بردکرامب (Breadcrumb) چیست و تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟
سئو و دیجیتال مارکتینگ

بردکرامب (Breadcrumb) چیست و تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟


یک‌شنبه 30 آبان 1400
10 دقیقه
آنچه در این مقاله میخوانید

    بردکرامب (Breadcrumb) یکی از بخش‌های مهم هر وب سایت محسوب می‌شود که نقش مهمی را در بهبود سئو و تجربه کاربران در هنگام بازید از آن ایفا می‌کند. breadcrumb در واقع نوعی نقشه راهنما است که مسیر طی شده و موقعیت کنونی کاربران در وب سایت را به آنان نشان می‌دهد و به گوگل نیز کمک می‌کند تا بتواند ساختار سایت را راحت‌تر بررسی نماید. استفاده از بردکرامب در وب سایت‌هایی که دارای صفحات زیادی هستند به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند مسیر خود را برای بازدید از سایت پیدا کنند. بردکرامب‌ها تعداد کلیک‌ها و اقداماتی که یک کاربر برای دسترسی به صفحات بالاتر وب سایت انجام می‌دهد را کاهش داده و فرآیند پیدا کردن بخش‌های مختلف آن توسط بازدیدکننده را بهبود می‌بخشد. بنابراین پیاده سازی بردکرامب در یک وب سایت موجب بهبود تجربه کاربران، افزایش میزان بازدید و بهینه سازی سئو سایت خواهد شد. در ادامه این مطلب ماهیت breadcrumb را به همراه مزایا و نحوه پیاده سازی آن در وب سایت را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

    بردکرامب

    breadcrumb چیست؟

    واژه بردکرامب یا Breadcrumb از ترکیب دو کلمه انگلیسی Bread (نان) و Crumbs (خرده) ساخته شد که معنای لغوی و تحت الفظی آن «خرده نان» است. اما واژه خرده نان چه ارتباطی با وب سایت دارد و دلیل انتخاب آن چیست؟ این واژه در واقع از داستان قدیمی یک خواهر و برادر به نام‌های هانسل و گرتل گرفته شده است که در مسیر خانه تا جنگل، خرده نان می‌ریزند تا با دنبال کردن آنها بتوانند به راحتی به خانه بازگردند و راه را گم نکنند. بردکرامب‌ها نیز در دنیای واقعی مانند این افسانه به بازدیدکنندگان یک سایت این امکان را می‌دهد تا به راحتی مسیر یا آدرس بازگشت به صفحه اصلی را پیدا کنند.

    به زبان ساده‌تر اصطلاح breadcrumb یک سیستم مسیریابی متنی کوتاه در یک وب سایت یا اپلیکیشن است. بردکرامب موقعیت کنونی کاربر در وب سایت یا برنامه را به همراه مسیر رسیدن به آن صفحه را نشان می‌دهد. یعنی بازدیدکنندگان با توجه به breadcrumb می‌توانند مسیری که برای رسیدن به موقعیت کنونی خود در یک وب سایت طی کرده‌اند را مشاهده نمایند. بردکرامب‌ها عباراتی با چیدمان افقی هستند که در بالای صفحه وب سایت‌ها قرار دارند و با نماد (>) از یکدیگر جدا شده‌اند. به عنوان مثال بردکرامب در وردپرس و افزونه Yoast SEO بدین شکل نمایش داده می‌شود:

    Home > WordPress Plugins > Yoast SEO for WordPress.

    البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که breadcrumb تنها برای وب سایت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و شرکت مایکروسافت نیز از این عنصر کلیدی در ویندوز ویستا (Windows Vista) خود استفاده کرد و از آن زمان تا به امروز در تمامی نسخه‌های ویندوز آن وجود دارد.

    استفاده از بردکرامب چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

    همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، استفاده از بردکرامب موجب بهبود سئوی یک وب سایت می‌شود. اما چطور و چگونه؟ بردکرامب‌ها به بهبود تجربه کاربر در هنگام بازدید از یک وب سایت کمک می‌کنند و بازدید از صفحات را برای آنان آسان‌تر می‌سازند. بدین ترتیب کاربران نسبت به ماندن و بازدید از صفحات مختلف آن ترغیب شده و زمان بیشتری را در وب سایت مورد نظر سپری می‌کنند. در نتیجه نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) کاهش پیدا کرده و این امر تاثیر مستقیمی بر بهبود و ارتقای سئوی وب سایت شما خواهد داشت. زیرا همانطور که می‌دانید میزان ترافیک ارگانیک و کاهش نرخ پرش کاربر از جمله فاکتورهای مهم و موثر در چک لیست سئو سایت محسوب می‌شوند که توجه به آنها می‌تواند جایگاه سایت شما را در صفحه نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهد.

    استفاده از بردکرامب در صفحات وب سایت همچنین به جستجوگر گوگل کمک می‌کند تا محتوای آن را شناسایی کرده و آنها را با عبارات جستجو شده مطابقت دهد. در حالی که بسیاری از جستجوها به یک صفحه منتهی می‌شوند، اما این breadcrumb است که می‌تواند محتوای یک وب سایت را دسته بندی کرده و به گوگل نشان دهد که کدام یک از آنها برای نمایش در صفحه نتایج، مناسب‌ترین و بهترین گزینه هستند. به طورکلی استفاده از بردکرامب به کاربران کمک می‌کند تا ساختار وب سایتی که در آن قرار دارند را بهتر درک کرده و در نتیجه راحت‌تر می‌توانند در آن گشت و گذار کنند.

    انواع بردکرامب

    حال که با مفهوم breadcrumb و اهمیت استفاده از آن در وب سایت آشنا شدید، در این بخش شما را با انواع مختلف بردکرامب آشنا می‌کنیم. به طور کلی بردکرامب‌ها دارای سه نوع رایج و پرکاربرد هستند که شامل:

    breadcrumb چیست؟

    بردکرامب مبتنی بر سلسله مراتب (Hierarchy Based Breadcrumb)

    بردکرامب‌های مبتنی بر سلسله مراتب که با نام بردکرامب موقعیت (Location) نیز شناخته می‌شوند به کاربران نشان می‌دهند که دقیقا در کجای وب سایت قرار دارند و به آنها کمک می‌کنند تا از صفحه فعلی به صفحات بالاتر دسترسی پیدا کنند. این نوع بردکرامب در اصل بر ساختار وب سایت و موقعیت کاربر تمرکز دارد. ساختار hierarchy based breadcrumb بدین شکل است:

    Home > Blog > Category > Post name

    بردکرامب در وردپرس

    بردکرامب مبتنی بر تاریخچه (History Based Breadcrumbs)

    بردکرامب‌های مبتنی بر تاریخچه به کاربر این امکان را می‌دهند تا به صفحاتی که قبلا از آنها بازدید کرده است، بازگردد. این نوع breadcrumb فعالیت‌ها و مسیری که کاربر برای رسیدن به صفحه کنونی طی کرده است را نشان می‌دهد که کارکرد آن مشابه بخش History مرورگرتان است. با استفاده از بردکرامب تاریخچه، کاربر به راحتی می‌تواند به صفحات قبلی که پیش از رسیدن به صفحه فعلی بازدید کرده است، دسترسی پیدا کرده و مجددا به آنها بازگردد. با این حال رایج‌ترین کاربرد این نوع بردکرامب استفاده از لینک «بازگشت به نتایج - Back To Results» است. ساختار کلی history based breadcrumb بدین شکل است:

    Home > Previous page > Previous page > Previous page > Current page

    افزونه بردکرامب

    بردکرامب مبتنی بر ویژگی (Attribute Based Breadcrumbs)

    بردکرامب‌های مبتنی بر ویژگی اصولا در وب‌ سایت‌های فروش محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند و نشان دهنده ویژگی‌ها و مشخصات محصولات و خدماتی هستند که کاربر به دنبال آن است. به عبارت دیگر نوع بردکرامب، ویژگی‌های خاصی را که در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود را برجسته می‌سازد. به طور کلی attribute based breadcrumbs بر مشخصات یک محصول تمرکز دارد و ساختار آن به شکل زیر است:

    Home > Product category > Gender > Size > Color

    بنابراین شما به عنوان مدیر و یا طراح یک وب سایت باید نوع breadcrumb صفحات را با توجه به هدف و رویکرد سایت خود تعیین کنید تا کاربر با مشاهده آنها به راحتی بتواند مسیری طی شده خود را مشاهده نماید.

    مزایای استفاده از بردکرامب در وب سایت

    استفاده از breadcrumb در یک وب سایت مزایای بسیاری را برای آن به دنبال دارد که در بخش‌های قبلی به دو مورد از برجسته‌ترین مزایای آن اشاره کردیم. اما بردکرامب‌ها فواید و مزایای دیگری نیز برای یک وب سایت به دنبال دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    ترغیب کاربران به بازدید از صفحات و کاهش نرخ پرش

    اگر کاربران به صفحه‌ای از محصولات یک وب سایت برسند که جذابیت چندانی برایشان نداشته باشد، به احتمال زیاد یا از صفحه خارج می‌شوند و یا برای شروع مجدد به صفحه نخست دسته بندی محصولات بازمی‌گردند. در اینجاست که بردکرامب‌ها کاربر را ترغیب می‌کنند تا به صفحه نخست سایت بازگردد و از آن خارج نشود. بدین ترتیب کاربر در سایت باقی می‌ماند و از صفحات دیگر بازدید می‌کند و به دنبال آن نرخ پرش کاربر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

    بردکرامب

    راحتی جستجو در وب سایت

    بردکردامب‌ها در واقع نوعی ابزار ثانویه و نقشه راهنما برای کاربران یک وب سایت هستند که دسترسی و بازدید از صفحات مختلف را برای آنان ساده و راحت می‌سازند. وب سایت‌های بزرگ با استفاده از breadcrumb می‌توانند به سادگی کاربران را به صفحات بالاتر هدایت کنند و با نشان دادن مسیر طی شده، آنها را به صفحات قبلی بازگردانند. بنابراین بکاگیری بردکرامب‌های مختلف در یک وب سایت موجب راحتی جستجوی کاربران در سایت و یا همان بهبود تجربه کاربر خواهد شد.

    کاهش تعداد کلیک‌ها برای بازگشت به صفحات مختلف

    وب سایت‌های بزرگ و حرفه‌ای به جای استفاده از گزینه «بازگشت به صفحه قبلی یا صفحه نخست» می‌توانند از طریق بردکرامب‌ها، کاربر را راهنمایی کرده و تعداد کلیک‌های آنان برای رسیدن به صفحات مورد نظرشان را کاهش دهند.

    گوگل از طرفداران و دوستداران breadcrumb است

    شاید برایتان جالب باشد که بردکرامب‌ها نه تنها برای کاربران بلکه برای گوگل نیز جذاب و دوست داشتنی هستند زیرا روش دیگری را به گوگل ارائه می‌دهند تا از طریق آن به راحتی بتواند ساختار سایت را شناسایی کرده و محتوای آن را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این Google ممکن است از بردکرامب‌های وب سایت در جهت بهبود نمایش آن در صفحه نتایج جستجو نیز استفاده کند که موجب افزایش میزان بازدید و جذابیت سایت شما برای کاربران خواهد شد. به منظور افزایش شانس نمایش بردکرامب‌های خود در گوگل باید مانند افزونه Yoast SEO به وب سایت خود داده‌های ساختاریافته (Structured Data) اضافه کنید.

    نحوه اضافه کردن breadcrumb به سایت

    برای اضافه کردن breadcrumb به وب سایت خود چندین روش مختلف وجود دارد که با استفاده از آنها خیلی سریع و راحت می‌توانید برکرامب‌های دلخواه خود را به سایت‌تان اضافه نمایید. اگر سایت شما مبتنی بر وردپرس است، برای اضافه کردن انواع بردکرامب می‌توانید از چندین افزونه بردکرامب که نیاز به دانش کد نویسی ندارند و به راحتی قابل اجرا هستند، استفاده کنید. افزونه‌هایی همچون Breadcrumb NavXT (یا Breadcrumb Navigation XT)، Flexy Breadcrumb، WooCommerce Breadcrumbs و یا Yoast SEO به عنوان بهترین افزونه‌های breadcrumb شناخته می‌شوند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

    انواع برد کرامب

    اما در میان افزونه‌های بالا که برای اضافه کردن بردکرامب در وردپرس استفاده می‌شوند، افزونه Yoast SEO بسیار ساده‌تر و کاربردی‌تر است که یک روش آسان برای افزودن breadcrumb به وب سایت وردپرسی شما ارائه می‌دهد. این افزونه نه تنها تمامی مقدمات اضافه کردن بردکرامب‌ها به وب سایت را فراهم می‌کند، بلکه آنها را برای نمایش در گوگل نیز آماده می‌سازد. برای استفاده از افزونه بردکرامب Yoast SEO تنها کافی است گزینه breadcrumb را فعال کنید و تنظیمات آن را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.

    نکات و روش های کاربردی برای استفاده از بردکرامب

    بردکرامب‌ها معمولا به صورت یک خط افقی ظاهر می‌شوند که مسیر طی شده را از بالاترین صفحه (صفحه اصلی – Home) تا صفحه فعلی که کاربر در آن قرار دارد را نشان می‌دهند. در این بخش چندین نکته و روش کاربردی برای استفاده صحیح از بردکرامب‌ها که توسط اساتید و توسعه دهندگان وب توصیه شده‌اند را به شما یادآوری می‌کنیم. برای استفاده بهینه از breadcrumb دریک وب سایت حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

    با صفحه اصلی شروع کنید: برکردامب‌ها زمانی بهترین کارایی را دارند که از نقطه آغاز تا پایان مسیر را نشان دهند. بنابراین برای شروع نمایش مسیر باید از صفحه اصلی وب سایت آغاز کنید و آن را به عنوان یک لنگر در نظر بگیرید تا حس قوی جهت گیری صحیح را به کاربر انتقال دهید.

    از علامت (>) به عنوان جداکننده سطوح استفاده کنید: این نشانه به سادگی می‌تواند رابطه میان صفحات بالاتر و صفحات قبلی را نشان دهد و به نوعی آنها را از یکدیگر متمایز می‌سازد و درعین حال رابطه میان آنها را نیز نشان می‌دهد.

    بردکرامب‌ها را در بالای سایت خود قرار دهید: نوارهای جستجو معمولا در بالای وب سایت قرار دارند و از آنجایی که بردکرامب‌ها به عنوان ابزار ثانویه جستجو در نظر گرفته می‌شوند، باید در بالای محتوای سایت قرار گیرند. بهترین مکان برای قرارگیری بردکرامب‌ها در پایین نوار جستجوی اصلی و بالای عنوان صفحه است.

    از فونت کوچک استفاده کنید: استفاده از فونت کوچک‌تر به کاربر کمک می‌کند تا اهمیت نسبی بردکرامب را در کنار نوار جستجوی اصلی درک کند. بنابراین فونت آن نباید آنقدر ریز باشد که خوانده نشود و نه آنقدر بزرگ باشد که با عنوان سایت و یا نوار جستجوی اصلی اشتباه گرفته شود.

    آخرین آیتم را پررنگ و درشت (Boldface) کنید: بولدفیس کردن آخرین آیتم (صفحه فعلی) آن را برجسته می‌سازد و به کاربر نشان می‌دهد که اکنون در کدام قسمت از سایت قرار دارد.

    آخرین آیتم را هایپرلینک (Hyperlink) نکنید: لینک دادن به متنی که به همان صفحه متنهی می‌شود برای کاربر گیج کننده است و موجب افزایش نرخ پرش می‌شود.

    از بردکرامب در صفحه اصلی (Home Page) سایت خود استفاده نکنید: صفحه اصلی وب سایت دقیقا جایی است که جستجوی کاربر از آنجا آغاز می‌شود. بنابراین توجیهی ندارد که از همان ابتدا بردکرامب در صفحه شما نمایش داده شود.

    در بردکرامب‌های خود عناوین صفحات را به صورت کامل بنویسید: ذکر کردن عناوین کامل صفحات در breadcrumb منطقی است زیرا در این صورت کاربر متوجه می‌شود هر هایپرلینک به چه صفحه‌ای منتهی می‌شود.

    URL صفحه باید انعکاسی از بردکرامب باشد: URL صفحه در واقع ساختار سایت را نشان می‌دهد و از این رو باید هماهنگی نسبی میان URL و Breadcrumb برقرار باشد؛ زیرا در غیر این صورت کاربر ممکن است پیام‌ها و یا برداشت‌های متناقضی از آنها دریافت کند.

    جمع بندی

    بردکرامب‌ها یکی از عناصر اصلی در وب‌ سایت‌ها در نظر گرفته می‌شوند که نوعی نقشه راهنمای کاربران هستند و مسیر طی شده تا رسیدن به صفحه فعلی را به آنان نشان می‌دهند. استفاده از breadcrumb موجب بهبود تجربه کاربر و سئوی سایت می‌شود و تشخیص ساختار آن را برای موتور جستجوگر گوگل را آسان‌تر می‌سازد. بنابراین اگر می‌خواهید ساختار فنی وب سایت خود را ارتقا دهید حتما از بردکرامب استفاده کنید.

    منبع:

    yoast.com/breadcrumbs-seo/#h-how-to-add-breadcrumbs