زمانی که من جوانتر بودم نرم افزار HubSpot برای اولین بار یک ایده جدید برای بازاریابی بین المللی استفاده می شد. بازاریاب ها با یادگیری این نرم افزار می توانستند حجم بالایی از محتواها را منتشر کنند. در حال حاضر هم این نرم افزار بهینه سازی شده و از سوی موتورهای جستجو ساخته شده است.
زمانی محتواهای متنی که در اینترنت منتشر می شد، محدود بود. 11 سال بعد استراتژی انتشار محتواها به صورت یک کار جامع در وبلاگ ها و کتاب های الکترونیکی شکل گرفت همچون پادکست ها که دارای عناصر بصری و ویدئو هستند.
اکنون محتواهای تصویری همچنان در حال افزایش هستند. در سال 2017 بازاریاب ها به انتشار محتواهای ویدئویی پرداخته اند. راهنمای تعاملی ما برای ساخت فیلم های باکیفیت برای رسانه های اجتماعی در حال اتمام است. اما فرمت های محتوا تغییر کرده اند که به بهینه سازی برای جستجو نیاز دارند. این کار به طور فزاینده ای در یوتیوب انجام می شود.
اما این کار چگونه انجام می شود؟ مراحلی که برای بهینه سازی کانال یوتیوب نیاز است، کدامند؟ در زیر برخی از راهنمایی های کلی در این زمینه صورت گرفته است. در اینجا می توان خلاصه ویدئوها را در زمان کوتاهی چک کرد.
• 7 نکته بهینه سازی جستجو در یوتیوب
1) عنوان
زمانی که برای فیلم جستجو می کنیم، اولین چیزی که به چشم میخورد، عنوان است. این همان چیزی است که بیننده تعیین می کند که موتور جستجو باید به دنبال چه چیزی باشد.
به طوری که بتواند ویدئوهای قانع کننده، روشن و مختصر در اختیار او قرار دهد. همچنین موتور جستجو کمک می کند تا عنوان با آنچه کاربر برای آن جستجو می کند، مطابقت داشته باشد. تحقیقاتی توسط باکلینکو صورت گرفته است. در این تحقیق مشخص شد فیلم هایی که دارای کلمه کلیدی دقیق نیستند، بازدیدکننده کمتری دارند.
بنابراین استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر در عنوان کمک می کند تا رتبه بندی کانال در یوتیوب افزایش یابد. برایان دین هم به عنوان یکی از نویسندگان در این حوزه توضیح می دهد که رابطه قوی بین عناوین ویدئویی دارای کلمات کلیدی غنی و رتبه بندی وجود دارد.
در آخر هم باید اطمینان پیدا کنید که عنوان کوتاه باشید. آلیشیا کالینز در این رابطه معتقد است که طول عنوان نباید بیشتر از 60 کاراکتر باشد.
2) شرح
اولین نکته: به گفته گوگل، حداکثر برای توصیف ویدئو یوتیوب باید 1000 کاراکتر استفاده شود. در عین حال باید عالی از این امکان استفاده کرد. به یاد داشته باشید که کاربران زیادی برای مشاهده ویدئوهای شما وارد کانال شده اند.
اگر شما توضیحات زیادی را انتخاب می کنید در ذهن یوتیوب فقط دو یا سه خط از متن را نشان می دهد. بیننده هم برای مشاهده ادامه متن هم باید روی نمایش بیشتر کلیک کند تا بتواند توضیحات کامل را دریافت کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در خطوط اول از اطلاعات مهم و یا لینک بسیار مهم استفاده شود.
بهینه سازی فیلم ها به خودی خود هیچ ضرری برای کانال ندارد. اضافه کردن متن به فیلم هم می توان برای کسانی که به تماشای فیلم ها می نشینند مفید باشد. طبق تحقیقاتی که بک لینکو انجام داده است، هیچ ارتباطی بین توصیف کلمات کلیدی خاص و رتبه بندی برای مدت مشخص وجود ندارد.
باید مراقب باشید که توصیفاتی که برای بهینه سازی انجام می شود، موجب فرار کاربران نشود. یک توصیف برای بهینه سازی کمک می کند تا نوار کنار فیلم نمایش داده شود. در واقع این کار به معنای منبع قابل توجهی برای نمایش ویدئوها برای اغلب کانال هاست.
3) برچسب ها
آکادمی رسمی سازندگان YouTube نشان می دهد که با استفاده از تگ، بینندگان می توانند ویدئوهای شما را بهتر پیدا کنند. اما شما در یوتیوب هیچ روش اطلاع رسانی برای بینندگان خود ندارید. دین توضیح می دهد که با استفاده از پلت فرم برچسب ها می توانید محتوا و متن های ویدئویی خود را به کاربران یوتیوب معرفی کنید.
به این ترتیب یوتیوب ارقام مربوط به فیلم های مشابه را برای جذب بیننده بیشتر گسترش می دهد. در این رابطه باید به طور گسترده ای برچسب های خود را انتخاب کنید. اما نباید از برچسب های بی ربط استفاده کنید. برخی تصور می کنند هر نوع برچسبی می تواند به نمایش بیشتر ویدئوها ختم شود. در واقع گوگل برای برچسب های بی ربط مجازات هم در نظر می گیرد. توضیحات ویدئو هم باید با کلمات کلیدی مهم آغاز شود.
4) دسته بندی
زمانی که ویدئو را در یوتیوب آپلود می کنید، می توانید با استفاده از تنظیمات پیشرفته دسته بندی های مختلفی را برای گروه ویدئویی خود انتخاب کنید. دسته باید با محتوای ویدئو شباهت داشته باشد.
شاید در ابتدا این کار ساده به نظر برسد. در واقع مدیر آکادمی یوتیوب نشان می دهد که بازاریابی در این شبکه یک فرآیند جامع است و برای تعیین دسته ویدئو باید دقت زیادی معطوف کرد.
برای تعیین دسته بندی ویدئو در یوتیوب باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- سازندگان برتر ویدئو در چه رده ای قرار دارند؟ چرا آنها شناخته شده هستند و دلیل اینکه کار خود را بخوبی انجام می دهند، چیست؟
- آیا بین مخاطبان از کانال های مشابه در یک دسته بندی خاص، الگویی وجود دارد؟
- آیا فیلم هایی که در یک دسته بندی قرار می گیرند، از نظر سهم کیفیت همچون ارزش تولید، طول و یا فرمت مشابه هستند؟
5) تصویر بند انگشتی
تصاویر کوچک بینندگان ویدئو را ببینید تا بتوانید از طریق لیست نتایج ویدئو پیمایش انجام دهید. همراه با عنوان ویدئو که به بیننده ها در مورد محتوای ویدئو سیگنال ارسال می کند، می توانید تعداد کلیک ها و بازدید از ویدئو را نیز دریافت کنید.
می توانید همیشه یکی از گزینه های ریز خودکار توسط YouTube را انتخاب کنید. در این صورت بهتر است یک تصویر کوچک سفارشی را نیز آپلودکنید. سازندگان آکادمی گزارش می دهد که 90 درصد از بهترین فیلم ها در یوتیوب دارای تصاویر کوچک سفارشی هستند.
این تصاویر باید بین 1280 * 720 پیکسل باشند و حجم آنها کمتر از 2 مگابایت و با فرمت JPG، GIF، bmp و ... باشد. بهتر است از کیفیت بالا و اندازه تصاویر در کانال اطمینان حاصل کنید تا تصاویر آنگونه که انتظار دارید نمایش داده شود.
توجه به حساب کاربری در یوتیوب اهمیت زیادی دارد که تصاویر کوچک سفارشی تایید شوند. برای انجام این کار باید از لینک youtube.com/verify دیدن کنید و دستور العمل ذکر شده در صفحه را دنبال کنید.
6) فایل SRT (زیرنویس و شرح های بسته)
برای بهینه سازی جستجوها در یوتیوب می توانید زیرنویس استفاده کنید و کلمات کلیدی مهم را در آن افزایش دهید. برای اضافه کردن زیرنویس به دنبال یک فرآیند مشابه، می توانید بخشی از متن را قرار دهید. سپس برای مدیریت ویدئو روی «ویدئوها» و «مدیریت ویدئوها» کلیک کنید. پیدا کردن زیر نویس فیلم و توضیحات کوتاه می توانید روی فلش کشویی کنار دکمه ویرایش کلیک کنید. همچنین می توانید زیر نویس را ویرایش و یا متن و توضیحات کوتاه را نیز به آن اضافه کنید.
گوگل دستور العمل چگونگی انجام این کار را فراهم کرده است.
7) کارت و پایان صفحه نمایش
کارت
زمانی که در حال تماشای یک ویدئو هستید، یک آیکون دایره ای را در گوشه ای از آن مشاهده می کنید. ممکن است یک نوار شفاف هم در کنار ویدئو باشد که در آن متن درخواست برای عضویت در کمپین نوشته شده باشد.
سازندگان آکادمی در یوتیوب بر این باور هستند که باید برای ترویج نام تجاری در فیلم های خود اطلاعیه ای قالب بندی شده و در فرمت خاص قرار دهید.
شما می توانید از پنج کارت ویدئویی استفاده کنید. در اینجا 6 نوع کارت وجود دارد:
- کارت های کانال برای بینندگانی که کانال های دیگری را مشاهده می کنند.
- کارت های کمک مالی برای تشویق جمع آوری کمک مالی از طرف سازمان های غیر انتفاعی در ایالات متحده.
- کمک های مالی طرفداران به بینندگان خود برای کمک و حمایت از ایجاد محتوای ویدئویی.
- کارت های لینک، که بینندگان مستقیما وارد یک سایت خارجی می شوند و پلت فرم crowdfunding را تایید می کنند.
- کارت های نظرسنجی که به درخواست بینندگان مطرح می شود و به آنها اجازه پاسخ دادن می دهد.
- ویدئو و یا لیست پخش کارت، که به محتوای YouTube متصل می شود.
برای طی کردن مراحل دقیق اضافه کردن کارت به ویدئو بهتر است مراحل اصلی آن را از طریق گوگل دنبال کنید و زیر ویدئوها را نیز بررسی کنید.
• پایان صفحه نمایش
پایان صفحه نمایش اطلاعات مشابه به کارت را عنوان می دهد که حتی اگر نمایش داده نشود و ویدئو هم به پایان نرسیده باشد، می توانید پایان آن را حدس بزنید. یک مثال دقیق از پایان صفحه نمایش وجود تصاویر کتاب ها که ارتباط بصری با متن کتاب دارد.
دستورالعمل های دقیقی برای اضافه کردن پایان صفحه نمایش به پلت فرم وجود دارد و همچنین انواع مختلفی از محتوا که باید به تایید یوتیوب برسند. گوگل جزییات بیشتری را در مورد نحوه بهینه سازی آن توضیح داده است. یوتیوب همیشه تست پایان صفحه نمایش را برای بهینه سازی کانال قرار می دهد. این تست توسط کاربران انجام می شود.
• ارزش بهینه سازی ویدیوهای یوتیوب
ممکن است بهینه سازی کانال در یوتیوب کمی پیچیده و وقت گیر باشد. اما به یاد داشته باشید که مردم در سال های اخیر دو برابر تلویزیون وقت خود را صرف یوتیوب می کنند.
زمانی که برای بهینه سازی کانال در یوتیوب تلاش می کنید، شانس خود را برای معرفی شدن به کاربران افزایش می دهید. بهینه سازی شدن با محتوای خوب آغاز می شود. بنابراین باید تلاش کنید تا برای بینندگان محتواهای با کیفیت و مرتبط با نیاز آنها تهیه کنید.