امروزه روشهای طراحی سایت مختلفی وجود دارد. همانطور که میدانید وبسایتها مجموعهای از صفحات مرتبط باهم هستند که شامل انواع متنها، تصاویر، صوت و البته، یک صفحهی اصلی میشوند. هر وبسایت دارای یک آدرس URL مجزاست و در یک یا چند سرور، میزبانی میشود. ممکن است شما نیز تصمیم به طراحی یک وبسایت برای کسبوکار یا شرکت خود داشته باشید. زمانیکه از تصمیم به انجام این کار بگیرید باید مشخص کنید که به چه روشی میخواهید سایت شما طراحی شود؟
شاید اولین سؤالی که به ذهن شما میرسد این مسئله باشد که چه روشهایی برای طراحی سایت حرفه ای وجود دارد و این روشها چه فرقی با یکدیگر دارند و سپس با موضوع انتخاب مناسبترین روش طراحی سایت برای کسبوکار خود مواجه میشوید. پس بهتر است قبل از هر کاری کمی دربارهی این مسئله مطالعه کنید. بهطور کلی روشهای طراحی سایت را میتوان به سه روش استاتیک، داینامیک و فلش تقسیمبندی کرد. در ادامه به بررسی این روشها و مزایا و معایب هر کدام میپردازیم. اگر شما نیز قصد دارید سایتی طراحی کنید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
انواع روشهای طراحی سایت
همانطور که می دانید تعداد شرکتهای طراحی سایت در کشور ما بسیار زیاد است و هر شرکت راه و روش مختص خود را دارد. گاهی با مراجعه به این شرکتها با تنوع قیمت زیادی روبهرو میشوید و شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که علت این تفاوتها چیست. یکی از دلایل این تفاوت قیمتها، میتواند روشهای طراحی سایت متفاوت آنها باشد. انتخاب روش طراحی سایت مناسب به نوع کسبوکار ما بستگی دارد. برخی از وبسایتها صرفا بهمنظور اطلاعرسانی هستند و کاربر نیازی به عضویت و ارتباط با آنها ندارد. در مقابل برخی دیگر بیشتر برای تعامل با کاربران طراحی شدهاند و اعضای سایت نقش مهمی در آن ایفا میکنند. از طرف دیگر وبسایتها در نحوهی مدیریت محتوای خود نیز متفاوتاند. ممکن است یک سایت محتوای ثابتی داشته باشد یا اینکه محتوای آن بهصورت پویا باشد و بهطور دائم بهروزرسانی شود. به همین خاطر روش طراحی سایت شما باید براساس اهداف و استراتژیهای وبسایتتان مشخص شود. سایتها را میتوان به یکی از سه روش استاتیک، داینامیک و فلش طراحی کرد. در ادامه به بررسی این روشها خواهیم پرداخت.
طراحی سایت استاتیک(ثابت)
یکی از روشهای طراحی سایت، طراحی استاتیک است. یک سایت استاتیک، تعداد صفحات مشخصی دارد و معمولا این صفحات هیچ گونه تعاملی با کاربران ندارند و واکنشی به فعالیتهای بازدیدکنندگان، نشان نمیدهند. وب سایتهای استاتیک معمولا برای معرفی شرکت، شخصیت و یا فعالیتی خاص کاربرد دارند. این نوع از وبسایتها، فقط یک حالت اصطلاحا show دارد. وبسایتهای استاتیک بهراحتی قابل تغییر نیستند و معمولا اطلاعات محتوایی ثابتی دارند. صفحات ثابت با استفاده از کدهای HTML و CSS نوشته میشوند و اینکار را میتوان حتی در یک صفحهی Notepad ویندوز نیز، انجام داد. سایتهای استاتیک هیچگونه برنامهنویسی سمت سرور و پایگاه دادهای ندارند. از این نوع سایت بیشتر برای مواقعی استفاده میشود که سایت ما حداکثر سه صفحه داشته باشد. از آنجا که که تغییرات صفحات معمولا باید توسط وبمستر و بهصورت دستی انجام شود، بنابراین، در سایتهای بزرگ و تعداد صفحات زیاد، اینکار چندان راحت نیست. چنانچه در وب سایت، نیاز به ارسال نظر یا ثبت نام کاربران باشد، قطعا این نوع وبسایت کاربردی نخواهد بود. طراحی سایت به روش استاتیک نسبت به روش داینامیک، سریعتر و راحتتر انجام میشود؛ چرا که، میتوان کدهای HTML یک صفحه را برای مابقی صفحات کپی کرد و تغییرات مدنظر را در آنها اعمال کرد. محتوای این نوع وبسایت میتواند متن، تصویر، ویدیو و... باشد.
مزایای سایت استاتیک
طراحی سایت به روش استاتیک بهعنوان یکی از روشهای طراحی سایت ، مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا در زیر آمده است:
-
در مقایسه با روش داینامیک این نوع وبسایت معمولا زمان کمتری برای طراحی نیازدارد و قطعا هزینههای پایینتری خواهد داشت؛
-
میزبانی این نوع سایت راحتتر از داینامیک است و به علت تعداد صفحات محدود، نیاز به فضای هاست چندانی ندارد؛
-
مناسبترین روش برای طراحی سایتهای کوچک به شمار میرود؛
-
ایندکس گذاری این سایتها توسط موتور جستجو راحتتر انجام میشود؛
-
سرعت بارگذاری آن، حتی در سرعت اینترنت پایین نیز قابل قبول است.
معایب سایت استاتیک
اگرچه روش استاتیک بهعنوان یکی از سریعترین و مقرونبهصرفهترین روشهای طراحی سایت محسوب میشود، معایبی نیز دارد. مثلا:
-
در طولانی مدت هزینههای زیادی در پی دارد؛
-
چنانچه در مواقع خاص ضرورت تغییری در سایت وجود داشته باشد، قطعا به متخصص طراحی سایت نیاز است و هر شخصی قادر نخواهد بود اینگونه سایتها را بهروزرسانی کند؛
-
وب سایتهای ایستا همیشه وابسته به شرکت طراح خواهند بود و برای همین امروزه کمتر مورد استقبال قرار می گیرند؛
-
عملکرد این نوع وبسایت بسیار محدود است و معمولا برای سایتهای اطلاعرسانی مناسب است؛
-
تسلط به اجرای وبسایت براساس قابلیتهای مدرن، نیازمند مهارت بالای وبمستر شما است و اینکار معمولا زمان و هزینهی زیادی را در برمیگیرد.
روشهای طراحی سایت استاتیک
برای طراحی سایت به روش استاتیک شما باید سورس کد HTML خود را اجرا کنید؛ اما، به روشهای مختلف میتوانید این کد را ایجاد کنید. یکی از روشهای طراحی سایت استاتیک، کدنویسی و پیادهسازی مستقیم کدهای HTML است. همانطور که گفته شد این کدها را میتوان در یک محیط سادهی Notepad ویندوز نیز نوشت؛ اما، بهتر است برای کنترل بهتر کدها از ویرایشگرهای کد نظیر Bluefish یا Dreamweaver استفاده شود. ابزار دیگری که میتوان برای کدنویسی HTML بهکار برد، Microsoft Front Page است. این نرمافزار، یک سری کدهای آماده دارد که میتوانید در طراحی صفحات از آنها استفاده کنید. همچنین امکان اتصال مستقیم به صفحهی روی سایت و اعمال تغییرات بهصورت آنلاین را برای شما فراهم میکند. روش دیگر طراحی سایت استاتیک، استفاده از قالبهای HTML آمادهی موجود در بازار است. مزیت این روش این است که میتوان قالبی متناسب با سایت انتخاب کرد. قالبهای سایت زیادی برای انواع سایتها در اینترنت موجود است که شما میتوانید از آنها استفاده کنید؛ اما، باید توجه کنید که در این روش نیز شما نیاز به دانش برنامه نویسی HTML و CSS خواهید داشت تا بتوانید تغییرات لازم را در کد اعمال کنید.
طراحی سایت داینامیک(پویا)
یکی دیگر از روشهای طراحی سایت، طراحی داینامیک است که بعد از روی کار آمدن سیستم مدیریت محتوا (CMS) این روش نیز به وجود آمد. سایتهای داینامیک، براساس نیاز مشتری طراحی میشوند و برخلاف سایتهای استاتیک بهراحتی توسط مدیر سایت تغییرپذیر هستند. مدیران این نوع سایتها بدون نیاز به داشتن دانش فنی، از طریق پنل مدیریت محتوا، بهطور مداوم اطلاعات و محتوای سایت را تغییر میدهند. این امر باعث شده که محبوبیت سایتهای داینامیک روزبهروز بیشتر شود. لازم به ذکر است که طراحی این نوع وبسایت نیاز به دانش بالایی دارد و شرکتهای طراحی سایت حرفهای، در بهبود این روش طراحی و ایجاد وب سایتهای کاربر محور، با یکدیگر در رقابت هستند. سایتهای پویا، علاوهبر برنامهنویسی سمت کاربر، یک قسمت برنامه نویسی سمت سرور و پایگاه داده نیز دارند. در برنامه نویسی سمت سرور معمولا از PHP، ASP یا جاوا اسکریپت استفاده میشود. این نوع سایت تعاملی است و کاربر میتواند در بخشهای مختلف سایت عملیاتی انجام دهد. ذخیرهی اطلاعات و پردازش عملیات در این نوع سایت، در سمت سرور انجام شده و نتایج در قالب یک سری صفحات HTML به کاربر نمایش داده میشود.
مزایای وب سایت داینامیک
طراحی سایت داینامیک بهعنوان یکی از روشهای طراحی سایت ، مزیتهای زیادی بههمراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
-
در این نوع طراحی میتوان تعداد صفحات نامحدود ایجاد کرد؛
-
پنل مدیریت محتوای سایتهای داینامیک کاملا اتوماتیک عمل میکند؛
-
تغییر در ظاهر، محتوا و ساختار سایت بهآسانی امکانپذیر است؛
-
مدیر وبسایت داینامیک قادر خواهد بود بهصورت آنلاین در هر زمان و هر مکانی بهراحتی اطلاعات و محتوای سایت خود را تغییر دهد؛
-
اعمال تغییرات در سایت به دانش حرفهای نیاز ندارد و کارشناسانی که ورود اطلاعات این وبسایتها را برعهده دارند بهراحتی قادر خواهند بود این کار را انجام دهند؛
-
دادهها در یک پایگاه داده ذخیره میشوند و شما امکان بررسی و جستوجو در آن را دارید؛
-
چندین کاربر بهطور همزمان میتوانند در پنل مدیریت سایت فعالیت کنند.
معایب وبسایت داینامیک یا پویا
میتوان گفت که این روش یکی از بهترین روشهای طراحی سایت محسوب میشود؛ اما، معایبی نیز دارد. برخی از این معایب عبارتند از:
-
طراحی آن کار سادهای نیست و اغلب لازم است طراحی آن را به یک شرکت معتبر و نیروی متخصص و حرفهای بسپارید تا بینقص باشد؛
-
هزینهی بالاتر و زمان بیشتری برای طراحی نسبت به سایتهای استاتیک صرف میشود؛
-
زمان توسعهی اولیهی سایت در این روش، نسبت به روش استاتیک طولانیتر است؛
-
کاربران و مدیران باید برای کار با سیستم مدیریت محتوا آموزش ببینند؛
-
سرعت بارگزاری این نوع سایتها کمتر از سایتهای استاتیک است.
روشهای طراحی سایت داینامیک
طراحی سایت به روش داینامیک را میتوان به دو شیوه انجام داد. در روش اول از CMSها استفاده میشود. این روش یکی از رایجترین و محبوبترین روشهای طراحی سایت بوده و دلیل محبوبیتش سادگی و کارآمد بودن آن است. یکی از رایجترین سیستمهای مدیریت محتوا، وردپرس نام دارد و نزدیک به 40درصد سایتهای دنیا با این ابزار طراحی شدهاند. البته CMSهای دیگری نظیر جوملا و دروپال نیز وجود دارند؛ اما، بهاندازهی وردپرس محبوبیت ندارند. روش دیگر طراحی سایت داینامیک، برنامه نویسی است. برای این روش شما نیاز به دانش تخصصی در زمینهی برنامه نویسی دارید. برای دو بخش سمت سرور و سمت کاربر باید کدهای مجزا بنویسید. در سمت سرور از زبانهای برنامهنویسی PHP ، ASP یا جاوا اسکریپت و در سمت کلاینت از زبانهای HTML، Css و... برای طراحی صفحات استفاده میشود.
طراحی سایت فلش
این نوع از روشهای طراحی سایت ، در سالهای گذشته رواج پیدا کرده بود و طرفداران خاص خود را داشت. سایتهای فلش معمولا توسط نرمافزارهای خاص طراحی میشوند. این نوع وبسایت بهراحتی قابل طراحی است و به دلیل داشتن عناصر بصری جذاب، توجه مخاطبان را جلب میکند.
مزایای سایتهای فلش
سایتهای فلش علیرغم تمام مزایایی که دارند، مشتریان زیادی ندارد و اغلب افراد ترجیح میدهند که از روشهای طراحی سایت مرسوم برای سایت خود استفاده کنند. از جمله مزایای این نوع سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
معایب سایت های فلش
گرچه این نوع وبسایتها بهراحتی قابل طراحی هستند، معایبی دارند که باعث شده است کاربران تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشند. برای مثال:
-
از عمدهترین معایب سایتهای فلش این است که موتورهای جستجو قادر به تشخیص محتوای این نوع وب سایت نیستند و با مطرح شدن بحث سئو و اهمیت بالا آمدن وب سایتها در نتایج موتورهای جستجو، این مشکل بسیار پررنگتر شده است؛
-
علاوه بر این سایتهای فلش اصطلاحا سنگین هستند و سرعت بارگذاری را پایین میآورند.
روشهای طراحی سایت فلش
روشهای طراحی سایت از نوع سایتهای فلش به دو دسته ایستا و نیمه پویا طبقهبندی میشوند. سایتهای فلش ایستا همانطور که از نامشان پیداست، معمولا ثابت هستند و برای تغییرشان نیاز به آگاهی از دانش فلش داریم؛ اما، سایتهای فلش نیمه پویا تا حدودی قابل تغییر هستند، اگرچه این تغییرات محدود است و بهسادگی تغییرات وبسایتهای داینامیک نیست.
کدام روش طراحی سایت برای کسبوکار من مناسبتر است؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم روشهای طراحی سایت هر کدام برای هدفی خاص مناسب هستند. قبل از انتخاب روش مناسب شما باید این چند مسئله را مشخص کنید:
-
هدف و استراتژی وبسایت شما چیست و تعاملی با کاربر دارد یا خیر؟
-
تعداد صفحات سایت شما چند تا است؟
-
زمان مدنظر شما برای طراحی سایت چقدر است؟
-
برای طراحی سایت چقدر میخواهید هزینه کنید؟
اگر وبسایت شما صرفا محتوایی است، مثلا یک وبسایت اطلاعرسانی، بهتر است از نوع استاتیک استفاده کنید تا هزینههای طراحی و نگهداری آن کاهش یابد؛ اما، در صورتیکه یک وبسایت تعاملی دارید، نوع داینامیک را باید انتخاب کنید. اکثر شرکتهای طراحی سایت معتبر و متخصص، توانایی طراحی هر سه نوع وبسایت را دارند و بنا به نیاز مشتری و با توجه به اهداف وبسایت، اقدام به ساخت وبسایت به روش مناسب، میکنند. پس بهتر است که شما نیز پیش از تصمیمگیری دربارهی انتخاب روشهای طراحی سایت، با مشاوران این حوزه مشورت کنید.
سخن پایانی
امروزه با گسترش اینترنت و دسترسی آسان به آن، اغلب کسبوکارها به فکر طراحی وبسایت افتادهاند. روشهای طراحی سایت مختلف وجود دارد که براساس هدف وبسایت، شما باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در انتخاب روش طراحی سایت شما علاوهبر در نظر گرفتن زمینهی کاری وب سایت و زمان و هزینه، باید به نکات دیگری نظیر ساختار سایت، شناسایی توسط موتور جستجو، مباحث سئو و... توجه کنید. در این مقاله ما هر کدام از این روشها و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. در پایان پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید مناسبترین روش طراحی سایت را براساس نیازها و اولویتهای خود انتخاب کنید، از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.