ریدایرکت (redirect) به انتقال آدرس یک سایت یا یک صفحه گفته میشود که راهی برای جابجایی در اینترنت و اعلام آدرس جدید به خزندههای گوگل و کاربران است. احتمالاً شما برای دیده شدن در اینترنت تلاش زیادی داشتهاید و از ترفندهای مختلف سئو وب سایت برای رسیدن به یک رتبه مناسب در گوگل در گذر زمان استفاده کردهاید.
حال تصور کنید به هر دلیلی مجبور به تغییر آدرس خود در آن شوید؟ تکلیف آن همه زحمت و تلاش شما چه خواهد شد؟ برای این مواقع تکنیکهایی در اینترنت وجود دارد تا بتوانید بدون هیچ مشکلی عمل انتقال آدرس را انجام دهید. در ادامه با همهی این تکنیکها و کاربرهای آنها آشنا خواهیم شد و نکات مهمی را نیز در این باره با هم مرور خواهیم کرد.
مفهوم ریدایرکت
ریدایرکت یک مفهوم بسیار ساده در سایتهای اینترنتی است. مفهوم این کلمه در اینترنت به معنی تغییر آدرس سایت یا تغییر URL آن میباشد که به روشهای مختلفی میتوان آن را انجام داد. اینکه ریدایرکت کردن چه دلیلی دارد در ادامه به آن میپردازیم.
اما اینکه در عمل ریدایرکت دقیقاً چه اتفاقی میافتد بسیار ساده است. اگر بخواهیم در دنیای واقعی ریدایرکت را نشان دهیم میتوانید به تغییر آدرس فروشگاههای فیزیکی اشاره کنیم. معمولاً در این مواقع روی درب فروشگاه قدیمی بنر یا اطلاعیهای چسبانده میشود که مشتریان را به آدرس جدید مغازه هدایت میکند.
از این طریق همهی مشتریان دوباره در آدرس جدید حضور پیدا کرده و مشکلی از این بابت نخواهند داشت. نمونهی الکترونیکی و مدرن آن در سایتهای اینترنتی با مفهوم ریدایرکت شناخته میشود.
در این پروسه سایت اینترنتی قدیمی به URL جدیدی لینک میشود. از این طریق هر کس آدرس سایت قدیمی را جستجو کرد بلافاصله و به صورت اتوماتیک به سایت جدید انتقال داده خواهد شد. احتمالاً نمونههایی از ریدایرکت را در اینترنت مشاهده کردهاید.
در این نمونهها با ورود به یک سایت ناگهان دامنه عوض شده و یا پیامی مبنی بر انتقال به دامنهی جدید بعد از چند ثانیه نمایش داده میشود. این فرایند در دنیای اینترنت با عنوان ریدایرکت شناخته میشود.
کاربردهای ریدایرکت
قبل از اینکه به بررسی انواع ریدایرکت در سایتهای اینترنتی بپردازیم، ابتدا باید با کاربردهای آن آشنا شویم. ریدایرکت کردن میتواند با اهداف مختلفی انجام شود. در ادامه با کاربردهای اصلی ریدایرکت کردن آشنا میشویم:
1- عوض کردن دامنهی سایت
تعویض دامنهی سایت یک مسئلهی بسیار معمول در اینترنت است. دلایل زیادی هم میتوان برای این تصمیم برشمرد. پیدا کردن یک دامنهی بهتر و سادهتر یا حتی بروز ایراداتی در دامنهی قبلی میتوانند برخی از این مشکلات باشند.
اما نگرانی اصلی اینجاست که اغلب برای دامنهی قبلی زحمت زیادی کشیده شده و ممکن است رتبهی خوبی هم در گوگل داشته باشد. در این مواقع میتوان از ترفندهای ریدایرکت برای حفظ سئوی انجام شده و رتبهی آن استفاده کرد. شما با کمک ریدایرکت میتوانید بدون ایجاد مشکل سایت را به آدرس جدید منتقل کنید.
2- انتقال آدرس برخی از صفحات سایت
گاها لازم میشود که آدرس قدیمی برخی از صفحات سایت به روز رسانی شود. این موضوع نیز ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اما مسلماً در صورت قدیمی بودن صفحهی مورد نظر، لینکهای زیادی به آن ارجاع داده شده است. از این رو عوض شدن آدرس URL آن ممکن است آسیب زیادی برای سئوی آن صفحه و سئوی کل سایت داشته باشد. در این مواقع نیز میتوانیم از ریدایرکت استفاده کنیم.
3- برای حذف صفحات تکراری سایت
گاهی اوقات در گذر زمان ممکن است برای یک موضوع چند محتوای مشابه ایجاد شده باشد. البته مطمئناً URL این صفحات با یکدیگر متفاوت است و احتمالاً نیاز خواهد بود تا از ترفند ریدایرکت برای سئو صفحات استفاده شود.
در این مواقع میتوان یک صفحه را به عنوان محتوای مرجع انتخاب و بقیهی صفحات را حذف کرد. اما برای از دست نرفتن سئو و لینک دهی خارجی و داخلی صورت گرفته روی آنها میتوانید از انواع ریدایرکت استفاده کنید.
4- استفاده از چند URL برای یک سایت
یکی دیگر از کاربردهای ریدایرکت امکان استفاده از چند آدرس برای یک وب سایت است. مثلاً اگر شما برای سایت خود دامنهی .com و .ir را همزمان خریداری کرده باشید، میتوانید با این ترفند هر دو دامنه را روی یک هاست قرار دهید. در این حالت کاربران با جستجوی هر یک از دامنهها به صفحهی اصلی سایت شما ارجاع داده میشوند.
5- فعال سازی SSL سایت و افزایش ایمنی آن
دریافت این گواهی هم میتواند باعث بهبود امنیت سایت شما شود و هم ممکن است تأثیر مثبت اندکی روی سئو آن داشته باشد. البته با توجه به اعتماد بیشتر کاربران به چنین سایتهایی افزایش ترافیک را نیز برای شما در بر خواهد داشت. از این رو میتوانید از قابلیتهای ریدایرکت برای اینکه هم اعتبار سایت اصلی را از دست ندهید و هم مزایای گواهی SSL را دریافت نمایید بهره بگیرید.
انواع ریدایرکت
انواع ریدایرکت کاربردهای مختلف و ویژگیهای متفاوتی دارند که بر حسب نیازی که دارید میتوانید از آنها بهرهمند شوید. اما انواع ریدایرکت کدام ها هستند؟
در ادامه به معرفی انواع ریدایرکت میپردازیم:
ریدایرکت301 یا دائم
استفاده از ریدایرکت 301 برای زمانهایی است که میخواهیم انتقال به صورت همیشگی و دائم صورت پذیرد. در این نوع از انواع ریدایرکت بین 90 تا 99 درصد کیفیت، سئو و اعتبار سایت مبدأ به آدرس سایت مقصد انتقال داده میشود.
از این طریق کاربران و موتورهای جستجو با جستجوی سایت قبلی سریعاً به آدرس جدید انتقال داده خواهند شد. کد 301 بهترین روش تغییر آدرس در اینترنت است که به وضعیت HTTP اشاره دارد. یعنی آدرس اصلی سایت و یا صفحهی مورد نظر تغییر کرده است.
برای مثال در زمانهایی که قصد دارید URL سایت را از HTTP به HTTPS انتقال دهید میبایست از روش 301 استفاده نمایید. دقت کنید که وقتی کاربر یا خزندههای گوگل به آدرس سایت یا صفحهای که ریدایرکت شده میرسند، به صورت خودکار به آدرس جدید انتقال داده میشوند.
از این رو هیچ مشکلی برای ترافیک صفحه و سایت رخ نخواهد داد. بهترین گزینه برای داشتن چند دامنه روی یک سایت و یا انتقال دائمی صفحات و فرار از ارور 404 استفاده از این نوع انتقال آدرس اینترنتی میباشد.
در مواقعی هم که قرار است یک صفحه از سایت خود را به هر دلیلی مانند محتوای تکراری حذف کنید، میتوانید از این نوع انتقال آدرس کمک بگیرید. از این طریق هم ترافیک و سئو سایت را حفظ کردهاید و هم با حذف محتوای تکراری سئو آن را ارتقاء دادهاید.
دقت کنید که استفاده از این نوع ریدایرکت در میان صفحات سایت این مفهوم را به موتورهای جستجو القا مینماید که این تغییر آدرس همیشگی است و از این رو موتورهای گوگل نیز ارزش و اعتبار صفحهی قبلی را به صفحهی جدید انتقال میدهند.
ریدایرکت 302 یا موقت
آدرس HTTP سایتهای اینترنتی دارای دو نسخهی اصلی HTTP 1.0 و HTTP 1.1 است. ریدایرکت موقت 302 تنها یک انتقال موقت است. البته برای نسخهی HTTP 1.1 این تغییر آدرس با نام ریدایرکت 307 و با کارکرد مشابه تعریف شده است. ریدایرکت 302 یکی دیگر از انواع ریدایرکت است که از آن برای انتقالهای موقت استفاده میشود.
اگر قصد دارید صفحاتی از سایت خود را برای مدتی معلوم از دسترس خارج کنید، برای این منظور میتوانید از این نوع انتقال آدرس استفاده کنید. هر چند در این نوع انتقال آدرس همه ارزش و اعتبار صفحهی اول به صفحهی مقصد انتقال داده نمیشود، اما وجود آن باعث میشود تا در مدتی که صفحهی مورد نظر از دسترس خارج است، اعتبار قبلی آن خدشهدار نشود.
دقت کنید که به هیچ وجه نباید ریدایرکت 301 و 302 را به جای هم استفاده کنید. زیرا 301 یک انتقال دائمی است اما 302 تنها یک انتقال موقتی است. در صورتی که از 302 برای انتقال موقت آدرس یک صفحه استفاده نکنید، اتفاقی که میافتد این است که کاربران با ورود به این صفحه با خطای 404 روبرو خواهند شد.
موتورهای جستجو نیز با همین مورد روبرو میشوند. از این رو بعد از مدتی این صفحه از لیست ایندکس گوگل حذف شده و در صورت برگرداندن آن همه چیز از صفر شروع خواهد شد. در این مواقع تنها با یک ترفند ساده 302 میتوانید از این تخریب سئو جلوگیری کنید.
با استفاده از ریدایرکت 302 آدرس صفحهی مورد نظر روی صفحهی جدید تنظیم میشود اما عملکرد آن مانند انتقال آدرس 301 نیست.
ریدایرکت META REFRESH
META REFRESH نوع دیگری از انتقال آدرس اینترنتی است که خیلی از نظر سئو انتخاب خوبی نخواهد بود. در این نوع از انتقال آدرس شما با پیام زیر مواجه خواهید شد:
"بعد از چند ثانیه به صفحهی مربوطه منتقل خواهید شد، در غیر این صورت روی لینک زیر کلیک نمایید."
در واقع در صورت عدم انتقال یا عجله داشتن، کاربر میتواند روی لینک کلیک نماید. این روش از انتقال آدرس سایت درصد قابل توجهی از اعتبار صفحه اول را به صفحهی جدید انتقال نمیدهد و از این گذشته بسیار کند عمل مینماید.
از این رو میتواند اثر منفی زیادی روی سئو سایت داشته باشد. از این رو بهتر است قبل از هر انتخاب به کیفیت نهایی و تأثیر کار انجام شده روی سئو سایت به اندازهی کافی دقت کنید.
روش Canonical
روش دیگری نیز برای انتقال صفحات برای موتورهای جستجوگر گوگل وجود دارد که برای مواقعی خاص مورد استفاده قرار میگیرد. این سبک از انتقال صفحات به روش Canonical یا تگ کنونیکال شهرت دارد. در این سبک هر دو صفحه برای کاربران قابل مشاهده است.
به این معنی که آنها میتوانند نسبت به انتخاب یکی از دو صفحه برای مطالعه و یا هر دوی آنها اختیار داشته باشند، اما موتورهای جستجو صفحهی قبلی را به عنوان یک صفحهی فرعی میشناسند. برای درست کردن ایراد محتواهای تکراری در سایت با کلمات کلیدی مشابه میتوانید از این روش انتقال آدرس استفاده نمایید.
این نوع ریدایرکت تأثیرات خود را روی سئو سایت شما خواهد داشت. به هر حال حتی با وجود شبیه بودن محتوای دو صفحه ممکن است چند نکتهی مهم در صفحهی قدیمیتر وجود داشته باشد و یا برعکس. مثلاً پیوندهای خارجی به این صفحات و یا نظرات مفیدی که کاربران در زیر محتوا قرار دادهاند و از این قبیل موارد.
در این مواقع استفاده روش کنونیکال باعث میشود تا این پیوندها و نظرات مفید همچنان برای کاربران قابل نمایش باشد. هر چند گوگل این صفحات را ایندکس نمیکند، اما ترافیک این صفحات و بازدیدهای کاربران به سایت باعث میشود تا سئو سایت ارتقاء یابد. از این رو استفاده از این روش نیز در انتقال آدرس صفحات سایت میتواند مفید باشد و در مواقع ضروری به کار گرفته شود.
چرا باید ریدایرکت انجام دهیم؟
حال که با مفهوم ریدایرکت و انتقال آدرس در صفحات اینترنتی به خوبی آشنا شدید نوبت به پاسخ به سؤال "چرا باید ریدایرکت انجام دهیم؟" میرسد. البته احتمالاً با مطالعه بندهای بالا میتوانید پاسخهای مناسبی برای این سؤال ارائه نمایید.
استفاده از این روش برای انتقال آدرس صفحات سایت امری است که در وهلهی اول برای کمک به سئو سایت مورد استفاده قرار میگیرد. بدون استفاده از این تکنیک فارغ از رتبهی سایت و اعتبار سئو، شما مشتریان و کاربران خود را نیز از دست میدهید. کاربری که با ورود به صفحهی سایت شما با خطای 404 مواجه میشود، سریعاً به دنبال یک سایت جایگزین میگردد. یا در صورت باز نشدن آدرس سایت شما حتی برای مدتی کوتاه ترافیک آن تحت تأثیر قرار میگیرد.
یکی از مهمترین دلایل افزایش بونس ریت در سایتهای اینترنتی همین خطای 404 و عدم استفاده از تکنیکهای ریدایرکت است. در این شرایط کاربر بعد از مشاهدهی اولین خطا سایت را ترک کرده و این روند برای سایر کاربران نیز به همین طریق اتفاق خواهد افتاد. از این رو استفاده از ریدایکرت 301 را حتماً در این مواقع در دستور کار خود قرار دهید.
چرا نباید ریدایرکت انجام دهیم؟
هرچند تغییر آدرس سایت و یا برخی از کاربردهای ریدایرکت برای انتقال دامنه و یا چند دامنهای بودن سایت میتواند اثرات مثبتی روی سئو و اعتبار سایت داشته باشد، اما آیا واقعاً باید این روش را استفاده نماییم؟
خیلی از کاربران و کارشناسان سئو یک ایده و تصور غلط دربارهی صفحات قدیمی وب سایت خود دارند. آنها معتقدند بعد از گذشت مدت زمانی نسبتاً طولانی از ایجاد یک محتوا در سایت، از ارزش آن کاسته میشود و همچنین بر این عقیده هستند که ترافیک چنین صفحههایی به مرور از بین میرود. از این رو با ریدایرکت کردن آنها روی صفحات جدید سعی در بالاتر بردن ترافیک صفحهی مورد نظر و کل سایت دارند، اما این یک شایعهی اشتباه است.
خود گوگل هم توصیه میکند تا زمانی که ممکن است دست به تغییر آدرس صفحهی مورد نظر در سایت خود نزنید و تا زمانی که لینکهای مفید و پیوندهایی روی یک صفحه دارید، از کاربردهای ریدایرکت روی آنها استفاده نکنید.
خیلیها حتی فرمولی را در سایت خود اجرا میکنند با این مضمون که بعد از گذشت X زمان از زمان انتشار یک محتوا، باید آن را به صفحهی جدیدی انتقال دهند. این عمل از همین تصور اشتباه نشات میگیرد. هرگز با یک تصور غلط سئو سایت خود را به خطر نیندازید و تلاشهای گذشته خود را نیز به هدر ندهید.
چند بار میتوانیم یک صفحه را ریدایرکت نماییم؟
ریدایرکت صفحهی یک به صفحهی دو، ریدایرکت صفحهی دو به صفحهی 3، ریدایرکت صفحهی 3 به صفحهی 4 و ... . این زنجیره تا کجا میتواند ادامه داشته باشد؟ آیا اصلاً چنین اجازهای در یک وب سایت خواهیم داشت؟ پاسخ این سؤال آری است.
بله شما میتوانید از یک زنجیرهی طولانی برای انتقال آدرس استفاده نمایید. جالب است که خزندههای گوگل نیز تمام این زنجیره را برای ایندکس کردن صفحهی نهایی پشت سر میگذارند. اما آیا کیفیت این نوع تغییر آدرس مانند تغییرهای یک به یک است؟ ببینیم خود گوگل در این باره چه نظری دارد:
گوگل به کاربران خود توصیه مینماید که در صورت استفاده از ریدایرکت و انتقال آدرس به آدرس جدید سعی کنند تنها از یک انتقال مستقیم استفاده نمایند. اما در صورتی که چارهای جز انتقال زنجیروار نداشتند، بیش از 5 آدرس را در یک زنجیره به کار نبرند.
هر چند در چنین مواقعی خزندههای گوگل برای رسیدن به آدرس نهایی تمام انتقالها را پشت سر میگذارند اما بعید است که کاربران چنین لطفی در حق شما داشته باشند. سرعت انتقال در این روش بالا است اما نه آنقدر بالا که کاربر متوجه این انتقالها نشود. از این رو ممکن است سریعاً صفحهی جایگزینی برای خواستهی خود در نظر بگیرد برای بهبود سئو سایت هم که شده بهتر است این موضوع را برای انتقال مستقیم در نظر بگیرید.
تأثیر ریدایرکت ها بر سئوی سایت
اصلیترین نگرانی کاربران در زمان استفاده از کاربرد ریدایرکت دربارهی سئو است. در واقع آنها نگران این موضوع هستند که نکند با انتقال سایت، اعتبار و ارزش سایت اصلی به سایت جدید انتقال نیابد که اتفاقاً نگرانی به جایی هم میباشد.
از همین نکته میتوان به این برداشت مهم رسید که ریدایرکت در واقع راهی برای نجات سئو سایت و کمک به باقی ماندن اعتبار سایت است نه برای افزایش و ارتقای آن. به همین دلیل است که باید تا حد ممکن از این عمل جز در برخی موارد خودداری نمود. اما چه کار کنیم که در انتقال آدرس هیچ آسیبی به سایت و سئوی آن نرسد؟
بهترین راه در این مواقع استفاده از ترفند ریدایرکت 301 است. به این معنی که شما باید از روش انتقال دائمی برای انتقال آدرس سایت استفاده کنید. استفاده از تکنیکهای 302 و متا رفرش نمیتواند تضمین کنندهی انتقال درصد قابل توجهی از اعتبار صفحهی مبدأ به صفحهی اصلی باشد. در خود تکنیک 301 نیز باز درصد کمی از اعتبار سایت ممکن است منتقل نشود. پس حتما اول هدف خود را از ریدایرکت مشخص کنید تا بتوانید از بین انواع آن به درستی انتخاب کنید.
در این مقاله به بررسی تکنیکهای مختلف انتقال آدرس سایت پرداختیم، روشها و کاربردهای آنها را نیز مرور کردیم. توجه داشته باشید که استفاده از این ترفند برای باقی نگه داشتن اعتبار سایت امری ضروری است.
در صورت عدم نیاز بهتر است از ریدایرکت استفاده نکنید و همان صفحات اصلی را باقی نگه دارید. اما در صورت نیاز به استفاده انتخاب بهترین روش ،یعنی روش ریدایرکت 301، نیز میتواند گزینه مناسبی باشد. در غیر این صورت ممکن است از نظر رتبهبندی در گوگل و اعتبار و ترافیک صفحات با مشکلاتی مواجه شوید.
:reference
https://moz.com/learn/seo/redirection