با توجه به ورود گستردهی کسبوکارها به فضای اینستاگرام، این روزها بحث دربارهی سئو اینستاگرام داغتر از همیشه شده است. رقابت میان کسبوکارها در فضای اینستاگرام همیشه داغ بوده و در این شرایط، کارِ همهی کسبوکارها، مخصوصا کسبوکارهای نوپا برای دیده شدن کمی سخت است. روشهای مرتبط با سئو اینستاگرام، به کاربران کوچک و بزرگ کمک میکند تا فرصت دیده شدن پیدا کنند. در شرایطی که همه در یک زمین مسابقهی بزرگ مشغول رانندگی با سرعت زیاد هستند، بهکارگیری سئو اینستاگرام مانند میانبری برای رسیدن هرچه زودتر به خط پایان است. در ادامه ضمن بررسی الگوریتم اینستاگرام، راهورسم سئو اینستاگرام را نیز به شما خواهیم آموخت.
برای آگاهی از خدمات سئو ما بر روی لینک کلیک فرمایید.
تاریخچه الگوریتم اینستاگرام
آنچه که به نظر میرسد، این است که شبکه اجتماعی اینستاگرام تا مدتها از هیچ الگوریتمی پیروی نمیکرده؛ اما، این تصور به کل اشتباه است. البته که اولین نشانههای به کارگیری یک الگوریتم هوشمند در اینستاگرام، با مرتب سازی پستها براساس میزان تعامل افراد با مخاطب به چشم خورد. با این حال، مهندسان و طراحان اینستاگرام مدتها قبل از بهکاربستن چنین قاعدهای برای به نمایش در آوردن پستها، سیستم هوش مصنوعی اینستاگرام را راه اندازی کرده بودند. با واگذاری شبکهی مجازی اینستاگرام به کمپانی فیسبوک، هوش مصنوعی بهکارگرفتهشده در اینستاگرام با سرعت بیشتری نسبت به قبل ارتقا پیدا کرد. در نهایت نیز همین سیستمها موجب شکلگیری اولین شکل از الگوریتمهای کاربری در اینستاگرام شدند. الگوریتم عملکرد کاربر، همان چیزی است که امروزه از قواعد آن برای سئو اینستاگرام استفاده میکنند؛ اما، تفاوت الگوریتم عملکرد کاربر با الگوریتم نرمافزار چیست؟
اگر به تاریخچهی الگوریتم نرمافزار اینستاگرام نگاه کنیم، درمییابیم که آن موقعها کمتر کسی به فکر مسائلی مانند سئو اینستاگرام بود و بحث دربارهی سئو اینستاگرام اخیرا داغ شده است. امروزه بسیاری بدون توجه به الگوریتم نرمافزار اینستاگرام، یک راست سراغ بیان ویژگیهای مرتبط با الگوریتم عملکرد کاربر میروند؛ اما، نکتهی مهم این است که الگوریتم عملکرد کاربر براساس الگوریتم نرمافزار اینستاگرام به این شکل پدید آمده و افراد هرچقدر هم که درباره الگوریتم اینستاگرام و رفتارش با کاربر آشنا باشند، نمیتوانند بدون شناخت الگوریتم نرمافزاری دانش خود را به کار ببندند و امور مرتبط با سئو اینستاگرام را انجام دهند.
برای سفارش طراحی سایت حرفه ای از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.
اینستاگرام بخش مهمی از این الگوریتم نرمافزاری خود را تحت عنوان guideline و policy در اختیار کاربران گذاشته است تا کاربران از آن برای سئو اینستاگرام خود استفاده کنند؛ اما، قضیهی این الگوریتم چیست؟ از زمان عرضهی نرمافزار اینستاگرام به مارکت، ابزارهای هوش مصنوعی بهکاررفته در آن شروع به تحلیل رفتار و عملکرد کاربران کردند. موتورهای هوش مصنوعی از بدو ورود کاربر به اینستاگرام، فعالیتهای او را ثبت کرده و رفتار او را یاد میگرفتند. یادگیری رفتار مخاطب همان چیزی است که از آن تحت عنوان الگوریتم نرمافزاری اینستاگرام یاد میکنند. اینستاگرام با توسعهی الگوریتم نرمافزاری خود، توانست حجم بیشتری از رفتار کاربران را تحلیل کند و در نهایت رفتارهای مستقل خود را بروز دهد. رفتاری که اینستاگرام براساس عملکرد یک کاربر به او نشان میدهد، همان چیزی است که آن را تحت عنوان الگوریتم عملکرد کاربر میشناسیم. با توجه به اینکه افراد، بهصورت مستقیم با الگوریتم عملکرد کاربران در اینستاگرام سر و کار داشته و از وجود نوع دیگری از الگوریتم خبر ندارند، رفتار اینستاگرام در قبال کاربران تحت عنوان الگوریتم اینستا میشناسند و روی دیگر سکه را برای بهبود سئو اینستاگرام نادیده میگیرند.
