گوگل به عنوان بزرگترین پایگاه اطلاعاتی مردم دنیا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مختلف شناخته میشود که در واقع دایره المعارف مجازی عصر حاضر است. همه ما برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود ابتدا به سراغ گوگل میرویم و کلمات و عبارات کلیدی موردنظر خود را در آن جستجو میکنیم. اگر دقت کرده باشید، علاوه بر لینکها و صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند، برای برخی از کلمات یک باکس نیز در قسمت سمت راست صفحه وجود دارد که اطلاعات تکمیلی و مفیدی را به صورت خلاصه در اختیار ما قرار میدهد.
این باکس اطلاعاتی، گراف دانش گوگل (Google’s Knowledge Graph) نام دارد که در نتیجه جستجوی کاربران در گوگل نمایش داده میشود. اما گراف دانش گوگل چیست و چه کاری انجام میدهد؟ گراف دانش یا گوگل نالج به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تعداد کلیک بتوانید اطلاعات کاملی درباره موضوعات گوناگون بدست آورید. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره گراف دانش گوگل بدانید را مورد بررسی قرار میدهیم و نحوه ساخت آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.
گراف دانش گوگل یا knowledge graph چیست؟
گراف دانش گوگل یک پایگاه دانش غنی از میلیاردها اطلاعات مهم درباره موضوعات علمی، تخصصی، عمومی، افراد سرشناس، مکانها، حقایق جهان و غیره است که در قالب یک باکس ارائه میشود. هدف از ارائه گراف دانش گوگل این است که اطلاعات مهم و کلیدی درباره موضوعات مختلف در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار گیرند.
![گوگل نالج چیست]()
زمانی که شما موضوعی را در گوگل جستجو میکنید، علاوه بر نتایج مرتبطی که در قالب لینکهای مختلف نمایش داده میشوند یک باکس نیز در سمت راست صفحه و در کنار نتایج جستجو نمایش داده میشود که این باکس همان گراف دانش گوگل است. با بررسی اجمالی گراف دانش میتوانید خیلی سریع اطلاعات اولیه و کلیدی درباره موضوع موردنظر خود را بدست آورید.
بر اساس گزارش گوگل، اطلاعات موجود در Knowledge Graph از طریق صدها منبع اطلاعاتی عمومی و خصوصی وب در دنیا همچون ویکی پدیا و ویکی داده جمع آوری میشوند. بنابراین محتواهای آن دقیق و صحیح است و با مطالعه آنها میتوانید به اطلاعات مفید و کاربردی دست پیدا کنید.
![گراف دانش گوگل چیست]()
به عنوان مثال زمانی که نام «کریس رونالدو» را در گوگل سرچ کنید یک باکس گوگل گراف در سمت راست صفحه مشاهده میکنید که در آن اطلاعاتی کلیدی همچون نام کامل این بازیکن، تصاویر، آدرس صفحه اینستاگرام، جدیدترین اخبار، تیم باشگاهی فعلی و اطلاعاتی از این قبیل برای شما نمایش داده میشود. بنابراین گراف دانش گوگل کلیه اطلاعات، کلمات، عبارات و مفاهیم مرتبط با یک موضوع را از منابع مختلف جمع آوری و شناسایی کرده و آنها را در اختیار کاربران قرار میدهد.
مزایای گراف دانش گوگل
همانطور که اشاره کردیم، گراف دانش گوگل به منظور ارائه اطلاعات کلیدی و پاسخ به سوالات کاربران در کمترین زمان و با کمترین میزان کلیک راه اندازی شده است. گوگل نالج در سال 2012 طراحی شد و هدف اصلی آن نیز بهبود تجربه سرچ کاربران بود تا از طریق آن بتوانند در عرض چند ثانیه به اطلاعات جامعی درباره موضوعات، افراد معروف و حقایق دنیا دست پیدا کرده و به راحتی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. با این حال برخی از مهمترین مزایای گراف دانش گوگل شامل موارد زیر است:
- دسترسی به اطلاعات کلیدی در کوتاهترین زمان
- درک بهتر و موثرتر قصد و نیت کاربران از جستجوی کلمات، عبارات و سوالات
- نمایش بهتر و موثرتر اطلاعات مهم کسب و کارها و شرکتها
- جلب اعتماد بازدیدکنندگان بالقوهای که به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید یک محصول هستند
- افزایش ترافیک وب سایتها
- افزایش میزان اعتبار کسب و کارها از طریق نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو به همراه نمایش رتبه و نظرات مرتبط
- افزایش شانس برقراری ارتباط کاربران با برندها و مشاغل مختلف از طریق نمایش اطلاعات تماس و روشهای برقراری ارتباط
- ارائه اطلاعات مفید در صفحه اصلی نتایج جستجو و بهبود تجربه کاربران
انواع گراف دانش
گراف دانش گوگل دارای چندین نوع مختلف است که هریک از آنها اطلاعات کلیدی و مهمی را درباره موضوعات مختلف در اختیار کاربران قرار میدهد. رایجترین انواع گراف دانش گوگل شامل موارد زیر است:
- شرکت ها و برندها
این نوع گراف دانش گوگل یک ابزار قدرتمند برای برندسازی شرکتها و کسب و کارهای مختلف است که به آنها رسمیت و اعتبار میبخشد. این گراف، اطلاعات اولیه و مهم درباره کسب و کارها و برندها از جمله حوزه فعالیت، تصویر لوگو، اکانت شبکههای اجتماعی، آدرس وب سایت، موسس برند، سال تاسیس و غیره را نمایش میدهد.
برای اطلاع از جدید ترین روش های سئو سایت شرکتی روی لینک کلیک کنید.
- افراد معروف
گراف افراد معروف و سرشناس همچون هنرمندان، بازیگران، خوانندگان، سیاستمداران، شاعران، نویسندگان، فوتبالیستها، افراد تاثیرگذار دنیا نیز نمونه دیگری از گراف دانش گوگل است. این نوع گراف معمولا یک بیوگرافی کوتاه درباره زندگی شخصی و کاری افراد ارائه میدهد.
- کسب و کارهای محلی
گراف دانش برای مشاغل و کسب و کارهای محلی میتواند اطلاعات کلیدی و مورد نیاز مخاطبان همچون حوزه فعالیت، آدرس فروشگاه، ساعات کاری، اطلاعات تماس، نوع خدمات، امتیازات، نظرات کاربران، مسیریابی از طریق گوگل مپ و شبکههای اجتماعی را نمایش دهد.
- محصولات
گراف دانش محصولات و خدمات با هدف معرفی ویژگیها و قابلیتهای کاربردی آنها ساخته میشود که علاوه بر آشنایی مخاطبان با محصولات، موجب افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) و افزایش نرخ کلیک نیز خواهد شد.
- غذا و اطلاعات تغذیه ای
گراف غذا و اطلاعات تغذیهای نیز یکی دیگر از انواع رایج گراف دانش گوگل است که ساخت آن برای کسب و کارهای مرتبط با این حوزه بسیار مفید خواهد بود. در این گراف میتوانید اطلاعات ساده درباره مواد غذایی همچون میزان کالری، خواص و مضرات، ارزش غذایی، دستور پخت و غیره را قرار داده و از طریق آن ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
- سرگرمی (فیلم، سریال، برنامه تلویزیونی، کتاب و موسیقی)
گراف سرگرمی و رسانه نیز از دیگر انواع رایج و البته محبوب گوگل نالج است که در آن طیف گستردهای از اطلاعات مرتبط با فیلم، سریال و یا موزیک همچون تیزر فیلمها و سریالها، تعداد فصلها و قسمتها، تاریخ انتشار، فهرست بازیگران و عوامل، نقد و بررسی کارشناسان و منتقدان، بودجه صرف شده، نظرات کاربران و هر اطلاعات مهم و مرتبط دیگری درج میشود.
بنابراین با ساخت گراف دانش گوگل علاوه بر افزایش اعتبار برند همچنین میتوانید میزان ترافیک وب سایت خود را نیز افزایش داده و سئوی آن را نیز بهبود بخشید. اما رابطه سئو و گوگل نالج چیست و این دو مفهوم چگونه به یکدیگر مرتبط میشوند؟ در بخش بعدی به این پرسش مهم پاسخ خواهیم داد.
رابطه سئو و گوگل نالج
برای توضیح رابطه سئو و گوگل نالج با یک مثال شروع میکنیم. گراف دانش گوگل را به عنوان یک داربست در نظر بگیرید که به رباتها و خزندههای وب امکان میدهد تا به صورت هوشمندانهتر و موثرتر بتوانند به محتواهای شما دسترسی پیدا کنند. این داربست یا همان گراف در حال توصیف محتوای سایت شما به خزندههای موتورهای جستجوگر گوگل است و به آنها کمک میکند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کرده و در نتیجه رتبه بهتری به آن بدهند.
زمانی که مطالب وب سایت شما توسط رباتهای جستجوگر به عنوان مطالبی ارزشمند و مفید شناسایی شوند، قطعا جایگاه و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست میآورید و در نتیجه، ترافیک وب سایتتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین ارتباط سئو و گراف دانش گوگل را میتوانیم در درک بهتر محتواهای سایت توسط خزندگان گوگل و افزایش میزان ترافیک سایت خلاصه کنیم.
نحوه ساخت گراف دانش گوگل
حال که با مزایای گراف دانش گوگل و رابطه آن با بهبود سئو سایت آشنا شدید، قطعا به فکر ساخت گوگل نالج برای کسب و کار خود افتادهاید. برای ساخت گراف دانش گوگل روشهای مختلفی وجود دارد که با انجام آنها میتوانید گراف خود را ایجاد کرده و اطلاعات کلیدی و مورد نیاز کاربران درباره سایت خود را در قالب گراف در اختیار آنان قرار دهید. نحوه ساخت گراف دانش گوگل چندان دشوار نیست و برای طراحی آن میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- تولید محتوای حرفهای و ارزشمند
اولین و مهمترین قدم برای قرار گرفتن در گراف دانش گوگل، تولید محتوای حرفهای، جامع و ارزشمند است. محتوایی که بتواند پاسخ کاملی به پرسشها و نیازهای کاربران بدهد، علاوه بر جلب اعتماد مخاطب، از دید گوگل نیز معتبر و قابل استناد محسوب میشود.
![ساخت گوگل نالج برای شخص]()
رعایت نظم در انتشار محتوا، داشتن سبک و لحن مشخص و توجه به جزئیات موضوعی، باعث میشود تا سایت شما به منبعی قابل اعتماد تبدیل شود و شانس حضور در نالج گراف را افزایش دهد. در واقع، تا زمانی که محتوای شما نتواند بهخوبی نیاز مخاطب را برطرف سازد، استفاده از گراف دانش گوگل تأثیر چندانی بر رشد و پیشرفت سایت یا برندتان نخواهد داشت.
- توسعه روابط عمومی و لینک سازی
این روش شاید در ابتدا برای ساخت گراف دانش گوگل کمی دشوار و چالش برانگیز به نظر برسد اما به دیدهشدن و افزایش ترافیک سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد. هرچه صحبت از کسب و کار شما در فضای وب بیشتر باشد، ایجاد گراف دانش گوگل برایتان بسیار سادهتر خواهد شد. بنابراین باید به گوگل نشان دهید که وب سایت شما دارای مطالب و خدمات مفیدی است و اطلاعات سودمندی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
برقراری ارتباط با وب سایتهای معتبر و مرتبط با کسب و کار شما و دریافت بکلینک از آنها بسیار کمککننده است. زمانی که وب سایتهای معتبر به سایت شما لینک دهند، میزان بازدیدکنندگان سایت شما به تدریج افزایش پیدا کرده و همین موضوع نیز موجب بهبود سئو آن خواهد شد. بنابراین اولین و شاید سختترین قدم برای ساخت گراف دانش گوگل این است که حضور خود در فضای وب را پررنگتر سازید تا توسط گوگل به عنوان یک وب سایت مفید شناخته شوید.
- استفاده از نشانه گذاری اسکیما در وب سایت
![Knowledg graph چیست]()
نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) نوعی عمل نشانه گذاری صفحات سایت است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا درباره محتوای یک صفحه، اطلاعات بیشتری بدست آورند. اسکیما همچنین به خزندههای وب امکان میدهد تا محتوای سایت و صفحات مختلف را بهتر درک کرده و آن را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهند.
بنابراین برای ساخت گراف دانش گوگل وبسایت کسبوکار خود بهتر است از نشانه گذاری سازمان (Organization Markup) استفاده کرده و اطلاعاتی از قبیل نام شرکت یا برند، آدرس وب سایت، شبکههای اجتماعی، حوزه فعالیت، لوگو و غیره را در آن وارد نمایید. پس از نوشتن کدهای اسکیما نیز آن را در ابزار بررسی اسکیمای گوگل قرار دهید تا از درستی کد اطمینان حاصل کرده و سپس آن را در سایت خود وارد کنید.
- ثبت نام در Google My Business
اگر دارای یک فروشگاه فیزیکی هستید و میخواهید کسب و کار خود را در وب گسترش دهید، ساخت پروفایل Google My Business برای شما یک ضرورت محسوب میشود. این کار به دیده شدن برند و کسب اعتبار در Google Maps و نتایج جستجو کمک بسیاری میکند و کسب و کار شما را در لیست مشاغل محلی قرار میدهد. البته ثبت نام در GMB تضمینی برای دریافت گراف دانش گوگل نیست، اما شانس شما را افزایش میدهد. بنابراین تمامی اطلاعات موردنیاز همچون نام، آدرس، شماره تماس و غیره را به درستی در GMB وارد نمایید.
![انواع گراف دانش گوگل]()
- ثبت برند در Wikidata.org
Wikidata وبسایتی است که دادههای ساختاریافته را برای ویکی پدیا و سایر وب سایتهای ویکی مدیا ذخیره میکند. بخش قابل توجهی از دادههای گراف دانش گوگل از ویکیدیتا برداشته میشود و به همین دلیل ساخت پروفایل در این وب سایت حتی از ایجاد صفحه در ویکیپدیا نیز مهمتر است.
ساخت پروفایل در ویکیدیتا بسیار آسانتر و سادهتر از ویکی پدیا است اما رعایت تمامی قوانین آن کمی دشوار است و امکان دارد که اطلاعات شما را پاک کند. با این حال، ثبت برند در Wikidata نیز اقدامی مهم در جهت ساخت گراف دانش گوگل محسوب میشود.
- ساخت صفحه ویکی پدیا
ساخت صفحه در ویکی پدیا نیز روش دیگری جهت ساخت و قرار گرفتن در گراف دانش گوگل است که باید در آن تمامی اطلاعات مفید و مهم درباره کسب و کار خود را با استناد به منابع معتبر منتشر کنید. به همین دلیل در ابتدا اشاره کردیم که باید روابط عمومی و لینکسازی خود را تقویت کنید تا علاوه بر افزایش بازدید بتوانید از آنها در این بخش استفاده نمایید. برای ساخت صفحه ویکی پدیا نیز باید تمامی قوانین آن را رعایت کنید تا بتوانید صفحهای معتبر برای برند خود بسازید.
- فعالیت مداوم
یکی دیگر از روشهایی که شهرت و محبوبیت صفحه شما را به گوگل نشان میدهد، فعالیت مدام و به روزرسانی منظم دادهها است. با فعالیت مستمر در وب سایت، شبکههای اجتماعی و تولید محتواهای مفید و ارزشمند به گوگل نشان میدهید که شما در حال رقابت با رقبا هستید و برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو تلاش میکنید. گوگل از طریق مشاهده و بررسی فعالیت شما، میزان اعتبار وب سایت و کسب و کارتان را تخمین میزند و در صورت تشخیص ارزشمندی آن نیز اطلاعات شما را وارد گراف دانش خواهد کرد.
در نهایت، رعایت اصول حرفهای و ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، کلید موفقیت در دیده شدن و افزایش اعتبار برند در گراف دانش گوگل است.
چطور گراف دانش را تغییر دهیم؟
تغییر اطلاعات موجود در گراف دانش گوگل (Google Knowledge Graph) فرآیندی دقیق و مرحله به مرحله است که مستلزم تأیید مالکیت پنل دانش است. ابتدا با حساب گوگل خود وارد شوید و نام خود یا کسبوکار را جستوجو کنید تا پنل مربوطه نمایش داده شود. سپس گزینه «پیشنهاد ویرایش یا Suggest Edits» را انتخاب کنید تا بتوانید بخشهای مورد نظر برای اصلاح یا بهروزرسانی را مشخص کنید و تغییرات پیشنهادی خود را همراه با منابع معتبر ارائه نمایید.
گوگل کلیه پیشنهادات را بررسی میکند و تنها تغییراتی که معتبر و قابل استناد تشخیص داده شوند را اعمال خواهد کرد. بنابراین ارائه منابع رسمی، اطلاعات دقیق و شفافیت در ثبت دادهها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسبوکارها، استفاده از نمایه گوگل بیزینس (Google Business Profile) میتواند روند ویرایش اطلاعات را سریعتر و مطمئنتر کند. به طور کلی، دقت بالا و شفافیت در ارائه اطلاعات معتبر، شانس دیدهشدن و افزایش اعتبار شما در گراف دانش گوگل را افزایش میدهد.
تفاوت گراف دانش و Rich Snippet
همانطور که اشاره کردیم، گراف دانش گوگل یک پایگاه داده گسترده است که اطلاعات مرتبط با افراد، مکانها، سازمانها و مفاهیم را بهصورت ساختاریافته جمعآوری میکند و در قالب پنل دانش (Knowledge Panel) در کنار نتایج جستوجو نمایش میدهد. هدف اصلی آن ارائه پاسخهای سریع و دقیق به جستوجوی کاربران است و اطلاعات آن از منابع معتبر و شناختهشده مانند ویکیپدیا، ویکیداده و سایر مراجع رسمی جمعآوری میشود.
![گراف دانش گوگل چیست]()
در مقابل، ریچ اسنیپتها (Rich Snippets) نسخه پیشرفتهای از نتایج جستوجو هستند که با استفاده از دادههای ساختاریافته، اطلاعات تکمیلی و جذاب مانند امتیازدهی، قیمت، تاریخ انتشار و سایر جزئیات مرتبط را مستقیماً در خود نتایج جستوجو نمایش میدهند. ریچ اسنیپتها بیشتر بر افزایش تعامل کاربر و نرخ کلیک (CTR) تمرکز دارند و کنترل آنها عمدتاً در اختیار صاحبان وبسایت است.
به طور خلاصه، گراف دانش با هدف ارائه اطلاعات جامع و معتبر در پنلهای دانش عمل میکند، در حالی که ریچ اسنیپتها برای بهبود تجربه کاربری و جذابتر کردن نتایج جستوجو طراحی شدهاند و هر دو ابزار میتوانند به شکل مکمل در فرآیند بهینهسازی حضور آنلاین برند یا محتوا مؤثر واقع شوند.
جمعبندی
گراف دانش گوگل در سال 2012 با هدف بهبود تجربه کاربران و ارائه اطلاعات مفید و کاربردی در کمترین زمان ممکن به آنان طراحی شد. گوگل نالج دارای انواع مختلفی است که در تمامی حوزهها اطلاعات مرتبط و کلیدی را در قالب یک باکس در قسمت سمت راست صفحه در اختیار کاربران قرار میدهد. با ساخت گراف دانش گوگل میتوانید اطلاعات مهم در رابطه با کسب و کار خود را به بازدیدکنندگان ارائه دهید و به دنبال آن، سئو سایت خود را نیز بهبود بخشید.