آنچه در این مقاله میخوانید

    تولید محتوا سایت شرکتی

    تولید محتوا سایت شرکتی

    تولید محتوا یکی از مهارت‌های بسیار مهم و کارآمد در دنیای امروزی است. با افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی و قدرت گرفتن موتورهای جست‌وجو، کلمات و نوشته‌ها اهمیت تازه‌ای پیدا کردند. آن‌ها از دنیای کتاب‌ها و روزنامه‌ها وارد دنیای دیجیتالی جدید وب‌سایت‌ها شدند و به عنوان پارامترهای موردعلاقه‌ی موتورهای جست‌وجو نقش بسیار پررنگی در سئوی سایت‌ها ایفا کردند. 

    درواقع می‌توان گفت که کلمات در کنار محصولات و طراحی سایت، از اصلی‌ترین دلایل موفقیت سایت‌ها هستند. هیچ وبسایت مشهوری بدون محتوای باکیفیت در جایگاه امروزی خود قرار نمی‌گرفت و قطعا از این پس هم چنین نخواهد شد. در این میان سایت‌های تجاری به دلیل سود مستقیمی که از فروش خود به دست می‌آورند، وابستگی بسیار بیشتری به محتوای متنی دارند. 

    اما تولید محتوا برای سایت‌های شرکتی دارای نکاتی است که هر کسی از آن باخبر نیست. با این حال جای نگرانی نیست چرا که قرار است در مقاله‌ی امروز با نقش محتوای متنی در سرنوشت شرکت‌ها و همینطور نحوه‌‌ی تولید محتوا سایت شرکتی آشنا شوید. پس این مقاله را از دست ندهید.

    تولید محتوا سایت شرکتی

    چرا سایت شرکتی به تولید محتوا نیاز دارد؟

    تمامی شرکت‌ها با هدف ارائه‌ی محصول یا خدمتی خاص وارد بازار رقابت می‌شوند و هرچه این محصول یا خدمات، مخاطبان بیشتری پیدا کند، موفقیت شرکت در زمینه‌ی کسب درآمد افزایش پیدا خواهد کرد. وبسایت‌های شرکتی نیز به منظور دیده شدن شرکت‌ها ساخته می‌شوند و ویژگی‌های خاص خود اطلاعات مربوط به شرکت یا برندی خاص را به مخاطبان مخابره می‌کنند. تولید محتوا کلیدی‌ترین ابزار هر وبسایت شرکتی برای دیده شدن در فضای مجازی است. اما یک محتوای ساده چگونه می‌تواند تا این حد اهمیت پیدا کند؟

    - ارائه‌ی اطلاعات به مخاطب: یکی از اصلی ترین وظایف تولید محتوا سایت شرکتی، انتقال اطلاعات ضروری شرکت و خدمات آن به مخاطبین است. با این کار مخاطبین می‌توانند حوزه‌ی فعالیت شرکت را شناسایی و آن را برای مقاصد گوناگون خود انتخاب کنند. 

    اما این انتقال اطلاعات تنها به دیده شدن توسط مخاطبین محدود نمی‌شود، بلکه موتورهای جست‌وجو نیز از طریق اطلاعات وارد شده در وبسایت، حوزه‌ی فعالیت شرکت را شناسایی و دسته‌بندی می‌کنند. به این ترتیب هر گاه شخصی درمورد یکی از خدمات یا محصولات موجود در شرکت جست‌وجو کند، نام شرکت ما نیز در میان سایر جست‌وجوها به نمایش در می‌آید.

    - ایجاد لینک داخلی: هر شخصی که ذره‌ای از مباحث سئوی سایت سر در بیاورد به خوبی می‌داند که لینک‌های داخلی برای موتورهای جست‌وجوگر بسیار مهم هستند. اما این لینک‌ها به خودی خود در سایت جایی ندارند و در پوشش محتوایی مناسب و مرتبط روی سایت قرار می‌گیرند. 

    برای مثال شرکت‌هایی که محصولی خاص ارائه می‌کنند می‌توانند با تولید محتوای متنی درمورد محصول به صفحه‌ی خرید آن لینک بدهند، به این ترتیب موتورهای جست‌وجو با دنبال کردن محتوای مرتبط با لینک‌های داخلی شما تمامی صفحات‌تان را دسته‌بندی می‌کنند و در حین جست‌وجو آن را به شکل مرتبط‌تری در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند.

    - به کارگیری کلمات کلیدی: یکی دیگر از دلایل اهمیت تولید محتوا سایت شرکتی، این است که شما می‌توانید کلمات کلیدی کسب و کار خود را در آن برجسته نمایید. کلمات کلیدی، کلمات مهمی هستند که شما از طریق آن ماهیت و هدف کسب‌وکارتان را نشان می‌دهید و از آنجا که هر صفحه نیاز به کلمه‌ی کلید مخصوص به خود دارد، می‌توانید از طریق تولید محتوا آن را در جای خود قرار دهید. به این ترتیب موتورهای جست‌وجویی همچون گوگل، با سرعت و راحتی بیشتری شما را در فهرست جست‌وجوهای خود بالا می‌آروند.

    - تشویق به مشارکت: در بعضی مواقع محتوای سایت می‌تواند مشوقی برای مشارکت مخاطبین در عملی خاص باشد. برای مثال گزینه‌ی «تماس با ما» یا متنی که فشردن دکمه‌ی «اضافه کردن به سبد خرید» را پیشنهاد می‌دهد، همگی نوعی تولید محتوای تشویق‌کننده هستند که می‌توانند زمان حضور مخاطبین در سایت شما را افزایش دهند و به این ترتیب به بهبود سئوی سایت کمک کنند.

    تولید محتوا سایت شرکتی

    محتواهای سایت شرکتی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

    تولید محتوا سایت شرکتی دارای قوانینی است که رعایت تمامی آن‌ها می‌تواند فروش و سود نهایی شرکت را افزایش دهد. این قوانین که بر اساس ماهیت سایت طراحی شده‌اند، به ایجاد ویژگی‌های به‌خصوصی در محتوای سایت شرکتی دامن زده‌اند که می‌توان با شناسایی آن‌ها، محتوایی خوب و قدرتمند برای سایت ایجاد کرد.

    اما این محتوای به‌خصوص چه ویژگی‌هایی دارد؟

    - هدفمند است: یک محتوای خوب شرکتی، پیش از نوشته شدن، به خوبی با پرسونای مخاطبین شرکت مطابقت داده شده است. درواقع تولیدکننده‌ی محتوای سایت شرکتی مخاطبین خود را به‌درستی شناسایی می‌کند و با علم به وجود این مخاطبین، محتوایی تولید می‌کند که برای این دسته از افراد جذاب و درگیرکننده باشد. هر یک از مطالبی که به عنوان محتوا برای سایت تولید می‌شود، می‌تواند توجه قشر خاصی از مخاطبین را به خود جلب نماید.

    - سئو شده است: سئو بودن محتوا یکی از ویژگی‌های بسیار کلیدی در مبحث تولید محتوا سایت شرکتی است. فروش و تولید سود بیشتر از اهداف اصلی هر شرکتی است و در دنیای صفحات وب، شرکتی پرقدرت عمل می‌کند که محتوای سئو شده داشته باشد. 

    محتوا به اشکال مختلفی سئو می‌شود. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، تولید محتوای با کیفیت، جذاب بودن محتوا برای نگه داشتن مخاطب در سایت و افزایش فعالیت وبسایت، همگی از نشانه‌های سئو بودن محتوای سایت شرکتی هستند که به بالا آمدن آن در فهرست جست‌وجوهای گوگل کمک می‌‌کنند.

    - ارزش‌آفرینی می‌کند: محتوای تجاری موفق تنها به معرفی شرکت و محصولات آن بسنده نمی‌کند، بلکه از ویژگی‌های بارز آن ارزش آفرینی برای مخاطبین است. ارزش آفرینی برای مخاطب به روش‌های مختلفی از قبیل آموزش دادن، سرگرم کردن یا برطرف کردن یکی از مشکلات آنان انجام می‌شود. 

    هنگامی که محتوا هیچ یک از کارهای مزبور را برای مخاطب انجام ندهد دیگر در دسته‌ی محتوای سایت شرکتی قرار نمی‌گیرد، چرا که مخاطب به راحتی شما را نادیده گرفته و از سایتتان عبور می‌کند.

    - داستان خود را بیان می‌کند: هنگامی که محتوا به صورت روایت‌گونه تولید می‌شود، تاثیری بسیار منحصر به فرد بر ذهن مخاطبین دارد و می‌تواند با نشستن در حافظه‌ی آن‌ها بخش شروع به فعالیت مغز را تحریک نماید. 

    با اینکه تمامی سایت‌های شرکتی قادر به پذیرش محتوای داستانی نیستند اما هرچه محتوای شرکتی شما داستان‌وارتر باشد جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و می‌تواند اطلاعات منحصر به فرد شرکتتان را به شکل بهتری در ذهن مخاطب ثبت نماید.

    تولید محتوا سایت شرکتی

    - آموزش دهنده است: یکی از ویژگی‌‌های محتوای سایت شرکتی، آموزنده بودن آن است. قطعا مخاطبین برای خواندن مطالبی که از قبل می‌دانند به سایت شما مراجعه نمی‌کنند. آن‌ها به دنبال کسب اطلاعات بیشتری از محصولات، خدمات و هویت شرکت هستند. بنابراین آشناسازی مخاطب با این اطلاعات و آموزش مطالب جدید و مرتبط به آن‌ها از وظایف و ویژگی‌های اصلی محتوای سایت شرکتی است.

    - جذاب است: جلب توجه مخاطب یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست و تولید محتوای سایت شرکتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بتواند توجه درصد بیشتری از مخاطبین را جذب و آن‌ها را با موضوع درگیر کند. مخاطبین بسیاری به سایت شما مراجعه می‌کنند اما تنها کسانی در سایت حضور فعال خواهند داشت که توسط محتوای شما مجذوب شده باشند. 

    این مخاطبین از شما خرید می‌کنند و به طور مداوم به شما بازخورد می‌دهند. یک محتوای خوب سایت شرکتی به طور مستقیم بازدیدکنندگان را خطاب قرار می‌دهد، از لحنی آشنا و یکنواخت برای صحبت با مخاطب استفاده می‌کند و به‌طور مداوم از آن‌ها سوال می‌پرسد. به این ترتیب مخاطب تمایل بیشتری به برقراری ارتباط پیدا خواهد کرد.

    - ترغیب کننده است: محتوای سایت شرکتی ترغیب کننده است، یعنی مهم نیست که مخاطب شما در چه مرحله‌ای از چرخه‌ی خرید یا گشت و گذار در وبسایتتان باشد، محتوای شما باید بتواند او را به انجام عمل (خرید یا استفاده از محصولات شما) ترغیب کند. در واقع محتوای خوب به مخاطب می‌قبولاند که محصولات شما بهترین انتخاب ممکن هستند و بهتر است تا دیر نشده آن‌ها را خریداری کند.

    نحوه ی تشخیص یک محتوای خوب برای سایت شرکتی

    برای تشخیص کیفیت یک محتوای شرکتی باید قبل از هر چیز موارد بخش قبل را به‌خوبی مطالعه کنید و با ویژگی‌های یک محتوای شرکتی خوب و کارآمد آشنا شوید، سپس با توجه به سوالات زیر تناسب آن را با سایت شرکتی خود محک زنید:

    - بررسی کنید که آیا محتوا با هدف وبسایت شما همخوانی دارد یا خیر؟ همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم هدفمند بودن از اصول اولیه‌ی تولید محتوای سایت شرکتی است. اما هر هدفی قابل قبول نیست و پرسونای مخاطب به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد. 

    محتوای مناسب محتوایی که است که با اهداف بازاریابی محتوای سایت شما در یک راستا باشد و شما را در رسیدن به هدف اصلی‌تان همراهی کند. پس ابتدا هدف اصلی بازاریابی محتوای خود را مشخص کنید: رسیدن به ترافیک بیشتر؟ جذب اعضای جدیدتر؟ افزایش نرخ مشارکت سایت؟ هدف شما هرچه که باشد محتوای خوب با آن در هماهنگی کامل است.

    اهمیت تولید محتوا سایت شرکتی

    - مخاطبین خود را تجزیه و تحلیل کنید، آیا محتوا برای آن‌ها مناسب است؟ بعد از مشخص کردن هدف کلی، نوبت به تجزیه و تحلیل مخاطبین سایت می‌رسد. چه کسانی قرار است محتوای سایت شرکتی شما را بخوانند، ببینند یا بشنوند؟ تولید محتوا سایت شرکتی به معنای انتخاب فهرستی از موضوعات و نوشتن درمورد آن‌ها نیست. 

    بلکه محتوایی مناسب است که بتواند به سوالات مخاطبین‌تان پاسخ دهد، آنان را به چالش بکشد یا اطلاعات جدیدی در اختیارشان قرار دهد. در غیر این صورتی محتوای شما جذابیتی برای جامعه‌ی هدف‌تان نخواهد داشت.

    - آیا مطلب با پرسونای مخاطب ایده‌آل شما هم‌راستا است؟ پس از تجزیه و تحلیل مخاطبان نوبت به ترسیم پرسونای مخاطب ایده‌آلتان می‌رسد. این شخصیت کاملا خیالی از یک مخاطب یا مشتری ایده‌آل به شما کمک می‌کند تا با تولید محتوا سایت شرکتی بر اساس آن، مخاطبینی واقعی با چنین ویژگی‌هایی را به سمت کسب و کارتان جذب کنید. 

    حال با بررسی محتوای موجود متوجه خواهید شد که آیا این مطلب مناسب شخصیت ایده‌آل شماست یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ شما یک محتوای بسیار خود در دست دارید.

    - آیا مطالب با کلمات کلیدی مناسب برای سایت شما تولید شده‌اند؟ پیش از این نیز درمورد نقش پررنگ کلمات کلیدی و سئو صحبت کرده‌ایم، وجود کلمات کلیدی متناسب با موضوع صفحه در محتوای تولید شده از اولین اصول تولید یک محتوا سایت شرکتی خوب است. پس از وجودِ به اندازه‌ی آن‌ها مطمئن شوید.

    - آیا نوع محتوای تولید شده با کلیت سایت شرکتی شما هماهنگی دارد؟ تولید محتوا وب سایت شرکتی به شکل‌های گوناگونی قابل انجام است. محتوای نوشتاری تنها یکی از انواع تولید محتوا سایت شرکتی است.

    ساختار مقالات سایت شرکتی به صورت روتین

    تولید محتوای سایت شرکتی به صورت متن یا مقاله، اغلب از ساختار متداول مقاله‌های استاندارد پیروی می‌کند که به‌طور کلی دارای چهار بخش اصلی است:

    مقدمه: معمولا مقدمه‌ی مقاله پیش زمینه‌ای از موضوع مورد بحث در اختیار خواننده می‌گذارد. یعنی نویسنده در این بخش به طور خلاصه درمورد پیشنیه‌ی موضوع و مطالبی که قرار است در طول مقاله به آن‌ها پرداخته شود، صحبت می‌کند و ذهن مخاطب را برای شروع بحث اصلی آماده می‌سازد.

    بدنه‌: محتوای اصلی مقاله که به تفصیل درمورد موضوع مورد بحث صحبت می‌کند بدنه‌ی اصلی مقاله است. تولید محتوا سایت شرکتی در این بخش با قدرت بیشتری انجام می‌شود. نویسنده موظف است در این بخش با لحن مختص به تمامی مقالات سایت، به تمامی عناوین مرتبط با موضوع بپردازد و آن‌ها را به‌صورت شیوا و جذاب برای مخاطب شرح دهد.

    نتیجه‌گیری: تمامی مطالب عنوان شده در بدنه‌ی مقاله، به‌طور خلاصه در بخش نهایی یا همان نتیجه‌گیری، بازنویسی می‌شوند و مخاطب را به نتیجه‌ای واحد (خرید خدمات و محصولات شرکت) می‌رسانند.

    منابع: قطعا همه‌ی شما می‌دانید که مقاله‌ها بدون وجود منبع از اعتبار چندانی برخوردار نیستند. با ذکر نام منابع در آخرین بخش از مقاله، می‌توان اعتبار مطالب بیان شده را به خواننده اثبات کرد و با این روش اعتماد آن‌ها را جلب کرد.

    ۹ نکته جهت نوشتن یک محتوای عالی برای سایت شرکتی

    بهترین راهکار برای تولید محتوا سایت شرکتی باکیفیت و عالی توجه به نکاتی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. اگر دوست دارید محتوایی فوق‌العاده برای سایت شرکتی خود تولید کنید، این ۹ مورد را به خاطر بسپارید:

    - محتوایی ارزشمند و مرتبط تولید کنید: هنگامی که محتوای تولید شده‌ی شما باکیفیت و مرتبط با موضوع باشد، گوگل به راحتی آن را شناسایی می‌کند و برای مخاطبین به نمایش در می‌آورد. در غیر این صورت شانسی برای دیده شدن نخواهید داشت.

    - مختصر و مفید بنویسید: از زیاده‌گویی در محتوای خود پرهیز کنید. اکثر مصرف‌کنندگان اینترنت علاقه‌ای به خواندن متون طولانی که مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرند ندارند. آن‌ها اغلب متن را تندخوانی می‌کنند و مختصر و مفید نبودن آن به این معناست که نظر مخاطب را جذب نخواهد کرد.

    تولید محتوا سایت شرکتی

    - از بحث خارج نشوید: اکثر مخاطبین به دنبال موضوع مورد نظر خود هستند و برای خواندن اطلاعات اضافی و غیرمرتبط وقت ندارند. پس با پرداخت صرف به موضوع مورد نظر مخاطبین خود را راضی نگه دارید.

    - حواستان به اشتباهات نگارشی باشد: متن‌ خود را برای رفع اشکالات املایی و نگارشی بازخوانی کنید. هیچ چیز بیشتر از اشتباهات نگارشی باعث غیر حرفه‌ای به نظر رسیدن سایت شرکتی شما نمی‌شود.

    - از روش هرم واروونه استفاده کنید: اگر با روش هرم واروونه آشنایی ندارید باید بگوییم که در این روش شما در مقدمه و ابتدای متن نتیجه‌گیری خود را از مقاله انجام می‌دهید و سپس به شرح جزئیات آن می‌پردازید. بیشتر متخصصین در زمینه‌ی بازاریابی محتوا این روش را پیشنهاد می‌دهند.

    - با قطعیت بنویسید: هیچکس به اندازه‌ی شما با محصولات و خدماتتان آشنا نیست. پس مطالب خود را با عتماد به نفس و قاطعیت بنویسید. هرچه این قطعیت بیشتر باشد مخاطبان بیشتری به سمت محصول شما جذب خواهند شد.

    - برای مخاطبینتان بنویسید: خوانایی و روان بودن متن و همچنین زیبایی بصری محتوای تولید شده، همگی تجربه‌ی کاربری مخاطبان شما را به بهترین شکل ممکن ارتقا خواهند داد. پس محتوایی تولید کنید که قابل درک، گویا و زیبا باشد و مخاطبین شما را به دردسر نیندازد.

    - در مقاله‌ی خود از تصویر استفاده کنید: استفاده از تصویر در طول محتوای متنی، از خسته شدن چشم خواننده جلوگیری می‌کند و جلوه‌ی دوست داشتنی‌تری را برای صفحه‌ی شما ایجاد می‌نماید.

    - محتوای خود را متناسب با وب قالب‌بندی کنید: پاراگراف‌های کوتاه و نه چندان بهم چسبیده، جملات کوتاه و خوانا، استفاده‌ی به جا از زیرعنوان‌‌ها، استفاده از لینک‌های داخلی و ... همگی ترفند‌هایی هستند که محتوای شما را برای ارائه در وب سایت‌ها متناسب می‌سازند.

    در نگاه اول، تولید محتوا سایت شرکتی کاری پیچیده و پردردسر به نظر می‌رسد. اما هنگامی که با ویژگی‌های محتوای این دسته از سایت‌ها آشنا باشید و نکات مربوط به تولید چنین محتوایی را به‌خوبی بشناسید، تولید محتوا وب سایت شرکتی به کاری بسیار ساده و لذت‌بخش تبدیل خواهد شد. 

    تولید محتوا سایت شرکتی از اهمیت بسیار بالایی برای شرکت‌ها و برندهای گوناگون برخوردار است. هرچه این محتوا حرفه‌ای‌تر تولید شود بازدهی بسیار بالاتری برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. اکنون شما می‌توانید با بخاطر سپردن نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، محتوایی فوق‌العاده و مخاطب پسند برای سایت شرکتی خود تولید کنید و از دیدن نتیجه‌ی آن شگفت‌زده شوید.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره