آنچه در این مقاله میخوانید

    راهنمای کامل تحقیق کلمه کلیدی

    راهنمای کامل تحقیق کلمه کلیدی

    تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research) یا جستجوی کلیدواژه یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه و تنظیم یک استراتژی محتوای موفق شناخته می‌شود که تاثیر مستقیمی بر سئو وب سایت دارد. تحقیق کلمات کلیدی در واقع اولین قدم برای سئو کردن حرفه‌ای محتوا است که موجب افزایش بازدید و قرار گرفتن مطلب در صفحه اول نتایج جستجو خواهد شد. تحقیق کلمه کلیدی به فرآیند کشف و شناسایی کلمات و عباراتی اشاره دارد که کاربران در موتورهای جستجو برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود سرچ می‌کنند. تمامی کلمات و یا عباراتی که برای کسب اطلاعات بیشتر در گوگل جستجو می‌کنید، همگی نوعی کلیدواژه خاص‌ هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتواهای مرتبط با آنها را برای شما نمایش دهند. پیدا کردن کلمه کلیدی نقش حائز اهمیتی را در میزان بازدید از محتواها و رتبه بندی آنها در موتورهای جستجوگر ایفا می‌کند و باعث می‌شود تا مطالب شما در معرض دید کاربران قرار گیرند. اما تحقیق کلمات کلیدی در گوگل به چه صورت انجام می‌شود و چگونه می‌توانیم بهترین کلمات کلیدی را برای محتواهای خود پیدا کنیم؟ در ادامه این مطلب اهمیت و مراحل تحقیق کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی آشنا خواهیم کرد. با وبکده همراه باشید.

    کلمه کلیدی یا کیورد چیست؟

    پیش از پرداختن به اهمیت و اصول تحقیق کلمه کلیدی ابتدا بهتر است با مفهوم کلمه کلیدی یا کیورد آشنا شویم و بدانیم که کیورد چیست و چه تعریفی دارد. کیورد یا کلیدواژه در واقع همان کلمات و عباراتی هستند که شما به عنوان کاربر در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید تا درباره آنها اطلاعات بیشتری بدست آورید و یا پاسخ پرسش‌های خود را پیدا کنید. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید برای کنترل فشار خون خود راه‌ حلی پیدا کنید، عباراتی همچون «درمان فشارخون» و یا «روش‌های پایین آوردن فشارخون» را در گوگل سرچ خواهید کرد. اگرچه این عبارات بیش از یک کلمه هستند اما تمامی آنها در کنار یکدیگر یک کلیدواژه یا کیورد محسوب می‌شوند.

    استفاده از کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی محتوا و تعیین جایگاه آن در صفحه نتایج جستجوی کاربران است. تمامی محتواهای شما بر اساس کیوردهای مرتبط و انجام برخی اصول مربوط به سئو و همچون لینک‌های داخلی و یا بهینه سازی تصاویر رتبه بندی می‌شوند. بنابراین برای آنکه بتوانید جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجوی گوگل بدست آورید باید توجه ویژه‌ای به استفاده از کیوردهای مناسب و البته تحقیق کلمه کلیدی داشته باشید.

    تحقیق کلمه کلیدی

    تحقیق کلمه کلیدی چیست و چه اهمیتی دارد؟

    تحقیق کلمه کلیدی به فرآیند کشف و آنالیز کلمات و عباراتی اشاره دارد که مخاطبان هدف به منظور پیدا کردن پاسخ پرسش‌های خود در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم، کلمه کلیدی می‌تواند یک یا دو کلمه و یا حتی یک عبارت و جمله باشد که کاربران آنها را در موتورهای جستجوگر سرچ می‌کنند. انجام تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین اجزای سئو محسوب می‌شود که به شما کمک می‌کند تا محتواهای خود را همسو با نیاز کاربران تولید کرده و به دنبال آن نیز جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست آورید. بنابراین تحقیق کلمات کلیدی و سئو سایت ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و به نوعی مکمل هم هستند. زمانی که فرآیند تحقیق کلمه کلیدی را به درستی انجام دهید، میزان بازدید از محتواها و وب سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن نیز در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرید. به همین دلیل است که مدیران وب سایت و یا متخصصین سئو به تحقیق کلمات کلیدی توجه ویژه‌ای دارند و برای انجام آن از ابزارهای مختلفی کمک می‌گیرند.

    دلایل بسیاری برای انجام تحقیق کلمه کلیدی و قرار دادن آن در راس امور مربوط به اقدامات بازاریابی دیجیتال وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها شامل:

    انجام تحقیق کلمه کلیدی به شما نشان می‌دهد که کاربران چه کلمات و عباراتی را سرچ می‌کنند و به دنبال چه چیزی هستند. بدین ترتیب کلیدواژه‌های صحیح و مناسبی را انتخاب می‌کنید و درگیر آزمون و خطا نمی‌شوید.

    با انجام تحقیق کلمه کلیدی و استفاده از کلمات و عبارات مناسب و مرتبط در محتواهای مختلف می‌توانید میزان ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش داده و به دنبال آن نیز جایگاه بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو بدست آورید.

    با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبطی که در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی بدست آورده‌اید، به راحتی می‌توانید نیازهای کاربران را برآورده سازید و آنها را با خود همراه کنید. همین موضوع نیز سبب افزایش میزان بازدید و بهبود سئو سایت شما خواهد شد.

    تحقیق کلمه کلیدی به شما نشان می‌دهد که چه کلماتی قابلیت کسب رتبه مطلوب در نتایج جستجو را دارند، کدام کلمات میزان سرچ بالاتری دارند و رقبای شما نیز برای استفاده از کدام کلیدواژه‌ها، رتبه خوبی دریافت کرده‌اند.

    موتورهای جستجوگر تنها در صورت شناخت و درک کامل کسب و کار شما، وب سایت‌تان را رتبه بندی می‌کنند. با انجام تحقیق کلمه کلیدی و استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط در محتواهای متعدد، ماهیت وب سایت خود را به موتورهای جستجوگر نشان می‌دهید و با توجه به همان کلیدواژه‌ها نیز رتبه بندی می‌شوید.

    تحقیق کلمه کلیدی نقطه آغاز انجام هرگونه فعالیت بازاریابی است که باید به صورت مداوم انجام شود. شما به عنوان وب مستر باید همواره در حال بررسی کلیدواژه‌های سایت خود باشید و نقاط ضعف و قوت رقبای خود را نیز مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید از آنها در جهت بهبود رتبه و جایگاه خود استفاده نمایید. پس از انجام تحقیق کلمه کلیدی باید محتواهای خود را بر اساس کلیدواژه‌های پیدا شده و البته پیاده سازی سایر قوانین سئو تولید کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا رتبه بهتری در صفحه نتایج بدست آورید و در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرید. سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که فرآیند تحقیق کلمه کلیدی را از چه نقطه‌ای آغاز کنیم؟ در بخش بعدی اصول تحقیق کلمات کلیدی را به شما آموزش می‌دهیم.

    راهنمای تحقیق کلمه کلیدی

     

    اصول تحقیق کلمات کلیدی

     

    برای انجام تحقیق کلمه کلیدی روش‌های متعددی همچون برگزاری جلسات طوفان فکری و یا استفاده از کلمات پیشنهادی گوگل وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما انتخاب روش انجام تحقیق کلمات کلیدی کافی نیست و برای انجام دادن این کار باید به برخی اصول اولیه و مهم توجه داشته باشید و آنها را مرحله به مرحله اجرا کنید تا در نهایت بتوانید کلیدواژه‌های مناسبی را برای محتواهای وب سایت خود انتخاب نمایید. مهم‌ترین مراحل تحقیق کلمات کلیدی شامل:

    مرحله اول: بررسی و مطالعه تمامی زوایا

    پیش از پیدا کردن بهترین کیوردهایی که قابلیت بهینه سازی وب سایت شما را دارند، ابتدا باید کسب و کار و یا رویکرد سایت خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید. زمانی که به تمامی جزئیات مرتبط با کسب و کار خود واقف باشید، به ایده‌های خلاقانه و منحصر به فردی دست پیدا می‌کنید و می‌توانید از آنها در جهت بهبود بیزینس و یا وب سایت‌تان استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید از مشتریان و یا مخاطبان فعلی خود کمک بگیرید تا دریابید که آنها برای توصیف برند، شرکت، محصولات و یا خدمات شما از چه کلمات و یا عباراتی استفاده می‌کنند. صحبت و برقراری تعامل با مشتریان و کاربران بهترین روش برای آگاهی از دیدگاه‌های آنان و بررسی دقیق زوایای مختلف کسب و کارتان است.

    مرحله دوم: تعیین اهداف

    هر عمل و برنامه‌ای با تعیین یک هدف اصلی و نهایی آغاز می‌شود و برای تعیین هدف نیز باید پاسخ روشنی برای پرسش‌های زیر داشته باشید:

    شما که هستید و چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

    چه چیزی شما را از سایر برندها متمایز می‌سازد؟

    رویکرد وب سایت شما چیست؟

    در وب سایت خود چه تعهداتی دارید و چه خدماتی ارائه می‌کنید؟

    با پاسخ به این سوالات می‌توانید هدف اصلی و ماموریت برند خود را تعیین کنید. آیا هدف شما از راه اندازی وب سایت، افزایش میزان بازدیدکنندگان است یا از طریق آن می‌خواهید محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید؟ تعیین هدف در فرآیند تحقیق کلمه کلیدی بسیار مهم است زیرا مسیر استراتژی سئو و برنامه‌های شما را مشخص می‌کند و از طرفی دیگر نیز کلیدواژه‌های منتخب شما باید همسو و مطابق با اهدافتان انتخاب شوند.

    مرحله سوم: تهیه لیستی از موضوعات مرتبط

    تعیین و انتخاب موضوعات مرتبط با اهداف و رویکرد کسب و کار و یا وب سایت یکی دیگر از مهم‌ترین اصول تحقیق کلمات کلیدی محسوب می‌شود که در واقع به کار شما جهت می‌دهد. برای پیدا کردن موضوعات مناسب باید موضوعات کلی و مرتبط با برند خود را به موضوعات کوچک‌تر طبقه بندی کرده و سپس لیستی از موضوعات منتخبی که می‌خواهید برای آنها در گوگل رتبه کسب کنید را یادداشت نمایید. به عنوان مثال یک وب سایت فروش پوشاک زنانه می‌تواند به موضوعات مختلفی همچون انواع لباس زنانه، لباس زنانه رسمی، لباس زنانه اسپرت، لباس دخترانه، مانتوی بهاره و غیره بپردازد و برای این موضوعات تولید محتوا کند. برای انتخاب موضوعات محتوای خود همچنین باید به موضوعاتی که مخاطبان هدف در گوگل سرچ می‌کنند نیز توجه داشته باشید و با بررسی آنها، کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید.

    مرحله چهارم: تهیه لیستی از کلمات کلیدی بذر (Seed Keywords)

    کلمه کلیدی بذر یا کلمه کلیدی اصلی در واقع کلیدواژه اصلی یک محتوا است که مطلب موردنظر بر اساس آن کلمه کلیدی نوشته می‌شود. در این مرحله پس از تهیه لیست موضوعات مناسب باید فهرستی از کلمات کلیدی بذر یا اصلی تهیه کنید. این کلیدواژه‌ها باید با موضوعات شما مرتبط باشند و کلماتی باشند که کاربران آنها را در گوگل سرچ می‌کنند. برای انجام این کار می‌توانید جلسات طوفان فکری برگزار کنید و با همکاران خود فهرستی از کلیدواژه‌های مرتبطی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت نمایید.

    مرحله پنجم: استفاده از ابزارهای مناسب تحقیق کلمه کلیدی

    پس از تعیین هدف، انتخاب موضوع محتوا و مشورت با همکاران، باید برای انتخاب تخصصی کلیدواژه‌های خود از ابزارهای مناسب برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید. ابزارهای زیادی برای انجام تحقیق کلمه کلیدی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید به راحتی و خیلی سریع، کلمات کلیدی مرتبط و مناسبی را برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو پیدا کنید. در بخش بعدی چندین مورد از این ابزارهای کاربردی را به شما معرفی خواهیم کرد.

    مرحله ششم: بررسی هدف کاربران از سرچ


    ابزار تحقیق کلمه کلیدی

    هر کاربر با هدف و نیت خاصی اقدام به سرچ برخی کلمات و عبارات در گوگل می‌کند که اصطلاحا به آن هدف جستجو (Search Intent) گفته می‌شود. برخی از کاربران به دنبال پاسخ پرسش‌های خود هستند و برخی دیگر قصد خرید یک محصول را دارند. برای درک بهتر هدف کاربران از جستجو باید خودتان را جای آنها بگذارید و از خودتان بپرسید که چرا کاربران باید موضوعات محتوای شما را سرچ کنند؟ زمانی که بتوانید هدف کاربران از جستجو را درک کنید، قطعا کلمات و عبارات کلیدی بهتر و کاربردی‌تری پیدا خواهید کرد.

    مرحله هفتم: پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی (Long tail keywords)

    کلمات کلیدی بذر یا اصلی معمولا عبارات کوتاه‌تری هستند که ارتباط نزدیکی با هدف اصلی برند شما دارند. اما کلمات کلیدی طولانی، عبارات توصیفی هستند که به صورت دقیق به یک موضوع خاص اشاره می‌کنند و معمولا تعداد کلیک‌های کمتری دریافت می‌کنند اما به دلیل آنکه بر یک موضوع و یا محصول خاص متمرکز هستند، نرخ تبدیل بالاتری دارند. به عنوان مثال اگر وب سایت شما محتوایی با موضوع تجهیزات موردنیاز ورزش گلف منتشر کرده است، استفاده از کلمه کلیدی طولانی همچون «بهترین باشگاه های ورزشی گلف» قطعا توجه مخاطبان هدف بیشتری را نسبت به کلیدواژه اصلی «باشگاه گلف» جلب خواهد کرد. بنابراین در کنار استفاده از کلمات کلیدی اصلی به کلمات کلیدی طولانی نیز توجه داشته باشید و آنها را در محتواهای خود به کار ببرید.

    مرحله هشتم: بررسی عملکرد رقبا

    انجام تحقیق کلمه کلیدی درباره برند خود به تنهایی کافی نیست و برای کسب رتبه مطلوب در گوگل بهتر است عملکرد رقبای خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. با بررسی و آنالیز محتوای رقبا و همچنین استفاده از ابزارهای تحلیل رقبا می‌توانید کلمات کلیدی که از طریق آنها در گوگل رتبه کسب کرده‌اند را شناسایی کرده و از کلیدواژه‌های طلایی آنان در محتواهای خود استفاده کنید.

    با انجام صحیح و اصولی این هشت مرحله به راحتی می‌توانید فرآیند تحقیق کلمه کلیدی برای محتواهای سایت خود را طی کرده و در نهایت بهترین و مناسب‌ترین کیوردها را انتخاب کنید.

    بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

    همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، برای انجام تحقیق کلمه کلیدی مناسب و مرتبط می‌توانید از برخی ابزارهای آنلاین کمک بگیرید تا بتوانید بهترین کلمات را برای کسب رتبه بهتر در گوگل و بهبود سئو سایت خود پیدا کنید. برخی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی شامل:

    ابزار Google Keyword Planner


    مزایای تحقیق واژگان کلیدی

    Google Keyword Planner یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی شناخته می‌شود که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد و بخشی از پلتفرم تبلیغاتی Google Ads است. از قابلیت‌های اصلی این ابزار می‌توانیم به مواردی همچون پیشنهاد کلمات کلیدی متناسب با موضوع محتوا و حوزه فعالیت برند، بررسی کلمات کلیدی برتر رقبا و آنالیز کلمات کلیدی بر اساس میزان و حجم جستجو اشاره کنیم.

    ابزار KWFinder


    تحقیق واژه کلیدی

    KWFinder یکی دیگر ابزارهای کاربردی و جامع برای تحقیق کلمه کلیدی است که استفاده از آن به مدت ده روز رایگان بوده و پس از آن باید اشتراک خریداری کنید. KWFinder به عنوان یکی از کامل‌ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی شناخته می‌شود که دارای قابلیت‌هایی کاربردی همچون جستجوی کیورد بر اساس کلیدواژه اصلی، پیشنهاد کلیدواژه‌های کاربردی و پرسرچ، پیشنهاد کلیدواژه‌های سوالی، جستجوی کلیدواژه‌هایی که رقبا با آنها رنک گرفته‌اند، جستجوی کلیدواژه‌های پولی و ارگانیک و همچنین بهبود سئو است.

    ابزار Google Trends

    Google Trends از دیگر ابزارهای رایگان ارائه شده توسط گوگل است که برای کار با این ابزار تنها کافی است کیورد اصلی خود را در آن وارد کرده تا لیست کاملی از کلیدواژه‌های مرتبط را در اختیارتان قرار دهد.

    ابزار KeywordTool.io


    ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

    از دیگر ابزارهای کاربری برای انجام تحقیق کلمه کلیدی می‌توانیم به ابزار KeywordTool.io اشاره کنیم که استفاده از آن کاملا رایگان بوده و کلمات کلیدی اصلی و فرعی زیادی را بر اساس موضوع به شما پیشنهاد می‌دهد.

    ابزارSEMrush

    SEMrush نیز یکی دیگر از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که برای پیدا کردن کلمه کلیدی بسیار مناسب بوده و اطلاعات کاملی را درباره کلیدواژه مورد نظر در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار علاوه بر تحقیق کلمات کلیدی در گوگل همچنین قادر به تحلیل رقبا و سئو سایت است که برای سایر بخش‌های وب سایت نیز کاربرد دارد.

    با استفاده از این ابزارهای کاربردی می‌توانید به راحتی فرآیند تحقیق کلمه کلیدی خود را انجام داده و بهترین کلیدواژه‌ها را برای محتواهایتان انتخاب نمایید. البته ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که برای تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید از آنها استفاده کنید. این ابزارها شامل:

    Google Search Console

    Spyfu

    Moz Keyword Explorer

    Keywords Everywhere

    ابزارهای بالا نیز دارای قابلیت‌های کاربردی هستند که به شما در فرآیند تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب کلیدواژه‌های مرتبط کمک بسیاری می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید تحقیق کلمات کلیدی وب سایت خود را به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام دهید حتما از این ابزارهای جانبی کمک بگیرید.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره