سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو میباشد. بدین معنا که وب سایت موظفند براساس الگوریتمها و پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو عمل کنند.
هدف سئو کمک به وب سايتها در بدست آوردن جایگاه بالا و رسیدن به صفحه اول در نتايج جستجو توسط کاربران میباشد. تاریخچه سئو به دهه 1990 بر میگردد. زمانی که موتورهای جستجو جای خود را در میان مردم باز کردند.
در آن زمان محبوبترین موتورهای جستجو عبارت بودند از Infoseek، Alta Vista و Yahoo، اما با توسعه فناوری، موتور جستجوهای جدیدتری وارد بازار اینترنت شد که از پارامترهای پیچیدهتری استفاده میکردند.
فاکتورهای موتورهای جستجو اولیه
از جمله فاکتورهای اولیه موتورهای جستجو میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-اصول تراکم کلمات کليدي
به معنای شمارش تعداد دفعاتي که کلمه کليدي در يک صفحه به کار میرفت و سپس نتیجه بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم میشد.
-استفاده از برچسب
برچسبهايی شبيه به کلمه کلیدی براي فهم محتويات وب سايتها از اصول دیگر موتورهای جستجو بود.
با گذشت زمان برخی از وب مسترها اصول سئو را نادیده میگرفتند.
چنانکه در سال 1996 در یک مقاله که توسط نیویورک تایمز به چاپ رسید از نادیده گرفتن اصول سئو توسط برخی طراحان سایتها بحثهایی مطرح و در آن توضیح داده شد که چگونه طراحان وب سایتها کلمات کليدي خاصی را بارگذاري ميکنند که در پشت گرافيک سايت مخفی شده است.
در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند. این امر موجب شد تا موتورهای جستجو روشهای پیچیدهتر و سختتری را برای سئو تعریف کنند بطوری که دستکاری موتورهای جستجو برای مهندسین بهینه سازی دشوار و غیرممکن گردد.
تاریخچه سئو
تاریخچه سئو را می توان بخ طور مختصر به شکل زیر بیان کرد:
- یاهو وب در سال 1995 اولین اصول سئو را راه اندازی کرد.
- گوگل در 1988 راه اندازی شد، که به تبع آن اصول جدید سئو را تعیین نمود.
- موتور جستجوی یاهو در سال 2000 الگوریتم آلتاویستا را رها کرده و به جای آن از الگوریتم گوگل تبعیت نمود.
- در سال 2001 رتبه صفحات وب سایتها از طریق منوی ابزار نشان داده شد.
- در سال 2005 یک الگوریتم جدید به نام تگ NoFollow معرفی شد.
- در سال ۲۰۰۹ گوگل پارامتر کافئین را معرفی نمود که نقش اصلی را در سئو (SEO) ایفا میکند.
- در سال 2011 پارامتر پاندا ایجاد گردید که یک گام اساسی در تاریخ سئو (SEO) محسوب میشود.
- در آپریل ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن نیز به مجموعه اصول سئو اضافه شد.
- در سپتامبر ۲۰۱۲ ای ام دی ( تطابق دقیق با دامنه) ایجاد گردید.
- و سرانجام در اکتبر ۲۰۱۲، ۶۵ بسته اجرایی به پارامترهای سئو اضافه شد.
توسعه سئو با ورود گوگل
گوگل به عنوان یکی از موتور جستجوهای معتبر و شناخته شده برای همه کاربران اینترنتی به شمار می رود. این موتور جستجو در سال 1998 تأسیس شد و بخاطر طراحی ساده کاربران زیادی را مجذوب خود نمود. به همین دلیل تلاش های این شرکت برای سئوسازی بسیار مهم میباشد.
گوگل در ابتدای کار خود فاکتورهایی همچون تعداد کلمات کلیدی، عنوانبندیها، تگها، لینکها و ساختارسایت را برای سئو در نظر گرفت.
در حال حاضر به علت سوء استفاده بسیاری از طراحان وب سایتها، گوگل از فاکتورها و پارامترهایی که برای رتبه بندی صفحات استفاده میکند، پرده بر نمی دارد.
اگر چه بسیار از طراحان وب سایتها براساس تجارب شخصی خود برخی از این پارامترها را بیان میکنند، اما تمام فاکتورها و الگوریتمهای تعیین شده موتورهای جستجو و بالاخص گوگل را در بر نمی گیرد.
با ورود این موتور جستجو تغییرات زیادی در عرصه سئو صورت گرفت چنانکه در سال 2004، طیف وسیعی از پارامترهای نامشخصی را در اصول رتبه بندی خود برای کاهش تأثیر از لینکهای دستکاری شده، تعیین کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شروع به شخصی سازی نتایج جستجو برای هر کاربر نمود.
در حال حاضر نیز تعداد الگوریتمها و پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو بطور کامل بیان نشدهاند بطوری که در سال ۲۰۰۷ میلادی، روزنامه نیویورک تایمز بیان کرد که موتورهای جستجو برای رتبهبندی سایتها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را به کار میبرد.
هم اکنون نیز سئو در حال تکمیل بوده و موتورهای جستجو همچنان در تلاش برای اضافه نمودن پارامترها و الگوریتمهای جدید هستند.