آنچه در این مقاله میخوانید

    راهنمای کامل گرفتن درگاه پرداخت برای سایت

    راهنمای کامل گرفتن درگاه پرداخت برای سایت

    گرفتن درگاه پرداخت برای سایت یکی از مراحل مهم راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که از طریق آن می‌توانید تراکنش‌های مالی خود را مدیریت کنید. امروزه با رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین و افزایش گرایش مردم نسبت به خرید اینترنتی، دریافت درگاه پرداخت به یک ضرورت تبدیل شده است. درگاه پرداخت اینترنتی انجام معاملات آنلاین را برای صاحبان مشاغل و کاربران بسیار ساده ساخته است. یعنی کاربران پس از ثبت سفارش خود در یک وب سایت و برای پرداخت هزینه آن به درگاه پرداخت آنلاین متصل شده و تراکنش خود را انجام می‌دهند. این امکان موجب تسهیل و تسریع روند انجام معاملات شده و تجربه لذت بخشی از خرید و فروش آنلاین را برای شما و مشتریان رقم خواهد زد. اما چگونه برای سایتمان درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟ هر کسب و کار برای دریافت درگاه پرداخت بانکی ابتدا باید نوع درگاه پرداخت را با توجه به گستردگی حوزه فعالیت خود انتخاب کرده و سپس مراحل اداری ثبت درخواست و دریافت آن را طی نماید. در ادامه این مطلب انواع درگاه پرداخت اینترنتی و نحوه گرفتن درگاه پرداخت برای سایت را به شما آموزش می‌دهیم. بنابراین اگر برای وب سایت فروشگاهی خود به دنبال گرفتن درگاه پرداخت آنلاین هستید تا پایان این مقاله با وبکده همراه باشید.


    اگر دارید به طراحی سایت فروشگاهی فکر می‌کنید مقاله مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را از دست ندهید.


    درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

    پیش از پرداختن به نحوه گرفتن درگاه پرداخت برای سایت ابتدا بهتر است ماهیت و کارکرد درگاه پرداخت اینترنتی را مورد بررسی قرار دهیم. درگاه پرداخت اینترنتی در واقع پیش نیاز اصلی پرداخت آنلاین است که صاحبان کسب و کار از طریق آن می‌توانند هزینه خدمات خود را از پایانه‌های بانکی معتبر دریافت نمایند. مشتریان نیز از طریق صفحه درگاه پرداخت می‌توانند هزینه یک خدمت و یا محصول را بدون نیاز به مراجعه به بانک و یا انجام کارت کارت انجام دهند. یعنی کاربران پس از ثبت درخواست و یا سفارش محصول به صورت مستقیم وارد درگاه پرداخت شده و با وارد کردن اطلاعات کارت خود از جمله شماره کارت، تارخ انقضا، CVV2 و رمز پویا در عرض چند ثانیه قادر به پرداخت آنلاین هزینه آن خواهند بود.

    بنابراین درگاه پرداخت اینترنتی فرآیند انجام معاملات آنلاین میان کسب و کارها و مشتریان را تسهیل می‌سازد و نقش مهمی را در حیات مشاغل آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی ایفا می‌کند. سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چگونه درگاه پرداخت آنلاین بگیرم و از طریق آن کسب و کار اینترنتی خود را مدیریت کنم؟ در بخش بعدی نحوه گرفتن درگاه پرداخت برای سایت را به شما آموزش خواهیم داد.

    نحوه گرفتن درگاه پرداخت برای سایت

    پیش از اقدام به گرفتن درگاه پرداخت برای سایت ابتدا باید با انواع سیستم پرداخت آنلاین و ویژگی‌های آنها آشنا باشید تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را برای کسب و کار آنلاین خود انتخاب نمایید. به طور کلی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به دو نوع طبقه بندی می‌شوند:

    1) درگاه پرداخت مستقیم یا PSP

    2) درگاه پرداخت واسط

    این دو درگاه مزایا و معایب خاص خود را داشته و ارتباط مستقیمی با شبکه شتاب بانکی دارند که با دریافت آنها می‌توانید بستری امن جهت پرداخت هزینه محصولات و خدمات خود برای مشتریان را فراهم سازید. در ادامه ویژگی‌های درگاه پرداخت مستقیم و واسط را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با نحوه گرفتن درگاه پرداخت برای سایت نیز آشنا می‌کنیم.

    درگاه پرداخت مستقیم یا PSP

    درگاه پرداخت مستقیم همانطور که از نام آن پیداست به صورت مستقیم و بدون واسطه به بانک‌ متصل می‌شود و مبالغ واریز شده توسط کاربران را در همان لحظه و به صورت آنی به حساب بانکی شما واریز خواهد کرد. بانک‌هایی همچون بانک‌های ملت، ملی، سامان، تجارت، صادرات، پاسارگاد و پارسیان دارای درگاه پرداخت مستقیم یا PSP هستند که می‌توانید نسبت به دریافت آنها اقدام کنید.

    درگاه پرداخت مستقیم برای کسب و کارهایی مناسب است که در طول روز دارای حجم تراکنش‌های مالی بیش از یک میلیارد تومان هستند و متقاضیان بسیاری دارند. بنابراین بهتر است برای فروشگاه اینترنتی و یا کسب و کار آنلاین خود بیش از یک درگاه پرداخت در نظر بگیرید زیرا برخی درگاه‌های بانکی ممکن است در بعضی ساعات شبانه روز دچار قطعی و اختلال شوند. از این رو گرفتن چندین درگاه پرداخت موجب می‌شود تا کاربران در صورت قطع بودن یک درگاه به درگاه دیگری جهت انجام عملیات پرداخت و تراکنش مراجعه نمایند. دریافت درگاه پرداخت مستقیم برای سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی دارای چندین مرحله است که این مراحل شامل:

    چگونه برای سایتمان درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

    دریافت ای‌نماد (E-Namad)

    مهم‌ترین پیش نیاز گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت مستقیم، اقدام به دریافت ای‌نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی است. ای‌نماد در واقع نوعی نماد و نشان اعتماد است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و با هدف جلب اعتماد کاربران به مشاغل آنلاین اعطا می‌شود. این نماد هویت کسب و کار شما را تایید و احراز کرده و موجب می‌شود تا کاربران با خیال آسوده و اعتماد کامل از شما خرید کنند. برای دریافت ای‌نماد باید به وب سایت https://reg.enamad.ir/Panel مراجعه کرده و به صورت حقوقی و یا حقیقی در آن ثبت نام کنید و درخواست خود را ثبت نمایید.


    جهت سفارش طراحی سایت حرفه ای با مشاوران وبکده در ارتباط باشید.


    چگونه درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟

    پر کردن فرم دریافت درگاه از بانک

    پس از دریافت نشان اعتماد الکترونیک حال باید نسبت به دریافت درگاه از بانک اقدام نمایید. هر بانک، درگاه اختصاصی خود جهت اعطای درگاه پرداخت به متقاضیان واجد شرایط را به یک شرکت اختصاص می‌دهد که این شرکت نیز تحت مالکیت بانک قرار دارد. بنابراین برای ثبت درخواست گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت مستقیم باید به وب سایت شرکت مربوطه مراجعه کرده و فرم درخواست خود را پر کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که جهت ثبت درخواست گرفتن درگاه پرداخت برای سایت باید در بانک موردنظر حساب بانکی داشته باشید. اما در این مرحله تبصره‌ای نیز وجود دارد که افتتاح حساب برای دریافت درگاه در تمامی بانک‌ها الزامی نیست و باید پیش از ثبت درخواست از قوانین بانک مربوطه مطلع شوید.

    با این حال در این مرحله با مراجعه به سایت شرکت طرف قرارداد با بانک مربوطه می‌توانید فرم درخواست گرفتن درگاه پرداخت برای سایت (درگاه مستقیم) را پر کنید. پس از بررسی و تایید درخواست، جزئیاتی همچون شماره ترمینال، نام کاربری و رمز عبور برای شما از سوی شرکت ارسال خواهد شد. برخی شرکت‌ها نیز دارای سیاست‌های کاری متفاوتی هستند که علاوه بر عقد قراردارد به صورت آنلاین باید یک قرداد کتبی نیز در آنها امضا کنید تا مراحل گرفتن درگاه پرداخت برای سایت شما تکمیل شود.

    درگاه واسط یا مستقیم

    نصب درگاه پرداخت در سایت

    در این مرحله اسنادی به شما ارائه می‌شود که از طریق آنها می‌توانید یک درگاه پرداخت با استفاده از اقدامات مربوط به برنامه نویسی به سایت خود اضافه نمایید. البته اگر وب سایت شما وردپرسی باشد در این مرحله باید از پلاگین‌های اختصاصی و رایگان بانک موردنظر استفاده کرده و آنها را بر روی سایت خود نصب نمایید. پس از نصب پلاگین بر روی سایت نیز تنها کافی است اطلاعات ارسال شده توسط شرکت طرف قرارداد با بانک همچون شماره ترمینال و نام کاربری خود را در آن وارد کنید تا سیستم درگاه پرداخت آنلاین سایت شما راه اندازی و به سرورهای بانک متصل شود.

    ویژگی های درگاه پرداخت مستقیم

    پیش از اقدام نسبت به گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت مستقیم باید با ویژگی‌های اصلی آن آشنا باشید تا بتوانید بر اساس نیاز و نوع کسب و کار خود بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را برای سایت خود انتخاب نمایید. ویژگی‌های درگاه پرداخت مستقیم یا PSP شامل:

    • تسویه حساب آنی و عدم تاخیر در واریز پول‌ به حساب مقصد
    • نیاز به دریافت ای‌نماد و کد مالیاتی
    • اعطای درگاه پرداخت اینترنتی به صورت رایگان
    • انجام تراکنش‌ها بدون احتساب و کسر کارمزد
    • مناسب برای کسب و کارهای بزرگ
    • نمایش لوگوی سایت در صفحه پرداخت
    • زمان بر بودن فرآیند تایید و دریافت درگاه (حدود 2 الی 3 هفته کاری)

    بنابراین برای انتخاب و گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت مستقیم باید واجد شرایط دریافت ای‌نماد باشید و از همه مهم‌تر آنکه گردش مالی روزانه شما نیز بالای یک میلیارد تومان باشد. از این رو درگاه پرداخت مستقیم برای کسب و کارهای کوچک و نوپا گزینه مناسبی نیست.

    درگاه پرداخت واسط

    درگاه پرداخت واسط یا غیرمستقیم نیز نوع دیگری از درگاه پرداخت اینترنتی است که فرآیند دریافت آن بسیار ساده و سریع بوده و مانند درگاه مستقیم پرداخت، روال اداری پیچیده و زمان بری ندارد. گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت واسط یا غیرمستقیم به ای‌نماد احتیاجی ندارد و برای کسب و کارهای نوپا بسیار مناسب است. در درگاه پرداخت واسط، شرکت‌های پرداخت یار مختلف همچون زرین پال، بیت پی، پی پینگ و یا آیدی پی اقدام به دریافت درگاه مستقیم از بانک‌ها کرده و سپس درگاه‌های خود را در اختیار متقاضیان و مشاغل مختلف قرار می‌دهند. یعنی مبالغ واریزی برای شما ابتدا به حساب این شرکت‌های معتبر واریز شده و پس از رسیدن به حد نصابی مشخص و ثبت درخواست تسویه حساب از سوی شما به حساب‌ بانکی‌تان انتقال داده می‌شوند. بنابراین جهت اخذ درگاه واسط نیازی به مراجعه به بانک‌ ندارید و می‌توانید درگاه پرداخت خود را از طریق شرکت‌های پرداخت یار دریافت نمایید.

    سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که دریافت درگاه پرداخت چه منفعتی برای شرکت‌های پرداخت یار دارد؟ در پاسخ به این پرسش مهم باید بگوییم که این شرکت‌ها در ازای اعطای درگاه پرداخت به کسب و کارها مبلغی را تحت عنوان کارمزد از آنها دریافت می‌کنند. البته شما می‌توانید تعیین کنید که این مبلغ کارمزد از مشتریان دریافت شود و یا از حساب کاربری‌تان کسر شود. کارمزد دریافتی شرکت‌های پرداخت یار معمولا بین 0.5 الی 2.5 درصد می‌باشد که میزان آن در هر شرکت متفاوت است. گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت واسط نیز چندین مرحله دارد که مراحل آن شامل:

    بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

    انتخاب شرکت پرداخت یار

    اولین قدم در فرآیند گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت واسط، انتخاب یک شرکت پرداخت یار مورد اعتماد و معتبر است تا با خیال آسوده بتوانید به عنوان درگاه واسطه از آن استفاده نمایید. درگاه‌های زرین پال و آیدی پی به عنوان دو مورد از بهترین درگاه‌های پرداخت واسط شناخته می‌شوند که مشاغل بسیاری تحت پوشش این دو درگاه قرار دارند.

    احراز هویت

    پس از انتخاب درگاه واسط معتبر باید به وب سایت رسمی آن مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست درگاه پرداخت اقدام نمایید. برای انجام این کار ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و سپس مدارک موردنیاز جهت احراز و تایید هویت خود در سایت را ارسال نمایید. مدارک موردنیاز برای انجام این کار شامل ثبت آدرس (URL) وب سایت فروشگاهی، اسکن شناسنامه و کارت ملی است که پس از قرار دادن در سایت بررسی شده و در صورت عدم وجود مشکل، هویت حقیقی شما و دامنه سایت از سوی شرکت درگاه واسط بانکی تایید خواهد شد.

    دریافت API

    شرکت واسط پس از تایید دامنه سایت و هویت صاحب کسب و کار یک API برای شما ارسال می‌کند که در واقع یک واسط نرم افزاری جهت برقراری ارتباط سایت با درگاه پرداخت در نظر گرفته می‌شود. یعنی با استفاده از آن می‌توانید درگاه پرداخت اینترنتی واسط خود را فعال کرده و ارتباط آن با شرکت واسط را نیز برقرار کنید.

    ارسال اطلاعات حساب

    پس از دریافت API به منظور تکمیل مراحل درخواست و اتصال به درگاه پرداخت شرکت واسط باید اطلاعات حساب بانکی خود همچون شماره حساب، شماره شبا، شماره کارت و غیره را برای شرکت مربوطه ارسال کنید تا مبالغ موردنظر پس از کسر کارمزد به حساب بانکی شما واریز شوند.

    ویژگی های درگاه پرداخت واسط

    درگاه واسط نیز دارای برخی ویژگی‌های خاصی است که پیش از اقدام به ثبت درخواست باید به آنها توجه داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط یا غیرمستقیم شامل:

    • عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک
    • عدم نیاز به دریافت ای‌نماد و کد مالیاتی
    • فعال سازی و دریافت درگاه در یک روز کاری و به دور از پیچیدگی فرآیند‌های اداری
    • دریافت کارمزد به ازای هر تراکنش
    • تسویه حساب پس از 24 الی 48 ساعت
    • عدم نمایش لوگوی سایت در صفحه پرداخت
    • مناسب برای کسب و کارهای کوچک و نوپا

    بنابراین پیش از انتخاب و گرفتن درگاه پرداخت برای سایت به صورت واسط باید به این ویژگی‌های مهم توجه داشته باشید.

    بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدام است؟ درگاه واسط یا مستقیم

    انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی برای وب سایت یکی از مهم‌ترین چالش‌های کسب و کارهای آنلاین محسوب می‌شود که تمامی آنها را برای انتخاب میان درگاه واسط یا مستقیم مردد می‌سازد. همانطور که اشاره کردیم، پیش از اقدام به گرفتن درگاه پرداخت برای سایت ابتدا باید به میزان تراکنش‌های روزانه خود توجه داشته باشید. یعنی اگر کسب و کاری بزرگ هستید که روزانه حجم تراکنش بالایی دارید، درگاه پرداخت مستقیم برای شما گزینه مناسب‌تری است زیرا در این صورت ملزم به پرداخت کارمزد نخواهید بود و مبالغ واریزی نیز بلافاصله به حساب شما واریز خواهند شد.

    اما اگر کسب و کار کوچکی هستید و روزانه حجم تراکنش بالایی ندارید، بهتر است درگاه پرداخت واسط را برای وب سایت خود انتخاب کنید. زیرا در این صورت درگیر دریافت فرآیندهای اداری پیچیده برای ثبت درخواست درگاه و یا ای‌نماد نخواهید شد و از پرداخت کارمزد نیز متضرر نمی‌شوید. اما برای گرفتن درگاه پراخت برای سایت بهتر است درگاهی را انتخاب کنید که میزان کارمزد کمتری دریافت می‌کند و امنیت بالایی نیز دارد.


    برای افزایش امنیت سایت فروشگاهی خود روی لینک کلیک نمایید.


    جمع بندی

    گرفتن درگاه پرداخت برای سایت یکی از مهم‌ترین اقدامات وب سایت‌های فروشگاهی محسوب می‌شود که دارای دو نوع درگاه مستقیم و درگاه واسط است. مراحل و پیش نیازهای دریافت هریک از این درگاه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و انتخاب آنها به عنوان درگاه پرداخت الکترونیکی یک وب سایت نیز به گستردگی حوزه فعالیت و حجم تراکنش‌های روزانه آن بستگی دارد.

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره