فرض کنید میخواهید یک قرارداد تجاری امضا کنید و شریکتان را به شرکتتان دعوت میکنید. این شریک محترم وقتی میآید با چه صحنهای روبرو میشود؛ یک ون زنگزده زیر پل. فکر میکنید با این وضعیت، شخص تمایلی به همکاری با شما خواهد داشت؟ مسلماً دیدن چنین صحنهی ناخوشایندی از کسبوکارتان اصلاً برای شما خوب نیست. داستان دربارهی سایت هر کسبوکار هم به همین صورت است. یک سایت خوب، سایتی است که طراحان حرفهای آن را بسازند و از لحاظ طراحی UI و UX بینقص باشد. باید بدانید که 75درصد کاربران سایت شما، طراحی آن را قضاوت میکنند و حتی این مسئله، در تصمیمشان برای انتخاب شما تأثیر مهمی خواهد گذاشت. با این اوصاف باید یک سرمایهگذاری زیادی روی سایتتان داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
شرکتهای برتر طراحی سایت زیادی در ایران فعالیت میکنند که برای انتخاب بهترین گزینه، با مراجعه به وبسایتهایشان میتوانید نمونه کارهای آنها را مشاهده کنید. زمانی که درخواست طراحی سایتتان را به یک شرکت بدهید، با یک فاکتور بلندبالا برای هزینه طراحی سایت مواجه میشوید که شاید اصلاً ندانید این هزینهها را برای چه چیزهایی پرداخت میکنید. اگر بودجهی شما با قیمت طراحی سایت همخوانی نداشته باشد، مجبور میشوید که برخی از آپشنها را حذف کنید؛ اما، کدامیک را باید از لیست خارج کنید؟ سؤالی که حتماً ذهن شما را به خود مشغول میکند. این نگرانی کاملاً بهجاست؛ چون شما باید بدانید برای چه چیزی دارید پول میدهید. ما در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که هر کدام از آیتمهای فاکتور تعرفه طراحی سایت چیست و دقیقاً کجای سایت شما را قرار گرفته است.
هزینه های طراحی سایت چقدر است؟
برای طراحی سایت متخصصهای مختلفی نظیر برنامهنویس، محتوانویس و محتواگذار و گرافیست دستبهکار میشوند و طی چندین مرحله سایت را طراحی میکنند. هزینه طراحی سایت هم شامل موارد مختلفی است که در ادامه تکتک این موارد را باهم بررسی میکنیم:
آدرس را بگو
اگر سایتتان را فروشگاه یا شرکتتان در نظر بگیرید، دامین آدرس آن است. دامین از دو قسمت تشکیل شده یکی نام دامنه و دیگری پسوند آن. نام دامنه چیزی است که شما خودتان برای سایتتان انتخاب میکنید و بهتر است در انتخاب آن، شرایط زیر را در نظر بگیرید:
- آسان، کوتاه و بهیادماندنی باشد؛
- علائم در آن استفاده نشود؛
- کلمات کلیدی سایت را داخل آن قرار دهید.
اما آن بخش از دامین که روی هزینه طراحی سایت شما اثر میگذارد، همان پسوند سایت شماست. پسوندهای مختلفی برای دامین وجود دارد که ثبت هرکدام از آنها، هزینه طراحی سایت شما را متفاوت میکند. این پسوندها، هرکدام برای هدفی خاص تعیین شدهاند. مثلاً پسوند .com برای تجارتها و کسبوکارها بیشتر استفاده میشود و محبوبترین پسوند دامین بهحساب میآید. اگر بخواهید برای یک سایت از پسوند ایرانی استفاده کنید باید .ir را به کار ببرید. این پسوند مختص ایران است و البته قیمت ارزانتری نسبت به سایر پسوندها دارد. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که وقتی یک پسوند را برای دامینتان ثبت میکنید، باید پس از زمان معینی، با پرداخت هزینه آن را تمدید کنید تا سایتتان دچار مشکل نشود این بازهی زمانی معمولاً بین 4 تا 10 سال است. در ادامه برخی از مهمترین دامنهها و قیمت حدودی ثبت آنها را مشاهده میکنید:
دامنه |
قیمت ثبت |
قیمت تمدید |
دامنهی ir |
بین 5 تا 10 هزار تومان |
بین 5 تا 10 هزار تومان |
دامنهی .com |
بین 200 تا 300 هزار تومان |
بین 200 تا 300 هزار تومان |
دامنهی .net |
بین 250 تا 350 هزار تومان |
بین 250 تا 350 هزار تومان |
دامنهی .org |
بین 300 تا 450 هزار تومان |
بین 300 تا 450 هزار تومان |
اطلاعاتتان چقدر جا میگیرد؟
هاست سایت در واقع به فضایی گفته میشود که سایت شما در آن میزبان کاربرانتان خواهد بود. مسئلهی مهم سرعت، کیفیت و امنیت هاست شماست. مسلماً نباید هاست را از هرجایی بخرید وگرنه شاید سایتتان دائماً از دسترس خارج شود و شما هم نتوانید هیچ کاری برای آن انجام دهید یا اینکه به علت امنیت پایین هاست، مورد حملههایی نظیر DDos قرار بگیرید. گرچه یک یک هاست خوب هزینه طراحی سایت شما را افزایش میدهد اما موقع خریدهاست باید به موارد زیر حتماً توجه کنید:
- اعتبار و تخصص شرکت میزبان؛
- امنیت سرورها؛
- کیفیت خدمات و هاستها؛
- پشتیبانی مناسب؛
- Uptime بالای 99 درصد.
با توجه به جدول بالا حتما متوجه شدهاید که قیمت هاست شما تا چه حد روی هزینه طراحی سایت شما تاثیر دارد و باید هاستی خریداری شود که مقرونبهصرفه باشد؛ چون در آینده باید آن را دائماً تمدید کنید. ازطرف دیگر، هاستهای بیش از حد ارزان هم کیفیت خوبی ندارند؛ پس فکر اینکه از یک هاست ارزان برای کاهش هزینه طراحی سایت خود استفاده کنید را به کلی از سرتان بیرون کنید چرا که ممکن است کل هزینه ای که صرف طراحی سایت میکنید به یک باره از دست برود. معمولاً هزینهی اجارهی هاست بسته به نوع هاست، داخلی یا خارجی بودن آن و حجم درخواستی بهازای هر ماه، بین 20 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است.
آماده باشه یا آماده کنم خودم؟
برخی مواقع طراحان سایت بهجای طراحی صفحات و تم کلی سایت، از قالبهای آماده استفاده میکنند. قالبهای زیادی در سایتهای مختلف برای فروش وجود دارد که بهراحتی میتوان با صرف هزینهای کم، یکی از آنها را خریداری کرده و برای سایتتان استفاده کنید. البته اکثر قالبهای فارسی موجود، در واقع نسخههای انگلیسی بودهاند که فارسیسازی شده و در برخی موارد، مشکلاتی هم دارند؛ اما بعضی از افراد تمایل دارند که سایتشان متمایز از سایر سایتها باشد یا اینکه، سایتی سفارشی شده نیاز دارند که در هر دو حال باید قالبی جدا برای سایت طراحی شود. در CMSهایی مانند جوملا و وردپرس، افزونههای مختلفی برای طراحی قالب سایت وجود دارد که میتوان از آنها برای این کار استفاده کرد. در هنگام تعیین قیمت طراحی سایت، هزینهی طراحی قالب یا استفاده از قالب آماده باهم تفاوت دارد. مسلماً ساخت یک قالب جدید برای سایت، هزینه طراحی سایت شما را بیشتر میکند؛ ولی همان چیزی میشود که شما دلتان میخواهد.
برنامهنویسی یا cms؟
یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تعیین تعرفه طراحی سایت، همین برنامهنویسی است. امروزه بسیاری از سایتها در CMSهایی نظیر وردپرس، دروپال، جوملا و... ساخته میشوند. مسلماً نقاشی روی یک دیوار سفید خیلی راحتتر است تا اینکه بخواهید اول دیواری بسازید و بعد آن را رنگ کنید. یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS، همان کسی است که دیوارهای سفیدی برای نقاشیهای شما میسازد. به بیان دیگر CMS یک سایت آماده ولی خالی به شما تحویل میدهد که جای کار زیادی دارد و باید جزئیات سایت را در داخل آن تنظیم کنید؛ اما، اگر نخواهید از CMS استفاده کنید یا نیاز به سایتی سفارشی با امنیت بالا داشته باشید، باید یک برنامهنویس استخدام کنید تا از اول برای شما دیواری بسازد که خب این کار هزینه طراحی سایت شما را هم خیلی بالاتر میبرد.
فروشگاهی؟ خبری؟ شخصی؟شرکتی؟
سایتها انواع مختلفی دارند نظیر سایتهای فروشگاهی، شرکتی، دانلود فیلم یا موسیقی، خبری و... که تعرفه طراحی سایت برای هرکدام از این سایتها، فرق دارد؛ چون سبک طراحی سایتهای مختلف باهم متفاوت است. در طراحی پایهی سایت، بر اساس نوع سایت، چارچوب کلی یا بهاصطلاح اسکلت سایت ساخته میشود و کمکم پوست و لباس را طبق سلیقه و خواست مشتری تن آن میکنند.
دو زبانه باشه یا دوبله فارسی؟
برخی از کسبوکارها بینالمللی نیاز به سایتهای دو زبانه دارند که به دو روش میتوان این کار را برایشان انجام داد. روش اول که مطمئنتر هم هست، یک سابدامین به زبان دوم برای سایت طراحی میشود؛ اما، در روش دوم تنها یک افزونهی تغییر زبان خواهیم داشت که در هر صفحه، با انتخاب آیکون زبان، صفحه بهصورت خودکار ترجمه میشود. در هر دو روش باید عناوین، منوها، هدرها و... به زبان دوم برگردانده شود که این کار هزینه طراحی سایت را بیشتر میکند. در نظر داشته باشید که اگر سایت محتوا داشته باشد و بخواهید آن هم ترجمه شود، تعرفه طراحی سایت بالاتر هم میرود.
درست و حسابی نشون داده بشه
یک سایت ریسپانسیو، سایتی است که در کامپیوتر، تبلت و موبایل، نمایش درستی داشته باشد و نیازی به اسکرول چپ و راست نباشد. این فاکتور در سئوی سایت هم تأثیر زیادی خواهد گذاشت. طراحی یک سایت ریسپانسیو یعنی طراحی تکتک صفحات به سه فرم با اندازههای مختلف که البته باید هزینهی آن را هم بپردازید.
وقتی پر بشه چی میشه
طراحی سایت، اولین مرحلهی کار شماست. بعد از راهاندازی سایت، باید آن را با محتوای مناسب پر کنید. برای اینکه مشتری، بهتر بتواند چارچوب و گرافیک سایت را ببیند، شرکتها ناچارند یکسری اطلاعات اولیه را در صفحات سایت درج کنند، مثلاً چند پست خبری یا چند محصول. بعضی از مشتریان هم دادههایشان را به شرکت طراح سایت میدهند تا در سایت قرار داده شود. در هر دو حال واردکردن داده به سایت، روی هزینه طراحی سایت تأثیر دارد و بر اساس میزان دادهی ورودی، قیمت طراحی سایت هم تغییر میکند.
مجهز به دوربین مداربسته
امروزه امنیت یک مسئلهی مهم است که درعینحال نادیده گرفته میشود. یک سایت با امنیت پایین، یعنی یک سایت آسیبپذیر. اگر از سایتتان بکاپ نگیرید یا پس از تحویل گرفتن، وضعیت امنیتی آن را چک نکنید، ممکن است دچار مشکلات فراوانی شود. از طرف دیگر اگر سایت وردپرسی داشته باشید باید افزونهها را مرتباً بهروزرسانی کنید تا مشکل امنیتی نداشته باشند. اقداماتی نظیر رفع حفرههای امنیتی، پاکسازی وب سرور، ایمنسازی سایت، بهروزرسانی پایگاهداده، تنظیمات فایروال و ... باید انجام شوند تا خیالتان بابت امنیت سایت برای همیشه راحت شود. یک طراحی و پشتیبانی حرفهای، امنیت سایت شما را تا حد زیادی تضمین میکند و البته در هزینه طراحی سایت شما هم تأثیر خواهد گذاشت.
تو چشم گوگل باشه
بهینهسازی موتور جستجو یا همان سئو، مجموعه تکنیکهایی است که در طراحی سایت باید انجام شود تا بتوانید سایتتان را در صفحات اول گوگل، ببینید. تکنیکهای سئو دو دستهاند، تنظیماتی که در حین طراحی سایت باید اعمال شوند و کارهایی که در هنگام محتواگذاری در سایت باید رعایت کنیم. دستهی اول همان وظایف طراح سایت شماست که اگر بخواهید انجام دهید، باید هزینهی آن را هم بپردازید. البته این را در نظر داشته باشید که اگر سئوی سایتتان عالی باشد، چندبرابر این هزینه طراحی سایت، به شما برمیگردد.
بلدی با cms کار کنی؟
بعد از اینکه سایت را تحویل گرفتید، باید خودتان آن را تکمیل و بهروزرسانی کنید. اگر سایت شما برنامهنویسی شده باشد، برای این کار، نیاز به یک برنامهنویس حرفهای سایت دارید و اگر از CMSها برای طراحی سایتتان استفاده کرده باشید که در اغلب موارد همینطور است، باید بتوانید با این Cms کار کنید. درصورتیکه نیاز به آموزش کار با CMS داشته باشید، بهترین مرجع برای شما همان شرکت طراحی سایتتان است که در صورت آموزش مبلغی مازاد بر هزینه طراحی سایت از شما دریافت خواهد کرد.
هیچکس تنها نیست
خدمات پشتیبانی سایتها نیز از مواردی است که در فاکتور، جزئی از هزینه طراحی سایت محسوب میشود. هنگام کار با سایت، امکان دارد با مشکلات متعددی روبرو شوید. مشکلاتی که شاید وبمستر شما هم از آن سر درنیاورد. از یک طرف مراجعههای مکرر به متخصصین این حوزه، کار چندان عاقلانهای به نظر نمیرسد و از طرف دیگر، استخدام یک متخصص برای حل مشکلات احتمالی آینده هم مقرونبهصرفه نیست. معمولاً کسی که سایت را طراحی میکند از تمام چم و خمهای سایت باخبر است و میداند که در سایت شما چه میگذرد، پس هیچکس بهتر از او نمیتواند به شما کمک کند. تقریباً تمامی شرکتهای طراحی سایت، خدمات پشتیبانی دارند که تا یک مدت مشخص هم برای مشتریانشان رایگان خواهد بود. این بازهی تعیین شده، زمانی است که مشتری تازه دارد کار با سایت را یاد میگیرد و در مراحل مختلف، دچار مشکل خواهد شد و نیاز به کمک دارد. بعدازاین زمان، تقریباً خودتان هم به کار با سایت وارد شدهاید و دیگر بهندرت به راهنمایی احتیاج خواهید داشت.
خلاصه کلام اینکه ...
امروزه تمامی کسبوکارها به سمت آنلاین شدن پیش میروند و شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه، به این گرایش عمومی دامن زده است. از سوی دیگر بسیاری از کسبوکارهایی که در شبکههای اجتماعی رونق گرفتهاند نیز خواهان طراحی سایت هستند. خلاصه که در حال حاضر سر شرکتهای طراحی سایت خیلی شلوغ شده و مشتریان زیادی دارند. هر شرکت طراحی سایت استراتژی خاص خود را دارد و تعرفه طراحی سایت در شرکتها، یکسان نیست. بعضی از شرکتهای طراحی سایت هم از این آشفتهبازار استفاده کرده و قیمتهای نجومی به مشتریان پیشنهاد میدهند. مشتریان بیچاره هم ازهمهجابیخبر یک لیست بالابلند برای هزینه طراحی سایت دریافت کردهاند و حتی کلمهای از آن را نمیفهمند و برای تکتک هزینهها، اعتراض میکنند. بهتر است هر مشتری قبل از طراحی سایت بداند قرار است چه پروسهای طی شود تا هم در جریان روند کار باشد و هم بابت پرداخت هزینه، مشکلی ایجاد نشود و مهمتر از آن سرش کلاه گذاشته نشود. در این مقاله هزینههای اصلی برای طراحی سایت را بررسی کردیم تا شما هم بدانید برای داشتن یک سایت خوب، چه موادی لازم دارید.