طراحی رابط کاربری و تجربهی کاربری (UI-UX)
امروزه بسیاری از مدیران با راهاندازی سایتِ کسبوکارشان بهمثابهی دفتر کار
دیجیتال خود، در دنیای مجازی نیز مشغول فعالیت و تجارت هستند. اما تنها برخی از این سایتها
میتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند و در این دنیای پُرهیاهو و رقابتی مُثمر ثمر واقع شوند.
بررسیهای تخصصی نشان میدهند میزان مشارکت کاربران در یک سایت و نرخ تبدیل مخاطبان
به مشتریهای کسبوکارِ مربوطه بهمیزان قابل توجهی بستگی دارد به سطح جذابیت و نظم
ظاهری سایت و نیز میزان سهولت کاربری و دسترسپذیری آن! به عبارت دیگر، سایتهایی پُرمخاطب
و موفق هستند که طراحی رابط کاربری و تجربهی کاربری یا UI-UX آنها مناسبتر و
حرفهایتر است.
ویژگیهای طراحی UI-UX حرفهای چیست؟
وبسایتهایی که UI-UX آنها بهصورت حرفهای طراحی شده است، ظاهری جذاب و
چشمگیر دارند، مرتب و یکپارچه هستند و دسترسی سادهتری برای کاربران ایجاد میکند.
برای دستیابی به این ویژگیها، طراحان متخصص ابتدا باید مخاطبانِ هدفِ سایت و سلیقه و نیاز
آنها را شناسایی کنند، روندهای حاکم بر فضای دیجیتال و بازار مجازی را بررسی نمایند، ارزیابی
مشخصی نسبت به رُقبای سایت داشته باشند و به این مسئله بپردازند که با چه ساختار و چه ظاهری
میتوان همه چیز را منظم و راحت در دسترس مخاطبان قرار داد تا حس و تجربهی بهتری از
حضور در سایت مورد نظر داشته باشند.
بنابراین فرایند طراحی یک UI-UX حرفهای برای وبسایت که بتواند نتیجهی مطلوبتری را
برای کسبوکار مربوطه به ارمغان میآورد، فرایندی کاملاً تخصصی است و مدیران موفقی که برای
برند خود ارزش قائلند، برای آنکه بتوانند سریعتر و با هزینهی کمتری به نتیجهی
دلخواهشان دست یابند، ترجیح میدهند از دانش و مهارت متخصصان این حوزه بهره بگیرند.
«بمان»، پیشگام در طراحی UI-UX
ما در آژانس برندسازی «بمان» بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرمافزار نیست بلکه بخشی از هویت برند
صاحب خود و نوعی سرمایهگذاری مطمئن است. ما با تکیه بر این باور و نیز با بیش از 17 سال تجربه و تخصص
در حوزهی طراحی هویت بصری برند، بهخوبی آگاهیم که هر محصول یا خدمت با چه ظاهر و چه ترتیبی باید با
مخاطب ارتباط برقرار کند و یک وبسایت حرفهای به چه نحوی باید طراحی شود تا بتواند در عین جذابیت و
سادگی، دسترسی مناسبی برای کاربران ایجاد کند.
پیادهسازی فرایند طراحی UI-UX حرفهای در «بمان» دو مرحله را شامل میشود که عبارتند از:
مرحله پیش از طراحی (Discovery)
- بررسی هدف و چشمانداز برند یا کسبوکار مورد نظر در دنیای وب و دیجیتال
- مطالعهی تخصصی اجزای برند
- بررسی و درک نیازها و دغدغههای مدیر برند
- تجزیه و تحلیل رُقبای برند و روند حاکم بر بازار در حوزهی آنلاین
- شناخت مخاطبان هدفِ برند و تجزیه و تحلیل نیازها و رفتار آنها
مرحله طراحی (Define and Design)
- تشکیل جلسات طراحان و متخصصان برای ایدهپردازی به روش بارش فکری
- ارائهی پیشنهادات و به چالش کشیدن آنها جهت تعریف بهترین راهحل و یافتن مناسبترین طراحی
- طراحی اولیهی ساختار کلی وبسایت (Wireframe)
-
ایدهپردازی و تحلیل برنامهی مورد نظر در دستگاههای مختلف مانند تبلت، موبایل، تلویزیونهای
هوشمند و کامپیوترهای شخصی
- بازبینی و بررسی طرح نهایی با حضور کارفرما (Presentation)