یکی از اصطلاحات رایجی که این روزها از زبان کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ میشنویم، اصلاح سئوی خارجی سایت یا سئوی OFF PAGE است. با افزایش سرعت حرکت دنیا بهسمت ماشینی و دیجیتالی شدن، وبسایتهای مختلف و شبکههای اجتماعی جایگاه ویژهای بهدست آوردهاند.
این روزها بسیاری از فعالیتهای روزانهی زندگی مانند خرید کردن، آموزش علوم و هنرهای مختلف، سرگرمی و... بهصورت آنلاین انجام میشوند. همین موضوع باعث ایجاد وبسایتهای متعدد، با موضوعات مختلف، شده است.
افزایش تعداد وبسایتهایی با موضوعات مشابه مانند فروشگاه و رقابت شدید بین آنها، تکنیکهای مختلفی را به وجود آورده است که در تلاش برای ارتقای رتبه و امتیاز سایت، در میان هزاران محتوای مشابه هستند. همان طور که میدانید سئو مجموعه تکنینکهای کاربردی است که انجام آنها، موجب رشد و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو میشود.
بهطور کلی سئو به دو شاخه سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم میشود. در این مطلب قصد داریم پس از معرفی سئو OFF PAGE، به معرفی تکنیکهای اصلی و مهم آن بپردازیم، پس تا پایان همراه ما باشید.
سئوی خارجی و یا OFF PAGE به چه چیزی گفته میشود؟
سئوی خارجی یا سئوی خارج از سایت، مجموعه اقداماتی است که برای ارتقای رتبه وبسایت، در محیطهایی خارج از خود سایت انجام میشود. بهعنوان مثال میتوان لینکسازی خارجی را جزو این نوع از سئو بهشمار آورد.
بهینهسازی خارجی سایت را معمولا در مکانهای معتبر مانند سایتهای پربازدید انجام میدهند و شامل فعالیتهایی از جمله لینکسازی، تبلیغ و تولید محتوا است.
همان طور که اشاره کردیم یکی از اصلیترین کارهای انجام شده در سئوی خارج از سایت ایجاد لینک خارجی و پیوند آن به وبسایت خود است. بک لینکها به سه شکل ایجاد میشوند که عبارتند از:
- لینکهای طبیعی که بدون هیچ اقدامی، توسط صاحب سایت مبدا ایجاد میشوند؛ مانند، لینک دادن یک بلاگ نویس مواد غذایی به یک سایت فروشگاهی فعال در این زمینه بدون اطلاع سایت مقصد.
- لینکهای ساخته شدهی دستی که با فعالیت عمدی صاحب سایت به وجود میآیند؛ مانند، رپورتاژ، تبادل لینک یا وادار کردن مشتریان به لینک دادن به سایت شما در محیط خارجی.
- ی لینک خود ساخته که بخش مهمی از لینکهای خارجی را شامل میشود، عبارت از لینکهایی است که صاحب سایت در محیطهای معتبر خارج از سایت مانند انجمنها، وبلاگها، فرمها و رسانههای اجتماعی میسازد.
تفاوت بین سئوی داخلی و خارجی
سئوی داخلی بر بهینهسازی آن بخش از سایت توجه میکند که تحت کنترل صاحب سایت قرار دارد، در حالی که تمرکز اصلی سئوی خارجی بر افزایش اقتدار دامنهی سایت از طریق گرفتن بک لینک، ایجاد محتوا و تبلیغات از دیگر سایتهای معتبر است.
سئوی داخلی به مجموعه تکنیکهایی میگویند که برای ارتقای رتبه سایت، در داخل آن انجام میشود مانند لینکسازی داخلی، انتخاب URL مناسب، انتخاب کلمه کلیدی مرتبط و مناسب، تولید محتوا، متن جایگزین عکس و سایر بهینهسازیها.
سئوی داخل صفحه تاثیر بسیار زیادی در بهینهسازی سایت دارد و به عقیده بسیاری از کارشناسان، بخش اصلی بهینهسازی سایت، سئوی داخلی است.
در مقابل به هر عملی که خارج از محدودهی سایت برای ارتقای رتبهی آن انجام شود سئوی خارجی گفته میشود. باید توجه داشت که هر دو قسمت از سئو یک هدف را دنبال میکنند که عبارت است از رسیدن به رتبه یک در موتورهای جستجو، اما تنها قلمرو آنها با یکدیگر تفاوت دارد.
چرا سئوی OFF PAGE مهم است؟
با توجه به تغییر مداوم الگوریتمهای گوگل برای رتبهبندی سایت، بسیاری از کارشناسان سئو معتقد هستند که سئوی OFF PAGE تاثیر بسیار زیادی در ارتقای رتبه سایت دارد و مسالهی تغییر الگوریتمها در میزان اثر بخشی لینکسازی خارجی تفاوتی ایجاد نمیکند.
عدهای عقیده دارند که حدود 50 درصد از سئو را سئوی خارجی تشکیل میدهد. طبق بررسی عواملی که بیشترین تاثیر را در رتبهبندی سایتهای مختلف در موتورهای جستجو در سال 2020 داشتهاند، میتوان فهمید سئوی خارجی تاثیر بسیار زیادی در رتبهدهی توسط موتورهای جستجو دارد. یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در امتیاز وبسایتها، لینکسازی خارجی است.
تکنیک های سئو خارجی
تا این قسمت از مطلب با سئوی خارج از صفحه و اهمیت آن آشنا شدید. در ادامه میخواهیم مهمترین تکنیکهای سئوی OFF PAGE را بیان کنیم. این تکنیکها را در ادامه بررسی میکنیم:
یکی از مهمترین و بهترین روشهای انجام سئوی خارجی، فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توئیتر، پینترست و محیطهای مشابه است.
گوگل که یکی از مهمترین موتورهای جستجو است و اعتبارسنجی آن تاثیر بسیار زیادی در بهینهسازی سایت دارد، چند مدت پیش اعلام کرد سایتهایی که در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند از ارزش بالاتری برخوردار هستند.
برای فعالیت در این بسترها بهتر است ابتدا در شبکههای اجتماعی مختلف پروفایل بسازید و پس از جمع کردن تعداد زیادی مخاطب، به تولید محتوا دربارهی وبسایت خود یا فعالیت آن بپردازید.
بعد از تولید محتوای مرتبط با سایت، بهترین راه برای کمک به سئوی خارجی ایجاد بک لینک به مقصد سایت مدنظر، در زیر پستهای شبکههای اجتماعی است.
وبلاگ نویسی یکی از اصول اساسی در اجرای سئوی خارج از سایت است. وبلاگها به این دلیل که بهسادگی ایجاد میشوند و کاربری آنها آسانتر از وبسایت است، در مقایسه با سایتها مخاطبان بیشتری دارند. به همین دلیل یکی از بهترین محلها برای ایجاد لینک خارجی هستند.
برای گرفتن بهترین نتیجه و کسب بیشترین ترافیک سایت، بهتر است وبلاگهای متفاوت با موضوعات مرتبط به فعالیت سایت ایجاد کنید. این وبلاگها باید از محتوای ارزشمند و مرتبط برخوردار باشند تا در افزایش ترافیک سایت و نتیجهگیری از سئوی خارجی موثر باشند.
پس از نوشتن محتوا با چند انکر تکست (کلمهی حاوی لینک) مرتبط به سایت خود لینک دهید و از این طریق در بالا بردن رتبه سایت موثر باشید.
- ایجاد گروه و انجمنهای آنلاین
یکی از موثرترین تکنیک های سئو خارجی، ایجاد گروه و انجمنهای آنلاین و فعالیت مرتبط با سایت خود در آنها است. در انجمنهای مختلف گفتگو ثبت نام کنید و با انتشار محتوای مرتبط در آنها با چند کلمهی کلیدی به سایت خود لینک دهید.
پس از ایجاد لینک، مخاطبان را به ثبت نظر دعوت کنید و با این کار سایت خود را برای آن کلمات کلیدی که بهعنوان انکر تکست استفاده شدهاند، بهینهسازی کنید.
همچنین میتوانید بعد از شناسایی گروهها و انجمنهای مرتبط، در گفتگوی آنها شرکت کنید و با ثبت یک نظر که از نظر محتوایی با فعالیت سایت شما مرتبط است، از طریق کلمه کلیدی متفاوت به صفحات سایت خود لینک دهید.
- ثبت وبسایتها در موتورهای جستجو
با ایجاد یک وبسایت، موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل، یاهو، الکسا، آل د وب، اکسایت و... سایت ایجاد شده را پس از مدتی مورد بررسی قرار میدهند و آن را ایندکس میکنند.
ممکن است ایندکس شدن سایت توسط موتورهای مختلف جستجو، اندکی زمانبر باشد و شما مدت زمانی را که میتوانستید از آن برای بهینهسازی سایت خود استفاده کنید از دست بدهید.
برای تسریع این روند و سرعت بخشیدن به عملیات سئو، بهتر است بلافاصله بعد از ایجاد سایت، آن را به موتورهای جستجوی محبوب معرفی کرده و سپس ثبت کنید.
نوشتن مقالات، که در بعضی از وبسایتها به نام بلاگ شناخته میشوند، یکی از کلیدهای اساسی در کسب اعتبار و ارزش بالا از موتورهای جستجو است.
در هنگام تولید محتوا باید به رعایت نکات سئو توجه داشته باشید و با نوشتن محتوای مفید و جذاب علاوهبر تشویق کاربران برای بازگشت به سایت، بهترین رتبه را توسط الگوریتمهای گوگل دریافت کنید.
همچنین نوشتن محتوای مرتبط و علمی، در سایتهایی مانند Ezine و ایجاد لینک مرتبط در آنها به سایت خودتان، یکی از تکنیک های سئو خارجی است. با این کار ترافیک زیادی در سایت شما ایجاد میشود و در نتیجه اعتبار وبسایت نزد موتورهای جستجو بالا میرود.
- قرار دادن فهرست راهنمای مقالات در وبسایت
یکی از تکنیک های سئو خارجی قرار دادن فهرست مقالات در وبسایت است. مقالات هر سایت نقش بسیار مهم و تعیینکنندهای در بهینهسازی آن سایت دارند و هرچه بازدید از آنها بیشتر باشد رتبه سایت نیز بالاتر میرود.
بسیاری از کاربران با ورود به سایت مورد نظر، دنبال مقالات مرتبط میگردند و اگر آنها را به موقع پیدا نکنند ممکن است موجب بالا رفتن نرخ پرش شوند. شما باید با ایجاد فهرست مناسب و راهنمای مقالات در سایت به افزایش ترافیک هدفمند و در نتیجه افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنید.
سایتهای اجتماعی، سایتهایی چند ساله و بسیار معروف مانند ردیت هستند و موتورهای جستجو به محتوای منتشر شده در آنها اهمیت بسیار زیادی میدهند.
برای استفاده از یکی دیگر از تکنیک های سئو خارجی کافی است به سایتهای اجتماعی بروید و آخرین محتوای خود را در آن انتشار دهید. سپس از طریق ایجاد لینک سایت خود را به هزاران کاربر این سایت معرفی کنید. با انجام این کار ارزش وبسایت شما نزد موتورهای جستجو بسیار بالا میرود.
همان طور که در قسمت بالا دربارهی سئوی خارجی گفته شد، لینکسازی خارجی بر سه نوع زیر است:
- لینک طبیعی
- لینک دستی
- لینک خود ساخته.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان سئو لینکهای خارجی را به موارد زیر تقسیم میکنند:
- لینک Nofollow
- لینک Help
- لینکDofollow
- لینک Tag
- لینک UGC.
بهتر است برای حاصل شدن بهترین نتیجه و کسب رتبهی بالا از موتورهای جستجو، در هنگام لینکسازی به سایت خود، از انکر تکستهای یکسان استفاده نکنید.
ایدهآلترین حالت، حالتی است که در هر مرتبه لینکدهی به وبسایت خود، از یک کلمه کلیدی متفاوت بهعنوان انکر تکست استفاده شود.
برای انتخاب انکر تکست مناسب میتوان از خود کلمه کلیدی، کلمه کلیدی طولانی یا نام برند خود استفاده کرد.
یکی دیگر از اصلیترین تکنیک های سئو خارجی اشتراک تصاویر در سایتهای ویژه برای این کار است. امروزه موتورهای جستجو، به عکسهای استفاده شده در وبسایت نیز رتبه میدهند و افزایش ترافیک برای این عکسها موجب بهبود رتبهی کلی سایت میشود.
اگر قصد دارید از این تکنیک سئوی خارجی استفاده کنید، بهتر است عکسهای استفاده شده در سایت خود را در سایتهایی مانند فلیکر، تامبلر، پیکاسا و سایتهای مشابه بارگذاری کنید. این سایتها از رتبه بالایی در موتورهای جستجو مانند گوگل برخوردار هستند.
برای اشتراکگذاری تصاویر در این سایتها، تصاویر سایت خود را در آنها منتشر کنید و به وبسایت خود لینک دهید تا از این طریق ترافیک بالایی دریافت کرده و به بهینهسازی سایت خود کمک کنید.
در بسیاری از موارد که از تکنیکهای سئوی کلاه سیاه استفاده میشود الگوریتمهای گوگل از جمله الگوریم پاندا موارد منفی را شناسایی میکنند و موجب اسپم شدن سایت در گوگل میشوند.
همچنین گاهی با افزایش رتبهی یک وبسایت در موتورهای جستجو، رقبای او با ایجاد تکنیکهای کلاه سیاه برای سایت مورد نظر، از جمله خرید بسیار زیاد لینکهای خارجی یا ایجاد لینک برای آن سایت در مزرعه لینک، سبب اسپم شدن سایت میشوند. وبمستران باید برای جلوگیری از ورود اسپمها از سرویسهای نظارتی اسپم استفاده کنند.
- بارگذاری کلیپهای صوتی و تصویری
همان طور که میدانید محتواهای ویدئویی و صوتی از ارزش بسیار زیادی نزد موتورهای جستجو برخوردار هستند و میتوانند به بهینهسازی سایت کمک کنند. یکی دیگر از تکنیک های سئوی خارجی استفاده از کلیپهای صوتی و تصویری در سایتهای ویژه این کار مانند آپارات یا یوتیوب است.
بهتر است قبل از بارگذاری ویدئو در این سایتها، از آن در وبسایت خود استفاده کرده باشید. پس از بارگذاری ویدئو آن را به صفحهی سایت خود لینک دهید و ترافیک سایت خود را بالا ببرید.
در سایتهای فروشگاهی یکی از تکنیکهای سئوی خارجی ارسال محصولات خود به سایتهای معتبر فروش محصولات آنلاین است تا از تبلیغات رایگان این وبسایتها بهرهمند شوید.
- پاسخ به سوالات کاربران و ایجاد قسمت نظر سنجی
یکی از بهترین روشهای پیادهسازی سئوی خارجی پاسخ به سوالات کاربران در انجمنها و فرمها یا سایر بسترهایی است که به معرفی سایت خود پرداختهاید. این روش به ویژه در ساخت گروهها و بلاگهایی اهمیت بسیار زیادی دارد که بهمنظور لینکدهی به سایت خود ایجاد کردهاید.
پاسخ به سوالات کاربران علاوهبر ایجاد حس اعتماد در آنها و سرازیر شدن ترافیک بالا به سایت، باعث میشود در استراتژی خود از نظرات کاربران استفاده کرده و محتوای وبسایت خود را به نیازهای بازدیدکنندگان نزدیکتر کنید.
- استفاده از کدهای CSS، W3C و RSS
برای افزایش ترافیک سایت در هنگام طراحی سایت از کدهای CSS، W3C و RSS استفاده کنید تا در نهایت به رتبهی بالایی در موتورهای جستجو دست یابید.
این کدها میتوانند سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهند که خود این موضوع یکی از فاکتورهای افزایش رنک سایت از نظر گوگل است.
سایر تکنیک ها
سایر تکنیک ها برای نتیجهگیری بهتر در ارتقای رتبهی سایت توسط موتورهای جستجو، روشهای دیگری به عنوان سئوی خارج از سایت مورد استفاده قرار میگیرند که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
- خرید ریپورتاژ و بک لینک
- ارتباط با اینفلوئنسرها برای بهبود سئوی سایت
- ایجاد یک کمپین تبلیغاتی
- ارائهی تخصص خود به دانشگاهها
- بررسی لینکهای شکسته در سایر سایتها و استفاده از آن در استراتژی لینک بیلدینگ
- ثبتنام در دایرکتوریها
جمعبندی
سئوی خارجی سایت یکی از مهمترین قسمتهای سئو است که تفاوت اساسی آن با سئوی داخلی، بستر اجرای آن است. این نوع از سئو شامل تمام فعالیتهایی است که بهمنظور افزایش رتبه در موتورهای جستجو در خارج از سایت انجام میشوند. تکنیکهای سئوی خارج از سایت طیف گستردهای دارند که در این مطلب به بعضی از اصلیترینهای آن اشاره کردیم.
:referenc
moz.com/learn/seo/off-site-seo