آنچه در این مقاله میخوانید

    روش های سئو سایت فروشگاهی

    روش های سئو سایت فروشگاهی

    با تغییر ذائقه‌ی خریداران و روی آوردن به خرید اینترنتی، مصرف‌کنندگان سرگردان زیادی در میان لینک‌ها و سایت‌های گوناگون به دنبال کالای موردنظر خود می‌گردند. فروشگاه‌های آنلاین نیز برای جا نماندن از رقبا می‌کوشند تا هرچه بیشتر نظر مصرف‌کنندگان را به محصولات خود جلب کنند. 


    اگر دارید به طراحی سایت فروشگاهی فکر می‌کنید مقاله مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را از دست ندهید.


    اما در این دریای بی‌انتهای اطلاعات، تنها فروشگاه‌هایی برنده‌اند که بتوانند خود را به صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجوی گوگل برسانند. 

    اما این کار بدون سئو سایت فروشگاهی ممکن نیست! شاید برایتان سوال شود که سئو سایت فروشگاهی چیست و چگونه ناجی فروشگاه شما خواهد بود؟ اگر برای رسیدن به جواب سوالتان بی‌صبرید و دوست دارید هرچه زودتر به راز فرشگاه‌های اینترنتی بزرگ و مشهور پی ببرید، این مقاله را از دست ندهید.

    برای اطلاع از تعرفه های سئو سایت فروشگاهی به لینک زیر مراجعه کنید: 

    سئو سایت

    سئو سایت فروشگاهی چیست؟

    برای آشنایی با مفهوم سئو سایت فروشگاهی بد نیست پیش از هر چیز به تعریف سئو بپردازیم. فرآیند بهینه‌سازی وبسایت و جذب مخاطبین واقعی از طریق موتورهای جست‌وجویی مثل گوگل، سئو نام دارد.

    سئو فروشگاه‌ اینترنتی نوع خاصی از بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است که با قرار دادن نام فروشگاه آنلاین شما در صدر نتایج جست‌وجو، مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاه‌تان روانه می‌کند. 

    درواقع با این روش، هرگاه شخصی نام محصول خاصی را -که درفروشگاه شما نیز به فروش می‌رسد- در گوگل جست‌وجو کند، نام فروشگاه شما به عنوان یکی از اولین نتایج، در صفحه‌ی اول گوگل به نمایش در می‌آید.

    روش های سئو سایت فروشگاهی

    اهمیت سئو برای فروشگاه‌های اینترنتی

    سئوی کسب و کارهای آنلاین، آن‌ها را در معرض دید مشتریان بالقوه‌شان قرار می‌دهد. طبق تحقیقاتی که روی رفتار خرید مدرن صورت گرفته است، ۷۱٪ درصد از مصرف کنندگان برای شروع فرآیند خرید و پیدا کردن محصولات و خدمات جدید از موتورهای جست‌وجو کمک می‌گیرند و ۷۴٪ از خریداران برای مقایسه‌ی محصولات، تصمیم‌گیری درمورد خرید و در نهایت خرید آن‌ها از یک موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند.

    حال اگر فروشگاه اینترنتی شما از رتبه‌ی بالایی در میان نتایج جست‌وجوی موتور جست‌وجوگر برخوردار باشد، سریع‌تر در معرض دید مخاطبین قرار می‌گیرد و همین موضوع ترافیک بالایی را به وبسایت شما منتقل می‌کند. 

    بررسی‌ها نشان داده‌اند که ۳۹.۳۴٪ از ترافیک و کلیک‌های مخاطبین موتورهای جست‌وجو به ۳ نتیجه‌ی اول این موتورها تعلقق دارد. این آمار یعنی اگر شما در بهینه‌سازی فروشگاه خود در موتورهای جست‌وجو موفق عمل کنید می‌توانید فروش خود را تضمین نمایید. 

    چرا که جذب مشتری به این روش بسیار سودآور است و بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی موفق ۳۸٪ از سود خود را تنها از طریق سئو و صدرنشینی در موتورهای جست‌وجو به دست می‌آورند.

    بنابراین با استناد به ارقام بالا، می توانیم نتیجه بگیریم که سئو فروشگاه آنلاین، قادر به جذب ترافیک رایگان و هدفمند برای فروشگاه شماست و می‌تواند بازدیدکنندگانی را به سمت وبسایت شما روانه کند که به خرید محصولاتتان علاقه‌مندند. 

    پس سرمایه‌گذاری روی سئو سایت فروشگاهی، ترافیک رایگان و مستمری را برای فروشگاه شما به ارمغان خواهد آورد که فروش‌تان را برای سال‌های متمادی تضمین خواهد کرد.

    نقش محصول در سئو سایت فروشگاهی

    برای سایت‌های فروشگاهی صفحات محصول دارای نقش بسیاری کلیدی هستند. محصولات اهداف اصلی فروشگاه‌‌های آنلاین هستند و معرفی دقیق و جذاب آن‌ها می‌تواند موتورهای جست‌وجو و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. 

    به این منظور استفاده از داده‌های واضح و کامل درمورد کیفیت محصول، قیمت، اندازه و نحوه‌ی استفاده از آن امری ضروری است. هرچه داده‌ها و تصاویر محصول، دقیق‌تر و با جزئیات بهتری انتخاب شوند، پیدا کردن آن‌ها توسط موتورهای جست‌وجو ساده‌تر خواهد شد. اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است ابتدا با مراحل سئو سایت فروشگاهی آشنا شویم.

    مراحل سئو سایت فروشگاهی

    سئو ناجی تمامی کسب‌وکارهای آنلاین به‌خصوص وبسایت‌های فروشگاهی است. تمامی صاحبین کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند با صرف وقت و مقداری هزینه، نام وبسایت فروشگاهی خود را در صدر فهرست جست‌وجوی گوگل و سایر موتورهای جست وجو قرار دهند و با این روش مشتریان بیشتری به دست آورند. اما برای سئو سایت فروشگاهی باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟

    سئو سایت فروشگاهی

    خب، شما برای صدرنشینی در فهرست جست‌وجوها باید ۷ خان را پشت سر بگذارید که ترتیب آن‌ها به شرح زیر است:

    - تحقیق درمورد کلمات کلیدی

    - بهینه‌سازی ساختار سایت فروشگاه

    - سئوی صفحه (On-page) فروشگاه

    - سئوی فنی فروشگاه

    - بازاریابی محتوا

    - لینک‌سازی

    - سنجش میزان موفقیت

    حال که با ۷ گام اصلی سئو سایت فروشگاهی آشنا شدید بیایید بیشتر با قواعد و ملزومات هر مرحله آشنا شویم.

    تحقیق درمورد کلمات کلیدی فروشگاه آنلاین

    پیدا کردن کلمات کلیدی برای سایت فروشگاهی، یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در سئو سایت فروشگاهی است. برای پیدا کردن این کلمات، ابتدا باید بررسی کنید که مشتریان بالقوه‌ی شما‌ برای خرید محصولات موردنظر خود چه کلماتی را در گوگل تایپ می‌کنند. 

    پس از پیدا کردن این کلمات شما می‌توانید استراتژی فروشگاه آنلاین خود را طراحی کنید و آن را در باقی سطوح کسب و کارتان توسعه دهید.

    پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب که تعداد جست‌وجوی بسیار بالایی دارند و میزان استفاده‌ی وبسایت‌های رقیب از آن‌ها کم تا متوسط است، می‌تواند شما را به سمت فروش بیشتر سوق دهد.

     این کلمات کلیدی در تمامی بخش‌های وبسایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دسته‌بندی‌های گوناگون گرفته تا صفحه‌ی محصولات هر یک باید کلمات کلیدی مرتبط به خود را داشته باشند. حال چگونه می‌توان این کلمات را پیدا کرد؟

    - پیش از هر چیز قصد و نیت مخاطبان خود را شناسایی کنید: مخاطبین صفحات آنلاین معمولا با مقاصد گوناگونی در گوگل جست‌وجو می‌کنند. مخاطبینی که می‌توانند مشتریان بالقوه‌ی فروشگاه‌های آنلاین شما باشند، اشخاصی هستند که با قصد انجام تراکنش در گوگل گشت‌وگذار می‌کنند و معمولا عباراتی همچون «خرید بلیط کیش» یا «خرید لوازم دکوری» و ترکیباتی از این دست را در گوگل جست‌وجو می‌کنند.

    - در وبسایت‌های فروشگاهی مشهور کلمات کلیدی خود را پیدا کنید: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، گشتن در وبسایت‌های فروشگاهی مشهور همچون دیجیکالا است. شما می‌توانید با مراجعه به یکی از وبسایت‌ها (برای مثال دیجیکالا)، با انتخاب حوزه‌ی فروش خود (برای مثال پوشاک)، کلمات پیشنهادی جست‌وجو شده در نوار جست‌وجوی سایت را مشاهده کنید.

    - رقبای خود را آنالیز کنید: حال که کلمات پیشنهادی خود را پیدا کرده‌اید، می‌توانید با جست‌وجوی آن‌ها در گوگل رقبای خود را شناسایی کنید. قطعا بزرگترین رقبای شما در این زمینه، فروشگاه‌های آنلاینی هستند که در رتبه‌های بالاتر نتایج گوگل ظاهر می‌شوند. بررسی وب‌سایت رقبا می‌تواند کمک بزرگی در روند فروش و رقابت شما داشته باشد.

    - از ابزارهای پیشرفته‌ی سئو برای یافتن کلمات کلیدی بهتر استفاده کنید: ابزارهایی همچون Keyword Planner می‌توانند فرآیند یافتن و انتخاب کلمه‌ی کلیدی شما را بهبود بخشند و سرعت و کیفیت کلمات کلیدی‌تان را افزایش دهند.

    بهینه‌سازی ساختار فروشگاه اینترنتی

    بهینه‌سازی ساختار سایت فروشگاهی به معنای نظم دادن و سازماندهی صفحات و دسته‌بندی‌های مختلف فروشگاه آنلاین شماست. ساختار سایت فروشگاه اینترنتی شما نه تنها برای موتورهای جست‌وجو از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه برای بازدیدکنندگان وبسایت نیز دارای اهمیت زیادی است. هرچه صفحه‌ی فروشگاهی شما ساختارمندتر باشد، کار با آن برای مخاطبین ساده‌تر و خوشایندتر خواهد بود و داشتن رابط کاربری بهتر یعنی فروش بیشتر.

    از سوی دیگر، وجود نظم و ارتباط معنادار بین صفحات و دسته‌بندی‌های موجود در وبسایت شما توجه موتورهای جست‌وجوگر را به خود جلب می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وبسایت شما را در آرشیو خود دسته‌بندی و ذخیره کنند. 

    در صورتی که وبسایت فروشگاه شما دچار بی‌نظمی باشد و صفحات و محصولات ارتباط قابل قبولی با یکدیگر نداشته باشند، موتورهای جست‌وجو به راحتی از آن عبور می‌کنند و وبسایت شما را برای ذخیره، مناسب نمی‌بینند. برای حفظ ساختار مورد قبول همیشه این دو نکته را در ذهن نگه دارید:

    - ساختار وبسایت فروشگاهی خود را ساده و متناسب با پلتفرم‌های گوناگون طراحی کنید؛

    - همیشه مطمئن شوید که تمامی صفحات شما تنها ۳ کلیک با صفحه‌ی اصلی وب‌سایت فاصله داشته باشند.

     سئو سایت فروشگاهی

    سئوی On-page فروشگاه آنلاین

    همانطور که گفتیم کلمات کلیدی جزو مهم‌ترین اجزای سئو سایت فروشگاهی شما هستند و درواقع دلیل اصلی دیده شدن شما توسط مخاطبین همین کلمات هستند. 

    هنگامی که کلمات کلیدی مناسب خود را پیدا می‌کنید، باید آن‌ها را به‌درستی در صفحات گوناگون وبسایتتان به کار ببرید تا بتوانید فروشگاه خود را در معرض دید مخاطبین بیشتری قرار دهید و به فروش بیشتر برسید. 

    به این کار سئوی On-page یا سئوی داخلی گفته می‌شود. بهینه‌سازی صفحه در این مرحله نیازمند ۶ عنصر اصلی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

    - بهینه‌سازی تگ‌ عنوان و توضیحات متا: تگ عنوان و توضیحات متا عناصری هستند که در هنگام نمایش وبسایت شما در نتایج جست‌وجو برای مخاطب به نمایش در می‌آیند. قرار دادن کلمه‌ی کلیدی در تگ عنوان یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای سئوی صفحه‌ی خود انجام دهید. 

    این کار به مخاطب و همینطور موتور جست‌وجو می‌فهماند که صفحه‌ی شما کاملا مرتبط با موضوع مدنظر مخاطب است. تگ عنوان در کنار داشتن کلمه‌ی کلیدی باید جذاب و ترغیب‌کننده باشد. 

    توضیحات متا نیز در افزایش نرخ کلیک پیج شما تاثیرگذار هستند. کافی است یک توضیح بسیار کوتاه و جذاب درمورد محصول خود بنویسید تا معجزه‌ی آن را ببینید.

    - محتوایی طولانی و غنی از کلمات کلیدی برای صفحات دسته‌بندی و محصول خود تولید کنید: موتورهای جست‌وجویی همچون گوگل، محتوای متنی را بیش از هر نوع محتوای دیگری می‌پسندند. 

    پس لازم است برای دیده شدن صفحات خود در آن‌ها از محتوای متنی غنی و با طول مناسب استفاده کنید. داشتن محتوای متنی مناسب درمورد محصولات برای مخاطبین نیز جذاب است، چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات موردنیازشان را دریافت کنند و بهتر درمورد خرید محصول تصمیم بگیرند.

    - از URL کوتاه و مخاطب‌محور استفاده کنید: داشتن آدرس یا همان URL کوتاه و قابل فهم یکی دیگر از عناصر مهم در سئوی موفق صفحه است. آدرس‌های طولانی و تشکیل شده از اعداد و حروف بی‌معنی برای مخاطبین و موتورهای جست‌وجو جذابیتی ندارند. 

    هنگامی که آدرسی کوتاه و قابل فهم برای صفحات خود انتخاب می‌‌کنید،‌ موتورهای جست‌وجو تشخیص می‌دهند که صفحه‌ی شما درمورد چه موضوعی است و به کدام بخش از ساختار وبسایتتان تعلق دارد. از سوی دیگر مخاطبین نیز روی آدرس‌های خوانا و قابل درک بیشتر از سایر آدرس‌ها کلیک می‌کنند.

    - سئوی تصاویر را فراموش نکنید: داشتن عکس‌های باکیفیت یکی دیگر از نکات بهینه‌سازی صفحات وبسایت فروشگاهی است. این عکس‌ها شکل اصلی محصول شما را به مخاطب نشان می‌دهند و گاها با برانگیختن احساسات مختلف او را تشویق می‌کنند که محصول شما را خریداری کند. 

    از سوی دیگر عکس محصولات شما نیز می‌تواند در فهرست نتایج تصویری گوگل به نمایش درآید و واقعیت این است که با وجود تصویر، وبسایت شما دو برابر قبل در معرض دید قرار خواهد گرفت. برای استفاده‌ی صحیح از تصویر رعایت دو نکته‌ ضروری است:

     استفاده از نام شخصی‌سازی شده برای فایل تصویر

     استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین (alt text) تصویر

    - از لینک داخلی استفاده کنید: لینک‌های داخلی، لینک‌هایی هستند که شما می‌توانید با کمک آن‌ها مخاطبینتان را به سایر صفحات و دسته‌‌بندی‌های سایت فروشگاه خود هدایت کنید و به این ترتیب بازدید صفحات خود را بالا ببرید. 

    از دیگر مزایای این لینک‌ها این است که می‌توان از طریق آن‌ها برای صفحات محصول یا دسته‌بندی‌هایی با اولویت بالاتر اعتبار خرید. پس حتما در صفحاتی با بک لینک زیاد به صفحات مهم‌تر خود لینک بدهید.

    - الگوی محصول خود را پیاده‌سازی کنید: برای داشتن سئوی صفحه‌ی موفق، باید داده‌هایی ساختارمند را در صفحات خود قرار دهید. شاید تاکنون متوجه شده باشید که برخی وبسایت‌های به نمایش در آمده در نتایج جست‌وجوها دارای ستاره‌ی امتیازدهی و اطلاعاتی درمورد قیمت محصول هستند و می‌توانند در لحظه‌‌ای توجه شما را به خود جلب کنند. 

    این اطلاعات به دلیل داشتن یک اسنیپت قدرتمند برای شما نمایش داده می‌شوند. این اسنیپت‌ها نمایانگر الگوی ساختارمند وبسایت شما هستند. این الگوها کدهایی هستند که با استفاده در وبسایت درک بهتری برای مخاطب ایجاد می‌کنند و در نگاه اول اطلاعات مفیدی در مورد محصول به او می‌دهند. شما می‌توانید با کمک ابزارهای گوناگونی مثل Schema Markup Generator الگوی خود را تولید کنید.

    مراحل سئو سایت فروشگاهی

    سئوی فنی فروشگاه آنلاین

    سئوی فنی با هدف ایجاد تجربه‌ی کاربری بی‌نقص و فوق‌العاده طراحی شده است و نقش بسیار مهمی را برای سئو سایت فروشگاهی ایفا می‌کند. معمولا فروشگاه‌های آنلاین بک لینک‌های زیادی دریافت نمی‌کنند، به همین خاطر وجود سئوی فنی می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای برای وبسایت عمل می‌کند. 

    از سوی دیگر وجود صفحات متعدد در وبسایت‌های فروشگاهی می‌تواند سایت را با مشکلات فنی متعددی روبه‌رو کند که باز هم در این نقطه سئوی فنی مشکل‌گشای صاحبین وبسایت خواهد بود. افزایش سرعت سایت، طراحی رابط کاربری خوب، ایجاد درگاه ایمن و مواردی از این دست در حیطه‌ی وظایف سئو فنی قرار دارند.

    بازاریابی محتوا

    بپذیریم یا نه، بیشتر مخاطبین موتورهای جست‌وجو به دنبال دریافت اطلاعات هستند. بنابراین تولید محتوا برای فروشگاه‌های آنلاین یکی از مهم‌ترین مراحل سئو سایت فروشگاهی است. شما با تولید محتوای غنی و هوشمندانه درمورد محصولات و لینک دادن به صفحه‌ی محصولی خاص، می‌توانید در کنار قرار گرفتن در فهرست نتایج گوگل، برای سایت خود اعتبار بخرید و به این ترتیب فروش خود را افزایش دهید.

    لینک‌سازی برای سایت فروشگاهی

    بک لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که توسط وبسایت ها و وبلاگ‌های شناخته شده به سایت شما داده می‌شوند و آن را به مخاطبین خود معرفی می‌کنند. با دریافت بک لینک اعتبار سایت شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌‌کند و مخاطبین بیشتری به فروشگاه و محصولات شما علاقه نشان می‌دهند. 

    اما متاسفانه سایت‌های فروشگاهی بک لینک‌های زیادی دریافت نمی‌کنند. بنابراین لازم است تا با چند ترفند کوچک برای خودتان لینک‌سازی کنید. در این روش شما با راه‌اندازی مسابقات آنلاین، همکاری با اینفلوئسرها و صاحبین بلاگ‌های موفق و تولید محتوای ویدئویی و ... برای فروشگاه خود لینک‌سازی می‌کنید و منجر به افزایش اعتبار آن می‌شوید.

    سنجش میزان موفقیت سئو فروشگاه اینترنتی

    سنجش میزان موفقیت سایت آخرین مرحله از سئو سایت فروشگاهی است. ابزارهای گوناگونی برای سنجش موفقیت وجود دارند و بهترین آن‌ها Google Analytics است.

     این ابزار میزان رشد ارگانیک مخاطبین، نرخ تبدیل، نرخ خروج مخاطبین، میزان مشارکت کاربران و کلیدواژه‌های تولیدکننده‌ی ترافیک را به شما نشان می‌دهد. این فاکتورها مهم‌ترین فاکتورها برای سنجش موفقیت فروشگاه هستند و با مقایسه‌ی ارقام آن به نتیجه‌ی نهایی دست خواهید یافت.

    شما می‌توانید با پشت سر گذاشتن تمامی این مراحل یک سایت فروشگاهی موفق داشته باشید که با اولین کلیک در صدر فهرست نتایج موتورهای جست‌وجو قرار می‌گیرد و مخاطبین را در یک نگاه به سمت خود جذب می‌کند. 

    کافی است در ساخت و مدیریت فروشگاه آنلاین خود منظم و ساختارمند باشید تا با طی کردن هفت خان سئو سایت فروشگاهی و با اضافه کردن کمی چاشنی خلاقیت، موتورهای جست‌وجو را از آن خود کنید.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره