این روزها اینستاگرام، به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی پرکاربر، تبدیل به منبعی برای کسب و کار شده است. رقابت در میان کاربران نیاز به یادآوری برخی نکات را الزامی میسازد.
برخی از نکات کلیدی استفاده از اینستاگرام به شرح زیر است:
• بهینه سازی پروفایل
افراد در لحظه دیدن پروفایلها هیچ اطلاعاتی از هم ندارند. بهینه سازی و هدایت پروفایل به سمت خواست دوستان و مخاطبان اینستاگرامی موجب کسب موفقیت بیشتر میگردد. بهینهسازی شامل:
1- استفاده از عکس جذاب: برای پروفایل اولین چیزی که افراد را متوجه پروفایلها میکند عکس پروفایل می باشد که هر چقد هنریتر باشد جذابتر نیز خواهد بود.
2- توضیح مختصری از کسب و کار: در ابتدای پروفایلها برای آشنایی مخاطبان و خوانندگان توضیح مختصر از کسب و کار به معرفی شما کمک شایانی میکند.
• افزایش تعداد دوستان اینستاگرامی
مرحله بعد از ساخت پروفایل، داشتن مخاطبان و دوستانی است که کسب و کار شما را تأیید نمایند.
1 - فعال باشید: بطور کلی فعالیت زیاد در شبکه های اجتماعی موجب شناخته شدن و شهرت میشود. هر چقدر بیشتر فعالیت داشته باشید راندمان کاری شما نیز افزایش مییابد.
2 - تبلیغ کردن و گذاشتن لینک پروفایل: این کار کمک شایانی برای افزایش دوستان اینستاگرامی میکند. تبلیغات برای افزایش دوستان باید در صفحات پر بازدید صورت بگیرد. گذاشتن لینک سایت برای هدایت دوستان به سمت آشنایی کامل با کار شرکت در موفقیت اینستاگرامی مؤثر است.
3 - محفلی و صمیمی باشید: با لایک کردن پستهای دیگران، توجه انها را به خود معطوف نمایید. تا میتوانید نکات مثبت و جذاب پستهای دیگران را بیابید و در زیر پستها بنویسید. این کار باعث ماندگار شدن پروفایل شما در ذهن آنان میگردد.
4 - دوری از تشنج و برخوردهای تند: از برخوردهای تند و خشن پرهیز کنید. این کار موجب نفرت و انزجار دیگران از شما و در نتیجه کاهش تعداد دوستان میگردد.
از بحث کردن و جدال دوری کرده و در صورت داشتن نظرهای متفاوت سعی کنید در عین متنانت و ادب با طرف مقابل به گفتگو بنشینید. ادامه بحث با رفتار مسالمت آمیز موجب جلب نظر دیگران برای شنیدن صحبتهای شما میشود. از بحثهای سیاسی و مذهبی خودداری کنید، سلایق افراد در این زمینه متفاوت است.
5 - پرچانه باشید: صحبت کردن زیاد در شبکه های اجتماعی کسی را خسته نمی کند. این بر خلاف آن چیزی است که در دنیای واقعی وجود دارد.
در دنیای واقعی افرادی که در کنار شما قرار دارند با شنیدن صحبتهای شما مجبور به گوش دادن هستند اما در دنیای مجازی افراد مجبور به خواندن بحثهای شما نیستند و با اختیار میتوانند از دنبال کردن مطالب خودداری کنند.
6 - طنز پرداز و بزله گو باشید: با توجه به اینکه هدف اولیه شبکه های اجتماعی ایجاد سرگرمی بود و سپس تبلیغات و بازاریابی به آن افزوده شد بنابراین باید لحظاتی از هدف اصلی دور شد و در میانه با بحثهای به بزله گویی بپردازید.
• چگونگی ارائه مطالب در پروفایل اینستاگرام
بعد از افزایش تعداد دوستان این بار آنان منتظر مطالب و عکسهایی در رابطه با کار و حرفه شما هستند. اما کارهایی که در صفحه پروفایل باید صورت بگیرد عبارتند از:
1 -به روزرسانی مطالب: اطلاعات و دادهها در پروفایل هر روز باید به روز رسانی شوند. استفاده از عکسهای ناب و گرافیکی و مطالب جذاب در این کار مؤثر است. این کار همچون یک کارت ویزیت عمل میکند. ارسال مطالب به روز و جدید موجب جلب نظر خوانندگان و دوستان اینستاگرامی میشود. اگر آنان علاقمند به کسب و کار شما باشند، خواهان مطالب جدید در زمینه حرفه شما هستند.
2 - استفاده از تصاویر شخصی: استفاده از لوگوی شرکت برای تصویر پروفایل کار مناسبی نیست زیرا افراد دوست دارند با همنوع خود ارتباط برقرار کنند. بهتر است تا شناخته شدن نهایی از تصاویر شخصی خود استفاده کنید. این امر احساس صمیمت بیشتری را میان شما و مخاطبان ایجاد میدهد.
3- جلب اعتماد دوستان: اگر چه مخاطبان شبکه های اجتماعی رو به فزونی است اما هنوز هم هستند کسانی که میگویند اعتمادی به دنیای مجازی نیست. شما باید با ساختار پروفایل و بارگذاری مطالبتان، بیاعتمادی افراد را از بین ببرید. گذاشتن آدرس دقیق، مشخصات شخصی خود و شرکت نشان دهنده قانونی بودن و صحت داشتن کسب و کار شماست.
4 - پاسخ به کامنتها: در زیر پستها کامنتهایی قرار داده میشود که باید تا حد امکان به آنها پاسخ داده شود.
5 - علمی بودن مطالب: اگر چه هدف شما از حضور در اینستاگرام تبلیغات و بازاریابی برای شرکت میباشد اما مطالب تبلیغاتی صرف، گاهی افراد را خسته میکند. مطالب باید آموزنده و علمی باشند و تبلیغات در آنها مستتر و مخفی عنوان شود.