سئو مجموعهای از اقدامات و فعالیتهایی است که موجب بهبود عملکرد سایت، بهینه سازی محتواها و در نهایت ارتقای رتبه وب سایت در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. تمامی وب مسترها از اهمیت پیاده سازی اصول و قوانین سئو در وب سایت مطلع هستند اما از تدوین استراتژی سئو (SEO Strategy) غافل میشوند و سایت خود را بدون طراحی یک برنامه جامع و هدفمند مدیریت میکنند. در حالی که طراحی استراتژی سئو به شما کمک میکند تا رتبه سایت خود در صفحه نتایج جستجو را بهبود بخشید و در معرض دید طیف گستردهتری از کاربران قرار بگیرید. استراتژی سئو در واقع یک برنامه کامل و مازاد محتوایی است که پس از اجرای کامل اصول سئو در سایت تهیه و تدوین میشود تا بتواند میزان بازدید و ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهد.
برای استفاده از خدمات سئو سایت وبکده همین حالا با ما تماس بگیرید.
بنابراین SEO Strategy یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی محتوا در نظر گرفته میشود زیرا موجب دیده شدن بیشتر محتواها و قرار گرفتن آنها در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل خواهد شد. اگر محتواهای شما به خوبی تولید و سازماندهی نشوند آنگاه رباتهای جستجو زمان بیشتری را برای ایندکس و تعیین اعتبار سایت و در نهایت رتبه بندی صفحات آن صرف میکنند که این امر موجب تنزل جایگاه سایت شما خواهد شد. در ادامه این مطلب مفهوم استراتژی سئو را به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با مراحل تدوین استراتژی سئو نیز آشنا خواهیم کرد. با وبکده همراه باشید.
استراتژی سئو چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، استراتژی سئو یک برنامه جامع و کامل است که با هدف افزایش میزان ترافیک ارگانیک وب سایت و ارتقا رتبه آن در صفحه نتایج جستجو تهیه و تنظیم میشود. استراتژی سئو به فرآیند بهینه سازی محتواهای سایت بر اساس موضوع نیز اشاره دارد که احتمال قرار گرفتن آنها در صفحه نتایج جستجو را افزایش میدهد. تدوین استراتژی سئو شانس ارتقای رتبه و جایگاه یک وب سایت را به حداکثر میرساند و آن را در معرض دید کاربران قرار میدهد. به زبان سادهتر پیاده سازی قوانین سئو موجب افزایش بازدید، بهینه سازی صفحات سایت و کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجوی کاربران میشود و طراحی استراتژی سئو نیز شانس دیده شده وب سایت و احتمال کسب جایگاه بالاتر را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.
یکی از مهمترین مزایای تدوین استراتژی سئو این است که وب سایت و محتواهای شما را در هر مرحله از سفر مشتریان (Customer Journey) به کاربران نمایش میدهد. در نتیجه سایت شما پس از مدتی به یک منبع قابل اعتماد و نام آشنا برای کاربران وب تبدیل خواهد شد. طراحی استراتژی سئو برای تمامی وب سایتها به عنوان یک ضرورت شناخته میشود زیرا به فرآیند و استراتژی تولید محتوای شما جهت میدهد؛ یعنی با طراحی استراتژی سئو به جای آنکه حدس بزنید که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چه موضوعاتی را جستجو میکنند به راحتی میتوانید محتواهای خود را دقیقا بر اساس همان چیزی که کاربران سرچ میکنند، تولید و منتشر کنید. بنابراین برای آنکه بتوانید همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید حتما برای وب سایت خود به فکر تدوین استراتژی سئو باشید تا بتوانید به جایگاه مطلوبی در صفحه نتایج جستجو دست پیدا کنید.
مراحل طراحی و تدوین استراتژی سئو
سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چطور میتوانیم استراتژی سئو طراحی کرده و از آن به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت رشد و ارتقای جایگاه وب سایت خود استفاده کنیم؟ تدوین استراتژی سئو از چندین مرحله مهم تشکیل میشود که با انجام دقیق و صحیح آنها میتوانید یک استراتژی موفق طراحی کنید. اما پیش از پرداختن به طراحی استراتژی سئو ابتدا بهتر است با انواع مختلف سئو سایت آشنا شوید تا بتوانید SEO Strategy سایت خود را به صورت موثرتر تدوین کنید. انواع مختلف سئو سایت شامل:
سئو داخلی (On-page SEO): سئو داخلی بر کیفیت و چگونگی بهینه سازی محتواهای سایت تمرکز دارد تا از طریق آن رتبه سایت ارتقا پیدا کند.
سئو خارجی (Off-page SEO): سئو خارجی نیز کیفیت لینکهایی که از وب سایتهای دیگر به وب سایت شما داده میشوند را بررسی میکند.
سئو تکنیکال (Technical SEO): سئو تکنیکال یا سئو فنی بر بهینه سازی جنبههای فنی سایت و ساختار آن همچون سرعت سایت، قابلیت کراولینگ، امنیت، دادههای ساختاریافته، نقشه سایت و غیره تمرکز میکند.
بنابراین در هنگام تدوین استراتژی باید به انواع مختلف سئو توجه داشته باشید تا وب سایت خود را مطابق با استانداردها و الگوریتمهای تعریف شده توسط گوگل بهینه سازی کنید.
مراحل طراحی استراتژی سئو شامل:
مرحله اول: تهیه فهرستی از موضوعات
تهیه فهرستی از موضوعات مهم و پرطرفدار به عنوان اولین مرحله از طراحی استراتژی سئو در نظر گرفته میشود که مسیر کلی شما را مشخص میکند. «کلمات کلیدی» پایه و اساس سئو و تولید محتوا هستند؛ اما اولین قدم در جهت دستیابی به ترافیک ارگانیک محسوب نمیشوند. بلکه در حال حاضر اولین گام در جهت تحقق این هدف، تهیه یک فهرست جامع و کامل از موضوعات ترند و پرکاربردی است که میخواهید برای آنها محتوا تولید کنید.
مقاله اهمیت کلمه کلیدی در سئو را از دست ندهید.
برای شروع فهرستی از 10 کلمه و یا عبارت مرتبط با رویکرد اصلی سایت، محصولات و یا خدمات خود تهیه کنید. برای انجام صحیح و اصولی این کار میتوانید از ابزار جستجوی کلمات کلیدی همچون Google's Keyword Tool کمک بگیرید تا حجم جستجوی کلمات موردنظر توسط کاربران را بررسی کرده و کلمات کلیدی مترادف با آنها را نیز مشاهده کنید. کلمات کلیدی مترادف نیز نقش حائز اهمیتی را در ارتقای رتبه سایت و افزایش بازدید از آن ایفا میکنند. بنابراین نباید تمام تمرکز خود را بر کلمات کلیدی اصلی معطوف کنید و از کلمات مترادف غافل شوید؛ زیرا بخشی از ترافیک ارگانیک سایت شما از طریق کلمات مترادف تامین میشود و کاربران را به سمت بازدید از آن سوق میدهد.
مرحله دوم: تهیه فهرستی از کلمات کلیدی طولانی بر اساس موضوعات منتخب
در این مرحله از تدوین استراتژی سئو باید صفحات وب سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی اصلی مشخص شده در مرحله قبلی بهینه سازی کنید. برای انجام این کار نیز میبایست به ازای هر کلمه کلیدی اصلی بین 5 الی 10 کلمه کلیدی طولانی (Long-Tail Keyword) تعیین کنید تا به صورت دقیقتر و عمیقتر به موضوع و کلمات کلیدی اصلی بپردازند و آنها را شرح و بسط دهند. کلمات کلیدی طولانی ارتباط مستقیمی با کلمه کلیدی اصلی یک محتوا دارند و موجب قرار گرفتن آن در معرض دید کاربران خواهد شد. اما چطور و چگونه؟ زمانی که شما تمامی محتواهای خود را بر اساس یک یا دو کلمه کلیدی اصلی تولید کنید، شانس کمتری برای قرار گرفتن در صفحه نتایج جستجو خواهید داشت؛ زیرا پیش از شما وب سایتهای بسیاری برای آن کلمات کلیدی از موتور جستجوی گوگل رتبه کسب کردهاند.
استفاده از کلمات کلیدی طولانی، محتوای شما را اختصاصی کرده و شانس آن برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج و بازدید توسط طیف گستردهتری از کاربران را افزایش میدهد. کلمات کلیدی طولانی به منظور توضیح و شرح جزئیات بیشتر کلمه کلیدی اصلی مورد استفاده قرار میگیرند و به فهم و درک بهتر موضوع محتوا کمک بسیاری میکنند. به این روش از تولید محتوا که در آن از چندین لینک داخلی، یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه کلیدی فرعی به منظور توضیح بیشتر موضوع اصلی استفاده میشود اصطلاحا مدل خوشهای محتوا یا محتوا تاپیک کلاستر (Topic Cluster Content) گفته میشود. بنابراین بهتر است برای کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو، محتواهای سایت خود را به روش تاپیک کلاستر تولید کنید.
مرحله سوم: ایجاد صفحه برای هر موضوع
در سومین مرحله از طراحی استراتژی سئو باید برای هر کلمه کلیدی اصلی که در مرحله اول پیدا کردهاید، یک محتوای متنی جامع و کامل و البته با رعایت تمامی اصول و قوانین SEO تولید کرده و در وب سایت خود منتشر کنید. هر محتوا را به همراه کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی طولانی آن در یک صفحه از سایت قرار دهید و درباره موضوعات منتخب خود نیز اطلاعات کاربردی و آموزندهای را در اختیار کاربر قرار دهید. انجام این کار باعث میشود تا محتواها و ساختار ظاهری وب سایت شما سازماندهی شوند و کاربران نیز بسیار راحتتر و سریعتر به محتواهای موردنظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد.
البته به این موضوع مهم نیز توجه داشته باشید که تعداد صفحات باید متناسب با رویکرد و نیاز سایت شما باشد تا بتوانید از آنها به عنوان پلی در جهت بهبود رتبه سایت استفاده کنید. تمامی صفحات باید دارای یک محتوای غنی، تصاویر باکیفیت و لینکهای داخلی و خارجی باشد تا بتوانند رتبه وب سایت شما را بهبود بخشند و میزان ترافیک ارگانیک آن را نیز افزایش دهند.
مرحله چهارم: طراحی و ساخت وبلاگ
وبلاگ نویسی مرحله مهم و تاثیرگذار دیگری در تدوین استراتژی سئو محسوب میشود که در کمال ناباوری کمک بسیاری به بهبود رتبه سایت خواهد کرد. از طریق ایجاد وبلاگ و وبلاگ نویسی میتوانید برای تمامی کلمات کلیدی خود رتبه بگیرید و کاربران را نیز با محتواهای خود درگیر کنید. علاوه بر این نیز هر پست وبلاگ به عنوان یک صفحه جدید وب و فرصتی جهت کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو در نظر گرفته میشود. بنابراین اگر تا کنون برای توسعه کسب و کار و یا وب سایت خود وبلاگ طراحی نکردهاید، حتما به فکر ایجاد وبلاگ و انتشار محتوا در آن باشید زیرا از طریق وبلاگ نویسی میتوانید درباره موضوعات فرعی نیز محتوا تولید کرده و از طریق آنها به وب سایت خود لینک دهید. اما وبلاگ نویسی نیز اصول و قواعد خود را دارد که حتما باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید از وبلاگ خود به منظور افزایش میزان بازدید از سایت بهره برداری کنید. دو نکته مهمی که در هنگام وبلاگ نویسی باید به آنها توجه داشته باشید شامل:
- از کلمات کلیدی طولانی خود بیشتر از سه الی چهار مرتبه استفاده نکنید؛ زیرا در این صورت از سوی گوگل به Keyword Stuffing (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی) متهم میشوید و رتبه سایت شما دچار افت شدید خواهد شد.
- همیشه در وبلاگ خود به کلمه کلیدی اصلی که در سایت برای آن صفحه مجزا ایجاد کردهاید، لینک بدهید تا کاربران با کلیک بر روی آن به وب سایت شما هدایت شوند. برای انجام این کار میتوانید از تگهای موجود در سیستم مدیریت محتوا (CMS) سایت و یا انکرتکست در متن مقاله استفاده کنید.
مرحله پنجم: انتشار منظم محتوا
تهیه برنامه دقیق جهت انتشار منظم محتوا در سایت و وبلاگ نیز یکی دیگر از مراحل مهم استراتژی سئو در نظر گرفته میشود که بر رتبه بندی سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. سعی کنید حداقل هفتهای یک الی دو محتوا در سایت خود بارگذاری نمایید تا کاربران نسبت به بازدید از سایت و مطالعه مطالب شما ترغیب شوند. البته به این موضوع مهم نیز توجه داشته باشید که هدف اصلی خود را کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار ندهید؛ چرا که شما در درجه اول برای کاربران تولید محتوا میکنید نه رباتها و موتورهای جستجوگری که به دنبال کسب اطلاعات نیستند.
بنابراین بهتر است محتواهای خود را حول محور موضوعاتی تولید کنید که برای کاربران جذاب هستند؛ زیرا در این صورت نرخ بازدید از سایت شما پس از مدتی به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. به دنبال آن نیز گوگل وب سایت و محتواهای شما را به عنوان منبعی معتبر و کاربرپسند شناسایی کرده و همین موضوع نیز موجب ارتقای رتبه و جایگاه آن خواهد شد. پس در انتخاب موضوع و زمان بندی انتشار محتواها دقت کافی داشته باشید تا استراتژی سئو شما موثر و مفید واقع شود.
مرحله ششم: برنامه ریزی برای لینک سازی
تمرکز بر بهینه سازی محتوای تاپیک کلاستر تنها روش موجود جهت تدوین استراتژی سئو نیست. پنج مرحله قبلی بر بهبود سئو داخلی سایت متمرکز هستند اما لینک سازی یکی از عناصر اصلی سئو خارجی است که به فرآیند دریافت لینک ورودی معتبر (بک لینک) از سایتهای دیگر به وب سایت شما اشاره دارد. دریافت بک لینک تاثیر بسزایی بر ارتقا رتبه سایت و افزایش میزان بازدید از آن دارد؛ پس به عنوان وب مستر باید توجه ویژهای به لینک سازی در سایت خود داشته باشید.
مرحله هفتم: فشرده سازی فایل ها پیش از بارگذاری در سایت
فشرده سازی فایلها شاید اقدامی ساده به نظر برسد اما مرحله مهمی در فرآیند تدوین استراتژی سئو به خصوص در بهینه سازی سایت برای موبایل محسوب میشود. تمامی مطالب یک وب سایت شامل محتواهای متنی و بصری همچون عکس و ویدیو هستند تا توجه کاربران جلب کرده و آنان را نسبت به مطالعه مطلب ترغیب نمایند. فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر و ویدیوها اقدام بسیار مهمی است که در هنگام آپلود آنها در سایت باید انجام دهید؛ زیرا این محتواهای بصری ارتباط مستقیمی با سرعت بارگذاری وب سایت دارند. همانطور که میدانید سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی آن در نظر گرفته میشود که تاثیر بسزایی بر تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت خواهد داشت. بنابراین با کاهش حجم محتواهای بصری (بدون افت کیفیت)، سرعت بارگذاری و نمایش آنها به کاربران را افزایش داده و به دنبال آن نیز رتبه سایت خود را بهبود بخشید.
مرحله هشتم: پیگیری مداوم اخبار و قوانین مرتبط با سئو
سئو وب سایت و الگوریتمهای رتبه بندی گوگل همواره در حال تغییر و به روزرسانی هستند. بنابراین پیگیری مداوم اخبار و آگاهی از تغییرات و قوانین جدید مرتبط با سئو به شما کمک میکند تا وب سایت خود را مطابق با به روزترین استانداردهای سئو بهینه سازی کنید. با مراجعه به منابع معتبری همچون SEOBook، Search Engine Land، Moz و Diggity Marketing میتوانید جدیدترین اخبار مرتبط با سئو را دنبال کرده و آنها را در وب سایت خود اجرا کنید.
مرحله نهم: بررسی و اندازه گیری میزان موفقیت محتواها
آخرین مرحله از تدوین استراتژی سئو نیز بررسی میزان موفقیت محتواها است تا از طریق آن بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. با بررسی عملکرد سایت و میزان ترافیک ارگانیک آن از طریق ابزارهای کاربردی همچون گوگل سرچ کنسول یا SimilarWeb به راحتی میتوانید نحوه عملکرد سایت و میزان موفقیت خود در پیاده سازی استراتژی سئو در آن را مورد ارزیابی قرار دهید.
با انجام دقیق و صحیح این مراحل میتوانید یک استراتژی سئو موفق تدوین کرده و از آن در جهت ارتقای رتبه سایت خود استفاده کنید. بنابراین اگر به فکر بهینه سازی و بهبود جایگاه فعلی سایت خود در صفحه نتایج جستجو هستید حتما از 9 مرحله بالا به منظور تدوین استراتژی سئو و اجرای آن در سایت خود استفاده کنید.