تقویم محتوا (Content Calendar) یکی از بخشهای مهم در بازاریابی محتوا محسوب میشود که به شما کمک میکند برنامه و زمان بندی دقیق و کاملی جهت انتشار محتواهای وب سایت خود داشته باشید. تقویم محتوایی در واقع نوعی برنامه یا نقشه اجرایی است که در آن تمامی جزئیات مربوط به تولید محتوای بخش بلاگ یک وب سایت یا شبکه اجتماعی توسط سردبیر یا مسئول بخش محتوای آن تهیه میشود. این جزئیات شامل انتخاب موضوعات مناسب جهت تولید محتوا، نام نویسنده، مدت زمان نگارش، تاریخ ویراستاری و انتشار آن است که با استفاده از آن میتوانید تیم بازاریابی محتوای خود را به خوبی مدیریت کنید. تقویم محتوا در واقع شبیه به همان جدول برنامه ریزی و زمان بندی است که همه ما جهت انجام امور روزانه در موبایل و یا دفترچه خود یادداشت میکنیم تا بتوانیم به تمامی امور مهم و ضروری رسیدگی کنیم. با داشتن تقویم محتوایی میتوانید کنترل کاملی بر بخش تولید محتوای وب سایت یا شبکه اجتماعی خود داشته باشید و امور مربوط به بازاریابی دیجیتال کسب و کارتان را به طور منظم پیگیری و مدیریت کنید. در ادامه این مطلب مفهوم دقیقتر تقویم محتوا را مورد بررسی قرار میدهیم و نحوه نوشتن تقویم تولید محتوا را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوا که تحت عنوان تقویم سردبیری یا Editorial Calendar نیز شناخته میشود، یک برنامه زمان بندی مکتوب و دقیق از جزئیات مربوط به بخش تولید محتوای وب سایت است. تقویم محتوایی در واقع تقویمی است که کسب و کارهای مختلف جهت برنامه ریزی و انتشار محتوای خود برای پلتفرمهای رسانهای مختلف در یک بازه زمانی معین تهیه و تنظیم میکنند. با نوشتن تقویم تولید محتوا میتوانید زمان بندی دقیقی برای انتشار محتواهای مورد نیاز در وب سایت و یا شبکههای اجتماعی کسب و کار خود داشته باشید و بر اساس برنامه پیش بروید. بدین ترتیب تمامی اعضای فعال در بخش تولید محتوا، وظایف خود را بر اساس این تقویم انجام میدهند و تعامل بهتری با یکدیگر خواهند داشت.
تقویم محتوایی به شما کمک میکند تا برنامههای بازاریابی محتوایی خود را به صورت بصری و دقیق سازماندهی کنید و ارتباط موثرتر و کارآمدتری میان بخشهای مختلف تیم تولید محتوای برقرار نمایید. بدین ترتیب تمامی اعضای تیم از جمله نویسندگان، ویراستاران و طراحان درک بهتری از شرح وظایف خود خواهند داشت و تمامی امور به صورت دقیق و برنامه ریزی شده پیش میرود. تقویم محتوا با توجه به رویکرد کسب و کار شما میتواند به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه نوشته شود. اما آنچه که اهمیت دارد این است که تمامی جزئیات و شرح وظایف تیم به صورت دقیق نوشته و در زمان مقرر انجام شوند.
تقویم محتوایی یک وب سایت و یا شبکه اجتماعی مشخص میکند که هر محتوا باید در چه تاریخی و با چه موضوعی نوشته شود، چه کسی آن را ویراستاری و سئو کند، چه کسی امور مربوط به طراحی گرافیکی محتوا را انجام دهد و در نهایت نیز در چه تاریخی منتشر شود. بنابراین نوشتن تقویم تولید محتوا یکی از مهمترین ابزار کار شما جهت تنظیم استراتژی محتوا است که در نهایت منجر به تحقق اهداف بازاریابی کسب و کارتان خواهد شد.
اهمیت تهیه و تنظیم تقویم محتوا
اگر وب سایت یا شبکه اجتماعی شما جنبه سرگرمی دارد و با انتشار محتوا در آن هدف خاصی را دنبال نمیکنید، به تقویم محتوا احتیاجی ندارید. اما اگر با هدف ارتقای کسب و کار خود در فضای آنلاین از بازاریابی محتوا استفاده میکنید حتما باید تقویم محتوایی داشته باشید تا بتوانید امور مربوط به تولید و انتشار محتوای خود را به صورت حرفهای مدیریت کنید. تولید محتوا به عنوان یکی از بخشهای حیاتی در فرآیند تنظیم و توسعه استراتژی بازاریابی در نظر گرفته میشود و انتشار محتوای مرتبط نیز یکی از بهترین روشهای افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت است.
جالب است بدانید که 72 درصد از بازایابان دیجیتالی اذعان دارند که تولید محتوا، موثرترین تکنیک SEO آنها است و بر اساس تحقیقات نیز بازاریابانی که تولید محتوا را اولویت کاری خود قرار میدهند، 13 برابر بیشتر از افراد دیگر احتمال بازگشت سرمایه آنها وجود دارد. امروزه اکثر کسب و کارها بخشی از بودجه خود را به انجام فعالیتهای بازاریابی محتوا اختصاص میدهند و در این زمینه سرمایه گذاری میکنند. اما سرمایه گذاری به تنهایی در این حوزه کافی نیست و بدون داشتن یک تقویم محتوا دقیق و جامع، تمامی برنامه ریزیها محتوایی شما عملا بی فایده و بی نتیجه خواهند ماند. برخی از مهمترین دلایل و مزایای تهیه تقویم محتوایی شامل:
مدیریت موثر برنامه محتوایی
مدیریت موثر و کارآمد برنامه محتوایی یکی از مهمترین دلایل استفاده از تقویم محتوا است زیرا در این صورت میتوانید برنامه ریزی دقیقی برای تولید و انتشار محتوای موردنیاز خود داشته باشید و دچار سردرگمی و ابهام نشوید. زمانی که امور مربوط به تولید محتوای وب سایت یا شبکههای اجتماعی کسب و کار خود را بر اساس تقویم محتوایی پیش ببرید، کنترل کاملی بر بخشهای مختلف خواهید داشت و میتوانید برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.
اشتراک گذاری ایده های نوآورانه و جذاب
زمانی که محتواهای خود را بر اساس موضوعات موردنیاز و مرتبط سازماندهی میکنید و تیم تولید محتوایی شما درک دقیقی از شرح وظایف خود داشته باشند، قطعا ایدههای جدید و خلاقانه را جهت تهیه تقویم محتوا ارائه میدهند. برگزاری و انجام فعالیتهای مربوط به طوفان فکری به شما کمک میکند تا تقویم محتوایی خود را بر اساس ایدههای خلاقانه تیم محتوایی خود تنظیم نمایید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید.
افزایش بازدهی و بهره وری اعضای تیم
افزایش بازدهی کاری اعضای تیم تولید محتوا یکی دیگر از مزایای قابل توجه تهیه و تدوین تقویم محتوا است زیرا در این صورت تمامی کارکنان دقیقا میدانند که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهند. همین موضوع سبب میشود تا وظایف خود را به خوبی در زمان مقرر انجام داده و به بخشهای دیگر تحویل دهند. زمانی که هریک از اعضای تیم درک کاملی از شرح وظایف خود داشته باشند، برنامه ریزی، زمان بندی و اولویت بندی دقیقی برای انجام به موقع امور خواهند داشت و به دنبال آن بازدهی کاری تیم نیز افزایش پیدا میکند.
برقراری تعامل بهتر میان اعضای تیم
تهیه و تنظیم تقویم محتوا موجب برقراری تعامل و همکاری بهتر میان اعضای تیم تولید محتوا خواهد شد زیرا در این صورت هر شخص میداند که باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. همین موضوع سبب میشود تا اعضای تیم دچار سردرگمی نشوند و به صورت هماهنگ با یکدیگر همکاری کنند. در بسیاری از مواقع نیز میتوانند ایدههای خلاقانه و کاربردی را به یکدیگر پیشنهاد دهند و تعامل مثبتی در محیط کار داشته باشند. داشتن یک تیم حرفهای قطعا راندمان کاری شما را افزایش میدهد و تمامی امور برنامه ریزی شده در زمان تعیین شده و با بالاترین کیفیت ممکن انجام خواهد شد.
تمامی جزئیات مورد توجه قرار می گیرند
با تهیه تقویم محتوایی میتوانید تمامی جزئیات و کارهایی که باید در روزها و هفتههای آتی انجام شوند را مورد بررسی قرار دهید و برای تک تک آنها برنامه ریزی کنید. بدین ترتیب دیگر هیچ چیز از قلم نمیافتد و دیگر نگرانی بابت فراموش کردن انجام امور کاری و مهم خود نخواهید داشت.
حفظ انسجام در تولید و انتشار محتوا
تهیه تقویم محتوا علاوه بر مدیریت دقیق و برقراری تعامل بهتر میان اعضای تیم همچنین موجب ایجاد و حفظ انسجام در تولید و انتشار محتواها نیز خواهد شد. انسجام یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند بازاریابی محتوا در نظر گرفته میشود زیرا در صورتی که محتواهای خود را به صورت مدوام و در بازههای زمانی مشخص منتشر کنید، مخاطبان به تدریج با برنامه و زمان بندی انتشار محتواهای شما آشنا خواهند شد. همین موضوع نیز سبب میشود تا کاربران فعال نسبت به خواندن مطالب وب سایت شما ترغیب شده و بدین ترتیب میزان تعامل آنها با وب سایت افزایش پیدا میکند. زمانی که مطالب خود را به صورت نامنظم و بدون زمان بندی مشخص منتشر کنید، شانس افزایش بازدید از آنها را به طرز قابل توجهی کاهش میدهید. زمانی که کاربران از زمان دقیق انتشار محتواهای شما مطلع باشند به احتمال بسیار زیاد از وب سایت شما بازدید خواهند کرد. بنابراین تهیه تقویم محتوایی به مروز زمان موجب افزایش میزان بازدید از سایت و تعامل کاربران با شما خواهد شد.
سایر مزایای تهیه تقویم محتوا شامل:
جلوگیری از انتشار محتواها و مطالب تکراری
جلب توجه و اعتماد کاربران از طریق انتشار منظم محتوا
بهبود تفکر استراتژیک اعضای تیم
صرفه جویی در زمان و هزینه
تولید محتواهای با کیفیت و عاری از هرگونه اشکال
ارتقا و بهبود سطح کیفی سئو مطالب
چگونه تقویم محتوایی بنویسیم؟
سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چگونه تقویم محتوایی بنویسیم و آن را در چه قالب و یا فرمتی با اعضای تیم به اشتراک بگذاریم؟ برای تهیه تقویم محتوا قالبهای مختلفی همچون گوگل شیت (Google Sheet)، نرم افزار اکسل (Excel) و یا تقویم گوگل (Google Calendar) وجود دارند که بر اساس نیاز و رویکرد کاری خود میتوانید یکی از آنها را جهت تدوین تقویم محتوا انتخاب کنید. پس از تعیین قالب تقویم محتوایی خود باید از ابزار مناسبی جهت مدیریت و اجرای آن نیز استفاده کرده و از طریق آن با اعضای تیم در تعامل باشید. ابزارهایی همچون ترلو (Trello)، آسانا (Asana) و یا ایرتیبل (Airtable) از جمله ابزارهای کاربردی و تکمیلی جهت درج جزئیات بیشتر درباره محتوا هستند که با استفاده از آنها میتوانید تقویم محتوایی خود را مدیریت کنید. برای نوشتن یک تقویم محتوایی کامل و اجرا شدنی باید مراحل زیر را به ترتیب و به صورت دقیق اجرا کنید:
تعیین هدف
اولین قدم پس از مشخص کردن پلتفرم اختصاصی جهت تدوین تقویم محتوایی، تعیین هدف اصلی از تولید محتوا است. برای آنکه بتوانید سایر مراحل تهیه تقویم محتوا را با موفقیت پشت سر بگذارید، ابتدا باید هدف خود از تولید محتوا را مشخص کنید؛ هدف شما میتواند افزایش میزان بازدید از سایت، ترغیب کاربر نسبت به خرید محصول و یا ارتقای جایگاه صفحه خود در صفحه نتایج جستجو باشد. با این حال زمانی که محتواهای خود را به صورت هدفمند و دقیق تولید کنید قطعا به نتایج مثبتی دست پیدا خواهید کرد.
تعیین موضوع و نوع محتوا
قدم بعدی برای نوشتن تقویم محتوایی، پیدا کردن و تعیین موضوعات مختلف جهت تولید و انتشار محتوا است. برای پیدا کردن موضوعات مناسب ابتدا باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و محتواهای خود را بر اساس نیاز و سلیقه آنها تولید کنید. محتواهای شما باید با اطلاعات مفیدی را به کاربران منتقل کنند و به نوعی مشکلات آنان را برطرف سازند. بنابراین برای انتخاب موضوعات مناسب باید ابتدا مخاطبان هدف و نیازهای آنان را شناسایی کنید. قدم بعدی پس از انتخاب موضوع، تعیین شکل و فرمت محتواها است که میتواند به صورت محتوای متنی، ویديو، پادکست، کتاب الکترونیکی و یا اینفوگرافی باشد.
جستجوی کلمات کلیدی مرتبط
پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در تهیه تقویم محتوا است که تاثیر بسزایی بر بهبود سئو وب سایت و افزایش میزان بازدید از آن خواهد داشت. پس از آنکه موضوعات مناسبی برای محتواهای خود پیدا کردید باید با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون Google Keyword Planner و یا KWFinder کلمات و عبارات کلیدی مرتبطی را برای محتواهای خود پیدا کنید. کلمات کلیدی حتما باید در تقویم محتوا نوشته شوند تا نویسندگان بر اساس آنها محتوای خود را تولید کنند. بنابراین در کنار هر موضوع باید کلمات و عبارات مرتبط و کلیدی آن را نیز در تقویم قرار دهید تا از طریق تکرار آنها در محتوا میزان بازدید از وب سایت خود را افزایش دهید.
تعیین پلتفرم مناسب جهت انتشار محتوا
مرحله مهم دیگر در تهیه تقویم محتوا، انتخاب پلتفرم مناسب جهت انتشار محتواها است زیرا زبان متن و روش تولید محتوا برای پلتفرمهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. برای افزایش نرخ بازدهی و رونق کسب و کار خود بهتر است محتواها را تنها برای انتشار در وب سایت محدود نکرده و فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی نیز دنبال کنید. از این رو پس نوشتن موضوع محتوا و پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط باید در تقویم محتوا خود پلتفرم انتشار مطلب را نیز برای تیم تولید محتوا مشخص کنید تا مطالب را بر اساس قوانین و فرمت همان پلتفرم تولید نمایند. برای مشخص کردن پلتفرم مناسب جهت انتشار محتوا نیز باید دریابید که مخاطبان هدف شما در کدام رسانهها فعالیت بیشتری دارند.
تعیین زمان انتشار محتوا
حال که میدانید درباره چه موضوعاتی میخواهید تولید محتوا انجام دهید و آنها را در کدام پلتفرم با مخاطبان هدف به اشتراک بگذارید باید تاریخ انتشار آنها را در تقویم مشخص نمایید. روز و ساعت انتشار هر مطلب را به همراه جزئیات بیشتری همچون نام نویسنده، نام ویراستار، طراح و هر شخصی که به نوعی در این فرآیند دخیل است را باید در تقویم محتوا خود ذکر کنید.
پس از طی کردن این مراحل اکنون میتوانید تقویم محتوا خود را بر اساس آیتمهای موردنظر تهیه و تنظیم کنید. به طور کلی یک تقویم محتوایی کامل و استاندارد باید دارای ستونهای زیر باشد:
موضوع محتوا
نام نویسنده
نوع محتوا (مقاله، ویدیو، پادکست و...)
کلمات کلیدی
زمان تحویل محتوا (Deadline)
وضعیت محتوا (در حال نگارش یا آماده) – (این بخش توسط نویسنده باید تکمیل شود)
روز انتشار
تاریخ انتشار
پس از تکمیل تقویم محتوا باید آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید تا تمامی اعضا از برنامه کاری و شرح دقیق جزئیات وظایف خود مطلع باشند. بدین ترتیب میتوانید یک تقویم محتوا جامع و کامل طراحی کنید و بر اساس آن محتواهای خود را به صورت منظم و اصولی تولید و منتشر نمایید. با تدوین تقویم محتوایی میتوانید نظارت و کنترل کاملی بر نحوه عملکرد و روند انجام امور داشته باشید و در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار گیرید. بنابراین اگر میخواهید تیم خود را به صورت حرفهای مدیریت کنید حتما تقویم محتوایی هفتگی و یا ماهانه تهیه کرده و آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارید.
منبع:
divvyhq.com/content-planning/what-is-a-content-calendar-and-why-should-you-use-one