آنچه در این مقاله میخوانید

    محتوای وب سایت چیست؟

    محتوای وب سایت چیست؟

    محتوای وب به معنای تمامی مطالب اعم از تصویری، نوشتاری و صوتی در قسمت سایت میباشد. محتواها معرف وب سایت میباشند که دربرگیرنده اسناد، داده ها، اپلیکیشن ها، سرویسهای الکترونیکی، تصاویر، فایلهای صوتی و تصویری، صفحات شخصی در وب، پیامهای ایمیل آرشیو شده و ... میباشند.
    لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع از اصطلاح «صفحه» به جای «محتوای وب» استفاده میشود. علت این تغییر نامه به دهه 1990 بر میگردد که بهترین لینکها جهت استناد به یک مرجع، در پایین صفحه، یا در آخرین صفحه مقاله قرار میگرفت. 

     هر یک از صفحات وب سایت حاوی مطالب و محتواهای متنوعی میباشند. برای بارگذاری محتوای وب سایت پروتکلهای مختلفی در هر صفحه قرار داده شده است اما بهترین شیوه برای بارگذاری محتوای، html (یا انواع دیگر) صفحات فشرده وب، میباشند.

    وبلاگها نیز نوعی سایت محسوب میشوند که در آنها صفحات با زبان html بیان میشود. 

    انواع محتوا

    محتوا بر اساس فرمت به 4 دسته تقسیم میشوند که در زیر به هر یک از آنها اشاره میکنیم:
     

    محتواهای صوتی ـ تصویری

    محتواهای صوتی ـ تصویری بیشتر به منظور ارائه بازی‎های آنلاین و همچنین کلیپهای ویدئویی بارگذاری میشوند. ویدئوها اعتبار بالایی در نحوه رفرنس دهی دارند و به همین دلیل مورد توجه مخاطبان‎ قرار میگیرند.
    در سایر انواع محتواها، ذکر نام و یا بیان یک مطلب‎، پیامرسان منبع اصلی مطلب به مخاطب و کاربر میباشد اما در کلیپهای ویدئویی بازدیدکننده بدون واسطه با منبع اصلی ارتباط برقرار‎ میکنند.
    به همین دلیل با اعتماد بیشتری محتوای سایت را دنبال‎ مینمایند. در بیشتر سایتهای خبری و تحلیلی که از حساسیت بالایی برخودارند، کلیپهای ویدئویی کارایی بیشتری دارند. 

    بازیهای آنلاین نیز جای بازیهای سنتی را پر کردهاند و از این رو شاهد افزایش طرفداران این نوع بازیها هستیم. این امر سبب شده تا وب سایت‎ها به منظور افزایش میزان بازدیدکننده در کنار سایر محتواها، از بازی‎های آنلاین نیز استفاده کنند. هر چند برخی سایت محتوای اصلی خود را بر روی به اشتراک گذاری محتواهای آنلاین قرار دادهاند.  

    محتواهای صوتی

    در سالهای اخیر فایلهای صوتی یکی از انواع محتواهایی است که محبوبیت زیادی در میان  کاربران اینترنتی پیدا کرده است. فایلهای صوتی اغلب بشکل  mp3 مستقل روی وب سایتها (مانند رادیو مذاکره و رادیو متمم) و یا بصورت پادکستهای صوتی و یا بشکل CD و DVDهای آموزشی به اشتراک گذاشته میشود. مطابق با پژوهشهایی که صورت گرفته، محتواهای صوتی بیش از پیش رونق پیدا کردهاند. 
     

    محتواهای تصویری

    گفته میشود وجود یک تصویر میتواند بهتر از هزاران کلمه مفهوم خود را بیان کند. به همین دلیل زمانی که توضیح و شرح یک مطلب رسا نیست و مخاطب نمیتواند مفهوم مورد نظر نویسنده را درک کند، میتوان از یک تصویر استفاده نمود. محتواهای تصویری یا اینفوگرافیک‎ بسیار رسا هستند و در بسیاری از وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرند.
    محتوای تصویری که بشکل عکس، نقشه، دیاگرام، نمودار و ...‎ بیان میشود،  مجموعهایی از دادهها و اطلاعات پیچیده را بهگونهای نشان میدهند تا پیام به شیوهای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل‎ شود.  


    محتواهای نوشتاری

    اغلب محتواهایی که در وب سایتها به اشتراک گذاشته میشود، بشکل نوشتاری هستند. کاربران اینترنتی نیز اغلب به دنبال این نوع محتواها وارد وب سایتها میشوند.
    یکی از ویژگیهای اصلی این نوع محتواها انتقال پیام میشود. همچنین در افزایش اطلاعات مخاطبان نقش بسزایی را ایفا میکنند. ارائه اطلاعات، آگاهی بخشی و برقراری ارتباط با مشتریان‎ می‏تواند از طریق محتواهای نوشتاری انجام شود. محتواهای نوشتاری حجم کمتری دارند و از این رو بارگذاری سایت با سرعت بیشتری صورت میگیرد. 
     

    اصول تامین محتوا

    کاهش حجم محتوا بویژه در رابطه با محتواهای صوتی و صوتی ـ تصویری از مهمترین نکاتی که به هنگام اشتراک گذاری و تامین محتوا باید مد نظر قرار بگیرد. در صورتی که محتوا حجم بالایی داشته باشند، صفحات وب سایت در مدت طولانی تری بارگذاری میشوند که این امر رتبه سایت را در موتورهای جستجو تنزل میدهد. 

    محتواها باید بدون ابهام و رسا و گویا بیان شوند.  انواع محتواها برای یکدیگر نقش مکمل را بازی میکنند. به همین دلیل اگر تصاویر گنگ و نامفهوم باشند، باید در کنار آن، از محتوای نوشتاری نیز استفاده نمود و بالعکس.  استفاده از تمامی انواع محتواها در وب سایت به رتبه سایت کمک و افزایش بازدید کننده ها می انجامد.

     وجود تنها یک نوع محتوا برای کاربران خسته کننده است. همچنین برای ایجاد تنوع و زیبایی سایت میتوان انواع محتوا را در سایت بارگذاری نمود.  محتواهای نوشتاری طولانی، از حوصله کاربران خارج است و به همین دلیل وجود محتوای تصویری در کنار آن‎ می‏تواند به تاثیرگذاری بیشتر آنها بینجامد.  

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره