آنچه در این مقاله میخوانید

    طراحی پارالاکسی به چه معناست؟

    طراحی پارالاکسی به چه معناست؟

    پارالاکس در ردیف شیوه‏ ها‎ی نوین طراحی وب سایت قرار می‎گیرد که در برخی از وب سایت ‏ها‎یی چون‏ ‎Awwwards‏ ‎و FWA‏ ‎وجود دارد. اگر چه برخی طراحان بر این نظرند کهطراحی پارالاکسی با اصول سئو همخوانی ندارد اما در پاسخ باید گفت اگر به شکل صحیحی پیاده‎ سازی گردد قطعاً مطابق با پارامترها و الگوریتم‏ها‎ی موتورهای جستجو خواهد بود و هیچ لطمه‎ای به سئو وارد نمی‎کند.

    طراحی پارالکسی به چه معناست؟

    پارالاکسی به چه معناست؟

    طراحی پارالاکسی در سال 2011 آغاز شد که ابتدا در صنعت بازی‎های ویدئویی و به عنوان یک تکنیک ایجاد جلوه‏ ها‎ی ویژه مطرح گردید تا مخاطبان بازی‏ها‎، عمق تصاویر را احساس کنند. به عبارت دیگر، یکی از محبوبترین تکنیک‏ها‎ در طراحی وب سایت، روش پارالاکس است که یک شیوه خاص برای حرکت درون صفحه در برنامه ‏ها‎ی گرافیکی کامپیوتری می‎باشد

    ‏ ‎که در آن تصاویر پس‎‎زمینه به طور ملایم حرکت می‎کنند که به تبع این امر مخاطب تصور می‎کند تصاویر عمق پیدا کرده است.

    چنین شیوه‌ای شاید در ابتدا گیج‎کننده به نظر برسد، اما در صورتی که به شکل صحیح اجرا شود، می‎تواند عمق جالبی به تصویر ببخشد و موجب جذب بازدیدکننده وب سایت گردد.

    مشخصات طراحی پارالاکسی چیست؟

    همانطور که گفته شد، این شیوه طراحی در برگیرنده مجموعه‎ای از تکنیک‏ها‎ست که عمق تصاویر را برای بازدیدکننده‎ها زیاد می‎کند. در پارالاکسی، هر صفحه حاوی افکت و المنت می‎باشد وپس‎زمینه‏ها‎، تصاویر و نوشته‏ ها‎ حرکت می‎کنند.‏ ‎این سبک در عین حال که به معنای انطباق و هماهنگ کردن است،‏ ‎موجب ایجاد اختلاف دید نیز می‎گردد.

    در تصاویر پارالاکسی با تکان دادن پوینتر موس اتفاقات خاصی مثل حرکت و جابه جایی مطالب و یا تصاویر، تغییر زاویه دید و پس زمینه در جهت خلاف یا موافق صفحه با سرعت‏ها‎ی متفاوت رخ می‎دهد. مبنایاین روشاستفاده از لایه‏‎ها‎‎ی دو بعدی برای ایجاد مناظر سه بعدی و لایه‎بندی صفحات و تصاویر‏‎ می‎‎‎باشد.

    به عبارت واضح‎تر، با ایجاد خطای دید و با حرکت دادن لایه ‏‎های دو بعدی‎‎ در صفحه با سرعت‎های متفاوت این حس در بازدیدکننده بوجود می‎آید که در حال دیدن یک صفحه سه بعدی‏‎ می‎‎‎باشد.

    طراحی پارالکسی

    چه مواقعی باید از پارالاکس استفاده نمود؟

    پارالکس می‎تواند در کل سایت و یا در برخی بخش‏ها‎ی سایت مورد استفاده قرار گیرد.برای سایت‏ها‎یی که محتوا و مطالب کمی دارند‏ ‎این شیوه بسیار مناسب است. طراحان می‎توانند با استفاده پارالاکس ملایم موجب جذب بازدیدکنندگان شوند .

    این امر در سایت‏‎ها‎‎ی با مطالب و محتوای طولانی توصیه نمی‎شود و بهتر از از پارالاکس کمتری در این گونه موارد ا‎‎ استفاده گردد.

    مزایای استفاده از طراحی پارالاکس

    استفاده از طراحی پارالاکسی دارای مزایا و امتیازاتی است که از آن جمله‏‎ می‎‎‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

    1- دادن عمق و حرکت و بطور کلی زیبایی صفحه

    2- استفاده از حرکت برای معرفی محصولات، خدمات و در نهایت افزایش میزان اثربخشی تبلیغات

    3- زمان بازدید از صفحه را بالا‏‎ می‎‎‎برد که به تبع این امر امکان معرفی محصولات و خدمات نیز افزایش‏‎ می‎‎‎یابد.

    4- تحریک حس کنجکاوی بازدیدکنندگان جهت دیدن کل صفحه و خواندن مطالب و محتوای سایت

    طراحی پارالکسی سایت

    معایب استفاده از پارالاکس در طراحی وبسایت

    این سبک نوین طراحیبه خودی خود موجب زیبایی و همچنین ایجاد عمق در تصاویر می‎گردد اما‏ ‎در استفاده از آن نباید زیاده روی شود به ویژه بر روی متون باید بسیار دقیق عمل کرد.

    پارالاکس بیش از اندازه بر روی متون و مطالب که به عنوان اصلی‎ترین بخش یک سایت به شمار می‎روند، موجب‏ ‎اغتشاش در ذهن بازدیدکنند‎گان می‎گردد، بطوری که تمرکز را بر هم می‎زند و موجب حواس پرتی آنان می‎شود، بنابراین‏‎ می‎‎‎بایست در برخی مواقع از پارالاکس استفاده نمود.

    همچنین اگر چه‏ این نوع طراحی ‎تأثیر شگرفی از نظر گرافیکی و زیبایی بر روی کاربران دارد اما زمان بارگذاری وبسایت را برای جستجوگران و بازدیدکنندگان سایت بالا‏‎ می‎‎برد.

    این امر در تضاد با پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو است.

    به عبارت دیگر، افزایش مدت زمان بارگذاری سایت به معنای عدم رعایت اصول سئو‏‎ می‎‎‎باشد. بنابراین استفاده از پارالاکس‏‎ می‎‎‎بایست توسط متخصص طراحی وب سایت صورت بگیرد.

    یکی دیگر از معایب پارالاپاراکس عدم سازگاری با ورژن های گوشی های هوشمند و تبلت‎ها می‎باشد. بدین معنا که،با گوشی‎های هوشمند و تبلت‎ها سازگاری ندارد و از آنجا که امروزه این دستگاه‎ها جایگاه ویژه‎ای را در میان کاربران و جستجوگران اینترنتی پیدا کرده‎اند، زیاده روی در استفاده از آن، موجب کاهش بازدیدکنندگان‏‎ می‎‎‎شود.

    برای مشاوره رایگان در رابطه با طراحی سایت حرفه ای خود، از طریق فرم تماس با ما به کارشناسان وبکده مراجعه نمائید.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره