ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی نیازی ضروری برای موفقیت دربازاریابی آنلاین است. در دنیای تجارت هر روز رقابت سخت تر می شود، در نتیجه هر ابزاری که بتواند شما را در این رقابت پیش بیاندازد به سود تجارت شماست. اگرشما بتوانید رفتار کاربران با سایت خود را بشناسید و آنرا بهبود دهید برنده شدهاید.
هراندازه مشتریان خود را بهتر بشناسید، احتمال اینکه بتوانید آنها را راضی نگه دارید بیشتر است. یکی از جنبههای مهم آنالیز سایت، تحلیل رفتار کاربر است که در اینجا به آن می پردازیم. با استفاده ازابزار آنالیز رفتار کاربر در سایت فروشگاهی می توان پاسخ سوالات زیر را پیدا کرد:
- مخاطبان شما چه کسانی هستند؛
- از کجا، چرا و در چه زمانی به سایت شما آمدهاند؛
- مشخصات فردی کاربران مانند جنسیت، سن، مکان جغرافیایی؛
- میزان حضور کاربران در سایت شما؛
- میزان کلیک و مشاهده عبارات کلیدی و صفحات سایت؛
- چه چیزهایی و در چه زمانهایی خریداری کردهاند؛
- میزان وفاداری کاربران به فروشگاه شما؛
- ارزش و اجناس موجود در سبدهای خرید تکمیل نشده و رها شده؛
- چند بار وچه مبلغی از تخفیف استفاده کردهاند؛
- تاثیر سیستم پاداشدهی سایت بر آنها چگونه بوده؛
- آیا مشتری فعال، منفعل یا کاملا از دست رفته است.
پرکاربرد ترین ابزار تحلیل رفتار کاربر در سایت فروشگاهی
Google Analytics
گوگل آنالیتیکس(google analytics ) ازمهمترین ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی و به نوعی مادر همهی این نوع ابزارها است. این نرمافزار کاربردی هم رایگان است و هم نسخهی خریدنی دارد. این ابزار تحلیلگر میتواند اطلاعات بسیار کاملی دربارهی ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ پرش و اطلاعات سودمند دیگری را در اختیار شما قرار دهد.
اطلاعاتی که می تواند نقش بسیار مهمی را در بهینهسازی یک وب سایت و پیشرفت آن ایفا کند. شما به کمک این سرویس آنالیزگر رایگان میتونید به خوبی بر روی داده های کیفی و کمی تجزیه و تحلیل داشته باشید. همچنین میتوانید و اطلاعات کاربران و مشتریان و همینطور رفتار آنها را در گزارش های متنوع گوگل آنالیتیکس به دست بیاورید.
اگرچه در حالی که گوگل آنالیتیکس قوی ترین ابزار تحلیل گر گوگل است، اما استفاده از آن نیز ساده است. استفاده از آن هم بسیارراحت است. علاوه بر گوگل آنالیتیکس، گوگل سه برنامه ی عالی دیگر به عنوان ابزار آنالیز رفتار کاربر در سایت فروشگاهی عرضه کرده است که عبارتند از:
1. Google survey
با این ابزار می توانید تحلیل خود را در شکل های دلخواه انجام دهیدایجاد کنید. و به این صورت مشتری های خود را بهترمیشناسید بشناسید و حتی میتوانید آنها را گروه بندی کنید.
2.Google trends
این ابزار شما را قادرمی سازد که موضوعات مورد علاقه ی کاربران را شناسایی کنید.
3.Goal funnel
این ابزارکه در گوگل آنالیتیکس قرار دارد روند خرید هر کاربر را مشخص می کند. با Goal funnel میتوانید مرحله ای را که خرید در آن متوقف شده را می بینیدببینید و با بررسی آن فروشگاه خود را ارتقا می دهید.
Kissmetrics
یک ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی دیگر کیسمتریکس است. این ابزار یک سیستم عالی برای شناختن کاربران به شما ارائه می دهد. در یک جمله می توان گفت گوگل آنالیتیکس به شما می گوید چه اتفاقی افتاده است ولی کیسمتریکس می گوید چه کسی آن را انجام داده است.
ابزارهای مجوجود در این سیستم ی که در این سیستم لحاظ شده کاملا برای فروشگاه های آنلاین تعبیه شده اند . با این ابزار اطلاعات دقیقی از لحظه ی ورود کابر به سایت شما تا لحظه ی خروج از آن به دست می آید. می/ توانید این سرویس را به مدت ۳۰ روز بهطور رایگان امتحان کنید.
Crazyegg
یکی دیگر ازانواع ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی CrazyEgg است که ابزار تحلیل سایت دیگری ازهمان شرکت مالک کیس متریکس می باشد و راهکار های تصویری زیادی در رابطه با نحوهی گشت و گذار بازدیدکنندگان در وب سایت به شما ارائه می دهد. نسخه ی کامل آن رایگان نیست.
با کریزی اگ می توانید ببینید کاربران روی کدام قسمت های را در سایت شما کلیک کردهاند. اند. همچنین به شما نشان می دهد که کاربران چه مدت چقدر در صفحات شما بودهاند. وقت صرف کرده اند (scroll) و علاوه بر این به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی بازدید کنندگان، صفحه ی شما را رها کرده اند.
این ابزار قدرت فناوری heatmap را به کار می گیرد که به وسیله ی آن نقشه ای از حرکت ماوس کاربران تهیه می کند. بنابراین، این نوع ردیابی به شما کمک می کند تا ببینید چه مناطقی بیشترین توجه و تعامل کاربران را به خود جلب می کنند و تعامل در کدام قسمتها بیشتر انجام میشود..
Mint
اگرمی خواهید از ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی به صورت در بازه طولانی مدت استفاده کنید، Mint یکی از پیشنهاد های خوب است. این ابزار با قیمت مناسب 30 دلار برای هر وب سایت امکانات متنوعی را در اختیارتان قرار می دهد. اطلاعات و جداول ارائه شده در این ابزار تحلیل رفتار کاربر در سایت فروشگاهی ساده بوده و به راحتی قابل فهم هستندمی باشند و . این ابزار هرآنچه که نیاز دارید را در اختیار شما قرار میدهد.
به شما ارائه می دهد. شما میتوانید با مینت از مزایای آمار فوری بهره مند شوید که این گزینه در گوگل آنالیتیکس رایگان نیست. علاوه براین می میتوانید بازدید کنندگان سایت فروشگاهی خود را از جایی که می آیند و صفحاتی که می بینند پیگیری کنید.
Woopra
ووپرا یکی دیگر از بهترین مثال های ابزارتحلیل رفتار سایت فروشگاهی است که امکان پیگیری تحلیلی فوری را برای شما فراهم میکند در حالی که آپدیت گوگل آنالیتیکس ساعتها طول میکشد.
ووپرا ابزاری مخصوص دسکتاپ است که به شما آمار بازیدکنندگان آنلاین مثل جایی که زندگی میکنند، صفحه ای که الان در آن هستند، جایی که در سایت شما بودهاند و مرورگرهای وب آنها را به شما ارائه میدهد.
همچنین شما می توانید چت زنده ای با بازدید کنندگان سایت انجام دهید که این می تواند یک ویژگی عالی برای ارتباط با کاربران باشد. ووپرا یک برنامهی رایگان محدود ارائه میدهد و گزینههایی پرمیوم هم دارد.
Mouseflow
در این ابزار آنالیز رفتار کاربر در سایت فروشگاهی میتوانید ویدیویی از واکنشهای کاربران را نسبت به وب سایت خود، از جمله هر کلیک و حرکت ماوس، اسکرول و فشار دادن دکمههای کیبورد مشاهده کنید.
همچنین در این ابزار می توانید نقشه هایی گرما را از دوره های زمانی مختلف وجود دارد که با کمک آنها مشاهده کنید تا بتوانیدمیتوانید تأثیر تغییرات ایجاد شده در صفحهی خود را ببینید. قیمت استفاده از این ابزار بسته به تعداد سایتهایی که میخواهید پوشش دهید و تعداد جلساتی که میخواهید، بستگی دارد. این ابزار برای یک سایت و تا ۱۰۰ جلسهی ضبط شده رایگان است.
Hotjar
ازدیگر ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی که آنلاین و رایگان رفتار کاربران را آنالیز می کند می میتوان به هات جر اشاره کرد. هات جر تصویری از نقاط پر کلیک و پر بازدید کاربران را در اختیار شما قرار می دهد. دو قسمتی که خیلی در بین ابزارهای تحلیلی اش مهم هستنداند heatmaps و recordingها هستند. Heatmap یا همان نقشه ی حرارتی اطلاعاتی مانند کلیک ها ، حرکت موس و اسکرول کردن را از نظر شدت به صورت رنگ های مختلف نشان می میدهد.
همچنین و مشخص می کند که بهطور مثال چه جاهایی بیشترین تعداد کلیک راو داشته است. بخش رکوردینگ اطلاعاتی از کاربرانی که به سایت شما مراجعه کردند فراهم می کند؛ ،مثل : نوع دستگاه ، نوع مرورگر، نوع سیستم عامل ، تاریخی که کاربر وارد سایت شده است ورود کرده ، مدت زمانی که در سایت بوده است ، چه تعداد از پیج هایی که بازدید کرده است و از کدام قسمت ها بازدید کرده است.
نتیجه ی استفاده از ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی
کاربران شما دارایی شما هستند. اگر می خواهید تجارت موفقی داشته باشید باید مشتریان خود را جذب کنید ، درگیر کنید و آن ها را از دست ندهید. بنابراین جذب، درگیرکردن و حفظ کاربر سه هدف اساسی تجارت و سایت فروشگاهی شماست. حالا ببینیم تاثیراستفاده از ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی بر این سه هدف چگونه است.
- جذب مشتری:
با ابزارتحلیل رفتار سایت فروشگاهی ، کاربرانی را که به طور مداوم در سایت شما گشت و گذار می کنند شناسایی می کنید. این ها مشتریان بلند مدت و، با ارزش ترین کاربران شما هستند که باید سلایق، علایق و کانال های ورودی آن ها به سایتتان را بشناسید.
حتی لازم است بدانید که اینکه بار اول کدام محصول آن ها را تشویق به خرید کرد. تمام این اطلاعات کمک می کنند تا مشتریان با ارزش را خوشحال و وفادار به فروشگاه خود نگه دارید.
- درگیر کردن مشتری:
راهکار فروش بیشتر واقعاً ساده است: کافی است بفهمید که درخواست و انتظار مشتری از فروشگاه شما چیست.. تحلیل رفتار کاربر پاسخ این سوال را می دهد. به همین راحتی میتوانید نرخ تبدیل کاربران به مشتری را افزایش داده و فروش را بیشتر کنید.
با این اطلاعات پیشنهاد های درست را به مشتری ارائه می دهید.، همچنین می دانید احتمال خرید کدام محصولات از جانب آن ها بیشتر است و کدام تخفیفات آن ها را وسوسه می کند. تحلیل رفتار کاربر حتی نشان می دهد که روند خرید فصلی مشتریان با ارزش چگونه است وفاصله ی تقریبی بین خرید هایشان چقدر است.
- حفظ مشتری:
قبل از شروع به طراحی استراتژی حفظ مشتری، شناخت آن ها یکی از نکات بسیار کلیدی و ضروری برای انتخاب تاکتیک های حفظ مشتری است. بنابراین اطلاعات به دست آمده در مورد مشتریان ، الگو های خرید شان و تعاملشان با سایت شما بسیار حیاتی است. این اطلاعات را ابزار تحلیل رفتار سایت فروشگاهی در اختیارتان می گذارد. بدین صورت کاربران را از چک کردن سایت رقبا باز می دارید و مشتریان خود را حفظ می کنید.
استفاده ازاطلاعات ابزار تحلیل رفتار کاربر در سایت فروشگاهی
همانطور که گفته شد تحلیل رفتار کاربر در سایت فروشگاهی با روش ها و ابزار های متفاوتی انجام میشود گیرد.انواع ابزارهای تحلیل رفتار سایت فروشگاهی هر روز پیشرفته تر ، باهوش ترو هدفمند تر می شوند تا به پیشرفت سایتها بیشتر کمک کنند.سایت ها را ترقی بخشند. با هر ابزار تحلیل سایت فروشگاهی ی که کار می کنید باید موارد مهم زیر را در نظر بگیرید:
Segmentation (بخش بندی)
تعریف ساده ی سگمنتیشن این است: فرآیند تقسیم و گروه بندی مشتریان بر اساس ویژگیها و نیازهای آنها. می باشد. تقسیم بازار به گروه های کوچک تر با هدف انتخاب بازارهای هدف مناسب و بر اساس معیارهای مختلف مانند سودآوری و تولید محصول ویژه برای ی بازار هدف انجام میشود..
بخشبندی مناسب بازار در استراتژی بازاریابی باعث میشود دید خوبی نسبت به مشتریان و فرصتهای اصلی بازار پیدا کنید. در گذشته تقسیم و آنالیز بازار بر اساس ویژگیهای جمعیتی شامل سن، جنس، تحصیلات، شغل، قومیت، درآمد، تاهل یا تجرد، محل اقامت و … انجام می شد، اما امروزه می دانیم تنها این اطلاعات دموگرافیک کافی نیست. آنالیزعلایق و انتخاب های مشتری درک دقیق تری از تصمیمات آینده ی کاربر و عوامل تاثیرگزار بر آن فراهم می کند.
Customer's journey (سفر مشتری)
سفر مشتری در واقع از مرحله ای که کاربر با محصول و یا خدمات شما آشنا می شود تا زمانی که محصول شما را خریداری می کند و همچنین خدمات پس از فروش، مراحل مختلفی از سفر مشتری را شامل میشوددر بر می گیرد.
تجزیه و تحلیل سفر مشتری یکی از اقدامات مفید برای افزایش نرخ تبدیل، رشد برند شما و یا افزایش فروش میباشد؛. بنابراین باید تلاش کنیم با استفاده از تحلیل رفتار مخاطب و اقدامات او، بهترین و سادهترین مسیر را به گونه ای برایش ترسیم کنیم که خیلی راحت به محصول مورد نظر برسد.
. گاهی سایت های فروشگاهی صرفا به بخش اول که همان جذب مشتری است میپردازند، غافل از این که فقط مشتری نیست که باید با ما همراه باشد، مشتری تنها یک نقطه همراه ما نیست وبلکه ما نیز باید در طول این یک مسیر که به نام سفر مشتری نام دارد، همراه او باشیم. شما باید بتوانید نقشهی ی سفر مشتری را ترسیم کنید و براساس آن مرحله به مرحله رفتار و اقدامات او را پیشبینی کنید. سپس و با برطرف کردن مشکلات احتمالی، مشتری را به بهترین مسیر هدایت کنید.
Pinpointing key benefits (شناسایی فواید کلیدی)
شناسایی سود کلیدی تولید شده توسطبرای هر کاربر یا گروهی از کاربرانتان در تحلیل درست رفتار کاربر بسیار مهم است. به هر حال هدف نهایی ایجاد تجربه ای است که مشتری را مشتاق به بازگشت به سایت فروشگاهی شما میکند.
یک سود کلیدی درک این نکته است که کاربر از نظر احساسی، ،اقتصادی یا کاربردی به دنبال چه محصولی است. از خود بپرسید مشتری به چه چیزی نیاز دارد؟ چه مشکلی دارد ؟ محصول یا خدمات من چگونه در رفع آن مشکل کمک می کند؟ جواب این سوالات به شما کمک می می کند که آن چه را که مشتری می خواهد، ، در اختیارش بگذارید.
شرکتهای تجارت الکترونیک از دنیای قدیمی به دنیای جدیدی انتقال یافته اند که در آن برای انواع محصولات استاندارد جایگزینهایی هم وجود دارند. مصرف کنندگان میتوانند از بین میلیونها کالا در فروشگاه های بی شمار کالاهای خود را انتخاب کنند.
بنابراین، پیشبینی رفتار مشتریان دشوار است. کسب و کارهایی که به طور فعالانه سفر تصمیم گیری مشتری را شکل میدهند، کسب و کارهایی هستند که برگ برنده ی بسیار قدرتمندی را در دست دارند. اطلاعات به دست آمده از ابزارتحلیل رفتارسایت فروشگاهی، دیدگاه هایی را به کسب و کارها میدهد که آنها را قادر به شکلدهی دهی این سفرهای مشتری میکنند .
برای داشتن کسب وکار موفق باید به تحلیل رفتار مشتریان پرداخت. استفاده از ابزارتحلیل رفتار سایت فروشگاهی به ما در درک رفتار مشتریان کمک میکند. این اطلاعات، شمارا قادر میسازد تا تصمیمات مبتنی بر داده بگیریدگرفته و راهبردهای تصمیم گیری خود را بهبود دهید. همچنین برای به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود و بهبود رضایت مشتری نیز به شما کمک می کند.
برای طراحی سایت حرفه ای خود از وبکده کمک بگیرید.