در بیشتر کارها، سود بیشتر تنها با حضور در رسانه های اجتماعی امکانپذیر است. اما اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای ایجاد کمپین های موفق در رسانه های اجتماعی ابتدا به زیر مجموعه های گسترده نیاز دارید. به این معنا که در فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و سایر حساب ها در رسانه های اجتماعی باید طرفداران و فالوورهای زیادی داشته باشید.
وجود حامیان و فالوورهای واقعی در رسانه های اجتماعی شما را برای دستیابی به موفقیت بیشتر در این رسانه ها کمک می کند. در واقع فالوورها پتانسیلی هستند که به تولید بیشتر منجر می شوند. بنابراین هسته اصلی رسانه های اجتماعی ابتدا افزایش فالوور واقعی است.
مطمئناً زمانی که کار خود را در شبکه های اجتماعی آغاز می کنید، می توانید تنها چند صد فالوور را جمع کنید. اما کلید افزایش فالوورها، استفاده از همان فالوورهای موجود است که می توانید از طریق آنها سایر کاربرها را پیدا کنید. در ابتدا بسیاری از فالوورهایی را که خریداری می کنید، پروفایل های جعلی دارند که هدفی جز افزایش تعداد دنبال کننده ندارند. در نتیجه نمی توانید از آنها تعامل معنا داری را دریافت کنید.
اما فالوورهای واقعی به مرور زمان یاد می گیرند که باید تصاویر شما را لایک کنند و به اشتراک بگذارند و یا بر لینک هایی که به اشتراک گذاشته اید، کلیک کنند تا اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت بدست آورند. این نوع فالوورهای وفادار در کسب و کار آینده شما تاثیر گذار هستند.
برای شروع اینجا یک راهنمایی مفید به منظور گسترش فالوورها در رسانه های اجتماعی در اختیار شما قرار می گیرد:
• 8 نکته برای افزایش فالوور، طرفدار و حامی در رسانه های اجتماعی
1- اولویت بندی شبکه های اجتماعی که احتمال افزایش فالوور در آن زیاد است
باید بدانید روی کدامیک از شبکه های اجتماعی تمرکز کنیم؟ این یکی از سوالات متداول همه بازاریاب هاست. ما توصیه می کنیم که به جای ایجاد و حفظ حضور خود در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر، لینکداین، اینستاگرام، و پینترست، تمام تلاش خود را روی شبکه های اجتماعی بگذارید که خریداران، بیشتر وقت خود را در آن صرف می کنند.
ایجاد پروفایل برای تمامی شبکه های اجتماعی
آیا تا به حال تمایلی برای ایجاد حساب توییتری برای شرکت داشته اید در حالی که تنها تعداد اندکی شما را در توییتر پیدا کرده باشند؟ مطمئناً این کار خسته کننده است و از نظر علمی هم غیرحرفه ای به نظر می رسدو بین برند تجاری و مشتریان بالقوه هم فاصله ایجاد می شود.
توصیه جت بلوز JetBlue's یکی از مدیران موفق کمپین ها در شبکه های اجتماعی در این مورد این است که مشتریان (مشتریان بالقوه) خود را در رسانه های اجتماعی مدیریت کنید. اندازه و وسعت شرکت شما اهمیتی ندارد. اینکه شما بتوانید در کار، هدف و بازار بخوبی عمل کنید و در میان مردم به تعامل بپردازید و یا با رفتن در بین مشتریان راه بروید به طوری که پس از مدتی کمپین شما در شبکه های اجتماعی بر سر زبانها بیفتد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که بتوانید حداقل مخاطبان را در شبکه های اجتماعی انتخاب و با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها را برای حمایت حفظ کنید.
در اینجا چند منبع برای حضور در پنج شبکه بزرگ اجتماعی وجود دارد:
1- مقدمه ای برای توییتر برای کسب و کار
2- مقدمه ای برای فیس بوک برای کسب و کار
3- مقدمه ای برای LinkedIn برای کسب و کار
4- مقدمه ای برای اینستاگرام برای کسب و کار
5- مقدمه ای برای Pinterest برای کسب و کار
روی شبکه های اجتماعی که خریداران بیشترین زمان خود را در آن صرف می کنند، متمرکز شوید.
زمان زیادی طول می کشد تا بتوانید منابع و زمان خود را برای حساب در رسانه های اجتماعی متعدد مدیریت کنید. بنابراین لازم است تا برای کار شبکه های اجتماعی را اولویت بندی کنید. به این معنا که با در نظر گرفتن زمان ابتدا در مورد افراد خریدار تحقیق کنید که در کدام یک از رسانه های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند. این امر به شما کمک می کند تا رسانه های اجتماعی را که بیشتر مورد توجه مشتریان واقعی است، پیدا کنید.
راه های دیگر برای پیدا کردن شبکه های اجتماعی که مخاطبان بیشترین وقت خود را در آن صرف می کنند، وجود دارد:
- از مشتریان خود سوال کنید.
- به طور ناشناس در میان مخاطبان یک بررسی انجام دهید.
- از داده های به اشتراک گذاشته استفاده کنید.
- محتواهایی که در گذشته رقبا به اشتراک گذاشته اند، استفاده کنید.
- در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید.
- در مورد اینکه آیا صنعت شما در شبکه های مجازی فعال هستند، تحقیق کنید.
- با کسانی که با جزئیات بیشتر آشنا هستند، صحبت کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید.
(مشتریان HubSpot: می توانید در حساب های کاربری خود در توییتر، فیسبوک، لینکدین، یوتیوب، پینترست و گوگل پلی،با اکانت های HubSpot ارتباط برقرار کنید. باید نحوه استفاده از پروفایل های اجتماعی در HubSpot را یاد بگیرید.)
باید روی تبلیغات کدام یک از شبکه های اجتماعی متمرکز شوید؟ خواندن پست ها در وبلاگ و یادگیری جوانب مثبت و منفی تبلیغات در لینکدین، توییتر، گوگل پلاس و فیسبوک مهم است.
2- بهینه سازی پروفایل در شبکه های اجتماعی
اهمیت زیادی دارد که به پروفایل خود هم توجه کنید. در واقع پروفایل در شبکه های اجتماعی هم باید بهینه سازی شود. این کار شامل انتخاب یک نام کاربری قابل شناسایی، آپلود یک عکس قابل تشخیص (برای مثال علامت تجاری شرکت)، شرح روشن و مختصری در مورد کسب و کار و یک لینک قابل پیگیری وب سایت برای مدیریت کاربران شبکه اجتماعی. البته با توجه به نوع شبکه اجتماعی تفاوت های ظریفی مانند پوشش تصویر وجود دارد.
اکنون که رسانه های اجتماعی بروزرسانی شده است شامل نتایج جستجو هم می شوند، شما باید بهترین متن ها بهینه سازی را برای شبکه های اجتماعی منتشر کنید، همانند توییت ها، پست های فیسبوکی، وضعیت بروزرسانی شده شرکت در لینکدین. به عنوان مثال، از جمله کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار می تواند در پیدا کردن شما در نتایج جستجو کمک کند. (فقط اطمینان حاصل کنید تمامی روش ها را با هم ترکیب کنید).
3- حضور اجتماعی خود را در همه جا جار بزنید
منظور ما از همه جا: در تمامی صفحات مختلف وب سایت، وبلاگ از علامت کسب و کار خود استفاده کنید. در تبلیغات چاپی روی کارت ویزیت، در پیام های ایمیل برای بازاریابی حضور خود را در شبکه های اجتماعی اعلام کنید.
برخی از شبکه های اجتماعی اکنون به طور رسمی دکمه «فالوو» را استفاده می کنند که شما می توانید آن را در وبلاگ یا وب سایت خود قرار دهید. به این ترتیب بازدیدکنندگان تنها با یک کلیک – بدون نیاز به ترک وب سایت یا وبلاگ وارد کمپین در رسانه اجتماعی می شوند. شما می توانید براحتی از دستورالعمل و راهنمای ایجاد دکمه های رسانه های اجتماعی استفاده کنید. (برای کاربران HubSpot توجه داشته باشید: بسیاری از این دکمه ها در خارج از نرم افزار رسانه های اجتماعی HubSpot آمده است.)
اگر می خواهید دکمه «فالوو» را در شبکه اجتماعی بسازید، این کار از پیش ساخته نیست و باید از دستورالعمل خاصی پیروی کنید.
ارتقا متقابل در تمامی حساب های رسانه های اجتماعی یکی از راه های عالی برای این است که به فالوورها و طرفداران اجازه دهید تا شما را در دیگر شبکه ها پیدا کنند. به این ترتیب می توانید فالوورهای توییتر خود را در فیسبوک هم پیدا کنید. یا فالوورهای فیسبوک خود را در اینستاگرام هم ببینید. و به همین ترتیب در سایر رسانه های اجتماعی ادامه پیدا می کند.
بسته به هدفی که دنبال می کنید، این کار به معنای ارسال پیوند به دیگر حساب ها در شبکه های اجتماعی است که حمایت کاربران را در شبکه های اجتماعی در پی دارد. روش دیگر برای همراه کردن فالوورهای یک شبکه اجتماعی در شبکه های دیگر اضافه کردن یک لینک است که توضیحات کوتاهی در زیر آن آمده باشد.
به عنوان مثال، فالوورها در حساب کاربری وبکده در فیسبوک قصد دارند تا صفحه خود را همراه با «نمایش در اینستاگرام» منتشر کنند. در این صورت تصویری از محصولات را به همراه لینک در فیسبوک قرار می دهند و در زیر آن می نویسند «کلیک کنید».
اگر یک حساب کاربری اسنپ چت دارید، Snapcodes برای ارتقاء کانال در پروفایل شبکه اجتماعی مناسب است. در واقع هر کاربر اسنپ چت یک Snapcode منحصر به فرد هم دارد که یک تصویر همانند لوگوی اسنپ چت در آن به چشم می خورد و از الگوی خاصی گرفته شده است. تمامی کاربرانی که شما را در اسنپ چت دنبال می کنند، از Snapcode شما یک تصویر تهیه کرده و روی صفحه نمایش خود قرار می دهند.
4- به تمامی مطالب خود دکمه اشتراک گذاری را اضافه کنید
همانطور که حضور خود را در شبکه های اجتماعی ترویج می کنید، باید بتوانید بازدیدکنندگان سایت را با استفاده از روش پیام رسانی ایمیلی و اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی افزایش دهید.
این کار پتانسیل زیادی برای دستیابی به مخاطبان بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد که تعداد این مخاطبان از فالوورها در شبکه های اجتماعی بیشتر می شود. (زمانی که مطلبی را برای جمع زیادی به اشتراک می گذارید، طبیعتاً آنها هم این مطالب را برای دوستان خود به اشتراک می گذارند و موجب می شود تا تعداد طرفداران و فالوورهای مستقیم شما بیش از حد افزایش یابد).
دکمه اشتراک گذاری اجتماعی را در صفحات وبلاگ یا سایت منتشر کنید (به عنوان مثال «اشتراک گذاری در فیسبوک»، «توییتر» و .... را در زیر مقالات وبلاگ، پیام های ایمیل و یا روی صفحات فرود سایت و در زیر کتاب های آنلاین قرار دهید.
می توانید دکمه های اشتراک گذاری را با پیروی از دستورالعمل ایجاد دکمه های رسانه های اجتماعی ایجاد کنید. (برای طرفداران HubSpot توجه داشته باشید: بسیاری از این دکمه در خارج از باکس، با نرم افزار رسانه های اجتماعی HubSpot آمده است.)
5- به اشتراک گذاشتن محتواهای مفید و با ارزش
ترویج حضور در رسانه های اجتماعی به تنهایی کافی نیست. بلکه در وهله اول باید حضور شما چیزی های ارزشمندی را ترویج کند.
باید اطمینان حاصل کنید که توییت ها، پست های فیسبوکی و مطالبی که در لینکدین منتشر می کنید، ارزشمند، مفید و جذاب هستند. از محتواهایی که روی محصول متمرکز شده اند، خودداری کنید. به جای آن هدف خود را برای بروزرسانی محتواهای آموزشی معطوف کنید که پتانسیل بیشتری برای جذب طرفداران بیشتر دارند. در اینجا 4 راهنما برای این منظور به شما کمک می کنند که عبارتند از:
نکته # 1: استفاده از قانون 80/20
هنگامی که در شک و تردید هستید از قانون 20/80 استفاده کنید. این قانون به این معناست که 80 درصد از مطالب شما که در رسانه های اجتماعی ارسال می شوند، باید برای مخاطبان مفید و ارزشمند باشد.
در عین حال تنها 20 درصد از این محتوا می تواند حاوی پیام تبلیغاتی باشد. زمانی که زیر یک توییت ارزشمند مطالب و نظرات مثبتی بدست می آید، در این صورت می توانید 20% را به تبلیغات اختصاص دهید. ممکن است به ترویج هر چیزی نیاز داشته باشید. اما اگر در این کار زیاده روی کنید نتیجه مورد نظر کسب نمی شود.
نکته # 2: ارسال انواع محتوا
اینکه بتوانید برای کانال های رسانه های جتماعی انواع محتواهای تازه، جالب و جذاب تهیه کنید مهم است. برخی از معروفترین شرکت های جهانی از انواع رسانه های اجتماعی برای حفظ مخاطبان خود استفاده می کنند.
به عنوان مثال شرکت آمازون به طور منظم مکمل های پست های اصلی را در فیسبوک و توییتر منتشر می کند. این مکمل ها شامل مسابقات، ویدئو، تصاویر، نظرسنجی ها و تبلیغات است که در فیسبوک با 26 میلیون در توییتر با 2،3 میلیون فالوور همراه شده است.
نکته # 3: ارسال محتوای بصری قانع کننده
محتواهای تصویری از ابزار قدرتمندی برای نمایش نام تجاری برخوردار هستند که می توانید از آنها برای تعامل با طرفداران خود در رسانه های اجتماعی استفاده کنید زیرا با استفاده از محتواهای تصویری می توانید ایده های خود را با سرعت بیشتر و موثرتر به مخاطبان منتقل کنید. این تاکتیک ارزشمند می تواند به مقدار زیادی محتوای نوشتاری هر روز در رسانه های اجتماعی منتشر شود.
به علاوه،44 درصد از فالوورها و طرفداران با تصاویر در رسانه های اجتماعی ارتباط بهتری برقرار می کنند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که بخشی از تلاش خود را در زمان ایجاد محتوای بصری روی طرح ها و عکس ها متمرکز کنید.
خواندن این پست وبلاگی راهنمایی های مفیدی در ساخت محتوای بصری برای رسانه های اجتماعی در اختیار شما قرار می دهد و اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی بهینه سازی پست های تصویری در شبکه های اجتماعی و نحوه ارسال مطالب بصری به هر شبکه اجتماعی و ایجاد پست بصری برای کمپین ها و... در اختیار شما قرار می دهد.
نکته # شماره 4: لذت بردن فالوورها
تمامی پست هایی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شود، نه تنها برای اطلاع رسانی است، بلکه باید آنها از این مطالب لذت هم ببرند. اغلب پست های به یاد ماندنی و قابل اشتراک گذاری به شما کمک می کند تا فالوورهای وفاداری را پیدا کنید و از خسته شدن مخاطبان جلوگیری شود.
به عنوان مثال مخاطبان آمازون بسیاری از مطالب را در فیسبوک دنبال می کنند. آنها به طور مدام به دنبال پست های سرگرم کننده هستند برای مثال مطالبی در مورد نحوه رفتار با حیوانات خانگی برای آنها جذابیت بیشتری دارد.
براساس تحقیقات صورت گرفته پست های خنده دار در رسانه های اجتماعی برای برندهای معروف یکی از ایده های تولید محتوای لذت بخش است.
6 – تعامل با فالوورها و صحبت با کسانی که به شما اشاره می کنند.
یکی از مهمترین موارد در شبکه های اجتماعی داشتن مکالمه و ارتباط با فالوورهاست. همانطور که به طور منظم مطالب آموزشی، روشنگری و تبلیغاتی را برای مخاطبان خود منتشر می کنید، باید با فالوورها ارتباط و تعامل هم داشته باشید.
این امر به درگیر شدن فالوورها و جلب حمایت آنها از شما کمک می کند.
پاسخ هایی که به سوالات آنها می دهید باید جذاب باشد. در بحث های آنها حضور داشته باشید. برای نظارت بیشتر بهتر است برای نام کاربری خود از نام شرکت استفاده کنید.
در عین حال هشتگ ها را فراموش نکنید. (می توانید در مورد چگونگی نظارت اجتماعی در HubSpot مطالب بیشتری را بخوانید تا نحوه تعامل با فالوورها در رسانه های اجتماعی و پاسخ به سوالات آنها را فرا بگیرید.)
همچنین زمانی که در توییتر یا اینستاگرام به سوالات فالوورها پاسخ می دهید از @ استفاده کنید تا متوجه پاسخ شما باشند. زمان که مطلب خوبی را ارائه می دهند از آنها تشکر کنید و اگر نظرات منفی می دهند، پاسخشان را با آرامش جواب دهید.
در مورد توییتر بیشتر متوجه این موضوع باشید. زیرا تعداد زیادی مشتری در حال صحبت است و نسبت به پاسخ هایی که به دیگر فالوورها می دهید، اطلاع دارند. به طوری که هر کاربر توییتری می تواند بین 2500 تا 2600 توییت را هر روز دریافت کند.
دریافت این حجم توییت و نظردهی نسبت به برخی از آنها، به پاسخ مدیران کمپین نیاز دارد که می تواند به رونق تبلیغات در توییتر برای کسب و کار کمک کند. تعامل هوشمندان با فالوورها فرصت های زیادی برای بازاریابی در اختیار مدیران کمپین ها در شبکه های اجتماعی قرار می دهد.
7- پیدا کردن فالوورهای متناسب با کسب و کار
شبکه های اجتماعی یک راه عالی برای پیدا کردن رقباست. به طوری که می توان دیگر برندهای مرتبط با کسب و کار را که در حال تولید محتواها هستند در شبکه های اجتماعی پیدا کرد. شاید بخواهید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید. در این صورت باید از بین لیست فالوورها کسانی را پیدا کنید که بیشترین تناسب و دلبستگی را با موضوع کسب و کار شما داشته باشند.
روابط با آنها می تواند سهم زیادی در افزایش سود شرکت در آینده داشته باشد. همچنین باید به دنبال وبلاگ نویسان با نفوذی که برای برندهای معروف کار می کنند، باشید. زیرا آنها توییت های شما را در حساب های خود (که فالوورهای زیادی دارند) به اشتراک می گذارند.
چگونه می توانم این افراد را پیدا کنم؟ در اینجا چند مکان برای پیدا کردن این افراد وجود دارد.
توییتر
در توییتر پیدا کردن فالوورهای تاثیرگذار با موضوع خاص راحت تر است. می توانید آنها را با سرچ کلمه کلیدی و پیمایش صحبت هایش پیدا کنید. زمانیکه یک کلمه کلیدی را در توییتر سرچ می کنید، مطالبی که بیشتر استفاده را از این کلمه برده اند، مشخص می شوند.
همچنین توییتر پیشنهاداتی را به شما می دهد که می توانید آنها را دنبال کنید. این فهرست را می توان در سمت راست صفحه توییتر پیدا کرد که نشان می دهد کاربران براساس الگوهای مشخصی محتوا تولید می کنند. بنابراین با نگاه کردن به لیست می توانید آنها را پیدا کنید.
ارتباط با گروه های توییتر فرصت بزرگی برای پیدا کردن کابران با نفوذ در کسب و کار مربوط به شماست. لازم نیست برای شروع گروه تشکیل دهید. بلکه با دریافت لینک گروه و ورود هم می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. در واقع باید گروه هایی را که مربوط به کسب و کار شما هستند، پیدا کنید و سپس با همکارانتان که در این گروه فعالیت می کنند، ارتباط برقرار کنید.
لینکدین
ترفندهایی برای ایجاد ارتباط در لینکدین وجود دارد. باید اطمینان حاصل کنید که وارد گروهی شدید که قرار است با افرادی ارتباط برقرار کنید که با کسب و کار شما مرتبط هستند. سپس می توانید از آنها برای ورود به کمپین خود دعوت کنید. اگر می خواهید در یک گروه ارتباط برقرار کنید باید پست های گروه را به طور کامل بخوانید و به نحوه مدیریت گروه هم آشنا شوید.
فیس بوک
در فیسبوک برقراری ارتباط با همکاران نسبت به توییتر کمی سخت تر است. زیرا شبکه اختصاصی برای کسب و کار ندارد و مانند توییتر نمی توانید همکاران خود را پیگیری و دنبال کنید. به علاوه در فیسبوک ارتباط با افراد غریبه نسبت به سایر شبکه های اجتماعی بیشتر است.
در فیسبوک به راحتی می توان محتواهایی را که توسط طرفداران و فالوورها به اشتراک گذاشته می شوند، پیدا کرد. بنابراین امید بیشتری وجود دارد که محتواهای شما توسط آنها رویت شوند و به اشتراک گذاشته شوند.
هنگامی که مطلبی در فیسبوک به اشتراک گذاشته می شود، منبع اصلی آن هم نمایش داده می شود. در نتیجه تاثیر بیشتر در توسعه کسب و کار شما دارد و فالوورهایی که مطالب شما را به اشتراک می گذارند، نام کمپین شما را هم همزمان در معرض دید قرار می دهند.
خواندن پست های وبلاگی در فیسبوک، راهنمایی برای نحوه پیدا کردن و تعامل با افراد آنلاین است.
8- استخدام مدیر متخصص برای شبکه های اجتماعی
در کل انتظار می رود برای بهینه سازی شبکه های اجتماعی از افراد خبره استفاده شود، که در همه زمان ها به تغییرات مهم و روند مدیریت شبکه های اجتماعی آشنایی داشته باشند. در نهایت نیاز به استخدام یک مدیر که بتواند پروفایل شرکت را به بهترین شکل مدیریت کند و محتواهای ارزشمندی را در کمپین ارسال کند، اهمیت پیدا می کند.
اما جستجو برای پیدا کردن کسانی که در رسانه های اجتماعی تلاش زیادی می کنند، گاهی خسته کننده است. معیار تعامل اجتماعی با همکاران در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. در عین حال بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی ممکن است نتوانند از معیارهای سئو بخوبی مراقبت کنند. این امر می تواند یک رقابت سخت برای بودجه و تفکیک فعالیت ها باشد.
مشخص است که تعدادی از مهارتهای مهم مدیر شبکه اجتماعی باید دارای تعاملات گسترده باشد. بهترین مدیران شبکه های اجتماعی سازندگان محتوا، آنالیزهای بازاریابی، خبرنگاران با پشتکار بالا هستند که به مشتریان خدمات ارائه می دهند و یاوران و مدیران جامعه هستند و پروژه ها را بخوبی مدیریت می کنند.