محتوای تاپیک کلاستر (Topic Cluster Content) یا مدل خوشه ای محتوا یکی از بهترین روشهای تولید محتوا برای وب سایت است که ارتباط مستقیمی با SEO یا سئو سایت آن دارد. محتوا یکی از مهمترین بخشهای یک سایت است که اگر به صورت اصولی و حرفهای تولید شود به راحتی میتواند جایگاه صفحه را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا دهد. روشها و استراتژیهای مختلفی برای تولید محتوا وجود دارند که در چندین سال اخیر و با تغییر الگوریتمهای گوگل تقریبا اکثر این روشها به دست فراموشی سپرده شدند و تولید محتوای تاپیک کلاستر جایگزین آنها شده است. محتوا تاپیک کلاستر در حال حاضر به عنوان یکی از کارآمدترین استراتژیهای تولید محتوا در نظر گرفته میشود که به تنهایی میتواند سئو یک وب سایت را بهبود بخشد و میزان ترافیک ارگانیک آن را نیز افزایش دهد. از این رو اغلب متخصصان برای تولید محتوا به سراغ مدل topic cluster میروند و با رعایت اصول و قواعد آن جایگاه سایت خود را در موتور جستجوی گوگل ارتقا میدهند. بنابراین اگر صاحب یک وب سایت هستید و یا در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا اصول و استانداردهای تولید محتوای تاپیک کلاستر را به صورت کامل به شما آموزش دهیم.
محتوای تاپیک کلاستر چیست؟
محتوای تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه ای روشی موثر جهت سازماندهی محتواهای یک وب سایت است که از چندین لینک داخلی وکلمه کلیدی مرتبط تشکیل میشود تا یک موضوع کامل را پوشش دهد. محتوا تاپیک کلاستر در واقع از برخی لینکهای داخلی و برخی کلمات کلیدی مشابه و مرتبط استفاده میکند تا بتواند یک موضوع گسترده و کامل را در قالب یک مقاله مختصر و مفید در اختیار کاربر قرار دهد. حتما میدانید که برای تولید محتوای اصولی و سئو شده باید از یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه کلیدی فرعی استفاده کنید تا مطلب شما در صفحه اول نتایج موتور جستجوی گوگل قرار گیرد و نرخ بازدید از آن نیز افزایش پیدا کند. این روش دقیقا همان تولید محتوای خوشه ای است که از یک بدنه اصلی (موضوع مقاله) و چندین خوشه (لینکهای داخلی مرتبط) تشکیل میشود.
مدل خوشه ای محتوا به بیان سادهتر به مدلی از محتوا اشاره دارد که از چندین کلمه کلیدی فرعی و مرتبط تشکیل شده است که همگی در کنار یکدیگر سعی دارند موضوع اصلی مقاله (کلمه کلیدی اصلی) را در مختصرترین حالت ممکن به کاربر انتقال دهند. در گذشته برای تولید محتوا و پرداختن به یک موضوع خاص از روشهای مختلفی همچون تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) استفاده میشد. محتواهای تولید شده با استفاده از تکنیک آسمان خراش معمولا مقالاتی طولانی هستند که از چهار الی پنج هزار کلمه تشکیل میشوند و در آن به طور کامل به تمامی موضوعات مرتبط با مقاله پرداخته میشود. این مدل محتوا دیگر با الگوریتمهای جدید گوگل همخوانی ندارد و معمولا بازخوردهای مثبتی نیز از سوی کاربران دریافت نمیکند. زیرا بسیار طولانی هستند و خواندن آنها از حوصله کاربران خارج است.
اما محتوای تاپیک کلاستر دقیقا برعکس محتوای آسمان خراش است و سعی دارد در قالب یک مقاله مختصر اما مفید، اطلاعات کاملی را درباره یک موضوع در اختیار کاربر قرار دهد. کاربران نیز به محتواهای تاپیک کلاستر علاقه بیشتری دارند و به دنبال آنند تا در سریعترین زمان ممکن، اطلاعات دقیقی درباره موضوعات مورد نظر خود بدست آورند.
چارچوب محتوا تاپیک کلاستر
محتوای تاپیک کلاستر دارای یک چارچوب خاص است و از دو بخش اصلی تشکیل میشود که عبارتند از:
این دو بخش در تولید محتوای خوشه ای نقش مهمی را ایفا میکنند که برای نوشتن یک مقاله جامع و مفید حتما باید به آنها توجه داشته باشید. در ادامه این بخشهای مهم و کلیدی در فرآیند تولید محتوا تاپیک کلاستر را به شما توضیح میدهیم.
پیلار پیج (Pillar Page)
پیلار پیج (Pillar Content) یا محتوای پیلار به نوعی ستون محتوای تاپیک کلاستر را تشکیل میدهد و در واقع موضوع اصلی محتوایی است که میخواهید آن را برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی کنید تا منجر به افزایش میزان بازدید و ترافیک وب سایت شود. پیلار پیج معمولا یک موضوع خاص را به همراه جزئیات فراوان پوشش میدهد و اغلب از دو الی سه هزار کلمه تشکیل میشود. هدف اصلی هر پیلار پیج این است که معتبرترین و با کیفیت ترین محتوا در گوگل برای یک کلمه کلیدی معین باشد. بدین ترتیب با انتخاب یک کلمه کلیدی اصلی و مناسب میتوانیم پیلار پیج (ستون) محتوای تاپیک کلاستر خود را تعیین کنیم و سپس به دنبال کلمات کلیدی فرعی مناسب (شاخه) باشیم تا بتوانیم جرئیات مطلب خود را به خوبی پوشش دهیم.
کلاستر پیج (Cluster Page)
کلاستر پیج نیز صفحات (مقاله) جداگانه و مستقلی هستند که بخشهای کوچکتری از موضوع اصلی را پوشش میدهند و معمولا بر اساس کلمه کلیدی اصلی انتخاب میشوند و اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطب قرار میدهند. کلاستر پیج به نوعی مکمل پیلار پیج در نظر گرفته میشود که به ابهامات و سوالات کاربران درباره موضوعات فرعی و مرتبط با عنوان اصلی مقاله پاسخ میدهند. بنابراین مطالب کلاستر پیج به صورت لینک داخلی در مقاله اصلی قرار میگیرند و مخاطب برای مطالعه آنها باید بر روی کلمه کلیدی که لینک داخلی گرفته است، کلیک نماید. لینک سازی در محتواهای تاپیک کلاستر به صورت رفت و برگشتی است؛ یعنی لینکهای شما باید از پیلار پیج به کلاستر پیج و بالعکس باشد.
برای درک بهتر محتوای تاپیک کلاستر به این نمونه توجه کنید تا با مدل topic cluster بیشتر آشنا شوید. فرض کنید که میخواهید یک محتوا تاپیک کلاستر درباره بازاریابی محتوا بنویسید. پس از انتخاب موضوع کلی باید به دنبال یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه فرعی و مرتبط باشید که همان پیلار پیج و کلاستر پیج هستند. در این نمونه عبارت «بازاریابی محتوا» به عنوان پیلار پیج یا محتوای پیلار در نظر گرفته میشود و کلاستر پیجهای آن نیز شامل عبارات زیر است:
نمونههای بازاریابی محتوا
استراتژی بازاریابی محتوا
نرم افزار بازاریابی محتوا
معیارهای بازاریابی محتوا
ترندهای بازاریابی محتوا
شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی محتوا
تقویم محتوایی
هک رشد (Growth hacking)
پرسونای خریدار
حق کپی رایت
تمامی این عبارات در واقع خوشهها و موضوعات مرتبط با بازاریابی محتوا هستند که با استفاده از تکنیک کلاستر پیج به عنوان کلمه کلیدی فرعی در متن استفاده میشوند و لینک داخلی میگیرند. یعنی به جای آنکه در مقاله اصلی خود درباره تمامی عبارات بالا توضیحات کاملی ارائه دهید، با یک توضیح مختصر میتوانید کاربر را ترغیب کنید تا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آنها بر روی لینکهای داخلی کلیک نماید.
نحوه تولید محتوای تاپیک کلاستر
اولین و مهمترین قدم برای تولید محتوای تاپیک کلاستر پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع اصلی مقاله است. یعنی باید سعی کنید تا کلمات و عبارات کلیدی که کاربران برای رسیدن به مقاله شما در موتور جستجوی گوگل سرچ میکنند را پیدا کنید. به عنوان مثال موضوع بازاریابی محتوا را در نظر بگیرید و عبارات مرتبطی که ممکن است کاربران برای دسترسی به مقالههای مربوط به این موضوع سرچ کنند را یادداشت کنید. برای انجام این کار روشهای مختلفی وجود دارد که در پیدا کردن این کلمات و عبارات کمک بسیاری به شما میکنند.
اولین روش برای جستجوی کلمات مرتبط با موضوع اصلی مقاله، استفاده از عبارات پیشنهادی گوگل است که بهترین شیوه برای پیدا کردن خوشههای محتوای تاپیک کلاستر محسوب میشود. یعنی شما باید کلمه کلیدی اصلی مقاله خود را در گوگل سرچ کرده و سپس در پایین صفحه، عباراتی که گوگل به شما پیشنهاد میدهد را لیست کنید. این عبارات میتوانند خوشههای مناسبی برای مطلب شما باشند و استفاده از آنها مقالهتان در صفحه اول نتایج موتور جستجوی گوگل قرار میدهد. این روش بسیار کارآمد و بی دردسر است و به سرعت شما را به نتیجه میرساند و از طرفی دیگر نیز نیاز به پرداخت هزینه ندارد.
ابزارهای دیگری همچون KWfinder، keyword planner و یا Keyword Explorer وجود دارند که برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به شما کمک میکنند. اما این ابزارها رایگان نیستند و برای استفاده از آنها باید اکانت داشته باشید و مبلغی را به عنوان هزینه پرداخت نمایید. اما گوگل ترندز (Google Trends) ابزار کاملا رایگان و کاربردی گوگل است که با استفاده از آن خیلی سریع و راحت میتوانید کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با مقاله خود را پیدا کنید.
پس از پیدا کردن کلمه کلیدی برای پیلار پیج و عبارات مرتبط برای کلاستر پیج میتوانید تولید محتوای خوشه ای را آغاز کنید. در این مرحله ابتدا باید محتوایی قوی و جذاب برای پیلار پیج خود تولید کرده و اصول سئو را نیز در هنگام نوشتن آن رعایت کنید. پس از آن باید برای عبارات کلاستر پیج خود که قرار است در مقاله اصلی به آنها لینک داخلی بدهید نیز محتوایی جداگانه و مرتبط تولید کنید. پس از پایان فرآیند تولید محتوا نیز نوبت لینک سازی است که باید به صورت دو طرفه یعنی از کلاستر به پیلار و بالعکس انجام شود.
مزایای تولید محتوای خوشه ای
شاید اکنون از خودتان بپرسید که تولید محتوای تاپیک کلاستر یا خوشه ای چه ضرورتی دارد و چرا باید از این روش برای تولید محتوای وب سایت خود استفاده کنید. شاید فکر کنید که استراتژی تولید محتوای آسمان خراش بسیار راحتتر از مدل topic cluster است و کاربر بدون نیاز به جستجو و یا بازدید از مقالهای دیگر میتواند به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود به صورت یکجا دسترسی داشته باشد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حال حاضر الگوریتم موتور جستجوگر گوگل تغییر پیدا کرده است و یک مقاله برای دیده شدن و قرار گرفتن در نتایج موتور جستجو بهتر است به صورت تاپیک کلاستر تولید شود و دارای چندین لینک داخلی و حتی خارجی باشد. از این رو باید همیشه به روز باشید تا بتوانید رتبه سایت خود را در صفحات نتایج جستجوگرها ارتقا دهید. برخی از مهمترین مزایای تولید محتوای خوشه ای عبارتند از:
بهبود رتبه وب سایت در گوگل
یکی از مهمترین مزایا و دستاوردهایی که استراتژی تولید محتوای تاپیک کلاستر برای وب سایت شما به همراه دارد، ارتقا و بهبود جایگاه آن در گوگل است. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و وجود لینکهای داخلی به مرور زمان موجب بهبود سئوی سایت شما خواهند شد و این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با ارتقای جایگاه شما در گوگل دارد.
کاهش قابل توجه نرخ پرش کاربر
کاهش نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) نیز یکی دیگر از مزایای مهم مدل خوشه ای محتوا است که موجب میشود کاربران با محتوای شما ارتباط برقرار کنند و به خواندن آن ادامه دهند. زیرا در این صورت با بازدید از لینکهای داخلی مقاله به بخشهای مختلف وب سایت هدایت میشوند و مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری میکنند. کاربران در صورتی که نتوانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند و یا پاسخ پرسشهای خود را پیدا نکنند به سرعت صفحه را ترک کرده و از صفحهای دیگر بازدید میکنند. به این ترک سریع صفحه توسط بازدید کنندگان اصطلاحا پرش کاربر گفته میشود که گوگل به سرعت آن را شناسایی کرده و تاثیرات منفی بر جایگاه وب سایت شما خواهد داشت.
افزایش ترافیک وب سایت
همانطور که اشاره کردیم زمانی که کاربر در حال مطالعه محتوا تاپیک کلاستر شما باشد به احتمال زیاد از لینکهای داخلی و مقالات مرتبط با آن نیز بازدید میکند و بدین ترتیب ترافیک ارگانیک وب سایت افزایش پیدا خواهد کرد. یعنی کاربر مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری میکند و افزایش ترافیک طبیعی وب سایت نیز تاثیر مثبتی بر رتبه و جایگاه آن در گوگل دارد.
جذب مخاطبان وفادار
محتوای تاپیک کلاستر به عنوان محتوای کاربر پسند شناخته میشود زیرا با خواندن آن به راحتی و در سریعترین زمان ممکن میتواند اطلاعات کلیدی را درباره موضوع مورد نظر خود بدست آورد. در این میان نیز با کلیک بر روی لینکهای داخلی نیز اطلاعات بیشتری درباره موضوعات مرتبط با آن بدست میآورد. بنابراین وب سایتی که بتواند انتقال اطلاعات به مخاطب را در سریعترین زمان ممکن انجام دهد مسلما پس از مدتی کاربران و مخاطبانی وفادار خواهد داشت که همیشه از مطالب آن بازدید میکنند و آن را به عنوان مرجعی قابل اعتماد به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد.
بنابراین محتوای تاپیک کلاستر اگر به صورت اصولی و حرفهای تولید شود به راحتی میتواند توجه کاربران را به مطلب شما جلب کرده و نرخ بازدید از آن را افزایش دهد. اگر تمامی مطالب یک وب سایت با استفاده از مدل خوشه ای محتوا تولید شوند، پس از مدت کوتاهی میتوانند رتبه و جایگاه آن در موتور جستجوگر گوگل را ارتقا دهند. در نتیجه برای دیده شدن، افزایش میزان ترافیک وب سایت، بهبود جایگاه سایت در گوگل و جلب توجه کاربران به مطالب خود حتما محتواهایتان را با رعایت قوانین سئو و بکارگیری اصول و قواعد مدل topic cluster تولید کنید.