آنچه در این مقاله میخوانید

    طراحی لوگو چیست؟

    طراحی لوگو چیست؟

    طراحی لوگو نقش بسزایی در چگونه نشان دادن یک برند به مخاطبین دارد. شاید بتوان لوگو را به یک ویترین تشبیه کرد. شما تنها یک بار شانس این را دارید که در نگاه اول تأثیری که باید را بر روی مخاطبین خود بگذارید. در این مقاله به شما درباره‌ی روش‌های ساخت لوگو، مزایا و معایب هر کدام و در نهایت اصول داشتن یک لوگوی قدرتمند می‌گوییم.

    طراحی لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟

    به عبارتی ساده لوگو، تصویر، نوشته، شکل یا تلفیقی از هر سه این موارد است که نام و هدف یک بیزینس را به تصویر می‌کشد. به فرآیند خلق لوگو که توسط طراح با شناخت بیزینس، جامعه هدف و شناخت از مفاهیم انجام می‌گیرد، طراحی لوگو می‌گویند. 

    البته لوگو مفهومی فرای نماد شناسی دارد. این نشانه اگر به درستی طراحی شود با انتقال پیام تجاری می‌تواند تاریخچه، داستان و هدف یک بیزینس را به مخاطب هدف آن منتقل کند. این نشانه می‌تواند با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار نماید. در ادامه به طور مختصر به چند مورد از دلایل اهمیت لوگو و کاربرد آن برای یک بیزینس می‌پردازیم:

    طراحی لوگو

    1. روی برداشت مخاطب در نگاه اول تأثیر بسزایی می‌گذارد و با او تعامل برقرار می‌کند.

    2. به شما در خلق یک برند تجاری کمک می‌کند.

    3. مردم توسط این نشانه، برند شما را از سایر برندها تمیز می‌دهند و می‌شناسند.

    4. وجود آن موجب این می‌شود که مخاطب برند شما را به خاطر بسپارد.

    5. موجب وفاداری مخاطب به برندتان می‌شود.

    انواع لوگو

    لوگوها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

    1. لوگوی تصویری: همانطور که از نامشان پیداست این لوگوها از تصویر ساخته شده‌اند. در لوگوی تصویری، یک کمپانی شانس این را دارد که توسط تصویر، زاویه دید و هدف خود را به مخاطب نشان دهد.

    2. لوگوی نوشتاری: این نوع از لوگوها بر پایه نوشتار شکل گرفته‌اند. برای طراحی لوگوهای نوشتاری طراح به طرح‌بندی و فونت متناسب با رسانه مورد نظر توجه می‌کند. این سبک از نشانه‌ها برخلاف نوع تصویری مفهومی‌تر هستند.

    3. لوگوی ترکیبی: این سبک از نشانه‌ها از تصویر و نوشته به وجود آمده‌اند. برند با این نوع از لوگو شانس این را دارد که هم از جذابیت بصری یک تصویر استفاده کند و هم با افزودن نوشتار که می‌تواند نام آن برند باشد به شناساندن بیزینس به مخاطب کمک کند.

    انواع سبک های طراحی لوگو حرفه ای

    سبک‌های طراحی لوگو حرفه‌ای به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

    1. پیکتوگرام یا لوگوی تصویری: پیکتوگرام که گاهی برند مارک نیز نامیده می‌شود یک لوگو بر پایه‌ی گرافیک و تصویر است. مانند: لوگوی توییتر و اپل.

    2. ورد مارک یا لوگوتایپ یا لوگوی نوشتاری: وردمارک نوع دیگری از طراحی لوگوی حرفه‌ای است که اساس آن را نوشتار تشکیل می‌دهد و در آن فقط نام برند مورد نظر با تایپوگرافی خاص آمده است. وردمارک زمانی که برند نام مختصر و جذابی داشته باشد کاربردی و تأثیرگذار است. مانند لوگوی کوکاکولا و گوگل.

    3. مونوگرام یا لترمارک: این نوع نشانه از یک الی چند حرف ابتدایی نام برند همراه با جلوه‌های بصری تشکیل شده است. مونوگرام برای زمانی که نام برند طولانی است می‌تواند کاربردی باشد. مانند: لوگوی ناسا.

    4. لوگوهای انتزاعی: لوگوی انتزاعی نیز لوگویی تصویری اما غیرعینی است و مخاطب برای فهمیدن مفهوم پشت آن نیاز به تأمل بیشتری دارد. از سوی دیگر لوگوی انتزاعی قوه خیال را به چالش می‌کشد و برداشت‌های بی‌انتهایی را همراه خود می‌آورد. مانند: لوگوی پپسی و آدیداس.

    5. لوگوهای امبلم: این نوع از لوگوها از شکل و متنی درون آن تشکیل شده‌اند و قدمتی زیاد دارند. مانند: لوگوی استارباکس.

    6. لوگوهای مسکات: در این نوع از لوگوها محوریت روی شخصیت‌های تصویرسازی شده است. اغلب رنگارنگ و کارتونی هستند و توجه کودکان و خانواده‌ها را جلب می‌کنند. مانند: لوگوی کی اف سی.

    7. لوگوهای تلفیقی: این نوع از لوگوها تلفیقی از وردمارک یا لترمارک و یک لوگوی تصویری، انتزاعی یا مسکات هستند. به این شکل که تصویر و متن می‌توانند کنار هم قرار بگیرند، روی هم چیده شوند یا برای خلق تصویری جدید با یکدیگر ادغام گردند. مانند: لوگوی برگرکینگ.

    طراحی لوگو حرفه ای

    روش‌های مختلف طراحی لوگو

    از دو طریق می‌توانید برای برندتان لوگو طراحی کنید:

    1. طراحی دستی: در این شیوه طراح با نرم‌افزارهای تخصصی طراحی با استفاده از دانش خود و با بررسی هدف برند، بازار هدف و سایر مفاهیم موثر در برندسازی به طراحی لوگویی متناسب با کسب‌وکار می‌پردازد.

    2. طراحی توسط لوگوساز: این روش توسط لوگوسازهای آنلاین انجام می‌گیرد و نیاز به دانش تخصصی وجود ندارد. استفاده از آن رایگان است و تنها افزودن برخی امکانات پولی است. در این برنامه‌ها صدها قالب لوگو از پیش تعیین شده و ابزار طراحی وجود دارد که روند ساخت لوگو را آسان می‌کند.

    برای ساخت لوگو چه ابزارهایی نیاز است؟

    بسته به اینکه تصمیم بگیرید از کدام روش به ساخت لوگو بپردازید به ابزارهای خاصی نیاز دارید. به عنوان مثال در طراحی دستی از نرم‌افزارهایی چون ادوبی فوتوشاپ (Adobe Photoshop) ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)، کورل دراو (CorelDRAW)، افینیتی دیزاینر (Affinity Designer) برای ساخت لوگو استفاده می‌شود. 

    در روش طراحی توسط لوگوساز نیز پلتفرم‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که فرد از طریق این صفحات می‌تواند تنها با چند کلیک، اقدام به ساخت لوگو کند.

    طراحی لوگوی آنلاین بهتر است یا طراحی لوگوی دستی؟

    پاسخ این سوال به نیاز و بودجه شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار بستگی دارد. هر کدام از روش‌های آنلاین و دستی مزایای خاص خودشان را دارند. همانطور که گفته شد اغلب لوگوسازهای آنلاین رایگان هستند و تنها برای استفاده از برخی امکانات خاص پرداخت هزینه لازم است، اما طراحان لوگو به تناسب دانش، تخصص و تجربیات خود در این حوزه بابت طراحی یک لوگو هزینه دریافت می‌کنند. 

    لوگوهای آنلاین برای کسب‌وکارهایی که در ابتدای راه خود هستند و بودجه‌ی چندانی ندارند می‌تواند به کار بیاید و طرح‌های موجود در آن‌ها از پیش آماده شده هستند. 

    استفاده از لوگوسازهای آنلاین بدون محدودیت است و شما می‌توانید تا هر زمانی تغییراتی را بدون پرداخت هزینه در آن اعمال کنید این در حالی است که در طراحی دستی باید بابت هر تغییر، هزینه‌ای را به طراح بپردازید. 

    لوگوساز آنلاین در عرض چند ثانیه می‌تواند به شما یک لوگو تحویل دهد و این در حالی است که طراحی دستی زمان بیشتری می‌برد. استفاده از لوگوساز آنلاین محدودیت زمانی ندارد و در هر زمان و مکانی می‌توانید از آن برای طراحی آرم استفاده کنید.

     در نهایت اگر به طور کلی به مقایسه برتری روش دستی و آنلاین بپردازیم باید بگوییم که اگر شما به دنبال داشتن لوگویی سفارشی و تخصصی برای برندتان هستید بی‌شک طراحی دستی لوگو توسط طراحی متخصص به کمکتان می‌آید چرا که او می‌تواند به صورت انحصاری، طرحی خلاقانه را مختص برند شما طراحی کند.

    ساخت لوگو

    معرفی 3 ابزار طراحی لوگوی آنلاین

    1. لوگوساز آنلاین Hatchful: این لوگوساز متعلق به Shopify است و تنها با چهار الی پنج کلیک در آن می‌توانید به لوگوی مورد نظرتان برسید. این لوگوساز رابط کاربری خوبی برای افراد مبتدی دارد. 

    در این لوگوساز می‌توانید به ترتیب نوع بیزینس، ظاهر آرم، نام سایتتان، اشتراک‌گذاری محلی که در آنجا از لوگو استفاده می‌کنید را تعیین کنید و در نهایت آرم مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید. 

    در صورت لزوم بعدا می‌توانید آرمتان را ویرایش نمایید. این لوگوساز تصاویری با وضوح مختلف برای استفاده در سایت و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی شما ارائه می‌کند.

    2. لوگوساز آنلاین Canva: این لوگوساز برای افراد مبتدی و همچنین آشنا با طراحی می‌تواند مفید باشد. Canva نرم افزاری چندمنظوره است که در طراحی هر تصویری کاربرد دارد؛ از تبلیغات فیس‌بوک و اینفوگرافیک گرفته تا پست‌ها و آرم‌های وبلاگی. 

    در ابتدا باید نوع وبسایت و سپس طراحی متناسب با آن را انتخاب کنید. در مرحله بعد می‌توانید فونت را آنطور که به نظرتان جذاب‌تر می‌آید سفارشی کنید. لوگوی حاصله در قالب PNG، JPG و PDF قابل دانلود است.

    3. لوگوساز آنلاین Ucraft: این لوگوساز دارای رابط کاربری بسیار ساده و استفاده‌ای بدون محدودیت است. افزودن و حذف عناصر با Ucraft ساده‌تر از لوگوسازهای معمول است. در پایان شما می‌توانید آرم مورد نظرتان را با وضوح بالا دانلود کنید.

    مزایای طراحی لوگوی دستی نسبت به آنلاین

    1. لوگوی دستی در نگاه اول برای مخاطب قدرت تأثیرگذاری بیشتری دارد. اولین چیزی که مشتریان از برند شما می‌بینند، لوگویتان است در نتیجه اگر به خوبی طراحی شود قدرت جذب بالایی دارد.

    2. لوگوی دستی به کسب‌وکارتان هویت بصری قدرتمندی می‌بخشد. یک طراح حرفه‌ای اهمیت درست شناساندن برند به مخاطب از طریق عناصر و مفاهیم مختلف در طراحی را به خوبی می‌داند.

    طراحی لوگو

    3. آرم‌های ساخته شده توسط طراح می‌تواند در قالب‌های مختلف ارائه گردد. به همان ترتیب که کسب‌وکاری رشد می‌کند صاحب آن تمایل به استفاده از آرم خود در رسانه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف را دارد. طراحان می‌توانند آرم را در قالب‌های مختلف JPEG، PNG، EPS، PDF و غیره ایجاد کنند.

    4. اگرچه که در روش طراحی دستی آرم باید هزینه‌ای را به طراح پرداخت کنید اما اگر طراحی که صورت می‌گیرد حرفه‌ای باشد مبلغی که پرداخت کردید همانند سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارتان می‌ماند و با اعتباری که به برندتان می‌بخشد به شما سود می‌دهد.

    برای طراحی لوگو چه اصولی باید رعایت شود؟

    برای طراحی یک لوگوی حرفه‌ای اصول و قوائدی وجود دارد که رعایت آن‌ها به درخشش هویت برندتان کمک می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو می‌پردازیم:

    1. شما فرصت چندانی برای تحت تأثیرقرار دادن مخاطب توسط آرمتان ندارید درنتیجه لوگویی موفق است که بلافاصله بتواند در نگاه اول تصویری واضح از هویت برند به مخاطب ارائه دهد. برای رسیدن به این مهم رعایت اصل سادگی در طراحی آرم ضرورت می‌یابد.

     به یاد داشته باشید که آرم‌ها در پلتفرم‌ها، فرمت‌ها و سایزهای مختلف ارائه می‌گردند بنابراین زیاد پرداختن به جزئیات به چشم مخاطب نمی‌آید. یک آرم قوی آرمی است که با کمترین مقدار عناصر بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. پس عناصر اضافی را حذف کنید.

    2. آرمی که طراحی می‌شود باید در خاطر مخاطب بماند. عناصر به کار رفته در آرم باید ساده و قابل فهم باشند و توصیف واضحی از مفهوم مورد نظر برند ارائه کنند. مفاهیم پیچیده به کمکتان نمی‌آید و تنها موجب می‌شود که توجه مخاطب را از دست بدهید.

    3. آرمی که برای برندتان طراحی می‌شود باید اصیل و منحصربه‌فرد باشد. بررسی کنید که مشابه طرحی که در نظر دارید قبلا توسط برندی انتخاب نشده باشد.

    4. آرمی موفق است که مدرن باشد و تأثیر آن محدود به یک بازه‌ی زمانی خاص نشود. پیروی از مد روز شما را از این اصل دور می‌سازد. توجه به این اصل در تمام عناصر آرم اعم از رنگ و حروف نمود پیدا می‌کند. برخی از آرم‌ها همچون استارباکس در گذر زمان برای مدرن شدن تغییر یافته‌اند.

    5. آرم طراحی شده باید تعادل داشته باشد. معنی این جمله این است که باید به تقارن و تناسب به کار رفته در اجزای آرم توجه شود. به عنوان مثال آرم اپل را در نظر بگیرید که چگونه از دایره‌ای متناسب برای ایجاد تقارن در آن استفاده شده است و همین موضوع جلوه زیبایی را در ذهن مخاطب می‌آورد.

    6. عناصر به کار رفته در آرم باید به گونه‌ای انتخاب و طراحی شوند که مکمل یکدیگر باشند و در کنار هم خوش بنشینند. انتخاب عناصر بی‌ربط به یکدیگر آرم شما را از یکپارچگی خارج می‌سازد.

    7. آرم باید در شرایط مختلف قابلیت تطبیق‌پذیری داشته باشد. این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است از این آرم روی بیلبورد، تیشرت، جاسوییچی، سایت و غیره استفاده شود و در نتیجه لازم باشد در سایز آن تغییری ایجاد شود. یا این احتمال را در نظر بگیرید که شاید روزی این آرم به شکل سیاه و سفید چاپ گردد. طراح باید با در نظر گرفتن تمام احتمالات آرم را طراحی کند تا در همه حال وضوح کافی از آن ارائه گردد.

    سفارش طراحی لوگو

    سفارش طراحی لوگو

    اگر کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اید و هنوز لوگویی برای آن در نظر نگرفته‌اید می‌توانید طراحی لوگوی خود را به طراحان متخصص آرمکده بسپارید.

    1. نامی که برای سایت، فروشگاه، شرکت، موسسه و ... خود در نظر گرفته‌اید را به ما بگویید.

    2. ما به دانستن توضیحاتی در خصوص برند و اهدافتان نیاز داریم.

    3. به ما بگویید که قصد دارید از لوگویتان را در چه فضاهایی استفاده کنید؟ (سوشال مدیا، بیلبوردهای خیابانی، برگه کاغذ و ...)

    4. اگر کلمه خاصی را در نظر دارید که در لوگویتان استفاده کنیم آن را به ما بگویید.

    5. اگر رنگی را به عنوان نشانی از خود در نظر دارید دانستن آن به ما کمک می‌کند.

    6. قصد انتقال چه مفهوم و حسی را به مخاطب دارید؟

    7. هرگونه اطلاعاتی که تصور می‌کنید دانستنشان می‌تواند ما را به آنچه که در ذهن دارید نزدیک کند در اختیارمان قرار دهید.

    قیمت طراحی لوگو

    طراحی لوگو یک برند بسته به شرکتی که برای سفارش طراحی به آن مراجعه می‌شود و تخصص طراح هزینه متفاوتی به همراه دارد. از سوی دیگر اینکه چه سبک لوگویی، با چه تعداد اتود طراحی شود و در چه مدت زمانی تحویل داده شود نیز بر روی قیمت طراحی لوگو تأثیرگذار است. برای کسب اطلاعات دقیقتر از قیمت طراحی لوگو با شماره تلفن 41185-021 تماس حاصل فرمایید.

    داشتن یک لوگوی قدرتمند که بتواند مخاطب را به سوی برند جذب کند نیازمند یک طراحی دقیق است و درنتیجه مراجعه به طراحی که دانش، تخصص و مهارت کافی در این حوزه داشته باشد پله‌ی خوبی برای ارتقای یک برند در مرحله اول محسوب می‌شود.

    برای سفارش طراحی لوگو همین حالا اقدام کنید.

    طراحی لوگو آرمکده

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    آرا ویژن
    1401/07/25 10:48

    سلام ممنون از مطالب مفید و آموزندتون.عالی بود
    در وبسایت ماهم مقاله ای در این زمینه قرار دارد

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره