اگر در زمینه طراحی سایت و سئو فعالیت دارید، احتمالاً واژه های مختلفی را شنیدهاید که ممکن است چندان هم با آنها آشنایی نداشته باشید. ماه عسل گوگل هم یکی از آنهاست. این موضوعی است که در گوگل با آن مواجه می شوید و اگر کاربرد و عملکرد آن را بشناسید، بهتر میتوانید از این ماه عسل لذت ببرید.
نام ماه عسل گوگل یا Google Honeymoon ممکن است به گوشتان خورده باشد. به خصوص اگر روی یکی از سایتهای اینترنتی تازه تاسیس کار میکنید؛ اما این واژه نشان دهندهی چیست؟ ماه عسل گوگل چگونه میتواند به بهتر شدن شرایط یک سایت کمک کند و از چه زمانی این خدمات به کاربران گوگل ارائه شده است؟ جواب این سؤالات و بسیاری پرسشهای دیگر در زمینهی هانی مون گوگل را در ادامهی این مقاله پیدا خواهید کرد.
ماه عسل گوگل چیست؟
برای این که بتوانید به سؤال «ماه عسل گوگل چیست؟» پاسخدهید باید اطلاعات زیادی در این مورد داشته باشید. گوگل هانی مون در اصل حالتی است یک وب سایت جدید پس از مدت زمان کمی از انتشارش، در صفحهی اول نتایج جستوجوی موتور جست و جوی گوگل قرار میگیرد. این مدت زمان را ماه عسل وبسایت شما در گوگل میگویند.
در شرایطی غیر از هانی مون شما باید از نظر سئو و بهینهسازی سایت بسیار خوب عمل کنید و مدت زمان زیادی نیاز است روی سایت خود کار کنید تا به صفحات اول گوگل برسید؛ اما در ماه عسل گوگل در حقیقت این فرصت طلایی به سایت شما داده میشود تا برای مدتی چند روزه این دوران را تجربه کنید.
تاریخچهی الگوریتم ماه عسل گوگل
گوگل الگوریتمهای مختلفی دارد که هر کدام هدفی را دنبال میکنند. سالهاست که الگوریتم ماه عسل پا به عرصهی وجود گذاشته است و میتواند کار خود را به خوبی پیش ببرد.
در ابتدا این الگوریتم به صورت آزمایشی شروع به کار کرد. همچنین در چند سال گذشته الگوریتم به مراتب کاملتر شد و به روز رسانیهایی در زمینهی مدت ماندگاری سایت در این دوره و بررسیهایی که در این بازه بر روی سایت انجام میگیرد صورت گرفت.
استقبال زیادی که کاربران گوگل و صاحبان مشاغل از این الگوریتم به عمل آوردند و بازخورد خوبی که داشت، باعث شد تا به یک الگوریتم کامل و ماندگار در گوگل تبدیل شود تا این موتور جستجوگر از نظر عدالت در محتوا به مراتب بهتر از گذشته عمل کند.
ماه عسل گوگل برای چه ساخته شده است و چه کاربردی دارد؟
کاربران حرفهای گوگل میدانند که علت اصلی آپدیتهای این موتور جستجو را فقط خودش میداند؛ اما با توجه به کارایی که هر آپدیت دارد، میتوان حدس زد که گوگل با این الگوریتمها چه چیزی را دنبال میکند. برخی از مواردی که باید در زمینهی ماه عسل این موتور جستجوگر معروف بدانید و بعضی از اهدافی که گوگل از به کار گیری این الگوریتم دنبال میکند، در این جا بررسی شده است:
اولین موردی که وجود دارد این است که گوگل سایتهای جدید را در صفحهی اول نتایج خود قرار میدهد تا بدین صورت بتواند میزان ارتباط سایت را با کلمهی کلیدی اصلی بیازماید و پاسخدهی سایت را در این زمینه بررسی کند. از این رو در صورتی که کیفیت محتوایی بالایی داشته باشید و از نظر سئو سایت خوب عمل کرده باشید، در آینده نیز گوگل از این اطلاعات برای رتبهبندی سایتتان استفاده میکند.
برخی افراد نیز معتقدند، گوگل این کار را برای کاربران خود انجام میدهد تا بتوانند در ابتدای شروع به کار خود، بهتر دیده شوند. اگر بخواهید در حالت عادی به صفحه اول سایت برسید، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد؛ اما در این زمان افراد زیادی با سایت شما آشنا میشوند و میتواند در بهتر دیده شدن شما مؤثر باشد.
احتمال دیگری که وجود دارد، این است که گوگل فرض را بر این مسئله میگذارد که سایتهای جدید حاوی محتواهای به روزتری هستند و در رابطه با کلمهی کلیدی موجود، بهترین محتوا را ارائه داده است. با توجه به این که هدف گوگل از جستجوی پیشرفته، ارائهی بهترین محتوا به کاربران خود است، این سایتها را در صفحهی ابتدایی خود قرار میدهد.
ماه عسل گوگل برای هر سایت چه مدت برقرار است و روی چه سایتهایی برقرار میشود؟
ماه عسل در گوگل برای سایتهایی برقرار میشود که جدید هستند و به تازگی وارد جستجوی گوگل شدهاند. سایتهایی که تازه کار هستند نیاز به بررسی و مخاطب یابی دارند و احتمالاً گوگل با این روش میخواهد اهدافی از این قبیل را به صورت کاملاً عملی بررسی کند.
معمولاً زمانی سایت وارد مرحله ماه عسل میشود که 24 تا 48 ساعت از ایندکس شدن آن میگذرد. بعد از این زمان بسته به نوع سایت و بررسیهایی که قرار است روی آن انجام گیرد از چند روز تا یک هفته، سایت در این الگوریتم گوگل بررسی و استفاده میشود. بعد از این که جایگاه حقیقی سایت پیدا شد، از این طریق سایت در رتبه مناسب خود قرار میگیرد و کار گوگل برای مراحل بعد نیز راحتتر میشود.
چرا ماه عسل گوگل رخ میدهد؟
همانطور که قبلاً گفته شد، گرچه به طور دقیق دلیل آن روشن نیست اما دلایل متعددی میتواند وجود داشته باشد. یکی از دلایل میتواند این باشد تا فرصتی مناسب برای سایتهای جدید و تازه تاسیس ایجاد و سبب شود تا انگیزه یبیشتری برای شروع کار و همراه شدن با رقیبان خود داشته باشند.
قطعا استفاده از این الگویتم با توجه به بازدید مخاطبان میتواند موثرتر باشد. جمع آوری مخاطب، افزایش ترافیک و بهبود شرایط سایت و ... از اهداف مهمی است که باعث شده علاوه ب گوگل کاربران نیز به الگوریتم ماه عسل علاقمند باشند.
چگونه ماه عسل گوگل سایت شما را در رتبه های بالا قرار میدهد؟
البته باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که ممکن است ماه عسل برای یک صفحه جدید از سایت نیز اتفاق بیفتد و محتوایی که به تازگی در یک سایت قدیمی منتشر شده است، در رتبه های بالا قرار گرفته و بازدید کنندگان بتوانند آن را در صفحه اول گوگل مشاهده کنند.
گوگل دائم در حال رصد کردن تازه وارد ها است. هنگامی که یک سایت در گوگل ایندکس میشود، به سرعت بررسی شده و در صورت تایید از طریق گوگل، به صفحه اول نتایج جستوجو میرود. برای انجام این کار، الگوریتمی در گوگل طراحی شده است که برای مدتی کوتاه این سایت یا صفحه را در اولویت های اول خود قرار دهد تا بررسی آن راحتتر صورت گیرد.
از کجا بفهمیم که در دوره ی ماه عسل گوگل هستیم؟
راحتترین دلیلی که نشان میدهد در ماه عسل گوگل قرار دارید، این است که بعد از مدت کوتاهی و بدون آنکه کار زیادی روی سایت تازه تاسیس خود انجام داده باشید، خود را در صفحهی اول نتایج جستوجوی گوگل میبینید. قطعا در حالت عادی و رتبهبندی سایت، رسیدن شما به این جایگاه به این راحتی نخواهد بود. از این رو باید بدانید که در ماه عسل گوگل قرار گرفته اید و از این فرصت نهایت بهره و لذت را ببرید.
اگر تعداد بازدیدکنندگان سایتهای جدید که دوران ماه عسل خود را طی کردهاند بررسی کنید، متوجه میشوید که معمولاً نسبت به شما کمتر هستند. تعداد بازدیدکنندگان زیاد و حضور در صفحه اول و رتبه بالای گوگل نشان دهنده حضور در دوره ماه عسل گوگل است.
از کجا بفهمیم که ماه عسل گوگل تمام شده است؟
هنگامی که از ماه عسل خارج می شوید، نزول رتبه را در سایت خود مشاهده میکنید. معمولاً این اتفاق حدود یک هفته بعد می افتد. ممکن است تصور کنید که بعد از اتمام ماه عسل نیز ممکن است در همان جایگاه بمانید؛ اما بهتر است بدانید که قرار گرفتن در این شرایط عالی چندان هم کار راحتی نیست.
هر چند از نظر سئو سایت بهره خوبی از روش های بهینه تولید محتوا برده باشید، اما عوامل دیگری نیز در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند. سن دامنه، تعداد بازدیدکنندگان و مواردی از این قبیل همگی در افزایش رتبه سایت میتواند مؤثر باشد. از این رو رقابت با سایتهایی که مدت زمان بیشتری روی سئو خود کار کرده اند و بازدیدکنندگان زیادی دارند زمان بیشتری می برد.
هنگامی که از گوگل هانی مون خارج می شوید، تعداد بازدیدکنندگان سایتتان نیز به یک باره کاهش پیدا میکند و در صورتی که این موارد را دائم بررسی میکنید، به خوبی متوجه تغییرات آنها خواهید شد.
بعد از پایان ماه عسل گوگل چه اتفاقی رخ میدهد؟
پس از این که ماه عسل گوگل تمام شد، اتفاقاتی رخ میدهد. اول این که به طور معمول، رتبه سایت سریع پایین می آید و سایت شما از صفحه اول به صفحات بعد انتقال می یابد.
مسیر دیگری که سایت پس از اتمام دوران ماه عسل گوگل پشت سر میگذارد، وارد شدن به گوگل سندباکس است که این الگوریتم نیز مزایای خود را دارد. معمولاً پس از مدتی چند ماهه، سایت از گوگل سندباکس نیز خارج شده و روال عادی حضور در گوگل از سر گرفته میشود. البته مدت زمان خارج شدن از سندباکس نیز با توجه به شرایط سایت و بازدید از آن میتواند در دو سایت مختلف، متفاوت باشد.
تفاوت سندباکس و ماه عسل گوگل چیست؟
از دیگر برنامههایی که گوگل برای سایتهای جدید در آستین دارد، گوگل سند باکس است. معمولاً پس از این که دوره ماه عسل تمام شد، سایت وارد فاز گوگل سند باکس میشود. این بخش جایی است که گوگل مدت زمانی سایتتان را در آنجا نگه میدارد و از این طریق ارزشمندی آن را بررسی میکند. معمولاً سند باکس حدود 6 ماه یک سایت جدید را در خود قرار میدهد.
سند باکس به جعبه شنی گوگل نیز معروف است و از تقلب جلوگیری میکند. همچنین سند باکس باعث میشود تا سایتهای تازه کار به سرعت در رتبه های پایین قرار نگیرند و افت رتبه شدید نداشته باشند. تفاوت سند باکس و ماه عسل گوگل در زمان ماندگاری آنها و همین طور هدف استفاده از آنها است.
سند باکس به عنوان یک متعادل کننده در سایتهای مختلف فعالیت میکند؛ اما هانی مون گوگل به شیوه دیگری عمل کرده و علاوه بر افزایش مخاطب در سایتهای تازه کار، سایت را نیز برررسی میکند. از طرفی ماه عسل گوگل فقط برای سایتهای تازه کار است؛ در صورتی که سند باکس ممکن است در سایتهای قدیمی نیز اثر داشته باشد و از آن استفاده کند.
چطور میتوانیم از ماه عسل گوگل استفاده کنیم؟
اما چگونه میتوان بیشترین بهره را از هانی مون گوگل برد و سایت خود را از همان ابتدا حرفهای جلو برد؟ بیشترین احتمالی که برای قرار دادن سایت شما توسط گوگل در صفحه اول وجود دارد، بررسی بازخوردهایی است که یک محتوای خوب میتواند داشته باشد. قطعا در صورتی که کاربران به یک مقاله جدید بازخورد خوبی نشان ندهند، تنزل به صفحات پایین تر ادامه روند سایتتان خواهد بود.
بهتر است بدانید که از همان ابتدا شما وارد یک دوره رقابتی بسیار شدید و هوشمند می شوید. به همین خاطر سعی کنید ابتدا روش های سئو و بهینهسازی سایت را در حد اعلا یاد بگیرید و بهترین محتوا را در سایت خود بارگزاری کنید.
افرادی که در تولید محتواهای اولیه خود اهمال کاری میکنند، از این فرصت بهره چندانی نمیبرند و میزبان بازدید کنندگان کمتری خواهند بود. به همین خاطر گوگل رتبه سایت آنها را به شدت پایین می آورد و برای رسیدن به شرایط کنونی باید مسیر به مراتب طولانیتری را طی کنند.
تبلیغات خود را میتوانید از همان روزهای اول در سایت خود شروع کنید و با لینک دهی خارجی و داخلی، اهداف بازاریابی و جذب بازدید کننده را هر چه سریع تر و موثرتر دنبال کنید.