آنچه در این مقاله میخوانید

    تکنیک‌ content first چیست؟

    تکنیک‌ content first چیست؟

    تکنیک‌ content first ، احتمالاً برای فعالان بخش محتوا، نامی آشناست. باید گفت مخاطبان به محتوای مفید، قابل‌دسترس و باکیفیت در کانال‌های مختلف نیاز دارند و سازمان‌ها باید محتواهای خود را به‌طور مؤثر توزیع و منتشر کنند. این تکنیک به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محتوای مناسب را در جای مناسب و در زمان مناسب ارائه دهند. در طراحی محتوا محور یا تکنیک‌ content first شما با ذهنیت اولتان آغاز و با تکامل پروژه، اطمینان حاصل می‌کنید که هر آنچه در وب‌سایت پیاده کرده‌اید، همان چیزی است که باید انتقال داده شود، اما برای اجرای این تکنیک باید از کجا شروع کنیم؟ در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف دقیق این تکنیک، به بررسی شیوه‌ی پیاده‌سازی و اجرای آن بپردازیم.

    تکنیک content first درطراحی سایت

    منظور از تکنیک طراحی براساس محتوا چیست؟

    طراحی براساس محتوا، فلسفه‌ای است که آژانس‌های دیجیتالی پیشگام برای هدایت کارآمدتر مشتریان خود استفاده و با کمک آن تجربه‌ی کاربری بهتری را برای مخاطبان ایجاد می‌کنند. در این نوع طراحی باید به این پرسش پاسخ دهید که بهتر است چگونه محتوای خود را برنامه‌ریزی، مدیریت و تولید کنیم تا با کل تجربه‌ی کاربری سایت، سازگار باشد. اصطلاح تکنیک‌ content first اولین بار در سال 2008 توسط جف زلدمن مطرح شد و هدف از آن، ایجاد طرح و ساختاری مناسب برای محتوا در تجربه‌ی دیجیتال بود. زلدمن معتقد بود که تولید و مدیریت محتوا، تلاش جداگانه‌ای از فرآیند طراحی UX نیست؛ چون درواقع محتواها همان تجربه‌ی کاربر محسوب می‌شوند و مانند قطعات یک پازل آن را تکمیل می‌کنند. در این تکنیک، باید پیش از طراحی لی اوت سایت، محتوای سایت تولید شود. در حالت عادی برای طراحی سایت، ابتدا المان‌های صفحات چیده و در قسمت متن آن LOREM IPSUM قرار داده می‌شود تا بعداً محتوا در سایت قرار گیرد؛ ولی در این روش، پیش از طراحی المان‌های تجربه‌ی کاربری، محتوا آماده می‌شود و به‌صورت مستقیم در داخل این المان‌ها قرار می‌گیرد و چارچوب طراحی نیز بر اساس این محتوا تنظیم خواهد شد. به بیان دیگر، در این گونه طراحی ، ساختار سایت بر اساس محتوا ایجاد می‌شود نه محتوا بر اساس ساختار. در نخستین گام، شما باید محتوای مناسب را برای رسیدن به اهداف سایت تولید و سپس بر اساس این محتوا چارچوب کلی و تجربه‌ی کاربری سایت را تنظیم کنید. به این تکنیک¬، تکنیک‌ content first گفته می‌شود. تکنیک‌ content first ، برتری‌های یک تجربه‌ی کاربری برنامه‌ریزی‌شده، بودجه‌بندی شده و منظم را بر یک تجربه‌ی کاربری با تأخیر، نیازمند طراحی مجدد و با درخواست بودجه‌ی اضافه نشان می‌دهد.

    طراحی سایت بر اساس محتوا

    ارتباط بین طراحی سایت و محتوای سایت

    داستان ارتباط بین طراحی سایت و محتوای سایت را به داستان مرغ و تخم‌مرغ تشبیه کرده‌اند. به گونه‌ای که برخی بر این باورند که طراحی سایت باید پیش از تولید محتوای آن انجام شود. شاید بهترین پاسخ برای پرسش اولویت و ارتباط بین طراحی سایت و محتوای سایت جمله‌ی بستگی دارد باشد. برخی طراحان مایلند همه‌چیز در همان آغاز ، طراحی و سپس محتوا درون آن‌ها کپی شود؛ ولی برخی دیگر نمی‌توانند بدون دانستن علت، آیتمی را در جایی قرار دهند؛ بنابراین این کار تا حد زیادی به روحیه‌ی طراح هم ‌بستگی دارد.

    بهتر است با فکر کردن به هدف طراحی شروع کنید. فکر می‌کنید طراحی فقط ساخت یک رابط برای ارتباط با کاربر است یا وسیله‌ای برای انتقال پیام‌های شما؟ اگر طراح از پیام‌ها مطلع نباشد، چطور می‌خواهد آن‌ها را به مخاطبان منتقل کند؛ بنابراین می‌توان گفت ارتباط بین طراحی سایت و محتوای سایت، ارتباطی مبتنی بر همکاری است و این دو کار باید به‌موازات یکدیگر انجام شوند. طراح و نویسنده، باید در مورد تمام جنبه‌های یک بخش از سایت از جمله طراحی و نوشتن محتوای آن با هم هم‌فکری کنند. اگر محتوا نویس یک جمله‌ی 10 کلمه‌ای طولانی به طراح بدهد، ایجاد المان برای آن با یک جمله‌ی چهارکلمه‌ای کوتاه بسیار متفاوت خواهد بود و طراح نمی‌تواند یک طرح را برای هر دوی این جملات در نظر بگیرد. درنتیجه بهتر است که محتوا نویس و طراح، هم‌زمان روی یک بخش از سایت کار کنند تا دوباره‌کاری نشود.

    اهمیت تکنیک content first

    درباره‌ی اهمیت تکنیک content first باید بگوییم که ایجاد محتوا، خود بخشی از کار طراحی شماست و نقش مهمی در شکل دادن به تجربه‌ی کاربران از سایت شما دارد. خالق محتوا باید به دنبال راهی باشد که بتواند به‌صورت روشن، مختصر و امیدوارانه، نیاز کاربر را تأمین کند. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که محتوا سنگ بنای کار شما در طراحی سایت به شمار می‌آید، به دلایل زیر توجه کنید:

    • محتوا دلیلی است که مخاطبان از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. آن‌ها با اعتماد، مشتری شما می‌شوند و آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار می‌دهند.
    • محتوا راهی است که به کمک آن می‌توانید با انواع رسانه نظیر گرافیک، ویدیو، صوت و... با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید و برایشان از ایده‌ها و اهدافتان بگویید.

    طراحی content first

    اکنون که اهمیت محتوا برایتان روشن شد، کمی از اهمیت تکنیک content first سخن می‌گوییم. از آنجا که هدف اصلی هر وبسایتی ارائه‌ی محتوا به مخاطبان است، پس تمرکز روی بهترین نمایش از آن برای وبسایت ضروری است و شما باید به‌دنبال راهی باشید که از همان ابتدا آن را به مخاطب منتقل کنید. استفاده از تکنیک طراحی محتوا محور، از همان آغاز به طراحان کمک می‌کند تا ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه، از دوباره‌کاری جلوگیری و از همان ابتدا سایت را بر اساس نیاز مشتریان طراحی کنند. از سوی دیگر، سایت محتوا محور، انتقال محتوای بهتری انجام می‌دهد و در ذهن مخاطبان تصویر بهتری می‌سازد. یک نکته‌ی دیگر درباره‌ی اهمیت تکنیک ¬content first کوتاه‌تر شدن زمان طراحی و حجم سایت است؛ چون تأکید روی محتواست و جلوه‌های بصری بیش‌ازحد، کاربر را خسته نخواهد کرد.

    مزایای استفاده از تکنیک طراحی محتوا محور

    استفاده از تکنیک‌ content first در طراحی سایت، امتیازات زیادی به همراه خواهد داشت؛ ازجمله:

    • محتوای سایت به‌راحتی پیدا می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت اعلان و آگهی استفاده کرد؛
    • تعداد طراحی‌های مجدد سایت به حداقل می‌رسد؛
    • سرمایه‌گذاری روی سایت، بازدهی بیشتری خواهد داشت؛
    • پیامتان واضح‌تر به مخاطب منتقل خواهد شد؛
    • به وب‌سایتتان اعتبار خواهد داد؛
    • بازده داخلی سایت افزایش می‌یابد؛
    • مخاطبان به‌سرعت به چیزی که نیاز دارند می‌رسند؛
    • به‌روزرسانی و ارتقا‌ء سایت سریع‌تر انجام می‌شود؛
    • طراحی سایت بر اساس محتوا بهینه خواهد شد؛
    • در ساختار سایت سازگاری بیشتری ایجاد می‌شود؛
    • کدها، سبک‌تر خواهند شد؛
    • هر مشکلی ردیابی و حل می‌شود.

    استراتژی content first

    مراحل اجرای تکنیک‌ content first

    هر تجربه‌ی کاربری، به معنی ایجاد یک گفت‌وگو با مخاطبان است. این مکالمه شامل کلمات، گرافیک و حرکات می‌شود. عناصر زیادی نظیر تحقیق، آنالیز و نگارش قوی در ایجاد یک مکالمه‌ی ساده و درعین‌حال پرمغز تأثیرگذار هستند باشند. در ادامه، هشت مرحله که برای اجرای تکنیک طراحی محتوا محور باید طی شود را با هم بررسی می‌کنیم:

    • مرحله‌ی اول: تعریف استراتژی محتوای تیم
    • منظور از استراتژی محتوا، فرآیند برنامه‌ریزی برای تولید، تحویل و مدیریت مؤثر محتوای کاربردی است یا به تعبیر هانا اسمیت، یک دید سطح بالا برای توسعه‌ی محتواهای آینده بر اساس اهداف کسب‌وکار. در تعریف استراتژی محتوا، شما باید به یک درک عمیق از آنچه در تلاش برای رسیدن به آن هستید، برسید. استراتژی محتوا می‌تواند در نقش‌ها و فرآیندهای طراحی ثبات ایجاد کند و یک جریان منظم برای سازمان و افراد تیم بسازد.

    • مرحله‌ی دوم: توسعه‌ی فرآیند ایجاد و ارائه‌ی محتوا
    • فرآیند استراتژی محتوا در اجرای تکنیک‌ content first معین می‌کند که کجا با ذینفعان پروژه تعامل داشته باشید؛ یعنی مهلت‌ها و تاریخ‌های تحویل را مشخص می‌کند. یک فرآیند مؤثر، باعث ایجاد هماهنگی کامل میان اعضای تیم خواهد شد و زمینه‌ی همکاری میان آم ها را در هر مرحله از پروژه‌ی طراحی سایت مشخص می‌کند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای هر پروژ‌ه‌ای، به تمام مراحل این فرآیند نیاز نخواهید داشت و تنها پروژه‌های بزرگ در سطح وسیع، این فرآیند را اجرا می‌کنند.

      تکنیک content first در طراحی سایت
    • مرحله‌ی سوم: ارزیابی منابع و موجودی
    • در این مرحله از طراحی سایت، با در نظر گرفتن اولویت طراحی براساس محتوا ، شما باید یک ممیزی برای ارزیابی موجودی محتوای سایت انجام دهید. اطلاعاتی نظیر لینک‌ها، عناوین صفحه، متا دیتاها و لندینگ پیج‌ها باید اندازه‌گیری شوند تا افزون ‌بر تعیین دامنه و بودجه‌ی پروژه‌، مرجعی محتوایی برای طول فرآیند توسعه در پیگیری‌های بعدی فراهم شود. سه نوع ارزیابی باید انجام گیرد:

      1. ارزیابی کمی برای شناسایی عناوین صفحات، URL ها، متاداده‌ها، آمار ترافیکی و...؛
      2. ارزیابی کیفی برای ارزیابی بهترین روش‌ها، دیدگاه‌ها و اقدامات بر اساس نیاز کاربران؛
      3. ممیزی کیفی با ارزیابی استراتژیک که بررسی می‌کند چگونه محتوا با استراتژی‌های کسب‌وکار پیش‌بینی‌شده ارتباط برقرار می‌کند و نقاط ضعف آن‌ها کجاست.
      اهمیت طراحی بر اساس content first
    • مرحله‌ی چهارم: تجسم مکالمه
    • یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های پیاده‌سازی تکنیک‌های اولویت طراحی براساس محتوا، ایفای نقش مخاطب و انجام یک گفت‌وگوی خیالی با اوست. شما باید در ذهنتان یک مکالمه با کاربری خیالی شکل دهید و طی آن به پاسخ این پرسش‌ها برسید:

    • مشتری چه چیزی را دنبال می‌کند و چرا؟
    • چرا مشتریان به وب‌سایت می‌آیند؟
    • چقدر موضوعات را درک می‌کنند؟
    • همچنین این مرحله از تکنیک‌ content first به شما کمک می‌کند تا:

      1. با مشتریان در استفاده از تجربه‌ی کاربری، همدلی و همفکری کنید؛
      2. نیازهای آن‌ها را بهتر درک کنید؛
      3. راه برقراری ارتباط و سخن گفتن با آنها را یاد می گیرید؛
      4. یشتر از دیدگاهشان مطلع شوید؛
    • مرحله‌ی پنجم: با محتوای خود، داستان بسازید
    • یک محتوای خوب می‌تواند برای شما داستان بگوید. برای تکنیک‌ content first شما باید محتوایی تولید کنید که بر اساس نقشه‌ی طراحی‌شده در مرحله‌ی قبل، اهداف کسب‌وکار را به زیبایی بیان کند و مشتریان را به سمت سایت شما بکشاند. برای آغاز طراحی ایده‌ها باید این نکات را بدانید:

      1. مشتری چه می‌خواهد؟
      2. چه مراحلی باید برای رسیدن آن‌ها به هدفشان طی شود؟
      3. با فهم این مطلب شما می‌توانید تجزیه‌وتحلیل درستی از نیازمندی‌های مشتریان داشته باشید و جهت درستی به محتوای سایتتان بدهید.
    • مرحله‌ی ششم: تست و تکرار
    • در این قسمت از طراحی سایت، شما یک نقشه‌ی محتوا دارید که می‌توانید بررسی‌هایی رسمی و غیررسمی بر روی آن انجام دهید و آن را در دنیای واقعی ببینید. شما می‌توانید تأثیر این محتوا را بر روی دیگر اعضای تیم یا افرادی که در اطرافتان هستند، بررسی کنید. برای این‌کار، لیستی از سناریوها برای کاربران تهیه و قسمت‌های کلیدی محتوا را در آن مشخص کنید. اگر کاربران متوجه نکته‌ای نشدند از آن‌ها توضیح بخواهید و برایشان توضیح دهید. مطمئن شوید که پاسخ این پرسش‌ها را دریافت کرده‌اید:

      • به‌طورکلی در این طراحی چه می‌‌بینند؟
      • چقدر علاقه دارند صفحه‌ را بخوانند؟
      • قدم بعدی‌شان چیست؟
      • چه چیزهای مورد انتظاری را ندیده‌اند؟

      اگر استراتژیست محتوا هستید، باید در این بخش از تکنیک‌ content first در تمام مراحل بازخورد طراحی سایت با اولویت طراحی براساس محتوا شرکت کنید تا پس از درک تمامی نیازها، بازخوردهای کاربران را بگیرید. در این جلسات تست و ارزیابی سعی کنید نهایت تلاش خود را به کار ببندید تا مخاطبان نیز از اهمیت آن آگاه شوند و آشکارا، نظرشان را درباره‌ی کارتان ارائه دهند.

    • مرحله‌ی هفتم: محتوای نهایی خود را بنویسید
    • در این مرحله از طراحی سایت ، شما باید نتایج مراحل قبلی را اجرا کنید و محتوای نهایی خود را بنویسید. برای این مرحله از تکنیک‌ content first باید چند نکته را رعایت کنید:

      • به زبان کاربران صحبت کنید: اصطلاحات پیچیده و سنگین به کار نبرید و بکوشید با ادبیاتی ساده با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.
      • از صدای فعال استفاده کنید: اگر در محتوای خود صوت به‌ کار می‌برید، باید صدایی پرانرژی و فعال داشته باشید.
      • برای تمامی سنین بنویسید: محتوایی که تولید می‌کنید باید برای تمامی سطوح علمی قابل‌درک باشد.
      • محتوا را تیترگذاری کنید: از نوشتن متن طولانی بدون رعایت پاراگراف، بولت، شماره و تیتر بپرهیزید.
      • به زبان محلی بنویسید: محتوا را چندان رسمی ننویسید که کاربران احساس ناخوشایندی داشته باشند. اگر برای منطقه‌ای خاص تولید محتوا می‌کنید، می‌توانید از اصطلاحات محلی استفاده کنید
      • پیام اصلی را به مخاطب برسانید: سعی کنید مطابق با اهداف مشتریان حرف بزنید تا پیامتان را درک کنند.
      • سلسله‌مراتب را رعایت کنید: یکی از نکات مهم در طراحی بر اساس اولویت محتوا، استفاده از سلسله‌مراتب برای انتقال پیام‌هاست که باید بر اساس اهمیت محتوا رعایت شود.
      تکنیک‌ content first
    • مرحله‌ی هشتم: اولین طراحی را در سازمان خود قرار دهید
    • در حال حاضر، شما یک برنامه برای استفاده از تکنیک‌ content first یا طراحی براساس اولویت محتوا دارید که باید با ذینفعان خود آن را به اشتراک بگذارید و همه¬ی مراحل آن را آموزش دهید. شما لازم است در این مرحله از تکنیک‌ content first ، افرادی که قرار است از شما پشتیبانی کنند را بیابید و کارگاه‌های آموزشی مؤثر برگزار کنید تا تمامی ملزومات رویکرد طراحی براساس اولویت محتوا را آموزش دهید. در طول آموزش باید تمرکزتان روی درک درست تیم باشد؛ چون در غیر این صورت، کار شما نتیجه‌ی مطلوب را نخواهد داشت و ممکن است ناچار شوید از ابتدا محتوا را طراحی کنید.

    سخن پایانی

    تکنیک‌ content first در طراحی سایت به معنی تمرکز بر روی نوشتن، به‌جای طراحی المان‌هاست. در این روش طراحی سایت، شما باید ابتدا با فرصت‌ها، چالش‌ها و مشکلات روند تولید محتوا روبرو شوید و سپس کار طراحی سایت را آغاز کنید. محتوا در قلب سایت قرار دارد و باید تمامی ساختار سایت را برای هرچه بهتر کردن آن به خدمت بگیرید. زمانی یک سایت باکیفیت خواهد بود که محتوای آن به‌خوبی طراحی و نمایش داده شود و این هدف جز با تکنیک‌ content first محقق نخواهد شد. در این تکنیک، شما قدم‌به‌قدم محتوا را ارزیابی و با ساختاری هدفمند و مؤثر در سایت اجرا می‌کنید. اگر شما هم به دنبال سایتی جذاب هستید و می‌خواهید هر مخاطبی را به مشتری وفادارتان تبدیل کنید، باید به دنبال یادگیری تکنیک‌های طراحی محتوا محور باشید.

    منبع:

    balsamiq.com/learn/articles/content-first-design

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره