آیا تاکنون از خودتان پرسیدهاید که چگونه وقتی کلمهای را در گوگل جستوجو میکنید، گوگل نتایج مرتبط با درخواست شما را بهتان نشان میدهد؟ اگر فکر نکردهاید بدانید که همهاش از استفاده از کلمه کلیدی در سئو محتواهای موجود در سایت آب میخورد. برای همین است که آگاهی از ساروکار انتخاب و استفاده از کلمه کلیدی در سئو بسیار مهم است.
این روزها با افزایش تعداد کاربران اینترنت، بر تعداد وبسایتها نیز افزوده شده است و بسیاری از مشاغل از طریق سایت به فعالیت خود ادامه میدهند. نوع فعالیت و هدف سایتها ممکن است با یکدیگر تفاوتهای بسیار زیادی داشته باشند؛ با این حال، یک نقطهی مشترک بین همهی سایتها وجود دارد که عبارت است از بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو. تمامی سایتها برای دست یافتن به یک ترافیک واقعی لازم است با تکنیکهای سئو آشنا باشند تا بازدید بیشتری از وبسایت آنها انجام شود. کلمه کلیدی در سئو از مهمترین تکنیکهایی است که میتوانید از آن بهره ببرید و هر چه دانش خود را در این زمینه بیشتر کنید، نتیجهی بهتری دریافت خواهید کرد. این مقاله به بررسی نقشه کلمه کلیدی در سئو سایت و اهمیت آن اختصاص دارد.
کلمه کلیدی در سئو از چه زمانی مطرح شد؟
با اینکه نخستین وبسایت در سال 1991 ایجاد شد، تاریخچهی ایجاد سئو به چند سال پس از آن یعنی سال 1997 باز میگردد. در این سال مدیر یک گروه موسیقی راک به نام Jefferson Starship متوجه شد که وبسایت این گروه در صفحهی چهارم نتایج جستوجو نمایش داده میشود. واضح است که این موضوع برای او ناراحت کننده بود.
او این موضوع را با شرکتی که سایت را طراحی کرده بود در میان گذاشت و آن شرکت نیز در صدد پی بردن به راز این رتبه بندی برآمد. شرکت مذکور از طریق آزمون و خطا راههای بسیاری را امتحان کرد تا اینکه در انتها توانست با تکرار نام این گروه موسیقی در صفحات وبسایت جایگاه آن را در رتبه بندی نتایج موتور جستوجو تغییر دهد و این گونه بود که سئو و کلمه کلیدی در سئو متولد شد.
منظور از کلمه کلیدی در سئو چیست؟
کلمات کلیدی در سئو عبارتند از کلمات و عباراتی که کاربران در موتورهای جستوجو سرچ میکنند. این کلمات بهنام کوئری (search queried) نیز شناخته میشوند. شما بهعنوان یک مدیر وبسایت یا تولید کنندهی محتوا لازم است کلمات کلیدی را در متن محتوای خود استفاده کنید. نحوهی انتخاب این کلمات باید بهگونهای باشد که شانس دیده شدن وبسایت شما را افزایش دهد؛ به عبارت دیگر، لازم است بدانید که کاربران چگونه یک محصول، یک سرویس یا اطلاعاتی خاص را جستوجو میکنند. این کار سبب میشود در رتبه بندی موتورهای جستوجو نظیر گوگل در جایگاه بالاتری قرار بگیرید. کلمات کلیدی یکی از اصلیترین نقشها را در سئو ایفا میکنند.
منظور از محتوای سئو شده چیست؟
سئو کوتاه شدهی عبارت انگلیسی search engine optimizing و بهمعنای بهینهسازی موتورهای جستوجو است. تولید محتوای سئو شده اولین و احتمالا مؤثرترین گام در کسب رتبهی بالاتر در صفحهی نتایج موتورهای جستوجو است. منظور از محتوای سئو شده نیز محتوایی است که باعث میشود سایت شما در میان رقبا در جایگاه بالاتری قرار بگیرد.
محتوای سئو شده اهمیت زیادی در موفقیت سایت شما دارد چرا که گوگل یا دیگر موتورهای جستوجو با بررسی محتوای شما تعیین میکنند که محتوای وبسایتتان چقدر ارزش دارد. البته موارد دیگری نظیر طراحی وبسایت یا استفاده از UI مناسب نیز از تکنیکهایی هستند که در رتبهی وبسایت شما مؤثر خواهند بود؛ اما هیچ فاکتور دیگری بهاندازهی محتوای سئو شده و کلمه کلیدی در سئو، برای کسب رتبهی خوب مؤثر نیست.
محتوای سئو شده باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
همان طور که گفته شد، سئوی محتوا مؤثرترین عامل قرارگرفتن وبسایت شما در یک جایگاه مطلوب در گوگل است؛ اما سئوی محتوا مراحل و ویژگیهایی دارد که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:
- داشتن عنوان جذاب؛
- استفاده از کلمه کلیدی اصلی در عنوان؛
- استفاده از کلمات و عبارات کلیدی در بدنهی متن؛
- استفاده از جملات و عبارات قابل فهم و گویا؛
- داشتن لینکهای داخلی؛
- استفاده از تصاویر مرتبط؛
- داشتن طول مناسب برای محتوا؛
- شناخت مخاطبان اصلی و تولید محتوای مناسب برای آنها؛
- بهروز بودن مطالب محتوا.
چرا استفاده از کلمه کلیدی در سئو اهمیت دارد؟
استفاده از کلمه کلیدی در سئو اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث میشود گروه خاصی از مخاطبان بهسمت سایت شما هدایت شوند. برای موفقیت در کسبوکار اینترنتی خود و جذب مخاطب و همچنین کسب درآمد بیشتر، باید تمرکز خود را روی تولید محتوای سئو محور بگذارید که کلمات کلیدی مهمترین نقش را در این بخش ایفا میکنند.
در حقیقت کلمات کلیدی هستند که جامعهی هدف را بهسمت وبسایت شما هدایت میکنند؛ بنابراین تمرکز بر این بخش و انتخاب اصولی و دقیق کلمه کلیدی در سئو میتواند رمز موفقیت سایت شما باشد. در صورتی که از کلمات کلیدی در محتواهای متنی خود استفاده نکنید، شانس اینکه مخاطب با سایت شما روبهرو شود بسیار اندک خواهد بود.
کلمات کلیدی چگونه برای سایت مخاطب میآورند؟
کلمات کلیدی در حقیقت همان کلماتی هستند که کاربران آنها را در موتورهای جستوجو سرچ میکنند؛ بنابراین در وهلهی اول کلمات کلیدی انتخابی شما باید با محتوایی که تولید میکنید مرتبط باشند. اولین گام در بهینهسازی موتورهای جستوجو نیز انتخاب صحیح کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی در سئو را میتوان پل ارتباطی بین مخاطبان بالقوه و محتوای موجود در سایت دانست. در صورتی که کلمات نامناسب بهعنوان کلمه کلیدی در محتوای متنی سایت شما انتخاب شوند، رفتهرفته بازدید از سایت شما کاهش خواهد یافت. در این صورت کاربران با ورود به سایت شما و یافتن محتوای غیرمرتبط از آن خارج خواهند شد و با گذر زمان رتبهی سایتتان اُفت خواهد کرد..
کدام الگوریتم گوگل نقش بررسی کلمات کلیدی را بر عهده دارد؟
گوگل برای رتبهبندی وب سایتها از الگوریتمهای مختلفی استفاده میکند و در زمینهی بررسی کلمات کلیدی نیز از الگوریتمهای متفاوتی کمک میگیرد. الگوریتم پاندا، الگوریتم ونیز، الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم کبوتر از جمله مهمترین الگوریتمهایی هستند که هرکدام بهگونهای محتوا و کلمه کلیدی در سئو آن سایت را بررسی میکنند.
این الگوریتمها چگونه کلمه کلیدی را بررسی میکنند؟
الگوریتمهایی که از آنها نام بردیم هرکدام به شیوهای خاص کلمات کلیدی را بررسی میکنند که در ادامه دربارهی آنها توضیح میدهیم.
- الگوریتم پاندا: الگوریتم پاندا از جمله اولین الگوریتمهایی بود که با هدف بررسی سئوی محتوا راه اندازی شد. این الگوریتم که به طور مداوم در حال بررسی سایتها است، بیشتر بر فاکتورهای درون صفحه یا on page تمرکز دارد و علاوه بر کلمات کلیدی در سئو، محتواها را از نظر کیفیت یا سرقت ادبی نی بررسی میکند. تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در سئو محتوایی یا استفاده از کلمه کلیدی غیر مرتبط توسط این الگوریتم تشخیص داده میشوند.
- الگوریتم ونیز: در الگوریتم ونیز جستوجوهای محلی از طریق IP بررسی میشوند و محتوایی که بر اساس کلمات کلیدی مرتبط بیشترین سرچ را داشته باشد، در رتبهی بالاتری قرار خواهد گرفت.
- الگوریتم مرغ مگس خوار: تمرکز این الگوریتم بر بررسی کلمات کلیدی مرتبط با محتواست. در گذشته هر محتوایی فارغ از اینکه در ارتباط با کلمه کلیدی باشد یا خیر، با جستوجوی کلمه کلیدی برای کاربر به نمایش در میآمد؛ اما از زمان راه اندازی این الگوریتم، روی محتوا از نظر ارتباط معنایی نیز بررسی انجام میشود.
- اگوریتم کبوتر: الگوریتم کبوتر پس از الگوریتم مرغ مگس خوار آغاز به کار کرد و هدفی تقریبا مشترک با آن دارد. این الگوریتم بر سئوی محلی تمرکز دارد و علاوه بر آن به گوگل این توانایی را داده که نتایج مشابه عبارت سرچ شده را به کاربر پیشنهاد دهد.
انواع کلمه کلیدی در سئو
قبل از آنکه راجع به اینکه چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم، با هم صحبت کنیم، خوب است راجع به انواع کلمه کلیدی در سئو، کاربردشان و قوانین مربوط به این کلمات در سال 2020 کمی حرف بزنیم. کلمات کلیدی در سئو بر اساس نوع کاربرد و محتوایی که در آن مورد استفاده قرار میگیرند، انواع مختلفی دارند. این کلمات در دسته بندیهای مختلفی قرار میگیرند که در ادامه به معرفی مهمترینهای آنها خواهیم پرداخت.
دسته بندی کلمات کلیدی طبق User Intent یکی از مهمترین دسته بندیهایی است که بر اساس نوع نیاز کاربران و جستوجوی آنها در اینترنت شکل میگیرد. کلمات کلیدی Informational، Transactional و Navigatioanl در این نوع دسته بندی قرار میگیرند.
دسته بندی بعدی نیز بر اساس تعداد دفعات سرچ توسط کاربران ایجاد شده است که کلمات کلیدی short-tail، Long-tail و کلمات کلیدی Head یا اصلی در این دسته بندی جای میگیرند.
هرکدام از انواع کلمه کلیدی چه کاربردی دارد و در چه نوع مقالاتی باید استفاده شود؟
کلمات Informational همان طور که از نامشان پیدا است این نوع کلمات توسط کاربرانی جستوجو می شوند که بهدنبال اطلاعاتی در یک زمینهی خاص هستند. هنگام جستوجوی کلمات Transactional نیز کاربر ممکن است اهداف متفاوتی داشته باشد؛ مثلا، ممکن است قصد انجام خرید یک محصول و انجام معامله بهصورت آنلاین را داشته باشد و یا اینکه در پیِ اطلاعاتی در زمینهی یک محصول جدید باشد.
کلمات Navigational نیز زمانی سرچ میشوند که کاربر قصد دارد با سرچ یک کلمه مشابه یا مرتبط به محتوای مدنظر خود دست پیدا کند.
قوانین مربوط به کلمات کلیدی در سال 2021
در سال 2021 نکاتی مورد توجه قرار گرفت که این نکات بهعنوان قوانین کلمه کلیدی در سئو معروف شدند و به ما کمک میکنند چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم. شما با بهکارگیری این نکات میتوانید جایگاه مطلوبی در صفحهی نتایج سرچ گوگل برای وبسایت خود کسب کنید. این نکات بهصورت خلاصه به شرح زیرند:
- انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محتوا؛
- انتخاب کلمات کلیدی دقیق (این مورد بیشتر برای صفحات محصول کاربرد دارد.)؛
- استفاده از کلمات کلیدی فرعی؛
- استفاده از نوع گویش و محاورات مورد استفادهی مخاطب در انتخاب کلمات کلیدی؛
- استفاده از عنوان و هدینگهای جذاب؛
- استفاده از متا تگها؛
- استفاده از کلمات پر جستوجو؛
- استفاده از کلمات پیشنهادی گوگل.
چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم که کارآمد باشد؟
پس از مطالعهی این مطلب ممکن است این سؤال را از خود بپرسید که چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟ انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی دارد بنابراین لازم است برای انتخاب آن دقت کافی داشته باشید. استفاده از کلمات پر سرچ و پیشنهادی گوگل از سادهترین راههاییست که میتوانید برای انتخاب کلمه کلیدی در سئو از آن بهره ببرید؛ با این حال، ابزارهایی نیز به همین منظور طراحی شدهاند که استفاده از آنها میتواند در سرعت کار شما مؤثر باشد. برخی از محبوبترین این ابزارها عبارتند از: Ahrefs keyword Explorer، google Webmaster tools، google keyword planner، Word tracker و Bing keyword tools.
کلمه کلیدی اصلی و کلمه کلیدی مترادف
کلمه کلیدی اصلی یا کلمه کلیدی کانونی مرتبطترین کلمه ای خواهد بود که برای محتوای خود انتخاب میکنید. این کلمه کلیدی در سئو میتواند ترکیبی از دو یا چند کلمه باشد؛ اما موضوعی که اهمیت دارد عدم تکرار بیش از حد این کلمه در متن است. در صورتی که از یک عبارت مکررا در محتوای خود استفاده کنید سبب یکنواختی آن و نامفهوم شدن جملات خواهید شد و خواننده از خواندن ادامهی محتوا دلزده میشود.؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که مخاطب صفحهی شما را ترک کند و دیگر هرگز سایت شما را انتخاب نکند. چارهی حل چنین مشکلی استفاده از کلمات کلیدی مترادف است که میتوانید از آنها بهعنوان جایگزین کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید و از این طریق از تکرار بیش از حد آن جلوگیری به عمل آورید.
کلمه کلیدی اصلی و مترادف با چه چگالی ای باید در متن تکرار شوند؟
در گذشته برای اینکه یک صفحه در رتبهی بالاتری قرار بگیرد باید یک تا سه درصد از کل محتوای متن شامل کلمات کلیدی میشد؛ اما امروزه گوگل تمرکز خود را بیشتر بر درک بهتر محتوا گذاشته و به همین منظور افزونهای نیز در وردپرس قرار داده شده است. به این ترتیب شما میتوانید در کل محتوای خود بین سه تا پنج بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید و در عوض استفاده از کلمات فرعی یا هم خانواده را افزایش دهید.
مهمترین نکات در ارتباط با کلمه کلیدی
- خودتان را به جای کاربر بگذارید تا بتوانید کلمات کلیدی درستی را انتخاب کنید؛
- از ابزارهای موجود در اینترنت مانند ابزارهای گوگل استفاده کنید؛
- از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوای خود پرهیز کنید؛
- کلمه کلیدی را مرتبط با محتوا انتخاب کنید؛
- دقت کنید که کلمات کلیدی به طور متناسبی در کل متن توزیع شده باشند؛
- از کلمه کلیدی در عنوان و در پاراگراف ابتدایی متن استفاده کنید.
سخن پایانی
الگوریتمهای گوگل نسبت به روزهای اول راه اندازی خود مسیری طولانی را پیمودهاند و پیشرفتهای گسترده ای در این زمینه حاصل شده است که هدف تمامی آنها تولید و تأیید محتوای مناسب با نیاز مخاطب است. به همین دلیل است که در حال حاضر دقت به بهینهسازی موتورهای جستوجو و استفاده از کلمه کلیدی در سئو نسبت به گذشته اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. کلمه کلیدی تنها رکن اصول سئو نیست؛ اما مهمترین بخش آن است و با توجه به استفاده از کلمه کلیدی در میتوانید دیگر نقایص موجود در سئوی سایت خود را پوشش دهید و رتبه بالایی در صفحه نتایج گوگل کسب کنید.
منبع:
seopressor.com/blog/9-types-of-keywords-in-seo-you-need-to-know-to-convert