آنچه در این مقاله میخوانید

    نکاتی درباره جاذبه طراحی

    نکاتی درباره جاذبه طراحی

    آشنایی با مواردی که بر معیارهای خرید مشتریان موثر هستند اهمیت پژوهش و مطالعه چگونگی خرید و دلایل تصمیماتی که مشتریان برای خرید اتخاذ میکنند را پر رنگ میکند.

    دو راهکار تاثیر گذار برای به تصاحب این علم به منظور طراحی شکل و شمایل بسته بندی و ظروف محصولات، جاذبه طراحی و مطالعات قومی و منطقه ای هستند که در این مقاله ابتدایی ترین راهکار را مورد بررسی قرار میدهیم.

    نکاتی درباره جاذبه طراحی

    تصور کنید چند طرح نمونه برای ظاهر و شکل و شمایل محصول خود اماده کرده اید و میخواهید از بین آنها بهترین طرح را برگزینید.

    بدین منظور ابتدا باید به دو پرسش پاسخ دهید :

    کدام یک از این طرح ها به اصطلاح بیشتر به چشم می آید و در قفسه های فروشگاه ها جذابیت بیشتری خواهد داشت؟

    مشتریان شما تا به حال چه عناصر مشخصی را در بسته بندی های شما مشاهده نموده اند و چند وقت است که محصولات شما این علایم را با خود به همراه دارند ؟

    جاذبه طراحی راهکاری است که میتواند پاسخ های خوبی به این دو پرسش داشته باشد.

    “ظرفیت این که یک کسب و کار به دلیل کم رنگ شدن جاذبه های محصولاتش بازار خود را از دست بدهد و دیگر کسی در قفسه فروشگاه ها به محصولاتش تمایلی برای خرید محصولاتش نشان ندهد بسیار زیاد است ، و مسلما هیچ کس نمیخواهد در این دوره و زمانه چنین ریسکی را مرتکب شود” از گفته های Pamela Waldron مدیر بین الملل شرکت Oral Care .

    ” ما به طور متناوب از تکنیک جاذبه طراحی برای رسیدن به طراحی های لیبل جدید برای برند های بزرگ و معروف استفاده میکنیم. ما هرگز هیچ تغییری در طراحی یک لیبل انجام نمیدهیم مگر زمانی که تاثیرات آن را بر نما و جاذبه بصری آن محصول بررسی کنیم.

    ” این سخنان بیان کننده این است که لیبل و ظروف محصولات – به عنوان نمونه یک بطری شیشه ای یا یک ظرف پلاستیکی - چگونه به خوبی مکمل یکدیگر هستند.

    مراحل مربوط به طراحی جذاب و چشمگیر را دستکم از دو راه میتوان انجام داد:

    اگر هدف ما سنجش میزان اثرگذاری یک بسته بندی به دور از هنگامی که در قفسه فروشگاه قرار میگیرد است، میتوان تعدادی از مشتریان را با چند صحنه طراحی شده از فروشگاه ها روبرو کرد که در آنها قفسه فروشگاه ها بر روی یک صفحه نمایش به آنها نشان داده میشود.

    تاثیر جاذبه طراحی در فروش

    این موارد دسته بندی شده را به مشتریان درست مثل زمانی که در حال خرید کردن هستند نشان میدهیم و آنها بوسیله یک کنترل که در اختیارشان قرار میگیرد بین این دسته بندی ها مرور خواهند کرد.

    تمرکز چشم این مشتریان ثبت و ضبط میشود و از روی آن یک نمودار حرارتی که نشان دهنده محدوده هایی از قفسه ها یا بسته بندی ها که بیشترین توجه خریداران به آنها بوده است تولید میشود.

    این روش پژوهش در مورد جذابیت طراحی، باور موسسه P&G را مبنی بر این که ایجاد بلوک های آبی میتواند جاذبه بصری محصول حالت دهنده موی Pantene Aqua Light خود در اروپای غربی را بهبود بخشد اثبات کرد.

    طراحی آبی کمرنگ که این شرکت از آن استفاده میکرد زیاده از حد باعث میشد تا مشتریان از دیدن آن دلزده شوند. اگر هدف از این پژوهش این باشد که به رفتار مشتریان در فروشگاه ها پی ببریم یک راهکار این است که خریدار عینک مخصوصی را به چشم بزند که تمام محدوده مورد مشاهده او را هنگام خرید ثبت کند.

    Christian Simms مدیر اطلاعات بازار مصرفی شرکت Procter & Gamble در این باره میگوید ” فروش فوق العاده شروع شده را نمیتوان تمام کرد مگر این که مشتریان بسته بندی محصول شما را برای اولین بار در قفسه فروشگاه ها ببینند.

    با راهکار طراحی جذاب میتوانید ببینید آیا در متوقف کردن مشتریان برای دیدن تولیداتمان در فروشگاه ها پیروز بوده اید یا خیر.”

    تعدادی از شرکت های مواد غذایی بسته بندی شده روش های مخصوص خودشان را برای بررسی جذابیت طراحی یا به اصطلاح ردیابی چشم دارند، اما این امر مستلزم سرمایه گذاری اولیه برای عینک های مخصوص و دیگر تجهیزات لازم برای انجام چنین پژوهشی است.

    تاثیر جاذبه طراحی در فروش

    در اغلب موارد صاحبان برند یکی از دو روش بیان شده را توسط شرکت هایی که تخصصشان این گونه مطالعات است انجام میدهند که این امر با همکاری یک تیم چند منظوره متشکل از افرادی از قسمت های بازاریابی و تحقیق و توسعه با این شرکت ها صورت میپذیرد.

    در ادامه نیز با ۴ نکته در مورد اجرای یک مطالعه ردیابی چشم آشنا میشویم:

    پاسخ های که لازم است جواب داده شوند را مشخص کنید( مثلا، آیا خریداران محصول ما را در قفسه فروشگاه ها میبینند؟ این محصول در مقایسه با محصولات رقیب چه میزان از توجه را به خود جلب میکند ؟)

    مشخصات عملی را تعیین کنید از جمله زمان در معرض بودن، انگیزاننده ها (جملات خاص یا تصاویر نمادین) و نیز مسائل مربوط به طراحی عملی مانند تنوع، اندازه نمونه و نوشته ها و عبارات.

    یک تست آزمایشی را برای این که ببینید تا چه حد کار های صورت گرفته و محیط طراحی شده حس تعامل مورد نظر و مطلوب را بر می انگیزند انجام دهیدو در آخر نمونه های اصلی را در محیط های واقعی ازمایش کنید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی سایت و همچنین طراحی آرم به وب سایت های webcade.ir و armcade.ir مراجعه فرمائید.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره