آنچه در این مقاله میخوانید

    سوشیال مارکتینگ چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

    سوشیال مارکتینگ چیست و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

    سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از شیوه‌ها و مفاهیم نوین دیجیتال مارکتینگ است که با توسعه شبکه‌های اجتماعی مختلف به میان آمده است. امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام و غیره به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره مردم تبدیل شده‌اند. همه ما در زمان اوقات فراغت خود وارد دنیای مجازی می‌شویم و در این پلتفرم‌های سرگرم کننده و جذاب، گشت و گذار می‌کنیم. از این رو بسیاری از بازاریابان و کسب و کارها از این شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند جهت معرفی خود به طیف گسترده‌ای از مخاطبان استفاده می‌کنند. سوشال مارکتینگ در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های بازاریابی شناخته می‌شود که اگر به صورت اصولی انجام شود، نتایج مثبتی را برای مشاغل به دنبال خواهد داشت. کسب و کارهای موفق امروزی به جای استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی تبلیغات از سوشیال مارکتینگ به عنوان یک استراتژی کارآمد جهت برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب مفهوم سوشیال مارکتینگ را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و نحوه انجام آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر به فکر پیشرفت کسب و کار خود هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


    برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استراتژی بازاریابی روی لینک کلیک کنید.


    سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

    سوشیال مارکتینگ چیست؟

    سوشیال مارکتینگ یکی از روش‌‌های موثر بازاریابی دیجیتالی یا آنلاین است که از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرطرفدار به عنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده می‌کند. این روش تحت عنوان سوشیال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) یا به اختصار SMM نیز شناخته می‌شود که استفاده از آن تاثیرات چشمگیری در رشد و پیشرفت کسب و کارها خواهد داشت. سوشال مارکتینگ در حال حاضر یکی از پربازده‌ترین شیوه‌های معرفی، تبلیغ و توسعه کسب و کارها است. بسیاری از بازاریابان موفق دنیا از این روش جهت برقراری ارتباط با طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند محصولات و خدمات خود را به آنان معرفی نمایند.

    تمامی تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مشاهده می‌کنید، همگی نوعی سوشال مارکتینگ هستند که با هدف معرفی کسب و کارها به میلیون‌ها کاربر به اشتراک گذاشته می‌شوند. کسب و کارهای امروزی به جای استفاده از روش‌های قدیمی تبلیغات همچون تبلیغات تلویزیونی یا نصب بیلبورد در سطح شهر از سوشیال مارکتینگ استفاده می‌کنند. این روش نسبت به روش‌های سنتی و هزینه بر گذشته، بازدهی بسیار بالایی برای مشاغل دارد و این بازدهی بالا نیز در مدت زمان کوتاه، قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین سوشال مارکتینگ یکی از روش‌های کارآمد دیجیتال مارکتینگ است و امروزه اغلب کسب و کارهای قدیمی و نوپا از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند.


    جهت سفارش طراحی سایت حرفه ای با مشاوران وبکده در ارتباط باشید.


    روش های جذب کاربر در سوشیال مدیا و سوشیال مارکتینگ چیست

    اهمیت استفاده از سوشیال مارکتینگ

    امروزه استفاده از سوشیال مارکتینگ برای کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شده است زیرا بسیاری از مردم، طیف گسترده‌ای از نیازهای خود را به صورت آنلاین برآورده می‌کنند. در حال حاضر حتی خرید مایحتاج روزانه برای منزل نیز از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های مختلف، امکان پذیر شده است و دیگر انجام هیچ کاری مانند گذشته به مراجعه حضوری نیازی ندارد. بنابراین در چنین دنیایی که همه چیز در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد و شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز همراه همیشگی ما هستند، جای تعجبی وجود ندارد که مشاغل گوناگون رو به هوشمند شدن پیش بروند. با استفاده از سوشیال مارکتینگ می‌توانید به راحتی با مردمی که بخش عمده‌ای از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف سپری می‌کنند، ارتباط برقرار کنید و آنها را مشتریان وفادار و ثابت خود تبدیل نمایید.

    بدین ترتیب بدون نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغات، به سادگی می‌توانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید. به زبان‌ ساده‌تر با استفاده از سوشال مارکتینگ می‌توانید یک شبه ره صد ساله بروید و تمامی موانع و مشکلات مربوط به انواع مختلف بازاریابی را از میان بردارید. شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال حاضر به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی دنیا و البته مهم‌ترین ابزار Social Marketing شناخته می‌شود که افراد بسیاری از طریق آن کسب و کار خود را به طیف گسترده‌ای از کاربران فعال معرفی می‌کنند.

    سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

    مزایای سوشال مارکتینگ

    استفاده از روش سوشیال مارکتینگ جهت معرفی و تبلیغ کسب و کار به کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف، مزایای قابل توجهی را برای مشاغل به خصوص برندهای نوپا به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای سوشال مارکتینگ شامل:

    افزایش آگاهی از برند

    افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) یا شناخت برند یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده ازسوشیال مارکتیگ است که موجب آشنایی افراد با کسب و کار شما خواهد شد. یعنی زمانی که برند خود را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون تبلیغ می‌کنید، میلیون‌ها کاربر فعال و حقیقی با نام تجاری و حوزه فعالیتی شما آشنا خواهند شد. بدین ترتیب میزان آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند و در صورت تاثیرگذار بودن تبلیغ نیز بسیاری از بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل می‌شوند.

    افزایش ترافیک ارگانیک

    کسب و کارهایی که برای فعالیت آنلاین خود اقدام به راه اندازی وب سایت اختصاصی و یا بیزینس اکانت کرده‌اند، از طریق سوشیال مارکتنیگ می‌توانند میزان ترافیک ارگانیک صفحه خود را افزایش دهند. یعنی زمانی که کسب و کار خود را در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف تبلیغ می‌کنید، بسیاری از کاربران نسبت به بازدید از وب سایت و یا صفحه اختصاصی شما ترغیب شده و وارد آن خواهند شد. همین موضوع موجب افزایش میزان بازدید و کسب جایگاه بهتر در موتورهای جستجو می‌گردد و به دنبال آن نرخ فروش محصولات و خدمات شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

    سوشیال مارکتینگ

    برقراری ارتباط موثرتر با مشتریان

    برقراری ارتباط و تعامل موثرتر با مشتریان یکی دیگر از مزایای مهم و قابل توجه سوشیال مارکتینگ است که تاثیر بسزایی بر افزایش فروش شما خواهد داشت. زمانی که کاربران بتوانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند و سوالات و نظرات خود درباره محصولات را مطرح کنند، با خیال آسوده از شما خرید می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانید تعامل بهتری با آنان داشته باشید و به روش‌های مختلف به مخاطبان مشاوره دهید.

    افزایش وفاداری و رضایت مشتریان

    افزایش میزان وفاداری و رضایت مشتریان در گرو برقراری ارتباط موثر با آنها است. یعنی زمانی که با مشتریان و یا کاربران ارتباط خوب و دوستانه‌ای برقرار کنید، آنها را نسبت به برند خود وفادار کرده و رضایت‌شان را جلب خواهید کرد. بدین ترتیب و با استفاده از سوشیال مارکتینگ می‌توانید کاربران را به مشتریان وفادار و ثابت خود تبدیل کنید و به دنبال آن نیز نرخ فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

    مقرون به صرفه و اقتصادی

    از دیگر مزایای استفاده از سوشیال مارکتینگ می‌توانیم به مقرون به صرفه بودن اجرای آن اشاره کنیم که این ویژگی برای کسب و کارهای نوپا بسیار مهم است. ایجاد صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی هیچگونه هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت اما ارتقای آن و قرار گرفتن در معرض دید کاربران، مستلزم تلاش و برقرای تعامل با افراد فعال در این پلتفرم‌ها است. یعنی با صرف هزینه‌ بسیار پایین‌تر نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی به راحتی می‌توانید کسب و کار خود را به کاربران فعال معرفی کنید. سوشیال مارکتینگ یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های تبلیغات است و تنها هزینه‌ای که برای آن صرف می‌کنید، هزینه‌ای است که باید برای برقراری تعامل با افراد فعال و کانال‌های معتبر پرداخت کنید. مسلما سرمایه گذاری در این بخش، هزینه بسیار کمتری نسبت به اجرای سایر روش‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی دارد. اگر خودتان به تنهایی برای ارتقای کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید نیز این هزینه را به صفر می‌رسانید.

    نحوه اجرای Social Marketing

    شاید پیاده سازی social marketing با توجه به مفهوم و ماهیت آن کمی ساده و آسان به نظر برسد؛ در صورتی که چنین نیست و اجرای سوشیال مارکتینگ، اصول و قواعد خاص خود را دارد. با در نظر داشتن این نکات به راحتی می‌توانید از این استراتژی کارآمد و موثر در جهت تبلیغ و رشد کسب و کار خود استفاده کنید. برای اجرای دقیق و موثر سوشیال مارکتینگ به موارد زیر توجه داشته باشید:


    برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مارکتینگ پلن روی لینک کلیک نمایید.


    تعیین هدف

    تعیین هدف به شما کمک می‌کند تا در همان ابتدا در مسیر درستی قرار بگیرید و تعیین کنید که با شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی قصد دستیابی به چه هدفی را دارید. برخی مشاغل با هدف معرفی و رشد فروش و برخی دیگر نیز تنها برای کسب دنبال کنندگان، لایک، بازدید و یا کامنت بیشتر از استراتژی سوشیال مارکتینگ استفاده می‌کنند.

    انتخاب پلتفرم مناسب

    پس از تعیین هدف اصلی باید پلتفرم مناسبی را جهت فعالیت انتخاب نمایید تا بتوانید به مشتریان هدف بیشتری دسترسی پیدا کنید. امروزه شبکه اجتماعی و تعاملی اینستاگرام به عنوان بهترین پلتفرم جهت اجرای سوشال مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود و تعداد کاربران فعال بسیاری دارد. اینستاگرام برای تبلیغ اکثر مشاغل دنیا، رسانه تبلیغاتی بسیار مناسبی است که بازدهی بالایی دارد و امکان لینک شدن و برقراری تعامل با افراد معروف و اینفلوئنسرها نیز در آن بیشتر است.

    شناخت مشتریان هدف

    شناخت مشتریان هدف یکی دیگر از مراحل مهم در پیاده سازی سوشال مارکتینگ است که در انتخاب پلتفرم مناسب جهت فعالیت و تبلیغات، کمک بسیاری به شما می‌کند. در ابتدا باید مشخص کنید که اصلی‌ترین مخاطب شما چه کسانی هستند، چه سلیقه‌ای دارند، در چه گروه سنی قرار می‌گیرند و یا دغدغه آنها چیست. به عنوان مثال اگر در زمینه زیبایی و یا فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنید، مخاطب هدف شما دختران و خانم‌های 16 الی 50 سال خواهند بود. بنابراین بهتر است شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام یا پینترست که خانم‌ها فعالیت گسترده‌ای در آنها دارند را برای فعالیت آنلاین خود انتخاب کنید.

    سوشیال مارکتینگ چیست

    تولید محتوای جذاب

    تولید محتوای جذاب و خاص نیز یکی از مهم‌ترین مراحل پیاده سازی Social Marketing است که نقش حائز اهمیتی را در جلب توجه مخاطبان ایفا می‌کند. پس از تعیین هدف، انتخاب پلتفرم مناسب و شناسایی مخاطبان هدف خود برای آنکه بتوانید ادامه مسیر را نیز با موفقیت طی کنید باید محتواهای تبلیغاتی خود را طوری تولید کنید که کاربر نسبت به بازدید از آنها ترغیب شود. محتواهای شما می‌توانند در قالب متن، عکس و یا ویدیو به اشتراک گذاشته شوند؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که بتوانند توجه کاربر را به خود جلب کنند. محتواهای متنی شما باید دارای عناوین جذاب باشند تا کاربر برای خواندن ادامه آن کنجکاو شود. عکس‌ها و ویدیوها نیز ترجیحا باید معرف ویژگی‌های محصولات شما باشند و اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار دهند. اگر محتواهای شما مفید و جذاب باشند، پس از مدتی توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و اصطلاحا وایرال می‌شوند. همین موضوع نیز سبب می‌شود تا افراد بیشتری با کسب و کارتان آشنا شوند و به دنبال آن نیز به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.

    جمع بندی

    سوشیال مارکتینگ یکی از روش‌های جدید و کارآمد دیجیتال مارکتینگ است که از شبکه‌های اجتماعی مختلف به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کند. این روش در حال حاضر به عنوان یکی از پربازده‌ترین شیوه‌های تبلیغات شناخته می‌شود که اجرای آن موجب رونق کسب و کارها و معرفی آنها به طیف گسترده‌تری از مخاطبان هدف خواهد شد.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    توانا
    1400/11/03 09:13

    سلام. ممنون از اطلاعات مفید و بروزتون. امروزه دقیقا مطرح کردن سوال برای کاربران و تعیین جایزه و مسابقه به یکی از مهمترین روشها برای جذب فالور تبدیل شده.

    فلاحتی
    1400/10/30 21:00

    سلام . به نظرتون برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، میتونه یه کوئن مثبت برای بازاریابی توی اون شبکه ها و بالا رفتن بازدید ما باشه؟

    مدیر ارشد
    1400/11/10 13:12
    پاسخ به:فلاحتی

    بله البته بستگی به استراتژی شما دارد

    Safari
    1400/10/26 08:55

    Pinterest رو دیدم با اینکه عکس محور هست ولی به نظرم چندان خوب نبود و به هیچ وجه نمیتونه با اینستاگرام رقابت کنه

    Navid
    1400/10/22 07:29

    از بین شبکه های اجتماعی تو ایران اینستاکرام حرف اول رو میزنه . تو دوران کرونا درصد تعاملات و خرید و فروش تو اینستا چند برابر شده.

    Tahere
    1400/10/14 19:32

    یکی از روشهای جذب کاربر تو سوشیال مدیا اینکه زمان درست پست‌گذاری رو بدونیم. مثلا تو شبکه‌های اجتماعی، کاربران در چه ساعاتی از روز یا در چه روزهایی از هفته بیشترین حضور رو دارند. مثلا موقع ظهر و موقع ناهار، افراد بیشتر به دنبال پست‌های جذاب و تفریحی هستند. گذاشتن پست‌های مهم و طولانی کار عاقلانه‌ای نیست.

    فرزانه
    1400/10/10 16:33

    ارتقاء سوشیال مدیا مارکتینگ( SMM ) های منفعل چه معنایی داره؟

    Ehsan
    1400/10/01 23:47

    سلام و خسته نباشید به شما دوستان .خیلی ممنونم بابت مطالب مفید و جامعی که گذاشتین .
    لطفاً مطالبی هم درباره افزایش ممبر و فالور بزارین.

    مدیر ارشد
    1400/11/10 13:11
    پاسخ به:Ehsan

     درود بر شما،میتونید مقاله جذب بیشتر فالور را مطالعه فرمایید/ 

    Naser
    1400/09/26 08:16

    سلام وقت بخیر. در پلتفرم اینستاگرام این امکان وجود داره که عملکردی مثل یه فروشگاه اینترنتی با قابلیت ثبت و پرداخت خودکار کالا داشته باشیم؟ مثل دیجی کالا

    مدیر ارشد
    1400/12/24 14:40
    پاسخ به:Naser

    درود بر شما این امکان در ایران وجود ندارد

    نوروزی
    1400/09/23 08:18

    سوشیال بلید از نظرم برای اینستاگرام خیلی کاربرد داره یکیش فهمیدن Engagement page هست. اگه نرخ درگیری با تعداد فالوورای یه صفحه تناسب ندشته باشه معلوم میشه فالووراش فیکه و با ربات اضافه شده.

    Ansari
    1400/09/18 00:43

    از بین اپلیکیشن هایی که تو کشور ما فعاله ما چطوری پلتفرم مناسب کسب و کار خودمون را انتخاب کنیم و بفهمیم مناسب کار ما هست ؟ ممنون از مطالب آموزنده سایتتون.

    مدیر ارشد
    1400/09/23 11:27
    پاسخ به:Ansari

    درود بر شما،با مشاوران ما تماس بگیرید کمکتون میکنیم

    افروز
    1394/05/05 19:23

    مطلب مفیدی بود. متشکرم. موفق باشید.

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره