آنچه در این مقاله میخوانید

    5 نکته کلیدی برای طراحی بصری وب سایت

    5 نکته کلیدی برای طراحی بصری وب سایت

    روش های نوین برای طراحی سایت

    طراحی سایت حرفه‌ای نیازمند دانش و تخصص بالایی است که هر کسی از عهده آن برنمی‌آید. از طرفی دیگر نیز استانداردها و الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل دائما در حال به روز رسانی هستند و از این رو طراحان وب سایت باید همواره دانش خود را درباره این قوانین آپدیت کنند. یک وب سایت اگر با رعایت اصول و قوانین مشخص شده توسط Google و همچنین رعایت جنبه‌های بصری و جذابیت ظاهری ساخته شود به راحتی می‌تواند رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو دریافت کند. به همین ترتیب میزان بازدید روزانه از آن نیز به طرز قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین با آگاهی از روش های نوین برای طراحی سایت اصطلاحا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم رتبه خود را در گوگل بهبود می‌بخشید و هم می‌توانید روزانه میزبان طیف گسترده‌ای از بازدیدکنندگان باشید. به همین بهانه در این بخش شما را با چندین روش کاربردی و جدید برای طراحی وب سایت آشنا می‌کنیم تا با بکارگیری آنها بتوانید وب سایتی حرفه‌ای و مطابق با استانداردهای گوگل طراحی کنید.

    طراحی بصری سایت

    طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

    طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا یکی از روش های نوین برای طراحی سایت است که نقش مهمی را در نحوه نمایش سایت شما در دستگاه‌های مختلف ایفا می‌کند. از آنجایی که کاربران با استفاده از دستگاه‌های مختلفی همچون رایانه، موبایل و یا تبلت از صفحات مختلف وب‌ بازدید می‌کنند، بنابراین وب سایت شما باید به گونه طراحی شود که محتوای آن در تمامی دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده شود. یعنی کاربر با هردستگاهی که وارد وب سایت شما می‌شود باید بدون نیاز به افقی کردن و یا زوم کردن صفحه قادر به خواندن مطالب آن باشد.

    ریسپانسیو بودن یک وب سایت تجربه خوشایندی را از بازدید از وب سایت شما برای کاربران رقم می‌زند و باعث می‌شود بازدیدکنندگان به راحتی و بدون دردسر بتوانند به محتواهای شما دسترسی پیدا کنند. از این رو زمان طولانی‌تری را در وب سایت شما سپری می‌کنند و احتمال بازدید مجدد آنها از صفحه‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر نیز واکنش گرا بودن یک وب سایت به عنوان یک امتیاز برای سئو و رتبه بندی آن محسوب می‌شود و شانس قرار گرفتن آن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل را افزایش می‌دهد. بنابراین برای آنکه صفحات وب سایت شما در تمامی دستگاه‌ها به صورت خوانا و واضح برای کاربران نمایش داده شود حتما آن را به صورت ریسپانسیو طراحی کنید.

    رعایت قوانین سئو (SEO)

    همانطور که می‌دانید کلمه سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. سئو در واقع به فرآیند بهبود کمیت و کیفیت یک وب سایت اشاره دارد که بر اساس برخی استاندارهای مشخص در وب سایت پیاده می‌شود. با رعایت قوانین مربوط به SEO آنها می‌توانید جایگاه وب سایت خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر ارتقا داده و به دنبال آن میزان ترافیک ارگانیک سایت را نیز افزایش دهید. به طور کلی سئو دارای سه نوع مختلف است که شامل: سئو تکنیکال (Technical SEO)، سئو داخلی (On Page SEO) و سئو خارجی (Off Page SEO) است که هریک از آنها نقش کلیدی و حائز اهمیتی را در دیده شده و بالا آمدن یک وب سایت ایفا می‌کنند.

    یک سایت بدون رعایت قوانین سئو هرگز به یک وب سایت رسمی و موفق تبدیل نمی‌شود و نمی‌تواند توسط خزنده‌های گوگل شناسایی و رتبه بندی شود. همین امر نیز سبب می‌شود تا در صفحه نتایج جستجوی کاربران قرار نگیرد و روزانه هیچ بازدید کننده‌ای نداشته باشد. از این رو توجه به اصول و قوانین سئو و پیاده سازی حرفه‌ای و تخصصی آن در وب سایت به عنوان مهم‌ترین اصل در طراحی یک وب سایت موفق در نظر گرفته می‌شود.

    روش های نوین برای طراحی سایت

    طراحی سایت با از طریق CMS اختصاصی

    یکی دیگر از روش های نوین برای طراحی سایت استفاده از CMS اختصاصی است که مزایای بسیاری را برای وب سایت شما به دنبال خواهد داشت. CMS مخفف عبارت Content Management System و به معنای سیستم مدیریت محتوا است. این سیستم در واقع همان پنل مدیریتی وب سایت است که برخی از آنها به صورت رایگان در دسترس قرار دارند و می‌توانید برای طراحی سایت خود از آنها کمک بگیرید. به عنوان مثال قالب وردپرس و یا جوملا به عنوان معروف‌ترین و کاربردی‌ترین CMS های رایگان شناخته می‌شوند. این قالب‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سایت خود را به سادگی و بدون و دردسر شخصی سازی و ویرایش کنید زیرا بسیار سبک و روان هستند. از دیگر مزایای استفاده از CMS برای طراحی وب سایت می‌توانیم به مواردی از جمله سرعت، امنیت و انعطاف بالای آن اشاره کنیم که هر سه آیتم برای رتبه بندی و بهبود جایگاه یک صفحه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

    CMS اختصاصی برای طراحی سایت‌های فروش آنلاین، سایت‌های شرکتی، خبرگزاری و یا سازمان‌های دولتی بسیار مناسب هستند اما هزینه استفاده از آن کمی بالا بوده و فرآیند پیاده سازی آن نیز کمی زمان بر است.

    طراحی تک صفحه ای (One Page Design)

    طراحی سایت به صورت تک صفحه‌ای به عنوان یکی از روش‌های طراحی کاربر پسند شناخته می‌شود زیرا بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. در این صورت کاربر زمانی که وارد یک وب سایت می‌شود تنها با یک صفحه رو به رو است که با کلیک بر روی هر لینک به صفحه مورد نظر هدایت می‌شود. طراحی سایت به صورت تک صفحه‌ای، سرعت بارگذاری آن را افزایش می‌دهد و همین موضوع نیز موجب بهبود سئو وب سایت و رتبه بندی آن خواهد شد.

    استفاده از کد به جای تصاویر و آیکون

    اگرچه استفاده از عکس و تصاویر مرتبط موجب جذابیت بصری و جلب توجه بازدیدکنندگان می‌شود اما برخی تصاویر به علت حجم بالا موجب کاهش سرعت بارگذاری وب سایت خواهند شد. از این رو برای طراحی سایت به صورت حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود که در برخی مواقع به جای استفاده از تصویر و یا آیکون از روش کدبندی استفاده کنید. استفاده از کد به جای تصویر، سرعت وب سایت را افزایش می‌دهد و جذابیت ظاهری آن را نیز تحت تاثیر قرار نخواهد داد. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که برای کدبندی عکس‌های وب سایت خود باید از تصاویر استاندارد استفاده کنید زیرا نمی‌توانید از هر عکسی برای انجام این کار استفاده نمایید.

    رنگ در طراحی سایت

    طراحی دو بعدی سایت (Flat Design)

    طراحی دو بعدی نیز یکی دیگر از روش‌های طراحی وب سایت است که در آن بیشتر بر ارائه سریع و آسان اطلاعات به کاربر تمرکز می‌شود و خبری از گرافیک‌های تصویری و پیشرفته نیست. یعنی در این نوع طراحی از گرافیک‌های سه بعدی و پرحجم استفاده نمی‌شود و تمامی بخش‌ها و محتواهای سایت به راحتی در دسترس کاربر قرار می‌گیرند و با هر دستگاه و صفحه نمایشی نیز سازگار هستند. البته برای ساخت وب سایت از طراحی سه بعدی نیز استفاده می‌شود که هدف اصلی آن ایجاد حس سه بعدی در کاربران است؛ اما به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای وب سایت‌های فروشگاهی و یا تحلیلی و خبری گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

    رنگ در طراحی سایت

    همانطور که اشاره کردیم، رنگ‌ها تاثیر بسزایی بر طراحی بصری وب سایت دارند و به همین دلیل باید از رنگ‌های مناسبی در محیط سایت خود استفاده کنید. از این رو در کنار توجه به فاکتورها و روش‌های مختلف طراحی وب سایت باید به موضوع انتخاب رنگ و تاثیر روانشناسی رنگ‌ها بر کاربران نیز توجه ویژه داشته باشید. رنگ‌ها به وب سایت شما روح می‌بخشند و اگر به صورت هوشمندانه انتخاب شوند به راحتی می‌توانند توجه کاربران را به وب سایت جلب کرده و آنها را نسبت به بازدید از صفحه و مطالعه مطالب آن ترغیب نمایند.

    به عنوان مثال وب سایتی که برای بخش‌های مختلف صفحه خود تنها از تم رنگی روشن و یا تم رنگی تیره استفاده کرده است به احتمال زیاد توجه طیف گسترده‌ای از بازدیدکنندگان را از دست خواهد داد. اما به نظر شما علت چیست؟ علت اصلی این است که استفاده از رنگ‌های خنثی و در طیف‌های مشابه مثلا سفید، کرمی و یا نباتی در کنار یکدیگر، صفحه شما را سرد و بی روح می‌کنند و به دلیل تشابه رنگی زیاد، کاربر به راحتی نمی‌تواند بخش‌های مورد نظر خود را پیدا کند و از همه مهم‌تر آنکه در نگاه اول قادر به برقراری ارتباط عاطفی با وب سایت شما نخواهد بود. برعکس این موضوع نیز صادق است و استفاده از رنگ‌های تیره در کنار یکدیگر به هیچ وجه برای یک وب سایت مناسب نیست زیرا چشم مخاطب را اذیت می‌کند و مطالب را نیز به خوبی نمایش نمی‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید وارد یک وب سایت می‌شوید که رنگ پس زمینه آن مشکی است و برای تیترها و بخش‌های دیگر آن نیز از رنگ‌های تیره همچون بنفش، خاکستری و یا قهوه‌ای استفاده شده است. چقدر احتمال دارد که از این صفحه بازدید کنید؟

    نکته مهم دیگری که درباره انتخاب رنگ در طراحی بصری سایت وجود دارد این است که باید سعی کنید از رنگ‌های روشن و تیره در کنار یکدیگر استفاده کنید تا تضاد رنگی میان آنها موجب جلب توجه کاربر شود. اولین نکته‌ای که درباره انتخاب رنگ در طراحی سایت باید به آن توجه داشته باشید این است که از بیش از 2 یا 4 رنگ در صفحه خود استفاده نکنید و سعی کنید که یکی از این رنگ‌ها سفید باشد. رنگ سفید بهترین گزینه برای فضای خالی یا پس زمینه وب سایت است که با هر رنگی هارمونی دارد و حس آرامش و سادگی را به کاربر منتقل می‌کند. برای منوی وب سایت خود نیز بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده نکنید زیرا تاثیر منفی بر طراحی بصری سایت شما خواهد داشت. انتخاب رنگ‌های متضاد با پس زمینه، گزینه بسیار خوبی برای بک لینک‌ها و گزینه‌های فرعی وب سایت‌تان محسوب می‌شوند که به آن روح می‌بخشند و توجه کاربر را به خود جلب می‌کنند. برای رنگ متن سایت نیز بهتر است از رنگ مشکی استفاده کنید تا کاربر بتواند به راحتی مطالب را بخواند. به طور کلی برای رنگ وب سایت خود بهتر است تساوی را میان استفاده از رنگ‌های تیره و روشن رعایت نمایید و تنها از یک تم رنگی مشابه استفاده نکنید.

    تکنیک سینماگراف در طراحی بصری سایت

    تکنیک سینماگراف (Cinemagraph) یکی از تکنیک‌های پرکاربرد و نوین در زمینه طراحی بصری سایت است که استفاده هوشمندانه از آن موجب جلب توجه کاربر به محتوای صفحه مورد نظر خواهد شد. سینماگراف در واقع نوعی محتوای بصری جذاب است که از ترکیب عکس و ویدیو ساخته می‌شود و معمولا حجم بالایی ندارد. در این تکنیک قسمتی از تصویر به صورت متحرک در می‌آید و سایر قسمت‌های آن به صورت ثابت باقی می‌مانند. سینماگراف برخلاف ویدیو دارای حجم پایینی است که استفاده از آن موجب کاهش سرعت بارگذاری وب سایت نخواهد شد. از طرفی دیگر کیفیت آن نیز نسبت به گیف‌ها (GIF) بسیار بالاتر است که جذابیت و جلوه خاصی را برای صفحه شما به ارمغان می‌آورد.

    تصاویر متحرک به دلیل حرکت‌های آهسته‌ای که دارند حدود 10 برابر بیشتر از تصاویر معمولی، توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند و آنان را نسبت به بازدید از وب سایت شما ترغیب خواهند کرد. از طراحی سینماگراف می‌توانید در بخش‌های مختلف وب سایت خود همچون بخش صفحه معرفی محصولات و خدمات، لندینگ پیج‌ها و صفحه تماس با ما استفاده نمایید. بکارگیری این تکنیک به نوعی موجب جلب اعتماد کاربران نیز می‌شود و صفحه شما را در نظر آنها صفحه‌ای حرفه‌ای و معتبر جلوه می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید که برای آنلاین شاپ خود یک وب سایت طراحی می‌کنید و در بخش فروش محصولات، تصاویری از کفش، پوشاک و یا اکسسوری‌های خود قرار می‌دهید. برای جلب توجه کاربر به محصولات خود می‌توانید تصاویر خود را به صورت سینماگراف در وب سایت بارگذاری کنید تا جلوه بیشتری داشته باشند و میزان فروش آنها نیز افزایش پیدا کند.

    به طور کلی سینماگراف نرخ بازدید از وب سایت شما را به میزان 80 درصد افزایش می‌دهد و به دنبال آن نیز موجب رشد فروشتان خواهد شد. برای ساخت سینماگراف می‌توانید از وب سایت‌هایی همچون gallereplay.com و یا freecinemagraphs.com استفاده کنید و به صورت رایگان از امکانات و ابزار آنها استفاده نمایید. شما همچنین می‌توانید از روش کد نویسی نیز برای تهیه سینماگراف استفاده کنید و کدهای مخصوص آن را در میان کدهای وب سایت خود قرار دهید. البته برای انجام این کار باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که تصاویر سینماگراف باید دارای حرکات نامحسوس باشند و مدت زمان آنها نیز کوتاه باشد تا بتوانند در نگاه اول، توجه کاربر را به خود جلب نمایند.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره