آنچه در این مقاله میخوانید

    تکنیک های افزایش رتبه الکسا

    تکنیک های افزایش رتبه الکسا

    میان رقبا بدرخشید

    اکثر افرادی که وارد کسب‌وکارهای آنلاین می‌شوند، به‌دنبال راهی برای افزایش رنکینگ الکسا هستند. این مسئله برای یک کسب‌وکار اهمیت حیاتی دارد؛ چون رتبه‌ی، یک معیار عمومی برای ارزیابی ارزش سایت، توسط تبلیغ‌کنندگان بالقوه و سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری محسوب می‌شود. به‌همین علت است که می‌توان گفت رتبه‌ی الکسا، تاثیر مستقیمی روی درآمدزایی یک سایت دارد. اغلب صاحبان کسب‌وکار، اطلاعات درستی از این رتبه‌بندی ندارند و فقط می‌دانند که باید آن را بهبود دهند. اگر شما هم به‌دنبال افزایش رنکینگ سایت خود یا سایت‌های تحت مدیریت خود هستید، باید بدانید که رتبه‌ی الکسا چیست و چطور محاسبه می‌شود. همچنین باید راه‌های بهبود و ارتقای سایت‌تان را بشناسید تا از طریق آن ترافیک سایت را بالا برده و رتبه‌ی خود در الکسا را ارتقا دهید. در این مقاله ما برای شما توضیح خواهیم داد که منظور از رنکینگ الکسا چیست، کجا به درد می‌خورد و برای بالا بردن آن چه باید کرد.

    بهبود رتبه الکسا

    جادویی به‌نام الکسا

    الکسا (Alexa)، نام یکی از کتابخانه‏‌ها‎ی مشهور در کشور مصر است که در آن کتابهای معتبر جهانی نگهداری می‌شود؛ به همین دلیل، وب‌سایتی که در آن اطلاعات مفیدی بارگذاری می‌شود، با الهام از نام این کتابخانه، الکسا نام گرفته است. شرکت الکسا در سال 1996 تاسیس شده و سه سال بعد، توسط شرکت آمازون، خریداری و مدیریت شد. در حال حاضر، این سایت در ردیف وب‌سایت‏ها‎ی مشهور جهان شناخته شده است؛ به‌طوری که 30 میلیون سایت در آن رده بندی شده و میزان کاربرانی که از آن استفاده می‎کنند به 9 میلیون نفر در هر ماه رسیده‌اند. در واقع، الکسا سایتی است که اطلاعات مربوط به ترافیک وب‌سایت‌ها را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند. قسمتی از اطلاعات این سایت بدون دریافت هزینه به کاربران ارائه می‌شود؛ از این‌رو بسیاری از وب‌مسترها از طریق الکسا، تعداد بازدیدهای سایت‏ خود را بررسی می‎کنند. سایت الکسا می‎تواند تعداد کاربرانی را برآورد کند که در شش ماهه‌ی آخر، به صفحات سایت وارد شده‌اند؛ البته این کاربران باید از طریق وب‌سایت الکسا، وارد سایت شده باشند. به‌طور کلی اطلاعاتی که رنکینگ الکسا به شما نشان می‌دهد عبارتند از:

    • معیارهای رقابتی: از جمله تعداد ترافیک دریافتی سایت از طریق سرچ، کلمات کلیدی و لینک‌های ورودی در مقایسه با بزرگترین رقبای آنلاین؛
    • کلمات کلیدی موثر در سئو: کلماتی که باعث بالا بردن ترافیک سایت‌های رقیب شده است و باید از آن‌ها در محتواهای بعدی استفاده شود.؛
    • آمار ترافیک سایت: از جمله رتبه‌ی الکسا، معیارهای تعاملی، منابع ارجاعی و...؛
    • دیدگاه مخاطبان: شامل سایت‌هایی که مخاطبانشان را از طریق بک‌لینک با سایت شما به اشتراک می‌گذارند. مطالبی که مخاطبان بیشتر به آن توجه دارند و کلمات کلیدی مورد جست‌و‌جو می‌شود.

    رنکینگ الکسا می‎تواند در زمینه‌ی فعالیت تجاری موثر واقع شود که این مسئله، موجب ارتقا راندمان کاری شرکت‏ها‎ ‎می‌شود. در واقع اطلاعات و برخی نرم‌افزارهای رایگانی که از طریق الکسا در اختیار کاربران و بازدیدکننده‏‌ها‎ قرار می‎گیرد، در ارتقا رتبه‌ی سایت نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند.

    الکسا از دیروز تا امروز

    وب‌سایت الکسا در سال 1996 توسط Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد و در ابتدا تنها ابزاری بود که براساس الگوهای ترافیکی قبلی، به کاربران اینترنتی پیشنهادات جدیدی برای وب‌گردی می‌داد. همچنین این سایت به کاربران ثبت‌نام کرده در یک وب‌سایت می‌گفت که این سایت چقدر صفحه دارد، چه سایت‌هایی به این سایت اشاره کرده‌اند و چه مدت یک‌بار سایت به‌روز‌رسانی می‌شود.

    در سال 1998، الکسا، یک آرشیو 2 ترابیتی را به کتابخانه‌ی کنگره‌ی آمریکا اهدا کرد. یک‌سال بعد، این وب‌سایت به یک موتور جست‌و‌جوی هوشمند مجهز و توسط آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار آمریکا، خریداری شد. الکسا مشارکت خود با گوگل را از سال 2002 شروع کرد و سال 2003 نیز با دایرکتوری وب DMOZ، همکار شدند. در 2005، الکسا شاخص‌های جست‌و‌جوی گسترده و امکانات خزش روی وب را از طریق یک مجموعه‌ی کامل از سرویس‌ها و APIها، معرفی کرد. طی سال‌های بعد، آمازون قابلیت سرچ عکس را به الکسا اضافه کرد و کم‌کم تا سال 2009، الکسا به یک کمپانی آماری دقیق تبدیل شد؛ اما در 31 مارس همان سال، این سایت، طراحی مجدد شد و معیارهای ترافیک وب جدیدی را به آن افزودند؛ مثل میانگین بازدید صفحات به‌ازای هر کاربرو نرخ پرش و زمان حضور کاربر در سایت. از آن زمان تاکنون، رنکینگ الکسا همواره سعی در به‌روزرسانی و تغییر الگوریتم‌های خود طبق فناوری‌های جدید داشته و یک شبکه‌ی اطلاعاتی بزرگ در سراسر وب تشکیل داده است. درحال‌حاضر، الکسا یک مرجع اصلی محبوب در اینترنت است که کاربران زیادی از آن برای آنالیز ترافیک خود استفاده می‌کنند.

    الکسا چطور به سایت ما نمره می‌دهد؟

    الکسا رتبه‌بندی می‌کند

    بررسی و آنالیز رنکینگ سايت در گوگل يكي از شیوه‏ها‎ی بررسي وضعيت وب در اينترنت محسوب می‌شود. رنکینگ سايت در موتورهای جست‌و‌جو می‎تواند از 1 تا 100 و بالاتر باشد. اگر این رتبه به عدد 1 نزدیک تر باشد، وضعیت سایت نیز بهتر خواهد بود؛ برای مثال سایتی که رتبه‌ی آن 10 است، نسبت به سایتی که رتبه‌اش 98 است، جایگاه بالاتری دارد. این امر می‎تواند در رتبه بندی الکسا نیز به‌طور تقریبی مشخص شود؛ به بیان دیگر، اگر رتبه‌ی سایت X در الکسا 10 باشد و رتبه‌ی سایت Y، 40 باشد، می‎توان چنین گفت که رتبه‌ی سایت X در موتورهای جست‌و‌جو بالاتر است. بدین ترتیب رتبه‌ بندی الکسا برای تجزیه و تحلیل رتبه‌ی سایت‏ها‎ استفاده می‌شود. در صورتی که هدف وب‌مستر بررسی عملکرد رقبا در گوگل باشد، توجه به رتبه بندی الکسا گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. در عین حال، نباید از این نکته غافل شد که ممکن است بازدیدکننده‏ها‎ی سایت X، تماما از طریق الکسا وارد صفحات سایت شده‌اند باشند که این موجب برتری سایت X بر سایت Y شده است.

    به‌طورکلی می‌توان گفت رنکینگ الکسا به این سوال پاسخ می‌دهد که سایت من در مقایسه با تمام سایت‌های دیگر چگونه است. در واقع رنکینگ الکسا یک روش تجزیه‌ و تحلیل جهانی به‌شیوه‌ی سوم شخص روی سایت شما خواهد بود که میزان محبوبیت سایتتان را نشان می‌دهد. الگوریتم الکسا ممیزی سایت‌ها را انجام می‌دهد و میزان فرکانس بازدید سایت را اندازه‌گیری می‌کند. اگر یک کاربر بیش از یک‌بار یک سایت را در روز بازدید کند، تمام آن‌ها یک بازدید به حساب می‌آیند. پارامترهایی که برای اندازه‌گیری رتبه‌ی سایت در رنکینگ الکسا استفاده می‌شوند، این‌ها هستند:

    • بازدیدکنندگان منحصر‌به‌فرد روزانه: تعداد بازدیدکنندگان سایت در یک روز
    • میانگین بازدید از صفحه: تعداد دفعاتی که یک صفحه‌ یا URL خاص در یک روز توسط کاربران الکسا قرار بازدید شده است.

    هرچه نمره‌ی سایت در این دو معیار بیشتر باشد، رتبه‌ی سایت در الکسا نیز افزایش خواهد یافت.

    کاهش و افزایش رنکینگ الکسا

    همان‌طور که گفته شد، رنکینگ الکسا یک ابزار برای مقایسه‌ی عملکرد سایت ما با سایر سایت‌هاست. اگر سایت ما بتواند میزان بازدید بیشتری روی صفحات به‌دست آورد و بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد، افزایش رنکینگ خواهیم داشت یا بهتر بگوییم، رتبه‌ی سایت ما، بهبود می‌یابد. در مقابل اگر ما نتوانیم میزان بازدید یا بازدید‌کننده‌ی بیشتری به‌دست آوریم یا اینکه بازدیدکنندگان‌مان را از دست بدهیم، با کاهش رنکینگ الکسا مواجه خواهیم شود.

    رتبه بندی الکسا

    به الکسا اعتماد کنید ولی نه زیاد!

    اگرچه‌ رتبه‌ی الکسا می‌تواند یک راه خوب برای اندازه‌گیری عملکرد یک وب‌سایت در رقابت با سایر وب‌سایت‌ها باشد؛ الزاما این رنکینگ دقیق‌ترین نخواهد بود. بسیاری از متخصصان براساس ارزیابی‌های انجام شده معتقدند که گوگل آنالیتیکس دقت بالاتری نسبت به رنکینگ الکسا دارد. مواردی دیده شده که سایت‌ها علی‌رغم داشتن نرخ بازدید صفحه‌ی بالا، در الکسا رتبه‌ی کمی دارند. دو نمونه‌ی زیر را باهم مقایسه کنید:

    یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله، پوشش گسترده‌تر گوگل نسبت به الکسا است؛ چون هرکسی نوار ابزار الکسا را نصب نخواهد کرد. این مساله باعث شده که دقت نتایج در ابزاری مثل گوگل، خیلی بالاتر از الکسا باشد.

    چرا الکسا را بررسی کنیم؟

    رنکینگ الکسا می‌تواند به سایت شما اعتبار بدهد. اگر شما بخواهید از طریق تبلیغات در سایت خود، کسب‌ درآمد کنید، افزایش رنکینگ الکسا به شما کمک می‌کند که بازار بهتری به دست آورید. با کمک این ابزار شما می‌توانید تخمین سریعی از میزان ترافیک رقبا و مقایسه‌ی آن با وب‌سایت خودتان داشته باشید. همچنین این رتبه باعث می‌شود که نویسندگان برتر مقالات، به سمت سایت‌های برتر، جذب شوند. آخرین امتیاز الکسا، اینکه شما می‌توانید با این رنکینگ، یک دید کلی از عملکردتان به‌دست آورید و بدانید که در بازاریابی و سئو، چقدر درست عمل کرده‌اید.

    الکسا خیلی جاها به‌کار ما می‌آید؟

    رنکینگ الکسا بیشتر یک ابزار بازاریابی شخص ثالث محسوب می‌شود که با کمک آن می‌توان ترافیک سایت را تخمین زد. این ابزار، اغلب توسط کسب‌وکارهای آنلاین برای تجزیه‌ و تحلیل رقابتی استفاده می‌شود. با کمک رنکینگ الکسا، کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها می‌فهمند که چقدر در استراتژی بازاریابی موفق عمل کرده‌اند و ضعف‌های خود را اصلاح می‌کنند. یک کاربرد دیگر رنکینگ الکسا شناسایی شرکای تجاری آنلاین موفق است، این ابزار به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکارهای موجود را ارزیابی کنید و براساس ارزش‌گذاری انجام شده، بهترین شریکان تجاری را برای خودتان پیدا کنید. از طرف دیگر افرادی که برای معرفی کسب‌وکار خود به‌دنبال سایت‌های پربازدید هستند، با کمک این ابزار می‌توانند به‌راحتی این سایت‌ها را پیدا کرده و از طریق بک‌لینک یا تبلیغات، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

    الکسا چطور به سایت ما نمره می‌دهد؟

    وب سایت الکسا می‎تواند تعداد بازدیدکنندگان سایت‏ها‎ی مختلف را بررسی نماید که این کار با استفاده از اکستنشن نصب شده روی مرورگرها صورت می‌گیرد. زمانی که کاربران از طریق این وب‌سایت، جست‌و‌جوهای اینترنتی خود را انجام می‎دهند، تول بار الکسا، اطلاعات بازديد از هر سايت را به سرور مرکزي ارسال و نهایتا رتبه‌ی سایت را اعلام می‌کند. البته این گفته به معنای تاثیر الکسا بر ارتقا رتبه‌ی سایت نخواهد بود؛ زیرا موتورهای جست‌و‌جو برای رتبه‌بندی سایت‏ها‎، حساسیت زیادی دارند و نمی‌توانند با توجه به محاسبات الکسا، رتبه‌ی سایت‏ها‎ را مشخص نمایند.

    نحوه‌ی کار رنکینگ الکسا به این‌صورت است که این ابزار هر روز، میانگین بازدیدکنندگان و بازدیدهای صفحات طی سه ماه گذشته را تخمین زده و به سایت با بیشترین میزان بازدید و بازدیدکننده، رتبه‌ی یک را می‌دهد. هر سایت در الکسا باید با حدود 30 میلیون سایت دیگر، رقابت کند. اگر سایتی هیچ بازدیدکننده و بازدیدی در سه ماه گذشته نداشته باشد، هیچ رتبه‌ای هم نخواهد داشت.

    اگرچه وب‌سایت الکسا می‎تواند برای ارتقا رتبه‌ی سایت، به وب‌مسترها‎ کمک کند، اما نمی‌تواند آمارهای خود را در نتیجه‌گیری نهایی گوگل دخالت دهد. برخي مدیران سایت‌ها مي‌توانند با ثبت‌نام سايت خود در الکسا، مجوزهای لازم را برای سایت خود دریافت کرده و سپس از اطلاعات آن استفاده نمایند. در‌حال‌حاضر در رنکینگ الکسا در جهان، سایت‏ها‎یی همچون فيسبوک، ياهو، يوتيوب و گوگل در صدر قرار دارند. در کشور ما نیز سایت‏ها‎ی گوگل، بلاگ‌فا و یاهو در رتبه‌ی اول تا سوم هستند و کاربران اینترنتی بیشترین استفاده را از آن‌ها دارند.

    خودتان را به الکسا ثابت کنید

    اگر بخواهید سایتتان در الکسا رتبه‌ی خوبی بگیرد، باید تلاش کنید تا سایتی پربازدید و باکیفیت بسازید. کافی است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

    • محتوای جذاب و غنی نیاز دارید: اگر بتوانید دائما محتوای سایتتان را به‌روزرسانی کنید، ارزش واقعی سایت را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهید. محتوایی که نتواند برای کاربران انگیزه‌ی ماندن در سایت ایجاد کند، باعث از دست رفتن مخاطبان وفادار خواهد شد. یک محتوای خوب در آینده نیز از سمت کاربران در سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و مخاطبان بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. از طرف دیگر، گوگل نیز به محتوای باکیفیت اهمیت بیشتری می‌دهد و شما را در جایگاه بهتری قرار خواهد داد.
    • بک‌لینک را فراموش نکنید: اگر شما بتوانید لینک‌های مفید و معتبر از سایت‌های خارجی به صفحات سایت‌تان داشته باشید، علاوه‌بر اینکه در موتور جست‌و‌جو ارزش و سئوی سایت‌تان بالا می‌رود، رنکینگ الکسا نیز بهبود می‌یابد و شما می‌توانید اعتبار سایت‌تان را اثبات کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که تنها لینک مفید رمز موفقیت شما نخواهد بود و اگر کاربر در بدو ورود به سایت محتوای خوبی پیدا نکند، این ترافیک کوتاه‌مدت برای شما ارزشی نخواهد داشت.
    • گواهی الکسا را بخرید: اگر در مورد بهبود رتبه‌ی الکسای سایت خود مصمم هستید، بهتر است لایسنس این ابزار را به مبلغ 19 دلار به‌ازای هر ماه خریداری کنید. این‌ کار باعث می‌شود بتوانید ترافیک سایت‌تان را مستقیما اندازه‌گیری کرده و اطلاعات دقیقی به‌دست آورید.
    • کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنید: سایتتان را براساس کلمات کلیدی که رقبای شما توانسته‌اند با آن‌ها ترافیک جذب کنند، بنا کنید و در تولید محتوای خود، آن‌ها را به‌کار ببرید. با کمی جست‌و‌جو می‌توانید به‌راحتی این کلمات را پیدا کنید.
    • استراتژی‌های بازاریابی رقبا را شناسایی کنید: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید وب‌سایت رقبا را آنالیز کنید، کشف استراتژی‌های درست برای بازاریابی است. تحلیل ترافیک سایت‌ها، به شما کمک می‌کند که یک درک درست از معیارهای مهم برای ارزش‌گذاری سایت پیدا کنید و راه‌های بهتر برای رشد و بازاریابی را بیابید.

    الکسا چیست

    از الکسا چه کارهایی برمی‌آید؟

    الکسا تنها یک ابزار برای تجزیه و تحلیل نیست، شما می‌توانید رنکینگ الکسا را برای اهداف زیر نیز به‌کار ببرید:

    • مقایسه وب‌سایت خود با وب‌سایت‌های رقبا: با مقایسه ترافیک ورودی سایت‌های رقیب ومیزان همپوشانی مخاطبان‌ سایت شما و سایت‌های رقیب.
    • یافتن کلمات کلیدی سئوشده برای موتورهای جست‌و‌جو: الکسا ابزارهایی برای سئوی سایت ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند که کلمات کلیدی که رقبا برای بالا بردن رنکینگ خود استفاده کرده‌‌اند را به‌کار ببرید. با کمک این ابزار شما می‌توانید سئوی سایت‌تان را نیز ارتقا دهید.
    • تعیین پتانسیل تجاری یک وب‌سایت: رنکینگ الکسا به شما کمک می‌کند تا سایت‌های باکیفیت برای تبلیغات سایت‌تان را بیابید. شناسایی رتبه‌ی الکسای یک سایت، سریع‌ترین راه برای فیلترگذاری و شناخت سایت‌های محبوب است و باعث می‌شود که روی سایت‌های کم ترافیک، سرمایه‌گذاری نکنید.
    • فرصت مشارکت با بهترین اینفلوئنسرها: اگر شما هم برای کسب‌وکار خود، قصد همکاری با اینفلوئنسرها را دارید، با کمک رنکینگ الکسا می‌توانید بهترین‌ها را انتخاب کرده و با آن‌ها در زمینه‌ی کسب‌وکار خود همکاری کنید.
    • یافتن بهترین وبلاگ‌ها برای انتشار مطالب: انتشار مقاله در سایت‌های دیگر به‌عنوان مهمان، یکی از راه‌های ساختن لینک ورودی به سایت محسوب می‌شود. درصورتی‌که بتوانید از طریق الکسا سایت‌های پربازدید را پیدا کرده و در آن‌ها، مقاله چاپ کنید، می‌توانید ترافیک ورودی خوبی در سایت خود دریافت کنید.

    الکسا چراغ راه موفقیت شما

    یکی از دغدغه‌های هر کسب‌وکار آنلاینی، داشتن یک سایت ارزشمند و سئو شده است. از جنبه‌ی سئو، بسیار مهم است که بدانید ترافیک سایت شما در چه سطحی قرار دارد و با یک برنامه‌ مثل الکسا، می‌توانید جایگاه سایت‌تان را در میان سایت‌های مختلف پیدا کنید. اگرچه الکسا تنها یک معیار ارزیابی سایت محسوب می‌شود؛ می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار دهد. استفاده از ابزارهای دیگر نظیر گوگل آنالیتیکس در کنار الکسا، می‌تواند یک درک درست و عمیق از سایت‌تان به شما بدهد تا جایگاه‌تان را میان رقبا و در رتبه‌بندی گوگل، ارتقا دهید.

    حال که با الکسا و میزان اهمیت بهبود رتبه وب سایت خود در آن آشنا شدید، در این بخش کاربردی‌ترین روش های بهبود الکسای سایت را به شما آموزش می‌دهیم. با بکارگیری این تکنیک‌های ساده اما موثر به راحتی می‌توانید رتبه الکسا سایت خود را بهبود بخشید و به دنبال آن میزان ترافیک ارگانیک صفحه‌تان را نیز افزایش دهید. بنابراین اگر صاحب یک وب هستید و از طریق آن کسب درآمد می‌کنید حتما تکنیک های افزایش رتبه الکسا که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را در سایت خود پیاده کنید. روش‌های افزایش رتبه الکسا سایت عبارتند از:

    معرفی و ثبت وب سایت در Alexa.com

    برای آنکه بتوانید سایت خود را در الکسا رتبه بندی کنید ابتدا باید آن را در وب سایت رسمی WWW.Alexa.com معرفی و ثبت نمایید. برای انجام این کار باید به وب سایت الکسا مراجعه کرده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از تایید حساب می‌بایست آدرس وب سایت خود را درالکسا وارد نمایید (برای انجام این کار سه روش مختلف وجود دارد که انتخاب آنها به خودتان بستگی دارد). پس از تکمیل فرآیند ثبت باید گزینه Verify My ID را انتخاب کنید تا سایت شما در الکسا ثبت شده و بر اساس فاکتورهای آن رتبه بندی شود.

    افزایش ترافیک وب سایت

    ترافیک وب سایت (میزان بازدید) یکی از مولفه‌های کلیدی و مهمی است که رتبه الکسا شما را تعیین می‌کند. بنابراین با افزایش میزان ترافیک سایت خود مطمئنا می‌توانید رتبه الکسا خود را افزایش دهید. روش‌های بسیاری برای افزایش ترافیک وب سایت وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

    با استفاده از این روش‌ها به راحتی می‌توانید ترافیک وب سایت خود را به طرز چشمگیری افزایش داده و شاهد ارتقای رتبه الکسا سایت خود باشید. میزان ترافیک یک وب سایت مهم‌ترین فاکتوری است که Alexa برای رتبه بندی به آن توجه می‌کند. سایر مواردی که در ادامه به عنوان تکنیک های افزایش رتبه الکسا به آنها اشاره می‌کنیم نیز به نوعی با افزایش میزان ترافیک وب سایت در ارتباط هستند.

    تولید محتوای با کیفیت

    یکی از کلیدی‌ترین تکنیک های افزایش رتبه الکسا تولید محتوای با کیفیت است که موجب جلب توجه کاربران و افزایش میزان بازدید از سایت شما خواهد شد. همانطور که می‌دانید، محتوا مهم‌ترین بخش هر وب سایت است که اگر به صورت استاندارد و مطابق با اصول و قواعد سئو (SEO) تولید شود، به راحتی می‌تواند رتبه الکسا سایت شما را بهبود بخشد. اما چطور و چگونه؟ زمانی که محتوای شما بتواند اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار خوانندگان قرار دهد، آنها را نسبت به دنبال کردن محتوای آتی سایت، معرفی به کاربران دیگر و اشتراک گذاری مطالب شما ترغیب کرده و بدین ترتیب میزان بازدید از وب سایت شما به صورت ارگانیک افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نیز ارتباط با مستقیمی با افزایش رتبه الکسا سایت دارد زیرا یکی ازفاکتورهای Alexa برای رتبه بندی وب سایت‌ها، بررسی و تحلیل میزان بازدید و ترافیک روزانه آنها است. از طرفی دیگر نیز زمانی که محتوای منحصر به فرد و کپی نشده در وب سایت خود قرار دهید در ابتدا مورد توجه موتورهای جستجو و سپس الکسا قرار می‌گیرید و با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ یعنی هم رتبه خود را در موتورهای جستجو و هم الکسا ارتقا می‌دهید. بنابراین برای بهبود رتبه الکسای سایت خود از تولید محتوای حرفه‌ای و اصولی غافل نشوید.

    ثبت سایت در الکسا

    نصب ویجت و نوار ابزار الکسا

    نصب ویجت (Widget) و نوار ابزار (Toolbar) الکسا بهترین روش برای افزایش رتبه یک سایت در Alexa شناخته می‌شود. برای بهبود رتبه خود در الکسا ابتدا باید ویجت الکسا را در وب سایت خود نصب کرده و کاربران را نیز به نصب آن ترغیب کنید. این ویجت کلیه کلیک‌های صفحه را ثبت کرده و با آنالیز آنها رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد. نصب نوار ابزار الکسا نیز روشی مناسب برای ارتقای جایگاه یک وب سایت در الکسا است زیرا میزان بازدید کاربران از یک صفحه، تاثیر مستقیمی بر رتبه آن خواهد داشت. مهم‌ترین ابزارهای الکسا که موجب بهبود رتبه وب سایت می‌شوند شامل Popup Block (مسدودکننده پاپ آپ‌ها)، Search Engine Entry Box (جعبه ورودی موتور جستجو)، لینک به وب سایت آمازون (Amazon.com) و اطلاعاتی درباره رتبه بندی فعلی الکسا است.

    استفاده از کلمات کلیدی مناسب

    پیدا کردن و استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبطی که موجب افزایش ترافیک وب سایت شما می‌شوند نیز یکی دیگر از روش های بهبود الکسای سایت است. با کمی تحقیق و استفاده از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی همچون گوگل ترندز (Google Trends) می‌توانید کلمات کلیدی و رایجی که کاربران در گوگل سرچ می‌کنند را پیدا کنید. زمانی که در محتواهای خود از کلمات کلیدی مرتبط با نیاز کاربران استفاده کنید، میزان بازدید از وب سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد زیرا در این صورت مطالب شما برای طیف گسترده‌تری از کاربران نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب با افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت، رتبه الکسای آن نیز ارتقا پیدا می‌کند. استفاده از کلمات کلیدی مناسب همچنین موجب بهبود سئو وب سایت و کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل خواهد شد.

    فعالیت در شبکه های اجتماعی

    از دیگر تکنیک های افزایش رتبه الکسا می‌توانیم به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام و یا توییتر اشاره کنیم. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا از طریق اشتراک گذاری محتواهای جذاب و تعامل با طیف گسترده‌تری از کاربران، آنها را نسبت به بازدید از وب سایت خود ترغیب کرده و میزان ترافیک آن را افزایش دهید. بنابراین سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت مفید وموثری داشته باشید تا بتوانید از طریق آن کاربران را به وب سایت خود هدایت کنید. افزایش میزان بازدید از سایت منجر به افزایش رتبه الکسا آن خواهد شد.

    راه های بهبود رتبه الکسا

    استفاده از بک لینک و لینک های داخلی

    استفاده از بک لینک (Backlink) یکی از روش‌های موثر در جهت افزایش رتبه الکسا است که به صفحه شما اعتبار می‌بخشد و رتبه آن را در Alexa ارتقا می‌دهد. منظور از بک لینک در وب سایت این است که در محتواها و صفحات مختلف خود به وب سایت‌های خارجی معتبر لینک دهید و کاربر را به صفحات مرتبط با موضوع و رویکرد سایت خود هدایت کنید. بک لینک‌های معتبر و با کیفیت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند اعتبار سایت شما را تعیین کنند. زمانی که سایت شما به عنوان یک سایت معتبر شناخته شود، رتبه الکسای آن افزایش پیدا خواهد کرد.

    استفاده از لینک‌های داخلی (Internal Links) نیز در کنار استفاده از بک لینک می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در الکسا کمک کند. لینک‌های داخلی همان لینک‌هایی هستند که به صفحات دیگر سایت خود می‌دهید تا به واسطه آن مدت زمان حضور کاربر در سایت‌تان را افزایش دهید. بدین ترتیب از طریق لینک دهی در وب سایت می‌توانید سئو و رتبه الکسای خود را ارتقا دهید.

    برقراری تعامل با کاربران

    یکی دیگر از تکنیک های افزایش رتبه الکسا برقراری ارتباط با کاربران و یا هر وبلاگ و وب سایتی که نظرات خود را با شما به اشتراک می‌گذارند و به نوعی با شما در تعامل هستند. در این میان نیز با استفاده از تکنیک Call To Action یا به اختصار CTA (فراخوان عمل)‌ توجه مخاطبان را به وب سایت و فعالیت‌های خود جلب کرده و از آنها دعوت کنید تا کاری را انجام دهند، از بخش‌های مختلف سایت بازدید کنند، نظر بدهند و یا فرم‌های نظر سنجی آنلاین شما را پر کنند. بدین ترتیب می‌توانید تعامل بیشتری با کاربران داشته باشید، میزان ترافیک سایت خود را افزایش دهید و به دنبال آن نیز رتبه‌تان در الکسا را بهبود بخشید.

    بررسی استراتژی‌ های بازاریابی رقبای موفق

    بررسی فعالیت‌ها و استراتژی‌های بکار گرفته شده توسط رقبای موفقی که رتبه خوبی در الکسا دارند نیز یکی دیگر از شیوه های افزایش رتبه الکسا است که تاثیر فوق‌ العاده‌ای بر رتبه شما خواهد داشت. با بررسی و تحلیل عملکرد رقبا به درک و بینش بهتری از معیارهای مهم و استراتژی‌های کاربردی دست پیدا می‌کنید و بدون آزمون و خطا می‌توانید روش‌های تاثیرگذار و قابل اجرا را در وب سایت خود پیاده کنید. بدین ترتیب و با استفاده از تجربیات دیگران می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و اقدامات هوشمندانه‌تری انجام دهید تا بتوانید موقعیت و رتبه خود را در الکسا ارتقا دهید.

    پیاده سازی اصول و قواعد سئو در وب سایت

    پیاده سازی اصول و قواعد سئو در یک وب سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای راه اندازی، نمایش سایت در صفحه نتایج جستجو و در نهایت کسب رتبه مطلوب از الکسا به محسوب می‌شود. برای پیاده سازی قوانین سئو در یک وب سایت باید زمان بسیاری صرف کنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. همانطور که در ابتدا خواندید، سئو نیز یکی از آیتم‌های مهم در چک لیست روش‌های افزایش ترافیک وب سایت است که نقش حائز اهمیتی را در دیده شدن آن ایفا می‌کند. زمانی که سئو داخلی و خارجی یک وب سایت به صورت اصولی و صحیح پیاده سازی و اجرا شوند، موجب افزایش ترافیک ارگانیک در وب سایت خواهند شد. افزایش ترافیک سایت نیز تاثیر و ارتباط مستقیم با بهبود و افزایش رتبه الکسا آن دارد. بنابراین پیاده سازی قوانین سئو مزایای بسیاری را برای وب سایت شما به همراه دارد و به صورت چند جانبه موجب پیشرفت و دیده شدن آن توسط طیف گسترده‌ای از کاربران خواهد شد.

    منبع:

    blog.alexa.com/improving-your-alexa-rank

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    Z.h
    1400/11/03 08:03

    سلام. اخیرا یه سری از رتبه های الکسا فیک هستند، چطوری میتونیم متوجه بشیم که رتبه الکسا سایت ها چند هستش؟ به نظرتون استفاده از ابزار Ahref میتونه کمک کنه؟

    مدیر ارشد
    1400/12/07 16:50
    پاسخ به:Z.h

    سلام بهتر است الکسا را مد نظر قرار ندهید بهترین کار استفاده از ahref هستش

    Ehsan
    1400/10/30 19:59

    سلام یکی از روش های بالا بردن رتبه الکسا ثبت نام در فید RSS هستش میشه درداین باره توضیح بدین؟ ممنونم

    مدیر ارشد
    1400/12/07 16:50
    پاسخ به:Ehsan

    چشم در یک مقاله به صورت کامل به این موضوع میپردازیم

    سیامک
    1400/10/30 03:47

    سلام آیا میتونیم از widget‌ و تولبار Alexa رو برای کاهش رتبه الکسا استفاده کنیم؟

    مدیر ارشد
    1400/12/07 16:49
    پاسخ به:سیامک

    سلام خیر کاربردی ندارند

    نادیا
    1400/10/24 12:13

    سلام رتبه بندی سایت های دنیا فقط توسط سایت الکسا انجام می‌شود؟ یا اینکه سایت های دیگری هم برای رتبه بندی سایت ها وجود دارند؟

    مدیر ارشد
    1400/12/07 16:49
    پاسخ به:نادیا

    الکسا معروف ترین سایت رتبه بندی بود

    یاوری
    1400/10/21 09:03

    این درسته که میگن   وبسایت الکسا بعد از 25 سال فعالیت در حال بازنشستگیه و این خدمت بعد از اردیبهشت سال 1401 دیگر قابل دسترس نیست؟

    مدیر ارشد
    1400/12/07 16:48
    پاسخ به:یاوری

    بله دوست من درست هستش

    سیامک
    1400/09/24 06:16

    سلام . ممنون از سایت خوبتون . سایت من با وجود اینکه روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار ورودی داره، ولی رتبه الکسای سایت من بالا است. ممکنه به این خاطر باشه که آمار بازدید موبایلی یشتر از آمار بازدید دسکتاپی هست؟

    مدیر ارشد
    1400/12/07 16:48
    پاسخ به:سیامک

    دوست عزیز رتبه الکسا هیچ اهمیت و کاربردی ندارد 

    Nasim
    1400/09/19 03:22

    اعتبار رتبه الکسا چقدره؟ چقدر می‌توانیم بهش اعتماد کنیم؟ چون الکسا  به صورت مستقیم به اطلاعات سایت‌ها دسترسی نداره ، میتونیم بگیم که رتبه الکسا به اندازه رتبه گوگل آنالیتیکس واقعی نیست؟

    مدیر ارشد
    1400/09/23 12:07
    پاسخ به:Nasim

    سلام دوست عزیز،الکسا به طور کلی دیگه کاربردری نداره 

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره