آنچه در این مقاله میخوانید

    درآمد سئو کار در ایران و خارج

    درآمد سئو کار در ایران و خارج

    آینده‌ی شغلی خوب با سئو

    بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو یا همان سئو، یکی از مباحث مهمی است که طی چند سال اخیر بسیار مطرح شده و دغدغه‌ی تمامی کسب‌وکارهای آنلاین است. هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند در موتورهای جست‌و‌جو نظیر گوگل، رتبه‌ی خوبی بگیرد، باید بتواند یک ارزیابی دقیق روی سایت خود انجام دهد و تکنیک‌های سئو را روی آن پیاده کند. چنین اقداماتی کار یک فرد عادی نیست و باید حتما توسط یک متخصص سئو و یا یک کارشناس سئو انجام شود. متخصص سئو کسی‌ است که کاملا با مباحث سئو داخلی و خارجی آشنایی دارد و می‌تواند سایت را مطابق استانداردهای تعیین شده‌ی گوگل، بهینه‌سازی کند. متخصص سئو یا سئوکار یکی از عناوین شغلی است که چندین سال است موردتوجه قرار گرفته و بازار خوبی دارد. اگر کسی بتواند مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کند، می‌تواند آینده‌ی شغلی خوبی داشته باشد. درآمد کارشناس سئو و سئو کار در ایران، بر اساس نوع کار کردن و محل کارشان متفاوت است؛ ولی نسبت به سایر مشاغل حوزه‌ی کامپیوتری، درآمد سئو کار و کارشناس سئو بیشتر است. در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف سئوکار و کارشناس سئو بپردازیم و میزان درآمد متخصص سئو و کارشناس سئو در ایران و سایر کشورها را با هم مقایسه کنیم.

    درآمد کارشناس سئو

    کارشناس سئو را با متخصص سئو اشتباه نگیرید

    کارشناس سئو یا SEO Expert، کسی است که تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی سئو دارد و با روند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌و‌جو، کاملا آشناست. کارشناس سئو ترندها را برای سئوکارها آماده کرده و در اختیارشان قرار می‌دهد. این افراد قادرند هر نوع سوالی در زمینه‌ی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌و‌جو را پاسخ دهند و در صورت نیاز اجرا کنند. کارشناس سئو در تمام ساعات روز مشغول تحقیق و مطالعه پیرامون مباحث سئو و رصد تغییرات جدید گوگل است و سعی می‌کند با تست استراتژی‌های خود، قبل از اجرا، آن‌ها را ارزیابی کند. برخی از مهم‌ترین وظایف کارشناس سئو، موارد زیر هستند:

    • تعریف نقش‌ها؛
    • تحقیقات زمینه‌ای؛
    • پیگیری ترندهای سئو؛
    • طراحی استراتژی‌های بهینه‌سازی؛
    • تست خطا؛
    • مشاهده، توضیح و پیاده‌سازی هر استراتژی جدید؛
    • آنالیز و تحلیل داده‌ها.

    متخصص سئو که در ایران به آن سئوکار هم گفته می‌شود، کسی است که توسط کارشناس سئو آموزش می‌بیند و در واقع مجری برنامه‌های سئو در سایت خواهد بود. البته نمی‌توان متخصص سئو را زیردست کارشناس سئو دانست، در حقیقت این دو شخص در کنار هم وظایف خود را انجام می‌دهند. معمولا حوزه‌ی کاری متخصص سئو، نسبت به کارشناس سئو کمی محدودتر است. برخی وظایف سئوکار به شرح زیرند:

    • نصب و پیاده‌سازی استراتژی‌های حرفه‌ای کارشناس سئو؛
    • اجرای چارچوب‌ها با تحقیقات محدود در این زمینه؛
    • پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو و نمایش نتایج آن؛
    • اطمینان از اینکه داده‌ها به‌درستی پیاده‌سازی شده‌اند و هیچ ناهنجاری وجود ندارد؛
    • انجام تمام اقدامات مربوط به نگهداری سئو سایت.

    با توجه به توضیحات ذکر شده درباره‌ی وظایف کارشناس سئو و متخصص سئو، می‌توان به‌سادگی حدس زد که درآمد یک متخصص سئو با یک کارشناس سئو تفاوت دارد.

    درآمد سئو کار

    مسیر پرفراز و نشیب تبدیل شدن به یک سئوکار

    سئوکار وظایف مختلفی برعهده دارد و باید بتواند سایت را از جنبه‌های مختلف بهینه‌سازی کند. برخی از مهم‌ترین نقش‌های یک سئوکار، عبارتند از:

    • محقق وب: اینترنت محیطی پویا و پیچیده است که دائما نیاز به تجزیه و تحلیل و ارزیابی دارد. یکی از مسئولیت‌های سئوکار این است که به‌صورت پیوسته به بررسی و تحقیق در حوزه‌ی وب و سئو بپردازد و مباحث جدید در این زمینه را موشکافانه بررسی کند. اطلاعات این افراد به‌عنوان پیش‌زمینه‌ای برای تولید محتوا، توسعه‌ی وب و ساخت لینک به‌ کار می‌رود. این افراد باید الگوریتم‌های گوگل را به‌دقت بشناسند و از تغییرات آن‌ها باخبر شوند تا بتوانند به بهترین شکل، سایت را برای موتورهای جست‌و‌جو بهینه کنند.
    • نویسنده‌ی محتوا: یکی دیگر از نقش‌های سئوکار تولید محتوای متنی برای سایت است. سئوکارها باید این مهارت را در اوایل مسیر حرفه‌ای شدن خود یاد بگیرند؛ چون این کار نسبت به سایر نقش‌های سئوکار، نیاز به دانش فنی کمتری دارد و در عین‌حال از اهمیت بیشتری برخوردار است. این نقش می‌تواند به کسب درآمد سئو کار از همان ابتدای راه، کمک شایانی کند و انجام درست آن نیز می‌تواند رتبه‌ی سایت را تا حد زیادی ارتقا دهد.
    • سازنده‌ی لینک: این تخصص برای سئوکار روزبه‌روز ارزش بیشتری پیدا می‌کند؛ چون همه‌ی سئوکارها اهمیت وجود لینک‌های داخلی و خارجی برای سئوی سایت را کاملا درک کرده‌‌اند. اغلب موتورهای جست‌و‌جو، بک‌لینک‌ها را به‌عنوان بخش مهمی از الگوریتم‌های خود در نظر گرفته‌اند که تاثیر زیادی روی سئو دارد. لینک‌سازی کار ساده‌ای نیست و شما نباید در هر سایتی، اقدام به ساختن لینک خارجی کنید. سایت‌های مبدا باید معتبر بوده و در مواردی با سایت شما اشتراک داشته باشند تا گوگل لینک‌های ورودی آن‌ها را ارزشمند بداند. این مسئله باعث می‌شود که فقط سئوکارها و متخصصان سئو بتوانند این نقش را برعهده بگیرند و به‌خوبی آن را انجام دهند.

    با توجه به توضیحات بالا حتما متوجه حساسیت کار سئو کار و متخصص سئو شده‌اید؛ همین حساس بودن کار است که باعث می‌شود درآمد متخصص سئو و سئوکار، نسبت به سایر شغل‌های مرتبط با حوزه‌ی کامپیوتر و اینترنت، بیشتر باشد.

    یک سئوکار می‌تواند در یک مجموعه مشغول به‌کار شود یا اینکه فریلنس کار کند. درآمد سئو کار در دو حالت می‌تواند متغیر باشد؛ ولی مهارت‌هایی که نیاز دارد، یکسان است. به‌طور کلی یک سئوکار باید تخصص‌های زیر را داشته باشد:

    1. تحلیل وبسایت: یکی از مهارت‌های مهم در موفقیت و کسب درآمد سئو کار، توانایی تحلیل سایت است تا بفهمد که این سایت مطابق استانداردهای سئو طراحی شده است یا خیر. کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها، قالب و محتوای سایت،‌ مواردی هستند که باید بررسی شده و در صورت نیاز سایت باید مجددا طراحی یا بهینه‌سازی شود.
    2. بهینه‌سازی کلمات کلیدی: شناسایی کیوردها و استفاده‌ی اصولی از آن‌ها در وبسایت، یکی دیگر از مهارت‌هایی است که سئوکار باید بلد باشد.
    3. پارامترهای موتور جست‌و‌جو: یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های سئوکار این است که دائما اطلاعات خود پیرامون پارامترهای موثر در بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو را شناسایی و به‌روزرسانی می‌کند.
    4. مهارت‌های فناوری اطلاعات: یک متخصص سئو باید پیش‌زمینه‌ی اطلاعاتی قوی در حوزه‌ی سخت‌افزار، سیستم‌عامل، وب و تمام زبان‌های برنامه‌‌نویسی این حوزه نظیر css، html و... داشته باشد. داشتن هر کدام از این مهارت‌ها به‌تنهایی منجر به کسب درآمد سئو کار خواهد شد.
    5. مدیریت کاربران: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که سئوکار باید به آن مسلط باشد، شناخت کاربران جامعه‌ی هدف است تا بتواند به‌خوبی استراتژی‌های سئو را روی سایت پیاده کند.
    6. تولید محتوا: یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند در کسب درآمد سئو کار تاثیر زیادی داشته باشد، تولید محتواست. تولید محتوای سایت متنی و تصویری، دو مهارت اصلی سئوکار برای ارتقا رتبه‌ی سایت در گوگل به شمار می‌روند.
    7. تحلیل قرایند: مهارت تحلیل مشکل و ارائه‌ی راهکار، از آن مهارت‌هایی است که هر سئوکار حرفه‌ای باید بلد باشد تا بتواند در موقعیت‌های مختلف، تصمیم‌گیری درستی انجام دهد.

    درآمد سئوکار در ایران

    مسیر موفقیت را چند روزه طی کنیم

    اگر بخواهید به یک سئوکار خبره تبدیل شوید و درآمد سئو کار واقعی را داشته باشید، باید دو تا سه سال زمان صرف رسیدن به این هدف کنید. به طور کلی اگر هر روز زمانی را به یادگیری اختصاص دهید، به طور معمول، باید بین یک تا سه ماه برای یادگیری مفاهیم اولیه، برنامه‌ریزی کنید. مفاهیم پیشرفته‌تر و تکمیلی را نیز می‌توانید طی 6 تا 12 ماه یاد بگیرید. کار عملی و کسب‌ تجربه در این زمینه‌ برای خبره شدن، حداقل به یک یا دو سال زمان نیاز دارد. این نکته را نیز فراموش نکنید که سئو یک علم پویاست و هر روز قواعد جدیدی به آن اضافه می‌شود و نباید هیچ‌وقت آموزشتان را متوقف کنید. اگر قصد دارید که از طریق تحصیلات آکادمیک، وارد حوزه‌ی سئو شوید، می‌توانید در رشته‌هایی نظیر کسب‌وکار، بازاریابی، ارتباط یا فناوری اطلاعات تحصیلاتتان را تا مقطع کارشناسی ادامه دهید و یک تا سه سال در زمینه‌ی بازاریابی آنلاین تجربه کسب کنید. اگر بتوانید همزمان با تحصیل به زبان‌های برنامه‌نویسی وب CSS، HTML و سایر زبان‌های فرانت اَند مسلط شوید، یک قدم از بقیه جلوتر خواهید بود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تحصیلات آکادمیک، نمی‌توانند موفقیت شما را در این زمینه تضمین کنند و باید از روش‌های دیگر نیز برای آموزش استفاده کنید؛ مثلا:

    • شرکت در کنفرانس‌ها و ورکشاپ‌ها که یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال دانش روز دنیا محسوب می‌شوند و شما را با چالش‌های واقعی حوزه‌ی سئو آشنا خواهند کرد.
    • وبینارها و ویدئوهای آموزشی که می‌توانند منبع خوبی برای یادگیری هر مبحثی در این زمینه باشند و تکنیک‌های اصلی را به شما آموزش دهند.
    • بلاگ‌ها که شامل یک سری منابع متنی برای متدهای سئو و جزییات تکنیکی هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلاتتان در حین کار را برطرف کنید و با مباحث تئوریک آشنا شوید.

    فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی درآمد سئو کار

    فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی درآمد سئو کار

    درآمد کارشناس سئو و سئو کار مبلغ مشخصی نیست و نمی‌توان گفت که کدام‌یک حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. میزان درآمد سئو کار و کارشناس سئو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ مثلا موقعیت مکانی. حقوق این افراد در کشوری مثل آمریکا مسلما بسیار بیشتر از ایران خواهد بود. در ایران نیز کسانی که در شهرهای بزرگ کار می‌کنند، حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد. فاکتور دیگر، مجموعه‌ای است که شخص سئوکار در آن کار می‌کند. درآمد سئو کار در یک شرکت بزرگ بیشتر از یک شرکت کوچک خواهد بود؛ اگرچه حجم کار نیز به نسبت بیشتر می‌شود. سطح مهارت نیز تعیین‌کننده میزان درآمد کارشناس سئو و سئوکار خواهد بود؛ چون نقش‌هایی که انجام می‌دهند، بر اساس تخصص‌شان ممکن است بیشتر شود و درآمد آن‌ها را افزایش دهد.

    حقوق سئوکار

    در ایران چه درآمدی منتظر شماست

    در ایران درآمد سئو کار نرخ ثابتی ندارد، این مسئله را می‌توان در آگهی‌ شرکت‌ها در سایت‌هایی نظیر ای‌استخدام و جابینجا ملاحظه کرد. کمترین مبالغ موجود برای درآمد سئو کار در ایران بین دو تا سه میلیون تومان در ماه است؛ البته برخی آگهی‌ها مبلغ یک تا یک و نیم میلیون تومان را نیز در نظر گرفته‌اند! بیشترین مبالغی که برای آگهی‌ نیروی سئوکار در سایت‌های کاریابی تعیین می‌شود، معمولا بین 7 تا 10 میلیون تومان بوده که این مبلغ می‌تواند بر اساس اعتبار شرکت، متفاوت باشد. به طور میانگین می‌توان گفت درآمد سئو کار حرفه‌ای در ایران بین 4 تا 6 میلیون تومان در ماه است و این مبلغ می‌تواند بر اساس تخصص فرد، افزایش یابد.

    در کشورهای دیگر سئوکاران چه درآمدی دارند؟

    در ادامه میانگین میزان درآمد سئو کار در کشورهای مختلف را باهم بررسی می‌کنیم:

    • استرالیا: 84256 دلار در سال؛
    • کانادا: 68640 دلار در سال؛
    • چین: 142494 ین در سال؛
    • فرانسه: 46654 دلار در سال؛
    • آلمان: 53709 دلار در سال؛
    • ایتالیا: 42689 یورو در سال؛
    • ژاپن: 5684251 ین در سال؛
    • روسیه: 673378 روبل در سال؛
    • ایالات متحده آمریکا: 62036 دلار در سال.

    کدام کشورها بهشت سئوکاران هستند؟

    در ایالات متحده‌ی آمریکا، هر ساله، میزان تقاضا برای مشاغل مرتبط با سئو بیشتر می‌شود که این مسئله باعث افزایش 28 درصدی درآمد سئو کارها در این کشور شده است. اگرچه این رشد مشاغل مربوط به سئو، محدود به آمریکا نیست و در کشورهای اروپایی نیز می‌توان افزایش درخواست نیروی سئو کار را مشاهده کرد. در ایران نیز تمامی‌ کسب‌وکارها به سمت آنلاین شدن پیش می‌روند و هر شرکتی نیاز به یک سئوکار خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که اکنون زمان سرمایه‌گذاری روی مباحث سئو و یادگیری این زمینه‌ی کاری است. کشورهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، در حال حاضر بیشترین تقاضا و درآمد سئو کار را دارند.

    8 کشوری که سئوکاران در آن پولدار می شوند

    اگر بخواهید به‌عنوان یک سئوکار به یک کشور دیگر مهاجرت کنید، باید بدانید که در کدام کشورها، درآمد سئو کار از همه بیشتر است. کشورهای زیر به‌ترتیب بیشترین میزان را برای درآمد سئو کار در نظر گرفته‌‌اند:

    • استرالیا؛
    • ایالات متحده‌ی آمریکا؛
    • کانادا؛
    • آلمان؛
    • هلند؛
    • انگلیس؛
    • اسپانیا؛
    • هند.

    درآمد کارشناس سئو در ایران

    اگر می‌خواهید سئوکار شوید

    طی چند سال اخیر، برندهای مختلف در زمینه‌ی تجارت آنلاین در حال رشد هستند و به این آگاهی رسیده‌اند که چطور استراتژی‌های بازاریابی بین‌المللی را پیاده کنند تا بتوانند ترافیک بیشتری را جذب سایت خود کنند. تحقق این امر تنها با کمک متخصصان سئو، میسر می‌شود. در حقیقت سئو مقوله‌ای است که تاثیر مستقیمی روی رونق کسب‌وکارها دارد و به‌همین دلیل تمامی کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به‌سمت جذب سئوکاران گرایش پیدا کرده‌اند. اگر کسی بتواند در زمینه‌ی سئو متخصص شود، می‌تواند به‌آسانی یک شغل مناسب برای خود پیدا کند و درآمد متخصص سئو نیز به‌گونه‌ای است که می‌تواند شما را از اشتغال به هر کار دیگری، بی‌نیاز سازد؛ اگرچه در برخی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری چندانی برای این‌کار نمی‌شود و حقوق کمی برای سئوکار در نظر گرفته‌اند. یک سئوکار در سازمان نقش‌های مختلفی برعهده خواهد داشت و باید بتواند در چندین زمینه‌ی مجزا از جمله مهارت تکنیکی، تولید محتوا و لینک‌سازی تخصص داشته باشد. اگر بخواهید یک سئوکار خوب باشید باید بین یک تا سه سال زمان صرف کنید و بعد از آن نیز دانشتان را به‌روز نگه دارید تا همیشه در کارتان موفق باشید.

    منبع:

    www.quora.com/What-is-the-salary-of-an-SEO-expert

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر
    سروش
    1400/11/03 08:52

     سلام . مقاله جالی بود‌ یه سوال دارم . یه معضلی وجود داره این که چطور بفهمیم آیا فردی که خودش را کارشناس سئو معرفی میکنه، واقعا در این حوزه تخصص دارد یا صرفا ادعا میکنه؟ به نظرتون ارائه نمونه کار کافیه؟

    مدیر ارشد
    1400/11/10 13:19
    پاسخ به:سروش

    ارائه نمونه کار یکی از گزینه هاست 

    نبویان
    1400/10/30 03:29

    سلام تشکر از مطالب جامع و خوبتون. کاش دوره های آنلاین برای آموزش سئو برگزار می کردید.

    کرمانی ابوالفضل
    1400/10/27 00:26

    تو مقوله سئو و افرادی که تجربه کار با سئو رو دارند
    سئو استراتژیست
    و سئو منیجر معمولا چند سال سابقه کار دارند؟

    مدیر ارشد
    1400/11/10 13:18
    پاسخ به:کرمانی ابوالفضل

    دوست عزیز هیچ بازه زمانی مشخصی برای این موضوع وجود نداره 

    زینب
    1400/10/22 07:44

    سلام من دانشجو هستم . یادگیری سئو چقدر زمان میبره و رسیدن به درآمد ۳ تا۴ میلیونی توی چه بازه ای امکان پذیره؟

    مدیر ارشد
    1400/11/10 13:17
    پاسخ به:زینب

    سلام دوست عزیز به خودتون بستگی داره ولی اگر پشت کار داشته باشید سریع به این درآمد میرسید.

    Sosan
    1400/10/14 19:09

    ممنون از مطلبتون جزئیاتو خوب بیان کردین. سئوکار اوایل درآمد آچنانی نداره بیشتر پروژه ای و در منزل دورکاری . بعد میگن برامون محتوا بنویس کلمه ای پول میدیم که اصلا ارزش نداره.

    Sajad
    1400/10/10 15:17

    برای اینکه بتونیم روی سئو تسلط پیدا کنیم، دوره های آموزشی پیشرفته تو ایران وجود داره؟ منظورم کلاسهایی هست که واقعا بار علمی بالا داشته باشند و همراه با تکنولوژی روز جلو برن

    مدیر ارشد
    1400/11/10 13:16
    پاسخ به:Sajad

    بله خوشبختانه دوره های خوبی در ایران برگزار میشه.

    صدیقی
    1400/09/26 08:25

    درامدهای بالا همیشه تو کشورهای پیشرفته وجود داره چون هر تکنولوژی و دانشی تو کشورهای جهان سوم خیلی زمان میبره تا جا بیفته. مثل مقوله سئوکار که تو کشور ما خیلی کم به ارزش کارشون واقف هستند.

    بهمن
    1400/09/18 00:06

    سلام . از مطالب خوب و کاربردی که گذاشتین تشکر میکنم . درباره سئورایتینگ هم که مرتبط با این موضوع هست مطلب بزارید ممنونم

    مدیر ارشد
    1400/09/23 12:04
    پاسخ به:بهمن

    درود بر شما چشم

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره