در دنیای کسب و کار موضوع «رقابت» همیشه وجود داشته است و صاحبان مشاغل مختلف همواره در حال رصد کردن فعالیتهای رقبای خود هستند. در دنیای امروزی نیز بخش عمدهای از برنامههای بازاریابی و فروش کسب و کارها به صورت آنلاین و از طریق وب سایت و یا شبکههای اجتماعی مختلف دنبال میشود. بنابراین در بازار رقابتی کنونی، تمامی مدیران باید خود را به روز کنند و علاوه بر تحلیل فعالیتهای بیرونی رقبا، اقدامات و برنامههای آنلاین آنها را نیز مورد بررسی قرار دهند و از نقاط قوت آنها الگوبرداری کنند. اما چگونه میتوانیم این کار را انجام دهیم؟ برای تحلیل فعالیت رقبای خود در محیط وب میتوانید از ابزارهای تحلیل رقبا کمک بگیرید و با استفاده از آنها تمامی اقدامات و استراتژیهای کسب و کارهای مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید. خوشبختانه ابزارهای کاربردی بسیاری برای آنالیز فعالیتهای رقبا توسعه داده شدهاند که انتخاب از میان آنها را دشوار ساختهاند. اما کدام ابزار در تحلیل رقبا کاربرد بیشتری دارد و اطلاعات جامعتری را در اختیار ما قرار میدهد؟ در ادامه این مطلب بهترین ابزارهای تحلیل رقبا را به شما معرفی میکنیم و ویژگیها و قابلیتهای کلیدی هر یک از آنها را نیز مورد بررسی قرار میدهیم. پس اگر به دنبال آنالیز دقیق و حرفهای فعالیتهای رقیب خود هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
چرا باید فعالیت رقبای خود را تحلیل کنیم؟
فرقی نمیکند که در چه حوزهای فعالیت میکنید و یا چه مدت است که در زمینه شغلی خود مشغول به کار هستید، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار همواره باید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. شناسایی و ارزیابی رقبا و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آنها به عنوان یکی از کارآمدترین استراتژیهای مدیریتی شناخته میشوند. اما دلیل اهمیت تحلیل رقبا چیست و چرا باید از ابزارهای تحلیل رقبا در جهت پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنیم؟ پاسخ بسیار ساده و روشن است؛ زیرا تحلیل رقبا به شما کمک میکند تا استراتژیهای موفق و کارآمد آنان را شناسایی کرده و از آنها در جهت مدیریت بهتر وب سایت و یا شبکههای اجتماعی خود استفاده کنید. با تحلیل فعالیت رقبا به جای آزمون و خطا و بکارگیری روشهای ناشناخته، میتوانید از شیوههای امتحان شدهای که منجر به رشد و پیشرفت رقبا شدهاند، ایده بگیرید و یا آنها را عینا در وب سایت خود اجرا کنید.
برای سفارش طراحی سایت حرفه ای از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.
با آنالیز سایت رقبا به راحتی میتوانید وارد عرصه رقابت با آنها شوید وچه بسا از آنها پیشی بگیرید. در دنیای امروزی که طیف گستردهای از مشتریان و یا مخاطبان از طریق پلتفرمهای آنلاین همچون وب سایت با شما ارتباط برقرار میکنند؛ باید همواره به روز باشید و از ابزارهای آنالیز رقبا استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید در سریعترین زمان به بهترین استراتژیهای مدیریت آنلاین دست پیدا کنید و زمان و سرمایه خود را صرف پیاده سازی ایدههای ناشناخته نکنید. بنابراین اگر میخواهید در عرصه رقابت با رقبای قدر خود حرفی برای گفتن داشته باشید، حتما فعالیتهای آنلاین آنها را با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف مورد بررسی قرار دهید.
بهترین ابزارهای تحلیل رقبا
برای آنالیز فعالیت رقبا، ابزارهای کاربردی بسیاری وجود دارند که با استفاده از آنها به راحتی میتوانید نقاط قوت رقیبها را شناسایی کرده و از آنها در جهت بهبود جایگاه وب سایت خود استفاده نمایید. به همین بهانه در این بخش چندین مورد از بهترین ابزارهای تحلیل رقبا را به همراه قابلیتهای آنها به شما معرفی میکنیم تا از طریق آنها بتوانید به استراتژیهای موفق و اطلاعات پنهان رقبای خود دست پیدا کنید. برترین ابزارهای آنالیز وب سایت رقبا شامل:
SEMrush
وب سایت SEMrush یکی از بهترین ابزارهای تحلیل رقبا است که اطلاعات مفیدی از وب سایت رقبا و نحوه عملکرد آنها در اختیار شما قرار میدهد. SEMrush نوعی ابزار همه کاره است که علاوه بر تحلیل رقبا و ارائه گزارش از نحوه عملکرد آنها، وب سایت شما را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار میدهد و نقاط ضعف و قوتتان را با شرح جزئیات نمایش خواهد داد. برای استفاده از این ابزار کاربردی جهت آنالیز وب سایت رقیب خود تنها کافی است URL سایت مورد نظر را وارد کنید تا اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار دهد:
- کلمات کلیدی موفقی که موجب بهبود رتبه بندی وب سایت شده اند
- میزان ترافیک ارگانیک و ترافیک خریداری شده
- نمایش بک لینکها
- نمایش دادههای ساختاریافته وب سایت (Structured Data)
- میزان چگالی کلمات کلیدی
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
با تحلیل این اطلاعات میتوانید نقاط قوت رقبا را شناسایی کرده و از آنها در جهت توسعه وب سایت خود استفاده نمایید. ابزار SEMrush علاوه بر آنالیز وب سایت رقبا، سئو صفحه شما را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار میدهد و بخشهای ضعیفی که نیاز به اصلاح شدن دارند را شناسایی خواهد کرد. بنابراین با SEMrush هم میتوانید فعالیت رقبایتان را شناسایی کنید و هم میتوانید به راحتی نقاط ضعف وب سایت خود را برطرف نمایید.
Alexa
الکسا یکی دیگر از کاربردیترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته میشود که کار کردن با آن بسیار ساده است و در عین حال نیز اطلاعات مفیدی را درباره وب سایت رقبا در اختیارتان قرار میدهد. برای استفاده از قابلیتهای آماری الکسا ابتدا وارد وب سایت رسمی آن شوید و سپس آدرس صفحه مورد نظر خود را در نوار جستجو وارد کنید. الکسا در عرض چندین ثانیه اطلاعات کاربردی زیر را برای شما نمایش میدهد:
- نمایش رتبه جهانی سایت و میزان محبوبیت آن
- میزان ترافیک ارگانیک وب سایت
- کلمات کلیدی طبیعی که موجب ایجاد ترافیک در وب سایت شدهاند
- زمان بارگذاری صفحات
- تاریخچه وب سایت
- نمایش وب سایتهای مشابه
- نمایش وب سایتهایی که به سایت رقیب شما لینک دادهاند
- کلید واژههای خریداری شده وب سایت
با استفاده از الکسا همچین میتوانید سئو وب سایت و رتبه وب سایت خود را با رقبا مقایسه کنید و با تحلیل اطلاعات بدست آمده نیز از نقاط قوت آنها در جهت بهبود وضعیت سایت خود استفاده نمایید.
SEO SiteCheckup
ابزار SEO SiteCheckup از دیگر ابزارهای آنالیز رقبا است و همانطور که از نام آن پیداست به صورت اختصاصی سئو وب سایت رقیب و وب سایت شما را مورد بررسی قرار میدهد. SEO وب سایت یکی از آیتمهای تاثیرگذار در تعیین جایگاه وب سایتها و میزان ترافیک آنها است. با استفاده از این ابزار به راحتی میتوانید نقاط قوت سئو وب سایت رقبای خود را پیدا کرده و آنها را در صفحه خود اجرا نمایید. تمامی جزئیات سئو وب سایتها نمایش داده میشود و در قالب یک گزارش کامل به شما ارائه میگردد. ابزار SEO SiteCheckup موارد زیر را مورد بررسی قرار میدهد:
- کیفیت سئو وب سایت
- میزان سرعت و امنیت
- نمایش کلمات کلیدی مفید
- چگالی بک لینکها
- صفحات ساخته شده در شبکههای اجتماعی
SEO SiteCheckup ابزاری دو جانبه است که هم برای تحلیل رقبا و هم برای تحلیل وب سایت خودتان مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی شما میتوانید تمامی مشکلات وب سایت خود را از اشکالات فنی و زیر ساختی تا ایرادات جزئی آن را در قالب یک گزارش کامل از این ابزار تحویل بگیرید و در صدد رفع آنها برآیید. این ابزار با چک کردن تمامی بخشهای وب سایت شما از 0 تا 100 به آن نمره میدهد و نقاط ضعف آن را به صورت شفاف و دقیق نشان خواهد داد.
Ahrefs
Ahrefs نیز یک ابزار قدرتمند جهت آنالیز سئو وب سایت و تحلیل عملکرد رقبا است که اطلاعات جالب و کاربردی را درباره وب سایت رقبای شما در اختیارتان قرار میدهد. یکی از قابلیتهای جذاب و منحصر به فرد ابزار Ahrefs این است که اگر وب سایت رقیب و یا حتی وب سایت خودتان بک لینک (Backlink) جدید دریافت کند، از طریق ایمیل فورا به شما اطلاع میدهد. بک لینک در واقع لینکی است که یک از سایت دیگر به سایت شما داده میشود که موجب بهبود سئو صفحهتان خواهد شد. بنابراین پیگیری و زیر نظر داشتن بک لینکهای رقبا برای رقابت با آنها یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. خوشبختانه ابزار Ahrefs این امکان را در اختیار شما قرار میدهد و یکی از بهترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته میشود. سایر قابلیتهای کاربردی این ابزار شامل:
- نمایش کلمات کلیدی رقبا که موجب بهبود رتبه وب سایت آنها شدهاند
- نمایش کلماتی که بک لینک گرفتهاند
- آنالیز میزان ترافیک ارگانیک وب سایت
- بررسی کیفیت محتواها و نمایش محتواهای پربازدید
- میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی مختلف
- تاریخچه شروع فعالیت سایت
بدین ترتیب با استفاده از این ابزار کاربردی میتوانید اطلاعات جامعی از وب سایت رقبای خود بدست آورید و از نقاط قوت آنها در جهت ارتقا، بهبود سئو و افزایش میزان ترافیک سایت خود ایده بگیرید.
SpyFu
از دیگر ابزارهای تحلیل رقبا میتوانیم به ابزار SpyFu اشاره کنیم که دارای قابلیتها و ویژگیهای کاربردی است و شما را یک قدم از رقبایتان جلو میاندازد. با استفاده از این ابزار میتوانید ابتدا سایت خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید و سپس به سراغ تحلیل رقبا بروید و عملکرد آنها را تحلیل نمایید. ویژگیهای کلیدی ابزار SpyFu شامل:
- شناسایی کلمات کلیدی و مهم رقبا
- نمایش محتواها و بک لینکهایی که موجب ارتقای جایگاه وب سایت شدهاند
- پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما
- نمایش میزان لینک سازی رقبا (Link Building)
- امکان مقایسه وب سایتها با یکدیگر
- نمایش میزان جستجو و بازدید (ارگانیک و خریداری شده) از وب سایت
- نمایش استراتژیهای بازاریابی رقبا
با در دست داشتن این اطلاعات مفید و کاربردی که ابزار SpyFu در اختیار شما قرار میدهد به راحتی میتوانید رموز موفقیت رقبای خود را کشف کرده و از آنها در جهت رشد و پیشرفت وب سایت خود استفاده نمایید.
SimilarWeb
SimilarWeb نیز یک ابزار جامع و کامل بررسی وب سایت رقبا و نحوه عملکرد آنها است که تحلیل اطلاعات آن موجب بهبود جایگاه وب سایت شما خواهد شد. با استفاده از این ابزار میتوانید وب سایت خود و وب سایت رقیب را به صورت همزمان تجزیه و تحلیل کنید تا به راحتی حوزههایی که در آنها ضعیف عمل میکنید را شناسایی و رفع نمایید. با مقایسه سئو وب سایت رقبا میتوانید نقاط قوت و استراتژیهای آنها را مشاهده کنید و نحوه فعالیت و عملکردشان را در فضای وب و شبکههای اجتماعی مورد بررسی قرار دهید. سایر قابلیتهای کاربردی ابزار SimilarWeb شامل:
- نمایش میزان ترافیک وب سایت
- بررسی استراتژیهای اجرا شده در سئو سایت
- میزان درگیری و مشارکت کاربران با وب سایت
- نمایش وب سایتهای مشابه با سایت شما
- نمایش کلید واژههایی که موجب جذب ترافیک ارگانیک به وب سایت شدهاند
- بررسی فعالیت در شبکههای اجتماعی
- نمایش منابع جذب ترافیک رقیب
مهمترین ویژگی ابزار SimilarWeb نمایش منابع، استراتژیها و کلمات کلیدی است که موجب افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت رقبای شما شدهاند. بدین ترتیب میتوانید از همان منابع و اطلاعات در جهت جذب ترافیک ارگانیک به وب سایت خود استفاده کنید و در مدت زمانی کوتاه میزان بازدید از صفحهتان را به طرز چشمگیری افزایش دهید.
Open Site Explorer
ابزار Open Site Explorer از دیگر ابزارهای تحلیل رقبا است که با ارائه اطلاعات کاربردی به شما کمک میکند تا عملکرد وب سایت رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید. این ابزار بک لینکهای مفید وب سایتهای مورد نظرتان را به شما نشان میدهد و علاوه بر آن، لینکهای داخلی و خارجی موفق آنها را نیز پیدا میکند. قابلیت کلیدی این ابزار، جستجو و نظارت بر لینکهای یک وب سایت است که به دنبال آن میزان اعتبار و دامنه صفحه مورد نظر را نیز بررسی میکند. جستجوی بک لینکهای معتبر و لینکهای فالو (لینکهایی که توسط موتورهای جستجو ایندکس میشوند) و نوفالو از قابلیتهای کاربردی این ابزار هستند که با تحلیل دادههای آن به راحتی میتوانید لینکهای مفید و معتبر وب سایتهای رقبا را شناسایی کرده و آنها را در صفحه خود بکار ببرید.
این هفت ابزار کلیدی به عنوان بهترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته میشوند که اکثر وب مسترها از آنها در جهت بررسی و آنالیز عملکرد رقبای خود استفاده میکنند. با تحلیل و بررسی دادههای این ابزارها به راحتی و در عرض چندین دقیقه میتوانید نقاط ضعف و قوت وب سایت خود و رقبایتان را پیدا کرده و نسبت به تقویت و برطرف ساختن آنها اقدام نمایید.