ابزارهای دیجیتال را چقدر میشناسید؟ باید گفت بازاریابی مدرن به تکنولوژی متکی است تا بتواند تجزیهوتحلیل عمیق و دقیقی از کمپینهای بازاریابی داشته باشد و برای تصمیمگیری و ایجاد استراتژیهای آینده به ما کمک کند. امروزه اینترنت پرمخاطبترین کانال ارتباطی میان کسبوکارها و مردم است. گوگل اعلام کرده است که 48 درصد از مصرفکنندگان در موتورهای جستجو به دنبال محصولات موردنیازشان میگردند و از این میان 33 درصد جستجوها متعلق به وبسایتهای برندها و 26 درصد متعلق به برنامههای تلفن همراه است. آمار رو به رشد استفاده از روشهای آنلاین در خرید محصولات، ضرورت دیجیتال را بیش از هر زمان دیگری نشان میدهد. در این مقاله قصد داریم از دیجیتال برایتان بگوییم و برخی از رایجترین ابزارهای دیجیتال را با هم بررسی کنیم.
منظور از دیجیتال چیست؟
دیجیتال یا همان بازاریابی دیجیتال، به هرگونه تبلیغات از طریق کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، وبسایتها، رسانههای اجتماعی، ایمیل و برنامههای تلفن همراه گفته میشود. در بازاریابی دیجیتال شرکتها میتوانند محصولات خدمات و برندهای خود را به بازار هدف معرفی کنند و مخاطبان نیز معمولاً بیش از هر جای دیگری به ابزارهای دیجیتال برای تحقیق دربارهی محصولات تکیه میکنند. بازاریابی دیجیتال مدرن یک سیستم عظیم از کانالهای بازاریابی است که دسترسی به آنها برای برندها کار بسیار سادهای است، ولی فعالیت در آن برای بازاریابی، نیازمند آگاهی و کشف استراتژیهای مؤثر و تعامل سازنده با جامعهی هدف خواهد بود. امروزه بازاریابی دیجیتال تلاش میکند تا با انتقال پیام به مخاطبان، آنها را به مشتری تبدیل کند و برای این کار، انواع ابزارهای دیجیتال را به کار میگیرد.
چرا دیجیتال اهمیت دارد؟
دیجیتال روزبهروز در حال رشد و پیشرفت است و برای اولین بار در سال 2019 این تکنولوژی توانست در جایگاهی بالاتر از بازاریابیهای سنتی دیده شود. علت این رشد چشمگیر، گرایش مصرفکنندگان به استفاده از کانالهای آنلاین بهجای آفلاین است. از سوی دیگر، پیشرفتهای تکنولوژی در زمینههای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز امکانات و فرصتهای بهتری در اختیار بازاریابان برای جذب مصرفکنندگان قرار میدهند، اما ببینیم چرا بازاریابی دیجیتال و ابزارهای دیجیتال توانستند چنین سریع، از بازاریابی سنتی پیشی بگیرند:
- از 7.7 میلیارد نفر جمعیت دنیا، چیزی حدود 4.4 میلیارد نفر از اینترنت استفاده میکنند؛
- نزدیک به 30 درصد از مصرفکنندگان، استفاده از کانالهای اجتماعی آنلاین را برای شناسایی محصول و برندها به فروشگاههای محلی ترجیح میدهند؛
- شیوع ویروس کرونا از سال 2020 نیز باعث شده است که اغلب افراد گرایش به تعاملات آنلاین و غیرحضوری داشته باشند.
با در نظر گرفتن این دلایل، رقابت در استفاده از ابزارهای دیجیتال نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است؛ ولی این بدان معنا نیست که کانالهای آفلاین و سنتی باید کنار گذاشته شوند. درواقع بهترین راه برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، استفادهی همزمان از دو شیوهی آفلاین و دیجیتال در کنار یکدیگر است.
انواع استراتژیهای دیجیتال
پلتفرمهای مختلفی وجود دارد که ابزارهای بازاریابی دیجیتال از آنها استفاده میکنند تا به شیوههای گوناگون بازاریابی انجام دهند. در این بخش، به بررسی انواع استراتژیهای دیجیتال برای ابزارهای بازاریابی دیجیتال میپردازیم:
مصرفکنندگان محصولات مختلف، امروزه بهشدت به شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و اسنپ چت وابسته شدهاند و به همین علت، فعالیت در چنین رسانههایی بهعنوان ابزارهای دیجیتال برای کسبوکارها ضروری است. بهطور متوسط، هر کاربر در شبکههای اجتماعی هشت حساب کاربری دارد و روزانه 2 ساعت و 22 دقیقه را در این شبکهها سپری میکند. حال در نظر بگیرید که 3.26 میلیارد نفر در دنیا از این شبکهها استفاده میکنند تا اهمیت کاربرد آنها را بهعنوان یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال متوجه شوید.
یکی دیگر از استراتژیهای مؤثر در بازاریابی دیجیتال، بازاریابی نفوذ گراست. برندها میتوانند با کمک افراد مشهور یا تأثیرگذار در اجتماع به بازاریابی محصولات خود بپردازند. میتوان گفت از هر 10 نفری که بازاریابی موفقیتآمیزی را تجربه کرده، 9 نفرشان از اینفلوئنسرها برای اینکار کمک گرفتهاند.
ایمیل را میتوان یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال دانست؛ خصوصاً در حوزههای مرتبط با تکنولوژی و کامپیوتر. بازاریابی ایمیلی این فرصت را فراهم میکند که کسبوکارها با مشتریان خود تعامل داشته باشند و آنها را از اخبار روز خودآگاه سازند. تقریباً شصت درصد از مصرفکنندگان گفتهاند که ایمیل در تصمیمات خریدشان نقش داشته است؛ بنابراین نباید از این استراتژی غافل شوید.
یکی دیگر از استراتژیهای بازاریابی دیجیتالی، بازاریابی محتواست که به تیمهای بازاریابی اجازه میدهد تا برای پاسخ به سؤالات و ابهامات مشتریان خود اقدام کنند. در این نوع بازاریابی، سه مرحله را برای فرد اجرا میکنند:
1. آگاهسازی مشتری نسبت به نیازهایش؛
2. توجه مشتری به نیازهایش؛
3. تصمیمگیری مشتری برای خرید محصول موردنیازش.
این بازاریابی که اغلب درپی بازاریابی محتوا تعریف میشود، می¬کوشد شما را در صدر محصولات موجود به مشتریان نشان دهد. شما میتوانید با سئوی سایتتان در نتایج گوگل یا هر موتور جست¬وجویی، از دیگر رقبا پیشی بگیرید و پیش از همه خودتان را به مشتریان معرفی کنید.
- بازاریابی Pay-Per-Click (PPC)
این فرم از تبلیغات به تیمهای بازاریابی اجازه میدهد تا ترافیک را برای سایت خود خریداری کنند. بازاریابان، تبلیغات خود را در سایتها یا موتورهای جست¬وجو قرار میدهند و در ازای هر بار کلیک روی آگهیهایشان، هزینه پرداخت میکنند.
در این نوع از بازاریابی، یک فرد یا شرکت خارجی، محصولات را در ازای دریافت کمیسیون، در حوزهی کاری خود تبلیغ میکند. این کار، هزینهی کمتری برای بازاریابی خواهد داشت؛ ولی شما شهرت برندتان را به دست کس دیگری میسپارید.
ابتکارات بازاریابی موبایل میتواند بسیاری از استراتژیهای گفتهشده در بالا را شامل شود و معمولاً ترکیبی از پیامهای متنی، شبکههای اجتماعی، ایمیل و... خواهد بود. انتظار میرود تا سال 2024، تعداد خریداران موبایل به 187.5 میلیون کاربر افزایش یابد؛ بنابراین، این نوع بازاریابی فعلاً قدرتمندترین استراتژی و ابزارهای بازاریابی دیجیتال را دارد.
انواع ابزار دیجیتال
در ادامه لیستی کامل از انواع ابزار دیجیتال را با هم بررسی میکنیم. ابزارهای دیجیتال در حوزههای مختلف و بر اساس استراتژیهای گفتهشده در بالا، برای بازاریابی دیجیتال تعریفشدهاند و هر استراتژی، ابزار دیجیتال مشخصی دارد که در این بخش به معرفی آنها میپردازیم:
سئو
برای سئو، ابزارهای مختلف رایگان و پولی وجود دارد که کار سئوی داخلی و خارجی را انجام میدهند. ابزارهای دیجیتال سئو در چهار شاخهی زیر تعریف میشوند:
1. تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی و جستجوی مشتریان
Google Keyword Planner: این ابزار، طیف وسیعی از ابزارها و پلتفرمهای تحلیلی را برای برنامهریزی، مدیریت و بهینهسازی کلمات کلیدی به شما ارائه میدهد.
Google Trends: ابزاری عالی برای درک محتوای فصلی و ترند است که نتایج را بهصورت بصری و بسیار ساده نشان میدهد و با آن میتوانید کلمههای کلیدی دقیقی پیدا کنید.
SEMrush: یکی از ابزارهای دیجیتال حرفهای که دارای ویژگیهایی مانند دیدن کلمات کلیدی رقبا در رتبهبندی، ارزش کلمات کلیدی و صفحات فرود برای هر کلمه کلیدی است و به درک شما از برنامهریزی سئو، بسیار کمک می-کند.
Keywordtool.io: در نسخهی رایگان این برنامه، شما به بیش از 750 کلمهی کلیدی طولانی دسترسی خواهید داشت و میتوانید برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک بهصورت حرفهای، کلمات کلیدی بسازید.
2. بررسی رتبهبندی
Google Search Console: کنسول جستوجوی گوگل، کاری بیشتر از یک رتبهبندی برای شما انجام میدهد. این ابزار به شما کمک میکند که دیدگاهی دقیق دربارهی سایتتان داشته باشید و بتوانید جستوجوهای خود را بررسی کنید؛ ضمن اینکه لینکها و خطاهای سایت را نیز به شما نشان خواهد داد.
Moz Pro Rank Tracker: این ابزار نیز امکان ردیابی دادههای انتخابشده را در طول زمانی معین فراهم میکند تا شما بتوانید تأثیر هرکدام را ارزیابی کنید و گزارشهای منظمی برای هرکدام دریافت نمایید.
Advanced Web Tracking: با ردیاب وب پیشرفته، شما میتوانید رتبهبندی سایت خود را بهصورت روزانه، هفتگی یا هر بازهی مشخصی ببینید و گزارشهای انواع دستگاهها را دریافت کنید.
3. خزش سایت
Screamingfrog: این ابزار از ابزارهای دیجیتال برای لینکهای شکسته یا 404 کاربرد دارد؛ همچنین ویژگیهای خزش سئو نظیر لینکها، عکسها، css ها و اسکریپتها را بررسی میکند.
Yoast: این پلاگین پرکاربرد ورد پرس، یکی از ابزارهای دیجیتال را برای تجزیهوتحلیل کامل صفحات و محتوایشان در قالب یک چراغ راهنمایی ارائه میدهد و با کمک آن میتوانید چگالی کلمات کلیدی، عناوین تصاویر، عناوین سئو و متادیتاها را بررسی کنید.
4. تحلیل لینکهای ورودی
Buzzsumo: این ابزار دیجیتال پولی، برای شناسایی لینکها رقبا و تجزیهوتحلیل آنها به کار میرود. همچنین میتوانید از این ابزار برای تحلیل لینکهای خود و محتوایشان استفاده کنید.
Majestic Backlink History Checker: یکی از ابزارهای دیجیتال عالی برای مشاهدهی تعداد لینکهای سایت خود و بازدیدهای آنها در طول زمان در قالب یک گراف بصری است و با آن میتوانید دامنههای رقابتی را مقایسه کنید.
جستوجوی پرداختشده یا ادوردز
در این استراتژی، شما بهدنبال پیدا کردن و جذب جست¬وجوگران کلمات کلیدی اصلی با پرداخت هزینه هستید. این ابزارهای دیجیتال در این مسیر شما را کمک می¬کنند:
WordStream: این ابزار تمامی معیارهای کلیدی و نرخ عملکرد روی موتورهای جست¬وجو را نشان میدهد و شما راحتتر میتوانید دادههای تبلیغاتی این موتورهای جست¬وجو را بررسی کنید.
SEMrush: این ابزار تجزیهوتحلیل نهتنها برای جست¬وجو ارگانیک، بلکه برای جست¬وجو پرداختشده نیز به کار میرود.
BidCops: یک ابزار رایگان است که اطلاعات گوگل ادوردز را در قالب گزارشهایی ساده ارائه می¬کند و یک حسابرسی رایگان برای کلمات کلیدی ادوردز انجام میدهد.
تجزیهوتحلیل
داشتن مجموعهای مناسب از ابزارهای تجزیهوتحلیل برای دریافت بینش ارزشمند از الگوهای رفتاری مشتریان ضروری است. از جمله بهترین ابزارهای تجزیهوتحلیل میتوان به ابزارهای زیر اشاره کرد:
Google Analytics: یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال برای تحلیل، این ابزار گوگل است که میتوانید با حساب خود به آن وارد شوید و از آن استفاده کنید.
Kissmetrics: برای ردیابی نرخ تبدیل، ارائهی گزارش و گزینههای بازپرداخت تبلیغاتی ساده از این ابزار ساده استفاده می¬شود.
Social media analytics: این ابزار نیز اطلاعات جامعی از مخاطبین را برای کمپینهای اجتماعی تهیه میکند.
برنامههای اجتماعی و اینفلوئنسرها
ابزارهای این استراتژی به بازاریابان کمک میکنند تا تأثیر رسانههای اجتماعی و اینفلوئنسرها را ارزیابی کنند:
Buffer: بافر به شما کمک میکند که برای پستهای لینکدین، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و... برنامهریزی کنید و مطالبتان را در چندین جا به اشتراک بگذارید.
IFTTT: این ابزار اتوماسیون به شما امکان میدهد که به حسابهای شبکههای اجتماعی خود وارد شوید و بهطور خودکار، محتوایی را روی آنها بارگزاری و کل کانالهای خود را یکجا مدیریت کنید.
Tweetdeck: این برنامه برای نظارت بر هشتگها مناسب است و با آن میتوانید محتوای خود را در توییتر مدیریت کنید.
Onalytica: یک ابزار دیجیتال مناسب برای مدیریت ارتباط مؤثر است و با کمک آن میتوان فعالیتهای تأثیرگذار و فرصتهای تعامل را شناسایی کرد.
FollowerWonk: یکی از ابزارهای دیجیتال که به شما کمک میکند تا افراد بسیار تأثیرگذار در حوزهی خودتان را بیابید و میزان تأثیرگذاری آنها را نیز ارزیابی کنید.
مدیریت بازاریابی محتوا
ورد پرس: یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و منبع باز که ابزاری عالی برای ساخت وبسایت شما به شمار میآید.
SmartLing: یکی از ابزارهای دیجیتال محتوا که راهکاری برای ترجمهی محتوای دیجیتالی بهشکلی ساده است. در این ابزار، از فناوری پیشرفته SmartLing استفادهشده که محتوای جهانی را در یک ابر متمرکز و بهصورت یکپارچه ترجمه و ادغام میکند.
Trello: ترلو یکی از سادهترین ابزارهای سازماندهی کارآمد محتواست که با کمک آن میتوان محتوا را میان اعضای تیم توزیع و مدیریت کرد.
بازاریابی اتوماسیون
GetResponse: امکان بازاریابی ایمیل، وبینار و اتوماسیون بازاریابی را با این ابزار می توانید فراهم کنید. خدمات بازاریابی ایمیل به بازاریابان اجازه میدهد که بهطور خودکار تبلیغات خود را انجام دهند و بازخوردهای مشتریان را دریافت کنند.
DATACOWLOWL: یکی از ابزارهای دیجیتال برای مدیریت دادههای مستقل است که بهراحتی با سیستم موجود ادغام میشود و دادهها را تولید و اجرا میکند. این ابزار با دقت تمام روی کیفیت و عملکرد، از کاربرد دادههای جعلی جلوگیری میکند.
ابزارهای تجربهی کاربری و بینش کاربران
PageSpeed Insights: ابزاری ساده از گوگل که سرعت صفحات سایت و لینکهای شما را در مقایسه با دیگر رقبایتان نشان میدهد.
Test My Site - Think with Google: یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال گوگل است که برای کمک به شما در اندازهگیری سرعت صفحات سایت در گوشی به کار میرود. این وسیله سرعت لود سایت را در اتصالات 3g بررسی میکند و یک گزارش کامل ارائه میدهد.
User testing services e.g. WhatUsersDo: این ابزار دیجیتال به شما اجازه میدهد تا وبسایتتان را از راه دور با کاربرانتان تست کنید. همچنین صفحه و صدای کاربران را ضبط میکند تا شما بتوانید تجربهی کاملی را مشاهده کنید.
مؤثرترین و بهترین ابزارهای دیجیتال
برای بازاریابی دیجیتال موفقیتآمیز، شما به بهترین ابزارهای دیجیتال نیاز خواهید داشت. در قسمت قبل، برخی رایجترین ابزارها را باهم بررسی کردیم. در ادامه بهترین ابزارهای دیجیتال در سال 2021 را معرفی میکنیم:
- SEMrush
- HubSpot
- Moz
- Google Analytics
- Screaming Frog SEO
- Canva
- Hootsuite
- BuzzSumo
سخن پایانی
بازاریابی دیجیتال، به فعالیتهای فروش محصولات و خدمات از طریق کانالهایی مانند رسانههای اجتماعی، سئو، ایمیل و برنامههای تلفن همراه گفته میشود. اساساً بازاریابی دیجیتال، هر نوع بازاریابی است که دستگاههای الکترونیکی را شامل میشود. ابزارهای دیجیتال گوناگونی وجود دارند که در زمینههای گوناگون میتوان از آنها برای تبلیغات و معرفی برند و محصولات به مشتریان استفاده کرد. هر ابزاری میتواند بخشی از بازاریابی دیجیتال را اجرا کند یا آثار آن را نمایش دهد. با شناخت و ز
www.smamarketing.net/blog/8-best-digital-marketing-tools-2020