صفحه معرفی محصول به عنوان اصلیترین صفحات یک وب سایت فروشگاهی در نظر گرفته میشود که نقش حائز اهمیتی را در تبدیل بازدیدکننده به مشتری ایفا میکند. از این رو طراحی صفحه محصول باید به گونهای باشد تا کاربر پس از ورود به سایت بتواند با آن ارتباط برقرار کرده و در کمترین زمان تمامی اطلاعات موردنیاز خود را دریافت نماید. صفحه معرفی محصولات یک سایت باید دارای ظاهری جذاب و کاربرپسند باشد تا بتواند توجه افراد را جلب کرده و آنان را نسبت به خرید ترغیب نماید. صفحه معرفی محصولات سایت از بخشهای مختلفی تشکیل میشود که هریک از آنها بر رفتار خرید مشتریان و در نهایت تصمیم به خرید آنان تاثیر بسزایی دارند. اما المان های ضروری صفحه محصول وب سایتهای فروشگاهی چه مواردی را شامل میشود؟ برای طراحی صفحه محصول باید علاوه بر توجه به جذابیت بصری صفحه به ارائه امکانات موردنیاز مشتریان نیز توجه ویژه داشته باشید تا تجربه کاربری خوبی را در هنگام بازدید از سایت خود برای آنان رقم بزنید. در ادامه این مطلب اهمیت و اصول طراحی صفحه محصول را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با بخشهای مختلف آن نیز آشنا خواهیم کرد. با وبکده همراه باشید.
برای طراحی سایت فروشگاهی خود همین حالا اقدام نمایید.
اهمیت طراحی صفحه محصولات سایت فروشگاهی
همانطور که اشاره کردیم، صفحه معرفی محصول به عنوان مهمترین صفحه یک وب سایت فروشگاهی در نظر گرفته میشود؛ زیرا تمامی اطلاعات موردنیاز مشتری از محصول موردنظر در آن قسمت قرار میگیرد. این صفحه در واقع ایفاگر نقش فروشنده در یک فروشگاه است که تمامی ویژگیهای محصول را به بازدیدکنندگان معرفی کرده و تمامی اطلاعات موردنیاز آنان را در اختیارشان قرار میدهد. از این رو طراحی صفحه محصولات سایت فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید طوری طراحی شود تا بتواند افراد را نسبت به خرید ترغیب کرده و آنان را به مشتریان ثابت و وفادار تبدیل نماید.
به عنوان مثال فرض کنید که یک وب سایت فروش لباس زنانه راه اندازی کردهاید و کاربری وارد سایت میشود تا از محصولات آن بازدید کند. طراحی صفحه محصول سایت باید طوری باشد تا کاربر در کمترین زمان ممکن و به راحتی بتواند جزئیات و اطلاعات موردنیاز از جمله جنس لباس، سایز، رنگ بندی، قیمت و غیره را بدست آورد. در این صورت خیلی سریع میتواند تصمیم خود را نهایی کرده و نسبت به خرید اقدام نماید. بنابراین طراحی حرفهای سایت موجب بهبود تجربه کاربری و در نهایت افزایش میزان فروش آن خواهد شد. از طرفی دیگر با ارائه خدمات باکیفیت و طراحی حرفهای صفحه معرفی محصول میتوانید بازدیدکنندگان را به مشتریان وفادار تبدیل کرده و آنها را نسبت به انجام خریدهای آتی و معرفی سایت شما به دیگران ترغیب نمایید.
اصول طراحی صفحه محصول
صفحه معرفی محصولات یک سایت از المانهای مختلفی تشکیل میشود که هریک از آنها وظیفه مشخصی را در جهت جلب توجه کاربر به محصول ایفا میکنند. از این رو وجود تمامی این المانها در صفحه معرفی محصولات به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته میشود و باید در نهایت دقت طراحی شوند. طراحی صفحه محصول سایت دارای برخی اصول و ضوابطی است که رعایت آنها به شما کمک میکند تا بتوانید صفحهای تاثیرگذار برای ارائه محصولات خود به مشتریان طراحی نمایید. مهمترین امکاناتی که باید در طراحی صفحه محصولات سایت فروشگاهی در اختیار کاربران قرار دهید شامل:
تصاویر باکیفیت
قرار دادن تصاویر باکیفیت از کالا به عنوان یکی از مهمترین اصول طراحی صفحه محصول در نظر گرفته میشود؛ زیرا تصویر محصول در واقع اولین فاکتوری است که توجه مشتری را به خود جلب میکند. کاربران در ابتدا تصویر یک محصول را مشاهده میکنند و در صورت رضایت از آن به سراغ بررسی ویژگیها و قابلیتهای آن میروند. از آنجایی که مشتریان در خرید آنلاین امکان مشاهده مستقیم و لمس محصول از نزدیک را ندارند، دیدن عکس تنها گزینه پیش روی آنها جهت تصمیم به انجام خرید است. از این رو باید به بخش عکاسی حرفهای از محصولات خود توجه ویژه داشته باشید و از زوایای مختلف از آنها عکاسی کنید. پس زمینه تصاویر نیز بهتر است سفید باشد تا توجه کاربران تنها به محصول معطوف شده و بتوانند تمامی ویژگیهای آن را مورد بررسی قرار دهند. به طور کلی هرچه عکسهای بیشتری از محصول خود در سایت قرار دهید، احتمال خرید مشتریان افزایش پیدا خواهد کرد.
توضیح کامل محصول
بخش توضیحات نیز عنصر مهم دیگری در طراحی صفحه محصول است که در پایین تصاویر قرار میگیرند و تمامی ویژگیهای مهم کالا را توضیح میدهند. محتوای صفحه محصول باید به گونهای باشد تا تمامی اطلاعات موردنیاز درباره کالا را در اختیار مشتریان قرار دهد و انگیزه خرید را در آنان ایجاد کند. توضیحات محصول در واقع نقش فروشنده حقیقی یک فروشگاه را در وب سایتهای فروش آنلاین ایفا میکنند و باید بیانگر تمامی ویژگیها و نکات مثبت محصول موردنظر باشند. برای بخش تولید محتوای محصولات سعی کنید از نوشتن جملات و تمجیدات کلیشهای درباره کالا پرهیز کرده و از جملات صمیمی و خاصتری استفاده کنید؛ زیرا این بخش در واقع آخرین شانس شما جهت ترغیب مشتریان نسبت به خرید محصول است.
برای تولید محتوای صفحه محصول بهتر است آن را به دو بخش تقسیم کنید؛ در بخش اول ویژگیهای اصلی و کلی محصول را به صورت مختصر و تیتروار بنویسید و در بخش بعدی نیز توضیحات کاملتری ذکر کنید و تمامی جزئیات مهم را با جملات مثبت بنویسید. این بخش در واقع آخرین شانس و فرصت شما جهت ترغیب مشتریان نسبت به خرید یک محصول است و به همین دلیل باید با حساسیت بیشتری تهیه و تولید شود. بنابراین در زمان طراحی صفحه محصول به تولید محتوا و نوشتن توضیحات کامل مشخصات آن توجه ویژه داشته باشید.
نمایش قیمت محصول
یکی دیگر از مهمترین نکاتی که در زمان طراحی صفحه محصول باید به آن توجه داشته باشید، نمایش قیمت آن در بخش مناسبی از صفحه است. قیمت محصول باید در بالای صفحه و در کنار تصاویر و ویژگیهای اصلی آن ذکر شود؛ به طوری که کاملا در معرض دید کاربران قرار داشته و برای اطلاع از قیمت محصول مجبور به بالا و پایین کردن صفحه نباشند. بدیهی است که قیمت محصول عامل تاثیرگذاری بر خرید است و به همین دلیل باید در جایی قرار گیرد تا کاربران به راحتی قادر به مشاهده آن باشند و تصمیم خود نسبت به خرید محصول موردنظر را نهایی کنند. قیمت محصول بهتر است در ابعاد بزرگتر نسبت به سایر عناصر صفحه و با رنگ قرمز نوشته شود تا به راحتی قابل خواندن باشد. در این میان با ارائه تخفیفات ویژه نیز میتوانید شانس فروش محصولات و نرخ مشارکت کاربران با وب سایت خود را افزایش دهید.
پیشنهاد محصولات مشابه
پیشنهاد محصولات مشابه از دیگر امکانات مهم یک وب سایت فروشگاهی است که نقش حائز اهمیتی را در افزایش فروش شما ایفا میکند. زیرا در برخی مواقع ممکن است کاربر پس از مشاهده تصاویر، مطالعه توضیحات و یا مشاهده قیمت محصول بنا به هر دلیلی از خرید آن منصرف شود؛ اما شما نباید اجازه دهید که یک مشتری به راحتی از وب سایتتان خارج شود. البته برخی کاربران نیز پس از افزودن یک محصول به سبد خرید خود، در سایت گشت و گذار کرده و از سایر محصولات نیز بازدید میکنند. در این دو موقعیت، بهترین کار این است که در قسمت پایین محصول موردنظر اقدام به نمایش محصولات مشابه، محصولات پرطرفدار و یا محصولات پرفروش کنید. با انجام این کار میتوانید مشتریان را در وب سایت خود نگه داشته و آنها را نسبت به مشاهده و خرید محصولات بیشتر ترغیب نمایید.
سبد خرید
گزینه «افزودن به سبد خرید» نیز یکی دیگر از امکانات مهم وب سایتهای فروشگاهی است که معمولا در کنار و یا پایین قیمت محصول قرار میگیرد و کاربران با کلیک بر روی آن به نوعی سفارش خود را نهایی کرده و وارد صفحه پرداخت میشوند. گزینه سبد خرید بهتر است با رنگهایی همچون قرمز، آبی و یا سبز طراحی شود و در یک کادر نسبتا بزرگ نیز قرار گیرد تا کلیک بر روی آن در تمامی دستگاهها از جمله موبایل، تبلت و رایانه برای کاربران راحت و آسان باشد.
نمایش موجودی محصول
امکان نمایش موجودی کالا در زمان طراحی صفحه محصول نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و تعداد محصول باقی مانده را به مشتری اطلاع میدهد. زمانی که کاربران جزئیات مربوط به محصول همچون سایز، رنگ، تعداد و غیره را تعیین میکنند، موجودی و یا عدم موجودی محصول برای آنان نمایش داده میشود. از طرفی دیگر نمایش موجودی محصول به عنوان مثال «تنها 2 عدد در انبار باقی است» به لحاظ روانشناختی موجب ایجاد نوعی حس فوریت در کاربر شده و باعث میشود تا هرچه سریعتر نسبت به خرید اقدام نماید.
بخش نظرات کاربران
یکی دیگر از مهمترین بخشهایی که در هنگام طراحی صفحه محصول باید به آن توجه داشته باشید، طراحی صفحه نظرات و امتیازدهی کاربران است. با قرار دادن این بخش در صفحه سایت، کاربرانی که محصولی را خریداری کردهاند به راحتی و با مراجعه به این بخش میتوانند نظرات خود را با شما و سایر کاربران به اشتراک بگذارند به محصول موردنظر نیز امتیاز دهند. کاربرانی که قصد خرید یک محصول را دارند، معمولا به این بخش مراجعه کرده و نظرات کاربران درباره آن را مطالعه میکنند. قرار دادن این بخش موجب تسهیل فرآیند خرید برای مشتریان میشود و از طرفی دیگر نیز بازخوردهای مثبت و منفی مشتریان درباره یک محصول را در اختیار شما قرار میدهد که با مطالعه آن میتوانید نقاط ضعف و قوت محصولات خود را شناسایی کرده و نسبت به تقویت و یا اصطلاح آنها نیز اقدام نمایید.
امکان افزودن محصول به لیست علاقه مندی ها
در طراحی صفحه محصول علاوه بر گزینههای اصلی همچون مشخصات و یا قیمت محصولات همچنین باید گزینههای فرعی همچون «افزودن محصول به لیست علاقه مندیها» و یا «ذخیره محصول» را نیز قرار دهید. زیرا این دو گزینه به کاربران کمک میکنند تا فهرستی از محصولات موردعلاقه خود تهیه کرده و آنها را در حساب کاربری خود ذخیره نمایند. بدین ترتیب میتوانند زمانی که شرایط خرید برای آنان مهیا باشد (البته در صورت موجود بودن محصول) بدون نیاز به جستجو، خیلی سریع محصول را پیدا کرده و نسبت به خرید آن اقدام نمایند. البته این دو گزینه به شما نیز کمک میکند تا با سلیقه مشتریان آشنا شده و محصولات پرطرفدار را شناسایی کنید.
پرسش و پاسخ
قرار دادن بخش پرسش و پاسخ در وب سایتهای فروشگاهی نیز بخش مهم دیگری است که با هدف برقراری تعامل بیشتر با کاربران و پاسخ به پرسشهای آنان طراحی میشود. کاربران در این بخش میتوانند سوالات خود را با شما در میان بگذارند و شما نیز باید به سوالات آنان درباره جنس، ابعاد، رنگ بندی و کیفیت محصولات پاسخ دهید. قرار دادن این بخش در طراحی صفحه محصول موجب جلب اعتماد مشتریان شده و احتمال خرید آنان را افزایش خواهد داد.
شرایط و ضوابط مرجوعی
ذکر شرایط و ضوابط مربوط به مرجوع کردن محصولات از دیگر نکات مهم طراحی صفحه محصولات سایت فروشگاهی است که در جهت جلب رضایت و تکریم مشتریان در وب سایت قرار میگیرد. در برخی مواقع ممکن است محصول ارسال شده برای مشتری با محصول سفارش داده مطابقت نداشته باشد که در این صورت باید امکان مرجوع کردن کالا را فراهم آورید. البته مرجوعی کالاها نیز دارای شرایط و ضوابط خاصی است که باید به صورت دقیق در صفحه معرفی محصول و یا صفحه اصلی سایت شود تا مشتریان پیش از ثبت سفارش محصول، این بخش را با دقت مطالعه نمایند.
با در نظر داشتن این نکات در طراحی صفحه محصول سایت فروشگاهی خود میتوانید صفحاتی حرفهای، استاندارد و کاربرپسند طراحی کرده و بازدیدکنندگان را به مشتریان ثابت و وفادار خود تبدیل نمایید.
سخن پایانی
ما در این مطلب اصول طراحی صفحه محصول و المان های ضروری صفحه محصول یک فروشگاه اینترنتی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، طراحی صفحه محصول از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر بسزایی بر میزان فروش سایت شما دارد. البته علاوه بر نکاتی همچون قرار دادن تصاویر باکیفیت، محتوای صفحه محصول و غیره باید به جذابیت بصری سایت و عناصر فنی طراحی سایت نیز توجه داشته باشید. انتخاب رنگ و فونت مناسب و همچنین چیدمان اصولی عناصر مختلف، همگی ساختار کلی صفحه محصول شما را تشکیل میدهند که باید در نهایت دقت انتخاب شوند. عناصر دیگری همچون سرعت بالای بارگذاری صفحات، رعایت اصول سئو، تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی و طراحی ریسپانسیو (واکنشگرا) سایت نیز به عنوان عناصر فنی صفحه معرفی محصول در نظر گرفته میشوند که در صورت اجرای صحیح و دقیق موجب ایجاد تجربه کاربری مثبت برای بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از سایت خواهند شد.