آنچه در این مقاله میخوانید

    راهنمای استفاده از ابزار Disavow Google

    راهنمای استفاده از ابزار Disavow Google

    آیا تا به حال از ابزار Disavow Google استفاده کرده اید؟ اگر در چند سال گذشته برای وب سایت خود در جستجوگرها فعال بوده اید، احتمالا لینک های غیرعادی را به سایت خود اضافه کرده اید. که ممکن است این کار به الگوریتم پنگوئن گوگل آسیب وارد کند.

    آیا از ابزار ابطال گوگل استفاده کرده اید؟ ممکن است بخواهید استفاده کنید. اگر در چند سال گذشته در جستجوگرها برای وب سایت خود فعال شده اید، احتمال خوبی وجود دارد که لینک سازیهای غیرعادی را به سایت خود اضافه کنید. این ممکن است به نظر الگوریتم پنگوئن گوگل آسیب زننده باشد. یا، در برخی موارد حتی می توانید مجوز لینک سازیهای غیر معمولی خود را دریافت کنید.

    ما سعی داریم تا در این مقاله برخی از موارد عملی در زمان استفاده از disavow را بیان کنیم. این راهنمایی به شما (اگر یک جستجوگر با تجربه و یا صاحب کسب و کار کوچک هستید) کمک می کند تا بتوانید لینک های غیرطبیعی را پاک کنید.

    ابزار disavow چیست؟

    گوگل در اکتبر 2012 ابزار Disavow را معرفی کرد که به شما اجازه می دهند از گوگل بخواهید لینک های خاصی را که به سایت شما اشاره دارد، محاسبه نکند. مهمترین نکته ای که باید قبل از استفاده این ابزار به آن دقت ویژه ای نمود توضیح اعلام شده زیر است:

    disavow

    استفاده اشتباه از ابزار disavow می تواند به سایت شما آسیب برساند. باید لینک هایی را که می دانید با هدف دستکاری نتایج گوگل ایجاد شده اند، نادیده بگیرید. بسیاری از مقالات برای کمک به صاحبان سایت ایجاد شده اند که در آنها برخی لینک های غیرطبیعی گذاشته می شود.امیدوارم این مقاله بتواند به سوالات شما در رابطه با استفاده از ابزار نافرمانی گوگل پاسخ دهد.

    ایجاد یک صفحه گسترده حسابرسی

    روش های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می توانید لیستی از لینک ها را بدست آورید. برخی از این منابع برای سازماندهی لینک سازی در فرمت های قابل کنترل هستند. اما من طرفدار روش هایی نیستم که سعی می کنند دستیابی به هر لینکی به صورت دستی را ضروری جلوه دهند. 

    اگر چه ممکن است برخی از این روش های مفید واقع شوند. اما زمانی که با یک صفحه گسترده حسابرسی لینک شود. این مقاله شامل بررسی کاملی از برخی ابزارها برای بررسی لینک ها خواهد بود. اگر می خواهید لیستی از لینک های خود را به جای استفاده از ابزار یا برنامه ایجاد کنید، به صورت زیر عمل کنید:

    اول، لینک های خود را از همه منابع موجود دانلود کنید.

    شما باید با دانلود لینک های خود از ابزار وب مستر شروع کنید. هنگامی که به جستجوی Traffic بروید -> این ترتیب را طی می کنید : --> Links to your site --> More, و سپس تصویر زیر در مقابل شما نمودار می شود:

    disavow چیست

    لینک های نمونه و آخرین لینک ها را دانلود کنید.

    نکته Disavow: اگر وب سایت شما دارای بیش از هزار دامنه لینک شده است، گاهی اوقات می توانید لینک های بیشتری را از ابزارهای وب مستر بصورت روزانه برای چندین روز دریافت نمایید.

    همچنین توصیه می کنیم لینک ها را از منابع زیر دانلود کنید:

     majestic.com – Majestic: دارای یک گزینه است که شما می توانید لینک های خود را به صورت رایگان دریافت کنید اگر شما همه این مراحل را برای تأیید سایت خود دنبال کنید، قطعا ارزشش را دارد.

     opensiteexplorer.org: این ابزار به شما لینک های زیادی را مانند Majestic نمی دهد، اما گاهی اوقات شما می توانید برخی از لینک سازیهایی را که در منابع دیگر وجود ندارد، از طریق آن پیدا کنید.

     ahrefs.com - این گزینه دارای هزینه می باشد . به نظر ابزاری است که ارزش هزینه کردن را دارد. اغلب لینک های گزارش شده در ahrefs در هیچ یک از منابع دیگری یافت نمی شود.

    • لینک سازیها را به در یک جدول اکسل وارد نمایید.

    همانطور که فایل آدرس لینک های خود را از هر منبع دریافت می کنید، ستون هایی را پیدا می کنید که حاوی آدرس سایت هایی هستند که به شما لینک می دهند. این کل ستون را در یک فایل اکسل جدید کپی کنید. شما می توانید این کار را در Google Docs نیز انجام دهید. در سال های گذشته، Google Docs برای مدیریت حجم زیادی از اطلاعات پیشرفت زیادی کرده است.

     به این ترتیب، دستورالعمل هایی که در این آموزش ارائه می دهیم برای استفاده از Google Docs است، زیرا هرکس نمی تواند به اکسل دسترسی داشته باشد. اگر در گوگل یک حساب Gmail دارید، به Google Docs دسترسی دارید.

    در نهایت با یک صفحه بزرگ حاوی لینک های گزارش شده توسط هر یک از ابزارها روبرو می شوید. در این مرحله، این صفحه گسترده شامل بسیاری داده های تکرار است، اما نگران نباشید، به زودی با آن برخورد خواهیم کرد.

    ( توجه: این که شامل ستون های دیگری نیز باشد، بد نیست. زیرا ممکن است در حسابرسی ها به شما کمک کند مانند متن لنگر anchor text یا وضعیت غیرقابل استفاده، اما به خاطر سادگی این آموزش، ما فقط URL ها را شامل آن می دانیم.)

    • این آدرس ها را به سطح زیر دامنه برسانید.

    یک ستون جدید در سمت چپ URL خود ایجاد کنید. فرمول زیر را پیروی کنید.

    =left(B1,find("/",B1,9)-1)

    سپس ستون A را برجسته کرده و CTRL-D را فشار دهید. این فرمول ستون را پر می کند و شما با پایان آن برخورد می کنید:

    disavow چیست

    حالا، ستون A را برجسته کنید و برای تبدیل نتایج فرمول به مقادیر، از صفحه گسترده درخواست کنید. باید این کار را انجام دهید تا بتوانید در این ستون کپی و جای گذاری کنید. برای انجام این کار CTRL-C را کپی کنید و سپس Edit را انتخاب کنید :

    Edit --> Paste Special --> Paste Values Only.

    حالا قصد داریم موارد اضافه در پشت دامنه ها را حذف کنیم مانند ( http:// یا https:// یا www) تا دامنه به تنهایی در ستون A باقی بماند، از ویژگی Find and Replace استفاده می کنیم. ستون A را انتخاب کنید و روی Edit -> Find and Replace کلیک و http:// را تایپ کنید. باکس Replace with را خالی بگذارید و دکمه "Replace All" را فشار دهید.

    disavow چیست

    حالا همین کار را برای عبارات زیر انجام دهید:

    https://

    www. نقطه پس از "www." فراموش نکنید.

    پس از تکمیل، ستون A حاوی دامنه / زیر دامنه هر URL است.

    disavow چیست

    حالا دیگر فقط اصل دامنه را دارید.

    در حال حاضر آنچه که ما می خواهیم حذف موارد تکراری از این لیست است که فقط یک لینک از هر دامنه باقی بماند. اکثر صفحات گسترده، یک تابع dedupe ساخته شده دارند. با این حال، متوجه شدیم که وقتی با تعداد زیادی ردیف برخورد می کنیم، باعث خراب شدن صفحات گسترده می شود، بنابراین آنچه که باید انجام دهیم، مرتب سازی ستون A با استفاده از حروف الفباست و سپس یک ستون جدید در سمت چپ دامنه های ایجاد و فرمول زیر را اضافه کنیم:

    =if(B1=B2,"duplicate","unique")

    این صفحه را کپی کنید به طوری که صفحه نمایش به شما نشان دهد چه نوشته ای کپی شده است. سپس می توانید این ستون را فیلتر کنید تا فقط تکراری ها را نشان دهد و هر یک از این ردیف ها را حذف کنید

    چه چیزی باقی می ماند یک نشانی اینترنتی از هر دامنه ای که به سایت شما لینک داده شده است.

    • حسابرسی!

    حالا باید از هر نشانی اینترنتی در صفحه گسترده خود بازدید کنید و تصمیم بگیرید که آیا باید لینک سازیهایی را از این دامنه نگه دارید و یا آنها را رد کنید. در صفحه گسترده خود، هر نشانی را به عنوان « disavow» یا « keep» علامتگذاری کنید:

    disavow چیست

    در بعضی موارد، برخی از لینکها هنوز کاملا کاراکتر های قبل و بعد آن به درستی حذف نشده است که باید به بررسی چشمی آن ها را پاکسازی نماییم، در اینجا سؤالاتی را مطرح می کنیم که وقتی به هر لینک مراجعه می شود باید آن را در ذهن پرسید:

    - این لینک فقط برای اهداف جستجوگر ساخته شده است؟

    - آیا این لینک سازی، صادقانه امکان هدایت مشتریان ما را دارد؟

    - آیا از اینکه کارمندان Google یا یک رقیب این لینک را ببیند، جای نگرانی وجود دارد؟

    نکته Disavow: هنگامی که گوگل سایت را به دلیل لینک های غیر طبیعی جریمه می کند، هدفش این است که سایت به طور فعالانه تقلب کرده است. ممکن است هر سایتی لینک های عجیب و غریب داشته باشد که شما را به فکر فرو برد: « این لینک ها از کجا آمده اند؟» اما نیازی نیست که هر چیزی را که تشخیص ندادید از بین ببرید. الگوریتم پنگوئن بر روی یک لینک به تنهایی تاثیر نمی گذارد.

    پس از خواندن این مطالب، اگر هنوز در مورد اکثر لینک های خود اطمینان ندارید و یا باید آنها را نادیده بگیرید، شاید بهترین کار این است که کسی که در کار حذف لینک تجربه زیادی دارد، برای انجام بررسی لینک ها استخدام کنید.

    ساخت فایل disavow

    در مقابل دامنه "domain:" را اضافه کنید

    پس از پایان هر ارزیابی لینک سازی، می خواهید ستون بازنشانی خود را فیلتر کنید تا لینک هایی را که تصمیم گرفته اید به آنها بیفزایید را ببینید.

    disavow چیست

    سپس، یک برگه جدید را در صفحه گسترده خود ایجاد کنید، ستون دامنه خود را کپی کرده و آن را در این برگه جدید قرار دهید:

    disavow چیست

    اکنون قصد داریم قبل از هر نام دامنه "domain:" را اضافه کنیم.

    نکته Disavow : همیشه می خواهید از سطح دامنه خودداری کنید. اگر سطح url خود را نادیده بگیرید، خطر از دست دادن لینک های بد را از خود دور کرده اید. به عنوان مثال، اگر شما یک لینک را در http://www.example.com/article.html نادیده بگیرید، همین لینک ممکن است در http://www.example.com/articles/ و http: // www نیز وجود داشته باشد. و یا در http://www.example.com/article.html?utm=fb و .... .

    برای اضافه کردن "domain:" در مقابل هر نام دامنه، فرمول زیر را در B1 تایپ کنید:

    ="domain:"&A1

    این فرمول را در کل ستون کپی کنید. سپس، همانطور که قبلا، یک کپی را پس از آن انجام دادید، مقادیر ویژه را وارد کنید.

    در حال حاضر دستورالعمل هایی را در بلاک خود در ستون B قرار داده اید:

    disavow چیست

    • یک فایل متنی

    فایل disavow شما باید یک فایل .txt در فرمت UTF-8 یا ASCII 7 بیتی باشد. چند راه وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید. از نظر من، آنچه که من انجام می دهم TextEdit باز است، ستون (B) را کپی کرده و بارگذاری کنید : "domain: example.com" ، سپس روی "Format" -> "Make plain text" کلیک کنید. سپس این را به عنوان یک فایل .txt ذخیره کنید.

    یکی دیگر از گزینه هایی که می تواند در این رابطه به شما کمک کند، ایجاد یک سند جدید گوگل Doc است، دستورالعمل های Disavow را به این سند کپی کنید و سپس روی "File" -> "Download As" -> "Plain text" کلیک کنید.

    نکته نادیده گرفتن: روشهای دیگری برای ایجاد فایل TXT وجود دارد. اما گاهی اوقات این فایل ها عجیب و غریب می شوند، که می توانند خطاهای شما را در هنگام بارگذاری فایل بالا ببرد. اگر یک بار فایل را صادر نمودید، سعی کنید فایل متنی خود را با استفاده از روش Google Doc که در بالا ذکر شد، ایجاد کنید. این روش به نظر قابل اطمینان تر است و یک راهی برای تولید فایل متنی است که گوگل آن را تایید می کند.

    • درباره نظرات نظرتون چیه؟

    فایل های disavow را به این شکل دیده ایم:

    disavow

    می توانید یک کامنت را در فایل disavow خود با شروع یک خط و یک «#» ایجاد کنید. با این حال، هیچ یک از کارمندان Google به فایل disavow شما نگاه نخواهد کرد. این کار توسط ماشین های برنامه نویسی شده انجام می شود. کامنت ها فقط برای استفاده شخصی شما قرار می گیرد. کامنت هایی که ممکن است برایمان مفید باشند، در هنگام ویرایش پرونده disavow در آینده اضافه می کنیم. به عنوان مثال، به صورت زیر:

    # لینک های زیر در تاریخ 16 دسامبر 2014 رد شد. این لینک هایی هستند که می دانیم لینک های دایرکتوری کم کیفیت هستند.

    • بارگذاری کردن فایل در بخش disavow گوگل

    برای ارسال فایل disavow خود، به ابزار disavow بروید و سایت خود را از لیست dropdown انتخاب کنید.

    disavow

    روی "Disavow Links" کلیک کنید و سپس "Disavow Links" را دوباره باز کنید و سپس "choose file" گزینه را انتخاب کنید. این جایی است که شما فایل .txt را که ما فقط آن را ایجاد کرده ایم، آپلود می کنید.

    اگر کار شما موفقیت آمیز باشد، چیزی شبیه تصویر زیر را مشاهده می کنید:

    disavow

    اما ممکن است متوجه شوید که اشتباهاتی دارید. مانند تصویر زیر:

    disavow

    خطاهای رایج

    در صورتی که یک پیام خطا وجود دارد، موارد زیر را دنبال کنید:

    - اگر "domain: http: //www.example.com" را تایپ کرده اید، باید http: // www را حذف کنید.

    - گاهی اوقات ابزار backlink به شما دامنه هایی با شخصیت های عجیب و غریب می دهد که ابزار disavow آنها را نمی پسندد. به عنوان مثال، گاهی اوقات ahrefs.com به من دامنه هایی می دهد که شبیه به این هستند:

    _¼_¡_á_ü_____ü__„â_µ„Û___µ„â.„Û„ã.com اگر سعی کنم دامنه را disavow (کنار بگذارم): _¼_¡_á_ü_____ü__„â_µ„Û___µ„â.„Û„ã.com ، این حوزه ها هرگز حل نمیشوند من فقط می توان آنها را از disavow حذف کنم.

    - به دنبال حوزه هایی با پورت های متصل باشید به عنوان مثال، شما ممکن است دامنه: example.com: 8080 را در لیست خود مشاهده کنید. فقط 8080 را حذف کنید. کولون باعث انزوا شما می شود تا خطا را به شما اعلام بدهد. 

    همانطور که در بالا ذکر شد، اگر شما اشتباه می کنید و نمی توانید بفهمید که علت آن چیست، سعی کنید فایل خود را با Google Docs فرمت کنید و به عنوان یک .txt ذخیره کنید. این روش بسیار موثر است.

    • فایل های disavow خود را اصلاح کنید.

    اگر لینک های غیر طبیعی داشته باشید، این یک ایده واقعا خوب است که از لینک های خود به طور مرتب بررسی به عمل آورید. من مشتریانی دارم که حسابرسی های backlink ماهانه خود را انجام می دهند و هر چند که در حال حاضر در حال ایجاد لینک نیستند، اما تعداد زیادی از لینک های غیر طبیعی جدید را مشاهده می کنند. بسیاری از این لینک های قدیمی از سال 2006 هستند که اکنون ظاهر شده اند. 

    بعضی از لینک های اسپم های جدید هستند که شاید نتیجه فرآیند های خودکار پیشین است که همچنان تبلیغ می کنند. و برخی حتی ممکن است موجب SEO منفی سایت شوند. نکته قابل توجه این است که بیشتر سایت هایی که دیده شده اند، به disavow نیاز دارند تا فایل فشرده خود را به طور مرتب به روزرسانی کنند.

    نکته disavow: زمانی که یک فایل بازنویسی جدید را آپلود می کنید، فایل خود را به طور کامل بازنویسی کنید. اگر فایل قدیمی شما دارای 300 دامنه باشد و شما می خواهید 30 دامنه جدید اضافه کنید، فایل جدید شما 330 دامنه خواهد داشت.

    به منظور به روز رسانی فایل disavow شما، باید به ابزار disavow بروید، سایت خود را انتخاب و مجدد لینک های Disavowرا گزینش کنید. "Disavow Links" و "Download" را انتخاب کنید. برای اینکار دلیل روشنی وجود ندارد، اما گوگل فایل شما را به صورت یک فایل CSV و نه یک فایل TXT ارائه می دهد. 

    آنچه که باید در اینجا انجام دهید: ستون A را کپی و آن را در TextEdit (بر روی Mac) و یا در قسمت Google Doc کپی کنید. سپس می توانید لینک های جدید خود را اضافه کنید و فایل را به عنوان .txt ذخیره کنید (شاید هم پیش تر آن را ذخیره کرده باشید)

    • هنگامی که کار disavow را آغاز می کنید؟

    به محض این که فایل بازنویسی خود را آپلود کردید، Google شروع به اعمال دستورات بازنشانی برای لینک سازی می کند، زیرا آنها وب را کراول می کنند. حالا می توانید بگویید بررسی بک لینک ها را انجام داده ام:

    http://www.spammysite.com/article.html

    و یک disavow را انجام داده ام.

    دامنه: spammysite.com

    دفعه بعد که گوگل http://www.spammysite.com/article.html یا هر صفحه دیگری را در این دامنه که به شما لینک سازی دارد، کراول می کند، برچسب هر کدام از آنها را به هر لینک سازیی که به سایت شما اشاره دارد، نمایش می دهد. این به این معنی است که این لینک ها در محاسبات الگوریتمی (به عنوان مثال پنگوئن) شامل سایت شما نمی شود. 

    اگر سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن تحت تاثیر قرار گیرد، نمی توانید سریع تغییرات را مشاهده کنید. بلکه باید منتظر بمانید تا گوگل الگوریتم پنگوئن را بازنویسی کند و اطلاعات مربوط به لینک های شما را از بین ببرد. گوگل اعلام کرده است که به زودی این اتفاق به طور مداوم و نه به صورت متناوب خواهد افتاد. امیدوارم این بدان معنا باشد که سایت ها با سرعت بیشتری قادر به فرار از پنگوئن باشند. 

    شما هنوز هم باید صبر کنید تا گوگل تمام لینک های موجود در فایل disavow را مجددا باز کند. جان مولر (یکی از کارکنان گوگل) گفته است که می تواند تا یکسال تمام لینک های شما را پیدا کند تا دوباره باز شوند. با این حال، در آزمایش های ما، طولانی ترین لینک سازی تقریبا سه ماه طول کشید. بیشترین لینک ها در عرض یک ماه disavow شدند.

    • آیا باید لینک سازیها را از بین ببرید و یا آنها را disavow کنید؟

    این یک موضوع شایسته همین نوشتار است. به طور کلی، اگر یک لینک وجود دارد که ما آنرا کنترل می کنیم، و می دانیم که می توانیم آن را به راحتی حذف کنیم، پس حذف آن بهترین گزینه است. 

    اما اگر به یک مسئله الگوریتمی مانند پنگوئن رسیدیم، به نظر من، نیازی نیست که یک کمپین جامع ایمیل برای درخواست صاحبان سایت برای حذف لینک ها ایجاد شود. این کمپین ها پرهزینه هستند و بسته به نحوه عملکرد، میزان موفقیت آنها ناچیز است. با این حال اگر به مجازات گوگل مبتلا شده اید، باید تلاش کنید هر لینک غیر طبیعی را حذف کنید.

    • آیا می توانید یک لینک سازی را دوباره ایجاد کنید؟

    آیا اشتباهی کردید و دامنه ها را در فایل disavow خود قرار دادید که واقعا لینک های خوبی بودند؟ در این صورت می توانید یک directive disavow را با اصلاح فایل disavow خود حذف کنید. توجه کنید که این دامنه را در آن قرار ندهید بلکه دوباره آن را آپلود کنید. 

    با این حال، مت کاتتس در سال گذشته توضیح داد که طول می کشد تا یک لینک سازی جدیدتر آن را disavow کند. شما فکر می کنید که بار بعدی کراول شود. گوگل "nofollow" نامرئی را حذف می کند، اما تا زمانی که لینک سازی دوباره محاسبه شود. هدف از این کار، سخت کردن شرایط برای اسپم هایی است که به دنبال یافتن راه هایی برای تقلب کردن هستند.

    • سوالات

    هنگام استفاده از ابزار Disavow باید مراقب باشید. اما این بدان معنا نیست که مدیر وب سایت (آگاه در حد متوسط) نمی تواند از آن استفاده کند. اگر می دانید که لینک های با کیفیت پایین را به سایت خود هدایت کنید. 

    این ابزار می تواند راه خوبی برای درخواست گوگل باشد تا این لینک ها را در برابر شما محاسبه نکند. با این حال، متوجه شده ایم که بیش از دو سال که از این ابزار استفاده می شود، سوالات زیادی پیش آمده است. امیدواریم در آینده مطالب بهتری در این باره ارائه دهیم.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره