زمانی که در صنعت سئو، اصطلاح «لینک سازی» را میشنوید، احتمالا با خود فرض میکنید که آن فرد راجع به لینکهای خارجی یا بکلینک صحبت میکند.
این موضوع تا حدودی منطقیست. بالاخره بک لینک از طرف دیگر سایتها یک سیگنال قوی به موتورهای جستجو میدهد و یکی از عوامل مهم در زمینهی رتبه بندی هنگام سرچ محسوب میشود.
با این حال نوعی دیگر از لینک سازی نیز وجود دارد که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، که به آن لینک سازی داخلی میگویند. در ادامه هر چیزی که لازم است راجع به لینک سازی داخلی برای وب سایت خود بدانید را توضیح میدهیم.
لینک سازی داخلی چیست؟
برای اینکه توضیح دهیم لینک سازی داخلی چیست، ابتدا به تعریف لینک داخلی میپردازیم. لینک داخلی به هر لینک در یکی از صفحات وب سایت شما گفته میشود که با گزینش آن به صفحهای دیگری از وب سایت خود منتقل میشوید.
هم کاربران و هم موتورهای جستجو برای پیدا کردن محتوای وب سایت شما از لینک استفاده میکنند. اگر هیچ لینکی در صفحات شما نباشد، آنها نمیتوانند صفحه و محتوای مورد نظر خود را بیابند.
در لینک سازی داخلی هر دو صفحه باید در یک دامنهی یکسان قرار داشته باشند.
کاربرد لینکهای داخلی
طبق گفتهی گوگل، «تعداد لینکهای داخلی که کاربر را به یک صفحه منتقل میکنند، در واقع یک سیگنال راجع به اهمیت نسبی آن صفحه به موتورهای جستجو میدهند. محتوایی که ما از طریق لینک سازی داخلی دریافت میکنیم برایمان بسیار مهم است».
بنابراین نباید از لینک سازی داخلی غافل شد، زیرا اگر برای گوگل مهم است، پس باید برای ما نیز مهم باشد.در واقع جدا از سئو سایت، لینکهای داخلی کاربردهای بسیار دیگری نیز دارند.
1- لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا محتوای جدید سایت شما را پیدا کند.
موتور جستجوی گوگل وب سایتها و صفحات جدید را به چند شیوه پیدا میکند، اما بیشتر صفحات از طریق کرالینگ یافت میشوند.گوگل میداند که وب سایت شما همیشه در حال تغییر است. برای مثال، ممکن است شما هر چند وقت یک بار محتوای موجود در صفحهی «درباره ما» را تغییر دهید یا یک پست جدید در بلاگ خود ثبت کنید. بنابراین لازم است که گوگل مدام به کرالینگ در زمینهی وب سایتها و صفحات آنها بپردازد تا محتواهای جدید را پیدا کنید. اینجاست که لینک سازی داخلی به کار میآید.
زمانی که شما یک صفحه یا پست جدید به وب سایت خود اضافه میکنید، به احتمال خیلی زیاد در جای دیگری از سایت شما به آن صفحه یا پست لینک داده میشود. در واقع گوگل برای کشف محتوای جدید بر لینکهای داخلی تکیه میکند. برای مثال زمانی که من یک پست جدید در وبلاگم منتشر میکنم، این پست به صورت خود به خود در صفحهی اصلی ظاهر میشود.
2- لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا صفحات سایت شما را بهتر درک کرده و آنها را رتبه بندی کند.
یکی از جنبههای مهم لینکهای داخلی، انکر تکستی است که در یک لینک مورد استفاده قرار میگیرد. این ویژگی به گوگل کمک میکند تا بهتر درک کند آن صفحه راجع به چیست و آن را در رتبه بندی موضوعات و اصطلاحات مربوطه در نظر بگیرد.
3- لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا بیشتر پول در بیاورید!
لینکهای داخلی در سایت شما مانند تابلوهای راهنمایی برای بازدیدکنندگان واقعی عمل میکنند. شما میتوانید در یکی از مقالات موجود در سایت خود، بازدیدکننده را به صفحهی دانلود یا خرید یکی از محصولاتتان ارجاع بدهید. چرا؟ زیرا این کار موجب درآمد بیشتر شما میشود. این کار در حالی که محتوای ارزشمندی به کاربرانتان ارائه میکند، همچنین موجب تعامل بیشتر کاربر با سایت شما نیز میشود.
انواع لینک داخلی
در این بخش به معرفی و بررسی چند نمونه از انواع لینک داخلی میپردازیم.
- لینکهای زمینهای (Contextual)
از مهمترین انواع لینک داخلی هستند. در واقع هایپرلینکهایی هستند که در یک تگ یافت میشوند و این تگ مطابق یک انکر تکست مورد استفاده قرار میگیرد.
زمانی که از لینکهای زمینهای استفاده میکنید تا مقالات خود را به یکدیگر لینک کنید، اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مورد نظر خود را در انکرها استفاده کنید. این کار به گوگل میگوید که لینک شما راجع به چه چیزیست. با این حال، این کار را به عنوان هدف اصلی خود انجام ندهید. هدف از یک لینک این است که روی آن کلیک شود، پس کاربر خود را به سمت کلیک کردن روی لینکتان متقاعد کنید.
- لینکهای تصویری
یکی دیگر از انواع لینک داخلی، لینک کردن با استفاده از تصاویر است. درک این روش خیلی ساده است. کافیست روی یک تصویر کلیک کنید و آن تصویر شما را به صفحهای دیگر منتقل میکند.
معمولا نظر عمومی بر این است که لینکهای زمینهای ارزش بیشتری نسبت به لینکهای تصویری دارند. به ندرت پیش میآید که کاربر روی یک تصویر کلیک کند تا مقالهی دیگری را بخواند. معمولا هدف از کلیک کردن روی عکس این است که بزرگنمایی شود کاربر بتواند آن را بهتر ببیند. با این حال، لینکهای تصویری یک تکنیک مهم را در خود مخفی میکنند که میتوانید از آن بهره ببرید.
مشکل لینکهای زمینهای معمولا این است که نمیتوانید انکر تکستها را دقیقا همانگونه که میخواهید مورد استفاده قرار دهید. گاهی سوالاتی که مردم هنگام سرچ استفاده میکنند فعلی ندارند یا خیلی منطقی به نظر نمیرسند. یا حتی ممکن است کلمهی کلیدی مورد نظر شما برای متن شما مناسب نباشد. برای حل این مشکل میتوانید کلمهی کلیدی مورد نظرتان را در تگ مخصوص تصویر که به صورت یک انکر تکست نمایش داده میشود استفاده کنید.
- لینک های ناوبری (Navigational) و فوترلینکها (لینکهای پاورقی)
نمیتوان راجع به انواع لینک داخلی صحبت کرد و به لینکهای ناوبری اشاره نکرد. این لینکها از آنجایی که در لیستها (و تگهایی مثل و ) استفاده میشوند، معمولا کاربر را به ساختار سایت ارجاع میدهند.
نکتهای که دربارهی فوترلینکها وجود دارد این است که سعی کنید بیش از حد از اسپم استفاده نکنید، یعنی تعداد لینکها بیش از حد نباشد. بسیاری از مردم معمولا این عادت بد اسپم کردن را دارند.
لازم نیست فوترلینکهای شما در تمام صفحات یکسان باشند. این نکته راجع به ستونهای فرعی نیز صدق میکند. از آنها برای هدف خود استفاده کنید ولی تمام دستهبندیهای خود را در آنجا نیاورید. فقط آنهایی را استفاده کنید که مهم هستند و با صفحهای که کاربر در حال مشاهدهی آن است بیشترین ارتباط را دارند.
- لینکهای جاوا اسکریپت (JavaScript Links)
گوگل هر روز در حال پیشرفت است. این موتور جستجو میتواند جاوا اسکریپت را نیز ترجمه کند، اما ایدهی بهتر این است که HTML سایت خود را به نمایش بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به خوبی درک شده است، اما زمانی که صحبت از لینکها میشود، گوگل اظهار کرده است که لینکهای جاوا اسکریپت را از بین انواع لینک داخلی دنبال نمیکند. بنابراین اگر شما همچنان میخواهید از آنها استفاده کنید، میتوانید آنها را با اضافه کردن تگ rel=’nofollow’ به کار بگیرید. بهتر است که مطمئن شوید همه لینکهایتان در تگ کلاسیک A قرار داشته باشند.
تفاوت لینک داخلی با لینک خارجی
هر وب سایت شامل تعدادی لینک داخلی و خارجی است. لینکهای داخلی صفحات و پستهای وب سایت خودتان را به هم دیگر ارجاع میدهند، در حالی که لینکهای خارجی صفحات شما را به وب سایتهای دیگر وصل میکنند.
در واقع لینک داخلی کاربر را به صفحهای در همان دامنه منتقل میکند، اما در لینک سازی خارجی شما صفحهای از دامنهای دیگر را لینک میکنید. لینک خارجی میتواند از سایت شما به سایتی دیگر انجام بگیرد و یا سایتی دیگر بیاید یکی از صفحات یا مطالب شما را در سایت خودش تبلیغ کند. تمامی لینکهایی که در منوی بالای سایت شما قرار دارند، لینکهای داخلی هستند. در اینجا به برخی تفاوتهای لینک داخلی و لینک خارجی اشاره میکنیم.
- کنترل لینکهای خارجی یا همان بک لینکها دشوار است. در حالی که ایجاد لینکهای داخلی سریع، آسان و بدون هزینه است.
- لینکهای خارجی سئوی شما را با استفاده از دیگر سایتها بهبود میبخشند و در واقع «مرجعیت دامنه» شما را افزایش میدهند. در حالی که لینک داخلی با استفاده از خود صفحات سایت شما سئو را بهبود میبخشد و «مرجعیت صفحه» را برای برخی صفحات خاص افزایش میدهد.
- لینک خارجی در متن و محتوای شما ظاهر میشود، اما لینک داخلی علاوه بر محتوا در منوی افقی بالای سایت نیز استفاده میشود.
چرا لینک سازی داخلی از اهمیت ویژهای برخوردار است؟
لینک سازی داخلی یک فاکتور مهم برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو محسوب میشود. اما چرا؟
گوگل لینکها را دنبال میکند تا محتوای وب سایتها را پیدا کند و آنها را در نتایج جستجو رتبه بندی کند. اگر به یک پست یا یک صفحه زیاد لینک داده شود، این سیگنال برای گوگل فرستاده میشود که این مقاله مهم یا ارزشمند است.
لینک سازی داخلی موضوعیست که شما به عنوان صاحب یک سایت اختیار آن را در دست دارید. با استفاده از لینکهای داخلی درست، شما ویزیتورهای سایت خود و گوگل را به مهمترین صفحات خود هدایت میکنید.
ساختار سایت و ارتباط آن با لینک سازی داخلی
قبل از اینکه محتوای شما در لیست رتبه بندی قرار بگیرد، نیاز به لینک دارد. لینکهای داخلی محتواهای سایت شما را به هم متصل میکنند و ایدهای راجع به ساختار سایتتان به گوگل میدهند. در واقع با این کار میتوانند سلسله مراتب سایت شما را تعیین کنند و برای صفحات و پستهای مهمتر ارزش بیشتری نسبت به بقیه قائل شوند. بنابراین با استفاده از یک استراتژی لینک سازی داخلی مناسب و داشتن ساختار سایتی ایده آل موجب بهبود سئوی سایت خود شوید.
استراتژیهای لینک سازی داخلی
توسعهی یک استراتژی لینک سازی داخلی در درازمدت امری مهم است و زمانی که سایت شما در حال رشد است، لازم است که به گوگل کمک کنید تا بتواند صفحات سایت شما را به راحتی پیدا کند.
در اینجا قصد دارم سه روند را معرفی کنم که قرار است به آنها بپردازیم:
- روش سریع و زیرکانه
- روش دستی (روشی که بهتر از روش بالاست اما زمان بیشتری نیاز دارد)
- روش قدرتی! (اگر نیاز دارید که یک صفحهی خاص را در رتبههای بالا قرار دهید، حتما این روش را بخوانید)
روش سریع و زیرکانه
زمانی که صحبت از سئو میشود، زمان را میتوان برابر با درآمد دانست. زیرا هر چقدر یک کار بیشتر طول بکشد، شما زمان کمتری برای کار بر روی دیگر وظایف مهمتان خواهید داشت.
روش سه مرحلهای سریع و زیرکانه به عنوان یک استراتژی لینک سازی داخلی میتواند فورا اجرا شود. و با این حال نتایج باورنکردنی نیز به همراه خواهد داشت.
روند کلی کار به صورت زیر است:
- لیستی از URLهای خود و کلمات کلیدی اصلی مورد نظر را بنویسید؛
- کلمات کلیدی LSI را برای هر یک از کلمات کلیدی اصلی بیابید؛
- از پلاگین SEO Auto Linker استفاده کنید تا در عرض چند ثانیه لینکهایی داخلی اضافه کنید.
استراتژی لینک سازی داخلی دستی (بهتر)
ابزار SEO Auto Linker به خوبی در این زمینه عمل میکند، اما مشکل آن این است که شما اختیار کامل بر سر اینکه لینکها در چه جاهایی قرار بگیرند را ندارید، زیرا خود پلاگین این تصمیم را برای شما میگیرد.
بهتر است این کار را خودتان دستی انجام دهید. با این کار میتوانید دقیقا مشخص کنید لینکهای داخلی کجا قرار بگیرند و اطمینان حاصل کنید که منطقی به نظر میرسد و کاربران را به کلیک کردن جذب میکنند.
روند کار این استراتژی لینک سازی داخلی به این صورت است:
- لیستی از URLها و کلمات کلیدی مورد نظر خود تهیه کنید؛
- از گوگل استفاده کنید تا ببینید کدام صفحهها و پستهای مربوطه برای اضافه کردن لینکهای داخلی مناسبتر هستند؛
- این کار را هر بار که محتوای جدید منتشر میکنید تکرار کنید.
روش قدرتی!
آیا یک صفحهی خاص وجود دارد که میخواهید در رتبه بندی بالاتر از دیگر صفحات قرار بگیرد؟ در ادامه به راه حل این کار در این استراتژی لینک سازی داخلی میپردازیم:
روش کار به اینگونه است:
- با استفاده از ابزار Ahrefs قویترین صفحات وب سایت خود را پیدا کنید؛
- از این صفحات لینکهایی داخلی به مقصد صفحهی مورد نظر خود اضافه کنید.
و کار شما تمام است. به همین سادگی!
تاثیر لینک داخلی بر سئو
با استفاده از لینک سازی داخلی، وب سایت شما در واقع به تبلیغ صفحات خود پیج شما میپردازد. کمی خودخواهانه به نظر میرسد اما به قدری ارزشمند است که نمیتوان از تاثیر لینک داخلی بر سئو و موتورهای جستجو صرف نظر کرد.
همانگونه که در سئوی off-page، صفحهای که بیشترین بک لینک را داشته باشد از دید دیگر سایتها ارزشمندتر به نظر میرسد، در سئوی on-page نیز صفحهای که بیشترین لینک داخلی را داشته باشد از دید وب سایت شما ارزشمندتر خواهد بود.
برای مثال، اگر در روز 252 بار بگویید چشمان من زیبا هستند یا اینکه 9 بار در روز تکرار کنید چقدر بینی من زیباست، مردم به صورت طبیعی باور خواهند کرد که چشمان شما واقعا زیبا هستند و از اهمیت زیادی برای شما برخوردار هستند.
تاثیر لینک داخلی بر سئو نیز به همینگونه است. فقط کافی است خودتان از خودتان تعریف کنید.
کرال دپس در لینک سازی داخلی
شاید برای شما سوال باشد که کرال دپس چیست؟ کرال دپس یا همان عمق خزش در یک وب سایت به حدی گفته میشود که موتورهای جستجو تا آن میزان به محتوای سایت شما دسترسی دارند. سایتی که کرال دپس بیشتری داشته باشد بیشتر از سایتی که کرال دپس کمی دارد ایندکس میشود و در رتبه بندیها بالاتر قرار میگیرد.
منظور از ایندکس کردن سایت چیست؟
زمانی که شما در گوگل چیزی را جستجو میکنید، تمامی اطلاعاتی که در نتایج طبیعی جستجو نشان داده میشوند از جایی میآیند، که به آن ایندکس گوگل گفته میشود. به ایندکس به عنوان یک کتابخانهی عظیم و گسترده از اطلاعات نگاه کنید. این اطلاعات انواع مختلفی دارند: متن، تصویر، ویدیو، سند و هر چیز دیگری که در نتایج سرچ گوگل مشاهده میکنید.
کرالرهای موتورهای جستجو، که به عنوان عنکبوتهای وب نیز شناخته میشوند، رباتهایی هستند که صفحات جدید وب سایتها را مشاهده میکنند و آنها را برای موتور جستجو در قسمت ایندکس ذخیره میکنند. لینک سازی داخلی و هایپرلینکهای داخلی به کرالرها سیگنال میدهند که در یک صفحه اطلاعات زیادی برای ذخیرهسازی و ایندکس کردن وجود دارد.
بنابراین اگر یک صفحهی جدید در سایت خود بسازید، میتوانید خیالتان را راجع به لینک سازی داخلی آن راحت کنید. تا زمانی که از دیگر صفحات سایتتان به این صفحه جدید لینک داشته باشید، کرالر گوگل به تدریج لینک را دنبال خواهد کرد و موتور جستجو خواهد گفت که مطالب جدید شما را ذخیره کند.
در واقع لینک سازی داخلی بخشی مهم برای رسیدن به کرال دپس دلخواه است. اگر هیچ لینکی نداشته باشید، طبیعی است که کرالرها به سمت سایت شما هدایت نشوند و شما در نتایج جستجوی گوگل نشان داده نشوید.
محتوای خود را لینک کنید! بدون لینک سازی داخلی، محتوای شما در رتبه بندی نشان داده نمیشود. اگر یک استراتژی لینک سازی داخلی قوی داشته باشید، میتوانید نشان دهید که کدام محتوا به موضوع سرچ شده مربوط میشود و کدام مقالههای شما بیشتر ارزشمند هستند و اطلاعات بیشتری به کاربران خواهند داد. اگر به راهنماییهای انجام شده در این پست توجه کنید، هم گوگل و هم کاربران سایت شما را بهتر درک خواهند کرد و این کار در عوض موجب بالا رفتن شانس شما در رتبه بندی گوگل خواهد شد.