آنچه در این مقاله میخوانید

    محتوای داینامیک چیست و چه تاثیری بر میزان فروش دارد؟

    محتوای داینامیک چیست و چه تاثیری بر میزان فروش دارد؟

    محتوای داینامیک (Dynamic Content) یا محتوای پویا به عنوان یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود که تاثیر بسزایی بر میزان فروش کسب و کارهای آنلاین دارد. اما محتوای داینامیک چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ محتوای پویا به هرگونه محتوای دیجیتال یا آنلاینی اشاره دارد که در طول زمان بر اساس عواملی همچون نوع داده‌ها، رفتار، علایق و ترجیحات کاربران تغییر پیدا می‌کند. محتواهای داینامیک بر اساس نوع و رویکرد وب سایت می‌توانند به صورت متن، تصویر و یا ویدیو تولید شوند و در دسترس کاربران قرار گیرند.


    وب سایت داینامیک چیست ؟


    نمایش محتوای هوشمند و مطابق با سلیقه کاربران موجب رقم خوردن تجربه کاربری مثبت برای آنان شده و احتمال خرید و یا بازدید مجدد از وب سایت را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که وب سایت‌ها و پلتفرم‌های بزرگی همچون دیجی کالا، آمازون و یوتیوب از محتوای داینامیک جهت نمایش محصولات و یا محتواهای بصری مرتبط با سلیقه کاربران استفاده می‌کنند تا از طریق آن بتوانند نرخ تبدیل و میزان بازدید خود را افزایش دهند. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره محتوای پویا بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و تاثیر محتوای داینامیک بر میزان فروش کسب و کارهای آنلاین را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.

    محتوای داینامیک چیست؟

    زمانی که کاربران با یک وب سایت، ایمیل یا هر نوع محتوای دیگری تعامل برقرار می‌کنند، محتوای موردنظر یا ثابت می‌ماند (استاتیک) یا پویا (داینامیک) می‌شود. به عبارت دیگر، محتواهایی که در دسترس کاربران قرار می‌گیرند بر اساس تاریخچه جستجو، رفتار و علایق آنان شخصی سازی می‌شوند. به این محتواهای اختصاصی و شخصی سازی شده اصطلاحا «محتوای داینامیک یا محتوای پویا» گفته می‌شود؛ زیرا این گونه محتواها دائما در حال تغییر، تکامل و به روزرسانی هستند و نتایج آنها در گذر زمان و برقراری تعامل تدریجی با کاربران، جالب‌تر و مرتبط‌تر خواهند شد.

    در محیط وب علاوه بر محتوای داینامیک نوع دیگری از محتوا به نام محتوای استاتیک (Static Content) یا محتوای ثابت نیز وجود دارد که محتویات آن بدون توجه به رفتار و یا سلیقه کاربر همواره ثابت می‌ماند و هیچگونه تغییری پیدا نخواهد کرد. محتوای استاتیک دقیقا نقطه مقابل محتوای داینامیک است و برخلاف آن برای هر کاربر به صورت منحصر به فرد و اختصاصی نمایش داده نمی‌شود. برای درک بهتر مفهوم محتوای داینامیک یا محتوای پویا به حساب کاربری خود در یوتیوب توجه کنید. زمانی که برای اولین بار وارد حساب خود می‌شوید و موضوعات دلخواهتان را جستجو می‌کنید، علایق و نوع رفتار شما توسط این پلتفرم ارزیابی می‌شود. با ورود مجدد به حساب یوتیوب خود متوجه می‌شوید که محتواهای پیشنهادی تا چه اندازه با علایق و سلایق شما همسو و مطابق شده است. این محتواهای پیشنهادی همان محتواهای پویایی هستند که بر اساس تاریخچه رفتار و جستجوی شما در یوتیوب گردآوری شده و در دسترس‌تان قرار می‌گیرند.

    محتوای داینامیک

    محتوای پویا چگونه کار می کند؟

    سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که محتوای پویا چگونه علایق کاربران را شناسایی کرده و از آنها در جهت نمایش محتواهای همسو با سلیقه آنان استفاده می‌کند؟ محتوای داینامیک عمدتا توسط برنامه‌ها و اسکریپت‌های نصب شده بر روی سرور میزبان وب ‌سایت پشتیبانی می‌شود. زمانی که یک کاربر درخواستی ارائه می‌کند، این برنامه‌ها به صورت هماهنگ با وب سرور مشارکت می‌کنند تا درخواست را بررسی نمایند، محتوا را بر اساس درخواست تولید کرده و آن را به گونه‌ای که انگار یک محتوای ثابت است به کاربر تحویل دهند. اگرچه نتیجه جستجوی کاربران یکسان است، اما درخواست محتوای داینامیک با درخواست محتوای استاتیک تفاوت دارد.

    زمانی که موضوع موردنظر خود را در وب جستجو می‌کنید به یک URL که شامل آن موضوع است نیاز پیدا خواهید کرد اما سرورها می‌توانند آن URL را به روش‌های مختلفی تفسیر کنند. به عنوان مثال درخواست دانلود تصاویر رنگین کمان rainbow.jpg از یک وب سایت خیالی همچون www.example.com را در نظر بگیرید:

    http://www.example.com/images/rainbow.jpg

    ممکن است انتظار داشته باشید که نتیجه جستجوی شما در قالب یک پوشه حاوی تصاویری با نام rainbow.jpg برای شما نمایش داده شود اما در برخی مواقع ممکن است اینطور نباشد. پس از آنکه یک وب سرور درخواستی را دریافت کند، آن را به یک زبان برنامه نویسی مانند ASP.NET، Perl یا PHP ارسال خواهد کرد. این زبان‌ها می‌توانند اقدامات مختلفی همچون درخواست و جستجوی فایل از پایگاه داده را انجام دهند. هدف نهایی و اصلی هر زبان وب در این موقعیت، ایجاد یک فایل HTML است که وب سرور بتواند آن را به کاربر ارائه دهد. زمانی که فایل HTML نهایی به وب سرور تحویل داده شود، سرور نیز محتوای موردنظر را برای کاربر ارسال خواهد کرد. URL محتوای داینامیک تصاویر رنگین کمان می‌تواند به صورت زیر باشد:

    http://www.example.com/images/rainbow.jpg/ ?id=14

    محتوای داینامیک چیست

    مزایای محتوای داینامیک

    استفاده از محتوای داینامیک در وب سایت‌ها به خصوص وب سایت‌های فروشگاهی مزایای بسیاری را برای آنها دنبال خواهد داشت که برخی از مهم‌ترین آنها شامل:

    افزایش نرخ تعامل کاربران

    افزایش نرخ تعامل و مشارکت کاربران یکی از اصلی‌ترین مزایای محتوای داینامیک است که موجب افزایش میزان بازدید و فروش وب سایت‌های فروشگاهی خواهد شد. زمانی که محتواهای شما بر اساس علایق هر کاربر نمایش داده شوند، قطعا نسبت به بازدید مجدد از سایت ترغیب شده و به دنبال آن نیز ممکن است از سایر بخش‌های سایت بازدید نمایند. اگر محتواهای سایت شما با سلیقه کاربران مطابقت نداشته باشند، طیف گسترده‌ای از آنها به سرعت سایت را ترک کرده و هیچگونه تعاملی با شما برقرار نخواهند کرد. همین موضوع نیز منجر به افزایش چشمگیر نرخ پرش (Bounce Rate) و در نهایت افت سئو سایت شما می‌گردد.

    مزایای محتوای داینامیک

    بهبود تجربه کاربری

    بهبود تجربه کاربری نیز یکی دیگر از مزایای محتوای داینامیک است؛ زیرا در این صورت تمامی محتواهای نمایشی به کاربران با علایق آنها مطابقت داشته و همین موضوع نیز سبب می‌شود تا کاربران از گشت و گذار در وب سایت و مطالعه مطالب شما لذت ببرند. بهبود تجربه کاربری موجب افزایش ترافیک و مدت زمان حضور کاربر در وب سایت خواهد شد.

    شخصی سازی تجارب کاربران

    از دیگر مزایای محتوای داینامیک می‌توانیم به شخصی سازی تجارب کاربرن اشاره کنیم که هدف اصلی تمامی بازاریابان دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین در نظر گرفته می‌شود. شخصی ‌سازی تجارب هر کاربر بر اساس رفتار و تاریخچه جستجوی آنان انجام می‌شود. محتوای پویا به کسب و کارها کمک می‌کند تا از استراتژی‌های شخصی سازی شده به منظور جلب توجه و اعتماد کاربران و در نهایت افزایش میزان فروش خود استفاده کنند. شخصی سازی تجارب یکی از قدرتمندترین روش‌های افزایش نرخ تعامل کاربران با یک وب سایت یا پلتفرم است که به طرز شگفت انگیزی میزان فروش شما را افزایش می‌دهد.

    اما به نظر شما محتوای داینامیک چه تاثیری بر میزان فروش دارد؟ بازاریابان می‌توانند با استفاده از از محتوای پویا سئو شده و از طریق تکنیک کلمات کلیدی مرتبط، تجربه شخصی منحصر به فردی را برای کاربران رقم بزنند. محتوای داینامیک سئو شده به شما امکان می‌دهد تا در هر زمان با مخاطبان هدف خود در سطح شخصی در تعامل باشید. به عنوان مثال، اگر در دفتر کار خود حضور ندارید و یا در دسترس نیستید، شخصی‌سازی به شما امکان می‌دهد تا به راحتی با افرادی که در حال بازدید از وب سایت شما هستند در تعامل باشید و محتوای موردعلاقه آنها را در اختیارشان قرار دهید. بدین ترتیب زمانی که یک وب سایت فروشگاهی، محصولات مرتبط با سلیقه کاربران و تاریخچه جستجویشان به آنان نمایش دهد، احتمال خرید مجدد حدود دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

    محتوای پویا

    ایجاد وفاداری در مشتری

    ایجاد حس وفاداری در مشتری مزیت مهم دیگر محتوای پویا است که این عامل نیز منجر به افزایش میزان فروش کسب و کارهای آنلاین خواهد شد. زمانی که محتواهای موردعلاقه (در اینجا محصولات موردپسند) را در معرض دید قرار دهید، بسیار ساده و راحت با شما همراه می‌شوند و انگیزه خرید در آنها ایجاد خواهد شد. زمانی که کاربر در وب سایت شما محصولات و محتواهای دلخواه خود را پیدا کند، نسبت به بازدید مجدد و مشاهده محصولات و محتواهای جدید ترغیب شده و قطعا به وب سایت شما بازخواهد گشت. در این مرحله ابتدا نرخ بازگشت مشتری و سرمایه در وب سایت شما افزایش پیدا می‌کند و در مرحله بعد نیز نوعی حس وفاداری در مشتری ایجاد می‌شود که او را نسبت به خرید مجدد از سایت سوق می‌دهد.


    روش های خلق مشتریان وفادار


    سایر مزایای محتوای داینامیک شامل:

    • افزایش سرعت به روزرسانی وب سایت
    • مدیریت بهینه محتواهای وب سایت
    • کاهش هزینه‌های به روز رسانی سایت
    • ایجاد تصویر ذهنی مثبت در مشتریان
    • افزایش حجم اطلاعات و محتواهای ذخیره شده در وب سایت

    با بررسی مزایای محتوای داینامیک در می‌یابیم که نمایش این نوع محتوا در وب سایت‌های فروشگاهی در طولانی مدت منجر به افزایش چشمگیر میزان فروش، آگاهی از برند (Brand Awareness) و تبلیغات موثر (تبلیغات شفاهی از طریق مشتریان وفادار) خواهد شد. هدف اصلی هر کسب و کار نیز رشد میزان فروش است که محتوای داینامیک در تحقق این هدف، کمک بسیاری به بازاریابان و صاحبان مشاغل اینترنتی خواهد کرد.

    تاثیر محتوای داینامیک بر میزان فروش

    مقایسه محتوای داینامیک با محتوای استاتیک

    همانطور که اشاره کردیم، محتوای استاتیک یا ثابت نقطه مقابل محتوای داینامیک یا پویا است که در همان مراحل ابتدایی ظهور اینترنت وجود داشته و دارای قدمت طولانی‌تری نسبت به محتوای پویا است. محتوای استاتیک نیز مفید و کاربردی است و پیاده سازی آن نیز بسیار ساده‌تر از محتوای پویا است، اما در محتوای استاتیک امکان شخصی سازی وجود ندارد که این امر می‌تواند عملکرد کلی یک وب سایت را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی محتوای استاتیک به فایل‌های غیرقابل تغییری گفته می‌شود که در سرور ذخیره شده و به یک شکل در اختیار تمامی کاربران قرار می‌گیرد. محتوای استاتیک را می‌توانیم ساده‌ترین نوع محتوا در نظر بگیریم؛ زیرا تفاوتی ندارد که چه کاربری وارد وب سایت شده است؛ آیا اولین بازدید او است یا به طور مکرر از سایت بازدید می‌کند. تمامی کاربران در نهایت محتوای یکسانی را مشاهده خواهند کرد.

    نمونه‌های محتوای ثابت کلاسیک شامل تصاویر، ویدیوها، فایل‌های متنی، فایل‌های HTML و سایر داده‌های مشابه است. تمامی این محتواها و داده‌ها غیرقابل تغییر هستند و در اصل توسط یک فرد ایجاد شده و به صورت آنلاین نیز منتشر شده‌اند. ویدیوهای یوتیوب، تصاویر محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی، مقالات منتشر شده در پورتال‌های خبری و یا صفحاتی که خدمات ارائه شده توسط یک شرکت خاص را توصیف می‌کنند همگی به عنوان محتوای استاتیک در نظر گرفته می‌شوند. البته به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که محتوای داینامیک به هیچ وجه برتر از محتوای استاتیک نبوده و وجود هر دو نوع محتوا در وب سایت‌ها لازم و ضروری است؛ زیرا محتوای ثابت تجربه اولیه کاربر در هنگام بازدید از سایت را رقم می‌زند و محتوای پویا نیز به بهتر دیده شدن سایت و نمایش محتواهای موردنیاز کاربران کمک خواهد کرد. بنابراین هریک از آنها ارزش و اهمیت خاص خود را دارند.

    مقایسه محتوای داینامیک با محتوای استاتیک

    روش های ارائه محتوای پویا

    برای تولید و نمایش محتوای داینامیک به کاربران روش‌های ساده بسیاری وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید محتواهای پویای جذابی به کاربران وب سایت خود نمایش دهید. برخی از بهترین روش‌های ارائه محتوای داینامیک شامل:

    خبرنامه و ایمیل

    خبرنامه و ایمیل به عنوان ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین شکل محتوای پویا شناخته می‌شوند که به صورت ارسال خبرنامه و یا ایمیل خوشامدگویی به مشتریان با نام کاربری اختصاصی آنها، شخصی سازی دعوت نامه رویدادهای آنلاین و یا پیشنهاد انجام یک کار تولید و ارائه می‌شوند.

    مقایسه محتوای داینامیک با محتوای استاتیک

    صفحات فرود

    صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) نیز نمونه پرکاربرد دیگری از محتوای داینامیک هستند که به طور اختصاصی برای هدف قرار دادن یک موضوع یا کالای خاص ساخته می‌شوند. لندینگ پیج یک صفحه مستقل است که برای تبلیغات و یا کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی طراحی و ساخته می‌شود. صفحات فرود در واقع همان صفحات تبلیغاتی هستند که کاربر در هنگام کلیک بر روی یک لینک در ایمیل و یا تبلیغی در گوگل، اصطلاحا در آنها فرود می‌آید. صفحات فرود بر اساس حساب کاربری، کلمات کلیدی و عبارات جستجو شده برای هر کاربر نمایش داده می‌شوند.

    مقالات

    مقالات نیز نوع دیگری از محتوای پویا هستند که بر اساس دستگاهی که کاربر برای مطالعه مقاله از آن استفاده می‌کند در معرض نمایش قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که طراحی موبایل فرندلی و واکنشگرا وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا موجب ارائه صحیح محتوا به کاربران، کاهش نرخ پرش و افزایش میزان بازدید خواهد شد.

    محتوای داینامیک چیست

    فرم‌ها و خریدها

    فرم‌های مختلف، فیلدهای خرید و یا سایر اطلاعات را می‌توان بر اساس نحوه پرداخت، نوع کاربر و علایق آنها به صورت محتوای پویا نمایش داد. زمانی که کاربران خود را بشناسید به راحتی می‌توانید فرم‌ها و فرآیند خرید آنها را شخصی سازی کنید تا تجربه کاربری مثبتی را برای آنان رقم بزنید.

    صفحه محصولات

    فروشگاه‌های آنلاین نیز از محتوای داینامیک در صفحات محصولات به منظور افزایش فروش و تطابق محصولات پیشنهادی به کاربران بر اساس سلیقه آنها استفاده می‌کنند. نمایش محصولات مرتبط و موردعلاقه کاربران به همراه ارائه کدها و کوپن‌های تخفیف همگی موجب افزایش میزان فروش از طریق محتوای پویا خواهند شد.

    محتوای داینامیک

    تبلیغات وب سایت

    تبلیغات وب سایت و یا گوگل نیز از بررسی پاسخ کاربران به برخی سوالات خاص به منظور نمایش تبلیغات مرتبط برای هر کاربر استفاده می‌کنند. این تبلیغات، محتوا را بر اساس تاریخچه جستجوها و علایق کاربران وب سایت نمایش می‌دهند که در نهایت موجب افزایش تعامل تبلیغاتی و تعداد کلیک‌ها خواهد شد.

    بنابراین با استفاده از این روش‌های ساده اما کاربردی می‌توانید از مزایای تولید و انتشار محتوای داینامیک به کاربران بهره مند شده و به واسطه آن میزان بازدید و فروش خود را افزایش دهید.

    مزایای محتوای داینامیک

    جمع بندی

    ما در این مطلب مفهوم محتوای داینامیک (Dynamic Content) یا محتوای پویا را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و شما را با مزایای آن نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید، محتوای داینامیک محتوایی است که به صورت اختصاصی و بر اساس تاریخچه جستجو و علایق کاربران نمایش داده می‌شود. محتواهای پویا دائما در حال تغییر، تکامل و به روزرسانی هستند و نتایج آنها در گذر زمان و برقراری تعامل تدریجی با کاربران، جالب‌تر و مرتبط‌تر خواهند شد.

    منبع:

    https://www.greengeeks.com/blog/dynamic-content/

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره