حتی اگر همه ما برای مدت زمانی یک پست وبلاگی را رها کرده ایم، به خاطر هدفی که دنبال می کنیم این کار ارزشی ندارد. با توجه به مقالات و محتواهای بی شمار دیگری که در دسترس کاربران قرار گرفته است، تلاش ما نیمه تمام باقی می ماند. در اینجا سعی داریم تا راهنمای وبلاگ نویسی مقدماتی را به طور رایگان برای مبتدیان کسب و کارهای وبلاگ نویسی شرح دهیم.
این مطلب می تواند مشکلات شما برای پیگیری درست تمامی اجزای وبلاگ، زمانی که یک صفحه کامل پروژه را در اختیار دارید، برطرف کند. به یاد داشته باشید زمانی که برخی از پست های وبلاگی خام هستند، در معرض فراموش شدن قرار می گیرند.
از اینکه محتواها برای خوانندگان مفید هستند، اطمینان کامل حاصل کنید و به یاد داشته باشید که زمان آغاز فعالیت وبلاگ باید به صورت مختصر و مفید همه چیز را بیان کنید. نشان های پست های وبلاگی و چک لیست ها را در زمان دیگری در اختیار شما قرار می دهیم.
نحوه نوشتن پست های وبلاگی
1) عنوان
هر پست باید دارای یک تیتر باشد تا بتواند توجه کاربران را به خود جلب و آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر وادار به کلیک کردن کنند. خوانندگان مطالب اینترنتی به مطالب کوتاه تر توجه بیشتر دارند. به طوری که در طی 8 ثانیه وقت صرف می کنند. حال تیتر یکی از عناصر مهم است که به کاربرانی که تازه وارد موتورهای جستجو شده اند کمک می کند تا بهترین سایت را انتخاب کنند. در واقع درصدی از خوانندگان اینترنتی، تیتر را یک فرصت بزرگ می دانند. برای تولید تیتر اصلی محتوا می توان به شکل زیر عمل کرد:
- آشفتگی فکری موقتی یک تیتر موثر
اگر بتوانید تیتر را با یک عنوانی که در ذهن خواننده آشفتگی ایجاد کند، شروع کنید نتیجه جالب می شود. در این مرحله از وبلاگ نویسی باید یک موضوع را در نظر بگیرید و سپس با محدود کردن آن مشخص کنید که دقیقا چه چیزی را می خواهید و ذهن مخاطب را حول این موضوع درگیر کنید.
به عنوان مثال، اگر من می خواهم در مورد موضوع «وبلاگ نویسی» مطلب بنویسیم، باید یک عنوان کار مشخص را انتخاب کنم. عنوان های در حال کار به فرمت پست های وبلاگی بستگی دارد. اینکه آیا شما در حال نوشتن تیتر مقاله واضح و یا برای هدایت ذهن مخاطب به چندین عنوان راهنما نیاز پیدا می کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد:
- راهنمایی برای کسب و کار وبلاگ نویسی
- چگونه می توانید کار خود را با وبلاگ نویسی آغاز کنید
- 10 استراتژی B2B وبلاگی نویسی دوست داشتنی برای ما (و چرا)
زمانی که می خواهید از یک زاویه به موضوع نگاه کنید، باید برای تهیه کلمه کلیدی تحقیق کنید.
- جستجو برای کلید واژه
جستجو و تحقیق برای پیدا کردن کلمه کلیدی به شما کمک می کند تا یک تیتر بهتر را انتخاب کنید که در نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود. تیترها یکی از عوامل اصلی رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو است و یک عنوان بهینه سازی شده به کاربران کمک می کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را براحتی پیدا کنند.
ابزارهایی همانند SEMrush و HubSpot و ... برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی موثر هستند و به شما کمک می کنند تا با تعیین دقیق شرایط کاربران اینترنتی، کلمات کلیدی بهتری را برای ارتقا رتبه سایت پیدا کنید.
«وبلاگ نویسی» یک واژه کلیدی گسترده است و در این صورت باید یک کلمه دیگر هم در کنار آن استفاده شود و به طور مشخص و دقیق هدف اصلی مخاطبان را دربر بگیرد. در نهایت شما می توانید اطلاعات بیشتری را در زمینه گروه کلمات کلیدی در اختیار کاربران قرار دهید.
اگر کلمات کلیدی «کسب و کار وبلاگ نویسی» انتخاب شود، حجم جستجوهای اینترنتی تا حد زیادی کاهش می یابد. اما می توان به طور خاص مخاطبانی که به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستند را مورد هدف قرار داد.
زمانی که کلمات کلیدی شما مورد هدف قرار می گیرد، کاربران زمان کمتری را برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز هدر می دهند. مثال دیگر برای کلمات کلیدی « راهنمای قطعی برای کسب و کار وبلاگ نویسی» هست که در حول یک موضوع خاص می چرخد و کار را تمام شده قلمداد می کند.
- سادگی یک عنوان
زمانی هنر پست وبلاگ نویسی به کار می آید که برخی از تجزیه و تحلیل ها از قبل انجام شده باشد. به عبارت دیگر نوع نگاه ها در مورد عناوین بررسی شده باشد. در اینجا چند اصل سازگار در مورد سادگی عنوان عبارتند از:
- طول ایده آل برای عنوان پست ها کاراکتر است.
- عنوان باید دارای 8 تا 12 کلمه باشد که در اغلب توییتر به این شکل به اشتراک گذاشته می شود.
- در فیسبوک عناوین بین 12 تا 14 کلمه است.
همچنین در طی این مدت به سرفصل های روشن درون پرانتز هم پی برده ایم. برای مثال "راهنمای قطعی برای کسب و کار وبلاگ نویسی (اطلاعات جدید)" - که 38٪ بهتر از عنوان بدون پرانتز عمل می کند.
اگر عنوان شما سادگی خاص خود را داشته باشید، می توانید در توییتر آن را مشاهده کنید که در نتایج جستجو چگونه ظاهر می شود. همچنین زمان اشتراک گذاشتن مطلب در سایر رسانه های اجتماعی هم میزان سادگی و تاثیرگذاری عنوان مشخص می شود.
2) توضیحات متا
دیسکریپشن یا توضیحات متا روی پست وبلاگی قرار نمی گیرند. بلکه در صفحه نتایج جستجو و در زیر عنوان قرار می گیرد.
توضیح متا ویژگی HTML را توضیح می دهد که محتویات صفحه وب در چه زمینه ای است. در واقع این توضیح کوتاه در یک SERP به صورت "پیش نمایش" است که به صورت زیر نمایش داده می شود:
تیتر، لینک ها و توضیحات متا برای متقاعد کردن جستجوگران به منظور کلیک کردن روی لینک صفحه و خواندن کل پست وبلاگ استفاده می شود. همچنین با استفاده از این توضیحات کوتاه می توانید خلاصه ای از پست وبلاگی را در معرض دید کاربران قرار دهید که البته باید حول محور فکری آنها بچرخد.
طبق تحلیل هایی که انجام داده ایم، طول ایده آل برای توضیحات متا زیر 155 کاراکتر است.
3) تصویر های ویژه
تصاویر معمولاً در بالای پست وبلاگی قرار می گیرند که هدف از آنها جلب نظر کاربران و دادن اطلاعات خلاصه در مورد محتوای نوشتاری می باشد. باید توجه داشته باشید تصاویری که انتخاب می کنید حامل پیام خاصی باشند و منعکس کننده مطلب و محتوای وبلاگی باشند تا بتوانند کاربران را تحریک کنند. همچنین تصاویر باید ساده، واضح و زیبا باشند.
برای مثال در زیر یک تصویر در مورد اسنپ چت و ارتباط آن با تلفن همراه مشاهده می شود. رنگ زمینه هم زرد به معنای سرعت در نوشتن پیام است.
باید از میزان برجستگی تصاویر اطمینان حاصل کنید. از نظر قانونی هم باید تصاویر ویرایش شوند. پیشنهاد ما برای انتخاب تصاویر موارد زیر است:
- انتخاب آزادانه تصویر
- استفاده از فضای منفی
- رفتن به وب سایت هایی که تصویر ارائه می دهند
4) مقدمه
محتوای وبلاگی به مقدمه نیاز دارد که همچون قلاب خواننده را نگه دارد و او را برای خواندن ادامه پست وبلاگ متقاعد کند. همچنین مقدمه خواننده را مطمئن می کند که محتوا در چه حوزه ای است و چه اطلاعاتی را در اختیار او قرار می دهد. در واقع مقدمه نقش طعمه را ایفا می کند. کاربران با مقدمه مطمئن می شوند که محتوا در مورد همان تیتر است.
برای مقدمه می توان از رویکرد طنز، حقایق جالب و شگفت انگیز و یا با طرح یک پرسش آغاز کرد. پیدا کردن یک راه جدید در خط اول مقدمه هم می تواند جلب توجه کند. بهتر است مقدمه یک پاراگراف باشد تا خواننده در مدت کوتاه آن را مطالعه کند و سریع وارد مبحث اصلی محتوای وبلاگ شود.
استفاده از یک داستان جالب کوتاه هم می تواند برای تهیه مقدمه موثر واقع شود.
5) عنوان فرعی
عنوان های فرعی یکی دیگر از عناصر اصلی در سئو صفحات وبلاگی است که در رتبه بندی گوگل کمک زیادی به سایت ها می کند. عنوان های فرعی به سازماندهی پست وبلاگی و شکستن محتوا به بخش های کوچکتر که قابل خواندن باشد، کمک می کند و برای کل محتوای وبلاگ استفاده می شود. عنوان اصلی H1 نام دارد و سپس عناوین فرعی به H2 ذیل آنها هم به H3 و به همین ترتیب تا H4 و H5 و .... پیش می رود. با زیر هدرها می توان بخش های مختلف پست وبلاگی را تقسیم کرد. کلمات کلیدی هم باید در عناوین فرعی استفاده شود.
در این پست اگر دقت کنید در مورد 1 (عنوان) چندین H3 استفاده شده است.
6) ساختار یا بدن پست وبلاگی
بدون شک بیشترین ارزش پست وبلاگی در توضیحاتی که زیر هدر ها گفته می شود، قرار دارد که به آن ساختار یا بدن پست گفته می شود. در تحلیل های ما، برای یک پست وبلاگی ایده آل تقریباً 2100 کلمه استفاده می شود که البته بسته به موضوع متفاوت است. کاربران اینترنتی به طور متوسط برای خواندن یک پست 7 دقیقه زمان صرف می کنند که بسیاری از پست های وبلاگی در نتایج جستجو بین 2032 و 2416 کلمه دارند.
7) داده ها
منظور از داده ها، اعداد و ارقام آماری هستند که به منظور جذب خواننده ها استفاده می شوند که به منظور افزایش سرعت اسکن مطالب آنلاین باید به صورت مناسبی نوشته شود. نوشتن اعداد به صورت کلمات (بیست و سه) کاربرد زیادی ندارند. اعداد و ارقامی که در محتوا استفاده می شوند باید حقیقی باشند تا اعتماد خوانندگان جلب شود. اضافه کردن داده ها و ارقام در تیترها موثرتر است. بهتر است این کار در H1 استفاده شود.
8) عناصر چند رسانه ای
خواننده ها در زمان مطالعه محتواها ممکن است با مشکل مواجه شوند. برای شکستن پست های وبلاگی و ایجاد تعادل در خواننده می توان از محتواهای چند رسانه ای شامل فیلم، ضبط صدا، تصویر و یا پست رسانه های اجتماعی استفاده کرد. باید عناصر چند رسانه ای را به گونه ای در قالب محتوا قرار دهید که کاربران روی آن متمرکز شوند.
9) بخش نتیجه گیری
زمانی که محتوا با پایان می رسد و باید آن را منتشر کنید، به نتیجه گیری هم نیاز دارید. نتیجه گیری نباید طولانی باشد. بلکه باید به صورت چند خط محتوای پست وبلاگی را شرح و بسط دهد. راهنمایی و یا ارائه منابع بیشتر در نتیجه گیری انجام می شود.
10) فراخوانی برای اقدام
در پایان نتیجه گیری می توان یک تماس معنی دار برای دعوت به عمل را قرار داد. برای مثال ارائه لینک های مرتبط با پست وبلاگی که مشاوره یا پیشنهاد محتوا را ارائه می دهند، از جمله کارهایی است که برای فراخوانی اقدام به عمل صورت می گیرد. خواننده ها آخرین خط های پست را رها می کنند. در حالی که ممکن است مطالب آموزنده بیشتری در خطوط پایانی باشد. بنابراین باید بتوانید با ایجاد یک لینک یا تصویر کاربران را برای خواندن خطوط انتهایی متمایل کنید.