در سال 2013 اینستاگرام با اضافه کردن آپشنهایی مانند تگ کردن افراد روی عکس و فراهم کردن امکان ارسال دایرکت، زمینهی بیشتری برای توسعهی الگوریتم نرمافزاری خود، یادگیری رفتار کاربرانش و نیاز کاربر به دانستن سئو اینستاگرام فراهم آورد. الگوریتم نرمافزاری اینستاگرام تا سال 2015 به میزانی از رشد رسیده بود که بسیاری از صاحبان کسبوکار را به ارائهی تبلیغات در اینستاگرام تشویق کند. این تبلیغات براساس رفتار کاربران به آنها نمایش داده میشد، از این رو تبلیغات در اینستاگرام برای کسبوکارها بسیار مقرونبهصرفه بود.
همان طور که گفتیم در ابتدای امر، رفتار اینستاگرام در قبال همهی کاربران به این شکل بود که همواره آخرین و جدیدترین پستهای منتشر شده توسط دیگران در قسمت Feed کاربر نمایان میشد. بروز چنین رفتار ناپختهای از اینستاگرام، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیدهای میشد که سادهترین آن مواجههی کاربران نه چندان فعال با خیل عظیم پستهای دیده نشده به شمار میرفت.
اولین جرقه از پدید آمدن الگوریتم اینستاگرام در قبال عملکرد کاربران در سال 2016، با مرتب سازی پستها براساس تعامل کاربر با افراد زده شد؛ با این حال، به وجود آمدن چنین تغییراتی برای همه رضایت بخش نبود و باعث شد اینستا در 24 ساعت اول اعمال تغییرات، از سیصد و چهل هزار کاربر شکایت مستقیم دریافت کند. در همین سال بود که اطلاعاتی مانند impression هر پست برای کاربر به نمایش درآمد و کاربران اینستا دریافتند که چطور هرکدام از این اصطلاحات روی تجربهی کاربریشان تاثیر میگذارد و برای اولین بار زمزمههایی دربارهی سئو اینستاگرام به گوش رسید.
بهتدریج از سال 2017 تا سال 2020، تعامل اینستاگرام با کاربر هوشمندانهتر شد. اینستاگرام میتوانست براساس رفتار کاربر، بفهمد که هر کاربر کدام پست را دوست داشته و کدام را نپسندیده. بر همین اساس و با به کار بستن قاعدهی Relevancy، اینستاگرام به نمایش درآوردن پستهای محبوب کاربر را بهصورت اختصاصی آغاز کرد. طیف عکسالعملهای اینستاگرام به رفتار کاربران بهتدریج گسترده شد. امروزه عوامل مختلفی همچون به اشتراک گذاری، ادبیات کاربران در بخش کامنت و مواردی از این دست، همگی بر رفتار اینستاگرام تاثیر میگذارد، رفتارهایی که در کنار یکدیگر الگوریتم اینستاگرام را شکل میدهند و قواعد سئو اینستاگرام را تعیین میکنند.
آشنایی با اصطلاحات اینستاگرام
یکی از چالشهایی که افراد برای سئو اینستاگرام پیش رو دارند، یادگیری اصطلاحات بهکاررفته در این نرمافزار است. این اصطلاحات به شما میگویند که هر پست به چه میزان مخاطب داشته و مانند راهنمای شما در انتخاب پست عمل میکنند. در این میان برخی اصطلاحات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
اصطلاح reach: نشان دهندهی تعداد کاربری است که با پستتان مواجه شدهاند.
اصطلاح impression: همان طور که گفتیم عدد reach تعداد کاربرانی است که پستتان را دیدهاند. impression به شما میگوید که هر کاربر چند بار پست را تماشا کرده است. برای مثال اگر reach شما برابر 2 باشد و impressionتان برابر 4، یعنی دو کاربر پستتان را چهار بار دیدهاند.
Engagement Rate: این اصطلاح میزان تعامل کاربر با پستتان را به شکل عدد در آورده و آن را بیان میکند. به عبارتی عدد Engagement Rate شما را از میزان محبوبیت پستتان مطلع میکند.
الگوریتمهای اینستاگرام در سال 2021
توجه به الگوریتمهای اینستا برای پیادهسازی سئو اینستاگرام ضروری است. بر همین اساس، لازم است این نکته را در نظر بگیرید که اینستا در روز پستهای محدودی را به کاربران نشان میدهد، این پستها براساس علاقهمندیهای کاربران برای آنها به نمایش درآورده میشود. رفتار کاربران در قبال استوریها نیز آنالیز شده و هرچه یک کاربر، با شرکت در نظرسنجیها، توجه به استیکر و محتوای یک استوری، توجه بیشتری خرج آن کند، اینستا تعداد بیشتری از استوریهای پیج منتشر کننده را به کاربر نشان میدهد. در نهایت رفتار هر کاربر در مواجهه با پستها و استوریهای قسمت feed، باعث شکلگیری قسمت اکسپلور هر کاربر میشود.
الگوریتم اینستاگرام در سال 2021 چه پیشرفتهایی نسبت به سال 2020 داشته؟
در سال 2021، اینستاگرام توجه بیشتری به تحلیل رفتار کاربرانش نشان میدهد. بر این اساس، تقریبا تمام فعالیتهای کاربر مورد بررسی قرار میگیرد. در سال 2021، اینستاگرام جدای از بهکارگرفتن منابع تحلیلی همیشگی خود، منابع جدیدی همچون پستهایی که برایتان ارسال میشوند، پستهایی که برای دیگران ارسال میکنید، ویدئوهایی که آنها را بهصورت کامل تماشا میکنید، مکان جغرافیایی خودتان و افرادی که آنها را دنبال میکنید را برای تحلیل رفتارتان در نظر میگیرد.
سئوی سفید، خاکستری و سیاه در اینستاگرام
سئوی سفید در اینستاگرام دربرگیرندهی مجموعهای از قواعد است که کاربر میتواند به کمک آنها، صفحهی خود را بهصورت طبیعی در معرض دید مخاطبان قرار دهد. سئوی سیاه، شامل روشهایی برای بالا آوردن پیج است که اینستاگرام کاربر را از آنها منع میکند. از جملهی این روشها میتوان به انجام فالو-آنفالوی قطاری، استفاده از رباتها و استفاده از هشتگهای نامربوط یا پستهای ممنوعه اشاره کرد. سئوی خاکستری، متدی برای بالا آوردن صفحه است که در آن هم از روشهای قانونی و هم از روشهای غیرقانونی استفاده شود. لازم به ذکر است که اینستا فعالیتهای غیرقانونی را شناسایی کرده و متخلفان را از جامعهی خود بیرون میاندازد.
چگونه اینستاگرام را سئو کنیم؟
بیایید قبل از هرچیزی به کلمهی سئو یا SEO نگاه کنیم و سپس ببینیم که باید چگونه اینستاگرام را سئو کنیم؟ سئو یا SERACH ENGINE OPTIMAZITON به معنای بهینهسازی برای موتورهای جستجو است. سئو کردن اینستا، یعنی بتوانید اکانت اینستاگرام خود را بهگونهای توسعه دهید که هنگام جستوجوی افراد برای یک اکانت خاص، اکانت شما در ردههای بالاتری به آنها نشان داده شود. نرمافزار اینستاگرام، شکلهای متفاوتی از جستوجو، از جمله جستوجوی مستقیم، جستوجو در بخش اکسپلورر و جستوجوی هشتگها را برای کاربر ممکن میکند. با سئو کردن اکانت اینستا، اکانتتان در اشکال متفاوت جستوجو، توسط اینستاگرام در اولویت قرار میگیرد. فرض کنید که قرار است یک اکانت اینستاگرام بسازیم و قواعد سئو اینستاگرام را از صفر تا صد روی آن پیاده کنیم.
در گام اول، لازم است که یک USERNAME هوشمندانه برای اکانت خود انتخاب کنیم. یوزری که انتخاب میکنیم، باید با نوع محتوایی که قصد ارائهی آن را داریم همخوانی داشته باشد. انجام چنین کاری همیشه ممکن نیست، چراکه برخی از کسبوکارها ملزم به رعایت اولیتهای برندشان حین ایجاد اکانت هستند. در این شرایط بهتر است سراغ بهینهسازی PROFILE NAME در قسمت بیوی اکانتتان رفته و سئو اینستاگرام را روی آن اعمال کنید.
گام دوم نوشتن یک بیوگرافی مناسب است. بیوگرافی قسمتی فوقالعاده برای اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط با پیجتان است. همچنین شما میتوانید با استفادهی بهینه از این قسمت، نوع فعالیتتان را بهخوبی برای کاربران روشن کنید.
گام سوم قرار دادن اولین پستتان است. اینستاگرام برای اولین پست اکانتهای مختلف شرایط ویژهای در نظر میگیرد تا تعداد افرادی بیشتری پستتان را ببینند؛ بنابراین، تمرکز روی محتوای صحیح از همان پست اولتان الزامی است. اهمیت محتوا در سئو بسیار بیشتر از آن است که تصورش را بکنید، بهطوری که افراد حرفهای در پاسخ به سوال چگونه اینستاگرام را سئو کنیم، به بهینهسازی محتوا کفایت میکنند.
در گام چهارم و پس از انتخاب پست، نوبت به نوشتن یک کپشن مناسب میرسد. اینستاگرام حین بررسی علاقهمندیهای هر فرد، کلمات مشترکی که در FREQUENTLY LIKED افراد قرار دارند را نیز آنالیز میکند. شما هم میتوانید با گنجاندن برخی از این کلمات مشترک در متن کپشنتان، طیف وسیعتری از مخاطبان هدفتان را نشانه بگیرید. هشتگها نیز کلمات مهمی هستند که جدای از تاثیرگذاری روی کپشن، شکل متفاوتی از جستوجو را برای کاربر فراهم میکنند.
در گام پنجم باید برای پستتان ALT TEXT بگذارید. آلت تکست یا متن آلترناتیو، توضیح کلی یک پست است که به کاربر نشان داده نمیشود. اینستاگرام بهکمک این آلت تکستها، ضمن فهم بهتر مطلبی که منتشر کردهاید، زمینهی جستوجوی هدفمند برای افراد دارای معلولیت را فراهم میکند.
در گام ششم هم لازم است تعاملتان را با سایر صفحات بالا ببرید. بدین ترتیب و با برداشتن این شش قدم، به یک اکانت اینستاگرام درجهی یک خواهید رسید که تمام قواعد سئو اینستاگرام در آن رعایت شده است. حال پاسخ این سوال که باید چگونه اینستاگرام را سئو کنیم را دارید، بزنید به دل کار تا ببینم چه میکنید.
کلمات کلیدی در اینستاگرام چه نقشی دارند؟
کلمات کلیدی در سئو اینستاگرام تاثیر میگذارند؛ اما، اینکه چطور آنها را به کار ببندید بسته به محل استفادتان از این کلمات متفاوت است. کلمات کلیدی یا KEY WORDها، کلماتی هستند که ذهن کاربر با آنها آشنایی دارد و شما به کمک آنها کسبوکارتان را جلوی چشم کاربر میگذارید. بسته به اینکه بخواهید از این کلمات در کدام بخش از اینستاگرانتان اسافادهه کنید، شکل کاربرد آنها متفاوت خواهد بود. اول از همه باید حین انتخاب کلمه کلیدی برای یوزر حساب کاربری خود، سراغ کلمات کلی بروید. برای مثال، اگر شرکتی دارید که خدمات تولید محتوا، بهینهسازی پیج اینستاگرام و طراحی سایت انجام میدهد، کلیترین کلمه کلیدی که میتوانید از آن استفاده کنید، کلمهی مارکتینگ است. سپس به سراغ بیوگرافی این حساب کاربری میرویم، در این قسمت لازم است یک درجهی از کلی بودن کلماتتان کم کنید و برای مثال، نام محصولات و خدماتتان را ببرید.
سومین جایی که میتوانید از کلمات کلیدی در اینستاگرام استفاده کنید قسمت کپشن هر پست است. کلمات کلیدی کپشن باید ضمن رعایت هارمونی با سایر کلمات، یک متن کلی را شکل بدهند. بسته به اینکه سئو اینستاگرام پیجتان تا چه حد پیشرفته باشد، لازم است از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کنید. اگر خیلی کار درست هستید، میتوانید بروید سراغ کلمات کلیدی سخت که حالت کلی دارند و اگر نه، بهتر است سراغ کلماتی بروید که رقابت بر سر آنها نیاز نیست. در آخر هم نوبت به کلمات کلیدی متن آلترناتیو میرسد، کلمات کلیدی این بخش باید توضیحی ساده از پست ارائه بدهند؛ بهگونهای که اگر بخواهید پستتان را برای فردی نابینا توضیح دهید، از آن کلمات استفاده کنید.
سخن پایانی
اینکه فعالیتتان در اینستاگرام تا چه حد موفقیت آمیز باشد، بیش از هرچیزی به محتوایی که تولید میکنید بستگی دارد. هر کاربر میتواند صرفا با ارائهی محتوای درجه یک، به آنچه در سر دارد برسد و پیجش را به موفقیت برساند؛ اما، گاهی پیش میآید که محتوا رقابتی میشود. طبیعتا پیجهای شبیه به همدیگر، محتوای مشابه تولید میکنند و هیچ راه فراری از این قضیه نیست. در این شرایط است که قواعد سئو اینستاگرام به دادتان میرسند. امروزه بیش از ششصد میلیون حساب کاربری در اینستا وجود دارند و هرچیزی هم که بفروشید، رقیب خود را دارید؛ بنابراین، بهتر است برای ایجاد فاصله میان خودتان و رقبا قواعد سئو اینستاگرام را از همین امروز رعایت کنید.
منبع:
sproutsocial.com/insights/instagram-impressions