اگر شما نیز در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت دارید، قطعا نام گوگل آنالیتیکس را شنیدهاید و شاید بارها آن را مورد استفاده قرار داده باشید. از سوی دیگر هنوز برخی از کارشناسان سئو به دلیل نداشتن آگاهی کافی، از این ابزار استفاده نمیکنند و قابلیتهای فراوان گوگل آنالیتیکس را نمیشناسند.
سئو یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، به مجموعه تکنیکهایی گفته میشود که به کمک آنها میتوان رتبه و ارزش سایت خود را ارتقا داد و اعتبار بیشتری از موتورهای جستجو کسب کرد. با افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو، ترافیک سایت بالا میرود و این مساله سوددهی بیشتر را برای صاحب سایت به دنبال دارد.
ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آید که با انجام تاکتیکهای سئو چطور میتوان میزان اثر بخشی آنها را اندازه گرفت و از چه روشی میزان پیشرفت رتبه سایت مشخص میشود؟
در جواب باید بگوییم که ابزارهای مختلفی برای سنجش این معیارها وجود دارند که یکی از مهمترین آنها Google Analytics است. تا پایان مطلب همراه ما باشید تا پس از معرفی و توضیح اهمیت این ابزار، نصب و نحوه استفاده از آن را به شما آموزش دهیم.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
Google Analytics به عنوان یک ابزار تحلیلگر توسط گوگل ارائه شده است و به وبمسترها در رصد سایت خود کمک میکند. این ابزار کاربرد بسیار آسانی دارد و به راحتی توسط همه سئوکاران حتی کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارند، قابل استفاده است.
همین کاربری آسان و جامع بودن گوگل آنالیتیک (بسیاری از افراد از Google Analytics با این عنوان یاد میکنند) سبب محبوبیت بسیار زیاد آن در میان وبمستران در سراسر دنیا شده است. از سوی دیگر استفاده رایگان از آن در این قضیه بیتاثیر نیست.
یکی دیگر از دلایل محبوب بودن این ابزار سازگاری آن است. گوگل آنالیتیکس با سایر ابزارها مانند گوگل ادز و سرچ کنسول سازگاری دارد و میتواند با همه ابزارهای حسابگر گوگل ادغام شود.
کاربردهای گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیک کاربردهای فراوانی دارد و یک سایت را از جنبههای مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد. با استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعات زیر را در مورد وبسایت خود به دست آورید:
- تعداد دقیق بازدیدکنندگان از وبسایت؛
- محل زندگی فعلی بازدیدکنندگان؛
- رفتار بازدیدکنندگان با سایت شما؛
- زمان ماندن بازدیدکننده در سایت؛
- مشخص کردن نرخ پرش؛
- ابزار مورد استفاده بازدیدکننده و تفکیک موبایل و کامپیوتر از هم؛
- تشخیص سایتهای هدایتکننده ترافیک به سایت شما؛
- مشخص کردن صفحات محبوب و پربازدید در وبسایت؛
- نشان دادن بهترین و کارآمدترین روشهای سئو و بازاریابی؛
- تعیین نرخ تبدیل بازدیدکننده به سرنخ و سرنخ به مشتری واقعی؛
- شناسایی محتوای مورد علاقه اکثر بازدیدکنندگان.
اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس در سئوی سایت
هدف از سئوی یک سایت ارتقا و بالا رفتن رتبه سایت نزد موتورهای جستجو است. اگر شما به عنوان یک سئوکار تمام تکنیکهای حرفهای و کارساز را پیاده کنید، اما برای نشان دادن میزان پیشرفت سایت آماری در اختیار نداشته باشید، از چه طریقی میفهمید که کار شما ارزشمند بوده و در پیشرفت سایت تاثیر داشته است؟
بدون داده میزان اثر بخشی استراتژی سئو قابل سنجش نیست. همچنین پیگیری و تجزیه و تحلیل دادهها برای بازاریابان و کارشناسان سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس باید یک کارشناس سئو ابزار جامع و کاملی برای ارزیابی تکنیکهای خود در اختیار داشته باشد.
گوگل آنالیتیک به عنوان یک ابزار کاربردی مورد نیاز هر وبمستری است. این ابزار به راحتی روی وبسایت و حتی گوشیهای همراه نصب میشود و آمار و اطلاعات دقیق و جامعی به شما میدهد که در هیچ ابزار دیگری تا این حد کامل و همراه با جزئیات نیست.
Google Analytics چگونه به وجود آمد؟
در مارس 2005 گوگل برنامه تجزیه و تحلیل دادههای وب یعنی Urchin را خریداری کرد و در ماه نوامبر همان سال توانست گوگل آنالیز را به دنیا ارائه دهد. در ابتدا گوگل تنها نسخه پولی این ابزار را در دسترس مردم قرار داد، اما به مرور زمان برای تسلط بر شرکتهای مختلف، اقدام به عرضه نسخه رایگان گوگل آنالیتیکس کرد.
معرفی و ارائه نسخههای رایگان ابزار آنالیزکننده گوگل، عرصه را برای برنده شدن این ابزار در مقایسه با رقبای پولی خود آماده کرد. استفاده از هوش بازاریابی در Google Analytics باعث پیشرفت هرچه سریعتر این ابزار شد. موفقیت گوگل آنالیز توانست به همهگیری بازاریابی آنلاین و توانایی رصد آن کمک بسیار زیادی کند.
Google Analytics از زمان پیدایش تا کنون تغییرات فراوانی کرده و فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشته است تا به شکل امروزی به دست کاربران برسد. نسخه فعلی این ابزار، کاربری آسانی دارد و توانسته است رقبای خود را با اختلاف زیاد از میدان بهدر کند.
اکنون دو نسخه پولی و رایگان از گوگل آنالیز در دسترس قرار دارد. کسبوکارهای کوچک و متوسط میتوانند نیاز خود را با استفاده از نسخه رایگان برآورده کنند، اما برای بررسی کسبوکارهای سازمانی استفاده از نسخه پولی این ابزار توصیه میشود.
قدم به قدم تا نصب و راهاندازی گوگل آنالیتیکس
برای نصب گوگل آنالیتیکس قبل از هر کاری به ایجاد یک حساب کاربری در گوگل نیاز است. حسابی که قرار است با آن گوگل آنالیز را نصب کنید بر دادههای سایت تسلط کامل دارد، از این رو مطمئن شوید که هیچکس به حساب شما دسترسی ندارد. در صورت استفاده از گوگل آنالیز برای مقاصد سازمانی، به هیچ عنوان با حساب شخصی خود وارد نشوید.
بهتر است بدانید با هر حساب کاربری گوگل میتوان 100 حساب گوگل آنالیتیکس ایجاد کرد و با هر حساب گوگل آنالیز بررسی 50 وبسایت یا اپلیکیشن مختلف امکانپذیر است. همچنین چندین نفر میتوانند به یک حساب گوگل آنالیتکیس دسترسی داشته باشند.
پس از ایجاد حساب کاربری گوگل وارد صفحه Google Analytics شوید. در این هنگام با زدن کلید start for free به صفحه بعدی بروید و سپس گزینه Start measuring را انتخاب کنید. در مرحله بعدی سه قسمت پیش روی شما قرار خواهند گرفت.
در قسمت اول برای حساب کاربری خود یک اسم انتخاب کنید. لازم نیست نام انتخاب شده عنوان سایت شما باشد؛ زیرا شما میتوانید این حساب را برای وبسایتهای مختلف خود مورد استفاده قرار دهید.
در قسمت دوم گزینههای مختلفی به شما معرفی خواهد شد که باید هر کدام از آنها را بسته به نیاز و خواسته خود علامت بزنید. در این قسمت از کاربر پرسیده میشود که قصد دارد از حساب گوگل آنالیتیکس برای وبسایت استفاده کند یا اپلیکیشن یا هر دوی آنها که توصیه میکنیم گزینه سوم را انتخاب کنید.
در قسمت آخر Property را وارد میکنید و اطلاعات مکانی و کاری خود را در اختیار گوگل آنالیتیک قرار میدهید.
بعد از تکمیل این اطلاعات گزینه Create را انتخاب کنید و پس از آن قوانین را بخوانید و تیک بزنید. در نهایت مراحل ایجاد حساب را با انتخاب گزینه Accept خاتمه دهید. با انجام این مراحل ساده حساب کاربری شما در گوگل آنالیتیکس ایجاد میشود و باید کدی را که گوگل به شما میدهد برای تحلیل دادهها به خاطر داشته باشید.
استفاده از کد ارسال شده توسط گوگل آنالیتیکس
برای این که بتوان از گوگل آنالیز استفاده کرد لازم است کد دریافت شده را در وبسایت یا اپلیکیشن خود ذخیره کنید.
اگر وبسایت شما به وسیله وردپرس طراحی شده است به راحتی افزونه Google Analytics by Yoast را از فروشگاه وردپرس نصب کرده و کد دریافت شده را در آن وارد کنید.
اگر وبسایت شما توسط کدهای HTML طراحی شده است، کد دریافت شده را برای هر صفحه قبل از برچسب توسط یک برنامه ویرایشگر متن وارد کنید. پس از وارد کردن این کد در هد صفحات، برای تحلیل دادههای هر صفحه دسترسی را به گوگل آنالیز میدهید.
اگر سایت شما صفحات زیادی دارد به وارد کردن کد در تک تک صفحات نیاز نیست، بلکه تنها کافی است کد را در هر ماژول بنویسید. به عنوان مثال اگر سه نوع صفحه دارید باید کد را در سه ماژول وارد کنید.
راهنمای اصطلاحات موجود در گوگل آنالیتیکس
برای کار با این ابزار و فهمیدن مفهوم آمارهایی که به شما نشان میدهد، لازم است معنای اصطلاحات زیر را بدانید:
- Bounce Rate
- CTR
- Page Views
- Screen views
- Clicks
- Entrances
- Conversions
- Hits
- Traffic
راهنمایی برای تحلیل Google Analytics
پس از وارد شدن به گوگل آنالیتیکس چندین بخش مختلف پیش روی کاربر قرار میگیرد که هر بخش شامل چند قسمت است. بعضی از قسمتها را در بالا با عنوان اصطلاحات Google Analytics توضیح دادیم، اما به طور کلی این ابزار شامل بخشهای زیر میشود که با مشاهده نمودار و اعداد و ارقام در هر بخش میتوان به بررسی اثر بخشی استراتژی سئو پرداخت.
این بخشها عبارتند از:
- Home: نمای کلی از اطلاعات سایت را بیان میکند.
- Customization: قسمت شخصیسازی امکان شخصیسازی اطلاعات خود و ساخت میزکار را به کاربر میدهد.
- :Real-Time اطلاعات سایت را به صورت لحظهای در اختیار کاربر قرار میدهد.
- Audience: اطلاعات کامل کاربران سایت را در بر دارد.
- :Acquisition در این بخش اطلاعات ورودی کاربران و نحوه ورود آنها در دسترس است.
- :Behavior جزئیات تمام رفتار کاربران را در اختیار شما قرار میدهد.
- Discover: این بخش راهنمای کامل گوگل آنالیز به زبان فارسی است
- Admin: در این بخش میتوان تنظیماتی را روی گوگل آنالیتیک انجام داد.
ابزارهای دیگر مشابه Google Analytics
به غیر از گوگل آنالیتیکس ابزارهای مشابه دیگری وجود دارند که با استفاده از آنها بررسی و تحلیل اطلاعات سایت کار سادهای است. در این مطلب به معرفی سه نمونه مشابه اکتفا میکنیم:
سخن پایانی
گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای ساخته شده توسط شرکت گوگل است که با استفاده از آن، بررسی و ارزیابی عملکرد یک وبسایت کار بسیار آسانی است.
این ابزار اطلاعات جامع و کاملی در اختیار وبمستران قرار میدهد و نحوه نصب، کاربری و اجرای آن بسیار آسان است. در مطلب بالا تمام اطلاعات لازم در مورد آن را در اختیارتان قرار دادیم.
گوگل آنالیتیکس در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس قرار دارد که نسخه رایگان آن جوابگوی وبسایتهای معمولی است، اما برای بررسی سایتهای سازمانی استفاده از نسخه پولی آن توصیه میشود.
منبع:
analytics.google.com/analytics/academy/course/6/faqs