افزایش رتبه سایت در گوگل یکی از بزرگترین دغدغههای وب مستران و صاحبان مشاغل آنلاین است که تاثیر بسزایی بر افزایش میزان بازدید از وب سایت و و رونق کسب و کارها دارد. اما چگونه رتبه سایت در گوگل را افزایش دهیم تا بتوانیم در صفحه نتایج جستجوی کاربران قرار بگیریم؟ اهمیتی ندارد که در چه حوزهای در وب فعالیت دارید، رقبا همیشه در حال رقابت با شما هستند و سعی دارند به عنوان اولین وب سایت در صفحه جستجوی کاربران قرار گیرند. بنابراین جهت ادامه حیات در این فضای رقابتی و پیشی گرفتن از رقبا حتما باید به فکر بالا بردن رتبه سایت در گوگل باشید. موتور جستجوگر گوگل برای رنکینگ یا رتبه بندی وب سایتها دارای برخی فاکتورهای مشخص است که بر اساس آنها جایگاه یک وب سایت در صفحه نتایج جستجوی کاربران را تعیین میکند. اما الگوریتمهای گوگل جهت رتبه بندی وب سایتها دائما در حال تغییر هستند؛ بنابراین باید همواره به روز باشید و وب سایت خود را بر اساس این تغییرات بهینه سازی کنید. در ادامه این مطلب از وبکده با آموزش افزایش رتبه سایت در گوگل همراهتان هستیم و شما را با کاربردیترین ترفندهای افزایش رنکینگ سایت آشنا خواهیم کرد.
اهمیت بهبود رتبه سایت در گوگل
پیش از پرداختن به نحوه بالا بردن رتبه سایت در گوگل ابتدا بهتر است اهمیت افزایش رتبه در گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که کاربران عبارات و یا کلمات خاصی را در گوگل سرچ میکنند، این موتور جستجوگر معمولا در اولین صفحه نتایج جستجو 10 وب سایت برتر و مرتبط با سرچ کاربر را نمایش میدهد. فاکتورهایی همچون سرعت سایت، تعداد و کیفیت بک لینکها، نرخ پرش، استفاده از کلمات کلیدی پرسرچ و غیره از جمله عوامل تاثیرگذار بر نمایش یک وب سایت در صفحه اول نتایج جستجو موثر هستند. بنابراین اگر بتوانید سایت خود را در اولین صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار دهید، فرصت بسیار خوبی جهت افزایش میزان بازدید از سایت و در نتیجه رونق کسب و کارتان خواهید داشت.
از مهمترین مزایای افزایش رتبه در گوگل میتوانیم به مواردی همچون افزایش ارزش و اعتبار کسب و کارها، ایجاد آگاهی از برند، ایجاد تصویر ذهنی مثبت از برند و در نهایت افزایش چشمگیر میزان فروش اشاره کنیم. امروزه اکثر مشاغل جهت معرفی خود به مخاطبان هدف از روشهای مختلف بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند. از این رو طراحی و راه اندازی وب سایت برای کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است و به نوعی پیش نیاز مهم انجام فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ آنها در نظر گرفته میشود. بنابراین با استفاده صحیح و بهینه از این ابزار و افزایش رتبه سایت در گوگل میتوانید به راحتی خود را مخاطبان هدف معرفی کرده و از رقبا پیشی بگیرید.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجوی گوگل کافی نیست و شما به عنوان وب مستر و یا صاحب یک کسب و کار آنلاین باید این رتبه را حفظ کنید تا همواره بتوانید از مزایای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل بهره مند شده و به رقابت با رقبای قدرتمند خود ادامه دهید.
روش های افزایش رتبه سایت در گوگل
حال که با اهمیت افزایش رتبه سایت در گوگل آشنا شدید، در این بخش چندین ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل را به شما آموزش میدهیم تا با بکارگیری آنها بتوانید جایگاه مطلوبی در صفحه نتایج جستجو بدست آورید. روشهای بسیاری جهت بهبود رتبه سایت در گوگل وجود دارد که هریک از آنها به نوعی میتوانند به افزایش رتبه سایت شما کمک کنند. برخی از بهترین روشهای افزایش رنکینگ سایت 2022 که موجب بهبود جایگاه و افزایش میزان بازدید از وب سایت میشوند شامل:
بررسی وضعیت فعلی رتبه سایت در گوگل
پیش از انجام هرگونه اقدام در راستای افزایش رتبه سایت ابتدا باید وضعیت فعلی رتبه و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو را مورد بررسی قرار دهید. انجام این کار به شما کمک میکند تا علاوه بر آگاهی از رتبه سایت خود همچنین بتوانید نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرده آنها را برطرف نمایید. ابزارهای بسیاری همچون Semrush، Similar Web، Alexa و Google Page Insight وجود دارند که اطلاعات کاربردی و مهمی را درباره وضعیت و رتبه وب سایت، کلمات کلیدی پرسرچ، سرعت سایت، فعالیت رقبا، نرخ پرش، میزان ترافیک ارگانیک سایت و غیره در اختیار شما قرار میدهند. با بررسی گزارش این ابزارها به راحتی میتوانید مشکلات فنی و یا ساختاری وب سایت خود را پیدا کرده و با برطرف کردن آنها رتبه سایتتان در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشید.
بررسی سرعت سایت
سنجش تجربه کاربران (User Experience) یکی از فاکتورهای مهم گوگل جهت رتبه بندی وب سایتها است. سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربران در زمان بازدید و میزان ترافیک آن دارد. اگر سرعت بارگذاری یک سایت بالا باشد، کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کرده و نسبت به بازدید مجدد و معرفی آن به افراد دیگر ترغیب خواهند شد. به همین دلیل است که گوگل توجه ویژهای به سرعت بارگذاری وب سایتها دارد و سایتهایی که دارای سرعت بالایی هستند را در جایگاه بالاتری از صفحه نتایج جستجوی کاربران قرار میدهد. برای بررسی و تست سرعت وب سایت خود نیز میتوانید از ابزارهایی همچون PageSpeed Insights Google، GTmetrix و یا WebPage Test استفاده کنید.
در صورت پایین بودن سرعت سایت نیز میتوانید با استفاده از روشهایی همچون بهینه سازی حجم تصاویر، فعال سازی لیزی لودینگ (Lazy Loadig)، ذخیره سازی کش مرورگر، کاهش تعداد ریدایرکتها، استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) و یا انتخاب قالب مناسب، سرعت وب سایت خود را افزایش داده و رتبه آن در صفحه نتایج جستجوی گوگل را بهبود بخشید.
استفاده از تگ تایتل مناسب
استفاده از تگ تایتل یا تگ عنوان یکی دیگر از روشهای افزایش رتبه سایت در گوگل است که به «عنوان اصلی» یک صفحه اشاره دارد و در صفحه نتایج جستجو به صورت یک لینک قابل کلیک برای کاربران نمایش داده میشود. هر صفحه از وب سایت شما باید دارای یک تگ تایتل منحصر به فرد باشد؛ زیرا این عناوین به گوگل نشان میدهند که سایت شما دارای محتواهای غنی و منحصر به فرد است. برای نوشتن تگ عنوان بهتر است از کلمات کلیدی خود استفاده کنید تا تاثیر نوشتن آن بر بهبود رتبه سایت در گوگل را افزایش دهید؛ زیرا Google به این موضوع نیز توجه ویژهای دارد.
متخصصین سئو پیشنهاد میکنند که تگ تایتل باید کمتر از 60 کاراکتر باشد تا به صورت کامل در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شود. بهترین الگو برای نوشتن تگ عنوان به صورت زیر است:
کلمه کلیدی اصلی/کلمه کلیدی فرعی/ نام وب سایت یا برند
نوشتن توضیحات متا (Meta Description)
نوشتن توضیحات متا نیز دیگر روش بالا بردن رتبه سایت در گوگل است که در زیر تگ تایتل قرار میگیرد. توضیحات متا اطلاعات و جزئیات بیشتری از محتوای یک صفحه در اختیار رباتهای گوگل و بازدیدکنندگان قرار میدهد و در صفحه نتایج نیز نمایش داده میشود. از این رو بهتر است برای نوشتن آن از کلمات کلیدی استفاده نمایید تا رتبه بهتری در گوگل بدست آورید. توضیحات متا موجب افزایش اعتبار وب سایت و جلب توجه کاربران به محتواهای آن خواهد شد. بنابراین برای آنکه بتوانید کاربران را نسبت به بازدید از وب سایت خود ترغیب کنید باید توضیحات متا خود را جذاب بنویسید تا از طریق آن میزان بازدید و رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو را افزایش دهید.
بهبود ساختار سایت
بهبود ساختار سایت از دیگر روشهای افزایش رتبه سایت در گوگل است که به سازماندهی منظم و منطقی صفحات و اطلاعات سایت اشاره دارد و تاثیر بسزایی بر بهبود تجربه کاربران خواهد داشت. ساختار کلی سایت شما باید طوری باشد تا کاربران به راحتی و بدون نیاز به انجام کلیکهای متعدد (کمتر از سه کلیک) بتوانند به اطلاعات و بخشهای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. اگر وب سایت شما شلوغ و پیچیده باشد، توجه طیف گستردهای از کاربران را از دست میدهید و همین موضوع نیز موجب افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) سایت شما خواهد شد. بنابراین به منظور افزایش میزان بازدید و بهبود رتبه سایت در گوگل باید توجه ویژهای به ساختار سایت خود داشته باشید. خزندههای گوگل نیز وب سایتهای ساده را بسیار سریعتر ایندکس کرده و رتبه خوبی به آنها میدهند.
طراحی ریسپانسیو (Responsive) و موبایل فرندلی (Mobile Freindly) سایت
طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا نیز یکی دیگر از روشهای افزایش رنکینگ سایت است که ارتباط مستقیمی با تجربه کاربران دارد. محتواهای وب سایت شما باید در تمامی دستگاهها از جمله رایانه، موبایل و یا تبلت به خوبی نمایش داده شوند. بنابراین اگر ساختار یک سایت، واکنشگرا با موبایل فرندلی نباشد، کاربران خیلی سریع آن را ترک کرده و وب سایت دیگری را باز میکنند. این امر تاثیر منفی بسیاری بر رتبه سایت در گوگل خواهد داشت و تجربه منفی را نیز برای کاربران رقم خواهد زد. بنابراین حتما وب سایت خود را به صورت ریسپانسیو و موبایل فرندلی طراحی کنید تا بتوانید کاربران را در سایتتان نگه دارید.
تولید محتوای غنی و آموزنده
محتوای هر سایت به عنوان مهمترین بخش آن در نظر گرفته میشود و گوگل نیز در هنگام رتبه بندی وب سایتها توجه ویژهای به محتوای آن دارد. همانطور که میدانید گوگل به عنوان مهمترین و بزرگترین موتور جستجوی دنیا شناخته میشود و منبعی بی پایان از اطلاعات موردنیاز کاربران است که اگر محتواهای آن صحیح و قابل اعتماد نباشد، هیچ کاربری دیگر از آن استفاده نخواهد کرد. به همین دلیل گوگل یک استاندار و معیار امتیازدهی تحت عنوان EAT معرفی کرده که مخفف کلمات Expertise (تخصص)، Authority (اعتبار) و Trustworthiness (قابلیت اعتماد) است. گوگل بر اساس این معیار میزان ارزش یک محتوا را مورد بررسی قرار میدهد؛ یعنی محتوایی از نظر گوگل باکیفیت است که تخصصی و معتبر باشد و بتواند اعتماد کاربران را جلب کند. برای پیاده سازی معیار EAT در محتواهای خود میتوانید اقداماتی همچون لینک دهی به وب سایتهای معتبر، ایجاد بک لینک، به روزرسانی محتواها، تولید محتواهای مرتبط با رویکرد اصلی سایت و ذکر منابع معتبر در سایت را انجام دهید.
استفاده از کلمات کلیدی اصلی و فرعی
استفاده از کلمات کلیدی اصلی و فرعی نیز یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین روشهای افزایش رتبه سایت در گوگل است که به افزایش بازدید از سایت و در نهایت ارتقا جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو کمک بسیاری میکند. منظور از کلمات کلیدی همان کلمات یا عباراتی هستند که کاربران آنها را در گوگل جستجو میکنند تا درباره موضوع موردنظر خود اطلاعات کسب نمایند. استفاده از کلمات و عبارات سرچ شده توسط کاربران در محتواهای یک سایت موجب افزایش ارگانیک ترافیک و بهبود رتبه آن خواهد شد. با استفاده از ابزارهایی همچون گوگل سرچ کنسول، KWFinder، SEMrush و یا Google Trends به راحتی میتوانید کلمات کلیدی اصلی و فرعی مرتبط با موضوعات موردنظر خود را پیدا کرده و آنها را در محتواهای خود بکار ببرید.
استفاده از کلمات کلیدی رقبا
پیشی گرفتن از رقبا یکی از اهداف اصلی افرادی است که دنبال بهبود رتبه سایت در گوگل هستند. از این رو باید فعالیت رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید تا کلمات کلیدی که با آن رتبه کسب کردهاند را پیدا کنید. برای انجام این کار میتوانید از ابزارهای تحلیل رقبا همچون SEMRush،SEO SiteCheckup و یا SpyFu استفاده کنید.
کاهش نرخ پرش کاربران
کاهش نرخ پرش یا بانس ریت از دیگر عوامل موثر بر افزایش رتبه سایت در گوگل شناخته میشود که به معنای خروج زودهنگام و سریع کاربر از یک وب سایت است. عواملی همچون سرعت پایین وب سایت، ریسپانسیو نبودن، طراحی شلوغ و نامنظم سایت و یا محتوای ضعیف موجب افزایش نرخ پرش کاربران در سایت شما خواهند شد. اگر میزان نرخ پرش کاربران از سایت شما بالا باشد، گوگل آن را به عنوان سایتی نامعتبر در نظر میگیرد و این نکته منفی را در رتبه بندی خود نیز اعمال خواهد کرد. بنابراین با افزایش سرعت سایت، طراحی بصری ساده و تولید محتواهای باکیفیت و آموزنده میتوانید میزان نرخ پرش سایت خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید.
دریافت بک لینک از سایت های معتبر
از دیگر روشهای بالا بردن رتبه سایت در گوگل میتوانیم به دریافت بک لینک از وب سایتهای معتبر و پربازدید اشاره کنیم. بک لینک یا لینک سازی یعنی یک وب سایت معتبر در صفحه خود به محتوای مرتبط از یک وب سایت دیگر لینک دهد؛ یعنی کاربران را به سمت بازدید از آن سایت هدایت کند. انجام این کار به افزایش میزان بازدید از سایت شما کمک بسیاری میکند و تاثیر بسزایی بر رتبه آن در گوگل نیز خواهد داشت. بنابراین سعی کنید با وب سایتهایی که دارای میزان بازدید و اعتبار بالا هستند همکاری کرده و از آنها بک لینک دریافت نمایید.
در مورد لینک سازی خارجی بیشتر بدانید.
لینک سازی داخلی (Internal Link)
لینک سازی داخلی به عنوان یکی از سادهترین روشهای افزایش رنکینگ سایت در گوگل شناخته میشود که به معنای لینک دهی از یک صفحه از سایت به صفحه دیگری از همان سایت است. انجام این کار موجب افزایش بازدید از مطالب، کاهش نرخ پرش کاربر و بهبود سئو سایت شده که تمامی این موارد نیز در نهایت منجر به افزایش رتبه سایت در گوگل خواهند شد.
با انجام این اقدامات به راحتی میتوانید رتبه سایت خود در گوگل را بهبود بخشید و به مرور در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید. افزایش رتبه سایت در گوگل برای وب سایتهای آموزش محور و کسب و کارهای آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در این صورت در معرض دید طیف گستردهتری از کاربران و مخاطبان هدف قرار میگیرند و به دنبال آن نیز میتوانند حوزه فعالیت خود را گسترش داده و درآمد بیشتری کسب کنند. بنابراین اگر به دنبال پیشرفت و افزایش سطح درآمد خود از طریق وب سایت هستید حتما به فکر افزایش رتبه سایت در گوگل باشید.