شاید بسیاری از شما به این فکر کرده باشید که چطور میتوانید خودتان را برای دیگران تعریف کنید. مثلا در یک مصاحبهی کاری چند دقیقهای از تحصیلات و مهارتهایتان گفتید اما بهنظرتان آن بیان چند دقیقهای شما را چندان شفاف معرفی نکرد.
یا شاید هنرمندی هستید که میخواهید آثار و ایونتهای جدیدتان را به مخاطبینتان معرفی کنید. یا حتی میخواهید از عقاید و تفکراتتان بنویسید. در این مواقع است که داشتن یک صفحه شخصی به کمکتان میآید. در این مقاله قصد داریم از اهمیت داشتن سایت شخصی و کاربردهایش بگوییم.
وبکده با داشتن افراد متخصص شما را در امر طراحی سایت کمک می کنید.
سایت شخصی چیست؟
یک وبسایت شخصی، صفحهای در دنیای وب است که توسط یک فرد ایجاد میشود و محتوای آن پیرامون موضوعات شخصی است و نه مطالبی مربوط به سازمانها، شرکتها یا موسسات. صفحات شخصی در درجهی اول با هدف آموزشی یا سرگرمی ساخته میشوند، اما میتوانند در زمینهی بازاریابی برای حرفهای شخصی نیز راهاندازی شوند.
بهعنوان مثال افراد میتوانند مهارتها، تجربیات، رزومه یا بیوگرافی خود را در صفحهی شخصیشان بگذارند، به واسطهی علاقمندیهایشان با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند یا حتی به بیان عقاید شخصی خود بپردازند.
تاریخچه سایت شخصی
از اوایل دهه 1990 اغلب ارائهدهندگان اینترنت یک فضای شخصی رایگان که کاربر بتواند آن را ایجاد کند ارائه کردند. چندین سرویس میزبانی وب رایگان همانند Geocities نیز فضای وب رایگانی را برای ایجاد صفحات شخصی فراهم کردند. صفحات شخصی وب اولیه، Home Pages نامیده میشدند و به عنوان یک صفحهی پیشفرض در تنظیمات مرورگر کاربر بودند.
در اوایل سال 2000، ظهور وبلاگنویسی و توسعهی نرمافزارهای طراحیِ صفحه وبِ کاربرپسند، ساخت صفحات شخصی را برای کاربران آماتوری که دانش برنامهنویسی نداشتند، آسان کرد. با افزایش محبوبیت خدمات شبکههای اجتماعی و روی کار آمدن سرورهای وبلاگ نویسی چون LiveJournal و Blogger وبلاگنویسی رایجتر شد. این وبسایتها سیستم مدیریت محتوای جذاب و آسانی را به کاربران ارائه میدادند.
بیشتر صفحات شخصی اولیه به سبک Web 1.0 بودند و در آن نمایش استاتیک متن صورت میگرفت. با ظهور صفحات شخصی به سبک Web 2.0، هم وبسایتهای حرفهای و هم آنهایی که توسط کاربران آماتور ساخته شده بودند ویژگیهای جدیدی به خود اضافه کردند از جمله قابل کلیک شدن لینکها برای ورود به صفحات دیگر، امکان قرار دادن نظر زیر محتوا، برچسب زدن به تصاویر، ویدئوها و لینکها و...
سایت شخصی چه کاربردی دارد؟
داشتن صفحه شخصی مزیتهای زیادی میتواند داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آنها میپردازیم.
1. رزومه آنلاین (Personal Resume Websites):
میتوانید در صفحه شخصیتان رزومهتان را وارد کنید. اینگونه شما در حین مصاحبه با کارفرما، حرفهایتر جلوه میکنید. حتی اگر تجربه کاری کمی دارید میتوانید توسط صفحهی شخصی تصویر درخشانتری از خود ایجاد کنید.
2. پورتفولیو (Personal Portfolios):
ساخت پوتفولیو میتواند تأثیر خوبی روی پرسونال برندینگ و برجستگی شما بگذارد. عکاسان، طراحان گرافیک، تصویرسازان، نویسندگان و بازاریابان محتوا همگی میتوانند از این قابلیت استفاده کنند و در مسیری دوستانه توانمندیهای خود را به سایرین نشان دهند.
3. وبلاگ شخصی (Personal Blogs):
وبلاگ مکانی است که فرد میتواند به عقاید، نظریات، سفرنامهها و اتفاقات روزمرهی خود بپردازد و از این طریق با مخاطب ارتباط برقرار کند. انتشار مداوم مطالب در وبلاگ به جذب مخاطب در رسانههای اجتماعی و از طریق موتورهای جستوجوگر کمک شایانی میکند.
4. سایت شخصی برای نمایش (Personal Demo Websites):
یک راه جالب دیگر برای معرفی شما، ساختن صفحهای شخصی است که با توسعه، برنامهنویسی، طراحی و تصویرسازی بتواند مهارتهای شما را دو چندان نشان دهد. این صفحات با متحرک بودنشان و تعاملی که با مخاطب ایجاد میکنند میتواند مدیران را متقاعد کنند که چرا باید شما را استخدام کنند. این نوع از صفحه شخصی گزینهای عالی برای سازندگان محتوای فنی و هنری همانند توسعهدهندگان، انیماتورها، طراحان UX، مدیران محتوای وبسایت و تصویرگران است.
چرا من به سایت شخصی نیاز دارم؟ داشتن یک سایت شخصی چه مزایایی میتواند برای من داشته باشد؟
از مزایای داشتن سایت شخصی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. میتوانید اطلاعات خود را در صفحه شخصی، بروزرسانی کنید.
2. شما را برای مخاطب قابل دسترس میکند.
3. میتوانید رزومهای آنلاین از خودتان ارائه دهید و نمونه کارهایتان را در آن بگذارید.
4. میتوانید با مهارتهای شخصی خود در آن به مرور کسب درآمد کنید.
5. به شما در پرسونال برندینگ کمک میکند.
نقش سایت شخصی در personal branding :
وقتی از پرسونال برندینگ سخن میگوییم منظورمان پرداختن و ترویج تمامی مهارتها و تجربیاتی است که ترکیب منحصربهفردی از یک شخص ساخته و او را از دیگران متمایز میکند.
هر کسی ممکن است با هدف خاصی به پرسونال برندینگ بپردازد؛ رسیدن به شهرت، پیشرفت شغلی، کسب درآمد و غیره. در واقع فرد با پرسونال برندینگ داستانی از خود را روایت میکند و روی ویژگیها، توانمندیها و سبک زندگی خود مانور میدهد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کرده و امضایی از خود بسازد.
پرسونال برندینگ اهمیت ویژهای دارد و حتی میتواند از نظر حرفهای نیز برای فرد موقعیت بهتری بیافریند و تصویر واضحتری از کاراکتر، مهارت، دانش و آنچه تاکنون در زندگی انجام داده است را منتقل کند. همچنین برای یافتن شغل نیز کاربردی است. از جمله ابزارهایی که میتواند به پرسونال برندینگ کمک کند، وبسایت شخصی است.
چرا سایت شخصی به برند من اعتبار می بخشد؟
شما با داشتن صفحهای شخصی میتوانید چیزی منحصربهفرد از خودتان ارائه کنید و وجه تمایزتان از دیگران را نشان دهید. همچنین میتوانید هر پروژهی جدید و نوآورانهای را معرفی کنید. امکان ارتباط مستقیم با مخاطب را دارید و با بروزرسانی مداوم مطالب و پاسخگویی به مخاطب میتوانید او را بازدیدکننده همیشگی خود کنید.
با ارائهی محتوای جذاب شامل متن، عکس، ویدئو و غیره میتوانید شخصیتی حرفهای برای خود بسازید. به نسبت شبکههای اجتماعی قدرت بیشتری دارید چون امکان شخصیسازی برایتان وجود دارد و میتوانید امضای خودتان را داشته باشید.
مراحل طراحی سایت شخصی
1. بررسی هدف و نیازهای یک صفحه شخصی
در این بخش دو موضوع مطرح میشود: 1- طراحی Front End 2-طراحی Back End
Front End: طراحی بخشی از وبسایت است که کاربر آن را میبیند. یعنی تمام آن چیزی که مربوط به ظاهر صفحهی شخصی شماست مثل هر آنچه که به ایدههای شخصیتان، css، html و javascript مرتبط باشد.
Back End: طراحی بخشی از وبسایت است که کاربر آن را نمیبیند و شامل کدنویسی میشود.
در ابتدا باید بدانید که هدفتان از راهاندازی صفحهی شخصی چیست. وقتی هدفتان مشخص باشد طراح سایت میداند که چه امکاناتی را به اقتضای آن در صفحهی شخصیتان قرار دهد. در این میان چند موضوع مطرح میشوند
1-بخشهای مختلف مورد نیاز در صفحه شخصی مثل گالری تصاویر، بیوگرافی، راههای تماس و ...
2-معماری صفحه شخصی که نحوه چینش و قرارگیری بخشهای مختلف در کنار یکدیگر را مشخص میکند. 3-محتوای هر صفحه به گونهای که استراتژی سئو در آن رعایت شود.
تمامی این مراحل که سپری شد همان Front End است حال شما پوستهای از صفحه شخصیتان دارید و طراح وبسایت باید برایتان کدنویسی انجام دهد (Back End).
2. تست و وارد کردن محتوای سایت
در این مرحله باید محتوای مورد نظر وبسایت خود را وارد صفحه ادمینی کنید.
3. خریداری دامنه و هاست
دامنه همان نامی است که مخاطب میتواند با وارد کردن آن در مرورگر به سایت شما دسترسی پیدا کند. هاست یا فضای میزبان همان جایی است که فایلهای صفحه شخصی شما روی آن بارگذاری میشود. بدون وجود هاست، مخاطبان نمیتوانند مطالب وبسایت شما را ببینند.
4. بارگذاری سایت شخصی
حال با وجود دامنه و هاست، مطالب صفحه شخصی در روی هاست قرار می گیرند و مخاطب با سرچ نام میتواند به صفحه شخصی شما برسد.
5. معرفی و تبلیغ سایت شخصی
فقط ساخت صفحه شخصی کافی نیست. شما باید محتوای جذابی در آن قرار دهید و به واسطهی کلیدواژههای اصلی در موتورهای جستوجوگر شناسایی شوید. در این میان اصول سئو یا بهینهسازی موتورهای جستوجوگر به دیده شدن هرچه بیشتر صفحهی شخصی شما کمک میکند.
6. توسعهی سایت شما
شما باید بتوانید مطالب سایت خود را بروز نگه دارید تا به رتبه بالایی در نتایج موتورهای جستوجوگر برسید و ترافیک صفحه شخصی خود را افزایش دهید.
یک وبسایت شخصی چه انتظاراتی را از مخاطب شما برآورده میکند؟
مخاطب با هدف مشخصی وارد وبسایت شما میشود. اینکه او در موتورهای جستوجوگر کلیدواژهای را سرچ کند و به صفحه شما برسد اما با خواندن متن، پاسخ سوالش را نگیرد یا محتوایی در راستای هشتگهایی که از آن استفاده کردید در وبسایتتان پیدا نکند اصلا جذاب نبوده و او را فراری میدهد.
شما باید محتوای جذابی برای صفحهتان بنویسید که خیلی مستقیم، مختصر و مفید پاسخ سوال مخاطب را بدهد. موضوع دیگری که در این بین میتواند بسیار حائز اهمیت بوده و مخاطب را درگیر صفحهتان کند اهمیتدادن به بعد بصری وبسایت است. استفاده از تصاویر جذاب و مرتبط با محتوای نوشتاری، صفحه شما را از حالت یکنواخت خارج میکند و از جمله گزینههای موثر برای شماست که میتوانید توسط آن محتوایی را قابلفهم و در عین حال از نظر بصری جذاب کنید.
عکس اولین چیزی است که زمانی که از تولید محتوای گرافیکی صحبت میکنیم، به ذهنمان میآید. علت آن هم آسان است، چراکه به راحتی و با کمترین میزان هزینه تهیه میشود. در دنیای امروز عکس گرفتن از عهدهی هر کسی بر میآید و تنها باید به سه نکتهی مهم اعم از متفاوت بودن، جذابیت و کفیت توجه کرد.
میتوانید از موبایلتان برای گرفتن عکس استفاده کنید یا تصاویر آنلاین را در صفحهتان قرار دهید اما قطعا ذهنی ایدهپرداز که عکسی منحصر به فرد و سفارشی انتخاب کند، موفقتر است. استفاده از ویدئو در صفحهتان نیز علاوه بر اینکه مخاطب را درگیر خود میکند، ترافیک صفحه را نیز بالاتر میبرد و از طرفی برای مخاطب به یاد مادنی است.
از قدرت اینفوگرافیک هم غافل نشوید. اینفوگرافیک عکسنوشتهای است که ابزاری عالی برای انتقال مفاهیم پیچیده به مخاطب به شمار میرود و با استفاده از آن به راحتی میتوانید اطلاعات را با یک نگاه به دیگران منتقل کنید.
اینفوگرافیک بخش جداییناپذیر از استراتژی بازاریابی محتواست. البته که اطلاعاتی که برای استفاده در اینفوگرافیک انتخاب میکنید باید معتبر و متناسب با یکدیگر باشند. اینفوگرافیک طرفداران بسیاری دارد به این دلیل که امکان به اشتراکگذاری آنها در رسانههای اجتماعی ساده و ساختن آن آسان است و از طرفی به جهت بصری برای مخاطب جذابیت دارد.
3 نمونه سایت شخصی ایرانی معتبر
1. وبسایت «یک پزشک»: این صفحه دو نویسنده دارد: علیرضا مجیدی و فرانک مجیدی. این صفحه با 15 سال سابقه وبلاگنویسی در بخش درباره خود با زبانی ساده و داستانی، بیوگرافی از خودش ارائه داده است و شامل موضوعات فناوری، پزشکی، سینما، عکاسی و معرفی کتاب است و سفارش رپورتاژ آگهی نیز میگیرد.
آدرس سایت: 1pezeshk.com
2. وبسایت «نیما دهقانی»: نیما دهقانی، هنرمند رسانه دیجیتال و کارگردان تئاتر در صفحه خود به نمونهکارهای هنری، ایونتها، مقالات خود اشاره کرده است. طراحی منحصر به فرد و سادگی چیدمان عناصر در صفحه از ویژگیهای بارز این صفحه است.
آدرس سایت: nimadehghani.com
3. وبسایت «سوریلند»: سروش رضایی در صفحه خود به پرسونال برندینگ میپردازد. او در «سوریلند» نمونههایی از انیمیشنهای طنازانهاش را قرار میدهد که موضوعات اجتماعی را نقد میکند. در این صفحه وبلاگ نیز ضمیمه شده است که در آن اتفاقات روز را به تصویر میکشد تا ارتباط خود را با مخاطب بیشتر حفظ کند.
آدرس سایت: sooriland.ir
3 نمونه سایت شخصی خارجی معتبر
1. وبسایت شخصی RHIANNON NAVIN: در این نمونه صفحه شخصی، نویسنده به تبلیغ کتابهایش میپردازد. طراحی ساده سایت و قرار دادن اطلاعاتی در مورد نویسنده، کتابها و لینکی برای خرید آنها در صفحه مورد توجه مخاطب قرار میگیرد.
آدرس سایت: rhiannonnavin.com
2. وبسایت شخصی Ximena Vengoechea: در این نمونه صفحه شخصی، سادگی و تمیزی در طراحی، تصویرسازی، موجب درخشش هرچه بیشتر کار نویسنده میشود.
آدرس سایت: ximenavengoechea.com
3. وبسایت شخصی Orestis Georgiou: نویسنده در این نمونه صفحه شخصی چیزی فراتر از یک رزومه آنلاین رایج را ارائه میدهد. این صفحه شامل مقالات و تجریات نویسنده و مجموعهای عکس از روزمرگیهایش است؛ از سخنرانی تا غواصی. تنوع موضوعات در این صفحه چشمگیر است.
آدرس سایت: orestisgeorgiou.com
داشتن سایت شخصی میتواند به منزله یک امضای برای شما باشد و شما پس از اینکه هدفتان را مشخص کردید میتوانید با مراجعه به یک طراح وبسایت، صفحهای شخصی برای خود بسازید. در این میان توجه به طراحی ظاهری صفحه، عناصر کاربری، کاربرپسند بودن، امکانات صفحه، محتوای جذاب، ارتباط مداوم با مخاطب و دیگر ویژگیهایی که مفصل به آنها پرداختیم میتوانید به موفقیت سایت شخصی شما کمک کند.