گوگل به عنوان بزرگترین پایگاه اطلاعاتی مردم دنیا جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مختلف شناخته میشود که در واقع دایره المعارف مجازی عصر حاضر است. همه ما برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود ابتدا به سراغ گوگل میرویم و کلمات و عبارات کلیدی موردنظر خود را در آن جستجو میکنیم. اگر دقت کرده باشید، علاوه بر لینکها و صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند یک باکس نیز در قسمت سمت راست صفحه وجود دارد که اطلاعات تکمیلی و مفیدی را به صورت خلاصه در اختیار ما قرار میدهد. این باکس اطلاعاتی گراف دانش گوگل (Google’s Knowledge Graph) نام دارد که در نتیجه جستجوی کاربران در گوگل نمایش داده میشود. اما گراف دانش گوگل چیست و چه کاری انجام میدهد؟ گراف دانش یا گوگل نالج به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تعداد کلیک بتوانید اطلاعات کاملی را درباره موضوعات گوناگون بدست آورید. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره گراف دانش گوگل بدانید را مورد بررسی قرار میدهیم و نحوه ساخت آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.
گراف دانش گوگل یا knowledge graph چیست؟
گراف دانش گوگل یک پایگاه دانش غنی از میلیاردها اطلاعات مهم درباره موضوعات علمی، تخصصی، عمومی، افراد سرشناس، مکانها، حقایق جهان و غیره است که در قالب یک باکس ارائه میشود. هدف از ارائه گراف دانش گوگل این است که اطلاعات مهم و کلیدی درباره موضوعات مختلف در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار گیرند. زمانی که شما موضوعی را در گوگل جستجو میکنید، علاوه بر نتایج مرتبطی که در قالب لینکهای مختلف نمایش داده میشوند یک باکس نیز در سمت راست صفحه و در کنار نتایج جستجو نمایش داده میشود که این باکس همان گراف دانش گوگل است. با بررسی اجمالی گراف دانش میتوانید خیلی سریع اطلاعات اولیه و کلیدی درباره موضوع موردنظر خود را بدست آورید.
بر اساس گزارش گوگل، اطلاعات موجود در Knowledge Graph از طریق صدها منبع اطلاعاتی عمومی و خصوصی وب در دنیا همچون ویکی پدیا و ویکی داده جمع آوری میشوند. بنابراین محتواهای آن دقیق و صحیح است و با مطالعه آنها میتوانید به اطلاعات مفید و کاربردی دست پیدا کنید. به عنوان مثال زمانی که کلمه «اینستاگرام» را درگوگل سرچ کنید یک باکس گوگل گراف در سمت راست صفحه مشاهده میکنید که در آن اطلاعاتی کلیدی همچون لوگو اینستاگرام، تاریخ راه اندازی، مالک، جوایز و سایر اطلاعات اولیه درباره این شبکه اجتماعی برای شما نمایش داده میشود. بنابراین گراف دانش گوگل کلیه اطلاعات، کلمات، عبارات و مفاهیم مرتبط با یک موضوع را از منابع مختلف جمع آوری و شناسایی کرده و آنها را در اختیار کاربران قرار میدهد.
مزایای گراف دانش گوگل
همانطور که اشاره کردیم، گراف دانش گوگل به منظور ارائه اطلاعات کلیدی و پاسخ به سوالات کاربران در کمترین زمان و با کمترین میزان کلیک راه اندازی شده است. گوگل نالج در سال 2012 طراحی شد و هدف اصلی آن نیز بهبود تجربه سرچ کاربران بود تا از طریق آن بتوانند در عرض چند ثانیه به اطلاعات جامعی درباره موضوعات، افراد معروف و حقایق دنیا دست پیدا کرده و به راحتی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. با این حال برخی از مهمترین مزایای گراف دانش گوگل شامل موارد زیر است:
- دسترسی به اطلاعات کلیدی در کوتاهترین زمان
- درک بهتر و موثرتر قصد و نیت کاربران از جستجوی کلمات، عبارات و سوالات
- نمایش بهتر و موثرتر اطلاعات مهم کسب و کارها و شرکتها
- ایجاد اعتماد برای بازدیدکنندگان بالقوهای که به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید یک محصول هستند
- افزایش ترافیک وب سایتها
- افزایش میزان اعتبار کسب و کارها از طریق نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو به همراه نمایش رتبه و نظرات مرتبط
- افزایش شانس برقراری ارتباط کاربران با برندها و مشاغل مختلف از طریق نمایش اطلاعات تماس و روشهای برقراری ارتباط
- ارائه اطلاعات مفید در صفحه اصلی نتایج جستجو و بهبود تجربه کاربران
انواع گراف دانش
گراف دانش گوگل دارای چندین نوع مختلف است که هریک از آنها اطلاعات کلیدی و مهمی را درباره موضوعات مختلف در اختیار کاربران قرار میدهد. رایجترین انواع گراف دانش گوگل شامل موارد زیر است:
شرکت ها و برندها
این نوع گراف دانش گوگل یک ابزار قدرتمند جهت برندسازی شرکتها و کسب و کارهای مختلف است که به آنها رسمیت و اعتبار میبخشد. این گراف اطلاعات اولیه و مهم درباره یک کسب و کارها و برندها از جمله حوزه فعالیت، تصویر لوگو، اکانت شبکههای اجتماعی، آدرس وب سایت، موسس برند، سال تاسیس و غیره را نمایش میدهد.
برای اطلاع از جدید ترین روش های سئو سایت شرکتی روی لینک کلیک کنید.
افراد سرشناس
گراف افراد معروف و سرشناس همچون هنرمندان، بازیگران، خوانندگان، سیاستمداران، شاعران، نویسندگان، فوتبالیستها، افراد تاثیرگذار دنیا و هر شخصیت معروف دیگری نیز نمونه دیگری از گراف دانش گوگل است. این نوع گراف معمولا یک بیوگرافی کوتاه درباره زندگی شخصی و کاری آنان ارائه میدهد.
کسب و کارهای محلی
همانطور که اشاره کردیم، گراف دانش گوگل یک ابزار قدرتمند و کاربردی برای برندسازی و بازاریابی کسب و کارها است که موجب افزایش ترافیک آنها خواهد شد. گراف دانش برای مشاغل و کسب و کارهای محلی میتواند اطلاعات کلیدی و موردنیاز مخاطبان همچون حوزه فعالیت، آدرس فروشگاه، ساعات کاری، اطلاعات تماس، نوع خدمات، امتیازات، نظرات کاربران، مسیریابی از طریق گوگل مپ و شبکههای اجتماعی را در اختیار آنان قرار دهد.
محصولات
گراف دانش برای محصولات و خدمات با هدف معرفی ویژگیها و قابلیتهای کاربردی آنها ساخته میشود که علاوه بر آشنایی مخاطبان با محصولات همچنین موجب افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) و افزایش نرخ کلیک نیز خواهد شد.
غذا و اطلاعات تغذیه ای
گراف غذا و اطلاعات تغذیهای نیز یکی دیگر از انواع رایج گراف دانش گوگل است که ساخت آن برای کسب و کارهای مرتبط با این حوزه بسیار سودمند خواهد بود. در این گراف میتوانید اطلاعات ساده درباره مواد غذایی همچون میزان کالری، خواص و مضرات، ارزش غذایی، دستور پخت و غیره را قرار داده و از طریق آن ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
سرگرمی (فیلم، سریال، برنامه تلویزیونی، کتاب و موسیقی)
گراف سرگرمی و رسانه نیز از دیگر انواع رایج و البته محبوب گوگل نالج است که در آن طیف گستردهای از اطلاعات مرتبط با فیلم، سریال و یا موزیک همچون تیزر فیلمها و سریالها، تعداد فصلها و قسمتها، تاریخ انتشار، فهرست بازیگران و عوامل، نقد و بررسی کارشناسان و منتقدان، بودجه صرف شده، نظرات کاربران و هر اطلاعات مهم و مرتبط دیگری درج میشود.
بنابراین با ساخت گراف دانش گوگل علاوه بر افزایش اعتبار برند همچنین میتوانید میزان ترافیک وب سایت خود را نیز افزایش داده و سئوی آن را نیز بهبود بخشید. اما رابطه سئو و گوگل نالج چیست و این دو مفهوم چگونه به یکدیگر مرتبط میشوند؟ در بخش بعدی به این پرسش مهم پاسخ خواهیم داد.
رابطه سئو و گوگل نالج
برای توضیح رابطه سئو و گوگل نالج با یک مثال شروع میکنیم. گراف دانش گوگل را به عنوان یک داربست در نظر بگیرید که به رباتها و خزندههای وب امکان میدهد تا به صورت هوشمندانهتر و موثرتر بتوانند به محتواهای شما دسترسی پیدا کنند. این داربست یا همان گراف در واقع در حال توصیف محتوای سایت شما به خزندههای موتورهای جستجوگر گوگل است و به آنها کمک میکند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کرده و در نتیجه رتبه بهتری به آن بدهند. زمانی که مطالب وب سایت شما توسط رباتهای جستجوگر به عنوان مطالبی ارزشمند و مفید تلقی شناسایی شوند، قطعا جایگاه و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست میآورید و به دنبال آن ترافیک وب سایتتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین ارتباط سئو و گراف دانش گوگل را میتوانیم در درک بهتر محتواهای سایت توسط خزندگان گوگل و افزایش میزان ترافیک سایت خلاصه کنیم.
نحوه ساخت گراف دانش گوگل
حال که با مزایای گراف دانش گوگل و رابطه آن با بهبود سئو سایت آشنا شدید، قطعا اکنون به فکر ساخت گوگل نالج برای کسب و کار خود افتادهاید. برای ساخت گراف دانش گوگل روشهای مختلفی وجود دارد که با انجام آنها میتوانید گراف خود را ایجاد کرده و اطلاعات کلیدی و موردنیاز کاربران درباره سایت خود را در قالب گراف در اختیار آنان قرار دهید. نحوه ساخت گراف دانش گوگل چندان دشوار نیست و برای طراحی آن میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
توسعه روابط عمومی و لینک سازی
این گام شاید در ابتدا برای ساخت گراف دانش گوگل کمی دشوار و چالش برانگیز باشد اما به دیده شدن و افزایش ترافیک سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد. هرچه صحبت از کسب و کار شما در فضای وب بیشتر باشد، ایجاد گراف دانش گوگل برایتان بسیار سادهتر خواهد شد. بنابراین باید به گوگل نشان دهید که وب سایت شما دارای مطالب و خدمات مفیدی است و اطلاعات سودمندی را در اختیار کاربران قرار میدهد. برقراری ارتباط با وب سایتهای معتبر و مرتبط با کسب و کار شما و دریافت بک لینک از آنها بسیار کمک کننده است. زمانی که وب سایتهای معتبر به سایت شما لینک دهند، میزان بازدیدکنندگان سایت شما به تدریج افزایش پیدا کرده و همین موضوع نیز موجب بهبود سئو آن خواهد شد. بنابراین اولین و شاید سختترین قدم برای ساخت گراف دانش گوگل این است که حضور خود در فضای وب را پررنگتر سازید تا توسط گوگل به عنوان یک وب سایت مفید شناخته شوید.
استفاده از نشانه گذاری اسکیما در وب سایت
نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) نوعی عمل نشانه گذاری صفحات سایت است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا درباره محتوای یک صفحه، اطلاعات بیشتری بدست آورند. اسکیما همچنین به خزندههای وب کمک میکند تا محتوای سایت و صفحات مختلف را بهتر درک کرده و آن را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهند. بنابراین برای ساخت گراف دانش گوگل وب سایت کسب و کاری خود بهتر است از نشانه گذاری سازمان (Organization Markup) استفاده کرده و اطلاعاتی از قبیل نام شرکت یا برند، آدرس وب سایت، شبکههای اجتماعی، حوزه فعالیت، لوگو و غیره را در آن وارد نمایید. پس از نوشتن کدهای اسکیما نیز آن را در ابزار بررسی اسکیمای گوگل قرار دهید تا از درستی کد اطمینان حاصل کرده و سپس آن را در سایت خود وارد کنید.
ثبت نام در Google My Business
اگر دارای یک فروشگاه فیزیکی هستید و میخواهید کسب و کار خود را در وب گسترش دهید، ساخت پروفایل Google My Business برای شما یک ضرورت محسوب میشود. این کار به دیده شدن برند و کسب اعتبار در Google Maps و نتایج جستجو کمک بسیاری میکند و کسب و کار شما را در لیست مشاغل محلی قرار میدهد. البته ثبت نام در GMB تضمینی برای دریافت گراف دانش گوگل نیست اما شانس شما را افزایش میدهد. بنابراین تمامی اطلاعات موردنیاز همچون نام، آدرس، شماره تماس و غیره را به درستی در GMB وارد نمایید.
ثبت برند در Wikidata.org
Wikidata وب سایتی است که دادههای ساختاریافته را برای ویکی پدیا و سایر وب سایتهای ویکی مدیا ذخیره میکند. بخش قابل توجهی از دادههای گراف دانش گوگل از ویکی دیتا برداشته میشود و به همین دلیل ساخت پروفایل در این وب سایت حتی از ایجاد صفحه در یکی پدیا نیز مهمتر است. ساخت پروفایل در ویکی دیتا بسیار آسانتر و سادهتر از ویکی پدیا است اما رعایت تمامی قوانین آن کمی دشوار است و ممکن است اطلاعات شما را پاک کند. اما با این حال ثبت برند در Wikidata نیز اقدامی مهم در جهت ساخت گراف دانش گوگل محسوب میشود.
ساخت صفحه ویکی پدیا
ساخت صفحه در ویکی پدیا نیز روش دیگری جهت ساخت و قرار گرفتن در گراف دانش گوگل است که باید در آن تمامی اطلاعات مفید و مهم درباره کسب و کار خود را با استناد به منابع معتبر منتشر کنید. به همین دلیل است که در ابتدا اشاره کردیم تا روابط عمومی و لینک سازی خود را تقویت کنید تا علاوه بر افزایش بازدید بتوانید از آنها در این بخش استفاده نمایید. برای ساخت صفحه ویکی پدیا نیز باید تمامی قوانین آن را رعایت کنید تا بتوانید صفحهای معتبر برای برند خود بسازید.
فعالیت مداوم
یکی دیگر از روشهایی که شهرت و محبوبیت صفحه شما را به گوگل نشان میدهد، فعالیت مدام و به روزرسانی منظم دادهها است. با فعالیت مستمر در وب سایت، شبکههای اجتماعی و تولید محتواهای مفید و ارزشمند به گوگل نشان میدهید که شما در حال رقابت با رقبا هستید و برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو تلاش میکنید. گوگل از طریق مشاهده و بررسی فعالیت شما، میزان اعتبار وب سایت و کسب و کارتان را تخمین میزند و در صورت تشخیص ارزشمندی آن نیز اطلاعات شما را وارد گراف دانش خواهد کرد.
چطور گراف دانش را تغییر دهیم؟
گراف دانش گوگل یک منبع و پایگاه اطلاعاتی گسترده است که امکان بروز خطا و اشتباه در ثبت اطلاعات در آن وجود دارد. یعنی گاهی مواقع ممکن است اطلاعات ثبت شده در گراف با اطلاعات حقیقی برند شما مغایرت داشته باشد که در این صورت باید نسبت به تغییر و اصلاح آنها اقدام نمایید. اما چطور گراف دانش را تغییر دهیم و اطلاعات صحیح را در آن وارد کنیم؟ برای انجام این کار ابتدا باید هویت خود را اثبات کنید تا به بخش ویرایش اطلاعات دسترسی پیدا نمایید. معمولا در قسمت پایین گراف دانش گوگل گزینهای تحت عنوان Claim this knowledge panel وجود دارد که با انتخاب آن و وارد کردن اکانتهای ثبت شده برند خود همچون اینستاگرام، توییتر و یا یوتیوب میتوانید هویتتان را ثابت کنید. پس از تایید هویت امکان ویرایش اطلاعات برای شما فراهم میشود و میتوانید اطلاعات صحیح را در گراف دانش گوگل خود وارد نمایید.
بدین ترتیب با انجام اقدامات بالا میتوانید شانس ساخت گراف دانش گوگل برای کسب و کار خود را افزایش دهید. اما برای ساخت گراف دانش شخصی نمیتوانید از روشهای بالا کمک بگیرید زیرا تا کنون اطلاعات زیادی مبنی بر ساخت گوگل نالج برای شخص توسط Google منتشر نشده است. بنابراین گوگل تصمیم میگیرد که برای چه افرادی گراف بسازد اما معمولا افرادی دارای گراف دانش گوگل هستند که در ویکی پدیا صفحهای معتبر دارند و به عنوان یک شخص معروف و یا مهم شناخته میشوند.
جمع بندی
گراف دانش گوگل در سال 2012 و با هدف بهبود تجربه کاربران و ارائه اطلاعات مفید و کاربردی در کمترین زمان ممکن به آنان طراحی شد. گوگل نالج دارای انواع مختلفی است که در تمامی حوزهها اطلاعات مرتبط و کلیدی را در قالب یک باکس در قسمت سمت راست صفحه در اختیار کاربران قرار میدهد. بنابراین با ساخت گراف دانش گوگل میتوانید اطلاعات مهم در رابطه با کسب و کار خود را به بازدیدکنندگان ارائه دهید و به دنبال آن نیز سئو سایت خود را نیز بهبود بخشید.