آنچه در این مقاله میخوانید

    تاثیر رنگ در طراحی سایت چگونه است؟ +مثال

    تاثیر رنگ در طراحی سایت چگونه است؟ +مثال

    واسیلی کاندینسکی، نقاش و نظریه پرداز هنری روس، گفته است: «رنگ قدرتی است که مستقیماً بر روح تاثیر می‌گذارد.»

    این جمله‌ی واسیلی کاندینسکی حرف‌های زیادی در مورد تاثیر رنگ در طراحی سایت دارد. یکی از وظایف مهم و اولیه‌ی توسعه‌دهندگان و طراحان وب این است که اطمینان حاصل کنند، سایتی که طراحی می‌کنند پیامی که باید را به طور مستقیم به بیننده منتقل می‌کند. در این میان، یکی از مهم‌ترین نکات، استفاده از رنگ‌های مناسب است.

    انتخاب طرح رنگ ارتباطی به اینکه شما یا مشتریتان چه رنگی را دوست دارید یا رنگ‌های برندشان چیست، ندارد. در استفاده رنگ‌ها هنگام طراحی سایت، به نکات مختلفی باید توجه کنید که در این مقاله، به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    تاثیر رنگ در طراحی سایت

    رنگ‌ها چه تاثیری در طراحی سایت دارند؟

    رنگ‌ها باعث بالا رفتن شناخت کسب و کار شما می‌شوند. بخش بزرگی از برندسازی، وابسته به رنگ است و اصلاً به آن برندسازی رنگ گفته می‌شود. برندسازی رنگ عبارت است از استفاده‌ی درست از رنگ‌ها برای به یاد ماندنی کردن تصویر شرکت و تاثیر بر تصوری که مردم از شرکت پیدا می‌کنند.

    رنگ می‌تواند تا 80 درصد شناخت برند را افزایش دهد؛ هشتاد درصد رقم بالایی است و بنابراین شما به عنوان طراح یا توسعه دهنده‌ی سایت مسئولیت بالایی در به کار گیری برند سازی رنگ در وب سایت مشتری خود دارید.

    از طرفی، رنگ‌ها باعث می‌شوند برخی عناصر برجسته‌تر شوند. اگر بخواهید توجه مخاطب را به دکمه یا بخش خاصی جلب کنید، بهتر است به جای استفاده از فلش یا رنگ‌های نئونی چشمک زن از رنگ‌ها استفاده کنید. برای دکمه‌ها، متن‌های مهم و زیربخش‌ها نیز از تفاوت رنگ‌ها استفاده کنید.

    فرضیه‌ی رنگ‌ها-فرضیه رنگ سنتی- فرضیه رنگ مدرن- فرضیه رنگ دیجیتال طبق فرضیه‌ی رنگ‌ها، رنگ‌های واقعی چهار رنگ هستند، به تعداد عناصر طبیعت و رنگ‌های دیگر از این رنگ‌ها ساخته می‌شوند. 

    فرضیه‌ی رنگ‌ها به ما می‌گوید رنگ‌ها و ترکیبشان چگونه بر بیننده تاثیر گذاشته و واکنش‌های او را بر می‌انگیزند. البته طبق فرضیه‌ی دیگری که به داوینچی و نیوتون نسبت داده می‌شود، رنگ‌های اصلی سه گانه‌اند و عبارتند از قرمز، زرد و آبی.

    به دنبال این فرضیه، فرضیه‌ی رنگ مدرن مطرح می‌شود که فضای رنگ‌ها را مد نظر قرار می‌دهد. این فرضیه را آلبرت مانسل (Albert Munsell) هنرمند امریکایی در اواخر قرن نوزدهم مطرح کرد. 

    نظریه‌ی رنگ آلبرت مانسل یک سیستم رنگ است که از سه جزء اصلی تشکیل شده: سایه‌های رنگ (hue)، ارزش (value) و خلوص رنگ (chroma). این سیستم را می‌توان به شکل استوانه‌ای کشید که دوایری دارد و در مقیاس‌های مختلف امواجی از آن بیرون می‌ریزد. محورهای افقی و عمودی در این استوانه‌ی سه بعدی وجود دارند.

    اما جدیدترین فرضیه، نظریه‌ی رنگ دیجیتال است که کن دیویز (Ken Davies) آن را مطرح کرده و رنگ‌ها را از بعد دیگری بررسی می‌کند. این نمایش زیبای رنگ، پلی بین سیستم‌های افزایشی (additive) و کاهشی (subtractive) رنگ می‌سازد و شیوه‌ای را تعریف می‌کند که رنگ‌ها را طبق آن روش و با استفاده از کامپیوتر ذخیره، دست‌کاری و بازتولید می‌کنیم.

    دایره یا چرخه‌ی رنگ چیست؟

    رنگ‌ها به صورت سنتی در دایره یا چرخه‌ی رنگ نشان داده می‌شوند و در این چرخه می‌توانیم رنگ‌ها را به سه گروه اول یا اصلی، فرعی یا دوم و سوم تقسیم کنیم.

    همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد هستند. رنگ‌های دیگر دایره‌ی رنگ از این سه رنگ پایه درست می‌شوند. با ترکیب این رنگ‌ها، به رنگ‌های گروه دوم می‌رسیم که نارنجی، سبز و بنفش هستند. رنگ‌های گروه سوم رنگ‌های میانه هستند مثل سبز-آبی یا سبز-زرد. 

    این رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های اصلی و دوم به دست می‌آیند. عواطف انسانی که رنگ‌ها بیان می‌کنند و معنای رنگ‌ها برای انسان‌ها رنگ‌ها بر حسی که افراد نسبت به سایت شما پیدا می‌کنند، تاثیر دارند. در واقع تاثیری که رنگ‌ها در سطح ناخودآگاه افراد بر مشاهده‌ی افراد می‌گذارند بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید. این اصلی‌ترین آموزه‌ی روانشناسی رنگ‌هاست.

    طبق تحقیقات موسسه پژوهش‌های رنگ، افراد ظرف 90 ثانیه‌ی اول یک ارزیابی ناخودآگاه از محیط، افراد یا محصولی که می‌بینند دارند و بین 62 تا 90 درصد از این ارزیابی، تنها بر اساس رنگ‌هاست.

    رنگ‌ها تاثیرات متفاوتی بر مشاهده‌ی ما دارند و انتخاب رنگ می‌تواند بر اولین تاثیری که بر مشتری برند خود می‌گذارید و تجربه‌ی کلی سایت، تاثیر بگذارد. شیوه‌ی انتخاب رنگ بر کاهش یا افزایش اعتماد افراد به وب سایت شما و وفاداری آن‌ها به محصول یا خدمات شما کمک می‌کند.

    وقتی مخاطب وارد وب سایت شما می‌شود می‌خواهید به وب سایت یا کسب و کار شما اعتماد کنند؛ در وب سایت شما بمانند و سریع آو را نبندند؛ اقدامی که مد نظرتان است انجام دهند. بنابراین باید طوری سایت خود را طراحی کنید که این نتایج حاصل شوند.

    رنگ قرمز نشان دهنده‌ی قدرت و اضطرار است؛ رنگ آبی حس اعتماد ایجاد می‌کند؛ سبز برای پول، تعادل و طبیعت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زرد نمایانگر خلاقیت، بازی و منحصر به فرد بودن است؛ نارنجی حس اضطرار، تداوم و اعتماد به نفس را القا می‌کند؛ بنفش پیچیدگی، موفقیت و تخیل را نشان می‌دهد؛ سیاه جسارت، کلاس و تفاوت را می‌رساند و سفید حس دوستانه، پیچیدگی و کلاس را در خود دارد. البته هر یک از سایه‌های مختلف این رنگ‌ها معانی خاص خود را القا می‌کنند که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    تاثیر رنگ در طراحی سایت

    نکته‌ای در مورد رنگ‌ها باید مطرح کنیم و آن اینکه وقتی می‌گوییم رنگ سبز برای وب سایت‌های مربوط به پول خوب است، منظورمان این نیست که باید برای هر سایت مربوط به پولی که می‌سازید از این رنگ استفاده کنید.

    چگونه رنگ‌ها روی مغز انسان اثر می گذارند؟

    شاید ندانید، یا شاید هم بدانید که رنگ‌ها تاثیر زیادی بر اینکه مغز دنیا را چگونه ببیند، می‌گذارند. می‌دانستید که اگر به دریایی نگاه کنید که رنگ آن سبز یا زرد لیمویی است، مغز شما نسبت به هر یک از این دو رنگ احساس متفاوتی خواهد داشت؟ دلیلش تاثیر رنگ بر مغز است که منجر به تاثیر آن بر احساسات و حواس شما می‌شود.

    علت اینکه رنگ‌ها بر مغز تاثیر می‌گذارند را می‌توان به این شکل توضیح داد؛ رنگ‌ها تاثیر عمیقی بر فیزیولوژی دارند و می‌توانند بر اضطراب، نبض، جریان خون و برانگیختگی تاثیر بگذارند. یکی از دلایل این تاثیر رنگ‌ها بر حواس نیز حافظه است.

    طبق تحقیقات علمی، افراد حافظه‌ای متفاوت در به یاد آوردن واژگان و رنگ‌ها دارند. طبق نتایج آزمایش‌ها، افراد رنگ‌ها را بهتر به خاطر می‌آورند تا واژگان را. وقتی از آن‌ها خواسته شد اشیا را در مقابل رنگ‌ها به خاطر بیاورند، حافظه‌ی رنگی به طرز چشمگیری قوی‌تر بود. حتی در به خاطر آوردن واژگان در مقابل اشیا، رنگ بیشترین تاثیر را در به یادآوری آن‌ها داشت.

    هر رنگ در طراحی چه نوع کسب و کاری باید استفاده شود

    با توجه به آنچه گفته شد، متوجه شده‌ایم که رنگ‌ها ارتباط زیادی با روان‌شناسی دارند و گرچه ممکن است به نظر نیاید اما بازاریابی و روان‌شناسی چنان با هم در ارتباطند که باید برای موفقیت کمپین‌های بازاریابی از روانشناسی مشتریان خود استفاده کنید. به زبان راحت‌تر است تا در عمل.

    برای موفقیت در کسب و کار، باید بدانید ذهن مخاطب چگونه کار می‌کند و در وهله‌ی اول سعی کنید در دام کلیشه‌ها نیفتید. مثلاً اکثراً بر این باورند که آبی رنگ مورد علاقه‌ی آقایان و صورتی رنگ مورد علاقه‌ی خانم‌هاست. در حالی که چنین نیست. طبق مطالعاتی که به تازگی انجام شده، مردان و زنان هر دو بیشتر تمایل به انتخاب رنگ آبی دارند.

     از این تصورهای غلط بسیار است و ما در اینجا سعی داریم روان‌شناسی درست رنگ‌ها را به شما معرفی کنیم تا در انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت خود، بهتر عمل کنید.

    قرمز

    وقتی به رنگ قرمز فکر می‌کنید، یاد چه چیزی می‌افتید؟ در بیشتر موارد، رنگ قرمز به غریزه و سرشت آدمی مرتبط است. بنابراین طبیعتاً با دیدن رنگ قرمز یاد توقف یا خطر می‌افتید. اما رنگ فقط به غریزه مربوط نمی‌شود.

    در بازاریابی، رنگ قرمز حس اضطرار را منتقل می‌کند و برای همین بیشتر فروشگاه‌ها یا مغازه‌‌ها موقع حراج از این رنگ استفاده می‌کنند. همچنین رنگ قرمز باعث می‌شود اشتهای مشتری برای خرید افزایش پیدا کند.

    رنگ قرمز از دیدگاه احساسی نیز برای افراد معانی بسیاری دارد. می‌تواند شور و هیجان را القا کند یا سمبل عشق باشد.

    زرد

    رنگ زرد بیشتر رنگی محسوب می‌شود که باعث شادی، خوشحالی و لذت می‌شود. با وجود این، با اینکه در وهله‌ی اول حس مثبتی القا می‌کند، می‌تواند به عنوان رنگ هشدار دهنده یا احتیاط در برابر چیزی نیز به کار رود؛ بنابراین باید مطمئن شوید که پیامتان روشن باشد.

     از آن مهم‌تر باید اطمینان حاصل کنید که تنالیته‌ای استفاده کنید که فضای کاری وب سایت شما را کامل می‌کند. پس اگر مخاطبان سایت شما بیشتر جوانان هستند، از سایه‌های روشن‌تر رنگ زرد استفاده کنید. اما اگر مخاطبان شما افراد بالغ‌تر هستند، سایه‌ی تیره‌تر رنگ زرد مناسب‌تر خواهد بود.

    نارنجی

    نارنجی چندان رنگ محبوبی نیست. به همین دلیل خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با وجود این، اگر به دنبال این هستید که به چشم بیاید، شاید بد نباشد نارنجی را در نظر داشته باشید. نارنجی رنگ اجتماعی و دوستانه بودن است به همین دلیل رنگ خیلی خوبی برای دکمه‌های دعوت به اقدام یا CTA (Call–to-Atcion) است.

    تاثیر رنگ در طراحی سایت

    سبز

    اگر می‌خواهید حس هارمونی و هماهنگی، زندگی، ثروت و طبیعت را در مخاطب ایجاد کنید، بهترین انتخاب برای شما استفاده از رنگ سبز در وبسایتتان است. با وجود این، رنگ سبز در فرهنگ‌های مختلف معانی مختلفی دارد. پس خوب است اطلاعات کافی در مورد مخاطبان خود و فرهنگشان داشته باشید. 

    به عنوان مثال، در ایالات متحده‌ی امریکا، رنگ سبز نشانگر بی تجربگی است و در امریکای جنوبی، با مرگ مرتبط است. بنابراین قبل از استفاده از رنگ سبز دقت کنید مخاطب هدف شما کیست و فرهنگش چیست؟

    آبی

    همانطور که گفتیم، رنگ آبی رنگ مورد علاقه‌ی زنان و مردان است. رنگ آبی با اعتماد، امنیت و قابل اطمینان بودن ارتباط دارد. بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها نیز می‌خواهند مشتریانشان همین حس را به آن‌ها داشته باشند.

    رنگ آبی همچنین با آرامش و معنویت مرتبط است به همین دلیل بسیاری از افراد را به سمت خود می‌کشد. انتخاب از بین ده‌ها سایه‌ی مختلف رنگ آبی کار ساده‌ای نیست؛ از اینرو خوب است شناختی از تنالیته‌ی مختلف رنگ آبی پیدا کنید. در اینجا چند نکته‌ای خوب و مفید بیان می‌کنیم که شاید به کارتان بیایند. 

    درست است که آبی روشن‌تر و تیره‌تر معرف یک چیز هستند، ولی اگر وب سایت شما به سمت مفاهیم اجتماعی گرایش دارد، از آبی روشن‌تر استفاده کنید تا پیامتان را بهتر منتقل کنید. اما اگر می‌خواهید حس شرکتی‌تر یا کاری‌تر به سایت خود بدهید، از تنالیته‌های تیره‌تر رنگ آبی استفاده کنید.

    مشکی

    برای بیشتر افراد رنگ مشکی مرتبط با مرگ و ماتم است. با وجود این، رنگ مشکلی نشانه‌ی شیکی و لوکس بودن نیز هست. باید موقع استفاده از رنگ مشکی در وب سایت خود دقت کنید چون ممکن است به تلاش‌هایی که برای جذب مخاطب می‌کنید لطمه بزند. باید هنگام استفاده از رنگ مشکی سیاست‌گذاری خوبی داشته باشید تا به هدف مطلوب برسید.

    سفید

    حقیقت این است که رنگ سفید با برندهای لوکس و محصولات پیشرفته مرتبط است. همچنین به پیچیدگی و شیکی وب سایت شما می‌افزاید. برای همین بیشتر برندهای شیک و مدرن از رنگ سفید در محصولات خود استفاده می‌کنند.

    صورتی

    اگر وب سایت شما بیشتر خانم‌ها را هدف قرار می‌دهد، باید از تون‌های زنانه‌تر در سایت خود استفاده کنید. گرچه صورتی رنگ محبوب زنان در تمام جهان نیست، اما بیانگر ویژگی‌های زنانه، شیرینی، عشق، طبیعت، زنانگی و گرماست. به طور خلاصه، این رنگ هر زنی را یاد زنانگی‌اش می‌اندازد. استفاده از رنگ صورتی برای سایت‌هایی که لباس و اکسسوری‌های زنانه می‌‌فروشند رنگ مناسبی است.

    بنفش

    بنفش از هر نظر رنگی شاهانه است. حس اشرافیت و لوکس بودن به مخاطب می‌دهد و مخاطب حس می‌کند با محصولی جادویی و مسحور کننده روبه‌روست. بنابراین رنگ برای سایت‌هایی توصیه می‌شود که اجناس لوکس و گران‌قیمت عرضه می‌کنند و می‌خواهند به مخاطبان و مشتریان احتمالی خود حس خاص بودن بدهند.

    قهوه‌ای

    قهوه‌ای رنگ خاک است و برای همین بیشتر مناسب استفاده در سایت‌هایی است که با محصولات کشاورزی و گیاهان سر و کار دارند. البته ناگفته نماند که رنگ قهوه‌ای حس قابل اعتماد بودن را نیز به سایت شما می‌بخشد.

    طلایی

    طلایی رنگی با پرستیژ و شیک است اما عنصر قدرت را نیز به سایت شما می‌بخشد؛ ویژگی‌ای که در رنگ بنفش وجود ندارد. رنگ طلایی در ترکیب با بنفش یا سبز می‌تواند حس قدرتی بدهد که نماد ثروت و اصالت است.

    تاثیر رنگ در طراحی سایت

    برای مجاب کردن افراد به انجام کاری و همچنین برای ترغیب آن‌ها به خرید از چه رنگ‌هایی باید استفاده شود؟

    حال که اهمیت رنگ‌ها را کاملاً درک کردیم، به این فکر می‌افتیم که از آن‌ها برای ترغیب مشتری به خرید و بالا بردن فروش خود استفاده کنیم؛ یا اگر سایت را برای مشتری طراحی می‌کنیم، می‌توانیم با استفاده از این اطلاعات به او کمک کنیم تا فروش بهتری داشته باشد.

    ده رنگ به خاطر برانگیختن احساسات خاصی در مشتری، باعث افزایش و بالا رفتن فروش می‌شوند. بیشتر این رنگ‌ها را در بالا توضیح دادیم و ویژگی‌هایشان را بیان کردیم. این رنگ‌ها عبارتند از: قرمز، آبی، صورتی، زرد، سبز، بنفش، طلایی، نارنجی، قهوه‌ای و مشکی.

    مجاب کردن هنر تغییر رویکرد دیگران است تا ترغیبشان کنیم که کاری خاص را انجام دهند؛ برای این کار باید متقاعدشان کنیم که محصول یا خدمات ما ارزش خاصی دارد. برای افزایش میزان مجاب کردن مشتری هر عاملی نقش خودش را ایفا می‌کند و رنگ، در کنار طراحی، سرعت، دعوت به عمل و غیره از نقش مهمی برخوردار است.

    روانشناسی رنگ

    قرمز

    رنگ قرمز ضربان قلب را بالا می‌برد و باعث سریع شدن تنفس می‌شود. این رنگ پر شور و قدرتمند است و برای همین با درخواست و تهاجم مرتبط است. قرمز باعث برانگیخته شدن اشتها نیز می‌شود. در کسب و کار، رنگ قرمز رنگ اقدام به عمل یا کال تو اکشن است که قبلاً حرفش را زدیم. سایت کمک‌‌های اولیه دورست (First Aid Dorset) که کلاس‌های CPR برگزار می‌کند مثال خوبی از استفاده‌ی رنگ قرمز برای ترغیب بازدیدکنندگان به اقدام کردن است.

    زرد

    رنگ زرد فریاد توجه است. این رنگ اصولاً توجه‌برانگیز محسوب می‌شود. اما زرد برای چشم حالتی زننده هم دارد و جنبه‌ی حسی ما را بر می‌انگیزد. در نتیجه اگر قرار است رنگ زرد رنگ اصلی سایت باشد، 

    دقت کنید که از سایه‌ی مناسب آن استفاده کیند تا باعث شوید روحیه‌ی مخاطب بالا برود نه اینکه باعث آزار و عصبی‌شدن او شوید. وب سایت فارل ویلیامز (Pharrell William's 24 Hours of Happy) به اسم 24 ساعت شادی مثال خوبی از استفاده از رنگ زرد برای بالا بردن حس شادی است.

    نارنجی

    رنگ نارنجی با گرما، شادی و کامیابی مرتبط است. همچنین این رنگ باعث بالا بردن روحیه و خوش بین شدن نیز هست. باعث ایجاد گفتگو می‌شود و مانند رنگ قرمز اشتها را بر می‌انگیزد. در کسب و کار، فرد را به ماجراجویی تشویق و ایجاد اعتماد می‌کند. شرکت فیلم سازی لاکی پانک (Lucky Punk) از رنگ نارنجی در وب سایت خود استفاده کرده است تا به وسیله‌ی آن احساسات مخاطبان را بر انگیزد.

    سبز

    رنگ سبز ساده‌ترین رنگ برای چشمان شناخته می‌شود. تاثیری آرامش بخش بر فرد دارد. برای همین افرادی که قرار است در برنامه‌های تلویزیونی شرکت کنند، قبل از برنامه در اتاقی سبز منتظر می‌مانند. وب سایت برنامه‌ی تلویزیونی پورتلاندیا (Portlandia) مثال خوبی از استفاده‌ی رنگ سبز برای ایجاد حس آرامش در بیننده به نظر می‌رسد.

    آبی

    سایه‌های روشن‌تر رنگ آبی اثری آرامش بخش بر انسان دارند. سایه‌های تیره‌تر رنگ آبی باعث می‌شوند که فرد بتواند شفاف‌تر فکر کند. اما این سایه‌های تیره‌تر می‌توانند حس افسردگی و سردی را در برخی افراد بیدار کنند. سایت هتل نوردیک لایت (Nordic Light Hotel) مثال خوبی از استفاده‌ی رنگ آبی برای تجربه‌ی آرام و خوشایند مسافران است.

    چرا استفاده از روانشناسی و فرضیه‌ی رنگ‌ها در طراحی سایت مهم است؟

    شاید متوجه نشویم اما رنگ اشیایی که می‌بینیم بر حالت ما تاثیرات مختلف و متعددی می‌گذارد. پژوهش‌های گسترده نشان داده است که رنگ فقط بر مشاهده‌ی افراد تاثیر نمی‌گذارد بلکه بر احساس و رفتار او نیز تاثیر گذار است. می‌دانیم که محتوای نوشتاری و اینکه به چه شکل ارائه شود مهم است اما آنچه از طریق عناصر طراحی و دیگر محتواهای غیر زبانی می‌گوییم چطور؟

    محتوای وب سایت باید سلیس و شفاف باشد اما انتخاب رنگ برای پس زمینه و دیگر عناصر می‌تواند پیامی ضد و نقیض بفرستد. بسیاری از شرکت‌ها رنگ‌های خود را بر اساس سلیقه‌ی شخصی یا لوگوی شرکتشان انتخاب می‌کنند اما متوجه نیستند که وب سایت حرفی بیشتر از چیزی که در سطح خودآگاه گفته می‌شود،

     می‌زند. عناصر طراحی مثل انتخاب رنگ که بر ناخودآگاه بازدید کننده می‌نشینند، به اندازه‌ی محتوای نوشتاری تاثیرگذار خواهند بود. هر چه باشد اولین چیزی که بازدید کننده‌ی وب سایت می‌بیند رنگ‌ها هستند و رنگ‌ها و باز هم رنگ‌ها!

    تاثیر رنگ‌ها و تضاد آن‌ها در قابلیت خوانده شدن متن‌های سایت

    وقتی پالت رنگ برای پروژه‌های طراحی وب سایت خود درست می‌کنید، ترکیب رنگ‌ها را برای کنتارست و تضاد آزمایش می‌کنید؟ اگر نه بدانید که این کار بسیار مهم است زیرا اگر این کار را نکنید، خوانا بودن نهایی متن را بررسی نکرده‌اید و ممکن است مخاطبان پتانسیل خود را از دست بدهید.

    تاثیر رنگ در طراحی سایت

    به بیان ساده، کنتراست یا تضاد تفاوت بین دو رنگ است. در صفحه‌ی وب، میزان تضاد لازم بستگی به بخش‌های مختلف صفحه دارد. معمولاً باید بین رنگ متن و رنگ پس زمینه تضاد بالایی وجود داشته باشد. 

    اما تضاد خیلی بالا بین عناصر طرح می‌تواند حس به هم ریختگی و بی‌نظمی ایجاد کند. بالاترین کنتراست ممکن بین سفید و سیاه وجود دارد. تضاد رنگ‌ها همچنین می‌تواند در سایه‌ی رنگ، ارزش و اشباع آن وجود داشته باشد.

    تضاد سایه‌ی رنگ‌ها ارتباط مستقیم با ترکیب چرخه‌ی رنگ دارد. هر چه دو رنگ از هم دورتر باشند، تضاد آن‌ها بیشتر است. یعنی ترکیب رنگ مکمل بیشترین کنتراست را دارد و ترکیب رنگ‌های مشابه کمترین تضاد را داراست. برای متن، کنتراست سایه‌ی رنگ به تنهایی کافی نیست و نمی‌تواند متن را آنطور که دوست داریم خوانا بسازد.

    یک شکل خاص کنتراست، تضاد بین رنگ‌های گرم و سرد است. رنگ‌های سرد برای چشم انسان دورتر و رنگ‌های گرم‌تر نزدیک‌تر هستند. یعنی فکر خوبی است که رنگ‌های گرم را برای نماد یا منو استفاده کنید و رنگ سرد را برای پس زمینه.

    تفاوت بین خانم‌ها و آقایان در علایقشان به رنگ‌ها

    به صورت سنتی رنگ آبی را برای نوزاد پسر و رنگ صورتی را برای نوزاد دختر در نظر می‌گیرند. با اینکه قانون مشخص و دقیقی وجود ندارد که بگوید چه رنگ‌هایی منحصرا مردانه هستند و چه رنگی‌هایی زنانه، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که برخی علایق عمومی هستند. طبق این تحقیقات، رنگ آبی اولین رنگ محبوب هم آقایان و هم خانم‌هاست اما آقایان این رنگ را بیشتر دوست دارند. رنگ بنفش دومین رنگ مورد علاقه‌ی خانم‌هاست در حالی که این رنگ، جایی در قلب آقایان ندارد.

     بعد از این دو رنگ نوبت به رنگ سبز می‌رسد که مورد علاقه‌ی هم خانم‌هاست و هم آقایان، آن هم به یک اندازه. رنگ بعدی رنگ قرمز است که خانم‌ها و آقایان تقریباً به یک آندازه آن را دوست دارند.

    به طور معمول خانم‌ها به سمت رنگ‌های نرم و ملایم کشیده می‌شوند و آقایان به رنگ‌های روشن گرایش دارند. آقایان رنگ‌هایی را که اسم ساده‌تری دارند ترجیح می‌دهند، مثل بنفش در حالی که خانم‌ها اسم‌های مشخص‌تری برای رنگ‌ها انتخاب می‌کنند، مثل سفید یخی، بنفش بادمجانی، سبز چمنی و سعی دارند سایه‌های مختلف رنگ را توضیح دهند.

    نقش رنگ در بازاریابی برند

    93 درصد از خریداران موقع خرید محصولات به ظاهر بصری آن دقت می‌کنند. 84.7 درصد خریداران مدعی هستند که رنگ اولین چیزی است که آن‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. رنگ‌های مختلف تاثیرات روان‌شناختی مختلفی روی مصرف کنندگان دارند که پیشتر به آن‌ها پرداختیم. علت این امر این است که انسان موجودی وابسته به بینایی است؛ در نتیجه نقش رنگ‌ها در خرید کالاها بیشتر از چیزی است که تصورش را بکنیم.

    رنگ‌ها بر رفتار و تصمیم گیری افراد تاثیر می‌گذارند. وقتی در بازاریابی از رنگ‌ها استفاده می‌کنیم، مشاهده‌ی افراد را از برند تحت تاثیر قرار می‌دهیم؛ به هیچ طریق دیگری نمی‌توانیم این تاثیر را بگذاریم. 

    رنگ‌ها با قدرتی که دارند و با تاثیر بر فرایند تصمیم‌گیری و مشاهده‌ی ما می‌توانند قصد خرید را در ما افزایش یا کاهش دهند. از طرفی، با گذشت زمان بین رنگ‌ها و برندها ارتباط برقرار می‌کنیم. مثلاً زرد و قرمز رنگ مک دونالد و رنگ صورتی رنگ ویکتوریا سیکرت است.

    رنگ‌ها همچنین می‌توانند باعث تفکیک رقبا شوند، مثال خوب این تفکیک، کوکاکولا و پپسی هستند. اگر این دو رقیب از رنگ و طرح یکسان استفاده می‌کردند کار خودشان و خریداران چقدر سخت می‌شد؟

    به طور خلاصه، رنگ‌ها ارتباط‌های احساسی ایجاد کرده و در نگاه و حافظه‌ی مشتری برای برند شخصیت منحصر بفردی می‌سازند.

    چگونگی استفاده صحیح از رنگ‌ها در طراحی سایت: ترکیب رنگ سه گانه- ترکیب رنگ آنالوگ

    برای طراحی وب سایت باید چند گام مهم را پشت سر بگذارید. اول باید رنگ اصلی خود را پیدا کنید. شاید از قبل رنگ اصلی خود را بدانید. اگر لوگو یا برند وجود داشته باشد، احتمالاً یک رنگ اصلی وجود دارد که در طرح‌ها رنگ غالب است. این رنگی است که برندتان با آن مرتبط خواهد بود؛ رنگ اصلی برند شما. اگر هنوز به تصمیم قطعی و نهایی نرسیده‌اید، راه‌های مختلفی برای رسیدن به رنگ دارید مثل تحقیق بازار.

    حالا که رنگ اصلی خود را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید از چند رنگ در طراحی سایت خود استفاده کنید. عموماً برای استفاده‌ی رنگ ترکیبی، ترکیب سه رنگ پیشنهاد می‌شود. در ترکیب سه گانه، استفاده از سه رنگ اصلی زنده خیلی در چشم می‌زند برای همین طراحان اغلب از ترکیب رنگ‌های گروه دوم استفاده می‌کنند. 

    همچنین می‌توانید از قانون طراحان قدیمی در طرح رنگ خود برای طراحی وب سایت استفاده کنید؛ این قانون به قانون 60، 30، 10 معروف است. طبق این قانون نباید از رنگ‌ها به یک نسبت استفاده شود و آن‌ها را به صورت درصدی تقسیم بندی کرده و بر اساس آن نسبت استفاده کنید.

    در گام بعدی باید از رنگ‌های گروه دوم یا فرعی در موقع لزوم استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های گروه دوم در ترکیب با رنگ اصلی می‌تواند سخت باشد اما نا امید نشوید. ابزارهای آنلاین بسیاری وجود دارد که می‌توانند در این کار به شما کمک کنند. شاید بپرسید چرا باید از رنگ‌های گروه دوم یا فرعی استفاده کنید. گاهی طرح به بیش از چند رنگ اصلی نیاز دارد. مخصوصاً وقتی سایت پر از محتوا و صفحات لندینگ است- محصولات، دانلودها و غیره.

    رنگ‌های خنثی یعنی سفید، مشکی و خاکستری را فراموش نکنید. از این رنگ‌ها در متن، برای ایجاد کنتراست برای عناصر مهم یا رنگ پس زمینه استفاده کنید. کارکرد رنگ خنثی در طراحی وب مدرن بیشتر شبیه فضای سفید است- برای اینکه استراحتی به کاربر بدهید و اجازه دهید زمان بیشتری برای هضم و اولویت بندی اطلاعات صفحه داشته باشند.

    تاثیر هارمونی رنگ‌ها در جذابیت ظاهری سایت

    هارمونی رنگ چیست؟ هارمونی رنگ زمانی مهم است که از رنگ‌ها به صورت ترکیبی کنار هم استفاده می‌کنید تا تصویر در نگاه بیننده زیبا و خوشایند باشد. هارمونی می‌تواند به شکل تضاد یا هماهنگی باشد، یعنی وقتی که از سایه‌های مشابه استفاده می‌شود. فقط مهم این است که با هم متناسب باشند و تاثیر خوشایندی بر مخاطب بگذارند.

    در واقع طراحی گرافیک به موسیقی شباهت دارد. هر دو هدفشان برانگیختن واکنش احساسی خاصی در مخاطب است. اما ویژگی مشترک این دو، اهمیت هارمونی است. هارمونی رنگ بخش حیاتی نظریه‌ی رنگ محسوب می‌شود. چرا که ذهن انسان به دنبال تعادل و توازن در تجربیات بصری می‌گردد. بنابراین، باید نظمی منطقی در ترکیب رنگ‌هایی که به کار می‌بریم وجود داشته باشد. 

    نبود هارمونی باعث می‌شود که طرح کسل کننده به نظر برسد و مخاطب حس کند چیز چشمگیری در چنته ندارید و در نتیجه برند شما را فوراً فراموش می‌کند. یا ممکن است باعث شود طرح شما به هم ریخته و گیج کننده به نظر برسد و مغز نتواند آن را حلاجی کند؛ در این صورت نیز مخاطب سریع از سایت شما خارج می‌شود.

    برخی ترکیب‌های رنگی چنان ناهمگون هستند که چشم بیننده را می‌آزارند. به این حالت تاثیر رنگ مرتعش کننده گفته می‌شود و وقتی حاشیه‌ی رنگ‌ها مات یا براق باشد رخ می‌دهد. وقتی از دو رنگ مکمل، یعنی رنگ‌هایی که در طرف‌های مخالف چرخه‌ی رنگ قرار دارند، استفاده کنید این حالت اتفاق می‌افتد.

    بهترین ترکیب رنگ برای طراحی وب سایت

    انتخاب رنگ خوب برای وب سایت می‌تواند خیلی ترسناک باشد؛ مخصوصاً اگر به توانایی ترکیب رنگ خود اعتماد ندارید یا حس می‌کنید طراح ماهری نیستید. انتخاب و ترکیب رنگ‌ها بازی ترسناکی است. 

    نتیجه یا هماهنگ از آب در می‌آید یا شبیه چیزی که مستقیم از فیلم‌های ترسناک خارج شده است. اگر از رنگ استفاده نکنید وب سایت شما به راحتی به دست فراموشی سپرده می‌شود و اگر از رنگ‌های زیادی استفاده کنید، 

    وب سایت شما شلخته به نظر خواهد رسید. کافی است رنگ غالب درست برای سایت و برند را انتخاب کنید؛ از رنگ‌های ترکیبی استفاده کنید و طرح رنگ درستی به دست دهید؛ رنگ پس زمینه‌ی مناسبی انتخاب کنید که طبق مواردی که توضیح دادیم بتواند کسب و کارتان را موفق کند و از رنگ‌ها در جاهای درست استفاده کنید.

    در اینجا توجه شما را به چند مثال خوب و مفید برای طرح رنگ وب سایت جلب می‌کنیم:

    • رنگ روشن

    • رنگ روشن اما متوازن

    • نگ تازه و ارگانیک

    • تون‌های زمینی

    • رنگ آرام و مینیمال

    • رنگ براق و آرامش بخش

    • رنگ مات و ساکن

    • رنگ نرم و گیرا

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره