بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک از حیاتی ترین کارهایی است که باید برای هر وب سایت انجام شود. طراح سایت و یا وبلاگ نویس باید با مفهوم سئو آشنایی کامل داشته باشد. در اینجا 10 قانون برای بهبود سئو سایت وجود دارد که با استفاده از آنها می توان وب سایت خود را سئو کرد. همچنین اگر به تبلیغات رایگان در سایت خود نیاز دارید، با استفاده از قوانین زیر می توانید رنکینگ سایت را بهبود بخشید.
قانون صفر: در بهبود سئو سایت هیچوقت تقلب نکن
اگر در یک اتاق قرار بگیرید که تمامی افراد حاضر در اتاق دانشمند نابغه و دارای مدرک دکترا باشند، آیا می توانید از آنها پیشی بگیرید؟ در گوگل نیز صدها دانشمند نابغه با مدرک دکتری مشغول فعالیت هستند. اما اگر بتوانید راه های بهبود سئو سایت را یاد بگیرید و 60 ساعت در هفته روی سایت کار کنید، بدون روش های متقلبانه می توانید از آنها پیشی بگیرید.
قانون اول: تکیه بر کلمات کلیدی
چند کلمه و یا عبارت کلیدی برای توصیف وب سایت خود استفاده کنید. این کلمات باید به طور طبیعی در محتواها استفاده شود. تکرار بیهوده و بیش از حد، مزیت های آنها را از بین می برد. همچنین باید از کلمات کلیدی در جملات، سرفصل ها و لینک ها نیز استفاده کنید.
قانون دوم: محتوا پادشاه است
کاربران اینترنتی محتواها را در موتورهای جستجو دنبال می کنند. اگر در وب سایت شما محتوای مورد نظر کاربران وجود نداشته باشد، کسی وارد سایت نمی شود.
تمامی صفحات سایت باید دارای حداقل یک تگ یا H1 باشند که در آن کلمه کلیدی استفاده شده باشد. بهتر است پاراگراف اول محتوا نیز خلاصه ای از بقیه محتوای صفحه باشد.
قانون سوم: پاک کردن کد از کد جستجو
محتوای سایت را درون یک ویرایشگر متن قرار دهید تا تمامی لینک ها یا اضافات آن پاک شود و متن قابل فهم گردد. کدهای HTML باید از ساختار مفهومی صفحات، ناوبری اول، تگ H1، پاراگراف اول و .... پیروی کند.
سعی کنید تا حد امکان از برچسب های توصیفی استفاده کنید. استفاده از UL برای لیست ها، P برای پاراگراف ها، تگ های H برای عناوین فرعی، باعث قدرتمند شدن متن می شود. اما بیش از حد تگ استفاده نکنید.
قانون چهارم: صفحه اصلی است که مهمترین صفحه به شمار می رود
صفحه اصلی سایت مهمترین صفحه ایست که توسط موتورهای جستجو یافت می شود. باید این صفحه خلاصه ای از تمامی صفحات و محتوای سایت باشد و دلایل قانع کننده و واضحی برای کاربران در آن وجود داشته باشد.
قانون پنجم: لینک های دارای معنی
موتورهای جستجو توجه زیادی به لینک های سایت می کنند و کلمات کلیدی مورد استفاده در این لینک ها نیز مهم هستند. هرگز از دو عبارت "click here” یا “see more" استفاده نکنید. متن لینک ها باید توضیح کوتاهی از محتوا باشد که کاربر را به محتوا پیوند بزنند. لینک ها باید در برگیرنده مطالبی همچون "CSS برای طراحی وب" و یا "چگونه می توان وب سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید" باشند.
قانون ششم: عنوان برچسب ها برای موفقیت
هر صفحه وب سایت باید یک عنوان با نام سایت و یک توضیح کوتاه داشته باشد. این توضیح کوتاه می بایست 60 کاراکتر باشد و در آن کلمه کلیدی نیز به کار رود. به یاد داشته باشید که عنوان صفحه آن چیزی است که در نتایج جستجو ظاهر می شود. بنابراین زمان انتخاب عنوان باید به گونه ای عمل کنید که کاربران با خواندن آن برای باز کردن کل صفحه ترغیب شوند.
لینک های ناوبری باید با عنوان مطابقت داشته باشد. برای مثال ” href=”link” نام صفحه title=” که تا حد زیادی موجب بهبود سئو می شود.
قانون هفتم: کلید Alt برای برچسب ها
تمامی تصاویر سایت باید دارای ALT باشند. به خصوص تصاویری که به صفحه مربوط می شوند. اگر در صفحه از ترفندهای CSS استفاده شده است، برچسب های تصویر موجب بهبود صفحه سایت می شود.
قانون هشتم: نادیده گرفتن بسیاری از متا تگ ها
خیلی وقت پیش متا تگ ها راز موفقیت سایت در موتورهای جستجو بود. اما اکنون اهمیت چندانی ندارند و در مقابل جستجوگرها به پیوند متن به صفحات سایت اهمیت بیشتری می دهند. باید اطمینان حاصل کنید که توضیحات صفحه به طور کامل آنچه را که کاربران می خواهند، در خود دارد.
قانون نهم: نقشه سایت
باید صفحه سایت دارای نقشه باشد. فایل XML ساختار صفحه شما را توصیف می کند. در این صورت باید نقشه سایت را به گوگل مپ واگذار کنید.
قانون دهم: طراحی واسط کاربری درست
موتورهای جستجو برای پیدا کردن مطالب مورد جستجو کاربران ایجاد شده اند. بنابراین موتور جستجو باید قادر به پیدا کردن سایت باشد. طراح سایت باید در خدمت کاربران باشد و آسان ترین روش ها را برای پیدا کردن سایت توسط موتورهای جستجو به کار ببندد. اگر طراح به نیازهای کاربران توجه کند، موتورهای جستجو به راحتی سایت را پیدا خواهند کرد.