آنچه در این مقاله میخوانید

    همه چیز درباره استراتژی محتوا

    همه چیز درباره استراتژی محتوا

    استراتژی محتوا (Content Strategy) یکی از مفاهیم مهم در علم بازاریابی محسوب می‌شود که موجب آشنایی بیشتر و جلب توجه مخاطب نسبت به یک نام تجاری، کسب و کار و یا وب سایت می‌گردد. محتوا دقیقا همان مطالبی است که توسط نویسنده و یا کارشناس تولید محتوا تهیه و تنظیم می‌شود تا اطلاعات کامل و مفیدی را درباره یک موضوع خاص اختیار مخاطبان قرار دهد. تمامی مقالات و مطالبی که در نتایج جستجوی گوگل برای شما نمایش داده می‌شوند و یا حتی کپشن‌هایی که در اینستاگرام می‌خوانید نوعی محتوا هستند که با بهره‌گیری از استراتژی‌های مختلف تولید شده‌اند. تولید محتوا هوشمندانه و حرفه‌ای نقش تاثیرگذار و غیر قابل انکاری در موفقیت و دیده شدن یک بیزینس ایفا می‌کند؛ زیرا کسب و کارها با استفاده از استراتژی محتوا می‌توانند مسیر صحیحی را در جهت تبلیغات موثر و تحقق اهداف خود طی نمایند. به همین جهت برای تعیین استراتژی محتوای خود باید به فاکتورهای مهمی توجه داشته باشید تا بتوانید محتواهای پربازده و مفیدی تولید نمایید. در ادامه این مقاله مفهوم استراتژی محتوا را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با اجزای اصلی آن آشنا خواهیم کرد.

     

    استراتژی محتوا چیست؟

    استراتژی محتوا به استراتژی گفته می‌شود اهداف کسب و کار شما را درک می‌کند و سپس از محتوا (در قالب‌های مختلف) به عنوان ابزاری در جهت تحقق آن اهداف استفاده می‌کند. به عنوان مثال یک کسب و کار جهت افزایش میزان فروش، هدف اصلی خود را «آگاهی از برند» تعیین می‌کند. برای دستیابی به این هدف شما باید استراتژی محتوای خود را با تمرکز بر اصول سئو (SEO) یا همان بهینه سازی موتور جستجو مشخص نمایید تا از طریق آن بتوانید وب سایت فروش خود را در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار دهید.

     

    بدین ترتیب میزان ترافیک و بازدید از وب سایت شما افزایش پیدا کرده و به دنبال آن شاهد رشد میزان فروش محصولات و خدمات‌ خود خواهید بود. بنابراین ایجاد و پیاده سازی استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید مخاطبان و مصرف کنندگان را به راحتی با خود همراه سازید و به واسطه آن به اهداف تجاری‌تان دست پیدا کنید. اگر برای وب سایت یا پلتفرم‌های تعاملی خود با مشتریان، محتوای مناسب تولید نکنید به هیچ عنوان نمی‌توانید توجه آنان را به کسب و کار و خدمات خود جلب نمایید.

    برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید و از طریق آن محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید. معرفی محصولات و خدمات شما علاوه بر تهیه عکس (جنبه بصری) به تولید محتوا جهت توصیف ویژگی‌ها و قابلیت‌های آنها احتیاج دارد تا مشتریان با مطالعه محتواها بتوانند اطلاعات بیشتری درباره کالای مورد نظرشان بدست بیاورند و نسبت به خرید آن ترغیب شوند. هرچه محتواها جذاب‌تر نوشته شوند، احتمال خرید بازدیدکنندگان از وب سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

     


    اگر قصد تولید محتوا سایت فروشگاهی دارید حتما مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.


     

    چرا کسب و کارها به استراتژی تولید محتوا نیاز دارند؟

    داشتن استراتژی تولید محتوا برای کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به آنها کمک می‌کند تا برای محتوای بازاریابی وب سایت خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. زمانی که برای تولید محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید دقیقا می‌دانید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید و دچار سردرگمی نمی‌شوید. بدون طراحی استراتژی محتوا مجبورید هر روز از یک روش جدید جهت تولید محتواهای جذاب و متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید و زمان زیادی را به ایده پردازی اختصاص دهید. بنابراین اگر از همان ابتدا مخاطبان خود را بشناسید و هدفتان را از تولید محتوا مشخص کنید به راحتی می‌توانید استراتژی‌های کارآمدی را برای بخش محتوایی کسب و کار خود تعیین نمایید. محتوای شما در واقع معرف حوزه فعالیت بیزینس و همچنین کیفیت محصولات و خدمات شما است و به همین دلیل باید با کیفیت بالایی تولید شود. مخاطب از طریق همین محتواها با کسب و کار شما آشنا می‌شود و مسلما هرچه جذاب‌تر تهیه شوند، بازخورهای مثبت‌تری را دریافت خواهند کرد.

     

    مزایای طراحی استراتژی محتوا

    طراحی استراتژی محتوا مزایای بی شماری برای کسب و کارهای کوچک بزرگ به همراه دارد که مهم‌ترین آن «جلب توجه مخاطبان» و «افزایش میزان فروش» است. البته به خاطر داشته باشید که هر محتوایی نمی‌تواند شما را به اهداف تجاری‌تان برساند و در نهایت موجب ارتقای فروش کسب و کارتان شود. تنها محتواهایی که به صورت اصولی و جذاب تهیه می‌شوند و دارای استراتژی‌های برنامه ریزی شده هستند، منجر به تحقق اهداف شما خواهند شد. از مهم‌ترین مزایای طراحی استراتژی تولید محتوا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • جلب توجه و اعتماد مخاطبان نسبت به نام تجاری شما
    • افزایش آگاهی از نام تجاری (Brand Awareness)
    • افزایش میزان ترافیک و بازدید از وب سایت
    • معرفی دقیق و جامع محصولات و خدمات
    • رفع ابهامات و پاسخ به تمامی سوالات مخاطبان
    • بهبود رتبه وب سایت در موتور جستجوی گوگل
    • رشد و ارتقای شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما
    • رقابت با رقبا و پیشی گرفتن از آنها

    بنابراین با طراحی و پیاده سازی استراتژی محتوا به صورت اصولی می‌توانید به کسب و کار خود رونق بخشید و میزان فروشتان را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.

     

    اجزای استراتژی محتوا

    تمامی استراتژی‌های تولید محتوا دارای برخی عناصر و اجزای مشترک و مشخصی هستند که پیش از طراحی استراتژی باید مورد توجه کارشناس تولید محتوا و یا صاحبان مشاغل قرار گیرند. برخی اجزای اصلی استراتژی محتوا عبارتند از:

    • شناخت کامل برند و آگاهی از حوزه فعالیت کسب و کار مورد نظر
    • شفاف سازی و تعیین اهداف بازاریابی برند
    • شناخت مخاطبان
    • تحقیق درباره بازار و شناسایی شکاف‌ها و ضعف‌های آن
    • بررسی عملکرد رقبای موفق
    • ارزیابی منابع و قابلیت‌ها
    • اتاق فکری جهت مشورت و تحلیل داده‌ها
    • ایجاد تقویم محتوایی جهت مدیریت و سازماندهی محتواها و انتشار آنها در زمان مناسب

    بنابراین پیش از تعیین استراتژی محتوای کسب و کار خود ابتدا باید این اجزای مهم را بشناسید و از آنها در جهت تولید محتوای باکیفیت و تاثیرگذار استفاده نمایید.

    چگونه برای کسب و کار خود استراتژی محتوا تعیین کنیم؟

    برای تعیین استراتژی محتوا کسب و کار خود باید علاوه بر آگاهی و شناخت از اجزای استراتژی‌های تولید محتوا به برخی نکات و موضوعات مهم نیز توجه داشته باشید. با در نظر داشتن این نکات ساده اما کاربردی می‌توانید یک استراتژی موفق برای تولید محتوای بیزینس خود تهیه کرده و آن را پیاده کنید. مراحل تعیین استراتژی محتوا برای یک کسب و کار شامل:

    اهداف خود را تعیین کنید

    مهم‌ترین مرحله در تعیین استراتژی محتوایی یک کسب و کار «تعیین اهداف» آن است؛ یعنی شما به عنوان صاحب یک بیزینس باید بدانید که با تولید محتوا می‌خواهید به چه هدفی دست پیدا کنید. معمولا کسب و کارها دارای اهداف مشترکی همچون افزایش میزان فروش، آگاهی از برند و یا تبدیل مخاطب به مشتری وفادار هستند. بنابراین با تعیین هدف می‌توانید چارچوب کلی محتواهای خود را تعیین کرده و آنها را در جهت دستیابی به این اهداف تولید نمایید.

     

    شناخت مخاطبان

    شناخت مخاطبان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت استراتژی محتوای شما است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. زمانی که بدانید چه کسانی محتواهای شما را می‌خوانند، مسلما بهتر می‌توانید نیازها و خواسته‌های آنان را شناسایی کرده و محتواهای خود در راستای برآورده ساختن این نیازها تولید کنید. هر محتوا ممکن است بیش از یک نوع مخاطب داشته باشد؛ بنابراین باید با استفاده از برخی ترفندها، مطالب خود را برای تمامی مخاطبان خود جذاب سازید و آنها را به خواندن و کسب اطلاعات بیشتر ترغیب نمایید. شناخت مخاطبان کلید اصلی نفوذ و تاثیرگذاری محتوای شما بر آنها است.

    تحلیل فعالیت رقبا

    تحلیل فعالیت رقبای موفق و در حال رشد نیز یکی دیگر از نکاتی است که در هنگام تعیین استراتژی محتوا باید به آن توجه داشته باشید. پیش از طراحی استراتژی خود ابتدا عملکرد رقبا را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که دقیقا چه کاری انجام می‌دهند. با انجام این کار می‌توانید نقاط قوت آنها را شناسایی کرده و از آنها در جهت تعیین استراتژی محتوایی خود استفاده نمایید. علاوه بر آن نیز می‌توانید از نقاط ضعف رقبا در جهت پیشرفت خود استفاده کرده و استراتژی‌های محتوایی منحصر به فردی را طراحی کنید.

    انتخاب پلتفرم مناسب جهت انتشار محتواها

    از دیگر مراحل مهم در طراحی استراتژی محتوا که نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت و تاثیرگذاری محتواهای شما ایفا می‌کند، انتخاب پلتفرم مناسب جهت انتشار آنها است. هر کسب و کار با توجه به حوزه فعالیت خود باید از چندین پلتفرم جهت تبلیغات و معرفی بیزینس خود استفاده کند و هر پلتفرم نیز به محتوای اختصاصی و مناسب خود احتیاج دارد. به عنوان مثال مطالبی که برای انتشار در وب سایت تولید می‌شوند تفاوت‌های بسیار زیادی با مطالب تهیه شده برای اینستاگرام دارند. مطالب وب سایت باید با رعایت اصول و قوانین سئو تهیه و تولید شوند اما محتواهایی که برای اینستاگرام تولید می‌شوند معمولا زبان صمیمانه‌تری دارند و باید از اصول خاص این پلتفرم مانند «هشتگ گذاری» پیروی کنند. بنابراین هر پلتفرم قوانین خاص خود را برای افزایش میزان بازدید دارد که پیش از تولید محتوا باید مورد توجه قرار گیرند.

    همکاری با متخصصان تولید محتوا

    در فرآیند تعیین استراتژی محتوا باید با یک تیم متخصص در زمینه تولید محتوا همکاری کنید تا اعضای این تیم با بررسی نوع کسب و کار و نیازهای شما بتوانند محتواهای تخصصی و مناسبی را برایتان تولید نمایند. علاوه بر آن متخصصان این حوزه تمامی محتواها را بر اساس استانداردها و قوانین موتورهای جستجو و همچنین پیاده سازی اصول سئو تولید می‌کنند تا بتوانند در مدت زمان کوتاه رتبه بندی وب سایت شما را بهبود بخشند.

    استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی

    در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام، تلگرام و یا یوتیوب نقش مهم و تاثیرگذاری را در تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها ایفا می‌کنند. پلتفرم‌های شبکه‌های اکنون به ابزارهای قدرتمند و پرنفوذی جهت معرفی مشاغل تبدیل شده‌اند و اغلب بیزینس‌های موفق از این پلتفرم‌ها به منظور افزایش تعداد دنبال کنندگان و ارتقای فروش خود استفاده می‌کنند. از این رو تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی بسیار ترند شده است اما اصول و قوانین خاص خود را دارد.

     

    در میان شبکه‌های اجتماعی متعددی که جهت تبلیغات کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند برنامه اینستاگرام به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در سراسر دنیا شناخته می‌شود که افراد بسیاری در آن فعالیت‌های بازاریابی انجام می‌دهند. استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام نیز اصول قواعد خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. یعنی اگر برای کسب و کار خود در اینستاگرام حساب کاربری ایجاد کرده‌اید باید برای افزایش تعداد دنبال کنندگان و ارتقای پیج خود از استراتژی‌های خاص تولید محتوا در این برنامه استفاده کمک بگیرید.

    البته استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام تقریبا شبیه به استراتژی‌های یاد شده در بخش قبلی است اما در این میان تفاوت‌هایی نیز وجود دارند که باید آنها را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال شما برای انتشار پست‌ها و استوری‌های روزانه خود به یک ادمین حرفه‌ای نیاز دارید تا بتواند وظیفه تولید و انتشار محتواهای مناسب با محیط اینستاگرام را بر عهده بگیرد. بنابراین اولین استراتژی شما برای تولید محتوا در اینستاگرام انتخاب ادمینی است که کسب و کارتان را به خوبی بشناسد و با اهداف تجاری شما آشنایی کامل داشته باشد. پیدا کردن هشتگ‌های مناسب، تبادل با پیج‌های مشابه، همکاری با اینفلوئنسرها نیز از دیگر فاکتورهای مهمی هستند که در زمان تدوین استراتژی محتوا برای اینستاگرام باید به آنها توجه داشته باشید. رعایت این نکات به طور غیر مستقیم میزان اثربخشی محتواهای شما را افزایش داده و موجب ارتقای بیزینس پروفایل شما خواهند شد.

    سخن پایانی

    استراتژی محتوا به مجموعه اقدامات و برنامه‌هایی اشاره دارد که پیش از شروع فرآیند تولید محتوا باید تهیه و تنظیم شوند تا یک کسب و کار بتواند به اهداف تجاری خود دست پیدا کند. طراحی استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا با تعیین برنامه‌ها و اهداف مهم تجارت خود، محتواهای مناسب و مرتبطی را در راستای تحقق آنها تولید نمایید. تولید محتوای حرفه‌ای و جذاب نقش مهمی را در جلب توجه و اعتماد مخاطبان ایفا می‌کند که اگر به صورت تخصصی انجام شود، بازدید کنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل خواهد کرد. بنابراین برای افزایش آگاهی از برند و رشد میزان فروش باید استراتژی تولید محتوا خود را بر اساس اصول گفته شده در این مقاله طراحی و تدوین نمایید تا بتوانید به اهداف تجاری خود دست پیدا کنید.

    منبع:
    terakeet.com/blog/content-strategy

     
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره