی نسخه‌ی موبایل وب‌سایت‌ها یا همان ریسپانسیو بودن‌شان است. در حال حاضر این قابلیت در وب‌سایت‌ها جزء فاکتورهای موثر در سئوی سایت است.

    الگوریتم RankBrain

    الگوریتم RankBrain

    یکی دیگر از الگوریتم‌ های گوگل که در 26 اکتبر 2015 نام آن برای اولین‌بار شنیده شد و می‌توان آن را قسمتی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار دانست، الکوریتم RankBrain است. این الگوریتم در واقع یک سیستم یادگیری ماشین است که به گوگل کمک می‌کند تا معنای درخواست‌ها را بهتر بفهمد و نتایج بهتری به کاربر نشان دهد. آخرین به‌روزرسانی این الگوریتم در 14 مارس 2021 انجام شد.

    الگوریتم طبیب

    یک الگوریتم خاص منظوره‌ی گوگل که بیش‌تر در زمینه‌های پزشکی، سلامت و تناسب اندام تاثیر دارد و در 4می 2018 ارائه شد. تاکنون هیچ استراتژی به‌روزرسانی شدن این الگوریتم ارائه نشده است.

    الگوریتم Bert

    الگوریتم Bert

    این الگوریتم که در 22 اکتبر 2019 ارائه شد، بر درک بهتر درخواست‌ها براساس پردازش زبان طبیعی تاکید دارد. در این الگوریتم تفسیر متن و شناسایی اشخاص و روابط‌شان، به تشخیص دقیق‌تر درخواست‌ها کمک می‌کند. الگوریتم Bert را می‌توان نقطه‌ی اوج تلاش گوگل برای درک مفهوم درخواست‌های کاربران دانست. آخرین به‌روزرسانی این الگوریتم در 9 دسامبر 2019 بود.

    انواع الگوریتم های گوگل

    به‌روزرسانی‌های اصلی

    در هسته‌ی موتور جست‌و‌جوی گوگل نیز در سال 2017 یک سری تغییرات و به‌روزرسانی‌های اساسی ایجاد شد و البته این تغییرات به‌صورت شفاف بیان نشدند. احتمال داده می‌شد که این تغییرات صرفا پیشرفت‌هایی در به‌روزرسانی‌های قبلی گوگل بوده و نکته‌ی قابل‌توجهی به آن اضافه نشده باشد. در دسامبر 2020 یک پکیج به‌روزرسانی نهایی برای این الگوریتم‌های اصلی ارائه شد.

    گوگل وعده داده است که در سال 2021 قصد دارد یک به‌روزرسانی جامع در زمینه‌ی بهبود تعامل و ثبات بصری و همچنین ارائه‌ی یک عامل جدید تحت‌عنوان تجربه‌ی صفحه، انجام دهد. باید منتظر باشیم تا ببینیم این به‌روزرسانی‌ها شامل چه تغییراتی خواهند بود.

    چرا گوگل الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد؟

    چرا گوگل الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد؟

    شاید بتوان گفت که هدف اصلی از تغییر الگوریتم‌ های گوگل افزایش رقابت میان وب‌سایت‌ها باشد. گوگل با تغییر و بهبود الگوریتم‌هاش علاوه بر اینکه نتایج بهتر و دقیق‌تری به کاربرانش نشان می‌دهد، باعث می‌شود که وب‌سایت‌ها نیز در جهت بهبود کیفیت سایت‌شان تلاش کنند و همواره یک رقابت پویای روبه‌جلو وجود داشته باشد.

    آیا الگوریتم‌ های گوگل برای دسکتاپ و موبایل متفاوت‌اند؟

    بله، خوب است بدانید که الگوریتم‌ های گوگل نتایج یکسانی در دسکتاپ و موبایل به شما نشان نمی‌دهند. در حال‌حاضر رتبه‌بندی سایت‌ها در این دو نوع پلتفرم تا 79 درصد می‌تواند متفاوت باشد. از سال 2016 گوگل الگوریتم‌های موبایل خود را توسعه داد و این‌ مسئله کار سئوی سایت را سخت‌تر از گذشته کرد. اکنون برای بهینه‌سازی سایت، شما باید روی استراتژی‌های دسکتاپ و موبایل به‌صورت جداگانه تمرکز کنید.

    آیا الگوریتم‌ های گوگل برای دسکتاپ و موبایل متفاوت‌اند؟

    چطور باید با الگوریتم‌ های گوگل دست‌و‌پنجه نرم کنیم؟

    الگوریتم‌ های گوگل به‌طور مداوم تغییر تاکتیک می‌دهند و نمی‌توان یک نسخه‌ی کلی برای آن‌ها پیچید؛ اگرچه باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این تغییرات غالبا جزئی هستند و بهبودهایی برای الگوریتم‌های موجودند. پس با رعایت برخی نکات تا حد زیادی می‌توانید این الگوریتم‌ها را شکست دهید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

    • ریسپانسیو کردن وب‌سایت؛
    • استفاده از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال گوناگون؛
    • پاکسازی لینک‌های اسپم؛
    • جایگزین کردن AdWordها؛
    • تمرکز بر محتوای معتبر؛
    • توجه به یوتیوب؛
    • بهبود تجربه‌ی کاربری؛
    • و... .

    الگوریتم های گوگل

    اگر با الگوریتم های گوگل بدرفتاری کنیم،گوگل چه بلایی بر سر سایتمان می آورد؟

    گوگل برای استفاده از موتور جست‌و‌جویش یک سری قوانین تعیین کرده و اگر برخلاف قوانین گوگل بازی کنید، عواقب بدی دامن‌گیرتان می‌شود. جریمه‌ی گوگل سرنوشت کسانی است که از قوانین آن تخطی کنند. نتیجه‌ی این کار نیز مشخص است: سایت ما به چند صفحه‌ی پایین‌تر پرتاب می‌شود و یا در بدترین حالت در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود و کلا از گردونه حذف می‌شود.

    سخن پایانی

    گوگل به‌عنوان یکی از پراستفاده‌ترین موتورهای جست‌و‌جو، از استراتژی‌های مختلفی برای پیداکردن محتوای مناسب برای کاربر استفاده می‌کند. الگوریتم‌ های گوگل به‌منظور یافتن بهترین نتایج در جست‌و‌جوها طراحی شده‌اند و از تکنیک‌های مختلفی برای شناخت محتوای باکیفیت و دقیق استفاده می‌کنند. شناخت این الگوریتم‌ها و کاربردشان به شما کمک می‌کند تا بتوانید وب‌سایت‌تان را بهبود دهید و رتبه‌ی سایت‌تان را در گوگل بالا ببرید.

    منبع:

    www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history
    
     
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    مظفریان
    1394/03/30 11:41

    سلام
    مطلب خوبی بود ممنون .

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره