در شرایط بحرانی کنونی کرونا وضعیت کسب و کار شما چگونه است؟ شما هم مانند هزاران کسب و کار دیگر با رکود مواجه شدهاید یا برخلاف دیگر صاحبان کسب و کار، راه برونرفت از این رکود را یافتهاید؟ بیایید تا دریچهای از دنیای مدرن را به روی شما بگشاییم.
فقط کافیست کمی به اطراف خود دقت کنید، قطعاً متوجه خواهید شد که بیش از نیمی از وقت شما و اطرافیانتان در فضای مجازی و وبسایتها سپری میشود. با توجه به ۳۳ میلیون کاربر اینترنتی در ایران، وبسایت میتواند به ابزاری بزرگ برای رونق کسبوکارتان تبدیل شود. اما آیا می دانید نقطهی شروع کجاست؟ اولین گام در این مورد، داشتن وبسایتی زیبا و کاربردی است .
در گذشتهی نه چندان دور، اغلب وب سایتها تنها به منظور کاتالوگ و بروشور از خدمات یک شرکت راهاندازی میشدند، اما امروزه یک وبسایت موفق می تواند یک تجارت را متحول کند. وبسایت شما وسیلهای برای گسترش کسب و کار شماست، اینکه شما چه کسی هستید، چه چیزی برای ارائه دارید و چگونه این کار را انجام می دهید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا شما به تنهایی میتوانید وبسایتی را راه اندازی کنید؟ آیا به خوبی میتوانید اطلاعات کسبوکار خود را در وبسایتتان قرار دهید یا به کمک افراد و شرکتهایی نیاز دارید که در این زمینه ماهر و خبره باشند. در راه دوم شرکتی باید انتخاب شود که در رسیدن به اهداف تجاریتان کمکحال شما باشد.
شاید شما نیز داستان های زیادی در مورد انتخاب شرکت طراحی سایت شنیده باشید. به طور مثال دوست یا آشنای شما به یک شرکت طراحی سایت مراجعه کرده باشد، علاوه بر اینکه خروجیای برایشان حاصل نشده، سرمایهی زیادی را نیز در این کار از دست داده باشد.
یک وبسایت اگر به درستی و توسط تیم حرفهای طراحی نشود، میتواند تاثیر منفی بر کار شما بگذارد و بیشتر در شرایط رکود کاری شما را ناامید و دلسرد کند. تیم طراحی باید شما و دیدگاهتان را بشناسد و بتواند راههای رسیدن به اوج را از طریق بازخوردها و پیشنهادات درست هموار کند. در نهایت همهی اینها را از طریق تیمی قدرتمند و با مبلغی مناسب برای شما به ارمغان بیاورد. حالا اگر مجاب شده اید و آماده ی پرواز در آسمان بیانتهای موفقیت کسبوکارتان هستید، بیایید تا توضیحات بیشتری در مورد انتخاب شرکت طراحی سایت برای شما بدهیم.
طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت به طراحی و برنامهریزی وبسایتهایی اشاره دارد که در بستر اینترنت به نمایش در میآیند. این واژه بیشتر از اینکه به مسائل نرمافزاری اشاره داشته باشد، به تجربیات کاربران ارتباط پیدا میکند. به طور کلی طراحی سایت همهی آن چیزی است که شما به آن نگاه می کنید و حسی است که به شما با دیدن این صفحات القا میشود. اما یک طراح سایت به فرآیند برنامهریزی و کنار هم قرار دادن عناصر برای نشاندادن کسبوکار، طراحی سایت میگوید.
طراحی سایت اجزای مختلفی دارد که در کنار هم تجربهای را خلق میکنند . این اجزا شامل طراحی گرافیک ،طراحی تجربهی کاربران، طراحی روابط بین اجزای سایت، سئو و تولید محتوا است . این عناصر هستند که تعیین میکنند یک وبسایت از دید افراد مختلف چگونه به نظر بیاید و چه حسی را به آنان القا کند. شرکتهای طراحی سایت هدفشان این است که بتوانند با تکیه بر اطلاعات به روز شده و فناوریهای نوین در این زمینه، ارائهی هرچهبهتر به مخاطبین را ممکن کنند.
چرا هر کسب و کاری باید یک سایت داشته باشد؟
یکی از دلایل مهمی که داشتن یک وبسایت با کیفیت را برای هر کسبوکاری توجیه میکند، در پس مهندسی موتورهای جستجو و رفتار افرادی پنهان شده است که در گذر زمان خود را با تکنولوژی های دنیای مدرن سازگار میکنند .
آنچه دنیای مدرن این دوره با خود به همراه داشته است، ایجاد راحتی بیشتر برای مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل است. قطعاً شما نیز برای یافتن سوال و نیاز خود دیگر با سؤال از مغازههای محلی به دنبال پاسخ و رفع نیازتان نیستید. اولین گزینه ای که به ذهن هر فردی می رسد، جستجو در گوگل است. اگر شما در زمینهی موردنظرتان سایتی نداشته باشید، بی شک گذر هیچ مخاطبی به کسب و کار شما نخواهد افتاد. امروزه آنچه مشتریان میخواهند این است که همه چیز در دسترس آنها باشد.
یک سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟
یک وبسایت خوب ویژگیهای مختلفی دارد که می توان آنها را در ۱۱ مورد خلاصه کرد. در نظر گرفتن این موارد، می تواند وبسایت شما را برای مراجعان محبوبترکند و شانس موفقیت شما را نسبت به رقبایتان بالا ببرد.
- سازگاری با موبایل (نسخهی موبایل اختصاصی):
امروزه بیشتر مردم از تلفن های همراه خود برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند. از این رو نسخهی موبایلی زیبا، یکی از مهمترین ویژگیهای یک وبسایت خوب است. در انتخاب شرکت طراحی سایت، نمونهکارهای آنها علاوه بر دسکتاپ، در موبایل نیز بررسی کنید.
- قابلیت دسترسی برای عموم افراد
یک وب سایت گاهی باید برای همهی افراد اعم از نابینا، معلول یا افراد مسن نیز قابل استفاده و درک باشد. البته این موضوع برای همهی وبسایتها صدق نمیکند و بستگی به جامعهی مخاطب شما دارد.
- معماری سایت
چگونگی ارائهی اطلاعات در وبسایت و استفادهی بهینه از المانها، امری حیاتی است که اغلب این موضوع نادیده گرفته میشود.
- نحوهی نمایش محتوا
امروزه کاربران، بیشتر به جای مطالعهی دقیق مطالب سایت، به آنها نگاهی گذرا میاندازند و علاقهمند به خواندن نکات کلیدی در مورد هر مطلب هستند. پس در انتخاب شرکت طراحی سایت، حتما ببینید که محتواها در نمونهکارها به خوبی نمایش داده میشوند یا نه. اگر شرکت مورد نظر در این کار ضعف داشته باشد، با وجود مطالب ارزشمند ممکن است سایتتان بازدید بالایی کسب نکند.
- زمان بارگذاری
آنچه بیش از همه یک کاربر را از رفتن به سایتی بازمیدارد، فرآیند طولانی بارگذاری سایت است. هرچه سایت شما زودتر بارگذاری شود، مراجعان بیشتری به آن رجوع میکنند. معمولا سایت در دسکتاپ باید عملیات بارگذاری ظرف 3 ثانیه به اتمام برسد.
- ثبات در مرورگرهای مختلف
سازگاری با مرورگرهای مختلف در بسیاری از مواقع به راحتی نادیده گرفته میشود. اما بهتر است بدانید که این امر می تواند تاثیر منفی جبرانناپذیری بر وب سایتتان داشته باشد.
- پیچیده نکردن وبسایت
یک html ساده یا منوی جاوا اسکریپت در اکثر مرورگرها و پلتفرم ها بهتر عمل میکند. خیلی وقتها نیازی به استفاده از ساختارهای پیچیده وجود ندارد.
- مدیریت خطاها
رسیدگی مداوم به خطاهای پیش آمده، وبسایت را به مرور عاری از اشکال میکند . نمایش مناسب پیامها، تجربهی کاربر و قابلیت استفادهی او از سایت را بهبود ببخشید .
- استفاده از استاندارهای روز دنیا
وبسایتی که از شیوهها و استانداردهای مربوط به طراحی وب پیروی می کند، اغلب سریعتر و زیباتر است. همچنین چنین سایتی به احتمال زیاد با مرورگر های مختلف سازگاری دارد.
- کنتراست رنگ
آنچه بیش از همه در یک وبسایت به چشم می آید، انتخاب رنگ های درست برای محتوا و پس زمینه است. به عنوان مثال متن سیاه در زمینه سفید بهتر خوانده میشود.
- فرمهای کاربردی
فرمها، عناصر بسیار مهمی هستند که به کاربر اجازهی تعامل با وبسایت شرکت را میدهند و سرنخهای مفیدی را در اختیار یک شرکت قرار میدهند.
خصوصیات مهم در انتخاب شرکت طراحی سایت
با توجه به تعداد روز افزون شرکتهای طراحی سایت، یکی از سختترین گامها، انتخاب شرکت طراحی سایت است. این شرکت باید کیفیتاش در سطح برند و کسبوکار شما باشد. چنانچه شما اطلاعات و درک درستی از نحوهی طراحی سایت نداشته باشید، این بخش میتواند سختترین مرحلهی کار شما باشد .
وبسایت شما، اولین پل ارتباطی بین شما و مشتریانتان است. از این رو انتخاب شرکت طراحی سایت تصمیم مهم و بزرگی برای پیشبرد اهدافتان محسوب میشود .
خوب و کار آمد بودن یک شرکت طراحی سایت از نوع خدمات آن مشخص می شود. در اولین مرحله میتوانید از کیفیت نمونه کارها و همچنین تعامل با مشتریان قبلی آن، یک شرکت را محک بزنید. خدماتی که یک شرکت خوب در این زمینه ارائه میدهد، شامل موارد زیر است:
- گرافیک سایت:
یکی از مهمترین و اصلیترین نکات در طراحی یک وبسایت، گرافیک آن است .گرافیک به اندازهی محتوایی که قصد ارائهی آن را دارید، اهمیت دارد. ظاهر یک سایت اولین چیزی است که به چشم میآید. سایتی با المانهای گرافیکی مناسب به مخاطبان کمک میکند تا بدانند در پی چه هستند و از جهتی به طراح این امکان را می دهد تا به وسیلهی افزودن رنگها و عناصر بصری دیگر، وجههی هنری سایت را بهبود بخشد تا بدین وسیله شما به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنید. طراحان به خوبی میدانندکه گرافیک ضعیف باعث قربانی شدن محتوای شما می شود. گرافیک سایت باید در عین سادگی، زیبایی هم داشته باشد. پس برای انتخاب شرکت طراحی سایت اول ببینید شرکت مورد نظر، طراحان خوشذوق و با سلیقهای دارد یا نه.
- رعایت استانداردها :
آنچه سایت شما را در اوج نگه میدارد، رعایت استانداردهایی است که باعث میشود هر فردی بتواند وبسایت شما را ببیند و به محتوا نیز دسترسی داشته باشد. این گزینه باعث میشود وبسایت شما در همهی مرورگرها بدون ایراد باشد و توسط موتورهای جستجو به راحتی شناسایی شود.
- CMS:
CMS یا سیستم مدیریت محتوایی، نرم افزاری است که به کاربر این امکان را میدهد تا بدون هیچ تخصص محتوای وب سایت را ایجاد، مدیریت و اصلاح کند و وبسایت خود را بدون کدنویسی ارتقا بخشد. در انتخاب شرکت طراحی سایت همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که سیستم مدیریت محتوایی که یک شرکت طراحی سایت حرفهای ارائه میدهد، باید راحت، استاندارد و قابل ارتقا باشد. این موضوع در انتخاب شرکت طراحی سایت خیلی خیلی مهم است.
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو
سئو به زبان ساده به معنی فرایند ارتقای سایت شما برای بهتر دیدهشدن در موتورهای جستجو است. اگر سایت خود را خوبی سئو کنید، سهم بیشتری از مشتریان موجود در بازار را نصیب خود میکنید.
در انتخاب شرکت طراحی سایت دقت کنید. یک شرکت طراحی سایت خوب روشهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را به خوبی میشناسد و در تمام مراحل طراحی و کدنویسی از اصول سئو بهره میبرد. استفاده نادرست از تکنیکهای بهینه سازی یا سئو نتیجهی عکس خواهد داشت و ممکن است سایت شما توسط موتورهای جستجو بلاک شود. شرکتهای موفق برای این منظور پروسهی زیر را دنبال می کنند:
- استاندارد سازی کدهای CSS، HTML و ... در وبسایت
- ایجاد ساختار مناسب در وب سایت برای سهولت دسترسی موتورهای جستجو به وبسایت
- بررسی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وبسایت
- ایجاد لینکهای داخلی و خارجی مناسب و مرتبط با سایت برای بهبود جایگاه وبسایت در نتایج موتور جستجو
- بررسی رقبا:
مسلم است که شما تنها ارائه کنندهی محصول یا خدمت مورد نظر در بازار نیستید. بیشک کسب و کارهای مشابه شما نیز وجود دارد که با شما رقابت می کنند و چه بسا محصول یا خدماتی ارائه می کنند که از کیفیت بهتری نسبت به شما برخوردار است. در انتخاب شرکت طراحی سایت طراحی حواستان جمع باشد. شرکتهای طراحی وب موفق حتما در مرحله اول رقبای شما را شناسایی می کنند و با توجه به شرایط آنها وب سایتی برای شما طراحی می کنند که امکان رقابت با رقبای تجاری شما را داشته باشد..
- روابط عمومی:
در انتخاب شرکت طراحی سایت این جمله را به یاد داشته باشید: "یک شرکت طراحی سایت موفق، پرسنلی را به خدمت میگیرد که علاوه بر سایتتان، برای خود شما نیز اهمیت قابل توجهی قائل باشند." قطعاً اولین برخورد شما با یک شرکت از طریق واحد روابط عمومی شرکت رخ خواهد داد. در جلسات و مذاکراتی که به منظور آشنایی با شرکتهای طراحی سایت دارید، متوجه کیفیت روابط عمومی شرکتها خواهید شد که بسیار حائز اهمیت است، زیرا شما بعد از مرحله طراحی سایت نیاز به پشتیبانی این شرکتها خواهید داشت. زیرا آنها حلقهی اتصال شما به تیم طراحی هستند . آنچه اهمیت دارد این است که یک شرکت خوب طراحی سایت باید از پرسنل پشتیبانی خود بخواهد که با حوصله باشند و در کوتاهترین زمان مشکلات شما را بررسی و رفع کنند.
- هزینه:
هزینه طراحی یک سایت با توجه به خدماتی که از طرف شرکتها ارائه می شود، تعیین می شود. یک شرکت خوب بهترین خدمات را با یک هزینهی منصفانه ارائه می کند. شما میتوانید چندین شرکت طراحی را با یکدیگر از لحاظ هزینه مقایسه کنید. در نهایت در انتخاب شرکت طراحی سایت اگر کیفیت برای شما اولویت باشد، بالاترین کیفیت و اگر بودجهی محدودی دارید، پایینترین قیمت را انتخاب خواهید کرد. برای این منظور به گزینههای زیر توجه کنید:
- نرخ محاسبه شده ثابت است یا ممکن است تغییر کند؟
- این شرکت برای انجام چه گزینه هایی از شما هزینه دریافت می کند؟ (سئو/تولید محتوا/ هاست/ثبت دامنه/...)
- این نرخ فقط برای راه اندازی سایت محاسبه شده یا شامل پشتیبانی نیز میشود؟
سخن پایانی
متاسفانه با وجود تمام این موارد که ذکر شده هیچ نظارتی بر حوزهی طراحان وبسایت و گرافیستها وجود ندارد و هر کس با داشتن دانش اندک دست به طراحی می زند و صاحبان مشاغل به علت نداشتن اطلاعات کافی از این حوزه اعتماد می کنند و پروژه خود را به کسانی می سپارند که صلاحیت کافی را ندارند. نهایتا در دراز مدت متوجه میشوند که با وجود هزینههایی که پرداخت کردهاند به اهداف تجاری خود نرسیدند و بعضا گاهی نتیجهی معکوس گرفتهاند.
هر چند گام های متعددی برای رسیدن به موفقیت در کسبوکار باید برداشته شود، اما برخی از گام ها مهمتر از بقیه هستند. انتخاب شرکت طراحی سایت، یکی از این گامهای سرنوشتساز است. آنچه اهمیت دارد این است که بدانید طراحی سایت مجموعهای از خدمات است که هر بخش آن را یکی از اعضای شرکت برعهده دارد. پس بهتر است در یافتن تیم و شرکت طراحی دقت لازم را به عمل آورید و ایمان داشته باشید که انتخاب بهترین تیم هزینه نیست، سرمایهگذاری است.
برای مشاوره رایگان در رابطه با طراحی سایت حرفه ای خود، از طریق فرم تماس با ما به کارشناسان وبکده مراجعه نمائید.