تهیه چک لیست سئو (SEO Checklist) اولین و مهمترین قدم پس از راه اندازی یک وب سایت است که به شما کمک میکند سایت خود را مطابق با استانداردهای موتور جستجوی گوگل رتبه بندی کنید. پیاده سازی اصول و قوانین سئو در یک وب سایت موجب کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجوی گوگل و افزایش میزان ترافیک ارگانیک آن میشود. الگوریتمها و استانداردهای گوگل همواره در حال به روزرسانی و تغییر است؛ از این رو تهیه چک لیست سئو به عنوان یکی از ملزومات راه اندازی و توسعه یک وب سایت در نظر گرفته میشود. سئوی سایت دارای انواع مختلفی است و هر نوع آن نیز از آیتمهای متعددی تشکیل میشود که باید یک به یک مورد توجه قرار گیرند و به صورت اصولی در وب سایت اجرا شوند. به همین بهانه در ادامه این مطلب کاملترین چک لیست سئو 2023 را در اختیار شما قرار میدهیم تا با پیاده سازی تمامی موارد آن بتوانید رتبه قابل قبولی در صفحه نتایج گوگل بدست آورید. بنابراین اگر میخواهید وب سایت خود را به صورت تخصصی ارتقا دهید، این مقاله را از دست ندهید و تمامی موارد چک لیست سئو را در آن اجرا کنید.
چک لیست سئو چیست؟
پیش از پرداختن به فاکتورهای مختلف چک لیست سئو ابتدا باید به سوال مهم شما یعنی چک لیست سئو چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ روشنی بدهیم. چک لیست سئو به فهرستی از مهمترین نکات عمومی، فنی و تخصصی اشاره دارد که در زمان راه اندازی و توسعه یک وب سایت باید به آنها توجه داشته باشید.
همانطور که میدانید کلمه SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization بوده و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. هر وب سایت برای آنکه بتواند رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل بدست آورد باید اصول و قوانین مربوط به انواع مختلف سئو را به دقت اجرا کند. از آنجایی که این موارد از تنوع بالایی برخوردار هستند، تهیه یک فهرست کامل از آنها (چک لیست سئو) به شما کمک میکند تا بتوانید تمامی این موارد را به درستی در سایت خود پیاده کرده و هیچ موردی را از قلم نیندازید.
کارهای سئو سایت چیست؟
سوال مهم دیگری که در مبحث سئو و تهیه چک لیست ممکن است برایتان پیش بیاید این است که کارهای سئو سایت چیست و شامل چه مواردی میشود؟ سئو سایت به طور کلی از سه بخش مهم تشکیل میشود که شامل: سئو داخلی (On Page SEO)، سئو خارجی (Off Page SEO) و سئو تکنیکال یا فنی (Technical SEO) بوده و هریک از آنها نیز دارای بخشهای مختلفی هستند. تهیه چک لیست سئو به متخصصین این حوزه کمک میکند تا تمامی موارد این سه نوع سئو را در قالب یک فهرست جامع و کامل در اختیار داشته باشند و تمامی آیتمها را به دقت در سایت پیاده سازی و اجرا کنند.
انواع چک لیست سئو
حال که با مفهوم دقیق چک لیست سئو و اهمیت اجرای آن در وب سایت آشنا شدید، در این بخش شما را با موارد مختلف آن آشنا کرده و نحوه پیاده سازی هریک را نیز مورد بررسی قرار میدهیم.
چک لیست سئوی داخلی
سئو داخلی یا سئو درون صفحه یکی از اجزای سئو محسوب میشود که بر بهینه سازی عناصر داخلی یک وب سایت از جمله سرعت سایت، چگالی کلمات کلیدی و غیره تمرکز میکند. سئوی داخلی به روشهای بهینه سازی صفحات سایت اشاره دارد که با هدف بهبود رتبه آن در موتورهای جستجوی مختلف همچون Google یا Bing و بدست آوردن ترافیک طبیعی و ارگانیک انجام میشوند.
سئوی داخلی دارای فاکتورهای متعددی است که با پیاده سازی آنها در وب سایت خود میتوانید جایگاه مطلوبی در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر بدست آورید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که حصول نتایج مثبت و اثربخش سئو داخلی کمی زمان بر است اما اگر به درستی اجرا شوند، صفحات مختلف سایت شما را به خوبی بهینه سازی خواهند کرد. چک لیست سئوی داخلی سایت شامل موارد زیر است:
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
یافتن کلمات کلیدی یا کلیدواژه یکی از مهمترین آیتمهای چک لیست سئوی داخلی است که نقش حائز اهمیتی را در تعیین جایگاه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو ایفا میکند. کلمات کلیدی همان کلمهها و عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجوگر، سرچ میکنند. تمامی محتواهای یک وب سایت باید دارای کلمه کلیدی باشند تا بتوانند رتبه خوبی در گوگل بدست آورند.
URL
URL همان آدرس وب سایت و یا صفحات مختلف آن در محیط وب است که باید شامل کلمات کلیدی وب سایت یا محتوا باشد. یو آر ال یا لینک صفحات وب سایت شما باید شامل یک توضیح کوتاه و مختصر از موضوع صفحه موردنظر باشد. URLها باید کوتاه و معنادار باشند تا کاربران با دیدن آنها بتواند محتوای صفحه را به راحتی درک کنند.
تگ عنوان (Title Tag)
تگ عنوان یا تگ تایتل در واقع موضوع و عنوان اصلی یک صفحه را نشان میدهد و تنها در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. تگ عنوان به کاربران کمک میکند تا درک بهتری از محتوای صفحه موردنظر داشته باشند و از این رو بهتر است برای نوشتن تگ عنوان از کلمه کلیدی اصلی محتوای خود استفاده کنید. بکارگیری کلمات کلیدی در تگ عنوان هر صفحه به خزندگان موتورهای جستجو کمک میکند تا وب سایت شما را به خوبی درک و آن را رتبه بندی کنند.
توضیحات متا (Meta Description)
توضیح متا یک جمله کوتاه و یک خطی است که خلاصهای از موضوع و هدف اصلی یک محتوا را ارائه میدهد. توضیحات متا معمولا در صفحه نتایج موتور جستجو در زیر عنوان اصلی صفحه نمایش داده میشوند. توضیح متا نقش مهمی را در میزان بازدید از یک صفحه ایفا میکند و باید شامل کلمه کلیدی منتخب شما باشد. بنابراین سعی کنید توضیح متا خود را ساده و کوتاه بنویسید تا کاربر با خواندن آن نسبت به بازدید از صفحه شما ترغیب شود.
برچسب های سرصفحه یا تگ های هِدِر (Header Tags)
تگهای هدر عناصر HTML هستند (H1-H6) هستند که برای جدا کردن عنوانها و زیر عنوانهای موجود در یک مورد استفاده قرار میگیرند. تگهای هدر میزان خوانایی و اعتبار محتواهای سایت شما را افزایش میدهند و مطالعه آنها را برای کاربر ساده و لذت بخش میسازند. هر محتوا باید از چندین تگ هدر از H1 تا H3 تشکیل شود و این هدرها نیز باید شامل کلمات کلیدی منتخب باشند.
متن جایگزین (Alt Texts)
متن جایگزین یکی دیگر از آیتمهای چک لیست سئو داخلی است که به تقویت و بهبود جایگاه محتواهای تصویری و ویدیویی شما کمک بسیاری میکند. متنهای جایگزین در واقع جملات کوتاه و توصیفی درباره یک تصویر و یا ویدیو هستند که در مواقع عدم بارگذاری محتواها برای کاربران نمایش داده میشوند. بنابراین اگر به هر علتی تصاویر و یا فیلمهای موجود در سایت شما برای کاربران بارگذاری نشوند با نمایش متنهای جایگزین میتوانید مفهوم محتواهای خود را تا حدی به آنان انتقال دهید.
محتوا (Content)
محتوا نیز پاسخ پرسشهای کاربران و معیاری برای رتبه بندی وب سایت توسط موتورهای جستجوگر است. محتوا یکی از عناصر اصلی بهینه سازی سئو داخلی سایت است که باید به صورت اصولی تهیه و تنظیم شود. با بهینه سازی محتواهای خود میتوانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا آنها را رتبه بندی کرده و در معرض دید کاربران قرار دهند. با انجام کارهایی همچون استفاده از کلمات کلیدی مناسب در عناوین و پاراگرافها، استفاده از تگهای هدر، استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت و یا لینک سازی داخلی میتوانید محتواهای خود را بهینه سازی کنید.
لینک سازی داخلی (Internal Links)
لینک سازی داخلی از دیگر موارد مهم در چک لیست سئوی داخلی محسوب میشود که موجب افزایش مدت زمان حضور کاربران در وب سایت شما خواهد شد. سعی کنید در محتواهای خود حداقل به سه صفحه از وب سایت خود لینک بدهید تا کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری از سایت شما هدایت شود. بدین ترتیب میتوانید نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) از سایت خود را کاهش داده و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست آورید.
بهینه سازی تصاویر (Image Optimization)
استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت و همچنین فشرده سازی آنها به رتبه بندی سایت شما و افزایش میزان بازدید از آن کمک بسیاری میکند. قرار دادن کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر نیز اقدام مهم و تاثیرگذاری دیگری در جهت بهینه سازی تصاویر و اجرای سئوی داخلی در وب سایت محسوب میشود.
واکنش گرا بودن سایت (Responsive)
واکشنگرا یا ریسپانسیو بودن سایت نیز به منظور سازگاری و نمایش صحیح محتواهای آن در دستگاههای مختلف همچون موبایل، رایانه و تبلت است. ریسپانسیو بودن سایت موجب بهبود تجربه کاربران و ارتقای رتبه آن در گوگل خواهد شد.
سایر آیتمهای تشکیل دهنده چک لیست سئوی داخلی شامل:
- استفاده از گزینههای مختلف جهت اشتراک گذاری محتواها در شبکههای اجتماعی
- قرار دادن فهرست مطالب
- استفاده از کدهای اسکیما جهت غنی سازی محتواها
چک لیست سئوی خارجی
سئوی خارجی یکی دیگر از انواع سئو است و به مجموعه تکنیکها و فعالیتهایی اشاره دارد که در خارج از محیط وب سایت انجام میشوند. یعنی بر خلاف سئوی داخلی که تماما بر فاکتورهای درون سایت تمرکز دارد، سئوی خارجی بر عوامل موثر بر ارتقای جایگاه وب سایت در محیط بیرون از آن متمرکز است و اقداماتی را در جهت تبلیغات و دیده شدن وب سایت انجام میدهد. چک لیست سئوی خارجی وب سایت شامل موارد زیر است:
بک لینک (Backlink)
بک لینک یا پیوند ورودی یکی از فاکتورهای مهم در چک لیست سئو خارجی است و در واقع همان لینکهایی است که از سایتهای معتبر دیگر به سایت شما داده میشود. بک لینک موجب افزایش ترافیک ارگانیک سایت و ارتقا جایگاه آن میشود؛ بنابراین سعی کنید با وب سایتهای دارای اعتبار و ترافیک بالا همکاری کرده و از آنها لینک دریافت کنید.
شبکه های اجتماعی (Social Media)
فعالیت در شبکههای اجتماعی نیز یکی دیگر از عناصر چک لیست سئو خارجی است که تاثیر بسزایی بر افزایش میزان بازدید از وب سایت دارد. با حضور فعال در پلتفرمهای اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام و اشتراک گذاری محتواهای جذاب میتوانید طیف گستردهای از کاربران را با وب سایت خود آشنا کرده و آنها را به بازدید از آن ترغیب نمایید.
پست مهمان (Guest Post)
قرار دادن پست مهمان در وب سایتهای مشابه از دیگر آیتمهای چک لیست سئو خارجی است که توجه کاربران جدید را به سایت شما جلب خواهد کرد. تنها کافی است با وب سایتهای معتبر و شبیه به سایت خود ارتباط برقرار کرده و در صفحه آنها مطلبی جذاب و کاربر پسند به عنوان پست مهمان قرار دهید.
اشتراک گذاری عکس و ویدیو
با اشتراک گذاری عکس و ویدیو در وب سایتهای مختص به اشتراک گذاری محتواهای تصویری و ویدیویی همچون Flickr، 500 Pixels، Google Photos و یا Photobucket میتوانید ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
برقراری تعامل با اینفلوئنسرها و افراد سرشناس در شبکههای اجتماعی نیز یکی دیگر از تکنیکهای سئوی خارجی محسوب میشود که تاثیر بسیاری بر افزایش میزان بازدید از سایت شما خواهد داشت. زمانی که فردی محبوب و پرطرفدار، وب سایت شما را به کاربران معرفی کند قطعا طیف گستردهای از آنها نسبت به بازدید از سایتتان ترغیب خواهند شد و در نتیجه میزان ترافیک ارگانیک آن افزایش پیدا میکند.
رپورتاژ آگهی (Advertising Reportage)
رپورتاژ آگهی یکی از شیوههای نوین تبلیغات است که در قالب یک محتوای متنی آموزشی در وب سایتهای دیگر منتشر میشود. یعنی شما باید محتوایی جذاب درباره یک موضوع خاص تهیه کنید و در انتهای مطلب نیز به وب سایت خود لینک دهید تا کاربر نسبت به بازدید از سایت شما ترغیب شود. خزندههای گوگل امتیاز ویژهای برای رپورتاژ آگهی در نظر میگیرند و به واسطه آنها رتبه سایت شما را بهبود میبخشند.
با انجام این فعالیتها در بیرون از محیط وب سایت میتوانید توجه کاربران جدید را به وب سایت خود جلب کرده و میزان ترافیک ارگانیک آن را به طرز چشمگیری افزایش دهید.
چک لیست سئوی تکنیکال
سئو تکنیکال یا فنی نیز نوع دیگری از سئو است و همانطور که از نام آن پیداست بر بهینه سازی جنبههای فنی سایت تمرکز دارد. یعنی با انجام مراحل مختلف سئوی تکنیکال میتوانید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو قابل شناسایی کرده و ساختار آن را به لحاظ فنی، بهینه سازی نمایید. چک لیست سئوی تکنیکال وب سایت شامل موارد زیر است:
انتخاب دامنه اصلی سایت
انتخاب دامنه اصلی و پیشوند سایت به عنوان اولین آیتم در چک لیست سئو تکنیکال شناخته میشود. با انتخاب یک دامنه اصلی وب سایت شما توسط موتورهای جستجوگر به عنوان یک وب سایت منحصر به فرد و مجزا شناسایی میشود و رتبه خوبی دریافت میکند.
سرعت سایت (Site Speed)
سرعت سایت یکی از مهمترین آیتمهای چک لیست سئو تکنیکال است که تاثیر بسزایی بر میزان بازدید روزانه از سایت و رتبه بندی آن خواهد داشت. با انجام اموری همچون کاهش حجم تصاویر، انتخاب هاست مناسب، فشردهسازی فایلهای JavaScript و CSS، استفاده از افزونه کش مرورگر و یا کاهش تعداد ریدایرکتها میتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.
فعال سازی SSL
فعال سازی SSL نیز یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که موتور جستجوگر گوگل در زمان رتبه بندی سایت توجه ویژهای به آن دارد. با فعال سازی SSL آدرس اصلی سایت شما از HTTP به HTTPS تغییر پیدا میکند. انجام این کار امنیت اطلاعات وب سایت شما را تضمین خواهد کرد و رتبه آن را در صفحه نتایح جستجو ارتقا میدهد.
فعال سازی قابلیت ایندکس شدن
فعال سازی قابلیت ایندکس شدن سایت توسط رباتهای موتورهای جستجوگر از دیگر آیتمهای مهم چک لیست سئوی تکنیکال است. ایندکس کردن به معنای بررسی و فهرست بندی صفحات سایت در نتایج جستجو کاربران است تا محتواها و مطالب آن توسط خزندهها شناسایی و در معرض دید کاربران قرار گیرند.
ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ (Sitemap)
سایت مپ یا نقشه سایت یک فایل است که لینک تمامی صفحات سایت در آن قرار میگیرد و رباتهای موتورهای جستجو با بررسی این فایل به راحتی میتوانند به صفحات سایت دسترسی پیدا کرده و آنها را بررسی کنند. نقشه سایت فرآیند شناسایی و بررسی محتواها و صفحات سایت شما را برای رباتها آسانتر و راحتتر میسازد.
ایجاد ساختار بهینه برای سایت
تنظیم ساختار بهینه برای سایت یکی دیگر از اقدامات مهم در فرآیند پیاده سازی سئوی تکنیکال است که صفحات مختلف سایت را از یکدیگر جدا کرده و آنها را مرتب میکنند. با ایجاد بخشهای مجزا در سایت همچون صفحه اصلی، صفحه وبلاگ و یا قرار دادن دسته بندیهای مختلف در آن میتوانید صفحات وب سایت خود را برای کسب رتبه مطلوب توسط خزندههای گوگل بهینه سازی کنید.
ساخت فایل Robots.txt
ساخت فایل Robots.txt از دیگر موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال سایت است که به منظور بهینه ساختن ایندکس صفحات سایت انجام میشود. Robots.txt یک فایل متنی است که رباتهای گوگل پیش از بررسی و ایندکس صفحات سایت ابتدا آن را بررسی میکنند. شما در این فایل میتوانید مشخص کنید که رباتها اجازه دسترسی به کدام صفحات را دارند و کدام صفحات را نباید بررسی و ایندکس کنند.
استفاده از بردکرامب (Bread Crump)
بردکرامب یک سیستم مسیریابی متنی کوتاه در سایت است که موقعیت کنونی کاربر در وب سایت را به همراه مسیر رسیدن به آن صفحه نشان میدهد. قرار دادن بردکرامب در سایت موجب بهبود تجربه کاربران و کاهش نرخ پرش میشود و این موارد نیز به طور مستقیم بر بهبود سئوی سایت تاثیر خواهند داشت.
استفاده از داده های ساختاریافته (Structured Data)
استفاده از دادههای ساختاریافته نیز روشی دیگر برای سازماندهی اطلاعات یک وب سایت به منظور دسترسی سریعتر و آسانتر خزندهها و رباتهای گوگل به آنها است. این دادهها به خزندهها کمک میکنند تا بتوانند تمامی جزئیات مربوط به صفحات مختلف سایت را به راحتی شناسایی کرده و آنها را برای رتبه بندی، تجزیه و تحلیل کنند.
حذف صفحات ارور 404
ارور 404 زمانی برای کاربران نمایش داده میشود که یک صفحه قبلا در سایت شما وجود داشته و اکنون حذف شده است. نمایش ارور 404 بر سئوی سایت شما تاثیر منفی دارد و برای رفع آن باید از روش ریدایرکت کردن صفحات استفاده کنید. با ریدایرکت کردن آدرس صفحه مورد نظر، رباتها و کاربران به صورت خودکار به جای ورود به صفحه ارور 404 به صفحه جدیدی هدایت میشوند که شما به آن لینک دادهاید.
با پیاده سازی این موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال میتوانید وضعیت فنی وب سایت خود را ارتقا داده و جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشید. هرچه ساختار فنی یک وب سایت قویتر باشد قطعا رتبه بهتری در صفحه نتایج خواهد داشت و میزان ترافیک ارگانیک آن نیز افزایش پیدا میکند.
جمع بندی
ما در این مطلب کاملترین چک لیست سئو 2023 را برای شما فراهم آوردیم و اهمیت پیاده سازی انواع مختلف SEO سایت را نیز مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید سئو سایت دارای سه نوع مختلف سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است که هریک از آنها دارای آیتمهای گوناگونی هستند. با در دست داشتن چک لیست سئو میتوانید تمامی موارد لازم جهت کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو را در وب سایت خود پیاده کرده و هیچ موردی را فراموش نکنید. بنابراین اگر وب سایت شخصی خود را راه اندازی کردهاید، حتما مواردی که در چک لیست سئو 2023 معرفی کردیم را در سایت خود اجرا کنید.