بر اساس بررسیهایی که اخیر صورت گرفته، برای طراحی صفحات محتوا نکات قابل توجهی بیان گردیده است.
همانطور که میدانیم محتوا به مانند یک شاه کلید عمل میکنند و نقش مهمی را در جلب اعتماد و نظر خوانند ایفا مینماید. در اینجا زمانی که میگوییم محتوا، بحث بر سر یک یا دو خط متن نیست بلکه صحبت از چندین پاراگراف است که جمعا محتوای یک صفحه سایت را تشکیل میدهد.
بسیاری از متخصصان اصول سئو بر این نظر هستند که تعداد کلماتی که برای یک محتوای مورد اطمینان موتورهای جستجو در نظر گرفته شده، بین 600 تا 700 کلمه است.
هر چند گاهی برخی از محتواها با همین تعداد کلمات در سایت منتشر میشوند اما تعداد بازدیدکنندههای آنها به نسبت تلاشی که برای جمعآوری آنها صورت گرفته، ناچیز است.
شاید بتوان علت این امر را مدیریت نادرست در بارگذاری محتوا در سایت جستجو نمود. مدیریت محتوا یک راهکار برای قرار دادن مطالب وب سایت در معرض دید کاربران اینترنتی میباشد و چیزی غیر از تامین محتوا است.
برای مدیریت محتوا نیازمند به کارگیری اصول خاصی هستیم زیرا در برخی از مواقع صفحات وب سایت به علت وجود تصاویر، مطالب طولانی، کلیپهای صوتی و ... پرحجم شده که بارگذاری آن را با مشکل مواجهه میکند.
در این شرایط باید نیمی از مطلب در صفحه اصلی وب سایت بارگذاری شود تا مخاطب با توجه به موضوعات و متنی که در اختیار وی قرار گرفته است، بهترین و مناسب ترین را انتخاب نماید. در اینجا چندین تکنیک به منظور نائل شدن به این هدف وجود دارد که به شرح هر یک میپردازیم:
1- رتبه بندی لایههای متن
های مختلف یک روش مناسب برای چشم نوازی متن آموزنده است.در رتبه بندی لایههای مختلف متن، شما قادر خواهید بود قسمت کوچکی از متن که در آن تصاویر خاص بارگذاری نموده و سپس در سایت منتشر کرده اید را در جلو دید کاربران قرار دهید.
در این کار میتوانید از یک تصویر خاص نیز استفاده نمایید. زمانی که تکنیک رتبه بندی لایههای سایت صورت میگیرد، تصاویر شفافتر شده و متندر اختیار کاربر قرار میگیرد. محتوایی را که شما در رتبه بندی لایههای متن قرار میدهید باید حاوی کلمات کلیدی، عنوان و چکیده ای از محتوا باشد به طوری که برای بیننده از جذابیت خاصی برخوردار باشد.
بسیاری از شرکتها از این تکنیک به منظور جلب نظر مشتریان استفاده میکنند و سپس با ایجاد یک صفحه جدید و محتوای جذاب، در جهت افزایش رتبه سایت تلاش میکنند. یکی از نکاتی که در این تکنیک مد نظر مدیران سایت استبارگذاری قسمتی از محتوا که پاسخگوی نیاز کاربران باشد و آنها را برای باز نمودن صفحه محتوا ترغیب نماید.
2- چرخ و فک گردان
در این تکنیک تصاویر به صورت متحرک بر روی سایت قرار میگیرد. چرخ و فلک گردان تصاویر را قادر میسازد تا در صفحه وب سایت، مکان مناسب خود را به صورت اتوماتیک پیدا کنند. این ویژگی به واسطه اسلایدهایی که شما ایجاد میکنید، صورت میگیرد.
چرخ و فلک گردان در واقع یک ظرفیت برای ارتقا رتبه سایت است که در آن تصاویر جذاب و منحصر به فرد به همراه پاراگرافهای کوچکی از متندر اختیار بازدید کننده قرار میگیرد که کاربر با کلیک کردن بر روی تصویر میتواند وارد صفحه محتوا شده و متن اصلی را مشاهده نماید.
این تکنیک به ظاهر ساده میتواند احتمال افزایش بازدیدکننده را تا چهار برابر افزایش دهد.
3- ناوبری صفحات
در روش ناوبری صفحات، بخش کوچکی از متن در یک صفحه کپی میشود. در واقع قسمتی از مطالب به صورت یک جدول در اختیار کاربر قرار میگیرد که مشاهده محتوا به صورت کامل زمانی صورت میگیرد که کاربر یک صفحه جدید را باز میکند.
این کار به ما اجازه میدهد تا عناصر بصری همچون تصاویر را به نمایش بگذاریم و کاربر با مشاهده یک تصویر خاص بر روی آن کلیک نموده و صفحه مورد نظر ما را باز نماید.
4- استفاده از عبارت «ادامه مطلب»
گاهی قسمتی کوچکی از چندین صفحه را در یک صفحه
جابهجا میکنیم که در این شرایط در ذیل هر یک از متون، عباراتی چون « ادامه مطلب»، «جزئیات بیشتر» و یا «ادامه» قرار داده میشود. کاربر نیز با کلیک کردن بر روی این قسمت، وارد صفحه مورد نظر میشود. در این تکنیک قرار دادن بخش مهمی از متن که موجب ترغیب بازدیدکننده شود، نقش کلیدی دارد.