آنچه در این مقاله میخوانید

    گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟

    گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟

    اگر در حوزه راه اندازی و بهینه سازی وب سایت فعالیت داشته باشید قطعا با گوگل دیسکاور (Google Discover) و مزایای آن آشنایی دارید. اما گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟ گوگل دیسکاور در واقع نسخه توسعه یافته و شخصی سازی شده گوگل فید (Google Feed) است که بر اساس فاکتورهایی همچون تاریخچه جستجو، موقعیت مکانی، زبان و غیره مرتبط‌ترین محتواها را برای کاربران نمایش می‌دهد. گوگل دیسکاور با بررسی و تحلیل نوع فعالیت و رفتار کاربران در محیط وب به طور هوشمند، علایق و سلایق آنان را شناسایی کرده و از آنها در جهت نمایش مطالب کاربردی در زمان جستجو استفاده می‌کند.

    هدف اصلی Google Discover شناخت نسبی کاربران است تا از طریق آن بتواند مطالبی که دارای بیشترین تناسب با سلیقه و خط فکری آنها هستند را در زمان جستجو برایشان نمایش دهد. بنابراین الگوریتم google discover مانند سرچ گوگل بر اساس تحقیق کلمه کلیدی نبوده و نمایش مطالب در آن تماما بر اساس رفتار و سلیقه کاربر است. اما گوگل دیسکاور چگونه کار می‌کند و چطور می‌توانیم مطالب خود را در آن قرار دهیم تا در نتایج مرتبط با جستجوی کاربران نمایش داده شوند؟ در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره این ابزار کاربردی بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و روش‌های راهیابی به گوگل Google Discover را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.

    گوگل دیسکاور چیست؟

    گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد؟ Google Discover نسخه بهبود یافته Google Feed است که در سال 2018 به طور رسمی توسط گوگل طراحی و رونمایی شد. این سرویس به عنوان یکی از پرطرفدارترین ابزارهای گوگل شناخته می‌شود که در واقع نوعی محتوای سفارشی و شخصی سازی شده را بر اساس سوابق جستجو و سلیقه کاربران به آنها نمایش می‌دهد. هدف گوگل دیسکاور در نام آن مستتر است؛ یعنی این ابزار با شناخت سلیقه کاربران، بهترین و مرتبط‌ ترین محتواهای موجود در وب را در صفحه نتایج جستجو نمایش داده و تجربه کاربری جذابی را برای آنان رقم خواهد زد. بنابراین صفحه نتایج گوگل دیسکاور هر کاربر با کاربر دیگر تفاوت دارد و بر اساس ترجیحات و سلایق آنها شخصی سازی می‌شود.

    گوگل دیسکاور به عنوان یکی از محرک‌های قوی و پربازده جهت افزایش ترافیک یک وب سایت شناخته می‌شود که مطالب موجود در فید آن معمولا ترکیبی از مقالات خبری و محتوای همیشه سبز است. الگوریتم google discover تقریبا مشابه بخش اکسپلور شبکه اجتماعی اینستاگرام است که در آن مطلب مرتبط با سلیقه کاربران بر اساس بازدید از پست‌های پیشین برای آنان نمایش داده می‌شود. گوگل دیسکاور برای تمامی کاربران دستگاه‌های اندرویدی و آیفون و همچنین سایت google.com بر روی همه مرورگرهای موبایل قابل دسترسی است و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

    گوگل دیسکاور چیست

    Google Discover چگونه کار می کند؟

    سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که Google Discover چگونه کار می‌کند؟ همانطور که اشاره کردیم، گوگل دیسکاور نسخه توسعه یافته گوگل فید است که موجب افزایش ترافیک وب سایت‌ها و نمایش نتایج مرتبط‌ تر و بهتر به کاربران است. گوگل فید به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به جستجو و تنها با مشخص کردن موضوعات موردعلاقه خود در کارت‌های مخصوص بتوانند جدیدترین و داغ‌ترین اخبار درباره آن موضوعات را دریافت نمایند و همیشه به روز باشند. این ویژگی Google Feed موجب تحقق یکی از بزرگ‌ترین اهداف گوگل یعنی کمک به جستجوی سریع و آسان کاربران شد.

    شرکتGoogle فیدهای گوگل را جهت ارائه اطلاعات به کاربران پیش از جستجوی محتوا طراحی و ارائه کرد. این قابلیت امکان جستجو و دستیابی به آنچه که برای کاربران اهمیت دارد را بسیار ساده‌تر ساخت. در سال 2018 گوگل تصمیم گرفت ویژگی Feed را به Discover تغییر نام دهد؛ زیرا نام جدید با هدف اصلی آن که کشف محتوای جدید و مرتبط با سلیقه کاربران است بسیار مناسب‌تر به نظر می‌رسد. Google Discover ابزاری کاربر پسند است و علیرغم داشتن ویژگی‌هایی مشابه با Google Feed دارای به روز رسانی‌های منحصر به فردی بوده که توجه کاربران و وب مستران را خود جلب کرده است.

    گوگل دیسکاور از Google AI/ML جهت اطلاع از تاریخچه جستجوی شخصی شما استفاده می‌کند. اگر در این سرویس هیچ یک از موضوعات مورد علاقه خود را وارد نکرده باشید، محتواهایی را بر اساس سوابق جستجوهای شما در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این با ثبت نام در گوگل دیسکاور همچنین می‌توانید با عادات جستجوی خود آشنا شده و بدون زحمت به محتواهای مرتبط با علایق‌تان دسترسی پیدا کنید.

    تفاوت جستجوی گوگل با گوگل دیسکاور چیست؟

    شاید گمان کنید که ماهیت Google Discover همچون Google Search است؛ در حالی که این دو دارای دو کارکرد کاملا متفاوت هستند. گوگل دیسکاور یکی از جدیدترین و به روزترین نسخه‌های گوگل است که بسیار کاربر پسندتر از ابزار سرچ عمومی بوده و نتایج آن کاملا بر اساس علایق اولیه کاربران نمایش داده می‌شود. در حالی که جستجوی گوگل بر اساس کلمات و عباراتی است که کاربران در نوار جستجو وارد می‌کنند تا از طریق آنها پاسخ مربوط به پرسش‌های خود را دریافت نمایند. از طرفی دیگر Google Discover رویکرد متفاوتی را جهت نمایش محتوا به کاربران در پیش گرفته است و بر اساس سیستم‌های هوشمند و خودکار گوگل، مطالبی که بیشترین مطابقت با علایق کاربر دارد را نمایش می‌دهد. اما سیستم جستجوی گوگل نتایج را بر اساس کلمات و عبارات کلیدی موجود در جستجوی کاربران نمایش می‌دهد؛ یعنی مطالبی که دارای آن کلمات و عبارات کلیدی باشند را در اختیار آنان قرار می‌دهد و به سلیقه کاربران توجهی ندارد. البته در این میان ترافیک ورودی از گوگل دیسکاور در مقایسه با جستجوی گوگل، قابلیت پیش بینی کمتری دارد؛ زیرا در این صورت شما هیچگونه آماری از میزان سرچ مطالب موجود در دیسکاور ندارید. اما در جستجوی گوگل، مطالب عمدتا بر اساس میزان سرچ کلمات و عبارات کلیدی تولید می‌شوند؛ از این رو پیش بینی میزان بازدید از آنها تا حدی امکان پذیر است.

    اهمیت گوگل دیسکاور برای سئو سایت

    تمامی وب مسترها و کارشناسان تولید محتوا آگاهی کاملی از اهمیت و تاثیر سئو (SEO) بر محتواهای وب سایت وجایگاه آنها در صفحه نتایج جستجو دارند اما آنطور که باید بر Google Discover تمرکز نمی‌کنند. گوگل دیسکاور فاکتور مهمی در سئو سایت محسوب می‌شود؛ زیرا یکی از جنبه‌های اصلی جستجوی گوگل است که به کاربران امکان می‌دهد درباره موضوعاتی که برایشان مهم است، همواره به روز باشند و از همه مهم‌تر آنکه به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. بنابراین انجام سئوی محتوا برای گوگل دیسکاور از اهمیت بالایی برخوردار است و منجر به راه پیدا کردن محتواهای سایت شما به بخش دیسکاور گوگل می‌شود.

    در این میان انجام اقدامات مرتبط با سئو تصاویر برای رفتن به دیسکاور گوگل نیز تاثیر بسزایی بر میزان بازدید از مطالب داشته و شانس قرار گرفتن آنها در Google Discover را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. اقداماتی همچون استفاده از تصاویر باکیفیت و بهینه سازی حجم آنها از جمله اقدامات اولیه در راستای سئو تصاویر هستند که موجب ارتقای رتبه محتوا در سرچ گوگل و قرار گرفتن آن در دیسکاور گوگل خواهند شد. از طرفی دیگر گوگل دیسکاور قابلیت‌های خود را تنها به نمایش محتواهای جدید محدود نمی‌کند، بلکه مطالب را بدون توجه به تاریخ انتشار آنها در دیسکاور قرار می‌دهد.

    گوگل دیسکاور بخش مهمی از هر استراتژی محتوایی است؛ زیرا قابلیت ارائه گزارش در ابزار تحلیلی Google Search Console را داشته و به شما امکان می‌دهد تا به راحتی عملکرد محتوای خود را مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کنید. دسترسی به این داده‌های مفید به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محتوای خود را به صورت‌ حرفه‌ای تر و اصولی‌تر بهینه سازی کنند، در موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب نمایند و به دنبال آن نیز شانس حضور در Google Discover خود را افزایش دهند.

    سئوی محتوا برای گوگل دیسکاور

    روش های راهیابی به Google Discover

    گوگل دیسکاور منبع بسیار عالی و ارزشمندی برای دریافت ترافیک ارگانیک به وب سایت‌ها است که تاثیر بسزایی بر بهبود سئو آنها نیز خواهد داشت. به زبان ساده‌تر برای قرار گرفتن مطالب و محتواهای خود در گوگل دیسکاور باید بر بخش سئو محتوا برای گوگل دیسکاور متمرکز شوید و تمامی اقداماتی که یک محتوا را به محتوایی ارزشمند و مفید برای کاربران تبدیل می‌کند را به درستی انجام دهید. برخی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های راهیابی به Google Discover شامل:

    تولید محتوای غنی و باکیفیت

    محتواهای منتشر شده در گوگل به صورت اتفاقی و شانسی وارد گوگل دیسکاور نمی‌شود. همانطور که اشاره کردیم، گوگل دیسکاور مقالات و محتواهایی را که برای کاربران مفید هستند را در صفحه نتایج خود قرار می‌دهد. اما چه محتواهایی در دسته بندی مطالب مفید و ارزشمند گوگل دیسکاور قرار خواهند گرفت؟ مطالبی که دارای عناوین جذاب و مورد علاقه کاربران هستند و آنها را نسبت به کلیک و مطالعه ترغیب می‌کنند به عنوان اصلی‌ترین کاندیدا برای راهیابی به گوگل دیسکاور در نظر گرفته می‌شوند.

    شما باید سعی کنید موضوعاتی را برای تولید محتوا انتخاب کنید که برای کاربران جذاب و آموزنده هستند، به سوالات آنها پاسخ می‌دهند و یا وب سایت‌های معدودی به آنها پرداخته‌اند. مسلما زمانی که موضوعات ترند و خاص را برای تولید محتوا انتخاب کنید، میزان بازدید از آنها افزایش پیدا کرده و گوگل دیسکاور نیز متوجه می‌شود که این محتوا برای کاربران جذاب است و در نتیجه آن را به محتواهای خود در صفحه نتایج اضافه می‌کند.

    جلب اعتماد کاربران

    جلب اعتماد کاربران روشی عالی جهت بهینه سازی محتوا برای راهیابی به گوگل دیسکاور است. استفاده از قدرت و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی، کارآمدترین روش برای جلب اعتماد کاربران محسوب می‌شود. دریافت تعداد زیادی لایک و کامنت حقیقی در شبکه‌های اجتماعی و بازنشر محتوا به راحتی می‌تواند توجه و اعتماد کاربران را به یک وب سایت جلب کرده و سئو آن را نیز بهبود بخشد.

    هرچه یک محتوا تعداد دفعات بیشتری در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شود، میزان مشارکت کاربران با وب سایت مربوطه نیز افزایش پیدا کرده و همین موضوع موجب ارتقا رتبه آن در گوگل خواهد شد. از این رو اعتمادسازی روش موثری جهت تشخیص ارزشمند بودن یک محتوا از سوی گوگل است که شانس آن را برای راهیابی به بخش فید دیسکاور افزایش می‌دهد.

    استفاده از AMPs

    سرعت یک وب سایت فاکتور مهمی در رتبه بندی گوگل است که تاثیر بسزایی بر تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت خواهد داشت. استفاده از AMPs یکی از بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت و البته بهینه سازی آن برای قرار گرفتن در گوگل دیسکاور است. AMPs مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages و به معنای «صفحات موبایلی شتاب یافته» است. این پلتفرم توسط گوگل طراحی شده که سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما را به طرز چشمگیری افرایش می‌دهد. هرچه صفحات یک وب سایت سریع‌تر بارگذاری شوند، میزان بازدید و رضایت کاربران از آن نیز بیشتر خواهد بود. AMPs نه تنها منجر به افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت بلکه موجب بهبود سئو آن نیز خواهد شد. بنابراین حتما نسبت به فعال سازی AMPs در وب سایت خود اقدام نمایید تا شانس خود برای راهیابی به گوگل دیسکاور را افزایش دهید.

    استفاده از محتواهای بصری

    گوگل دیسکاور توجه ویژه‌ای به وجود محتواهای بصری همچون عکس و فیلم در مطالب داشته و این مورد را به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های راهیابی محتواها به گوگل دیسکاور اعلام کرده است. البته در این میان کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر بسزایی بر رتبه محتوای موردنظر خواهند داشت. تصاویر موجود در مطالب یک وب سایت در حالت ایده آل باید دارای عرض حداقل 1200 پیکسل باشند تا به گوگل دیسکاور راه پیدا کنند. بنابراین از اهمیت استفاده از عکس، فیلم، اینفوگرافی و یا گیف‌های جذاب و باکیفیت در محتواهای سایت خود غافل نشوید.

    Google Discover

    انتشار محتوای سبز

    تولید و انتشار محتوای سبز (Evergreen Content) نیز یکی دیگر از روش‌های راهیابی به گوگل دیسکاور است. محتوای سبز در واقع نوعی محتوای سئو شده است که تاریخ انقضا ندارد و هیچگاه قدیمی نمی‌شود. یعنی کاربر در هر زمان که یک محتوای سبز را مطالعه کند، اطلاعات کاملی درباره موضوع مورد نظر خود بدست می‌آورد و اهمیتی ندارد که چه مدت از تاریخ انتشار آن می‌گذرد. همانطور که اشاره کردیم، گوگل دیسکاور همواه در تلاش است تا مطلب مفید و ارزشمندی را بر اساس تاریخچه جستجوی کاربران در در اختیار آنان قرار دهد، بنابراین محتوای سبز از جمله محتواهایی است که Google Discover توجه ویژه به آن داشته و عموما آنها را در بخش فید خود قرار می‌دهد.

    بهینه سازی محتوا برای نمایش در موبایل

    بهینه سازی محتوا برای موبایل نیز یکی روش‌های موثر جهت راهیابی به گوگل دیسکاور است؛ زیرا طیف گسترده‌ای از کاربران با استفاده از موبایل خود وبگردی می‌کنند. از این رو مطالب و به طور کلی وب سایت شما باید به درستی در موبایل نمایش داده شوند تا کاربران به راحتی قادر به بازدید و مطالعه محتواهای آن باشند.


    جدیدترین روش های سئو موبایل


    سئو تصاویر برای رفتن به دیسکاور گوگل

    به روزرسانی محتواهای پیشین

    به روزرسانی محتواهای پیشین وب سایت از دیگر روش‌های راهیابی به گوگل دیسکاور است که شانس مطالب شما را برای قرار گرفتن در فید دیسکاور افزایش می‌دهد. اگر در وب سایت خود مطالب قدیمی دارید که از انتشار آنها مدت زمان زیادی می‌گذرد و یا متن و اطلاعات موجود در آنها باید ویرایش و به روز شود حتما نسبت به ایجاد تغییر و به روزرسانی آنها اقدام نمایید. بدین ترتیب هم سئو مطالب بهبود پیدا می‌کند و هم احتمال قرار گرفتن آنها در Google Discover افزایش پیدا خواهد کرد.

    سایر روش‌های کاربردی راهیابی یک محتوا به گوگل دیسکاور شامل:

    • انجام اقدامات مربوط به سئو داخلی در وب سایت
    • تحلیل و بررسی دیسکاور سایت با استفاده از گوگل سرچ کنسول
    • دنبال کردن دستورالعمل‌های Google News
    • اطمینان حاصل کردن از قابلیت کراول و ایندکس شدن صفحات سایت
    • ایجاد صفحه Google My Business (GMB) برای وب سایت
    • استفاده از Google Web Stories

    با انجام این اقدامات می‌توانید مطالب وب سایت خود را در Google Discover قرار دهید تا در دسترس طیف گسترده‌ای از کاربران قرار گرفته و به دنبال آن میزان بازدید از آنها را نیز افزایش دهید.

    الگوریتم google discover

    جمع بندی

    ما در این مطلب موضوع گوگل دیسکاور چیست و چه کاربردی دارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و شما را با روش‌های راهیابی محتواهای سایت‌تان به Google Discover نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید، گوگل دیسکاور یکی از سرویس‌های پرطرفدار گوگل است که بر اساس تاریخچه جستجو و رفتار کاربران، محتواهای موردعلاقه آنها را در اختیارشان قرار می‌دهد. راهیابی محتواهای یک وب سایت به بخش دیسکاور گوگل مزایای بسیاری برای آن به همراه داشته و موجب افزایش میزان بازدید و بهبود سئو آن خواهد شد. بنابراین با انجام اقداماتی همچون تولید محتوای سبز و ترند، استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت، انجام سئو داخلی و غیره می‌توانید شانس راهیابی مطالب خود به بخش دیسکاور گوگل را افزایش دهید.

    منبع:

    www.321webmarketing.com/what-is-google-discover-why-it-matters-for-seo

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره